Programul FARA și FLRAA

FARA vine de la ”Future Attack Reconnaissance Aircraft” și este programul americanilor prin care se dorește achiziția unui nou elicopter de atac și recunoaștere.

S-97 raider

S-97 Raider Sursa foto: defencenews.com

Cerințele sunt ambițioase și prețul la fel, fiind stabilit un maxim de 30 de milioane USD per aparat:

  • inteligență artificială care să permită executarea anumitor misiuni în mod complet autonom, fără pilot la bord;
  • sistem de comunicații securizat capabil să controleze mai multe drone concomitent. Denumirea americană a conceptului este Manned-Unmanned Teaming (MUM-T);
  • arhitectură deschisă pentru a facilita modernizările ulterioare, atât ale hardware-ului cât și ale software-ului – Modular Open Systems Architecture (MOSA);
  • viteză maximă de 205 Nd (235 m/h; 380 km/h);
  • viteză de croazieră de minim 180 Nd;
  • raza de luptă de 135 mile (217 km) la viteză ridicată.

Tocmai combinația de viteză susținută foarte mare cu raza de luptă solicitată i-au condus pe experți la concluzia că șanse obiective la câștigarea acestui program au doar modelele inovatoare din punct de vedere conceptual. Iar aici ne referim la modelul celor de la Sikorsky: S-97 Raider sau la cel al celor de la Bell: V-280 Valor.

Prototipul celor de la Sikorsky a avut unele probleme, inclusiv ceea ce ei denumesc „crash landing”, pe scurt, datorită unor probleme de software, elicopterul s-a prăbușit de la o altitudine mică. Problema a fost rezolvată, astfel că aeronava și-a reluat recent zborurile, după cum se poate vedea mai jos.

Mai mulți experți spun că proiectul celor de la Sikorsky are mai multe șanse, în special în programul FARA, fiind un elicopter mai mic față de V-280 al celor de la Bell, fapt confirmat chiar de Bell care participă la program cu un elicopter clasic, modelul 525 Relentless sau un derivat al acestuia și nu cu ceea ce a devenit emblema lor, un tiltrotor.

În ciuda problemelor tehnice, S-97 a reușit deja să atingă o viteza maximă de 202 Nd, însă oficialii firmei nu sunt siguri dacă vor atinge vreodată și viteza maximă pe care și-au propus-o inițial, și anume 220 Nd.

Design-ul lui Raider prezintă o serie de caracteristici specifice datorită celor două rotoare coaxiale care se învârt în sens opus, foarte aproape unul de celălalt, și a elicei propulsoare fără de care vitezele maxime vehiculate mai sus n-ar fi posibile în siguranță și pentru perioade mai lungi de timp. Pentru mai multe explicații privind aceste caracteristici vă invit să accesați acest link. Poza de mai jos este și ea elocventă în sensul indicării capabilităților elicopterului.

S-97 raider

Principalele caracteristici ale S-97 Raider Sursa foto: breakingdefense.com

Prin programul FARA se urmărește înlocuirea Kiowa și a versiunii dedicate a Apache cu o aeronavă de cercetare prin luptă al cărei rol va fi deosebit de important în conflictele viitorului. Programul în sine este un sub-program al Future Vertical Lift.

Se poate lesne observa ”atenția” cu care americanii încearcă cu orice preț să evite un nou Joint Strike Fighter în materie de elicoptere. Atât pentru FARA cât și pentru FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) sunt organizate competiții separate, cerințele sunt individualizate inclusiv între ramurile armatei americane care urmează a folosi aceste aparate iar competitorii acceptați în cursă trebuie să construiască și să testeze prototipuri funcționale. În competiția pentru FLRAA pentru înlocuirea Black Hawk, V-280 Valor al celor de la Bell este mult mai bine poziționat și are deja la activ atingerea unei viteze de 300 Nd și mai mult de 100 de ore zburate. Cert e că americanii nu par să își mai dorească să rămână într-un singur model și ăla insuficient testat în prealabil.

Pentru mai multe informații despre RFI-ul din programul FLRAA puteți accesa acest link.

Un lucru e cert, în competiția dintre marile puteri, americanii urmăresc să schimbe regulile jocului în materie ridicând și mai mult nivelul tehnic al elicopterelor care vor lupta pe frontul viitorului. Timpul ne va arăta dacă au avut sau nu succes în acest demers.

Nicolae Hariuc

 

Surse:

https://www.defensenews.com/opinion/commentary/2019/08/07/section-804-gives-the-us-an-advantage-in-great-power-competition-with-china-and-russia/

https://www.defensenews.com/land/2019/07/01/karem-northrop-raytheon-forge-team-for-armys-future-attack-recon-helo-competition/

Army Wants Revolutionary Scout Aircraft For $30 Million, Same As Apache E

Sikorsky Be Nimble: S-97 Raider Shows Off For Army FARA

Sikorsky: S-97 Raider Is Safe At Any Speed

22 de comentarii:

  1. airbus ar face bine sa creasca pasul altfel vor ramane in urma

  2. capatu satului

    acest program de varf demonstreaza ca acei care viseaza jdemii de miliarde pt jafuri obosite (elicoptere de lupta sau avioane) gresesc fundamental,

    dar la noi numai ce ruginit este bun si daca are minim 50 de ani si incerp sa zboare tabelele de pe structura,

    daca am fi avut conducatori poate ca IAR 117 si 118 ar fi fost in productie,
    fabricile ar fi avut oameni, industria orizontala care produce pt ele,
    n-ar mai fi luat atatia drumu strainatatii
    etc. etc.

    tot programu S97 are un cost de 200 milioane de dolari azi conform wiki si un cost initial estimat de 15 milioane de dolari pe aparat
    https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/heli-expo-2013-sikorsky-reveals-s97-price-tag/

    normal noi visam kiowa si ah 1
    aparate maturizate si apropiate de muzeu,
    dar foarte bune pt noi daca avem de gand sa folosim tehnica pt parada de 1 decembrie,

    la razboi kiowa si ah 1 sunt din alte timpuri trecute,
    poate mai marg pe la ceva tari bananiere, unde viseaza hotii nostrii de la putere sa isi cheltuie averea,
    dar inamicii nostrii nu stau pe loc sa astepte pana se trezeste conducerea din betie si prostie
    la mintea mea, pt armata niste aparate vechi sunt o povara,

    • AH-1Z e un elicopter nou, care are inca multi ani de folosinta in fata, Marines Corps o sa le tot primeasca pana in 2022. In al doilea rand, o colaborare stransa cu Bell, o companie destul de inovativa, ne va inlesni pe viitor accesul la aparate noi.

      Rider-ul e departe de a fi operationalizat, mai dureaza un deceniu daca nu mai mult. AH-1Z poate incepe sa fie construit acum si sa intre in dotare in 2-3 ani daca punem banul jos si ne hotaram sa miscam ceva.

      • capatu satului

        fara suparare, daca iei un T 34 ii pui un motor mai performant si ceva blindaj pe el se transforma intr-un tanc capabil in ziua de azi ?
        sunt multi care cred ca orice vechitura daca o iei la flex iti iese ceva star trek,

        io nu cred,
        costurile de intretinere, upgrade, modernizare la un produs vechi sunt cu mult mari ca la unu nou,
        este o pierdere mare de bani,
        ori noi suntem saraci, foarte saraci,

        tehnica militara poate fi intr-adevar upgradata, modernizata, pana la un punct,
        totusi se ajunge la un moment dat cand tehnica aia veche e depasita moral,
        strategiile de lupta evoluează în timp şi odata cu ele si cerintele inzestrarii,

        la AH 1Z jetul de gaze arse de la turbina este orientat in partea din spate a elicopterului, ori jetu ala e aur curat pt orice racheta inamica care vine din spate,
        de aia nici un elicopter de atac modern nu mai are jetu orientat in partea din spate pt scadea capacitatea de detectie si a marii capacitatea de supravietuire in lupta,

        pilotii militari nu sunt victime sigure,
        aia au famili,
        iar conducerea militara, din unele tari, face strategii si pt ei,
        strategia inseamna modificarea cerintei armatei, cerinte care tin seama de armele potentialului inamic,

        noi nu comparam cu US nici astazi si nici maine,
        noi nu putem asigura controlu total al spatiului aerian sa putem opera AH 1Z fara frica,
        de aia vin strainii din NATO pe MK pt pulitie aeriana, si suntem in timp de pace,

        acuma si bulgari au semnat pt F 16 noi, ungurii si cehii Grippen, polonezii F 16 noi, etc.,
        numai noi cu cei mai luminosi conducatori jafuri sau aparate vechi,

        trebuia construit 317 foxu si 318,
        exista proiectele si se putea incepe lucrul dar nu se doreste,
        mai bine inchidem fabricile,
        pustiim tara pe timp de pace,
        de ce sa incurajam ce se produce in tara cand putem opera tot ce este invechit, depasit, etc.
        si sa platim sume astronomice pt ceva care nu are nici o valoare in lupta,
        asa mai ia cineva un comision pt jafuri, pt intretinere, pt. upgrade, etc.

        Bell iti vinde ce-i ceri tu,
        daca tu vrei jaf nu o sa spuna mai bine cumperi un produs mai bun de la concurenta,
        AH 64 este altceva fata de AH 1Z,
        AH 1Z nu poate face ce face AH 64,

      • capatu satului

        S 97 la 30 de milioane dolari este cu mult mai ieftin decat AH 1 Z la ce misiuni va putea executa,
        el este viitoru,

        povestea asta cu produsele neoperationale nu imi place,
        toata tehnica de varf a fost la un moment dat in probe,

        toata lumea progreseaza, altfel ramaneam la arcu cu sageti si cutitu de silex,

        • Când un mh60 asw cu 3 torpile costa 100 mil$tu chiar crezi în cerințele astea idioate? 30 mil$ un elicopter de recunoaștere și atac? Sa fim serioși. Dacă îl vor face(de vreo 30 de ani se chinuiesc și nu le iese) va costa peste suta de milioane. În privința lui iar317 ala era o porcărie derivata din alta porcărie antica și de demult. Ce naiba sa faci cu avortonul ala?

          • Cred ca de data asta se vor tine de treaba, este declarat program prioritar.
            La MH-60R ai ales cel mai mare pret pe care l-ai gasit pe DSCA, nu? 🙂
            Pentru greci si coreeni, pretul a iesit pe la 60 milioane usd. Iar alea sunt preturi maximale. Uite, la bulgari era anuntul pe 1,6 miliarde si s-a semnat pe 1,2 miliarde.
            Cel mai probabil, un MH-60R se invarte pe la 30 milioane usd, aparatul gata de zbor fara nimic altceva. Nu zic ca e ieftin, dar nici 100 milioane usd/aparat…
            Probabil ca si in programul FARA, tot despre aparat gata de zbor e vorba, fara nimic altceva. Iar daca va face tot ce au cerut sa faca, e un pret mai mult decat decent.
            De acord cu 317. Ce inseamna sa n-ai motor… radar… si alte chestii “neimportante”.

        • Nici mie nu mi se par absolut necesaree elicopterele de atac. insa cred ca exista o ratiune pentru care le-a placut oferta Bell.

          Realitatea este ca nu vom avea o armata indeajuns de mare pentru tot teritoriul si atunci iti trebuie o forta de reactie rapida cu alonja mare. Nu stiu sigur cum le-ar fi folosit dar cred ca ideea era sa mearga in duet cu Brigada de OS, ca o rezerva pentru zonele unde apar suprize, inclusiv contra desantului (air cavalry daca vrei). Armata le voia, nu aviatia.

          Le folosesc totusi Marines si noi strambam din nas ca sunt nasoale…or fi dar pot face ceva iar cu munitii noi, gen Brimstone (stiu, am o obsesie cu misila asta insa mi se pare f eficienta capabilitate/pret) ar fi la maximul razei de actiune al apararii AA inaintate a inamicului.

          Parca as prefera 24 de AH-1Z si 24 UH-1 Venom (le-au luat niste prosti, cehii si Marines) acum decat S-97 12 bucati peste 10 ani. Cand apar alea, vom vedea, luam Longbow la mana a doua 😉

        • De ce crezi ca am primi noi S 97? Inca nu le-a primit armata americana si nu e sigur ca vor fi exportate cel putin o perioada. Bell si Sikorskey nu-ti vand ce vrei tu, ci iti vand ce le lasa DOD-ul, iar tu nu ai un AIPAC ca sa primesti preferential ceva 🙂

          Eu zic ca daca AH-1Z e bun pt Marines, e foarte bun si pt noi. Mai ales daca le facem la Ghimbav

  3. Noi avem programul FĂRĂ

    • He he he, Avem programul FĂRĂ si FRAIER. Daca tot avem aproape doua fabrici de elicoptere, un cap de politician destept ar de mancare la amandoua, fiecare pe paralela sa americana sau europeana.Unul cu transportul, unul cu atacul, si derivatele marina,MEDEVAC si ce mai trebuie la casa omului. Plus ca poate vor vrea si Basarabenii fo’ cateva sa isi faca si ei un SMURD pe banii lor, nu mereu cu pomana de la romani.

  4. Pt noi astea-s razboiul stelelor…

  5. parcă îmi place mai mult valor?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *