Ultimul zbor al MiGurilor-21 din Bulgaria

In ziua de 18 decembrie 2015  Fortele Aeriene Bulgare au efectuat ultimul zbor operational cu MiG-21, de la baza aeriana Graf Ignatievo. Acest avion supersonic a intrat in dotarea vecinilor zburand pentru prima data in 12 decembrie 1963 de la aceeasi baza de unde s-a retras recent, pilotat de maiorul Ivan Bedrozov.

Ultimul zbor a constat de fapt din…ultimele 3 aeronave, Bulgaria detinand in total de-a lungul celor 52 de ani de operare peste 220 de aparate MiG-21, intre 1983 si 1990 intrand in dotare 72 MiG-21BIS.

Bulgaria a intrat in posesia a 18 MiG-29 de tipul 9.12 (Fulcrum-A) intre anii 1989-1990, un aparat fiind pierdut in 1994 aproape de fosta baza aeriana 5 Ravnets-Burgas, la tarmul Marii Negre si 4 Mig-29 9.51 (Fulcrum-B) in 1989, unul fiind pierdut in 2012. 16 dintre acestea au fost modernizate pentru a face fata cerintelor NATO insa in acest moment se asteapta o extindere a vietii motoarelor deoarece unele se afla intr-o stare precara, Fortele Aeriene Bulgare nedorind sa spuna cate din cele 15 considerate ”in serviciu operational” mai sunt capabile de zbor. Insa ne putem face o idee, tinand cont ca in noiembrie 2015 Bulgaria ajunsese la un acord cu Polonia pentru repararea a 6 motoare de MiG-29 si suport logistic (2 motoare poloneze fiind imprumutate pe durata executarii contractului pentru 24 de luni sau 200 ore de zbor), ca rezultat compania ruseasca MiG a protestat sustinand ca este singura care din punct de vedere legal are aceasta calitate, ”Polonia nedetinand licenta si neavand permisiunea” de a efectua reparatii, care costa putin peste 1 milion de euro pentru fiecare motor, ”mult mai ieftin decat oferta ruseasca” – conform ministrului apararii, Nicolai Nenchev.

In anul 2004 cand a devenit membru NATO (impreuna cu Romania, tarile baltice, Slovacia si Slovenia), Bulgaria si-a luat angajamentul pentru inlocuirea a 6 MiG-21 si cumpararea a cel putin 8 avioane de vanatoare. In ianuarie 2011 s-a emis un RFI pentru  Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Saab JAS 39 Gripen, Mikoyan MiG-29 (sau MiG-35), Lockheed Martin F-16 si Boeing F/A-18 Super Hornet, insa in martie acelasi an doar guvernul suedez a raspuns acestei cereri.

Intre anii 2005-2006 Bulgaria a facut o serie de contracte pentru achizitionarea a:

-5 aeronave de transport C-27J Spartan (Alenia Aeronautica) pentru a inlocui imbatranitele An-24 si An-26 (insa numarul Spartanelor fiind redus la 3, primul sosind in 2007 si ultimul in 2011),

-12 elicoptere AS532 Cougar (Eurocopter la acea data, Airbus Helicopters actualmente, 8 elicoptere fiind de transport si 4 de CSAR, toate fiind livrate),

-3 elicoptere AS565 Panther pentru Fortele Navale Bulgare (livrate deja).

Foto: Anton Balakchiev

Sursa: Baza Aeriana Graf Ignatievo via Jorge Ruivo-CannonTwo

45 de comentarii:

  1. Niste fraieri ! Noi mai tragem 10 ani de ele lejer.. Vai de capul nostru !

    • Gogu' de la cazane

      Nu le cumparam noi?…. acu’ ca au motoarele calde!
      Poate e superoferta de sarbatori si le luam pe toate trei la pret de unu si ala SH.

  2. Probabil bulgarii pregatesc achizitia de F-16 sh sau Grippen inchiriate. Nu cred ca vor cumpara avioane noi.

  3. Decat sa ne luam avioane pentru postul de pandar Nato, mai bine ne-am dezvolta un sistem de aparare bazat pe rachete si tot restul…Un razboi Rusia-Nato iese din discutie in urmatorii ani din simplul motiv ca Rusia sta muuult mai bine decat Nato la nucleare tactice. Punct.
    Generali, nu mai dati banii pe prosti, luati rachete la copii…

    • De unde luam miliardele de euro sau dolari pentru sisteme de rachete de ultima generatie? Bugetul este mic si capusat.

    • Daca e de razbel cu Nuka Cola, alea tactice o sa fie ultima noastra grija…

    • Razboiul ala de care vorbesti a inceput deja si nu se poarta cu rachete nucleare este un razboi economic care va ingenuchia Rusia in cel mult 5 ani .Nato in acest moment creaza un „coridor sanitar” in jurul Rusiei pentru a bloca orice tentativa a acesteia de a recurge la forta si intre timp ai aplica lovituri economice :pretul petrolului,sanctiuni economice ai interzice accesul la noi tehnologii.
      Scopul inrautatirea situatiei economice in Rusia pana la nivelul in care vor avea loc miscari sociale care sa duca la schimbare regimului Putin.
      Razboiul a inceput deja tovarase si nu cred ca va dura mai mult de 5 ani

    • @Rosule,
      Stii tu sigur ca ivanii sunt cei mai „the best” din Galaxie, asa ca noi, micii minimartieni, ar trebui sa stam cuminti si sa nu ne cumparam jucarii „anti-ivanesti”, nu-i asa ?

  4. Le aparam noi spatiul aerian. Cu MIG-ul 21 🙂

    • Mai degraba cu vreun zmeu…la cat de hartanite sunt si Migurile noastre nu cred ca mai le tine sa vireze stanga sau dreapta…decoleaza de Fetesti si o tin doar spre est…:)

      • Or fi MiG-urile noastre hartanite, dar uite ca si-au facut treaba, am reusit sa le tinem in aer. Bulgarii, ca de obicei, sunt rusinea Balcanilor. Ei au MiG 21 Bis, cel mai performant si nou „sortiment” de „21, mai noi si mai moderne (ma refer la varianta de baza nemodernizate) decat ale noastre dar cu toate astea nu reusesc sa le mai zboare.
        O idee buna, fata de Mig 29 foarte scump de operat, ar fi fost sa le duca la Aerostar si sa mai traga de ele inca cativa ani.

        • pacat de Mig 21 BIS….

          Pacat de ele si pacat de noi ca nu prea am reusit sa le luam banutii si sa le facem Lancer-III

          Daca aveau romanasii… macar vreo 24 de BIS-uri… era o treaba…
          dar noua URSS-ul nu ne-a dat BIS pentru ca nu eram la periferia Imperiului. Eram ceva mai in centru…
          Nu stiu cum de au gresit si ne-au dat… Mig-29 la momentul respectiv… ca daca se straduiau putin… in loc de cele 18 Mig 29… ne mai dedeau un roi de Mig-23, decat sa le taie la fier vechi le trimiteau in Romania…

          • Rușii nu ne-au dat nimic. R.S.R. a cumpărat pe bani grei toată tehnica sovietică. Decizia de a nu achiziționa MiG-21 Bis cred că a fost românească. Fusese achiziționat MiG-23 MF, MiG-29 9.12 în țară se produceau I.A.R.-93 și 99 precum și elicoptere, se visa la un supersonic autohton așa că nu mai era loc pentru Bis.
            George are ceva cu bulgarii, dar măcar ei sînt onești, au retras tot ce nu au mai putut folosi, decît să se împăuneze cu tot felul de rable. În rest sînt în curul gol la fel ca și noi.

            • @Stefan,

              Nu chiar pe bani grei.
              Ne dadea avioane pentru cereale, ne dadeau avioane pentru carne de vita si pentru carne de porc…
              In special erau schimburi economice.

              Nu tinea de noi. tinea de URSS. Si MIG 29 ne-au dat abia in 1989. mai exact in noiembrie sau decembrie 1989 *nu mai stiu sigur luna… cand am primit primul lot)

              Si avionul era in serviciul URSS-ului cel putin din 1983 (conform wikipedia)

              • Si acum aliatii ne dau din .anii .7.5 .scule 🙂

                • Daca punem banul jos, cu exceptia lui F22, putem cumpara F35, ultimele versiuni F15, FA18, F16, Eurofighter, Rafale sau Gripen E.Ca tara noastra este foarte prost administrata de politicienii romani, din motive meschine, este alta poveste.

              • pe la inceputul anilor 80… adica pana ca rusii sa produca MIG-29… BIS-ul era unul din cele mai performante avioane rusesti.

                Fiind mult mai avansat decat mai tanarul Mig 23
                Nu stiu cum statea… SU-22 varianta vanatoara… vanatoare… (polonezii considera ca aerodinamic, SU-22 este superior lui Mig 21. dar nu stiu daca se refera la BIS(

                • Oare, așa să fie?
                  Adunăm comentarii sau ce? Nu treci la CAPS/L să vedem cât de hotărât scrii?
                  Văd că te cam lansezi în dezbateri cu păreri „puternice”, însă nu le argumentezi. Cum anume e mai performant 21Bis decât 23, în afara dificultății și costului exploatării?
                  Ca fan 21 și cunoscător (într-o marjă decentă), limitele operaționale și anvelopa sunt tare stringente!

              • Într-un fel sau altul România a plătit tot ce a luat, nu a primit nimic gratis. Primele MiG-29 au sosit în țară în noiembrie 1989, dar contractul a început cu mult timp înainte. Au fost selectați piloții și tehnicii care să le deservească, au fost duși în URSS să fie facă trecerea pe noul tip de avion, au fost aduse în țară echipamentele necesare pentru întreținerea și operarea lor, etc. Abia după ce au fost îndeplinite toate astea au început livrările efective de avioane, livrări care au fost finalizate în cursul anului 1990.
                MiG-29 a fost inclus oficial în inventarul VVS în 1984 dar au mai trecut 2 ani pînă cînd avionul a atins capacitatea operațională inițială și producția a ajuns la nivelul planificat. Modelul de export pentru țările din Europa de Est (Izdelie 9.12A sau Izdelie 5A) a fost fabricat între 1988 și 1991. Toate țările din Pactul de la Varșovia au achiziționat MiG-29 în perioada 1989 – 1990, cu excepția Germaniei care a fost printre primele din motive evidente, a început pregătirea piloților în 1987 și a primit avioanele între martie 1988 și mai 1989 și Ungaria care a început, ca toată lumea, discuțiile în 1988 – 1989 dar care nu a semnat un acord cu Rusia (datorită schimbărilor politice din cele două țări) decît în 1993 și a primit avioanele în cursul aceluiași an. Avioanele ungurești au fost primite pe post de compensații în contul datoriilor pe care U.R.S.S. le avea față de Ungaria

          • Chipp

            Nu chiar pe bani grei.
            Ne dadea avioane pentru cereale, ne dadeau avioane pentru carne de vita si pentru carne de porc…
            In special erau schimburi economi

            Tot bani sunt si astea.. Ca in gnl nu iti trebuiesc bani-bani sa te uiti la ei .. ci „fleacuri” de genu haleala, izmene si sosete flausate , munitie , petrol samdNu ai nevoie bici de aur INSA .. ineleul pe care il portai de placere si fala intr0o propasta zi se poa chema intretinere, medicamente , haleala… adica o rezerva .

            Cat despre MIG uri … 24, 29 samd.
            RSR interase pe o lista :”cu probleme”. Ca eram banuiti ca furnizasem ceva ptr excadrila MIg a SUA …(unitatea „agresoare”. In gnl dotata cu F 5 care „simulau” MIG urile dar aveau , obtinute cu greu si cateva MIg si Su pe care le zburau cativa pioloti de mare calitate. Care apoi trageau concluziile si dadeau recomandarile . Se pare ca zvonurile erau intemeiate. Si apoui in anii 90 doiversi Tismaneni ne acuzau ca nu suntem aliati fiabili ca dehy in lco sa fim fudelute URSS ului noi suspina dupa Uncle Sam
            (a da.. Mig squadron… Dintr-un artiocol de prin anii 80.. The guys se distrau pe cinste … cand ciocneau halbele ciocneau cu za zadrovia si za pobeda. Pe fiecare halba era un .. urs! Drapele rosii, lozinci .. un soi de unitate sovietica stilizata la Hollywood. pe masa comandantului .. fotografia unui colonel nord vietnamez!!! Nu mai stou cate victorii confirmate de USAF. Colonelu american : „nu doresc nimanui sa zboare impotriva colegului!”
            A da. Articolul nu era in Scanmteia sau Flacara … ce sa-i faci sa stai in Bucale era un avantaj daca stiau pe unde sa cauti preesa straina ..)

            • Vrăjeală. Singurul avion militar românesc care a ajuns în S.U.A. a fost un YAK-23 aterizat din greșeală în Iugoslavia și pe care iugoslavii l-au cedat americanilor pentru evaluare. Avionul a fost dus în Statele Unite cercetat pe toate părțile, zburat de piloții americani chiar și în zboruri comparative cu MiG-15 pe care îl aveau din Coreea și apoi a fost returnat, demontat, României tot prin filiera iugoslavă iar toate astea s-au petrecut fără acordul statului român. Americanii au avut destule avioane sovietice pentru evaluări, avioane aduse de piloți dezertori la ei sau la aliații lor sau capturate pe cîmpurile de luptă ale vremii (Coreea, Vietnam, războaiele din Orientul Mijlociu, etc.)

  5. Si ce aviatie aveau bulgarii in ’90. Su 22, Su 25, Mig 23 MLD, Mig 23 BN, Mig 29. AU avut chiar si Mig 25 o perioada scurta de timp. Si toate astea au fost in numere mari cu potential mare de modernizare.

    • Plus rachete S300.

      • Pe bune ? Deci inainte bulgaria era un fel de israel al europei

        • Nu.
          Absolut deloc.

          Insa intre tarile Pactului de la Varsovia .. RSR era o exceptie.
          RSR avea o doctrina defensiva. Adica singira care avea o doctrina strict defensiva … asa ca junele ctrgii de armament nu ne prea interesau (decat cum ar putea fi distruse..)

          Restul tarilor „fratesti” aveau doctrine ofensive

    • Da, dar și costurile de operare erau pe măsură iar bulgarii nu dădeau pe afară de bogăție. Ca să nu mai spunem de deturnarea fondurilor publice ca și la noi. Bulgarii au avut 3 bucăți MiG-25 RBT (sau RBK după surse bulgărești). MiG-23 MLD au avut 16 noi (varianta de export) plus 5 la mîna a doua (din dotare sovietică) primite, după unele surse, în schimbul MiG-urilor 25. Se pare că MiG-ul 23 MLD bulgăresc, 219 alb, a fost ultimul avion din familia MiG-23/27 fabricat.

  6. sunt si eu curios care ar fi fost (ipotetic) procedura de „lancerizare”?

    noi trebuie sa-i asteptam pe ei sa vina sa ne ceara? sau noi ar fi trebuit sa mergem sa le propunem modernizarea la noi?

    eu sunt surpins ca nu le-au reparat/modernizat la noi… daca nici pentru chestii marunte asa intre vecini buni (parerea mea) si aliati si nu reusim sa colaboram pe industria militara ce sa ne mai mire alte bube…

    • Lancerizarea consta in principal in instalarea de avionica moderna, de la radar si sisteme de arme la controlul motorului.

      Depinde cata resursa mai au, ca nici noi nu avem chiar capacitatea de a prelungi cu adevarat resursa. La noi s-a tot canibalizat din parcul mare de MIG-21 trase pe dreapta, dar nu avem capacitatea de a furniza motoare noi, piese noi sau reface structura de rezistenta. Cel putin asta am dedus din ce am citit despre programul de la Aerostar.

      • Pai si bulgarii dispun de un parc destul de mare de MiG-21…cred ca s-ar fi putut face ceva…intrebarea este daca ar fi fost justificate costurile.

        • cred ca ar fi fost justificata modernizarea BIS-urilor.

          si daca transformau BIS-urile in Lancer-III si mai puneau si rachete Python 4 sau Python 5… deja… avionul era valabil.

          dar cred ca au tras pe BIS-urile alea cam mult si le-au epuizat repede resursa motorului.
          as as eintampla cand te bazezi doar pe 2-3 escadrile… se duce repede resursa.

          P.S. eu cred ca Aerostar are capacitatea de a interveni pe motor si de a schimba anumite componente ce nu mai asigura securitate.
          nu stiu acum… daca nu cumva au chiar si capacitate de a produce anumite componente ale motorului…
          aici ar putea sa ne spuna un angajat AEROSTAR cam ce componente de pe un motor se pot produce.

      • Marius, tocmai și fix că am avut capacitatea de RK.
        Nu știu dacă am menționat aici vreodată, însă tovarășii nu ne-au livrat nici măcar întreaga documentație aferentă exploatării și întreținerii MiG-21!!!
        Tot, am (re)descoperit „pe pielea” noastră, prin experiența maiștrilor tehnici militari, inginerii de la Bacău și piloți. Din nefericire, descoperirile le-am plătit cu sânge, mațe, suferință și mulți bani.

        Ca să înțelegi cooperarea cu aliații și producătorul, și de ce iubim Rusia ca stat – asta să rămână și să fie amintit tuturor p(r)ostacilor filo-ruși care este și va să vie.

        În cursul exploatării am aflat multe lucruri necunoscute, neînvățate sau transmise în cursul trecerii pe acest sistem de luptă. Așa a ajuns I.Av.Bacău să cunoască intim și total agregatul, putând din anii 1980 să facă tot:
        Y compris structură, motoare, electric, armament și hidraulic, mda-da!

        Modernizarea a fost complexă, dar a mizat și pe creșterea redundanței anumitor echipamente sensibile, care erau prost concepute/slabe calitativ. Doar refacerea centrajului prin înlocuirea tehnicii analogice (pe C mai ales, dar și pe A) prin mutarea electr-agregatelor, revizuirea sist.generator, cablajului, modulelor nou instalate (centrala de procesare a misiunii, navigație, achiziție/țintire, avertizare, contramăsuri și bruiaj) fără creșterea semnifiucativă a greutății a fost lovitură de maestru.

        În fine, ca ultimă considerație, cu toată canibalizarea – motoare și subansamble greu de înlocuit – Aurile retrase ar putea furniza temporar și „a la limite” oareșce celule cu sute de ore. Problema sunt mai degrabă repere din angrenajul motor, dincolo de structurile uzate. Nu zic că ar mai fi fezabil, în contextul trecerii la F-16, însă e posibil. C-urile au fost selectate dintre cele mai noi și în formă celule din parc, ca resursă și stare (ultima variantă echipată MMF). Lucru care a făcut posibilă exploatarea dincolo de proiecția programului LanceR (unde limita exploatării prognozate era 2010-15).
        Când s-a realizat, prin 2006, că înlocuirea este deja întârziată… s-a decis restrângerea parcului fără RKși prelungiri suplimentare pt A-uri, în paralel cu coborârea plafonului de exploatare la C-uri. B-urile rămânând „forjate” pt menținerea pregătirii.

        • Poate ca e cum zici tu, dar fara a fi capabil sa inlocuiesti cu componente noi, capacitatea de RK e partiala.

          Interesant de vazut de ce a doua oara croatii au preferat sa trimita MIG-21 Lancer in Ucraina, la RK. Ca nu cred ca e doar costul.

          • Ei, na… sula înlocuit cu semi-structuri noi… Nu îi vrea să înlocuiască tătă lumea tot fuselajul-și,și,și- grinzi, haripi și stabilizatoare la RK?!
            Marius, e clară treaba. RK și prelungirea resursei în aviație înseamnă inspectarea minuțioasă, ne-distructivă și absolut limitată (deci) a structurii, mai exact ce se cunoaște a ceda, din experiența mentenanței/uzului tipului de agregat; înclocuirea sau repararea totală sau parțială a subansamblelor adică refacerea (în limite tehnologice și economice) a acesteia în parametrii tehnico-constructivi prevăzuți în caietul de exploatare și apoi remontarea+verificarea+livrarea, eventual încercarea. Cam atât!
            Nu reconstruiești decât dacă e cazul, e fezabil și economic.
            Oricum după RK nimeni nu garantează caracteristicile unui produs nou ieșit din producție – la specificații stas, ci unul în anvelopa toleranțelor de proiectare și exploatare.
            De aceea motoarele se schimbă (mai exact angrenajele și subansamblele precum turbine, iar camerele de ardere se pot suda…) parțial sau cu totul, toate acestea în funcție de uzura OBSERVATĂ (sau măsurată) și, evident, ORELE/condițiile de uz.

  7. Poate ca temporar altii vor asigura bulgarilor serviciile de politie aeriana iar intre timp bulgarii se vor dota cu cateva aparate F16, SH, ca si noi, de la greci sau chiar promite gratis din SUA, care insa vor fi modernizate de catre fabricantul american, pe banii statului bulgar.Din punct de vedere logistic, ar fi mai ok pentru bulgari sa se doteze cu F16, pentru simplu faptul ca tarile cu care se invecineaza si cu care sunt membre NATO au in dotare aparate F16.
    Sper ca anul 2016 sa ne aduca cel putin inca o comanda pentru o escadrila de aparate F16, daca se poate achizitionate direct din SUA.Ce frumos ar fi ca aceasta escadrila sa fie compusa din aparate F16, noi noute.

  8. Tot ar trebui facut un plan pt minim 48 de aparate de lupta cat de cat decente (F16 daca cu asta am inceput). Si flota trebuie sa ajunga sa aiba un loc mai important in sistemul national de aparare.
    E simplu: pe uscat e mult mai putin probabil sa avem clenciuri cu cineva fata de spatiul maritim si aerian al Marii Negre.
    Si de acolo ne vom lua viitoarea independenta energetica: din Marea Neagra.

    Doar ne putem uita la exemplul Norvegiei care si ea isi bazeaza avutia nationala pe hidrocarburile extrase de platformele maritime de foraj.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *