S 80, in sfarsit

Mare bucurie mare pe spanioli, dupa multe peripetii si umilinte chiar, primul lor submarin din seria S 80 a fost lansat la apa.

Construit de cine altii decat de cei de la Navantia, nava a fost oficial lansata pe 22 aprilie din santierul naval Cartagena si se va numi Isaac Peral (S-81).

Daca totul merge bine la inceputul anului viitor nava va iesi in larg iar in 2023 ar trebui sa fie predata marinei regale spaniole. 81 de metri lungime, 7,3 metri in diametru si un deplasament in submersie de aproximativ 3000 de tone. Seria S 80 va dispune de un sistem de propulsie AIP Bio-Ethanol Stealth Technology (BEST) dezvoltata de spanioli.

Ca o noutate, pentru o nava de dimensiunea sa, S 80 va putea sa lanseze din imersiune rachete de croaziera.

Revenind in timp, aflam ca S 80ul a fost initial un proiect francez al Naval Group (pe atunci – 1980 si ceva – DCNI), iar spanioli care erau si ei in cautare de noi submarine au sarit in barca, astfel incat in 1990 cei doi parteneri au dezvaluit publicului conceptul S 80 si ca sa scurtam povestea, S 80 este frate de tata si de mama cu Scorpene indian si cu Agosta pakistanez, avand evident, multe chesti diferite.

Prin 2004 Madridul a comandat patru submarine pentru suma totala de 1,8 miliarde de euro, cu prima nava livrata prin 2011. Evident ca termenul n-a fost respectat nici macar foarte aproximativ, atat timp cat prin 2013 cei de la Navantia si-au dat seama ca submarinul lor era mult prea greu fata de deplasamentul sau, nava avand serioase probleme inca din faza de proiect, mai clar, submarinul era mult prea greu, de scufundat s-ar fi scufundat cu certitudine, pesimismul avea legatura cu iesirea la suprafata si astfel termenul pentru prima nava a fost mutat spre 2017.

Solutia a fost sa lungeasca nava, dar asta a dus la alte probleme si una peste alta suntem in 2021 si abia o lanseaza la apa dupa ce spaniolii au cerut ajutorul americanilor de la  General Dynamics Electric Boat.

Au mai avut necazuri si cu sistemul AIP dar intr-un final foarte fericit prima nava a fost lansata, urmand ca si celelalte trei s-o urmeze in anii care vin.

GeorgeGMT

28 de comentarii:

  1. Raman la ideea mea fixa :in epoca bateriilor li-ion, li-metal, li-vasile(??) si altele asemanatoare, din ce in ce mai puternice si cu durata mai mare de viata mi se pare o tampenie sa pui pe un sub tot felul de AIP uri alambicate, cu rezervoare pline cu substante mai mult sau mai putin periculoase, totul ptr o autonomie mai mare. Mai mare vs bateriile actuale off course. Nu mai bine faci un sub diesel electric sanatos, clasic si cand consideri ca solutia te coafeaza ii pui ultimul tip de baterii si vaya con dios? Fara stirlinguri, mesme, best si alte balarii.

    7
    • Pai submarinele au mega baterii.
      Groase și grele. Clasice.
      Bănuiesc că motivul principal pentru care alea cu litiu nu sunt construite în mărimea gigant e insași tehnologia.
      Merge bine pe telefoane, mașini .
      Nu merge pe submarine care necesita multa energie.
      Iar AIP oferă energia electrică necesara prin o scula de mărime rezonabilă. Care încape fara prea mari probleme in submarin.

      4
      • Ciudat. Japonezele Oryu si toryu(din actuala clasa soryu) sub uri de 2900tdw la suprafata au baterii Li-Ion. Viitoarea clasa Taigei(3000tdw) la fel, acelasi tip de baterii. Cum or naviga la astia? Ceva vasle suplimentare, panze, balene remorcher???

    • Deocamdata doar japonezii folosesc baterii Li-ion pe sumbarinele clasei Soryu, incepand cu cel de-al 11-lea, restul lumii foloseste AIP in diverse configuratii, iar viitorul nu pare a fi cel al bateriilor ci cel al sistemelor bazate pe pile de combustie cu hidrogen.

      16
      • Ce se mai aude de proiectul de achizitionare a 3 submarine (sh) pt FNRo? Deja a fost uitat….din cauza lui Covid-19? Vor fi si mai fantomatice decat cele 4 ciorvete?

        • Hai mai Quebec, tu pui botul la toate prostiile spuse de onor ministrii apararii? Submarine (3???) ptr RoNavy? Sa faca ce cu ele? Macar de ar reusi in urmatorul cincinal sa faca doua din alea 4 curvete si sa puna niste senzori.,cms si rachete AN si AA pe altete. Desi, parerea mea, ar fi mult mai bine sa ia naiba LCS urile de le au tras americanii pe dreapta, sa bage alea doua miliarde coco in ele si pana anul viitor le avem in curte. Cica mai au vreo 15-20 de ani de viata in ele(iin regim de exploatare us navy) asa ca noi putem sa le mai folosim vreo 30-35.

  2. Salut.Dupa a ani de transpirat au avut ocazia de a aplauda,speram ca totul va merge bine pentru ei.

    2
  3. 4 unitati pentru 1,8 miliarde ? Ne-am permite si noi 4 bucati. Cum ne-ar sta cu 2 in larg 2 in port ? 🙂 si mai pot lansa si rachete de croaziera din imersie .. excelenta scula sigur ne-ar fi foarte folositoare;)

    6
    • foita de varza

      Mai trebuie sa ne uitam din cand in cand si in ce ape trebuie sa se ,,scalde”un submarin ,E vorba de ,adancimi,dimensiunile granitei ,a apelor nationale,Z.E.E.Ro .Si din cand,unde se face mentenanta.

      • Numeri foile din placinta iubitorule de ivani 🙂 ? Numai faptul ca aceste submarine pot lansa din imersie rachete de croaziera e suficient sa te faca sa plangi instantaneu ? 🙂

        1
        • ai idee cam cine mai are in dotare LACM uri in afara de americani ? doar prietenii briti ! in caz ca vom lua vreodata sub uri capabile de asa ceva stii cam cand vom primi (noi sau polonezii care viseaza cai verzi pe pereti) asa ceva ? never forever! de ce ? penca americanii nu prea vor sa se trezeasca in WW3 ca il mananca degetul pe vreun polac sau romanas.

  4. Pentru cei care au idee am si eu niste intrebari: 1) sunt suficienti 1000 oameni (echipaje si personal suport la uscat gen tehnicieni etc) pentru a opera 4 astfel de submarine ? 2) Bugetul doar pentru salarii pentru personalul de mai sus de 100 milioane de dolari /an este unul realist? 3) sa presupunem ca „valoarea” tuturor fortelor armate ale Romaniei este in acest moment de 1 (unu). Daca am achizitiona si opera 4 submarine ca acestea la cat ar creste indicele 1 menționat mai sus ? Multumesc anticipat.

    7
    • Thyssenkrupp estimeaza costurile de operare pentru 212 astfel: in 4 ani se atinge pretul de achizitie.

    • foita de varza

      Cu patru bucati submarin,la dimensiunile litorarului si a Z.E.E.indicele ,,indicat”este congluent cu al unei tichii de margaritar.

      • @foita de varza ..Nu e asa ca te mahneste profund chiar si faptul ca pe acest site niste amatori pun in discutie posibilitatea ca Romania sa achizitioneze candva 4 submarine ?? :)) Ma gandesc ce impact devastator ar avea asupra ta daca astea 4 submarine chiar s-ar concretiza :))) Iar la moscova ar curge rauri de lacrimi .. nu e asa ma iubitor de rusi ?? Grijania mamilor voastre.

        4
    • Ca sa faci socoteli cat te-ar costa intretinerea a 4 submarine clasice,trebuie mai intai sa stii cine le construieste si in ce conditii,cine asigura mentenanta,cine instruieste echipajele.De unde iei capitani de submarine,ofiteri specializati,tehnicieni de armament,mecanici?Care marina va fi dispusa sa-i instruiasca 2-3 ani?Plus ca va trebui creata de la zero o intreaga baza pentru submarine,cladirile necesare,dane,un doc,nava-baza pentru submarine si multe altele.Dar mai ales o aparare AA puternica si stratificata,in caz de conflict submarinele si baza lor sant tintele navale number one.Noi nu avem posibilitatea sa asiguram o protectie AA ca cea din jurul unui portavion.
      Dar discutia despre submarine este fara sens,Romania este o tara continentala,iar Marea Neagra o mare mica si inchisa,4 corvete si alte nave auxiliare mai mici sant suficiente pentru controlul litoralului si zonei maritime.Mai ales daca ai pe litoral AA suficienta si rachete anti-nava,iar navele evolueaza sub o protectie aeriana adecvata.
      Daca am avea de investit 2 miliarde de euro,mai bine am lua inca o escadrila de F-16,tot SH,dar mai noute,sa ne tina 15-20 de ani.Pentru astea avem deja infrastructura si logistica necesare.

      1
  5. Ma bucur pt spanioli dar….. Sunt convins ca puteau gasi la americani, francezi sau englezi un reactor sigur daca chiar voiau sa stea cu saptamanile sub apa. Chestia aia, AIP este atat de complexa …… Sau poate vor sa-si scoata banii prin vanzari de submarine spaniole ? Concurenta este prea mare.
    AIP-ul pare ceva de tranzitie, pana la nasterea a ceva mai bun. Cam ca automobilul electric, la fel de ecologic ca distanta pana la Luna

    2
    • Ceva cam complicat cu reactorele…au avut destule probleme si fărā ele…Msi rău,am impresia că primele două nu vor svea AIP…Abengoa incă mai lucrează la ele…
      Nu ştiu dacă v-a ajuns la ureche despre bateriile de submarin furate si găsite la fier vechi?

  6. Nu mai râdeți, ca ei nu au doar paella și sangria. Uite, de exemplu messi și seat!

    1
  7. Este un pas foarte importante pt Spania…si ei vor autonomía in domeniul armamentistic.
    Ei inţelesesem că primele două submarine vor ieşi fără sistemul AIP…urmând să fie adoptat de următoarele.

  8. Sunt submarine sa torpileze gayii din Barcelona ca e plin orasul.

    1
  9. Pentru a avea o marina care sa aiba un cuvant de spus in Marea Neagra avem nevoie de 3 submarine ( pentru a avea permanent unul operational ) . Se stie de foarte mult timp aceasta dar a lipsit vointa politica si militari care sa stie sa sustina necesitatea acestor achizitii in fata factorilor de decizie . Submarinul este cea mai eficienta arma pentru a descuraja un adversar chiar superior numeric si calitativ.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *