SCAF, primul pas

Système de Combat Aérien Futur se doreste a fi un program care sa dezvolte un nou aparat multirol (de generatia a Va?) care dupa 2040 sa inlocuiasca Eurofighterul german si Rafaleul francez. Proaspat ca painea calda, programul a fost demarat ofivial in iulie 2017 de Germania si Franta, asteptam acum si ceva date concrete.

Cu ocazia unei intalniri recente intre ministrii apararii francez si german – Florence Parly si Ursula von der Leyen – s-a anuntat ca in aprilie vom avea vesti importante despre SCAF, in sensul in care cei doi parteneri au reusit sa fac pasi importanti.

Intr-un interviu acordat „La Tribune”, doamna Parly a explicat: “On the Système de Combat Aérien Futur (Future combat air system, SCAF), an important milestone will soon be reached with the agreement between the French and German air staffs on a “High-Level Command Operational Requirement Document” (HLCORD) setting a common military requirement.

I am hopeful that in late April, at the ILA air show in Berlin, we will be able to materialize a significant first step. “We will then have to define the industrial aspects of this ambitious project which will structure the French and German air forces of the 2040s, replacing Eurofighter and Rafale.”

Inca mai asteptam vesti…

Programul SCAF este unul strict germano-francez si deocamdata nu este deschis pentru alte tari, dar odata ce parametrii de baza ai viitorului aparat vor fi clar stabiliti oricine este interesat poate deveni partener.

Cu aceeasi ocazie, cei doi ministrii ai apararii au discutat si despre alte programe comune: EuroDrone MALE – o cooperare intre Franta, Germania, Italia si Spania care are ca scop dezvoltarea unei drone similare MQ-9 Reaper. Ca parteneri industriali avem: Airbus, Leonardo si Dassault. Drona va fi una bi-motor dotata cu turbopropulsoare.

Daca totul merge bine constructorul dronei va fi desemnat in 2019, iar primele livrari ar trebui sa aiba loc din 2025.

Viitorul tanc franco-german a fost si el pe agenda discutiilor, ca si programul MLU pentru elicopterele Tiger sau dezvoltarea si constructia unei noi clase de nave pentru patrulare maritima.

Programul SCAF nu trebuie confundat cu colaborarea franco-britanica Future Combat Air System (FCAS) unde se doreste dezvoltarea unui aparat fara pilot (UCAV) pana la sfarsitul anului 2030.

Acum putem sa vedem cu alti ochii refuzul guvernului de la Berlin in privinta unei potentiale achizitionari a F 35A ca inlocuitor al Panavia Tornado si sa intelegem ca germanii prefera sa-si investeasca bani intr-un aparat de generatie noua cu francezii decat sa cumpere „la cheie” de la americani, un lucru pana la urma normal si de inteles.

Ramane acum sa vedem daca SCAFul va genera un avion excelent sau doar un alt Eurofighter Typhoon, decent ca performante dar „schiop” si indecent de scump, sau alt Tiger, la fel de „schiop” si scump in raport cu ce poate efectiv sa arate. De Airbus 400M nu mai discutam ca n-are rost, pana una alta toata lumea cumpara C-130J…

Pana aici totul bine si frumos vedem insa cum va functiona binomul, cunoscandu-se deja ca nu s-au inteles inca, care sa fie liderul programului.

PS – Raman doua intrebari de baza, se va merge pe un avion cu totul nou…sau noul program se va sprijini pe aparatele aflate deja in uz, ET & Rafale?

GeorgeGMT

37 de comentarii:

  1. Salut. Tot ciorba europeana va iesi, farà sare,fara prea mult gust farà prea multe ingrediente, tipic european. Cel mai bine ca am decis la capitolu-l avioane de lupta sa mergem per mana americani lor.

    • Nu fi sigur ca Romania nu va achizitiona avionul franco german, daca acesta va fi realizat.
      Acum ne dotam cu F16 insa peste 20 de ani nu se stie cu adevarat ce va fi.Daca UE va rezista si nu va face implozie si nu cumparam F35, in 12-15 ani, de la americani, avem sanse foarte mari sa cumparam avioane de la franco-germani.

  2. 2040 ? O planificare mai ceva ca’n comunism ?! N-am sa apuc sa vad.
    Nu, este o maimutareala nemteasca sa-si acopere decizia de a nu lua F35. Ma mir de frantuji ca s-au facut ca inghit asa ceva (politica antiamericana ?).
    Si Rafale si Tiger si Eurofighter vor fi mult depasite dupa 2030 cand Rusia(daca nu va sucomba economic va porni…ceva, n-o sa-i astepte !) si China vor avea sigur ceva mult peste cele trei. Deci perioada 2030-2040 vor si vom fi complet descoperiti !

  3. Nimic nou sub soare. Ma mir ca francezii au acceptat vrajeala asta lipsita de orice ingrediente reale. Toate programele europene majore care s-au dovedit a fi un esec pot fi puse la picioarele germanilor. Desi tot germanii sunt cei care au cele mai multe probleme. Restul le folosesc fara stres.

    Eu am ajuns la concluzia ca germania efectiv doreste dezarmarea europeana….

    Tare imi e mie ca francezii or sa mearga singuri intr-un final cu toate programele….

  4. nu știi ce să faci,să râzi sau să plângi?!
    brexitul a fost vânt în pânze pentru germani care acum își pot modela uniunea după bunul lor plac.macrou săracul doarme cu poza lui napoleon sub pernă iar herr merkel deja o arde doar cu ubermenschii din ue,restul sunt de categorie inferioară.
    eu nu-i văd capabili să ducă un proiect de asa anvergură fiscală la bun sfârșit doar pentru nevoile domestice iar orizontul de asteptare anuntat este hilar…au intrat in joc prea târziu.
    incearca din toate puterile să-i scoata pe americani din jocul european iar planul a fost clocit la berlin,BIG MISTAKE.

  5. Prezentarea proiectului în articolul de fatà este gresità. De altfel numai denumirea lui ar fi trebuit sà dea de gândit -SISTEM de luptà aerianà viitoare- (Système de Combat Aérien Futur) nu numai AVION de luptà…

    « SCAF este un sistem al sistemelor (sic) asociind un evantai de elemente interconectate si interoperabile, cuprizând un avion de nouà generatie, drone MALE (altitudine mijlocie, mare autonomie, flota avioanelor existente (care va fi încà în serviciu dupà 2040), viitoare rachete de croazierà si drone evoluând în roi. Sistemul complet va fi conectat la un vast perimetru de avioane dedicate, de sateliti, de sisteme NATO si de sisteme de luptà terestre si navale, cu care va putea opera.
    https://www.dassault-aviation.com/fr/groupe/presse/press-kits/dassault-aviation-airbus-sassocient-developper-systeme-de-combat-aerien-futur/

    Faptul cà s-a discutat si despre un nou tanc germano-francez în care nemtii vor fi sefi, s-a putut mai usor sà se acorde conducerea proiectului SCAF lui Dassault Aviation.

    Dacà mà îndoiesc de o evolutie substantialà a Typhoon-ului pânà în 2040, Rafale are încà plin de posibilitàti de evolutie (motor, sisteme de luptà, armament) care îl poate duce fàrà griji pânà în 2040 (cu exceptia une rupturi tehnologice majore care sà aparà între timp).

    • capatu satului

      pretul va fi o problema,
      atunci cand nu ai un singur cumparator ci fiecare cumparator va dori specificatii diferite va fi foarte greu pentru producator,
      daca nu ai un pret compettitiv va fi foarte greu cu concurenta,

      plus este previzibil ca fiecare natiune ce va participa, afara de cele doua care conduc programu, sa doreasca integrarea unor parti componente pentru a fi produse in industria interna,

      americanii, rusii, chinezii şi japonezii au in activitate sau prognozat pt. intrare in serviciu in orizontu apropiat aparate de generatia V,
      americanii au deja studii pt. generatia a VI-a: existand proiecte atât de la Boeing, LM sau Northrop Grumman,
      langa noi si turcii au un program de aparat de generatia V (participa si inglejii la proiect) afara de avioanele F 35,

      noi cu 99 le mai bifam un vixen si ne linistim,

      suntem sub nivelu din ww2,

      nu suntem nici primii nici ultimii, au incercat si olandejii chestia asta in ww2
      https://ro.wikipedia.org/wiki/B%C4%83t%C4%83lia_Olandei
      intre timp olandejii si polonejii se simt vaccinati si au bagat mana in buzunar iar rezultatele se vad,
      noi ducem lupta cu codurile de legi,
      asta stim asta facem,

      o fi bine, o fi rau ?

  6. Fara suparare, e simplu, cand multi sunt la o ciorba, treaba nu merge niciodata bine, Murphy cel istet parca a zis-o.

    Francezii si-au construit singuri si nu au iesit deloc rau cu Rafale, iar concernul multi-potent si multi-natiuni EADS apoi Airbus, a intins proiectul EF pana l-a rupt, ca la un elastic.

    De aia se fac repede proiectele deoarece nu-si mai au rostul daca nu-l finalizeaza la timp, se perimeaza.

    Idem la F-35, cam aceeasi situatie cu prea multe natiuni partenere si decizii luate in timpul executiei proiectului, nu inainte de a te apuca de el, nu aveau nimic clar ce sa faca.

    O sa fie un fiasco, mai mult cred ca astia Dassault si Rheinmetall au inceput doar ca sa multumeasca pe cineva, probabil actionarii si/ sau guvern. ca fac ceva pentru a primi finantari, UE da probabil daca se leaga mai multi odata…cred.

  7. Atat Rafale cat si Eurofighter sunt avioane foarte bune, atat ca al 2-lea a fost gandit sa exceleze pe AA si odata facut asta, capacitatea multirol va fi intot deauna discutabile. Daca acum il gandesc din prima multirol (ca pe Rafale), il fac stealth si cu senzori de ultima generatie (mai noi decat pe F35) sunt toate sansele sa iasa un avion bun. F35 a fost penalizat in special datorita compromisurilor facute pentru varinata B. Aici daca fac doar variante de uscat si ambarcat conventional (corespondentul A si C) de la F35 vor putea folosii 2 motoare si capacitati de zbor superioare fata de F35.
    Data trecuta nu s-au inteles ca Francezii au vrut si varianta de portavion + ca au bagat si englezii coada. Acum cred ca vor stabilii din start sa aiba si varianta imbarcata.

    • pardon,omnirol că se supără tov.mirceas?
      una de la mine…eu unul si cu multirolul am un pitic dar cand am auzit de omnirol(bun la toate nu la multe) am fàccut un pas in spate…nu se existà monșer așa ceva,când auzi de ceva bun la toate fugi cât mai departe.
      trust me !

  8. EF e probabil al doilea aparat de vanatoare din lume dupa f22.

  9. In loc sa va bucurati ca exista concurenta, ca cineva mai investeste in cercetare si dezvoltare v-ati trezit voi sa va dati cu parerea asemeni caprei raioase.
    Atat Rafale cat si EF sunt doua avioane consacrate si atat francezii cat si germanii au ceva know-how in spate.
    In plus de asta 2040 este un termen rezonabil pentru un proiect de asemenea anvergura.

    Vestea este nu una buna ci foarte buna.

  10. Ar fi chiar de rasul curcilor daca industria aeronautica europeana (ma refer la nucleul dur Franta &Germania) n-ar fi in stare sa faca fata concurentei chineze, rusesti sau chiar americanie…….eu cred ca vor reusi.

    • Indoim-as… S.U.A. P.I.B. = 20.000 miliarde dollar… La France + Deutchland P.I.B. = 6.800 miliarde dollar… de unde rezulta ca, francezii si germanii nu au capitalul investitional al S.U.A., deci nu are cum sa iasa, un avion multi-rol de talia lui F-35 – F-22…

    • Tre sa iasa ceva daca combini german sausage cu French baguette….??

  11. Era interesant ca SAAB sa se alature franco germanilor.
    Ma intreb daca nu ar fi fost mai simplu ca Germania sa isi construiasca dupa licenta americana, avioane F35, de care are nevoie , pentru a inlocui , batranele Tornado.

    • mai simplu da, mai scump sigur. sa cumperi licenta unui avion nou-nout la 1-2 ani dupa ce a inceput productia de serie, daca e posibila practic, ar costa probabil mai mult ca bugetul militar german

  12. Tara lui Andrei

    Ceea ce e trist e faptul ca ambele tari (desi am putea vorbi cam de tot continentul) ar avea aceleasi cerinte (mai mult sau mai putin) la avioane.

    E drept ca francezii sunt ceva mai activi iar nemtii stau si freaca menta dar chiar si asa…

    Cred ca cel mai bine era ca programul sa aiba vreo 2-3 variante de aeronava (naval si „normal”) insa sa se puna de acord in mare cam ce le-ar trebui sau ce ar vrea sa fie avionul ala iar micile detalii sa le rezolve cumva.

    Pe de o parte o armonizare a industriilor si proiectelor de aparare din EU suna bine, pe de alta parte cred ca noi aici in Europa de Est am avea mai multe sanse sa lucram la niste proiecte comune decat Occidentalii (sunt prea orgoliosi si aroganti).

    Plus de asta fiecare trage ca economia/tara lui sa faca cat mai multe, din motive evidente.

    Sa zicem mersi ca, incet incet, aia mari supravietuiesc si avanseaza/evolueaza iar aia mici (si amarati) cumpara de la aia mari. Altfel am fi avut 30 de tari, 30 de modele diferite de tancuri, transportoare, si asa mai departe…

  13. Nu o sa iese nimic. Auzi planuri ptr 2030….cred ca pana atunci si francezii vor avea un brexit…:-)

    • Mai multi colegi gàsesc cei 22 de ani (2018-2040) de definire, cercetare-dezvoltare, constructie si punere în serviciu drept un termen lung. Nu cred cà au idee de ceea ce înseamnà conceptia si constructia unui avion modern. În plus este vorba de un SISTEM integrator, nu numai un « simplu » avion.

      Primele studii asupra unui avion care se va numi Rafale au pornit pe la mijlocul anilor 1970. Intrarea în serviciu, si încà numai în versiunea aer-aer : 2001. Adicà 25 de ani.

      Pentru Typhoon : 1984-2004 ; 20 de ani

      Pentru F-35 : 1994 – 2018 ; 24 de ani fàrà o capacitate operationalà actualà completà.

      Pentru F-22 : 1983-2005 : 22 ani.

      • având în vedere că greul cercetării,dezcoltării si cheltuirii l-au dus alții e posibil să aibă o misiune mai ușoară franco-germanii.
        culmea,nici așa nu cred că o vor scoate la capăt.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *