Torpila cu acumulatori Li-Ion

Toperdo_Li_Ion_battery_DCNS

Francezii de DCNS – divizia de la Saint-Tropez, specializata in arme subacvatice – au testat la inceputul anului trecut o noua torpila. Testul a decurs foarte bine, torpila dovedind fiabilitate si precizie, insa noutatea provine de la sistemul de alimentare electric bazat pe baterii Li-ion.

Viteza atinsa a fost de 50Mm iar anduranta de peste o ora. Avantajele bateriilor pe Li-Ion, similare ca tehnologie celor din telefoane si calculatoarele portabile, sunt date de posibilitatea acestora de a asigura o alimentare cu energie electrica de forta – torpila dezvoltand astfel o viteza rezonabila – dar in acelasi timp acest tip de acumulator poate fi reincarcat de foarte multe ori.

Noua tehnologie va inlocui in Marina Franceza acumulatoarele zinc-argint, vechi – tehnologic vorbind – de 50 de ani si foarte scumpe, cu acumulatori bazati pe Li-Ion, mai ieftini, mai fiabili si siguri in exploatare. Singura problema in cazul acestui tip de acumulator este caldura. Bateriile Li-ion genereaza multa caldura si cu cat energia eliberata este mai mare cu atat bateria se incalzeste mai mult, iar curentul obtinut este mai puternic, generand un fel de bucla inchisa care poate genera – in cazuri extreme – explozia bateriei sau generarea de incendii, astfel de probleme avand si compania Boeing cu noul sau avion 787 Dreamliner.

In esenta nu torpila va fi noua ci doar sistemul sau de propulsie.

Sursa: Navyrecognition

4 comentarii:

  1. daca se doreste cantitate mare de energie eliberata in cantitate mare (amperaj mare) s-ar putea sa vorbim de litiu polimer si nu de litiu ion.
    Amandoua fac boom!

  2. Poate raza de actiune este de 50 de mile marine (prescurtare Mm sau mm) caci pe apa viteza se masoara in noduri (prescurtare nd sau in engleza kt). Desi cine lanseaza o toorpila de la aproape 100 de km? Pare mai mult o drona autonoma caci de la lansare si pana la ajngerea in zona de tinta multe se pot schimba. Dar daca atinge 50kt atunci e ceva. Am glisat cu un ski jet cu max 42kt si eram desupra apei, nu dedesubt. Cantitatea de energie necesara pentru aceasta viteza e foarte mare in imersiune.

    • Probabil este ghidata prin fir sau autoghidaj. Viteza pe apa se masoara in mile per ora, adica in noduri. Nd=1 Mm/ora, este ok sa dai raza in mile marine si viteza la fel. Pt cei familiarizati cu marina viteza navei, sa zicem 30 de Nd, se traduce prin 30Mm/ora, sau 1848mx30=km/h. Viteza de 50Mm se traduce in 50Nd, scrisa invers.

      Asadar 1Nd=1Mm/ora. Am preferat exprimare in mile pentru ca nu toata lumea stie ce semnifica nodul si relatia lui cu mila maritima.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *