Nu chiar sau nu inca dar, conform ministrului adjunct al apararii de la Moscova, Yuri Borisov, deocamdata lansarea productiei de serie pentru Suhoi Su 57 se cam amana sine die…
Motivul oficial ar fi ca actualele modele rusesti de generatia a 4-a sunt arhisuficiente pentru a face fata aparatelor occidentale (oare se gandea domnul ministru si la F 35/F 22, sau doar la MiG 21Lancer?) si ca Su 57 va intra in productia de serie doar cand avioanele rusesti vor fi depasite tehnologic de concurenta.
“The plane has proven to be very good, including in Syria, where it confirmed its performance and combat capabilities. You know that today the Su-57 is considered to be one of the best aircrafts produced in the world. Consequently, it does not make sense to speed up work on mass-producing the fifth-generation aircraft.” a spus Borisov optimist si a completat: “our trump, which we can always play when the aircrafts of previous generations will start to lag behind in capabilities when compared to similar aircraft from the world’s leading country”.
Mesajul – dedicat, evident, ivanimii de rand – tradus, ar suna cam asa: actualele aparate rusesti de generatia a 4-a sunt atat de performante incat n-ar fi moral sa asmuta pe putredul occident si aparatele de generatia a 5-a! Pai sa nu lesini de ras?!
In acest moment Ministerul Rus al apararii are de gand sa comande doar un lot de pre-productie de 12 unitati si cam atat.
Initial, planurile Moscovei erau ca Su 57 sa inlocuiasca aparatele mai vechi de sorginte sovietica: Suhoi 27 si urmasele sale, MiG 29/35, din pacate insa (pentru ei, evident) lucrurile au mers foarte prost pentru rusi, programul acumuland intarzieri mari si depasi de costuri, dar lovitura finala a venit atunci cand, mai spre inceputul acestui an, India a anuntat ca se va retrage din programul PAK FA/FGFA datorita, in principal, costurilor mult prea mari, transferului foarte anemic de tehnologie, promisiunilor neonorate, performantelor mediocre.
Se stie deja ca Su 57 are mari necazuri cu motoarele, cu radarul si optoelectronica sau cu sistemul de arme (rachete special proiectate pentru el). Una peste alta Suhoi 57 pare mai degraba un avion de generatia 4++ poreclit, sugubat, de generatia a V-a.
Se pare ca asemanarile intre Suhoi Su 35 si Suhoi 57 sunt mai mult decat suparatoare, in defavoarea celui de-al doilea, in sensul ca Rusia a transferat o mare parte din sisteme si avionica de pe Suhoi 35 pe noul Su 57 (inclusiv motoarele, deocamdata cel putin).
In privinta caracteristicilor stealth, ei bine, aici rusii au spus de la inceput ca aparatul lor nu va fi chiar asa de greu vizibil pe radar, dar – au subliniat ivanii – accentul va fi pus pe super-manevrabilitate si mai putin pe „invizibilitate”, desi este greu de explicat la ce i-ar folosi super-manevrabilitatea in fata unui aparat F 22 care-l poate lua la tinta de la zeci de km (cu ajutorul rachetelor aer-aer) cu mult inainte ca Suhoiul sa afle ca aparatul american l-a luat in colimator…
Pe de alta parte, rusii nu ne-au explicat cam ce inseamna pentru ei „mai putin stealth”, dar cifrele aparute in presa sunt (daca se dovedesc reale sau macar apropiate de realitate) ridicole: RCS Suhoi 57 – 0,3/0,5 mp, F 22 – 0,0001 mp, F 35 ceva mai mare decat F 22 dar totusi foarte mic comparativ cu Suhoiul – 0,001…
Ca sa ne facem o idee cat de „modern” este Suhoiul stealth al rusilor, haideti sa vedem ce RCS au aparatele vestice: Eurofighter – 1-0,5mp, Rafale – 1-0,1 mp, Saab Gripen (oficial dat de Saab) – 0,1mp, F/A-18 Super Hornet: 0,75-0,1 mp, Su-30/35 – 2-3mp. Sursa AICI.
Ne mai aducem aminte ca indienii se plangeau destul de amarnic cand vorbeau despre Su 57 ca un aparat stealth, probabil ca nu-si dadeau seama cum de-o fi invizibil daca el este foarte vizibil, aproape de generatiile occidentale 4++, poate chiar mai slab.
Subsumand, este posibil ca rusii sa fi ajuns la concluzia ca Suhoi 57 pur si simplu nu merita banii, in acest moment cel putin, si ar fi mult mai rentabil sa doteze actualele modele (Suhoi 35S de exemplu) cu noul radar, cand acesta va fi gata, si noile rachete aer-aer dezvoltate.
Poate ca pur si simplu nu mai au bani sau poate efectiv nu sunt in stare sa scoata un avion de generatia aV-a…
Iar odata ce indienii si-au cam retras dolarii, iar programul nu merge oricum in directia dorita, ramane de vazut daca Su 57 chiar va apuca vreodata productia de serie anuntata initial de Rusia. Deocamdata nu.
De remarcat ar mai fi planurile initiale ambitioase: 2019 productia de serie, 60 de aparate pana in 2020, realitatea este insa sumbra, abia dupa 2020 sunt ceva asteptari pentru ca noul motor dedicat Su 57 sa fie gata, daca-o fi, radarul mai are pana sa arate ca un radar de generatia a 5a, problema cu stealth-ul n-are rezolvare etc.
PS Pe de alta parte, trebuie sa privim partea plina a paharului, daca ivanii vin peste noi cu doispe stealth-uri (cam atatea se pare ca vor avea pana la urma, nici alea complete) putem opune si noi doispe F 16MLU, evident totul ar trebui sa se petreaca peste niste ani incolo, ivanii sa-si surubareasca la stealth-urile, noi sa operationalizam F 16le…
Adica, tinem de balanta, si noi si ei…
GeorgeGMT
Salut. Si care ar fi rezultatul confruntarii ? Eu merg pe mana f16 sunt mai vechi dar sunt sigur ca vor trimite la pascut invizibilu-l sovietic.
stau în stand-by pănă găses altă vacă de muls.
este vorba de un efort financiar colosal în aceste noi generații și astept cu interes cele două proiecte europene?
Poate-i pacalesc pe turci.
Oricum se pare ca nu banii nu sunt principala problema ci tehnologia care nu le iese. Vedem asta si la T 14.
sau asteaptă să puna mâna pe ceva tehnologie occidentală,spionajul industrial functionează.
în fine,până la urmă lucând pentru marile companii it/intel/electronice chinezii au reusit cumva cu stelth-ul lor.
cred că asta ne arată diferența majoră dintre economia chinezească și cea rusească.
Turcii nu au bani, si ar cere un credit tot de la rusi, ca sa-si achite partea. platit la sfantu asteapta evident
Si cine ar fi atat de fraier sa sara cu banii acum cand se stie ca nu e tocmai top mondial?
E scumpa cercetarea, plus că se vede clar că rușii nu au atâta industrie pe partea de electronica care sa tina pasul cu americanii, ma mira faptul că nici motoarele dar nici radarele nu fac fata celor americane, totuși astea erau zone la care stăteau destul de bine, de vina probabil anii de după prăbușirea URSS.
Robu,
Dacă-i vorba de dog-fight rușii ne halesc, face parte din doctrina lor, niciodată ăștia nu au renunțat la ea, poate din cauza, rcs-ului mai mare, radarelor mai slabe și a rachetelor mai imprecise…..deci care reușește să traga primu’ și mai multe (in cazul rușilor) ăla câștigă, dar la cantitate e T34 și restu’
„Dacă-i vorba de dog-fight rușii ne halesc, face parte din doctrina lor”
Mai usor nene, ca mi se facusera budigaii maro… trebuie sa-i schimb, la naiba…
Aici nu-i vorba de electronica, e stiinta materialelor de lipsa. Electronica mai pot sterpeli cu valiza diplomatica.
Pai eu vazusem anu trecut un documentar tocmai despre programul Su 57 aratau un institut de cercetari unde asta faceau…testau materiale compozite samd….poate le a dat cu virgula….sau poate e parte din campaniile lor de dezinformare…☝️?
La motoare nu au stat niciodata bine rusii. MIG-ul 25 care chipurile era un raspuns la SR-71, in sensul de a-l intercepta, nu putea mentine viteza supersonica de peste 2M, mai mult decat cateva minute, apoi crapau motoarele. Asta a declarat-o un pilot sovietic care a fugit in Japonia cu un MIG-25.
Traditia la dogfight este in favoarea noastra. In al doilea razboi mondial am avut scor favorabil contra lor in luptele aeriene. Pe de alta parte sunt convins ca au piloti buni insa nu inteleg treaba cu halitul pentru ca nu am gasit mari realizari ale lor in ultima perioada. Ba in 1967 si 1973 i-au halit israelienii cu toata doctrina lor.
Anla’shok nu poti compara pilotii pe care i-am avut in WWII ( un serbanescu , un agarici , un vizanty, un milu, un diacezare , un bazu cantacuzino ) cu pilotii de azi care zboara 400- 500 de ore in 15 ani ( nu e vina lor ) plus echipamentul ( chiar si iar 80 era peste il 15 sau il 16 )
Nici tu nu compara i16 din Iunie 41 cu Yak 3 din 44 😉
in 44 la sovietici ca si avioane de vanatoare au excelat lagg 5 si poate mig 3, iak erau cu nr 7si 9 ,au mai avut si bell p39 aircobra , oricum in 44 aviatia regala romana a trebuit sa apere cerul tarii de aviatia americana , peste campia romana s-au dat lupte memorabile
MIG-ul 3 nu mai era avion de front in 1944.
Pana la proba contrarie asta-i situatia.
Iar 80 mai mult seamana cu La 5 say 7
Oricum evreii sunt organizati si foarte bine antrenati….arabii mai o narghilea….mai o moschee…??♂️??♀️???….ei mai martiri asa de fel…??
Vorbeam de pilotii sovietici doborati de israelieni in Egipt nu de arabi.
Serghey@. Sa vazut in diferite conflicte unde au participat avioane de productie sovieto-ruseasca victorii pe toata linia. Eu am incredere in vechiturile pe care le avem. Rusii ai castigat cu T 34 dar de hranit iau hranit jegosii de imperialisti.
Nu stiu daca sa ne emotionam prea tare. Probabil rusii si-au dat seama ca pt. interventii punctuale gen Siria sau Ucraina le sunt suficiente actualele Flanker-e si compania iar in rest mizeaza pe armament strategic. Din punctul lor de vedere e mult mai rentabil sa investeasca in arme gen Sarmat, Yars sau chiar Kinjal sau Iskander ca sa nu mai amintesc de submarine, samd. In ciuda legendelor, rusii n-au fost ff tari pe avioane aproape niciodata, in schimb sunt in varf la rachete si submarine. Si le este suficient.
http://icepaliga.blogspot.com/2018/07/retorsiune-de-protonegociere.html
Pai daca nu le iese a V-a, logic, trec direct la a VI-a 🙂 …
Generatia a VI -a este si racheta nucleara….aia de se plimba in simularea rusilor printre AA si radare ca Super Mario dupa ciuperci…??
Numai mie nu mi se pare o coincidență faptul că acest „io” cu „i” mic tocmai i-a clonat id-ul lui Io (cu „I” mare) si propagă idei total diferite față de originalul „Io”?
io-Tu du-te si te-mbata mai postac rusofil.Fituica aia la care faci tu trimitere este clar ca buna ziua o trompeta ruseasca.Firea-ti ai dracu’ de nesatui,ca nu va mai incape pamantul.Aveti cea mai mare suprafata de teren din lume,toata dobandita numai prin rapt si furaciune si tot nu va ajunge.Sunteti niste mincinosi congenitali,cine dracu’ da o copeica pe ce mancati voi?O sa terminati voi proiectul pac-tac-cac cand o zbura rusu’ cu cocina-n cap mai hahalerovici.Din momentul in care indienii s-au saturat sa tot arunce bani pe apa sambetei,bay-bay SU 57.
Mda, continuà seria Ivan cel prost si betiv.
Ce stiu eu de la bàieti care stiu si a càror treabà este veghea tehnologicà. În ceea ce priveste Su-57 si ce este confirmat în prezent :
1) Primul lot de aparate va numàra 12 exemplare. Aparate de preserie care nu vor avea motoarele Izd.30, cel putin nu toate.
2) Iuri Borisov, tipul care este seful complexului militaro-industrial rusesc, declarà cà productia în serie a lui Su-57 nu este urgentà pentru moment. De ce ? Explicatia oficialà (probabil necompletà) este cà Rusia dispune de Su-35S care ràspunde cerintelor ei si cà « furtivitatea » utilizatà în masà nu ar fi necesarà, dar pentru moment.
3) Toate sursele serioase concordà. Comanda de 12 aparate este o PRIMA comandà. Vor fi deci si altele.
4) Uzina KnAAZ terminà actualmente restructurarea/reechiparea pentru productia de serie a lui Su-57 ; alti echipamentieri lanseazà în acest moment productia compozantilor pentru aparate de serie.
5) Programarea militarà rusà 2018-2027 acordà în mod clar prioritate lui Su-57 pentru fortele aeriene ruse.
6) « Retragerea » indianà (un proiect lejer diferit) nu are impact asupra derulàrii proiectului Su-57 fiindcà el este finantat si garantat în diversele bugete rusesti.
Singura schimbare este cà VKS-ul a limitat cumpàrarea avioanelor dotate cu Izd.117 . Vor produsul definitiv, deci nu înainte de 2020-2022.
Putinà judecatà và rog. Chiar credeti cà rusii vor arunca la gunoi 20 de ani de muncà si o gràmadà de ruble pentru o serie de 12 aparate ?
De aruncat probabil ca nu o sa-l arunce, in schimb il baga in formol sau dau cu naftalina pe el. Ar trebui sa fie destul de nerationali economic sa continue cu un produs care costa deja extrem de mult si cand va fi gata de productia de serie e deja depasit. Iti dau un singur hint aici ref disperarea lor ca nu sunt in stare sa fabrice ceva cu adevarat stealth: prima oara au zis ca va fi supermanevrabil deci nu are nevoie de altceva, acum au pus o retea de radare in bot cu care zic ca o sa detecteze orice e stealth … mie imi pare destul de evident ca sunt in cautarea unei redefiniri a conceptului initial, pur si simplu nu pot produce ceva echivalent F-35/F-22 si atunci incearca sa justifice banii cheltuiti printr-o abordare mai aparte … e ca si cum ar spune ca strugurii sunt acrii si ei o sa cumpere mere verzi 🙂
@ima80
Ai dreptate cu diversele schimbàri de macaz. Dar sunt istorii pentru publicul larg si opinia publicà.
Su-57 nu va fi niciodatà un F-22 si nici (sper pentru rusi ? ) un F-35.
Ceea ce vream sà spun cu comentariul precedent este cà Su-57 nu este abandonat, cà va fi produs în serie, si cà pentru mine actiunile în uzina KnAAZ, miscàrile la subcontractori si bugetizarea cheltuililor pentru serie sunt mai importante decât opiniile unui Justin Bronk care spune multe povesti în care nu are competentà.
nici nu are cum să fie f35,ăsta mic e avion în producție iar pasărea sovietică e orice altveca decat avion în producție.
greu de înțeles logica după care un prototip în serie limitată trasă de păr este mai avion decât unul aflat în dotare și cu viața înainte.
@MirceaS
Rusii sunt incapabili sa spuna ca au gresit si ca nu le-a iesit. Ce spune Borisov e varianta ruseasca la e un jaf si ca atare nu ne mai grabim sa-l comandam, ca oricum nu prea avem nevoie de el.
Daca era asa bun il produceau macar in cateva zeci de exemplare ca sa aiba ce arata si vinde la chinezi si indieni. poate si pakistanezi.
Evident ca din motive de prestigiu nu pot abandona proiectul, pt ca in mod normal le ajunge SU 35, nu mai au nevoie de un avion care face ce face si SU-urile mai vechi (Flankere revopsite de fapt)
Mircea, cand spui „sper pentru rusi”… de ce spui asta?
Uite niste putina judecata, e ceva ce eu personal numesc „eroarea de 15%”, dupa cativa ani buni de observatii in privinta acestui proiect:
-15% e lungimea mai mica a lui Su-57 decat Su-27/35;
+15% e masa (la gol sau maxima) lui Su-57 fata de cea a lui Su-27/35;
+15% e puterea necesara a motorului izdelie 30 fata de izdelie 117, ca sa atinga cu…
+15% viteza de supercroaziera mai mare decat cea de croaziera a lui Su-27/35 dar la un…
-15% diametru mai mic al motorului si la…
-15% lungime mai mica (singurul criteriu tehnic reusit de rusi pana acum), insa…ajutajul de evacuare a gazelor e cu…
+15% diametru mai mare decat la izdelie 117.
Concluzie: placinta „low observability” Su-57, desi arata bine…are o maaare (miiica?) si insurmontabila problema cu motorul.
Madam Russia stronk…mai incolo. A gresit…”corsetul” lui Su-57. Din start. Design failure. Divort pe motiv de incompatibilitate intre fizica si inginerie.
Si eu inclin sa cred ca s-au incapatinat sa mearga intr-o directie cu incurajari de genul „se poate tovarasi, facem motorul mai mic si mai puternic si cu tractiune vectoriala”, au avansat dincolo de „point of no return” si cand au vazut fundatura in care au intrat s-au pus pe declaratii gen: „noi am terminat proiectul, este un succes urias, o palma data tehnologiilor imperialiste dar pe moment nu ne trebuie”.
Cum, ce? Ce ai zis? „Izbelie” 30 si „Izbelie” 117??? 😛
Mistocarule, vrei sa creada naiba lumea ca am scris cum ai zis tu si apoi am corectat? 🙂
Prosti sunt multi ce-i drept… dar nici chiar toti, altfel globul pamantesc ar fi fost de mult calamitat… 😛
Asta cu 15% e un fel de extrapolare a principiului empiric al lui Pareto cunoscut si ca regula 80/20: 80% din efecte se datoreaza la 20% din cauze.
Intre timp :
https://www.youtube.com/watch?v=vdhGjqSA2ls
Au trecut de 300 construite deja. Majoritatea pt. US binenteles.
Si daca tot suntem la capitolul aviatie: se pare ca aseara i-au trosnit iar israelienii pe iranieini/sirieni in zona Aleppo. Se plimba prin Syria de parca nu ar exista sisteme AA inamice pe lumea asta sau aviatie inamica 🙂 . Poate daca lasau Su57 alea in Syria ii infricosau pe israelieni 😛
PS: sper ca nu o sa ma confunde lumea pe aici cu „io” . Persoane diferite, idei diferite (pare ca mult diferite)…
Shhtttt…. Ca iar sare lumea ca F35 e fail. Nu conteaza ca bossul IAF a declarat ca 2 misiuni au fost deja efectuate de Adir si ca niscaiva GBU39 au fost lansate intr-un mediu intesat de cele mai cele si mai cele sisteme AA…
Da ei stie mai bine si cine dreaq e IAF-ul asta domle…
Si totusi baietii de la Lockheed continua sa primeasca bani ca so tot repare erori si probleme la el.
Cat despre „mediul intesat”, hai sa fim seriosi, sunt arabi la butoane, e o minune ca nu se ineaca cu cheile de contact. Plus ca rusii nu exporta decat cacaturi downgradate.
Multi nu inteleg ce ai spus ca rusii exporta armament downgradat…..Mig 29 ale noastre erau sub cele din RM pt ca alea apartinusera URSS…..nici Su 30 MKI nu este Su 35….
Plus nimeni nu intelege ca rusii nu au tras inca,cel putin oficial cu S400 in Siria….
or exporta ei dar in siria sunt chiar rusii cu ale lor si degeaba sunt
Si totusi baietii il dezvolta; iar banii primiti sunt transele pentru avioanele ce trebuiesc receptionate (96 cred anul acesta). Ce ai tu habar; sau mai bine zis nu ai habar e ca sunt discutii despre cine sa plateasca upgrade-urile intermediare; dar aici e alta branza.
O vaiiiiiii; acum sunt arabi ca deh supersistemele AA care mai de care au dat chix urat cu chestiile downgradate. Stai se vezi sa doboare un avion israelian si brusc devin cele mai de care care mai de care 😀 …
Dar continuati baieti sa mancati kkt ca ce este rusesc e cel mai si cel mai si cel mai; dar intre timp Su57e gata, Armata e gata. Si poate va mai arunca iar putin un ppt cu filmulete din anii 90 despre armele care este; si asa mai aveti si voi ce abera pe net…
Te-au clonat „fesebiștii” :))
Nu ești primul. Au mai fost cazuri.
Unde e postacul ala Skt. Peterburghist sau Tiraspolian, care ne tot scotea ochii pe aici, ca rusii au metale rare si „creiere exceptionale”…??? 🙂
Poate metale rare în bijuteriile din Skt. Petersburg și creiere excepționale de porc în
măcelăriile din Kaliningrad , dar doar la 7 Noiembrie …
Suna mai degrabă a „strugurii sunt acri”. Ar vrea dar nu pot. Din motive tehnice sau bugetare. Sau o combinatie intre ele.
O mentiune. Stealth nu este totul. La Red Flag Alaska un Eurofighter a doborat 3 F22. Eurofighter nu este stealth. Opiniile sunt ca Eurofighter are 40% sanse contra unui F22. De exemplu poti folosi bruiaj sa te apropii de el pana rachetele obtn un „lock”. Uitati aici o poza faina cu Eurofighterul cu 3 F22 doborate care apar si marcate pe fuselaj https://theaviationist.com/2012/07/23/f-22-raptor-kill-markings/
Credinta unor decidenti in invincibilitatea F22 a dus la anularea unor programe si functiuni care se dovedesc a fi, cel putin in exercitii gen RFA, slabiciuni in WVR (Within Visual Range) dogfight. Lipsa IRST (Infra-Red Search and Track) dezavantajeaza F22 in unele situatii de dogfight cu Eurofighter.
https://theaviationist.com/2014/09/30/these-may-be-the-only-f-22s-achilles-heels-in-a-dogfight-against-4th-gen-fighter-jets/
De notat totusi incredibilul kill ratio al F22 impotriva USAF Red Air.
Apropo de gen V https://www.youtube.com/watch?v=vu8N579v75U
Nu cred ca ar mai trebui sa auzim pe aici ca nu e manevrabil
Cine vrea sa vada acceleratia e invitat de la min 2>23-la 2>29
E de la acelasi show la care am pus si eu link mai devreme. Mai degraba e de vazut 3:47>3:58 cu accent pe la 3:52-3:54. Numai caramida nu e f35-ul. Dar nah, unii confunda un avion care nu e lasat sa zboare la maxim la inceputul vietii din motive de siguranta, cu un avion prost.
Scuze. Nu cred ca am urmarit cum trebuie comentariile . Sunt multe de vazut in acel video. Inclusiv ce ai mentionat tu. Eu sunt f curios cam ce poate varianta C a F35. Poate chiar mai mult in materie de acrobatie.Dar in niciun caz nu poate fi numita caramida la ce am vazut. Pilotul daca greseste cu 1 cm pozitia manetei de control a motorului trece in supersonic f lejer.
Rusii n-au castigat WW2 cu arme performante ci cu arme simple si cu volume mari (gen T34, La5…).
Eu nu sunt deloc linistit sa aud ca au inghetat programul PAK FA.
E posibil sa abandoneze ca sa poata dezvolta ceva mai simplu, mai usor de construit in volume mari si care sa permita atacuri la saturatie a inamicului, oricare ar fi el (cu drone supersonice, de exemplu).
Ce poate face un f22 daca e inconjurat de 22 de drone care costa cat un surub de f22?!
Baros, la raționamentul tau e o singură problemă.
Rușii sunt atât de „avansați” în domeniul dronelor încât importă drone „la cheie” din Israel.
Între Rusia și Occident (si chiar Rusia și China si Israel) există decalaje tehnologice care nu se pot remonta în 2-3 ani ci intr-o generație.
În momentul în care importi chestii simple: drone (banale, nu de alea SF care „să dea jos un F doujdoi), strunguri de la nemți sau diverse echipamente de la Sagem înseamnă că ai o dezvoltare tehnologică de ani ’96-98 cel mult.
Așa că nu mi-aș face mari probleme că vor scoate ei dronele alea „kligoniene” care măcar să se apropie de un 22/35 🙂
Ca remarca, as spune ca rusii n-au incercat niciodata sa „avanseze” …
Cam tot ce au facut ei, s-a bazat pe ceva facut de altii, inainte!
Lor le trebuie „spatiu sovietic” sa se poata „inspira” mai bine. Cred ca-i doare-n palarie ca sunt in „decalaj tehnologic”.
au încercat să avanseze teritorial,sunt campioni la asta.
@Doru. Ai dreptate in ceea ce priveste cantitatea si castigarea WW2. Singura problema e ca inamicii principali ai rusilor in WW2 nu aveau si nu prea foloseau aviatia strategica. Cam ce au facut si fac americanii si la acest moment. Daca nemtii ar fi inteles pe deplin aceasta arma in WW2 si ar fi utlizat-o ca atare… ar fi fost greu. Apoi cantitatea folosita de rusi s-a bazat f mult si pe ajutorul aliatilor-cam greu in prezent. Asa ca un viitor conflict chestia de cantitate nu va fi atat de critica astfel cum a fost in WW2.
@Doru, parerea mea, hac, rusii au „castigat” pe baza multor erori foarte multe erori si deplasari / retrageri ale nemtilor…..
Si chiar cu imboldul iernii rusesti tot pierdeau, daca Der Fuehrer nu facea iarasi ..erori mari de ..caporal prost si lasau generalii veritabili sa faca razboiul.
Si poti avea cantitate la un moment dat, dar daca nu castigi nimic strategic, nici nu avansezi tactic……
Hac.
Ca nu vor avea rusii in dotare Su-57 curand sau deloc nu poate fi decat motiv de bucurie dar parca te strange inima de atata munca risipita si atatia cercetatori dezamagiti. In plus nu poti fi decat „nedumerit” de faptul ca rusii, la experienta lor, o freaca de 16 ani cu proiectul si ajung la rezultate incerte iar chinezii, care cumpara de la rusi motoare si sterpelesc tehnologii la greu, in acelasi interval scot 2 avioane stealth, J20 si J31. N-or fi la nivelul F22 sau F35 dar cel putin J20 e recunoscut si de americani ca avion de generatia 5. Avansul chinezilor in unele domenii este de-a dreptul mind-boggling! Au ajuns sa vanda nemtilor echipamente/tehnologii folosite in fabricarea motoarelor cu reactie!?
http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/chinas-may-have-solved-the-one-thing-was-poised-stop-its-24149
In timpul asta rusii fac cam ca Intel cu tehnologia de 14nm, tot adauga plusuri la generatia 4: 4+, 4++, 4+++ si intr-un final apoteotic 5-. Unii speculeaza chiar ca de fapt rusii nu s-au straduit prea tare (haida de!) cu Su-57 si ca ar lucra de fapt la altceva. Asta e cam din categoria „strugurii sunt acri”. Quantum radars vor face tehnologia stealth desueta sau sunt, pe moment, doar zgomote din gama sci-fi?
Una peste alta RIP PAK-FA/Su-57 si sa speram ca nu va invia din morti precum Lazar.
Ce stire tare! Ori rusii lanseaza informatii false cum ca stau prost cand de fapt stau bine, ori chiar stau prost rau 🙂
Da da, au deja 2 escadrile ascunse prin Kamtcheatka.
Vesti foarte proaste.
Not.
Probabil lucreaza la generatia VII, sau vor construi un portavion gen mother ship cu numele de Galactica cu zeci de Su-75 la bord…
A propos de avioane…in weekendul asta e Farnborough, sambata sunt acolo…cineva intersat sa fac ceva poze, filmari, alte cele? Oricum, ce filmari am, le fac publice….
Sunt doua variante. Ori sunt incapabili ori si-au dat seama cum sa „pocneasca” F-urile invizibile. Probabil , acele rachete ale lor le ofera cumva confortul necesar. Apoi sa fim seriosi. Rusia a fost tot timpul in urma US dpdv tehnologic. Armele cele mai puternica ale Rusiei culmea ,au fost diplomatia si propaganda. Nu veti vedea niciodata Rusia intr-un razboi total,gen „singur impotriva tuturor”.
Tehnologia stealth este de abia la inceput… nimic nu este perfect in prima faza… or fi gasit ei ceva metode sa le detecteze cat de cat… dar tehnologia nu sta in loc, va evolua…
@Gog&Magog
F-117 a avut primul zbor in 1981 si a devenit operational in 1983, au trecut 35 de ani…
Tehnologia asta se mai maturizeaza si ea.
Huh? „Stealth la început?” De asta lucrează americanii de 40 de ani la ea? Sa fie „la început” în 2018? 🙂
Știi cum sună asta? Ca aia care zic de F35 că e „prototip” după 300 de bucăți livrate :))
M-am referit doar la faptul ca e o tehnologie relativ recenta in comparatie cu altele… plus F-117 a fost un avion subsonic, nu supersonic… 🙂
Putin off-topic, dar rusii nu au probleme doar cu avioanele ci si cu navele
http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2018/july-2018-navy-naval-defense-news/6358-russia-s-next-gen-destroyer-plans-facing-headwinds-part-1.html
Au mai avut si altii probleme cu navele…vezi Us/Zumwalt sau Uk cu sub-urile…
Problema colegu in UK cu Trident e si pretul cu tot cu rachete si mentenanta costa zeci de miliarde si pe deasupra au fost leak uri de la MOD ca in anumite momente nu era nici macar 1 in patrula,fiind defecte sau in revizii planuite…..Zumwalt era intr un fel excess to requirement…un fel de moft gen F22,B2….nu trebuie neaparat USA are destul avantaj calitativ si cantitativ….insa banuiesc ca obrazu subtire cu cheltuiala se tine….plus vor sa mentina technological edge vs restul lumii…?
raptoru’ și spiritu’ nu le-aș cataloga mofturi….au altele la capitolul ăsta.
B-22 si Raptor erau noul spearhead al tehnologiei USAF in anii 80-90 bre. B-22 trebuia sa inlocuiasca bombardierele grele, iar F-22 sa fie principalul vanator greu.
Numa’ ca s-au dovedit prea scumpe pentru productie in masa.
Pai poate s-a inteles Pute cu Trump sa le vanda niste f-35 si asta sa fi fost motivul pt care s-au intalnit… 😀
Demult, pe vremea când străzile nu erau pavate, când v-am spus că ivanii n-au tehnologie, n-au logistică de cercetare pentru aviația zilelor noastre, că n-au bani destui nici pentru amărîta și mult mințita populație rusă, nu m-ați crezut …
Chiar dacă ar dori să inunde Europa, să dea „atacuri la saturație” , cum este exprimarea elevată a zilelor noastre, nu cred că și-ar mai putea permite acest gen de acțiune nici chiar în Cecenia.
Dacă nu v-au convins de puterea lor reală in Siria, Irak, Africa centrală, Cuba și alte conflicte regionale sau nici in Donbas, continuați să credeți în continuare !
Cât despre „victoriile lor memoriale” împotriva Germaniei, nu uitați că acestea au început doar cind America și-a pus în funcțiune exporturile de tot felul …
Despre calitatea avioanelor rusești amintiți-vă scorul de rugbi de 80:0 din valea Beeka …