Miorita in varianta cocosului galic

Leopard 2A7 dotata cu Trophy

Asadar, in presa germana a aparut stirea ca Germania si-ar dori sa fie din nou singura la parinti (sau macar fratele cel mare) si satula de frecusurile cu Franta pe tema viitorului tanc european ar fi semnat, pe sub mana cum ar veni, un aranjament impreuna cu Italia, Spania si Suedia. Cu alte cuvinte: Pe l-apus de soare, Ca să mi-l omoare, Pe cel frantuzan, C-are pretentii multe, Multe si cornute si una peste alta, in dulce grai al nemtilor – Scheiß auf die Franzosen.

Se spune, in fituica germana, ca liderii necontestati ai programului ar fi sa fie companiile germane Krauss-Maffei Wegmann (KMW) si Rheinmetall, restul lumii o venii cu ce-o putea, important este sa aduca banii necesari. Se mai spune ca scopul acestei “lovituri de stat” ar fi accesarea de bani europeni (poate sute de milioane de euro) prin programul European Defense Fund.

Se mai scrie de asemenea ca francezii si germanii nu ar fi cazut de acord pe arhitectura de baza al viitorului tanc, Berlinul sustinand necesitatea unui tanc greu, francezii sustind ideea unui tanc usor.

Si cam asta ne-a adus la cunostiinta publicatia germana Handelsblatt.

 

Daca ar fi sa facem ceva analiza pe informatii, unele coincid altele mai putin.

De exemplu este foarte cunoscut ca francezii s-au opus vehement ca compania germana Rheinmetall sa faca parte din concern, dar germanii au insistat si lucrurile s-au racit brusc dupa aceea.

Dar in acelasi timp, cunoastem cu totii ca francezii nu mai opereaza tancuri usoare de ceva timp, de cand AMX 13 a fost retras din serviciul operational, dar chiar si atunci acesta era flancat – sa spunem – de AMX 30. Leclerc este din acceasi categorie cu Leopard 2, iar inaintea acestuia Franta a avut in dotare AMX 30 care numai tanc usor n-a fost, fiind la 36 de tone destul de similar cu omologul sau din epoca, Leopard 1 la 42 de tone.

AMX 13, singurul tanc usor francez de dupa razboi

A nu se confunda tancul, sau MBTul, cu familia vehiculelor de recunoastere AMX 10. Dupa WW2 francezii au folosit un singur tanc usor – AMX 13 si nu credem ca au de gand sa se intoarca la el. Asa ca as fi foarte mirat ca Franta sa-si doreasca sa  renute la un urmas al Leclerc pentru unul al AMX 13…

In privinta fondurilor europene, ei bine, aici lucrurile stau asa: exista un program lansat de UE numit – „Main Battle Tank Platform Systems”, dar suma alocata deocamdata este de doar 20 de milioane de euro, adica maruntis.

Pe de alta parte frecusuri au fost mai tot timpul in programul MGCS si desi liderii politici ai celor doua tari ne tot asigura ca lucrurile sunt pe drumul cel bun (in iulie a fost cea mai recenta astfel de asigurare prin vocea celor doi ministrii ai apararii), realitatea ii contrazice.

Inca din 2017, demararea programului, cei de la Nexter si Rheinmetall nu s-au suportat unii pe altii si initial Nexter a avut succes, compania franceza fiind inclusa in program la presiunile guvernului de la Paris, iar mai apoi Rheinmetall a fost impusa in program de Berlin.

Si nu este nici un secret ca industria germana de profil nu sustine absolut deloc implicarea franceza in program, nici nu prea au nevoie de expertiza franceza in materie de tancuri. Germanii sustin ca Leopard 2 face fata cu bine cerintelor actuale si o modernizare continua este de sustinut, mai ales ca numarul de tancuri comandate este in crestere. Francezii nu sustin o astfel de idee pentru ca nu vor sa cumpere si ei Leopard 2X atunci cand vor trebui sa retraga Leclerc, la inceputulu aniilor 2040.

Francezii au nevoie atat de un tanc nou cat si de implicare industriala, ei nu au comenzi de export pentru Leclerc si au, asadar, nevoie atat de un tanc nou cat si de un tanc nou fabricat in Franta intr-un procent cat mai ridicat.

Cam acestea sunt faptele si ipotezele de lucru, acum fiecare parte isi da cu parerea.

 

Daca consortiul pus la punct de Germania este real atunci ar fi si unele explicatii privind lipsa Frantei.

Francezii de la “La Tribune” considera ca partea franceza ar fi refuzat implicarea companiilor sale: Nexter si Thales in programul condus prea autoritar de Germania si ca Parisul ar pregati o contra-oferta pentru europenii interesati de un nou tanc – un MGCS condus de Franta si fara participarea germanilor.

Germanii de la cotidianul “Süddeutsche Zeitung” sustin ca de fapt Berlinul si-ar fi folosit dreptul de veto impotriva participarii companiei franceze Nexter, ceea ce ar fi dus la renuntarea si din partea Thales.

Cert este ca deocamdata nici partea franceza si nici cea germana nu au comentat pe marginea informatiilor aparute in ziarul german Handelsblatt, iar ministrul apararii german, Boris Pistorius, a declarat pentru “Süddeutsche Zeitung”: “With the MGCS, we want to develop one of the most modern and powerful tank systems of the future.” Adaugand apoi: ”It is therefore important that we continue to develop this weapons system for the future. Germany and France are coordinating closely on the main ground combat system program.”

In privinta programul initiat de Comisia Europeana, Pistorius a spus: „does not hinder the Franco-German project. Quite the contrary. The two complement each other.”

In presa italiana, revista de specialitate RID [Rivista Italiana Difesa] a comentat ca: “The European Defence Fund project for the main main battle tank system amounts to €20 million, to which will then have to be added the funds allocated by the participating countries, to carry out a preliminary design review.” Aceasta „initiative is very important on the strategic level because it signals the ever-increasing difficulties of the Franco-German axis in the military field. […] Germany is therefore sending a fairly precise signal to the France about the tank of the future, by forming a bloc, including Italy.” Tot revista italiana a scris ca Belgia ar fi si ea interesata in consortiul demarat de Berlin dar in calitate de observator.

In acelasi timp nici francezii nu mai cred in MGCS, parlamentul de la Paris incercand sa aloce fonduri pentru o solutie interimara in privinta Leclerc. Deocamdata o astfel de solutie nu a fost admisa de guvern, dar francezii simt ca Berlinul vrea sa-i traga in piept, macar si pentru ca pe 24 august Italia si Franta au anuntat in mod oficial ca Italia doreste sa participle la programul MGCS, italienii avand de partea lor o invitatie din partea Frantei.

S-a speculat atunci ca Franta incerca sa-si aduca in program un aliat in contrapondere pentru Germania (la capitoulul tancuri germanii sunt evident superiori), tot asa cum nemtii au adus in programul SCAF Spania, un aliat al lor in contrapondere pentru francezi.

Intr-un raport din 2020, ministerul german al apararii sutinea ca programul MGCS ar trebui sa fie unul cu adevarat european si sa implice Marea Britanie, Olanda, Norvegia, Suedia, Spania si Italia +.

Daca ne uitam le ce doreau germanii in 2020 si zvonurile din sepetembrie 2023 s-ar putea ca Berlinul sa fi castigat, dar nu trebuie sa ne facem iluzii, germanii vad intr-un viitor tanc european un demn succesor al Leopard 1/Leopard 2, adica ei sa fabrice tancul, restul sa sustine financiar programul de cercetare-dezvoltare si mai apoi sa-l cumpere din Germania, sau, hai  sa spunem ca sunt darnici, sa-l asambleze local.

Ori in acest caz francezii vor spune probabil pas, dar daca Parisul si-o va lua in privinta tancului european, germanii ar face bine sa-i intrebe pe verii lor britanicii daca mai au locuri in barca Tempestului, pentru ca SCAF cu francezii nu mai vad ei cat o fi Rinul apa curgatoare.

Ca o concluzia amara, pana la urma, cu razboiul in pragul usii, europenii nu se dezmint, se incaiera intre ei, taraganeaza lucrurile, nu aloca suficiente fonduri, au orgolii prostesti si mai apoi isi dau aere de barbatii la ei pe continent cand de fapt barbatul casei a fost, este si va ramane Washingtonul.

Europenii pierd anual miliarde de euro cumparand HIMARS, Patriot, Abrams, K2 Black Panther, Apache, F 16 si F 35 etc pentru ca sunt lasati de Dumnezeu cu minte putina si orgolii mari, Franta si Germania inca mai cred ca sunt buricul Europei. Dar in realitate nu este asa si daca maine UE s-ar sparge in bucati, cei mai loviti economic ar fi exact “marii”, cei mai egali intre egali, pentru ca economiile lor au avut cel mai mult de castigat din piata comuna europeana, de pe urma fortei de munca ieftina din est, ei ne-au inundat noua pietele cu produsele lor nu noi cu produsele noastre…

Iar idotii care conduc Franta si Germania nu sunt in stare sa creeze o politica comuna de aparare credibila, serioasa si cinstita ci tot incerca sa-si traga spuza pe burta lor, iar din acest motiv nu numai ca se tot incaiera intre ei, dar ii fac si pe ceilalti europeni sa aiba mai multa incredere in americani si mai nou in coreeni.

PS Doar ca la fel ca in Miorita, ciobanul nu-si accepta moartea, cum cred majoritatea voastra, ci doar ii spune oitei nazdravane : “daca va fi sa mor”, cu alte cuvinte va pune mana pe par, va chema si-un caine si cu Dumnezeu inainte, vedem care-o birui. Nimic fatalist aici, cum cred majoritatea romanilor (chiar nu-mi explic de ce), astfel ca francezii isi vor pune companiile sa le fabrice si lor un tanc, un succesor al Leclercului. Chestia e daca isi permit si tancul si SCAFul doar pe banii lor. Cel mai probabil ca nu…

GeorgeGMT

38 de comentarii:

  1. Salut. O frumoasa paruiala, asa unchiu de dincolo de balta are succes.

    3
  2. Germania și Franța de azi sunt un mix îngrozitor de culturi si etni sub comanda câtorva familii ultra-bogate. Nu mai spuneți Franța a decis sau Germania a decis…statul național, așa cum îl stiam noi, nu mai există.

    25
      • SUA decid? mor de ras! si acolo este fix la fel. presul american si cele doua partide sunt in mana sponsorilor. o haita de ultra mega bogati care isi impart puterea politica(si respectiv castiguri financiare mai mari sau mai mici) odata la 4 ani. si asa functioneaza in toata lumea democrata.populatia (mai mult sau mai putin paupera),este manipulata o data la 4 ani de grupurile potente financiar. care se rotesc periodic la „roata de cascaval”.din care arunca din cand in cand firimituri alora de jos.atat cat sa nu devina agresivi si sa le vina idei.

        14
  3. Cu francezii nu se poate face nimic.

    Companiile lor au prea mult lobby in interiorul frantei si mereu saboteaza programele europene ca sa ia toata felia. Totul merge asa pentru ca firmele franceze au ajutat la crearea unei culturi de trebuie sa cumperi francez si nu din alta parte. De aia se pot ca…. in programele europene, vor tot ciolanul si nu le pasa daca franta poate sau nu sa plateasca si de unde se taie. Pana la urma franta tot o sa cumpere avioane, nave si tancuri. Mai bine decat un program european nu unu francez ? Ce conteaza ca e mai putin capabil, mai scump si produs in numere mai mici ? Ii doare in p. pe ceo si directorii francezi de asta.

    Singurele programe care au mers cu francezii sunt alea unde li s-a dat tot ce au vrut. In rest esecuri pe banda.
    Horizon class fiind un exemplu. Intarziat ani de zile, francezii dadeau vina pe uk aia au plecat din program. franta si italia in loc de 8 au facut 4 barci si uk care a plecat si-a facut 6 bucati si type 45 e o nava mai capabila decat horizon.

    p.s. la fcas nemtii au acceptat si navalizat (desi ei nu au portavioane) si cu arme nucleare franceze (desi n-au nici d’astea). oricat de injurati or fi nemtii au facut compromisuri. ce compromisuri au facut francezii ? ciuciu.

    22
    • Totusi cu englezii si italienii lucrurile merg: Meteor, Mica, Aster, CAMM, Brimstone, Scalp/StormShadow.. o gramada.

      5
    • Daca citesti cu atentie sursele, acolo se povesteste cum aia de la Rheinmetall au intrat pe felie cu comunicare extrem de agresiva, incalecand MGCS peste KNDS, cu lobby agresiv in urma caruia francezii au fost probabil lasati pe tusa. Rheinmetall aveau deja kf51 Panther in pregatire… KNDS erau cu EMBT plus Leoclerc pe termen scurt. Conceptele astea trebuiau ulterior sa se concureze in versiuni adaptate pentru MGCS.
      Daca zvonurile sunt adevarate, inseamna um nou bloc concurent pentru MGCS all german, kmv+rheinmetall

      3
      • Deci francezii au voie sa ceara si pe masa si pe tasu in fcas dar nemti trebuie sa respecte 50 50 cand e vorba de tanc ? Nu suna prea fair.
        Uite cum gandesc ei defapt.

        Dassault Aviation boss: European defence depends on French industry

        The EU’s defence industry capabilities come down primarily to France’s six-decade nuclear dissuasion strategy that encouraged cutting-edge technological investments, Dassault Aviation CEO, Eric Trappier, said on Tuesday (29 August).

        As Russia’s war in Ukraine brought questions of European defence and autonomy back to the fore, the EU is looking to secure greater levels of “strategic autonomy” – a term first coined in 2022 by French President Emmanuel Macron – in its critical sectors.

        “[EU] defence industry capabilities lie first and foremost in France,” Trappier said at the French business association MEDEF’s annual meeting on Tuesday.
        https://www.euractiv.com/section/defence-and-security/news/dassault-aviation-boss-european-defence-depends-on-french-industry/

        Nemtii doar s-au decis sa le demonstreze ca nu e asa. Industria europeana nu sta in francezi sunt destule tari cu capabilitati semnificative.

        5
        • sunt 2 chesti idiferite cele 2 programe, firme diferite. La avioane francezii au experienta unei aronave complete, nemtii nu.
          La tancuri as zice ca e paritate, doar ca nemtii au 2 firme mari si late care cer de mancare de la statul german si UE.

          Iar cand faci un acord, il respecti, nu te razgandessti ca a venit si Rheinmetall.

          In fine, ar trebui facuta si distinctia intre programele nationale/UE si concurenta/asocierile intre firme, fara a favoriza pe nici unii. Si lasa-i sa se concureze, asa se evita monopolul si preturile mari!

          2
      • Cred ca dezvoltarea Panther v-a fi de fapt noul tanc german , sasiul KMW , turela si tun Rheinmetall plus un Trophy de siguranta cocotat pe turela .Toate actiunile mai noi duc spre solutia asta …
        Ce or ”dezvoltat ”impreuna KMW cu frantujii pana acum par niste o caricaturi fara o idee clara , fata de gama Panther – Lynx care se vede clar ca sunt finisate pt. a fi produse in serie masiv nu doar fluturate pe la targuri

        1
  4. In presa europeana se zice ca Franta vrea tanc pentru campanii in Africa. Trebuie sa fie usor de transportat in avion, cu amprenta logistica scazuta.
    Restul tarilor vor ceva care sa reziste la amenintarea rusa.

    E greu de lucrat cu Franta si din cauza problemelor cu proprietatea intelectuala. la proiecte comune ei cer access deplin la informatii, dar nu ofera nimic.

    Dupa aia mai e problema cu exporturile. Franta vinde armament oricui, dar Germania are pretentii cu respectarea drepturilor omului. Asa ca, din start orice proiect comun nu are cum sa duca la un rezultat bun.

    14
  5. Vorba aia …decat 1 si prost , mai bine 2 bunoace .Bine ca vom vedea concepte si concurenta Pe viitor ar avea si romanache de unde sa aleaga dupa jdemiile de Abramsuri de care se v-a satura prin 2050 .

    4
  6. Nu vom vedea nimic. Poate un război civil in interiorul UE.

  7. In orice caz Trophy au toti, asa ca ” I rest my case”? . Francezii au sa l ia si ei ori sa faca ceva inventie, au ei un fel
    de onoare bizara, vreo linie Maginot…?

    3
  8. Ce ziceam mai daunazi. Lucrul amestecat miroase … urat. Toti astia enuntati in articol sunt un fel de loaze. Mai mici sau mai mari. Sper ca nu va mai faceti iluzii pe cine ne putem baza in caz de paruiala. Preferam grupul ala de lupta sa fie sub comanda unchiului sau cel mult a britilor. Pe loazele europene nu se poate conta.

    13
  9. dupa doua secole de paruiala aproape continua(de la bonaparte la ww2 s-au tot caftit pe provinciile de granita) nu vad vreunul din astea doua state sa share uiasca informatii sensibile cu celalalt.gen avion gen 5-6,mbt sau alceva. aaa,ca la un moment dat au arucat praf in ochii fraierilor colaborand la un avion de pasageri((airbus),sau de transport militar(transall) ,la un trainer jet(alphajet),sau un sistem shorad(roland) asta e altceva.alea au fost mizilicuri.dar lucrurile „grele” care in caz de conflict trebe sa fie doar ale unuia,vor ramane tabu.am spus asta de cand au lansat programele astea utopice.

    6
  10. Eu personal bănuiesc că italienii au și un gând ascuns.
    Să repete ce au făcut când aveau Leopard I in sute de exemplare.
    Adică o licență de producție.
    Cu motorul , cutia de viteza și tunul nemțesc iar restul ” made in Italy”.
    Parerea mea.

    7
  11. Între martie 2022 și 4 septembrie 2023, Comisia Europeană a aprobat 742 miliarde € de ajutoare de stat, dintre care 48,4 % numai pentru Germania !!!

    https://x.com/f_philippot/status/1701845745828041205?s=20

    4
  12. Sunt de parere ca este foarte greu sa faci afaceri echitabile cu Franta in ceea ce priveste armamentul. Am vazut experienta Eurofighter iar acum cu tancul pare asemanator.

    Franta pare o tara cu pretentii maxime dar respect pentru partener apropiat de 0. Vor totul de la ei, la ei, si cu ei. Din punctul meu de vedere o tara de evitat in materie de achizitie armamanet (inclusiv India a trebuit sa ii stranga la usa mult timp pentru a abtine productia de Scorpene).

  13. Bravo ma ,bine ca stii tu germana si engleza de ai lasat comentariile la aia netraduse,nu toata lumea e inteligenta ca tine…asa mai pierde ziarul un cititor sau mai multi…

  14. Herr Von Renn Weg

    Poate putina redundanta in productia europeana de tancuri nu ar strica! Sa ai cel putin doua uzine care pot construi fiecare un model de tanc, dar cap-coada, eu cred ca poate fi un plus de securitate! Mai ales in vremurile astea cand vedem revenirea extremei drepte peste tot in Europa, daca nu in lume! Si vedem ca in Germania exista AFD, iar in Franta RN cu a sa Marine Le Pen, deci o insecuritate in fiecare dintre cei doi potentiali parteneri in productia de tancuri.

  15. Pun un articol publicat astăzi care contrazice cele spuse pe RM
    https://www.forcesoperations.com/relancer-le-programme-mgcs-une-priorite-absolue-pour-paris-et-berlin/
    Tradus cu DeepL Traduction

    „În principiu, lucrurile avansează bine” pentru programul franco-german de tancuri MGCS. În această joi, în Essonne, ministrul francez al forțelor armate, Sébastien Lecornu, și omologul său german, Boris Pistorius, au recunoscut convergența cerințelor celor două armate, au detaliat foaia de parcurs și și-au reafirmat dorința de a atinge următoarea etapă majoră în următoarele luni.

    „O prioritate absolută

    Ultimele vânturi potrivnice nu vor fi diminuat determinarea arătată la Berlin la începutul lunii iulie. După cum s-a anunțat la momentul respectiv, baza aeriană 105 de la Évreux, care găzduiește escadrila franco-germană de avioane C-130J, a fost folosită pentru a oficializa preluarea politică a programului MGCS.

    După ce a făcut progrese în ceea ce privește echivalentul aeropurtat, programul SCAF, și a asigurat finanțarea prin intermediul unei noi legi de programare militară, „aceasta este toamna-iarna pentru MGCS. Am mandatat echipele noastre să facă din acesta o prioritate absolută”, a declarat Sébastien Lecornu. Deși „statele sunt responsabile”, ne-a reamintit el, orice progres depinde de alinierea necesară a cerințelor operaționale.

    „În principiu, lucrurile avansează bine” pentru programul franco-german de tancuri MGCS. Joi, la Essonne, ministrul francez al forțelor armate, Sébastien Lecornu, și omologul său german, Boris Pistorius, au recunoscut în mod oficial convergența cerințelor celor două țări.

    Documentul privind cerințele operaționale comune la nivel înalt (HLCORD) a fost elaborat în cursul verii și semnat joi de șeful Statului Major al armatei franceze, generalul Pierre Schill, și de omologul său german, generalul Alfons Mais. Document strategic, acesta prefigurează viitoarele caiete de sarcini care vor fi prezentate trio-ului industrial însărcinat cu gestionarea proiectului, Rheinmetall și filialele franceză și germană ale KNDS.

    Acum că cerințele au fost clarificate, tot ce mai rămâne de făcut este să le traducem în cât mai mulți „piloni tematici”, faimoșii „demonstratori tehnologici principali” (MTD), care vor fi împărțiți în mod egal între producătorii francezi și germani. Pentru cele două ministere, provocarea imediată va fi definirea conținutului și a liderului fiecărui pilon până în decembrie.

    „Este această lucrare bine avansată? Răspunsul este da”, a declarat Sébastien Lecornu. Dar nu suficient pentru a intra în detalii. Odată stabilită, această cheie de distribuție va servi drept bază de negociere pentru contractele care ar trebui să fie notificate la începutul anului viitor de ambele părți ale frontierei, a anunțat Boris Pistorius.Echilibrul va fi dificil de găsit, deoarece, ca și în cazul SCAF, se va extinde dincolo de contractanții principali. În timp ce BITD-ul francez păstrează un profil scăzut în această chestiune, filiala germană a MBDA și producătorul de electronice Hensoldt, doi jucători de dincolo de Rin, s-au grăbit să menționeze – poate puțin prea repede – potențiala lor implicare. În primăvară, Hensoldt a declarat că „va fi responsabil de dezvoltarea unuia dintre cele 12 „MTD-uri” pentru Germania”… deși încă nu a fost făcută nicio alocare oficială.

    Impulsul dorit este însoțit de un efort financiar pe mai mulți ani. Franța va aloca 500 de milioane de euro acestui tanc al viitorului până la sfârșitul deceniului prin intermediul legii sale de programare militară pentru 2024-2030. Cu excepția unui obstacol parlamentar, Germania va utiliza fondul său special de apărare de 100 de miliarde de euro pentru a finanța proiectul cu 83 de milioane de euro în 2024, apoi cu 177 de milioane de euro în 2025 și 2026.

    Sébastien Lecornu și Boris Pistorius își vor continua întâlnirile bilaterale, aproape lunar, „pentru a respecta termenele”. A fost deja stabilită o dată pentru un seminar franco-german care va avea loc la Berlin, pe 9 și 10 octombrie, și care va oferi ocazia de a prezenta un nou raport de activitate. Deși a sosit momentul să se accelereze lucrurile după o întârziere de 18 luni, cele două țări au convenit asupra unui „calendar flexibil și realist care ne va duce până în 2040-2045”, susține ministrul francez, într-o mișcare pragmatică care, fără îndoială, aprobă o întârziere în raport cu obiectivul inițial de intrare în funcțiune în 2035.

    Nici un nou Leopard, nici un nou Leclerc

    De la 10 iulie și de la reuniunea bilaterală de „relansare” din Germania, „cerințele operaționale ale viitorului nostru tanc au fost în mare parte precizate și documentate”. Conținutul său va rămâne secret, dar HLCORD „arată în ce măsură nu este vorba nici de un nou Leopard, nici de un nou Leclerc”, ci de „un sistem format din mai multe module care vor constitui o funcție de cavalerie blindată cu, evident, module diferite, deoarece unele vor fi cu echipaj, altele fără echipaj și altele, în sfârșit, ar putea fi cu echipaj, în funcție de alegerea strategică și operațională”.

    Pe lângă funcția de foc tradițională, MGCS va transporta tehnologii disruptive, cum ar fi energia dirijată și armele electromagnetice și alte componente de război electronic. Inteligența artificială va juca un rol central în sprijinirea informațiilor, planificării, comenzii și coordonării focului”, a explicat ministrul forțelor armate.

    Documentul încorporează, de asemenea, o serie de lecții învățate din conflictul ruso-ucrainean, în special în domeniile cibernetic și robotic. „Este de la sine înțeles că saltul tehnologic necesar pentru noua generație de tancuri în domeniul tehnologiei cibernetice este absolut colosal”, a declarat Sébastien Lecornu.

    Pentru prima dată, contractorii principali nu au exclus posibilitatea apariției unor diferențe între sistemele francez și german. În timp ce cele două armate sunt unite în jurul unui MGCS „suficient de puternic pentru a se angaja într-o luptă distructivă: străpungerea sistemului inamicului, apoi exploatarea acestuia în profunzime”, Franța caută, de asemenea, un instrument „capabil să îndeplinească alte misiuni decât lupta frontală”. Așadar, nu trebuie să fie prea greu. Trebuie să fie capabil să opereze în afara teatrului european. Acestea sunt imperativele noastre”, a explicat șeful Statului Major al Apărării francez în cadrul unei audieri în Senat în luna mai.

    „Armata germană și armata franceză nu vor avea întotdeauna aceleași teatre și aceleași doctrine”, a declarat Sébastien Lecornu. „Desigur, există diferențe în ceea ce privește tacticile care trebuie aplicate în luptă și tacticile unităților, dar de aceea adoptăm pentru acest nou sistem o structură modulară care va ține cont de aceste diferențe”, a adăugat ministrul german. De fapt, răspunsul se află în arhitectura MGCS, care ia în considerare în mod nativ anumite caracteristici naționale, cum ar fi sistemele de comunicații.

    Programe complementare și nu concurente

    Aflați la Evreux, cei doi miniștri au pus capăt, de asemenea, controversei legate de un al doilea proiect de tancuri susținut de mai multe țări europene, printre care și Germania, care solicită finanțare din Fondul european de apărare. Nu este vorba nici de o ruptură, nici de o concurență cu MGCS, ci de „un apel la proiecte de cercetare teoretică (…) Nu vorbim despre același lucru”, a insistat Sébastien Lecornu.

    Omologul său este de acord. „Acesta nu este deloc un proiect care să concureze cu MGCS. Este o idee lansată de Comisia Europeană. (…) Nu văd care este problema”, a adăugat Boris Pistorius. Pe scurt, a fost o furtună într-un ceainic, rezultatul unei politizări excesive a unei probleme apărute în preajma alegerilor europene și, prin urmare, neînțeleasă și preluată cu stângăcie de o parte a presei francofone.

    „Vor răspunde mâine companiile franceze la cererea de proiecte bazate pe EDF? Poate, sper că da, dar nu mă interesează cu adevărat”. Nu contează, pentru că acest proiect, cunoscut sub numele de Future Main Battle Tank (FMBT), nu amenință în mod fundamental inițiativa franco-germană, ci mai degrabă ar contribui la alimentarea ei. Cel puțin, asta este ceea ce dorește ministrul forțelor armate. „Cred că, pentru ca acest lucru să aibă sens, trebuie să scoată la iveală blocuri tehnologice care să fie utile pentru toate statele membre”.

    În acest fel, FMBT ar contribui la răspunsul la întrebarea critică a interoperabilității între europeni și chiar în cadrul NATO. De asemenea, ar putea servi ca o poartă de acces pentru anumite națiuni care vorbesc de ceva timp despre aderarea la MGCS. Acesta este cazul Italiei, al cărei șef al Statului Major al Apărării „a purtat discuții” cu omologii săi germani și francezi. La fel și Olanda, „și multe altele”, a dezvăluit Boris Pistorius.

    Și aici, cei doi miniștri propun să se inspire din SCAF, pentru care a fost creat statutul de observator. Activat pentru Belgia, acesta permite ca interesul să se traducă în statut fără a afecta echilibrul industrial. Pentru ministrul francez, această chestiune necesită „flexibilitate și pragmatism”. „Ceea ce este important este să împărtășim, de asemenea, punctele de vedere cu privire la ceea ce ne dorim de la rezervor”, a subliniat el. Ca și în cazul blocului cu mai multe prize, cei doi miniștri nu exclud să vină să „conecteze” anumite țări, „dar pe cărămizile pe care voi, noi, le veți fi definit”. „Nu vom putea invita pe alții decât după ce vom fi definit ceea ce ne dorim și vom face acest lucru până la sfârșitul anului”, a declarat Boris Pistorius. Ușa va fi așadar deschisă, dar numai după ce se va ajunge la o anumită stabilitate, ceea ce Parisul și Berlinul vor încerca să obțină anul viitor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *