MMRCA: India's biggest military deal…se apropie de final

Adica se apropie de desemnare! Acum dupa ce unii dintre „perdanti” s-au mai linistit sufleteste, dupa dezamagirea crunta de a nu fi lista scurta a indienilor, au inceput sa apara informatii deosebit de interesante, chiar din propriile tabere.

Astfel, rusii sunt un pic revoltati, ca al lor MIG 35, nu ar fi fost masurat si cantarit la fel ca ceilalti competitori, iar rusi incep sa dea exemple! Astfel MIG-ul a fost respins in principiu pentru doua „bube”: radarul AESA si motoarele sale Klimov RD-33 MK!

                                                                                         MIG-35, perdantul din India

Radarul propus de rusi era Zhuk-MAE (Phazotron)care, se pare ca era inca in dezvoltare la momentul evaluarii, si astfel rusii au venit cu un aparat care inca nu functiona la parametrii ceruti de India. Raza era cam mica si mergea mai greu la achizitia tintei la distanta mare! DAR…si aici bietii ivani au dreptate, macar ei s-au prezentat cu un model functional, in timp ce Eurofighter Typhoon, si-a testat radarul AESA pe un…elicopter. Asadar au fost in mod clar nedreptatiti.

Motorul de pe MIG-35, RD-33MK  nu a facut nici el prea multi fani printre hindusi, pe motiv de slabe performante la mentenenta si la rezistenta, insa si aici ivanii au un gust amar, amintindu-si, foarte clar chiar, ca MIG-29 K/KUB pentru portavionul indian, au foat foarte bune si apreciate, si nu pricep de ce acum India zice ca sunt cam gioarse!

                                                       Eurofighter Typhoon, probably the best „eagle” in the world

Problemele ivanilor, desi nu ne privesc, nici nu ne intristeaza prea tare! Sa facem noi XT-ul si apoi sa faca si ei…ce vor ei sa faca! Ideea este ca nu mai avem mult de asteptat si vom afla marele castigator al MMRCA. Sper ca Typhoon-ul sa fie castigator, desi este scump al dracului, si mai sper ca India sa aleaga cat mai mult in functie de valoarea militara a avionului, pentru a avea si noi o „cantarire” cat de cat reala, intre cele doua multirol made in Europe!

PS Desi buni prieteni cu ivanii, baietii de pe malul Gange-lui, le trag la turloaie cu foarte mult simt civic! Pana acum au dat de pamant cu doua produse de care rusnacii erau foarte mandri, or mai fi oare?, adica T-90 si MIG-35. De tanc indienii au zis, dezamagiti destul de mult, ca este mai prost decat Arjun-ul local made, si cum Arjun-ul este considerat cel mai urat tanc din lume…comparatie este destul de umilitoare pentru varful de lance ivanesc.

De MIG-35 am spus mai sus ce zic…deloc magulitor, dupa cum si rusii au remarcat.

 

sursa: flightglobal

26 de comentarii:

  1. Eurofighterul este un aparat performant dar daca castiga Rafale?Ce zici George, ii dai o sansa aparatului francez?Rafale este un aparat care poate fi folosit atat de marina, pe portavion, cat si aviatia militara.Se zice ca Rafale are nevoie de doar 400m ca sa decoleze incarcat de lupta.

  2. Cred ca Eurofighter Typhoon o sa castige, pentru ca indienii vor un aparat cu performante superioare si Bae Systems stie sa se miste bine, dar Rafale are mai multe sanse pentru ca este mai ieftin .

  3. Deci stiam si eu toate chestiile astea. EFA nu e in niciun caz cel mai bun dintre cei care au participat. Chiar si migul 35 este peste, super hornetul si mai sunt si altele. Indienii isi doresc diversificarea flotei si aleg ceva ce nu au, dar sunt si perversi in acelasi timp si lovesc in ceilalti competitori exclusi, lucru nu prea bun, pentru ca nu vad lapte si miere la negocierile pt primul stealth indian si anume colaborarea cu biroul Sukhoi. Mi se pare de bun simt sa nu dai in rusi dupa ce ai luat de la ei mai multe super avioane. Legat de performantele celor doi competitori ramasi, am siguranta ca nu sunt cei mai buni dar se pare ca indienii isi doresc si un aparat european in inventar asa ca au ramas un EF-2000 despre care nu pot decat presupune ca va ajunge un multirol si ca radarul nu le va crea probleme si un Rafale care a fost reintrodus in competitie la interventia lui Szarkozy dupa ce anterior fusese exclus din cauza performantelor sub asteptari.

    • Astea sunt chestii vechi, cu Rafale, faza este ca era scrisa de un blogger, sa susti ca Super Hornet-ul este peste Rafale sau Tuyphoon este happy engineering sau estimation cum vrei ttu sa il numesti. Rafale si cu fratele sau Typhoon chiar si fara radar AESA sunt mult peste ce au oferit americanii, India cumpara pentru viitor, nu a vrut o dezvoltare incrementala de aceea F 16 IN, F 18 E/F, MIG 35, si Gripen NG au fost eliminate. Cele 2 avioane sunt in acest moment cele mai bune pe care le poti cumpara hiba lor este legata doar de costurile de intretinere si ora de zbor.

    • mig 35 peste eurofighter….la ce?la inaltimea ampenajelor sau ca are doua fata de unul la eurofighter….eu cred ca e mai simplu,cred ca si-au cam dat seama de chestia cu pak-fa e cam la fel de reala ca tancurile coalitiei concentrate ptr a debarca in pas de calais si s-au reorientat,americanii nu le vor da acces la tehnologia de ultima generatie,doar cu o scara mai jos(nu sunt aliatii lor si politica americanilor e clara)si atunci optiunile erau foarte clare,au ales singurele avioane capabile(atat rafale cat si eurofighter au prevazute evolutii in directia de a deveni mai stealth si nu m-ar mira ca la operationalizarea pak-fa sa fie mult mai „invizibile”decat acesta)

      • Nico despre PAK-FA se pare ca mai are mult pana sa fie o varianta finala adica de preserie, eu sunt convins ca va fi peste Rafale si Typhoon existente la acel moment. Industria europeana este capabila sa faca stealth-uri chiar mai bune decat F 22 nu ma indoiesc de acest lucru daca ne uitam la NEURON, sunt aproape convins ca la un moment dat o sa apara Rafale si Typhoon stealth asa cum tu anticipezi.

        • eu stiam ca dupa terminarea programului eurofighter,era prevazut(acum depinde de cum o sa evolueze lucrurile caci cu criza asta nu mai e nimic sigur)sa-i mareasca capacitatile stealth inclus prin modificarea fuselajului in partea frontala(mai mult ptr aspectul vanator banuiesc ,ceva in aceeasi directie cu rafale),si prin utilizarea a si mai multor materiale compozite(si diferite in functie de testele pe care le fac).de neuron stiu am mai multe articole despre el .dar la puterea industriala pe care o are prog eurofighter eu vad dificil ca pak-fa sa tina pasul(eurojet-ul vectorial e complet ,testat ptr a intra in prod de serie,la fel captor-ul aesa ,doar ca scumpeste avionul ,dar au fost facute sa arate ce pot ptr competitiile astea din india si celelalte ce mai sunt),in plus trebuie sa gandim ca rcs-ul mic la eurofighter e doar din utilizarea materialelor compozite ,nu fol vopsea absorbanta nici design care sa evite detectarea ,daca-l modifica in directia asta sigur o sa iasa bine(de aici si intoarcerea multor state in a-l reconsidera ,e potentialul pe care-l are,de ex india sau alte state care aspira la puteri mai mult decat regionale nu pot aspira sa vada un f 22 sau f 35 ptr ca se ciocnesc cu interesele americanilor si efa2000 sau rafale par alternativele viabile.de ce cred ca pak-fa nu are mari sanse,rusia in ultimul timp s-a cam reintors cam la vechile idei cu vechile glorii urss si cam aici li se termina colaborarea de care au avut pana acum parte cu occidentul in industrii cheie,asa ca pak-fa va fi un prog schiop(putem vorbi pe chestia asta)

        • la fel cum cred ca navele alea franceze au fost date rusilor ca o contrapartida ptr evenimentul din georgia(europa are mari interese in zona aia dar nu are capacitatea data de un comandament comun ptr a se impune in relatiile cu rusia ,sua nu se implica mult ca nu are interes acolo),de pe aici si chestia cu scutul de la noi si castigarea platoului continental ,sua se implica indirect ptr ca relatiile cu europa au fost privilegiate dintotdeauna,cand se va anunta cum a fost ieri cu noile coridoare feroviare ,interesele energetice ale ue si rezolutia cu sistemul bancar,vom sti mai multe si de prog militare

  4. Dupa F22, la ora actuala cel mai performant aparat este Eurofighter, probabil la fel de bun ca si fratele sau Rafale.Acest lucru l-au recunoscut inclusiv specialisti americani in domeniu.
    Rafale este marginalizat pentru ca este fabricat doar de francezi.Daca acest aparat era fabricat de Germania, UK, Italia , Spania si Franta atunci era cel mai bine cotat.Oricum firma Dassault stie sa faca avioane.

    Ce se mai zice despre Rafale:
    http://resboiu.wordpress.com/tag/rafale/
    Viitorul suna bine pentru Rafale.

  5. in primul rand vreau sa va spun ca nimeni de aici nu stie exact care este valoarea adevarata a fiecarui avion, nici voi, nici eu. Dar un lucru stiu sigur si e clar, din eurofighter nu poti scoate un avion stealth pentru ca are canard. nu este adevarat ca eurofighteru este mai bun chiar si cu captoru decat migu 35 cu aesa, mai citeste. eurofighterul cu aesa este comparabil cu migul 35 cu aesa. eurofighterul nu va fi niciodata mai bun decat pak-fa nici la manevrabilitate(vor fi cel mult comparabile) nici ca radar si nici ca stealth.Daca Eurofighteul ar fi asa bun nu cred ca ar mai fi interesati toti de f-35, ar lua typhoonul. In Europa: Belgia, Danemarca, Olanda, Norvegia, Marea Britanie, Italia, Turcia toate vor f-35 desi typhoonul le este mai la indemana, unele chiar il au in dotare. Chestia „aia veche” cu Rafale nu este scrisa de un blogger, sau nu numai de el, cauta mai mult pe internet este o stire data de presa indiana, Rafale a dezamagit, cam ca toate avioanele franceze de pana acum care nu s-au ridicat niciodata la rangul competitorilor desi li s-a facut publicitate ca ar fi superavioane. Am citi recent ca pe la Red Flag ei nici nu au curajul sa-si foloseasca avionul la performantele maxime ca sa „nu dezvaluie capacitatile sale”. Pai asa limitate cum sunt regulile la acest exercitiu britanicii nu au facut acelasi lucru cu typhoonul desi au un avion mult mai bun ca al francezilor.

    • nici unul din cele mentionate inclus f 35 nu vor fi stealth adevarate ,f 22 e unicul sa spunem stealth adevarat,restul cum spun ei „stealthy”,adica vor avea un rcs destul de mic si din anumite unghiuri,dar ele nu au grija de toate aspectele de invizibilitate de la motoare,pana la emisiile de radiatii si oare pak-fa in configuratia actuala e mai invizibil (uita-te la motoare ,canarduri-le ale integrate gen borduri de atac,ampenajele verticale integral orientabile).la europene rcs-ul mic e dat de folosirea pe scara foarte mare de materiale compozite(au in compozitie grafit),cand le vor modifica design-ul vor avea rcs-ul si mai mic chiar decat pak-fa.cat despre mig 35 sa spui ca este peste eurofighter…..imagineaza-ti pe ef2000 ce are mig-ul(in configuratia actuala ,are operative toate sistemele ce le enumar),motoare vectoriale,la manevrabilitatea ef-ului il face superior cam la tot ce exista(ai vazut filmuletul cu f16 si „cobra”cu care se tot laudau rusii),radarul aesa(captor -aesa e un pas intermediar),ef-ul are aparatura de lupta electronica activa integrata,sistemul integrat de zbor(un sistem cu care rusii si-au facut multa publicitate la su 27-variantele cu tractiune vectoriala,cu toate ca nu e un sistem atat de complet precum cel de pe eurofighter).ce lauda multi la mig29,35 e manevrabilitatea,dar asta e cu dus intors …ptr ca configuratia aerodinamica e de aripa zburatoare partiala cu multa incarcare pe partile centrale si laterale ale fuselajului,dar mai putina incarcare pe aripi ceea ce-l face sa faca in manevrele alea gen inceputuri de looping sa manevreze rapid si ajutat de puterea motoarelor sa vireze strans,dar incarcat cu arme pe fuselaj pierde mult din manevrabilitate(in config vanator cu 2-4 rachete pe aripi nu cred ca pierde mult din manevrabilitate)dar ai vazut ce face ef-ul incarcat la maxim

    • cat despre aspectele de mentenanta,costuri nu are rost sa intru ptr ca rusii pierd sigur….la fel in chestia cu promisiuni de genul ca avem radar ce bate la 400 de km si ghideaza 8 rachete simultan si cand rezulta ca atunci cand e operational ghideaza 2-4 rachete,si distanta de descoperire e 200km.francezii au avut avioane destul de bune si fiabile mirage 2000 si f1(istoricul operational in mai multe state o confirma)si daca francezii ar sta mai prost la unele sisteme pot coopera oricand(nu cred ca mai e cazul la rusi)

    • Dar de aparatul Miraje III ai auzit?A fost un aparat de top la vremea lui.Inainte sa mai afirmi ceva incearca sa te documentezi cat mai bine.Apropo de presa, ce scrie presa este una, nu uita ca presa are un stapan care dispune sa se scrie ce vrea el, banul sa vina.Te plateste cineva sa denigrezi un aparat multirol, o faci.Ca realitatea este alta, asta este.Personal iau in considerare doar opiniile unor specialisti in domeniu.Pilotii militari romani isi doresc mai mult un Gripen C/D decat un F16 block50/52.Stiu ei de ce.La fel de adevarat este ca ei isi doresc in primul rand EF-ul insa sunt constienti ca financiar nu ne permitem aceasta jucarie.
      Atat EF-ul cat si Rafale pot suferi modificari substantiale in asa fel incat sa ajunga la nivelul lui SU PAK FA.
      Daca islamistul turc se mai da mult in stamba atunci Turcia nu va pune mana pe F35(daca acesta va mai deveni operational)

  6. asa e niko, rusii nu mai reprezinta nici un pericol, sunt atat de praf la tehnologie ca nici nu merita luati in seama. nici nu stiu de ce ne mai inarmam, probabil ca sa fim in trend cu nato. nu ai dreptate deloc, pak-fa in stadiul final si actual este mult peste EFA. In primul rand pak-fa nu are canarduri. alea sunt niste borduri de atac ale aripii mobile, necesare doar in lupta de apropiere cand deja fiind detectat nu mai are nevoie de invizibilitate.Deci ele nu sunt folosite tot timpul si nu sunt indispensabile zborului, asta in comparatie cu typhoonul care fara canarduri nu sta in aer. in al doilea rand, de ce crezi tu ca rusii nu fac avioane din compozite? pak-fa va fi facut din cmpozite asa cum este facut si migul 35. In al treilea rand nu exista stealth adevarat si stealth fals. In al patrulea rand motoarele de pe pak-fa nu sunt cele finale. in al cincilea rand nu mai conteaza manevrabilitatea avionului in sine daca beneficiaza de motoare cu tractiune vectoriala. Daca este un lucru la care migul este mai slab decat EFA poti sa spui ca mentenanta dar asta se compenseaza prin pretul mult mai mic al avionului. tu poti sa crezi ce vrei, adica tot ce spun astia de la Eurofighter si sa nu crezi nimic din ce spun rusii si sa compari cele doua avioane intr-un mod foarte partinitor. eu cred si ce spun unii si ce spun ceilalti si le compar. nu am siguranta ca nu mint si unii si altii dara macar ii cred pe toti. tu in schimb nu crezi ca rusii au un radar foarte bun dar crezi ca europenii il au. ramane de vazut

    • eu nu sunt partinitor dar incerc sa interpretez informatiile pe care stiu ,un sistem radar nu inseamana detecteaza la 200km?dar ce de la un jumbo jet pana la un vultur?sunt multe cifre si sunt date confidentiale ,secrete.noi stim chestii la nivel general de a sti cum stiu cum primeste semnal televizorul ,dar nu stiu gama de frecvente sau cum transforma semnalul.acum ama spus un fel de canarduri,borduri de atac mobile nu stiu cum le vor denumi.in ala doilea rand sunt avioane pe care le clasifica stealth si stealthy(aici ar fi o discutie lunga de la cum incadrezi avioanele gen 4,4.5,5 samd).si rusii fac din compozite dar nu au nici de departe tehnologia si performantele europenilor in acest domeniu.nu am spus niciodata ca rusii nu reprezinta un pericol daca ai urmarit comentariile mele ci chiar contrariul,una e sa fii un pericol si una e sa spui ca e un pericol ptr ca mig 35 e mai bun unul contra unu impotriva ef 2000.iti dau un exemplu de enormitate ce spui:pak fa in momentul actual e la stadiu de prototip ,probabil nici nu are electronica completa pe el ,plus multe altele,ef 2000 e un aparat operational-cum poate sa fie peste el?

    • nu e chestia ca nu-i cred pe rusi dar ei prezinta de multe ori la inceputul programelor date mai mult decat optimiste,daca in majoritatea programelor vestice de la stadiul de prototip la productia de serie se evolueaza mult la rusi e putin invers(asta are o motivatie nu ptr ca mint am mai vorbit pe aici pe forum de asta).de ex ar fi de urmarit evolutia programului stealth in rusia ,de la mig 1.44 2 pana la su t 50 si sa vedem ce experienta operationala au (mai ales in operatiuni de patrundere in adancimea spatiului inamic(urmareste evolutia conflictelor de pe glob si o sa vezi ca avioanele rusesti au fost folosite in majoritatea operatiunilor in operatiuni de front,de asta nici nu au multa experienta….noi credem ca chestia asta cu stealth-ul depinde de momentul de lucire a vreunui inginer si nu e asa ,e vorba de nenumarate teste si probe si europenii si americanii impart informatii frecvent,(vezi cazul blindajului chobham)

    • Rusii mai trebuie sa si dovedeasca posibilitatile radarului lor AESA, europenii cam incep sa aiba experienta si in maxim 5 ani vor fi peste USA in domeniul acesta -este drept cu ajutorul unor firme din USA care le livreaza componente dar asta se intampla peste tot. PAK-FA va fi peste Typhoon si Rafale dar urmatoarea generatie de Typhoon si Rafale vor avea elemente stealth care le vor face foarte invizibile radar, despre ampenajul canard nu stiu de ce toata lumea spune ca nu e stealth dar uitati-va la Rafale si Typhoon ca desi au canard RCS-ul este printre cele mai scazute. PAK -FA va fi mult mai manevrier asta este clar, si mai are si avantajul nisei interne de armament, faptul ca nu are inca configuratia finala a motoarelor inseamna ca vor interveni schimbari si la prizele de aer in plus rusii au surprins de multe ori cu tehnologii extrem de simple si care functioneaza la fel ca si cele occidentale (mult mai scumpe). Avantejele flotei europene de eurocanarduri este in primul rand rata de disponibilitate de 80%-90%pentru misiune si arhitectura deschisa ceea si mentenanta usoara. Din cauza restrictiilor bugetare europenii nu isi permit ca USA sau Rusia sa aiba flote imense din care 1/3 sa stea la sol spre a fi reparate. Europa compeneaza prin calitate acest lucru neavand la sol decat 1-1.5/10 din flota de avioane.

  7. http://youtu.be/m-xpD-2FAWA cu toate ca e putin publicitar il pun ptr ca explica conceptele de dominare aeriana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *