Recoil Mortar System (RMS)

Soltam_SPEAR_Mobile_Autonomous_Soft_Recoil_Mortar_System_Israel_Elbit_Systems_defense_industry_001

Elbit System a prezentat ultimul model de mortier, calibrul 120mm fara recul, montata pe o platforma 4×4 zilele trecute. Noutatea,  in privinta sistemului, consta din posibilitatea ca RMS-ul sa fie montat si operat de la bordul unei platforme usoare, cu o masa de doar 10 tone, de unde pana acum era necesara o platform 8×8/6×6 cu o masa de pana la 30 de tone.

Datorita masei reduse mobilitatea si flexibilitatea sistemului au crescut considerabil, SOLTAM SPEAR, putand fi foarte usor dislocabil, aero-  trasportabil, diponibil pe orice tip de teren. Soltamul este dotata cu un sistem de control al focului de ultima generatie si este total autonom.

Pe vremuri, cand lupul era inca un biet catel, se discuta si despre posibilitatea ca pe noul TBT sa fie montat un mortier automat de 120mm, de productie franceza, deocamdata insa discutia s-a scurs spre nefiinta…

M.C. & GeorgeGMT

39 de comentarii:

  1. Ca sa fim precisi, sistemul nu este fara recul (recoilless) ci este soft recoil (recul redus). Se vede din clip cum hatane masina.
    Reculul este suficient de mic pentru a fi suportat usor de un APC 6×6 sau 4×4 dar la Jeep-uri si chiar Humvey s-ar putea sa ai o problema cu suspensiile pe spate, dupa cateva zile de trageri. Poate ar fi mers doua cale mici, rabatabile manual, pentru masinile mai mici.
    In privinta masei, Cardom 120mm are 750kg, tot sistemul, iar Spear, dupa aparente, ar trebui sa cantareasca mai mult, probabil spre 1 tona.

    • Ei, sa nu ne ingrijoram, probabil si suspensiile au fost schimbate si ranforsate ca sa faca fata reculului mortierului, asta e una dintre conditiile de robustete ale oricarui produs militar integrat 🙂

    • RN-94 s-ar fi potrivit de minune, asa cum au facut si francezii cu VAB-ul 6×6!
      De ce sa nu folosim alaturi de platforme 4×4 si 6×6 si o platforma 8×8, gen Saur2, cu blindaj mai redus dar capacitate de transport a unui numar mai mare de lovituri?

      MLI-84 imi pare o platforma cam joasa pentru a manevra si stoca adecvat loviturile de 120mm… eu l-as pastra in rolul initial, al versiunii MLI-84M, montand si cele peste 60 de turele OWSR-25mm existente in stocul Romtehnica!

      • MLI-ul il vad in varianta cu OWS25-R, dar completata cu o teleoperabila 7,62 + Lahat in locul mitralierei de 12,7 (sau in spate de tot, pe centru).
        La fel, il vad cu o turela Cockerill 105mm, preluand functiile tunurilor AT 100mm tractate. Sigur, ar merge si 120mm dar m-am oprit la 105 mm datorita cadentei mai bune de tragere, usurintei mai mari de manipulare a munitiei, posibilitatii de a cara un numar mai mare de lovituri (mai mici) dar si datorita intentiei de a dezvolta munitia Vulcano 105mm, ceea ce i-ar largi plaja de utilizare. In plus, pentru 105 exista inclusiv rachete AT ce pot fi trase prin teava (Lahat, Fallarik).

      • Ok, s-ar putea ca Humvey sa nu aiba nevoie dar pentru platforme mai mici (Jeep, Landrover, Toyota ……. Duster pickup 🙂 ) ar avea nevoie de cale dar ceva simplu si usor, fara sisteme hidraulice, ci rabatabile manual.
        Va dati seama cum ar arata Gheo Rescue pickup, cu Spear? Ar avea o paine de mancat la VM.

        • nu poti pune un Mortier pe MLVM?

        • @Adrian
          exista variante de MLVM cu aruncator dar cred ca opereaza cu 81mm. Probabil ca n-ar fi o problema sa adapteze si Spear 120mm pe MLVM.

        • Romania trebuie sa isi schimbe neaparat parcul 4×4 (inlocuirea ARO), sa avem un parc uniform nu ciorba de acum, oshkosh de exemplu ar fi perfect, il putem folosi pentru spear si ce alte minuni mai vrem.

          Parcul de camioane la fel…chiar, oshkosh e o companie care ar trebui sa aduca o linie de productie in Romania, fie pentru 4×4 fie pentru camioane, au masinarii calumea, gandite pentru transport/logistica etc

          Eu tot astept ziua cand o sa spuna guvernu’ „avem nevoie de inlocuirea parcului 4×4 si camioane, toate firmele din Romania care pot face un produs, au timp pana la data X”
          Competitie, dezvoltarea companiilor din Romania/romanesti, chiar si pentru suruburi…
          Cam ca in USA.

          Ca sa fiu realist…planurile sunt exact invers….

        • dar cate MLVM avem?
          este corect nr de pe Wiki 75?

        • @Adrian

          Te poti concentra si pe senilate de tipul „articulat”:
          -BvS10 ATV(cu mortar de 81mm);
          -Sisu Nasu (are chiar o versiune de mortar 120mm cu 14 proiectile).
          -Bronco MTC (120mm)…

      • @ Eroul Bula
        MLVM are mortier de 120 mm, nu 81

  2. Se poate modifica un Tab 6×6 sa i se faca cabina mai scurta si platforma in spate (sa zicem ca ar semana cu o auto-macara ,dar blindata).De asemenea picioare hidraulice ca la macarale dar mult mai rapide ca deschidere.
    Aceasta masina e buna in lupta din oras si sate, sau in zona de dealuri munte.

  3. Pentru serii mari as prefera CARDOM-ul, cu incarcare manuala dar tintire automatizata:
    http://elbitsystems.com/Elbitmain/files/CARDOM.pdf
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cardom

    Pretul unui Cardom ar trebui sa fie bine inferior celui al DragonFire sau Spear, care sunt automatizate si in partea de incarcare.

    Pretul unui mortier de 120mm K6, manual, israelian este de aprox. 18.000$:
    http://www.pmulcahy.com/PDFs/heavy_weapons/mortars.pdf

    • E prea mare si ce e mare nu se prea ascunde si nu poate face manevre sa zicem printre ruine de cladiri. Al doilea cei doi servanti par terorizati ca explodeaza langa ei.
      Asa ca incarcare automata ,oamenii in cabina protejata, blindata si vehicol la jumatate lungime, cu picioare hidraulice sa preia socul.

    • In situatia, actuala bugetului a Romaniei, eu tot pt. CARDOM as opta (complexitate mai scazuta si pret) montat pe un SAUR2. Desi Dacul -dd are argumente valabile, mortierul este totusi o arma de lupta la distanta or o asemenea arma are nevoie de un observator care sa descopere sau ghideze tirul. Asa ceva se poate face usor cu o drona or pt. a putea comunica cu drona sau a prelucra datele transmise ai nevoie de echipamente care ocupa un spatiu care nu exista la un 4×4. Mai trebuie si munitie si echipamente care stabilesc coordonatele plus un nou membru al ehipajului care sa analizeze datele de la drona si ajusteze eventuale erori de tir…
      Drona ar putea fi carata chiar pe masina.

      O masina separata care sa controleze si colecteze datele de la drona ar fi o solutie dar asta ar limita, oarecum, capacitatile sistemului drona-moriter (daca trebuie sa folosesti mai multe astfel de sisteme poti sa ai 2 drone una o poti folosit pt. detectarea de noi tinte iar una pt iluminarea celor descoperite) si ai avea nevoie de aceea masina in plus (vei folosi 2 masini nu una. ->ai nevoie de un anumit numar de masini special concepute si echipate pt asa ceva. Bine, o sa ziceti, dar o asemenea masina poate fi folosita si pt. artilerie, rachete da dar tot o sa fie mai putine (poti folosi si un SAUR2 echipat pt. cercetare/coordonare a tirului) -chetuieli in plus).

      Sper sa avem inteligenta necesara sa investim in dezvoltarea si constuctia dronelor pt. ca in urmatorii ani ele vor schimba modul in care se duc bataliile. Daca importanta avioanele , tancurile, elicopterelor va fi schimbat de drone cel al APC va ramane aproape neschimbat macar asa ceva sa putem si noi produce si nu importa. Este foarte important sa impiedecam cumva inchidere fabricii.

      • Mortierele complet automatizate pot fi achizitionate in numar mic, doar pentru 1-2 brigazi care la nevoie sa fie detasata ca si forta expeditionara alaturi de NATO-SUA.
        Interesant ar fi sa existe un mortier gen Cardom la care, la nevoie, sa se poata adauga un kit de automatizare a incarcarii 🙂

      • Straini se joaca cu dronele si sunt si ieftine.Daca le ridici la inaltime vezi 7 km.
        http://www.youtube.com/watch?v=4o7mRg74qcY

      • Am scris pe altceva si cand am copiat se pare ca am omis:

        Un numar mic de mortiere care poate fi rapid deplasat cu avioanele este necesar. El poate fi folosit si in caz de insurgenta sau desant aerian cand ai nevoie de interventie rapida. Iar acestea sa fie coordonate de o masina si drona dedicata.
        O astfel de masina poate fi folosita si pt. a organiza ambuscade. De aceea drona trebuie sa fie capabila sa stea in aer mult timp la o distanta suficient de mare ca sa fie greu de detectat sau distrus + silentioasa si suficient de puternica cat sa nu fie foarte mult influentata de curenti de aer.

        @Dacul -dd si la pret ma gandeam cand scriam ca „importanta avioanelor , tancurilor si elicopterelor va fi schimbata de drone” doarece acestea pot fi produse in numar foarte mare datorita pretului si a timplului necesar constructiei lor.
        Dronele pot fi foarte versatile: peste cativa ani le poti echipa cu rachete AT, AA, acum le poti folosi pt. descoperire, urmarire, iluminare tinte, pot fi folosite si in misiuni sinucigase, etc.

        Exagerand putn: Asa cum germanii au inteles blitzkrieg-ul si au dominat, o perioada, campul de batalie asa cine intelege si dezvolta, acum, dronele o sa domine, o perioda, campul de lupta.

    • L-am vazut in ultima emisiune Biziday, de aseara 🙂
      Cica poate cara o tona, e un fel de prototip.

      • A fost proiectul de diploma al unor studenti dar francezii nu-l considera viabil.
        Oricum, daca se va lua decizia de a construi o platforma usoara pentru armata sunt sigur ca vor folosi un sasiu intarit, suspenzii modificate, motor mai puternic, tabla mai groasa (cel putin).
        Automitraliera pe care au prezentat-o la parada e un inceput dar turela arata ca un sifonier cu trei usi. Probabil ar merge una mai mica, de ex. cea facuta de Prooptica si pusa pe Saur 2 la aceeasi parada.

    • Nu merge dar merge miltraliera grea si lansator de rachete.
      Si al doilea nu trebuie 4 usi doua erau suficiente.

  4. jucariile astea trebuie fabricate in tara nu cumparate din afara si instalate pe masinile noastre nu pe nustiu ce tab adus de nustiu unde , altfel nu vor fi bani suficienti niciodata pentru nimic

    • corect, da’ daca nimeni nu cere asta si sa si aloce banii, nu prea ajungem nicaieri…dobitocii le-ar importa mai degraba, gata facute si gata montate pe vehicule deasemenea….

      • Moise Guran facea aseara o paralela intre vizita vicepresedintelui american in Romania si niste negocieri intre noi si americani pentru furnizarea de gaze romanesti…conventionale, de sist si din marea neagra catre Bulgari, Unguri si Sarbi, pentru a-i indeparta pe acestia de rusi si pentru a usura latul ce se formeaza usor usor in jurul Romaniei. El vorbea acolo despre negocierile dure care implica si armament american pentru noi, offset si poate si ceva licente. zicea ca asta negocieaza ai nostri cu americanii acum, plus o baza NATO/Americana permanenta aici la noi. Plusa cu faptul ca-s niste negocieri dure si tine de noi(politicienii nostri) cum le fructificam. Interesant….
        http://www.biziday.ro/2014/05/21/biziday-marti-20-mai-2014/

        • Niste licente pt. lucruri bune si super utile pt. armata noastra, gen CUCV(ar putea deveni practic noul ARO militar, fabricat la vechea uzina ARO sau in alta parte), M939, M911, M548, M728 CEV, M88, M9 ACE, Caterpillar RTCH, Terrex-Demag MAC 50, M60 Panther, M107, M110, M163 Vulcan, tureta lui Abrams(ar arata grozav pe sasiul lui TR-125), poate sa revina cu oferta pt. AH-1 Cobra… toate ce am enumerat eu aici sunt chestii „de pe timpuri” de la ei, care nu i-ar durea incredibil d.p.d.v economic sa le faca cadou noua, toate acestea insemnad un salt tehnologic important pt. biata si saraca armata Romana in schimbul unui efort practic apropiat de zero pt. Americani…

        • Si daca bafta ar fi chiar mare, poate ne alegem cu o licenta doua de motoare de pe la firme de top ca General Electric sau Lockheed Martin pt. IAR 93, 95 si 99…

  5. WOW, grozav de la baietii israelieni! Vrem si noi! 🙂 George, M.C. voi va intrebati ceva vreme in urma ce ar trebui sa facem cu vechile TAB 79… taiati-le acoperisurile si instalati-le cu RMS… Intradevar si Saur2 (modificate evident) ar merge cu asa ceva pe el…

  6. O dotare cu masini purtatoare de mortiere e foarte utila.Vedeti ce poate face un mortier.
    http://www.liveleak.com/view?i=b46_1401567877

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *