O bătaie-ntre pirande?

India vs Pakistan

Aproximativ dar nu total adevărat, indienii s-au dovedit niște băieți deștepți, pakistanezii doar băieți de băieți. Indienii au avut inițiativa, au fost disciplinați, pakistanezii doar au reacționat.

Indienii au avut o tactică adecvată, au simulat în dreapta și au lovit în stânga, au făcut totul ca la carte.

În linii mari, indienii s-au hotărât să-i păruiască pe foștii lor colegi de colonie (motivul nu este relevant discuției) și au atacat o tabără de islamiști-teroriști, folosind o escadrilă de 12 Mirage 2000. În același timp au ridicat și aparate Suhoi 30 MKI pentru deruta inamicului, au avut și un AWACS în aer, avioane de realimentare etc.

Totul destul de ca la carte. A doua zi pakistanezii au dat să-și repare onoarea încercând să atace ținte militare de pe teritoriul indian, dar din păcate pentru ei, au fost interceptați atât de MiG 21 Bison cât și de Suhoi 30 MKi. Conform povestitorului (presa hindusă) aparatele Suhoi zburau la interdicție aeriană deasupra posibilei ținte (un comandament al unei brigăzi) în timp ce MiG-ul pare sa fi avut liber la vânătoare.

India vs Pakistan

Una peste alta, indianul a dat jos un F 16 D, folosind o rachetă R 73 Vympel, doborât mai apoi de un alt F 16/JF 17 pakistanez. Probabil că pilotul indian, prea ancorat în urmărirea prăzii n-a fost atent și de aici necazul.

Lucrurile par a se liniști acum.

De remarcat câteva chestii:

– indienii au avut inițiativa, au avut un plan și credem că le-a și ieșit, deși pakistanezii tot insistă că Mirage-urile indiene ar fi aruncat bombele pe coclauri și n-ar fi nimerit nimic. Greu de crezut atât timp cât escadrila de Mirage 2000 n-a fost deranjată de nici un avion pakistanez, cel mai probabil nici n-au știut de ea în timp util. Pe de altă parte, dacă indienii au învățat bine meserie de la francezi, Mirage-ul poate fi zburat la foarte joasă altitudine, printre dealuri și câmpii, munți și munțișori, greu de detectat fără un AWACS în aer;

– conform indienilor, pakistanezii au ridicat 10 F 16 pentru a întâmpina o formație – momeală indiană (Suhoi 30 MKI), cele mixtă formații urmărindu-se două pe una;

– indienii pe de altă parte par mai credibili de această dată, în mod clar au avut un plan, inițiativa, mai multe avioane în aer, au știut ce-au de făcut.

De remarcat ca un avion bătrân și depășit tehnologic (MiG 21) folosit decent poate doborî un avion cu o generație peste el. Aici nu vorbim despre cât de bun este F 16 vs MiG 21, nu avem ce discuta, ci vorbim despre tactică în aviație.

Cu această ocazie putem învăța că tehnologia nu este chiar totul în război, mai ai nevoie și de un număr rezonabil de active, așadar o escadrilă de F 16V/F 35 nu poate înlocui două escadrile, măcar și pentru că, în anumite momente, nu poți acoperi spațiul aerian în dispută cu un număr mic de aparate.

Se mai vede și necesitatea unui sistem de avertizare adecvat: radare terestre, avioane în aer, comunicații și, dacă se poate, măcar un mini-AWACS sus pe cer.

Sumarizând, indienii merită de această dată aplauze, cu atât mai mult cu cât, în general, pe acest site ei sunt ciuca bătăilor și a ironiilor și, poate și din această cauză, am simțit nevoia să-i laud atunci când merită.

Au dat de pământ cu pakistanezii, i-au păcălit și orbit, au avut și cu ce, dar de remarcat ar fi faptul că s-au mișcat bine. Au trimis un avion foarte versatil (Mirage 2000) pentru atacul al sol, au folosit Suhoi 30 MKi pentru supremație aeriană, au ridicat și MiG 21 Bison, iar pakistanezii au mușcat-o cu tot cu undiță.

Cu această ocazie poziția Dassault în India se va întări, americanii de la Lockheed au avut ghinionul ca aparatul lor să fie folosit de diletanți și aici nu mă refer neapărat la piloți ci la generalii pakistanezi care au condus bătălia.

La final trebuie observat că lupta aeriană, ca orice fel de luptă, necesită o tactică bună, o planificare serioasă, disciplină, resurse suficiente și corect alocate, logistică și mai ales inițiativă. Nici un AWACS, fie el și mini, nu strică la casa omului, mai ales dacă ai o țară plină de dealuri și câmpii, munți și munțișori.

Pakistanezii nu le-au avut și au pierdut deși acum încearcă să dreagă înfrângerea arătând niște gropi printr-o pădure, deși nu ne explică cu ce aeronave au fugărit ei Mirage 2000 indian, care Mirage se pare că nici n-a fost observat de apărarea pakistaneză, bătălia fiind dată a doua zi între Suhoi 30MKI/Mig 21 vs F 16. Mirage-ul n-a fost implicat în nici un moment. Așadar?!?

Share
1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (medie: 3,00 din 5)
Încarc...

 

GeorgeGMT

96 de comentarii:

  1. calitatea si cantitatea…ce te faci cand nu ai nici una nici alta…?

  2. e confirmată doborârea f-ului 16 ?

  3. Io nu am vazut (inca) vreo dovada ca vreun F-16 ar fi fost doborat. Se pare ca, desi folosite in lupta, F-urile 16 ale PAF nu au iesit din spatiul lor aerian, motiv pt care se pare ca si SUA au lasat-o mai moale cu acuzele de utilizare neconforma. Daca nu au iesit, inseamna, probabil ca au intrat indienii, pt ca altfel nu se ajungea la dogfight. Su-30 cica apara obiectivul pe care ar fi vrut PAF sa il atace, ramanand deasupra lui, iar MiG-urile 21 au iesit la interceptie, potrivit surselor indiene.
    Ce e sigur, este ca avem un MiG-21 down, in rest, speculatii si simple pretentii. Oricum indienii au fovedit ca au o presa f tabloidizata.
    https://www.bellingcat.com/news/rest-of-world/2019/03/02/falcon-vs-bison-verifying-a-mig-21-wreck/

    • nu prea cred ca a fost dogfight, din moment ce F-16 a folosit AMRAAM.
      Si R-73 de pe Bison bate pana spre 30 de km.
      Chestia cu violatul spatiului aerian e cu dus si intors cand zbori supersonic in apropierea unei granite care merge in zig-zag. E o chestie de secunde sa treci dintr-o parte in alta, in timp ce tu esti cu ochii pe tinte si pe camarazii de zbor.
      Paki au venit spre granita, astialalti au iesit la interceptie. O clipa de neatentie e suficient sa treci in spatiul aerian strain. Si chiar si daca n-ai trecut, in momentul in care a fost lovit avionul, ala devine incontrolabil in majoritatea cazurilor.
      Mai stii poveste cu MIG-23 din DDR la care pilotul s-a catapultat si ala a continuat sa zboare pana aproape de Atlantic?

      • Sa angajezi eficient cu R-73 un aparat manevrabil trebuie sa fii WVR. Or asta presupune dogfight.
        Daca a angajat F-ul cu Amraam primul, inseamna ca indienii fabuleaza cand spun ca au doborat acel F..

        • Da, e posibil ca F-16 sa fi tras primul si sa fi facut stanga-imprejur (sau un alt F-16 sa fi tras de la distanta mai mare), indianul sa se fi tinut dupa el, ca sa-l angajeze din spate beneficiind de semnatura postcombustiei pakistanezului, iar la scurt timp dupa lansarea R-73, cand a degajat, sa-l fi lovit AMRAAM-ul.

          • Diferenta de viteza intre Amraam si MiG ma face sa cred ca nu se putea tine prea mult dupa F, in conditiile in care Amraamul era in zbor..
            In fine, teoretic totul pare posibil, practic indienii nu au dovedit nimic in legatura cu pretinsul kill.

            • Teoretic, daca MiG-ul urmarea F-ul, care si el se indeparteaza la randul lui, cu, sa zicem 2000km/h, i-ar trebui cam 1 minut sa acopere cei 30 km, dar si F-ul se indeparteaza full speed, distanta dintre cele doua aparate ramanand, mai mult sau mai putin, constanta, iar Amraamul se apropie de MiG tot full speed, dar cu 4900 km/h, adica aprox 80 km/minut. In 15 sec Amraamul face 20 km. In 15 sec MiG-ul face cam 8 km.
              Sper ca nu am gresit pe undeva, dar e cam foarte la limita, spre imposibil, sa intri WVR cand tinta ta se indeparteaza si ai si un Amraam dupa tine care face sa iti tiuie toate semnalele de avertizare in creier si sa iti creasca adrenalina sky high. Reflexul de supravietuire te indeamna sa manevrezi, nu sa urmaresti F-ul.
              Zic si io..
              Cam ciudata situatie.
              Daca vb de un alt F, de ce s-ar fi apropiat atat de mult de MiG fara sa lanseze?! Cam nu prea pare plauzibil..
              Poate totusi gresesc..

              • am impresia ca judecam prea punctual, cu situatii ideale de pe wiki…
                1.) AMRAAM poate fi lansat si de la cativa km (unii spun ca incepand cu 2km). Au fost cazuri de ratari cu Sidewinder urmate de doborare cu AMRAAM.
                http://www.designation-systems.net/dusrm/m-120.html
                2.) F-16 Paki nu cred ca a intors si a plecat instantaneu cu MAch2;
                3.) Posibil ca indianul sa fi tras la limita de incadrare cu R-73, care ulterior sa fi ratat sau doar avariat F-16;
                4.) Definitia de dogfight o putem extinde la 15-20km dar nu e chiar justa in cazul asta…

                • Marius. Tu esti un tip serios. Indienii tin de un bull shit, cel putin pana acum, in legatura cu F-ul doborat si au venit cu tot felul de ”dovezi”, una mai de cacao decat cealalta. Nu trebuie tu sa incerci sa ii scoti. Lasa-i pe ei sa o faca..

                  • Eu n-am zis ca ala sigur a doborat F-16, ci faptul ca a lansat R-73 inseamna ca a reusit totusi on lock-on. Ce s-a intamplat pe urma cu racheta, ca a luat-o aiurea sau ca a detonat pe tinta sau in apropiere e alta poveste.
                    Echipamentul sovietic/rus e recunoscut pentru fiabilitate slaba, dar asta nu inseamna ca daca lansezi 4 AMRAAM sigur toate lovesc tinta. In lupta lucrurile nu sunt albe sau negre cum le citim noi in specificatii, in conditii ideale. Si AMRAAM daca e lansat pripit (sau de prea aproape) sau daca intalneste decoy-uri sau uneori fara o cauza externa anume, o mai poate lua razna. In lupta aeriana destul de rar e racheta lansata = tinta atinsa.
                    Au existat probleme si cu AMRAAM si nu numai din cauza absentei mid-course update:
                    ” The RAF initially opted not to use mid-course update for its Tornado F3 force, only to discover that without it, testing proved the AMRAAM was less effective in beyond visual range (BVR) engagements than the older semi-active radar homing BAE Skyflash weapon”

                • Wvr=dogfight,
                  Bvr=no dogfight.
                  🙂

                  • Lasa Wiki in pace. Nu are nici o treaba in treaba noastra.. 🙂

                  • asa, ca la dictionar, e simplu…
                    daca la inceput dogfight se ducea cu tunul pe urma au intrat si rachetele in ecuatie.
                    Primele rachete ghidate IR/radar bateau la cativa km, pana in 10. Apoi, uneori chiar acelasi model a evoluat catre distante de zbor de peste 20km (Sidewinder) sau peste 50km in cazul Sparrow. BVR inseamna peste 37km…

                    Pentru mine dogfight este o lupta stransa, la gramada (engl/fr: „melee”), atunci cand esti fortat sa faci manevre acrobatice, extrem de agresive, pentru ca celalalt sa nu te doboare. Ori de la peste 10km (pe care ii parcurgi in 20s la 2000km/h; iar in dogfight nu prea evoluezi la MAch 2, in multe cazuri nici macar supersonic) cred ca nu mai e atat de necesar, poate cu exceptia degajarilor cand ai racheta in proximitate (ori asta faci si la distante mult mai mari, daca detectezi racheta). In 20 de secunde se intampla multe…

                    In fine, cred ca vedem un pic diferit lucrurile.

        • De ce mergeti oe premiza ca Pakistanezii au folosit AMRAAM? (e confirmat?) Poate au folosit AIM 9.

          O intrebare… Mig 21 Bison nu are tehnologie Elta la nord? Asemanator cu Lancer-ul?

          Eu as merge pe atacul surpriza al migului (descoperit tarziu de F-uri) care erau concentrate pe SU-30.

          Mai mult ca sigur musulmanii au subestimat mig-urile

      • Parerea mea: Migul nu urmarea F-ul cand a fost lovit.
        Va aduc si argumentul. Pilotul indian era pe viteza subsonica.
        Si nu a liat in calcul sa scape de racheta AMRAAM. A luat in calcul doar varianta sa-si scape viata.

        Singura lui sansa sa ramana in viata, cand a fost avertizat de sistemele din cabina, era sa ramana in subsonic la o viteza cat mai mica, care sa ii permita catapultarea
        La viteze peste 600km/h pilotul risca fff mult. La supersonic nu se catapulteaza nimeni ca e mort din start nici la 900-1000km/h nu ai sanse de supravietuire (cu scaunul migului)

  4. Oricum concluziile analistilor militari nu sunt favorabile Indiei, o tara care este pe poz 5 sau 6 in lume la cheltuieli militare, dar mai putin de 25 de procente din aceste cheltuieli reprezinta achizitii de tehnica militara moderna. O tara, care in ciuda bugetului imens pt aparare, nu reuseste sa domine Pakistanul, care cheltuie cam de 5 ori mai putin pt aparare. Indienii spun ca daca aveau disponibile aparatele Rafale, alta era situatia. Dar Su-30 de ce nu a fost in stare sa asigure suprematia aeriana?! De ce nu au folosit MiG-urile 29 in locul Bizonului? Nu a lui Ghita, bineinteles. 🙂
    Intrebari care pot spune ceva, probabil, despre disponibilitatea unor aparate. Oricum, situatia e blue.
    Asa ca, numa’ bine a picat ”doborarea” F-ului..

    • Este vorba de dubla disponibilitate.

      Si desfàsurarea diverselor tipuri de avioane în functie de bazele aeriene. Si disponibilitatea materialà (stare de zbor) pe respectivele baze.

      • Asta am spus si eu Mircea. Ca situatia spune multe despre disponibilitatea unor aparate, iar daca aparatele nu sunt disponibile atunci si acolo unde ai nevoie de ele, nu e prea roz..
        Kasmirul e o zona de conflict aproape permanent. Ultima escaladare a fost Kargil war. At au operat Mirage 2000 in tandem cu MiG-29. Acum MiG-ul 21 e varf de lance. Mi se pare o degradare a capabilitatilor. Nu inteleg de ce Su-30 a stat in spate.

        • Un alt aspect f interesant este legat de daptul ca in timpul Kargil war, MiG-urile 29, echipate BVR, au tinut la distanta F-urile 16 care nu aveau, in acel moment, aceasta capabilitate. Situatia pare a se fi schimbat radical dupa ce PAF au primit AMRAAM. Se pare ca toate ”bunatatile” IAF au fost tinute in ”rezerva”, ceea ce spune ceva despre teama indienilor pt AMRAAM. Unde sunt MiG-urile si U-urile echipate cu R-77?! Hm. Asta spune ceva si despre increderea IAF in Amraamsky. Mirage-ul 2000 nu a prea avut ce face pt ca e cam singurul striker din dotarea IAF, doar ca, acum, a fost insotit de ’21 in prima linie..
          https://www.rbth.com/articles/2013/01/16/migs_over_kargil_how_the_fulcrum_buzzed_the_falcons_21659

          • Nici Su-ul 30 MKI nu da prea bine, chiar fully echipat BVR, indienii neriscand sa il foloseasca in rolul sau consacrat de air superiority . Poate ca e totusi o tinta, cam prea mare, pt ca AMRAAM sa il rateze..
            Esecul Su-ului de a opri formatia pakistaneza de atac este o revelatie majora in acest conflict. La fel cu lipsa increderii IAF in tandemul Su-30MKI-R-77. F-16 MLU/Bl.52, care in PAF au cam aceleasi capabilitati, nu a avut probleme in a provoca IAF.
            Diavolul sta in detalii..
            Sa vina Rafale.. 🙂

            • Totusi ce au bombardat pakistanezii pana la urma?! Indienii spun ca nimic, pakistanezii nu au arata dovezi, eu cel putin nu le-am vazut.

              • Shaormeria din colt.. 🙂
                Chiar nu conteaza George, nu este despre ce au bombardat, este despre cat de articulate sunt fortele lor conventionale..
                Tu ai incercat sa ii scoti pe indieni, dar tr sa recunosti ca nu poti face totul in locul lor.. 🙂
                Oricum, laudabila initiativa, dupa cat de mult i-ai criticat. Si aveai si de ce sa ii critici. S-a dovedit si cu aceasta ocazie.
                Mie mi-a placut articolul tau si sunt convins ca a fost un pamflet, desi, poate, nu vrei sa o recunosti..

              • Pakistanezii au spus doar ca au vrut sa le arate indienilor ca pot bombarda, dar n-au facut-o. De acord, e un strange war care merita un pamflet ca al tau.. 🙂

              • excelenta postare George. Nu era necesara faza cu „pirandele” in titlu. Indienii fac legea aici in medicina londoneza. Cu astfel de cuvinte, chiar spuse in gluma, i-am jigni enorm

            • Se spune clar, Su-30 e pentru suprematie aeriana si nu pentru lupta intre viespi. MKI e ridicat ca sa fie full incarcat, in caz ca situatia scapa de sub control MKI ramane reduta de baza pentru ca e versatil si poate indeplini multe misiuni.
              Nimeni nu ar impinge astfel de avioane intr-o lupta decat in ultima instanta cand e ultima faza decisiva, tot ori nimic.
              Su-urile nu sunt facute pentru golanii cu smardeli de cartier.

              • Ma apuca lehamitea cand citesc bazaconii ca asta. Deci Su 30 nu a intervenit in lupta pentru ca-si terfelea blazonul de suprematie aeriana pentru ca lupta dintre Mig-ul aliat si avioanele pakistaneze era o smardoiala de cartier? Cat de prost trebuie sa fii ca sa crezi si sa spui asta?

                • No, futu-i!

                  Ce urmează, interpretări psihanalitice ale tacticilor de vectorizare a interceptorilor?

                  S-a dus dracu și nivelul amatorilor interesați de aviația militară.

                  Acu le-am citit pe toate…

                • Anla, te citesc de mult si inncerc sa ma feresc de tine. Ai un fix si gata. Orice comentariu al tau e adevar pur, iar orice e rusesc, nu mai are sens, mai bine ma feresc ca posibil sa primesc si o bata pe spate.
                  George, vreau sa fac sibeu o glunita pentru Anla, „rusii sunt invicibili”.

                  • Scris in autobuz …

                  • Bata in spate? Pe bune?Nici chiar asa. Singurul personaj pe care as fi vrut sa- l bat cu adevarat era unul cu aere de nationalist si care in conversatii din expresii cu „c*r” si „c***t” nu te mai scotea. Atat. Mesajul tau mi-a parut o prostie din prisma felului in care vezi utilizarea Su30 nu pt ca este rusesc.

                    • @ Financateri fara suparare dar consider ca ai facut o afirmatie cam dura legata de colegul Anla’.
                      Simt nevoia sa imi exprim respectul fata de el, datorita modului civilizat si ordonat de a purta o conversatie. Nu poti sa ma acuzi ca sunt de partea lui, din contra, daca te uiti in arhiva si vezi dezbaterile dintre mine si dumnealui vei vedea ca nu am cazut de acord in 99,9 % din cazuri, si nici nu asta nu ne doream sa se intample de fapt, ci erau doar puncte de vedere diferite din care ar fi trebuit sa avem fiecare cate ceva de invatat. Pot sa completez ca el este unul dintre putinii care pot aduce intrsdevar argumrnte solide de aceeasi talie cu autorii @Iulian, Marius, George GMT sau Razvan.
                      Ideea e ca ar trebui sa mentinem un limbaj civilizat, fara atacuri la persoana sau un limbaj de puradei (nu e cazul tau) atunci cand nu avem argumente, indiferent daca suntem simpatizanti de teunica militara vestica, estica, nordica sau sudica.

                    • Anla’ eu iti inteleg dorinta de a da explicatii, poate si eu sm exagerat un pic cu bata, dar te citesc de mult, si esti destul de fixist cand vine vorba de tehnica ruseasca.
                      Ma opresc aici.

        • Stii de ce a stat in spate? Ptr ca e prea scump sa incaseze un AMRAAM.
          E posibil ca mig 21 sa fi fost folosite ca momeala pentru a le atrage pe f16 intr-o zona in care opera Su30.
          Dar pakistanezii au simtit-o si nu au picat in plasa. (Poate fi o varianta tactica)

          Cert este ca Mig 21 a surprins placut. In special R73 si-a aratat inca odata capbilitatile. Chiar daca au pierdut 1 aparat. Pakistanezii vorbesc de 2 miguri distruse.

          R73 trebuie urgent inlocuita Pe migurile noastre. Pentru ca rusii au facut-o deja cu R-77.

          • Chipp
            Ideea e sa vb atat cat te pricepi sau cat poti fi rational.
            R73 se inlocuieste cu R74, nu cu R77, care e o alta mancare de peshte.., R73 este similara cu AIM-9, iar R77 cu AIM-120.
            De ce a fost Bizonul o revelatie?! Adica revelatie insemnand ca a confirmat mult peste asteptarile pe care lumea le avea de la el.

            • @ tedy,

              Da ai dreptate R 77 este o racheta din clasa AIM 120 si Meteor.
              Greseala mea. Le-am incurcat. Ma gandeam ca racheta BRV ruseasca este R-27 dar rusii au scos si R-77 dupa…

              Bisonul o revelatie… NOOP. Am zis doar da a surplins placut.
              Pentru mine Mig 21 e istorie. Un avion care e la limita din multe puncte de vedere, cu 2 mari defecte de proiecrare:
              Rusii nu l-au dezvoltat cum au facut americanii cu F16, pentru ca nu aveau unde sa incorporeze un radar cu antena mai mare.
              Si pentru ca nu stie sa zboare la viteze mici si altitudine mica.

              Avionul putea primi multe lucruri in plus de la sovietici: motor mai puternic (a si primit motoare) avionica mai moderna, rachete mai performante, chiar si alte aripi. Daca se vroia, aripi Delta asemantoare cu Mirage 2000 sau Eurofighter – a fost un prototip Mig 21-Analog) dar nu putea primi un radar fff performant fiind limitati de priza de aer.
              https://www.tehnomil.net/2013/09/13/mig-21xlski/
              http://www.testpilot.ru/russia/mikoyan/mig/21/i/mig21i_e.htm

              Asa ca au renuntat la dezvoltarea aparatului, si au construit mig 23 care a fost printre cele mai mari esecuri sovietice. Cel mai prost avion facut de rusi. (E parerea mea)

              Parerea mea personala este ca in loc de mig 23, trebuiau sa produca tot un Mig-21 dar cu prizele de aer in lateral si pastrand greutatea redusa a aparatului <6500kg si marite aripile (rezervoare mai mari, portanta mai mare)
              Asa putea sa aiba soarta lui F16 si sa beneficieze de mai multe dezvoltari. Am fi vorbit de alt tip de avion azi.

          • Chipp
            R73 e similara cu Aim9, iar R-77 cu Aim-120, adica nu se inlocuiesc intre ele. Varianta upgradata a R73 este R74.. 🙂

    • MIG 29 probabil nu era disponibil, stim bine ce perioada scurta de disponibilitate au motoarele Klimov. Si cred ca argumentul suprem este ca au multe MIG 21, deci nu e o pierdere greu de suportat. MIG 21 e stationat chiar langa granita deci va ajunge mereu primul. Avioanele mai scumpe sunt tinute mai departe, pt a fi la adapost in caz de atac aerian.
      Sunt curios cand va fi operational Rafale, daca il vor baga la inaintare? probabil nu, dar posibil sa impinga SU-urile mai aproape

      • Daca ii vor lasa rusii.. 🙂

      • Se pare ca decizia noastra de a lasa Mig-29 deoparte si a ne concentra pe Lancer pentru modernizare a fost cea corecta. Inca mai avem vreo 20 de aparate functionale. Cu Mig-29, am fi avut sub 10. Daca eram lasati sa cumparam motoare de schimb…

  5. O altà relatare interesantà:

    https://www.livefistdefence.com/2019/03/tally-and-locked-abhinandans-last-radio-call-before-he-fired-f-16-kill-shot.html

    Doborârea unui F-16 pakistanez nu are totusi nici o confirmare serioasà

  6. Articolul contine prea multe informatii neverificate.
    De unde doua F-16 doborate? De unde F-16 D? Escadrila 19 pakistaneza, suspecta ca ar fi operat in zona, este dotata cu F-16 Block 15 MLU.
    Dovezi!?

  7. O analiza atenta trebuie sa tina cont de f multe aspecte, iar concluziile ar trebui sa fie, aproape intotdeauna ponderate. Nu stim exact unde au fost amplasate radarele celor doua parti. Awacsul, chiar si cel mai performant, are probleme de shadowing si cluttering. Daca zbori suficient de jos sau in zone montane, are toate sansele sa te piarda. Capabilitatile BVR sunt esentiale. Vezi si Cenepa war, unde Mirage-ul 2000 fara rachete BVR a fost cam mana moarta. BVR nu inseamna numai rachete, inseamna si radar, dar si link cu alte aparate. AESA este, in acest moment, cam indispensabil. Decat un AWACS mare, poate ar fi msi bine mai multe AWACS mici si mai discrete. RCS-ul si contramasurile, samd. Concluzia ca mai multe aparate pot mai mult decat msi putine aparate, dar superioare, a fost mereu infirmata de realitate.

  8. In Cenepa war Ecuador a folosit MirageF1 si Kfir, care este un Mirage III pe steroizi.
    Si Pakistanul are AWACS. Parca de la Ericsson.
    Pana la urma se confirma doborarea unui avion pak? Ca Pak a zis 2-0 pentru ei, India a zis 1-1.

    • Boss. In Cenepa war Peru a incercat sa isi protejeze Su-urile cu Mirage 2000. Pt ca acestea din urma nu aveau capabilitati BVR, ecuadorienii cu Mirage F-1 au doborat Su-ul…
      Mai documenteaza-te.. 🙂

      • Maj. Banderas, Mirage F-1 FAE807 si capt. Uzcategui, Mirage F-1 FAE806 au fost cei din patrula care a doborat cele doua Su-uri peruane, utlizand rachete R550, desi erau ”iluminati” radar de aparate Mirage 2000P, care nu le puteau face nimic din lipsa de 530D.. 🙂

  9. Voi vedeti cum arata pilotu ala indian ? Cum dracu incape in mig21 ca nu inteleg 🙂

  10. Toate comentariile omit ce era mai important. Indienii au trecut cu Mirage, neobservati. Diversiunea cu Mig si F16 e pentru propaganda dar adevarul este ca Paki nu a „mirosit” nimic in prima etapa.
    Totusi sa treci cu o escadrila si aia de jos sa nu miste nimic…

  11. Asa cum am spus mai sus Mig 21 (chiar zi Bison) este istorie. Chiar si cu aceasta batalie, in care s-a luat la tranta cu un F16 Block 52/tehnologie 2005

    Dar nu avem cum wa nu observam dezvoltatea aviianului F16, de la Block 15, Block 25, Block 40 Block 52… etc si ceea ce putea fi Mig 21 daca „Rusii erau americani”

    Practic sovieticii au abandonat cateva proiecte excelentee, (privind azi la ele) preferand sa mearga pe varianta Mig 21 BIS (este practic varianta produsa de indieni sub licenta) si binenteles pe Mig 23, care s-a dovedit a fi cel mai mare esec al Sovieticilor. (Un avion fff prost – e punctul meu de vedere. Poate ca gresesc).

    Mq refer la acest proiect:
    MIG 21 /Prototype E8 (Ye-8)
    Acest avion rezolva 2 probleme majore ale batranului mig 21 care e si in serviciul armatei romane: Spatiul pentru radar – priza de aer fiind mutata sub fuselaj iar in locul castigat, fiind montat un radar si un rezervor suplimentar. Astfel beneficiaza de o raza de actiune marita.
    Are si un motor mai performant.
    https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=1431

    Acest avion ar fi putut avea o dezvoltare diferita (imbunatatire) la fel ca si F16. Dar… asa cum am spus, sovieticii nu-s americani.

  12. מגן ולא יראה

    Eu sustin invers. Ca paki a facut o momeala ca la carte. Vorbesc de cea de-a doua zi de fight, in care paki a atacat chiar de ei recunoscut tinte din jk (un depozit de armament + diverse din zona controlata de armata indiana din jammu si kasmir).

    Sunt 2 lovituri distincte:
    1. Atacul indian pe 26 cand au zis ca au nimicit 350 de musulmani mustaciosi din tabara de la Balakot. Aici paki au fost luati putin prin surprindere, dar si asa nu avea ce sa faca pentru ca indienii au tras cu spice 2000 din ograda proprie (in linia lor de demarcare din jk) desi Reuters zic ca …https://www.reuters.com/article/us-india-kashmir-pakistan-airstrike-insi/satellite-images-show-madrasa-buildings-still-standing-at-scene-of-indian-bombing-idUSKCN1QN00V . Dar sunt sigur ca un chase tot a fost si alarma sa dat la toata armata pakistaneza, nu cred ca nu au radare acolo, capitala lor e la 165 de km de Balakot. Lumea zice ca au fost 12 Mirage 2000 care au facut formatie pentru operatiunea asta. Relieful muntos cred ca ajuta.

    2. Lovitura pakistaneza cu 24 avioane in total (zic ei printre altele 8 f16, 4 mirage 3 si 4 JF17) din 27 februarie in care pakistanezii au incercat sa bombardeze pozitii ale armatei indiene dincolo in zona de control indiana.
    a. Mirage si Thunder (JF17) au lansat H4SOW (nu cred ca nu le folosesc)
    b. JF17 sau dus adanc in zona de control au aruncat bombele si au doborat si un Mi17 in proces !? (sunt multe video-uri cu un mi17 facut scrum) undeva la 100 de km in zona de control indiana, sa nu imi ziceti ca un crash simplu de la eroare umana face un crater de asa dimensiuni si topirea completa a metalului si totul in aceeasi zi)
    c. Indienii intre timp au detectat avioanele si au ridicat din Western Air Command, 2 mig 21 bison din escadronul 23 interceptare (Panthers, care este singurul care are in dotare mig 21 bison din zona asta) si 4SU-30mki din escadronul 15 interceptare „Flying Lancers” si 2 mirage 2000-5 Mk2 Vajra
    d. Mirage 3 si JF17 paki se retrag spre pakistan urmarite de formatia asta (nu sunt sigur ca toate avioanele indiene au venit in grup) si intra in mini capcana pakistanezilor care sigur ca ii asteptau.
    e. Incep luptele, aici a picat mig 21 si vestitul pilot cu mustata (apropo e fiul unui air marshal din aviatia indiana), se zice WVR, desi indienii se jura ca au venit spre ei cel putin 4 rachete AMRAAM (zice tot nenea pilotu cand da interviu la intoarcere si tot el se jura pe mustata ca a doborat un F16 in timp ce se arunca din avion si ajunge in zona de control pakistaneza unde mai sa fie linsat, pana sa fie luat in custodie de paki army)

    Din ce am citit si am intales. De cand sa facut primul brief public si pana chiar si ieri in parlamentul pakistanez, paki air force sustine ca a doborat 2 avioane (jets), unul in pakistan zone control si altul in indian zone control si ca nu a pierdut nici un f16. Ministrul de externe pakistanez a sustinut in parlament un elogiu pentru cei 2 piloti care au doborat cele 2 avioane indiene. (https://youtu.be/dndmOOMGNSs?t=91 )

    Exista chiar fabulatii ca paki air force ar fi doborat si un Su30MKI, ceea ce indienii resping categoric si spun chiar ca SU30MKI a facut fata cu brio rachetelor trimise de f16 (zic tot indienii).

    Update: Un SU30MKI a doborat o drona paki in spatiul indian
    Update2: Un mig21 bison sa facut scrum pe 8 martie dupa ce a fost lovit de o pasare, cam tot prin zona muntoasa din jk. (cam 490 de miguri au pierdut hindusii in toata istoria aviatiei lor, din 1200 sa pierzi 500, e grozavie, oare de ce il mai folosesc daca pica des?, au deja 300 de SU30MKI, la prima vedere pare un fel de SU35- customizat cu avionica hindusa si israeliana, in general folosit in nordul indiei pentru a contracara china)

    As sustine ca air force paki are piloti foarte buni. Unul din gigeii aia decorati are batch-ul cu 10.000 de ore de zbor pe un f16 si wing leaderu a participat la Red Flag cu f16 in 2010 (un squadron de 6 F16), mai nou se antreneaza cu evreii prin desert sau cu iordanienii, turcii si aia din emirate.

    • @Shield..
      Su30mki nu este o versiune customizata a lui Su35, ci a Su-ului 30. 🙂
      Intr-adevar, pilotii PAF care opereaza F-ul 16 sunt foarte buni. Au aparatul de prin 1983 si detin o vasta experienta in a-l opera.
      O faza antologica..
      http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=15661
      Insa nici pilotii indieni de Su30 nu sunt rai deloc..

      Eu nu zic ca nu ar fi fost posibila doborarea unui F-16 de catre un ’21 prin nu stiu ce imprejurare exceptionala, insa, la cum par a fi decurs lucrurile, ma cam indoiesc.

      Nu asta este esenta problemei, ci modul de utilizare a celor doua aparate ”de top” din cele doua forte aeriene, F-ul 16 si Su-30.
      Oricum, interesant comentariul tau.

    • „si 2 mirage 2000-5 Mk2 Vajra”

      India nu a avut niciodatà Mirage 2000-5.
      HAL a început cu chiu cu vai aducerea unor Mirage 2000H la standardul 2000-5 Mk2 cu îmbunàtàtiri, denumite Mirage 2000I. Deocamdatà au reausit sà facà trei (un bi-loc a fost pierdut în accident, pilotii decedati). Nu stiu dacà tocmai singurile douà Mirage renovate au fost angajate.

    • Pakistanezii se antreneaza cu evreii? da-mi voie sa nu cred asta, din multe, foarte multe motive. Ultimul dintre ele este ca India e un client din ce in ce mai important pt industria militara israeliana

  13. Interesant articol.
    Ziarele asiatice de limba engleza au opinii mult mai pozitive pentru pakistanezi. Toti spun ca doborarea f16 e o fabulatie (lipsa oricarei dovezi)..la fel dau ca foarte improbabila doborarea celui al 2lea Mig. Sincer ca o parere personala Paki au doborat un mig si un Mi5. Indienii au bombardat un munte cu rezultate nedemonstrate.

  14. Un articol foarte interesant si factual din presa indianà despre contra-atacul pakistanezilor :
    https://www.hindustantimes.com/columns/opinion-what-the-iaf-paf-dogfight-reveals/story-dDa4H38Xtq7LPnj6DtkZRN.html

    • Surprize-surprize din partea MIG-21:
      „IAF scrambled six MiG-21 Bisons from Srinagar and Awantipur. Since these climbed in the shadow of the Pir Panjal range, the PAF AWAC failed to detect them. Their sudden appearance at the battlefield upset the PAF plan. This was fortuitous.”

      „As you’d expect in 2019, the battle zone had full radio-jamming. That’s why modern fighters have secure data links. Why didn’t that MiG have it? Ask the gallant bureaucrat of MoD who blocked the purchase for three years claiming that a defence PSU would make it. „
      Ce ziceam eu de Link-16 si RWR + actualizarea bibliotecilor de tinte/semnale pentru bruiaj electronic si contramasuri pe MIG-21 Lancer ? 🙂

      Apropos, Mica nu e echivalentul AMRAAM ci Meteor… Mica e echivalentul Sidewinder.

      De Mirage 2000 nu mai zic nimic, noi am pierdut trenul asta sarind in cel cu F-16.

      • Mica nu este echivalentul lui Sidewinder, este undeva între acesta si AIM-120, cu bàtaie spre AIM-120 AMRAAM.

        Cât despre Mirage, dacà tot tinteam spre SH, tare mi-ar fi plàcut Mirage 2000-9 ale emiratilor pentru România. Super întretinute si cu un sistem de luptà precursàtor Rafale-lor. Nici francezii nu-l au pe Mirage-le lor..

        • AIM-9 are aproape 90kg, Mica urca la 112kg (de acord ca e un hibrid) dar AMRAAM e la 152kg. Sunt curios cat va cantari AIM-9X BLIII, cel cu raza extinsa.
          Mica IR inlocuieste Matra R.550 MAgic care cantarea 90kg si era echivalentul Sidewinder. Este folosit de Rafale pt. shortrange/dogfight.
          Cica ar inlocui in versiunea RF si Matra Super 530, care era ghidata semiactiv radar cu raza de actiune +35km, dar care cantarea 275kg… deci e putin altceva.
          Deja Meteor, echivalent al AMRAAM din perspectiva faptului ca a fost conceputa pentru programul UK Future Medium Range Air-to-Air Missile (FMRAAM /FRAAM) missile (inlocuitor al SkyFlash, derivat al AIM-7 Sparrow, care la americani a fost inlocuit de AMRAAM), urca la 190kg si are distante de angajare din categoria AIM-54 Phoenix (300km, cu no-escape zone la +100km).

          • Eu nu asi compara masa totalà, ci raza de actione, încàrcàtura de luptà si NEZ-ul.
            De altfel, în terminologia NATO, lansarea unei AMRAAM sau unei Mica-EM este semnalatà cu acelasi cod : Fox 3.
            (Fox 2 pentru AIM-9 Sidewinder sau Matra R550 Magic)

        • Probabil ca MICA RF NG va putea fi cu adevarat echivalentul lui AMRAAM.

      • AMRAAM e o racheta aflata probabil aproape de sfarsitul vietii, deci e incorect sa-l compari cu nou aparutii.
        E posibil ca AMRAAM sa nu mai aibe evolutii si sa fie inlocuit cu altceva in deceniul urmator. A existat deja programul Next Generation Missile (NGM) pt. inlocuirea AMRAAM, inchis de Obama in 2013, in schimb programul T-3 (Triple Target Terminator) a continuat si ulterior.

        Din 2017 USAF lucreaza la Long-Range Engagement Weapon LREW, pentru un urmas al AMRAAM integrat in cala de arme a F-22.
        Ultima incercare a fost AMRAAM cu motor RAMJET ca si concurent al Meteor, care e posibil sa fi fost studiat ca si optiune ulterioara de U.S. Navy, care inca sufera dupa scoaterea din uz a AIM-54 Phoenix si inlocuirea cu AMRAAM:
        https://en.wikipedia.org/wiki/FMRAAM

        S-ar putea ca Meteor sa ofere o alternativa interesanta chiar si pentru americani, fiind in curs de integrare pe F-35…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *