Programul FARA: Bell prezintă Invictus

Bell a prezentat pe 1 octombrie 2019 competitorul companiei în programul FARA – Future Attack Reconnaissance Aircraft despre am mai scris și noi aici.

Reiau cerințele programului ca să ne dăm seama de ce este capabil Invictus, elicopter dezvoltat din platforma civilă 525 Relentless:

  • inteligență artificială care să permită executarea anumitor misiuni în mod complet autonom, fără pilot la bord;
  • sistem de comunicații securizat capabil să controleze mai multe drone concomitent. Denumirea americană a conceptului este Manned-Unmanned Teaming (MUM-T);
  • arhitectură deschisă pentru a facilita modernizările ulterioare, atât ale hardware-ului cât și ale software-ului – Modular Open Systems Architecture (MOSA);
  • viteză maximă de 205 Nd (235 m/h; 380 km/h);
  • viteză de croazieră de minim 180 Nd;
  • raza de luptă de 135 mile (217 km) la viteză ridicată.

Nu voi sta să dau copy-paste din alte articole, voi comenta doar cele două poze făcute publice:

  • piloții stau în tandem, la fel ca în elicopterele de atac dedicate, aeronava având un profil optimizat pentru reducerea semnăturii radar;
  • rotorul principal (de 40 picioare diametru, conform cerinţelor programului) are patru pale care beneficiază de tehnologia dezvoltată pentru 525 Relentless (care are cinci pale), rotorul anticuplu este înclinat sub un anumit unghi. Elicopterul este prevăzut cu aripi care generează portanță la viteze mari, ajutând rotorul principal;
  • trenul de aterizare triciclu și armamentul sunt escamotabile;
  • sunt două prize de aer pentru admisie și, inedit, o singură evacuare pentru motoare, în tribordul aeronavei;
  • în bot sunt destul de vizibile tunul de 20 mm și bila cu senzori.

Avionica este open architecture asigurată de Collins Aerospace și este de tip plug and play, iertată fie-mi romgleza. Elicopterul beneficiază integral de comenzi de tip fly by wire, ceea ce este, zic unii, o premieră americană în materie.

Abordarea Bell este convențională prin comparație cu ceilalți competitori iar Bell marșează foarte mult pe caracteristici de genul soluție lipsită de riscuri, disponibilitate mare, întreținere facilă etc.

Ah, să nu uit, prețul unui astfel de elicopter nu trebuie să depășească 30 milioane USD…

Bell și-a actualizat site-ul cu noul model despre care puteți citi mai multe aici, inclusiv o faina poză la 360 de grade.

Enjoy!

Nicolae Hariuc

 

Sursa:

Defense News

19 comentarii:

  1. Asta-i articolul la care m-am referit ieri in PSR (scuze ca v-am trimis dupa cai verzi pe pereti cu „din alt continent”) 🙂 dar e o stire importanta.

    Dupa cum zice si Marius pe acolo…„Comanche reloaded monomotor”.

    Insa in primavara smecherii astia de la Bell ne-au cam trimis si pe noi dupa cai verzi pe pereti:
    https://breakingdefense.com/2019/04/bell-to-offer-conventional-helicopter-for-army-fara-scout/
    Eu cel putin mi-am cam luat-o pentru ca ma gandeam la stirea asta din urma cu 2 ani:
    http://airsoc.com/articles/view/id/59a01f673d2d2e4d5a8b4567/pictures-bell-targets-military-market-with-525-helicopter

    Ati observat cuvantul „monomotor” din expresia lui Marius?
    Este vorba de ITEP de 3000 de cai putere (T901 al lui GE Aviation care a batut ATEC-T900 al lui Honeywell/Pratt&Whitney pentru inlocuirea venerabilului GE-T700 de pe Apache, Blackhawk, Viper, Venom si alte zeci de modele – inclusiv prototipuri – de aeronave cu aripa fixa sau helicoptere).

    Ceea ce duce la intrebarea: cum il va instala MD 969 (care cica va ajunge la „Cruise Speed – 160 kts / Max Dash – 180 kts….with Future Attack Reconnaissance Aircraft – FARA – Performance Improvements”…cu…aripioare)?
    https://www.rumaniamilitary.ro/md-969-combat

    Totusi FARA e pana la urma programul (al doilea? – celalalt fiind AAS) de inlocuire al lui OH-58D Kiowa (monomotor de 650 de cai putere)….cu un monomotor de 3000 de cai putere.
    Asta inseamna automat „good news” pentru…Sikorsky S-97 Raider (sau ce vor deriva din el)! Care deja foloseste ca motor de teste GE YT706 de 2600 cai putere!

  2. Aratà bine. Si viteza maximà este interesantà.

    În completarea articolului, as adàuga cà la o razà de actiune de 135 nm, i se dà o autonomie de 90 de minute pe zonà. US Army va avea o « short list » redusà la doi candidati în 2020. Demonstratoarele sunt prevàzute pentru 2023, decizia finalà în 2028.

  3. Si eu am crezut ca este un facelift de Comanche, poate ca acum nu mai este asa avangardist si probabil o versiune finala va intra in productie. Totusi, mie asa imi pare, nu cred ca va cara la fel de mult armament ca celalalt indian, Apache, desi pe el ar trebui sa il pensioneze.

    • 1400 de livre – vreo 635 de kile.
      Din linkul de la sfarsitul articolului, unde poti sa-l vezi pe Bell 360 la…360 de grade 🙂 se vede cum tine cate 2 Hellfire in fiecare din cele 2 cale si cate 4 Hellfire pe fiecare din cei 2 piloni prinsi sub aripi. Deci total/echivalent a 12 Hellfire (12 x 50kg = 600kg.)
      Insa in clipul pus de mine in comentarii aia discuta ca in cele doua cale ar vrea si Hydra/ „PRND-uri”…dar si alea-s lungi (ma refer la APKWS).
      Plus ca e spatiu ocupat si de trenul de aterizare escamotat.

    • In privinta lui Apache…tocmai ca – preconizat – vor pune noile motoare ITEP de 3000 cp si pe ele (ca si pe Blackhawk)…dar astea sunt bimotoare.

      Asta-i monomotor, il poti compara cu Airbus Tigre franco-german sau Kawasaki OH-1 Ninja al japonezilor, A129/T129 etc…in general elicoptere bimotoare de cercetare/atac usor cu motoare de pana in vreo 1300-1350 cp fiecare.

    • Pare mai degraba un AH 1Viper modernizat stealth, nu aduce cu nimic din 525….Poate asta e si ideia sa nu il asocieze lumea cu Viper si sa nu mai se caute.. Trebuie sa vanda licenta sa scoata cheltuielile pentru asta nou..

      • Daca nu aduce din exterior nu inseamna ca nu are. 🙂
        Palele sunt preluate de la 525, si el un aparat de mare viteza in curs de certificare de catre FAA si care a avut un accident acum cativa ani. Se pare ca tot sistemul fly by wire (ca la Raider) a dat gres. Ideea e ca fara fly by wire asta modern nu prea ai cum sa-l folosesti fara echipaj uman la bord.
        Forma n-are neaparat treaba cu stealth-ul, in program nu se cere stealth. Are insa treaba cu eficientizarea aerodinamicii ca sa atinga si sa sustina cu un aparat conventional (rotor principal si anti-cuplu) vitezele alea, destul de mari. Ca idee, Apache are v max de 158 Nd si viteza de croaziera de 143 Nd si „never exceed speed” de 197 Nd.

  4. Frumos design!…cred ca vor sa-l înlocuiască pe Viper, ma gandesc ca poate vor vinde licența pentru Cobra/Supercobra/Viper iar asta ar fi o ocazie unica pentru noi sa ne reconstruim ind aeronautică iar pt americani sa demonstreze ca sunt aliat strategic !… visez și eu ce n-am voie?!

  5. Si noi avem… Puma…

  6. Bun ar fi unul la noi la manastire!Adica mai multi invictusi .Parca putem avea maxim 96.Totul e sa vrem sa nu ne ”c(u)orvetim” ca cu alte contracte…

  7. Interesanta decizie de intoarce inapoi la conventional . Ca design [@ Stelian ] , arata destul de ok dar ma face sa ma gandesc la un Cobra sau Comanche care au mancat la mc.donalds cu burtica aia lungita in spate dar sa vedem cum va arata la final

  8. „At AUSA2019, (n.r. 14-16 octombrie) full-scale mockups of the BellV280 Valor and Bell360 Invictus will be on display!
    Bell experts will be ready to answer your questions!”

    https://www.facebook.com/BellFlight/posts/3000836513277638

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *