Radare aeropurtate in zona de Est si Nord-Est a Marii Negre IV

Elta EL/M2032

Iata ca ajungem si de partea asta a Marii Negre, unde singurul radar aeropurtat este, pentru moment Elta EL/M2032 pe LanceR.

Povestea lui incepe in anii ’80 in Israel. Nemultumiti de performantele aeronavelor pe care le aveau deja(A4, F4, Kfir, Nesher/Mirage 3/5) in dotare evreii au demarat proiectul a ceea ce avea sa devina IAI Lavi. Dezvoltat cu sprijinul americanilor( care au suportat 40% din costurile de R&D- si chiar au dezvoltat un motor special pentru el, PW1120), urma sa aiba la bord un radar indigen, o dezvoltare a EL/M2021 fabricat de Elta, mai exact radarul multimod EL/M2035. Dupa fabricarea a 5 prototipuri (dintre care 2 biloc si 3 cu sisteme electronice complete), americanii au retras sprijinul pentru proiectul Lavi, realizand ca ar fi ocupat aceeasi nisa de piata ca si F16.

Revenind la radar…EL/M2035 era un radar foarte avansat pentru perioada respectiva(inceputul anilor ’80). Folosea un transmitator coerent si un receptor multicanal pentru performante crescute in modul look-down si hartarea cu rezolutie foarte mare a terenului survolat. Un procesor de semnale produs de Elta, combinat cu o retea integrata de calculatoare, aloca capacitate optima de procesare si asigura un mare potential de crestere/modernizare si flexibilitate prin upgradarea algoritmilor delucru. Radarul asigura afisarea pozitie si vitezei tintelor din aer sau de la sol si genera harta terenului survolat. Avea 5 moduri de lucru aer-aer( ATT-urmarire automata a tintei, Boresight, Look-Dowwn, Look-Up si TWS) si 2 aer-sol( hartarea terenului survolat/TFR, si cautare pe mare). Dupa ce au cheltuit o felie serioasa din banii de R&D pentru 2035, cei de la Elta nu aveau cum sa lase proiectul neutilizat, asa ca l-au oferit ca solutie de modernizare pentru avioane aflate deja in exploatare, se pare ca fara succes…

                                        Radarul EL/M 2032, la MIG 21 Lancer

Ajungem la un alt model la fel de israelian ca si Lavi, Kfir, mai exact, generatia C10, care in plus fata de mai vechile C2, C5 si C7, este cu adevarat un avion multirol, asta prin montarea la bord a unui radar derivat din 2035 – EL/M2032. Acesta , inclus in pachete diverse de modenizare, a ajuns sa fie instalat pe o gama larga de aeronave: F5 braziliene, Mig 21 romanesti, F4 turcesti, ba chiar va fi instalat si ba bordul KAI A50/T50.

Ca majoritatea radarelor moderne, 2032 este modular si are capaitati de operare in moduri  AA si AS. Are un transmitator coerent TWT(traveling-wave tube), antena plana, procesor de semnale programabil, potential de adaptare si modernizare ridicat. In finctie de avionul pe care este montat, si implicit de dimensiunea antenei, are o greutate de 78-100kg si un necesar de putere de 2-2.5kVA.

Modurile de lucru in configuratie AA includ RWS( telemetrare in timpul scanarii), STT(urmarirea unei singure tinte), TWS(urmarire in timpul scanarii),  si cateva moduri de lucru pentru angajamente WVR. Distanta de detectie pentru tinte care zboara la aceeasi inaltime sau mai sus, in functie de dimensiunile avionului purtator si implicit ale antenei, este de 85-102km. Tintele care zboara mai jos decat avionul purtator(look-down) sunt detectate de la distante de 55-83km.

Modurile de lucru aer-sol EL/M2032 asigura hartarea terenului survolat la rezolutie mare( in modul SAR-radar cu aparatura sintetica), telemetrarea aer-sol, RBS(real beam-sharpening ) si DBS(Doppler beam-sharpening), cautarea tintelor pe mare si facilitati de evitare a reliefului survolat.

Pentru lucrul deasupra marii  modurile de lucru sunt: SS( cautare pe mare), STWS( urmarire in timpul scanarii pe mare), STCT(urmarire continua a tintelor maritime), ISAR( clasificarea tintelor maritime pe baza aperturii sintetice inverse), RS(clasificarea tintelor maritime in functie de semnatura radar si distanta). Distanta de detectie a tintelor maritime ajunge la 300km.

  Marius

Surse:

http://www.iai.co.il/sip_storage/files/6/27546.pdf

http://www.acig.org/artman/publish/printer_12.shtml

http://babriet.tripod.com/articles/art_smartradars.htm

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Society_&_Culture/lavi.html

http://articles.janes.com/articles/Janes-Avionics/EL-M2032-Israel.html

http://www.deagel.com/Aircraft-Warners-and-Sensors/ELM-2032_a001228001.aspx

http://www.defenseindustrydaily.com/koreas-t-50-spreads-its-wings-04004/

5 comentarii:

  1. Dezvoltati rau israelienii astia .

  2. Si ar mai fi un radar aeropurtat in dotare, dar e mai timid de felul lui 🙂 : Telephonics RDR-1500B pe Puma Naval.
    romanian-spotters.forumer.ro/t3580p80-black-sea-defense-aerospace-2010-13-15-aprile-2010

    Radar de cercetare si supraveghere in banda X, cu functie secundara de navigatie, mapare a terenului si radar meteorologic.
    Detecteaza tinte la o distanta maxima de 160 de mile nautice, poate urmari 20 dintre ele in modul Track Wile Scan si are o putere de 10kW.

    Sursa: http://www.telephonics.com/pdf/RDR-1500.pdf

  3. Nu stiam ca aceste radare sunt instalate si pe F-4,despre Romania pot spune ca negocierile cu Israelul pt avionica,si foarte probabil aceste tipuri de radare,au fost incepute inca din anii 80,probabil ca atunci se cauta un radar pentru IAR-95,totusi sansele ca un radar in care s-au bagat bani/,tehnologie americana sa ajunga intr-o tara membra a Pactului de la Varsovia nu erau prea mari,dupa 1990 situatia s-a schimbat radical.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *