Salvarea canonierei „Eugen Stihi”

Despre salvarea canonierei „Eugen Stihi” am mai vorbit, astăzi o vom face din nou, cu atât mai mult cu cât, relativ recent, am avut ocazia de a o vizita. Şi vom continua să o facem atât timp cât va fi nevoie până ce canoniera va fi transformată în navă muzeu!

Am ajuns la Mangalia într-o superbă dimineaţă de martie, pe la prânz. Toate formalităţile prealabile au durat puţin, după care am ajuns la cheu. Mi-e greu să descriu sentimentul pe care l-am avut când am păşit la bord… Emoţie, umilinţă, neputinţă, câte puţin din toate şi toate la un loc. Dar şi multă bucurie! Pentru că, în acea dimineaţă, am păşit la bordul uneia dintre cele mai vechi nave militare din Europa şi din lume, o navă construită în anii Primului Război Mondial, canoniera „Lt. Cdor. Eugen Stihi”. Nu voi relua aici povestea navei, nici micile ei enigme. Cei curioşi pot lectura cele câteva articole pe care le-am scris pe subiect, accesând link-urile de la sfârşitul acestui articol.

Astăzi vom vorbi despre istoria recentă a navei şi despre ceea ce ar trebui să facem pentru ea, cu atât mai mult cu cât suntem în anul în care sărbătorim 100 de ani de la terminarea Primului Război Mondial şi de la Marea Unire.

Canoniera a fost în serviciul activ al marinei timp de aproape 90 de ani, din 1920 până în 2004, când a fost retrasă din serviciul activ, fiind dezarmată, tehnica de la bord fiind redistribuită către alte unităţi ale marinei.

Din 2004, timp de şase ani, nava a aparţinut Centrului de colectare tehnică de marină din subordinea Bazei Logistice Navale, urmând a fi tăiată şi dată la fier vechi. Abandonată practic, nava s-a degradat semnificativ în această perioadă.

În perioada decembrie 2010 – februarie 2011, la iniţiativa Ligii Navale Române, bătrâna canonieră a intrat pe doc în şantierul civil Mangalia. S-au executat lucrări menite a o menţine pe linia de plutire fiind placate toate deschiderile din opera vie, schimbate unele dintre filele de bordaj şi placată puntea principală în zona pupei şi a teugii.

Interiorul arată astăzi exact ca-n pozele acestui articol: degradat şi deteriorat, multe din subansamblele originale fiind redistribuite altor nave. Din păcate!

După terminarea reparaţiilor atât de necesare, prin Hotărârea nr. 1 a Consiliului Militar al Statului Major al Forţelor Navale luată în şedinţa din 16 februarie 2011, în perioada 10 martie 2011 – 31 octombrie 2013, prin grija tuturor unităţilor de nave, a Şcolii de Aplicaţie a Forţelor Navale şi a structurilor logistice de marină, nava a fost transformată în primă fază în poligon de instrucţie marinărească şi de vitalitate, cu scopul de a fi mai târziu amenajată ca navă muzeu.

Astăzi, nava este în organigrama Şcolii de Aplicaţie a Forţelor Navale fiind încadrată cu un echipaj minim şi având alocate resursele necesare unei minime întreţineri.

O primă tentativă de transformare în navă muzeu a venit de la Primăria Mangalia care, în aprilie 2015, a adoptat Hotărârea Consiliului Local nr. 109 prin care se emitea acordul asupra trecerii navei din domeniul public al statului şi din administrarea Ministerului Apărării Naţionale în domeniul public al Municipiului Mangalia, trecerea urmând a fi făcută în mod gratuit. În acest sens, urma să fie promovată o hotărâre de guvern care nu a mai venit niciodată.

Din hotărârea respectivă am aflat că valoarea de inventar a navei este de 26.839,02 lei… O sumă absolut nesemnificativă cu atât mai mult cu cât nu poţi preţui în felul acesta peste 100 de ani de istorie, nu există preţul corect pentru aşa ceva…

Nu-mi este clar de ce, la nivel de guvern, nu a fost promovată hotărârea în condiţiile în care nava nu mai are nicio importanţă pentru marina noastră militară. Eforturile marinarilor militari de a prezerva canoniera sunt lăudabile însă, în condiţiile în care până mai deunăzi, bugetul marinei militare era cel mai mic dintre toate armele, conservarea şi restaurarea acestei nave ar trebui să fie pusă în sarcina unei alte entităţi, publice sau private, care să dispună de fondurile necesare.

Într-o primă fază ar trebui promovată o Hotărâre de Guvern prin care nava să fie scoasă de pe lista navelor active ale marinei militare pentru care canoniera nu mai prezintă relevanţă. Prin această Hotărâre, Guvernul ar putea să treacă nava în domeniul public al oraşului Mangalia, iar de aici mai departe sunt două posibile variante:

  1. Municipiul Mangalia să obţină finanţarea necesară transformării canonierei în navă muzeu, atât cu fonduri proprii cât şi cu fonduri europene (în cazul în care este posibil), un proiect urmând a fi elaborat în acest sens. După obţinerea finanţării, Primăria oraşului Mangalia ar urma să organizeze o licitaţie pentru atribuirea contractului de restaurare a navei, ulterior urmând să întreţină canoniera din fondurile obţinute din exploatarea ei (vânzare de bilete, organizarea de evenimente ş.a.m.d.);

  2. Municipiul Mangalia să închirieze nava unei asociaţii sau fundaţii constituite în acest scop pe o durată mai mare de timp (49 de ani de exemplu) cu obligaţia restaurării navei şi menţinerii destinaţiei acesteia de navă muzeu. Un model asemănător a fost urmat şi cu ocazia transformării HMS „Belfast” în navă muzeu, un exemplu de succes îmi permit eu să adaug.

Vă las să vă bucuraţi de poze şi adresez un nou îndemn Guvernului României, că tot suntem în anul în care sărbătorim Marea Unire, Centenarul, de a lua măsurile necesare în vederea sălvării acestei părţi din istoria marinei militare române.

Nicolae Hariuc

Link-uri utile:

https://www.rumaniamilitary.ro/pledoarie-pentru-salvarea-a-94-de-ani-de-istorie-canoniera-eugen-stihi

https://www.rumaniamilitary.ro/nave-celebre-episodul-11-sa-facem-o-nava-celebra

https://rnhs.info/file-din-istoria-operationala-a-canonierei-friponne-a-k-a-eugen-stihi/

https://rnhs.info/canonierele-tip-friponne-in-romania-si-o-mica-enigma-istorica-cine-este-de-fapt-canoniera-eugen-stihi/

34 de comentarii:

  1. Trist si rusinos…

  2. Bătaie de joc…precum arata nava asa arata și politica actuala din tzara. Deplorabil.

  3. E bataie de joc sa evaluezi nava la 20 000 lei. Asta e pretul navei la fier vechi.

    E că și cum ai evalua CLOSCA cu PUI de AUR la valoarea greutății in aur a celor 19kg.

    • chipp nu e nici macar pretul de fier vechi , nava aia are mai mult de 20 tone ( 20 tone de fier vechi la ora actuala echivaleaza cu 20000 lei )

  4. Salut. Hai sa vorbim cu nea Livache ca poate ne ajuta cu ceva maruntis. Serios vorbind mie greu sa cred ca o nava cu o asa istorie e lasata in paragina.

  5. Cand am citit articolul m-a apucat o sfanta manie…conservatoare. Dar o strangere publica de fonduri de genul ”Dati un leu pentru Ateneu!” nu ar merge? De la unii mai mult, de la altii mai putin…fiecare dupa punga lui. Eu as dona bucuros 100 de Lire.

    • Nu-i problema de bani ci doar de HG.

      • Atunci salvarea este doar in aplicarea expresiei: Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo”. Adica: ”Picatura gaureste piatra nu prin forta, ci cazand des”.
        Demers dupa demers pana cedeaza.

    • Strângere publică de fonduri?
      Nu s-au făcut nici doi ani de la „Brâncuși e al meu”, la care de-abia s-au strâns un milion de euro de la vreo sută de mii de donatori. Bani care, nici până acum nu se știe pe unde au ajuns, că pentru campanie n-au fost suficienți, iar înapoi la donatori nu s-au mai întors. Iar acolo, teoretic, ar fi trebuit să participe toată lumea, nu ca aici, unde probabil că ar fi de interes doar pentru pasionați, că restul stau la anumite televiziuni care le sugerează insistent că nu-i nevoie…

      Dar poate citesc și alții și reușesc să strecoare nava în offset-ul de la corvete… Zic și eu.

    • De care colegu…cu rejina sau cu Erdogan pe fata…??

  6. Mă gândesc că MApN – vrea sa reprezinte nave și să o pună pe linia de plutire, sau să o de-a pe mana Samsarilor de fier vechi.

    Lui Eugen Stihirile i-ar sta bine pe mare, alaturi de Bricul Mircea. Prezenta la evenimentele festive din Europa. Cu o placa Din argint, care sa ateste istoria si rolul navei.

    Daca MApN-ul ar avea astfel de gânduri cu nava, arnfi de lăudat.

    • MAPN-ul chiar are astfel de ganduri cu nava – transformare in nava muzeu – care nava ar putea fi un excelent ambasador al Romaniei.
      Dar problema nu e la armata, e mai sus…

      • Eu le-as trece in „curtea” vreunui consiliu local ..nu cu caracter permanent ci pe o perioada si conditionat de unde sa fie amplasat si destinatia lui
        Si as „da liber” in a fi „folosit” , nu numai ca muzeu clasic ..ci as concesiona folosirea sa in restaurant , hotel..ar avea un farmec aparte , gen folosirea spatiilor de dormit a personalului ..reamenajate , etc
        Ar atrage mai multi turisti , vizitatori ..ar genera mai multe castiguri si ar fi intretinut mai bine
        Aici prin spania se practica concesionarea edificiilor ,spatiilor istorice de catre consilii , in scop comercial , cu pastrarea fara modificari majore , alterarea ..cu sa ii spun a spiritului istoric si a arhitecturii de baza

        • Sa transformi în crâșmă sau hotel o astfel de nava e o blasfemie.

          • Niko are dreptate, fara bani nu o poti mentine. Pe HMS Belfast se organizeaza si nunti: https://www.iwm.org.uk/commercial/venue-hire/hms-belfast/weddings

          • Prefer sa fie o blasfemie unde ma pot duce sa beau o cafea
            Decat sa ajunga materie prima in combinat ..sau si mai rau lasata in paragina pe undeva
            Sper sa vad blasfemii din astea in toate porturile turistice din tara
            Asa se mai educa practic si pe cei fara de interes fata de tema

            • Niko,
              Nava aia are o valoare istorică, dacă o transformi în hotel, e ca si cum nu ai mai avea-o.
              Nicolae,
              Belfast rămâne aceeași, nu are modificări neconforme, isi păstrează integritatea.
              În cazul lui Stihi, trecând de problemele birocratice sau de finanțare, dacă se dorește o restaurare adevărată, trebuie aleasa „configurația” dorită, 1937, 1955 etc si adusă, pe cât posibil, în starea aia. De aia la casele restaurate de Eminescu Trust se folosesc mortare de var în loc de ciment, lână ca izolant în loc de vată minerală, clei de oase în loc de adeziv modern…

              • Cum sa incep
                Am lucrat cand aveam vreo 23 de ani intr-o firma care printre altele facea restaurari , am avut lucrari prin tg jiu pe la rectorat , daca imi aduc bine aminte
                Stiu , in general , cam ce presupune
                Tu cred ca nu ai citit tot ce am spus in comentariu
                Concesionarea , in general , se face de catre consiliul local catre un agent economic pe o perioada de 5 ani , la fiecare 5 ani se face licitatie , poate castiga acelasi sau altul
                Printre cerinte , sa nu se altereze aspectul , imaginea , cat si mentinerea „in conditiile impuse” ale navei
                Navele pot fi usor „conditionate” ptr restaurant , cafenea si mini hotel(folosesti exact spatiile destinate echipajului…si nu te acuza nimeni de lipsa de originalitate , faci un ceai in ceainice tipice epocii si servesti mancare la „cazan” sau in recipiente tipice epocii si aduci si ceva iz de epoca)
                Restul sa se poata vizita ,o umpli cu plansete si descrieri ..si ai si elementul educativ
                Si scoti si o cheltuiala de pe spinarea vreunui minister ..si mai aduci un cent la buget
                Stii ce ma deranjeaza la noi gandirea asta tipica ..celor de lumea a treia din sudamerica ..unde nu poti sa calci o creanga ca e sfanta
                Asa am pierdut garile alea de caramida ..plangi cand le vezi , cand se discuta despre concesionarea lor ptr activitati comerciale…nu , nu si nu …nu ne vindem , de ce sa fure ala , de ce sa o ia vecinul …in fine mii motive , intre timp lumea nu se mai ducea la gara ptr ca se degradau si nu mai aveau unde sa bea un suc , fiindca lumea nu se ducea ..fiecare fura ..si fiindca era acoperisul furat , iar nu se mai duceau …si uite asa se ducea spirala in jos ..si asa plecau oamenii samd
                Am fost la un meci pe otelul ..pe stadion …zic hai sa vad au mai modernizat stadionul etc
                La pauza un tonomat cu bere la pahar…lumea buluc ptr un pahar cu bere , morti de sete , inchide in 10 min , iar 45 de min mort de sete ..cand puteai sa lasi gratis …da gratis 5 comercianti sa vanda bere ..si aveai mai multi spectatori …nu de alta dar eu nu mai calc
                Ai vazut ca de exemplu pe aici pana si pe un stadion de liga a treia au macar automate cu sucuri si de altele
                Nu stim sa facem afaceri ..nu stim sa traim

                • Niko,
                  Stihi nu trebuie sa facă profit, are exact același statut cu tancurile din fata Muzeului Militar sau cu avioanele de pe fostul aerodrom Pipera.
                  Mercantilismul ăsta de doi bani nu poate funcționa în cazul unei vestigii istorice.
                  Tu ai pune fără probleme un dozator de bere în mijlocul Sarmisegetusa Regia, ca oricum nu se obțin bani suficienți din bilete…

                  • As pune.. nu unul , ci doua ,unul la intrare …altul la iesire (stiu ca nu are nici , nici)
                    Stii care e chestia …degeaba aveam oameni destepti , scoliti , specialisti de pe timpul lui Ceausescu ..daca erau toti minti obtuze
                    Se vede pe la cugir ..se vede pe la moreni , se mai vedea pe la disparutele
                    Ca sa iti dai seama de ceva ..astea sunt chestii fara finalitate …bag bani in spitale ptr a mentine o populatie activa si a scadea cheltuielile ce deriva din a avea o populatie „bolnava” ..putin apta de munca
                    Si mai toate serviciile trebuie sa aiba o finalitate …cum intretinerea si semnalizarea corecta a soselelor duce la un nr mai mic de accidente , costuri mai mici cu refacerea daunelor ,etc
                    Chiar de sunt indirecte
                    In ziua de azi lumea nu se mai duce la scoala ..ca nu vad o finalitate si ii duci la muzeu cu forta …si daca nu impovarez bugetul cu cheltuieli ..
                    Asa e cu orgoliile unora ..numai ca viata e practica ..crezi ca ar fi stiut cineva ce e cu libertatea ..de nu ar fi stat la malul dunarii atatia ani
                    Crezi ca se intreba vreunul ce avioane am avut ..daca nu se infingea cate unul intr-un stalp de beton intr-un sens giratoriu?
                    Nu iti face probleme ca toata lumea face bani din turism si servicii adiacente pe baza „istoriei” de la chinezi la egipteni ..nu numai europa occidentala
                    Sa nu mai fim noi originali si cu nasul fin

  7. Chestia e ca in occident de obicei asemenea exemplare sunt intretinute de asociatii de voluntari pt. ca manopera e monstruoasa. Care voluntari in Romania nu prea exista. Sau cand exista e nasol cadrul legal, samd.

    • Restaurarea in sine va insemna un efort financiar si logistic impresionant. Asta daca vrei rezultate pe masura.
      Se pot gasi si voluntari, greu ce-i drept…
      O data restaurata, intretinerea nu va fi chiar atat de scumpa, cel putin nu la fel de scumpa ca la o nava militara activa. Depinde foarte mult daca dupa restaurare va mai putea naviga cu propriile forte sau nu. Interesant e ca dupa reparatiile din jurul 2010, nava s-a miscat cu forte proprii.

  8. rusinos? Royal Navy nu si-a salvat nici una din navele sale celebre. belfast a fost o nava de duzina. Americanii in schimb au zeci de nave de la cuirasate, portavioane, distrugatoare, submarine

  9. cateva intrebari:
    1. nava are echipaj permanent alocat? intr-o poza se vad ceva urme viata, o sticla de apa si o patura.
    2. oricine poate vizita nava?
    3. a facut cineva un calcul cat ar costa reparatia si aducerea ei in stare de functionare?

    • Asa cum se spune si in articol, pe nava este incadrat un echipaj minim, dar nu stiu exact ce numar. Cei din baza au grija sa pompeze apa care se strange periodic in santina datorita infiltratiilor. Este ancorata in portul militar Mangalia la Divizionul 129 nave speciale si de sprijin logistic, mii de scuze daca am gresit.
      Fiind o nava activa si ancorata intr-o unitate militara accesul la nava este restrictionat. Noi, ca presa, am cerut accesul de la SMFN.
      Eu personal n-am facut un astfel de calcul. Pentru asa ceva trebuie ca nava sa fie evaluata de un santier naval. Restaurarea ei nu va fi ieftina in nici un caz dar eu nu sunt in masura sa-ti fac o evaluare.
      Este foarte important si ce fel de restaurare se va dori, nava sa fie apta sa navigheze sau doar legata la cheu. De exemplu, asa cum reiese si dintr-una din pozele postate, dieselele sunt rusesti, cele Sulzer originale pierzandu-se in negura vremurilor.
      Tot ce stiu este ca nava a venit prin forte proprii atunci cand a facut-o pentru ultima oara.
      Oricum, cel mai probabil, cei din MAPN pot face o evaluare a costurilor aferente restaurarii.

  10. înscrisurile chirilice cum au apărut?!

    • Nava a avut initial motoare diesel Sulzer care au fost inlocuite cu diesele rusesti. In momentul in care a fost transformata in nava hidrografica, nu aveam acces decat la echipamente rusesti.
      Unele echipamente de pe comanda sunt de asemenea de provenienta ruseasca (sonarul, radarul etc). Indicatorul pozitiei carmei este Rudergrad, nemtesc.
      Nava a fost modificata major de cel putin 2 ori: in 1937 cand a fost acel program de modernizare a tuturor navelor flotei, si cand a fost transformata in nava hidrografica.
      Este greu ca dupa atatia ani sa ai totul original la bord. Cu atat mai mult, cand a fost scoasa din serviciu in 2003 – 2004 unele dintre echipamentele de la bord au fost redistribuite altor nave…

  11. Nava e scoasa la licitatie in 18.09.2018 la valoarea de strigare 1.287.969,68 lei de catre Romtehnica

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *