Advanced Super Hornet, urmasul lui F/A-18 Super Hornet E

advancedsh

Advanced Super Hornet

Boeing refuza sa se recunoasca invinsa in fata F-35 al celor de la Lockheed Martin si incurajata de problemele prin care trece programul JSF, mai ales la capitolul costuri finale, ofera un nou Hornet.

Astfel Advanced Super Hornet este un demonstrator pentru un viitor urmas al F/A-18 Super Hornet E/F si a fost construit deja, este drept intr-o singura bucata.

Insa cei din Seeatle spera ca pana la sfarsitul lunii august zborurile de incercare ale demonstratorului sa fie finalizate. Acest aparat unicat are ca principal scop efectuarea de teste aerodinamice pentru rezervorul conform montat pe aparat, pe modelul deja dezvoltat pentru F-16 si de asemenea se testeaza in zbor calitatile stealth ale unui container gandit sa oferea capacitatea de a transporta arme, fara ca semnatura radar sa creasca.

Astfel testele desafasurate acum urmaresc sa aprecieze impactul aerodinamic si radar al celor doua noi componente, container si rezervoare conforme.

Dar diferentele intre demonstrator si actuala generatie de Super Hornet-uri nu se opresc aici. Cockpitul va avea de asemenea o noua arhitectura, actualele afisaje fiind inlocuite de un singur ecran 48x28cm, senzitiv si foarte usor de folosit, constructorul american chiar il compara ca usurinta de folosire cu un IPod.  IRST (infrared sensor detection and prosecution) va fi montat sub botul aparatului, iar noul Hornet va dispune si de un sistem de armament mai performant. La nivel de motorizare aparatul este propus sa fie dotata cu motoare F414-GE-400.

Acest tip de motor va permite doua moduri de folosire: primul modul va fi asa-zisa “functionare pe timp de pace”, care va reduce dramatic consumul de combustibil, iar odata ajuns in zona de operatii, pilotul va comuta functionare pe “War Time”. Acest mod de functionare mareste forta motorului cu aproximativ 20%, oferind astfel o mai buna acceleratie, astfel Hornetul va ajunge de la 0,8 Mach la Mach 2 in doar 50 de secunde, cu 20 de secunde mai repid decat actuala generatie.

Initial programul Advanced Super Hornet avea in vedere cresterea vanzarilor Boeing pe pietele externe, avandu-se in vedere ca tinta principala India, dar in prezent atentia se pare ca este concentarta catre US Navy. Astfel Boieng incearca sa profite de pasii gresiti facuti de LM cu F-35 in general, dar mai ales cu varianta F-35C si astfel sa promoveze noul Super Hornet ca pe o alternative, mai ieftina si mai putin riscanta, la F-35C.

Hornet-Display-490x350

Foto: Defensetech
Multumiri lui Guliver pentru semnalare

Dar Advanced Super Hornet nu se refeara doar la avioane noi, ci dimpotriva, tehnologiile dezvoltate pentru acest demonstrator vor putea fi folosite pentru up-gradarea actualei flote de Hornet-uri a Marinei.

In acest moment Boeing mai are de livrat US Navy 80 de aparate F/A-18 Super Hornet si sase Growler, dar actuala rata de finalizare a aparatelor, de patru avioane pe luna, va face ca in lipsa de comenzi noi, linia de fabricatie sa se inchida in anul 2016, bineinteles ca acest lucru trebuie evitat cu orice efort.

 

Sursa: Air-cosmos.com

GeorgeGMT

 

43 de comentarii:

  1. heeeeeeeeeeeeeeeee!asta e avionu pe care tre sa l ia romanii.multirol din nastere,nu avion de suprematie aeriana devenit apoi multirol sau alte chestii,mig35,eurofighter)

  2. Din astea ne tragem noi din 2017! he he he eh he…….

  3. Oare de „viespile” astea vorbea cineva pe aici cand spunea ca intelegerea cu fratii portughezi nu mai e de actualitte?

    • Din ce am inteles atunci din acele comentarii este ca ar fi vorba de bimotoare si posibil F-18 Hornet, nu Super-Hornet sau advanced Super-Hornet.

      Dar eu as insista pentru avioane noi, nu la mana a 2-a, cu investitiile si creditarea aferente, chiar daca sunt mai scumpe.

      Finlandezii si-au modernizat F-18 Hornet, insa cam greu sa le aduci la nivel Super-Hornet, ca sa nu mai vorbesc de Advanced Super-Hornet, care are si alte dimensiuni, pentru a primii motoarelel GE F414 in locul GE F404 de pe Hornet. E aproape alt avion…

      • Cel mai bun ar fi fost F-18 L cu motoare noi, F-414 EPE. Ala, cu avionica la zi (plus radar AESA si senzori IR) si cu motorizarea aia chiar ar fi fost cel mai bun avion de generatia 4 +++, mai bun decat EF, Rafale, F-15 orice varianta, F-16 orice varianta, Su-35, Mig-35. Ca si raport tractiune greutate ar fi fost chiar peste F-22 sau Su Pak Fa. Sigur, nu ar fi fost stealth, dar in WVR ar fi facut fata la orice avion, si in unele conditii chiar si in BVR (Su Pak Fa nu este atat de stealth din cate se pare).
        Daca ii mai adaptezi sistemul de tractiune vectoriala de la F-18 HARV si adaptarile de la Super Hornet pentru a avea un RCS mai mic ar fi avionul ideal, am merge cu el pana am avea ceva de gen 6, am putea sari peste gen 5.
        Si F-18 Hornet, cu motoare noi F-414 (au exact aceleasi dimensiuni cu F-404, sunt doar un pic mai grele) si cu o aripa dintr-o bucata (nu pliabila ca la varianta de portavion) ar fi foarte bun. Aripa aia ar fi mai simpla si mai rezistenta, si nu cred ca ar fi mare lucru sa fie inlocuita
        Un F-414 EPE are 120 kN, un F-404 de pe Hornet e parca pe la 78 kN. Diferenta e clara.
        Motorul lui F-16 e la 127 kN parca. Un F-18 L cu motoare GE F-414 ar avea o putere la motoare aproape dubla, fiind insa ceva mai usor fata de F-16.
        Nu numai ca ar avea un raport tractiune greutate extraordinar, dar ar putea duce lejer cel putin 9 tone de armament, ar fi si un multirol foarte bun

        Dar la cate vorbeste toata lumea vrute si nevrute peste tot si variantele astea sunt tot asa, simple discutii intre forumisti, vorbim despre ce ar fi daca

      • Din motive financiare ma indoiesc ca Romania isi va cumpara bimotoare.Romania isi permite sa exploateze cu dificultate doar monomotoare si va opta cu siguranta pentru un monomotor, adica F16.Chiar si obositul MIG21 este o povara pentru rarefiatul buget al statului.Pana cand se va face un anunt oficial ca se cumpara un alt tip de avion, alta marca, ramane valabil ce s-a stabilit pana acum.
        Mi-ar place sa avem in dotare ultima versiune de FA18 insa il vom avea doar imaginar.Poate ca brazilienii il vor cumpara.
        Practic ce aduce nou aceasta versiune noua de FA18, in afara containerulul pentru armament si avionicii?Va avea profilul aerodinamic imbunatatit substantial fata de versiunea E/F?

      • Finlandezii care au in dotare FA18, cocheteaza cu ideea sa isi cumpere Gripen NG.Nu mai sunt interesati de FA18.

  4. Ce are acolo un monitor de 22″ full-hd? 🙂

  5. F-18L ar fi o varianta .. terestra insa.

    Datele wiki dau cifre identice pentru diametrul F404 vs F414, insa de asemenea spune ca sectiunea FAN-ului e mai mare la F414. Asta poate insemna si alt diametru dar, daca dimensiunile se pastreaza, un flux diferit de aer, ceea ce inseamna redimensionarea prizelor de aer, ceea ce s-a si intamplat pe Super-Hornet, sau Gripen NG. Sa modifici prizele de aer si circuitul or pana in motor la un avion existent nu prea e fezabil.
    Iar daca s-ar instala fara modificarea prizelor, motorul nu va functiona in parametrii optimi in anumite faze.

    Crede-ma ca si eu sunt mare fan F404/F414/EPE precum si F20 🙂

    • Pai si eu nu de F-18 E/F Super-Hornet noi cu offset vorbeam?

      Si de faptul ca nu prea poti face retrofit de motoare F414 pe cele vechi (F-18 A-D)?!

      Doar ca nu cred ca ipoteza lui Robert Ionut se va confirma! PRea mare saltul de la F-16 A/B la SuperHornet 🙂
      Mai speram si noi la un MIG-29 SMT sau EF Tranche1 modernizat la TR3… dar SuperHornet… e prea mult chiar si pentru mine 🙂

      GSG9, nu comentashi?

    • Din ce inteleg eu F-414 a fost facut la aceleasi dimensiuni (inclusiv diametru) cu F-404 tocmai pentru a putea fi folosit pe aceleasi avioane. Nu il incurca cu nimic prizele de aer.

      Stiu ca esti fan, in buna parte m-ai convins sa ma uit mai atent la F-20 si am devenit si eu fan haha.

      Asdara un F-18 C/D cu motoarele astea noi si cu aripa normala (adica dintr-o bucata, nu pliabila) ar fi OK.
      Sigur, F-18 L cu motoarele astea ar fi perfect. Cu licenta, offset etc (macar aripile, ceva piese, montajul si mentenanta sa fie facute aici)

  6. Aici iashte un studiu comparativ F404/F414:
    http://ftp.rta.nato.int/public//PubFullText/RTO/MP/RTO-MP-008///$MP-008-46.pdf

    si aici fisa:
    http://www.mtu.de/de/products_services/military_business/programs/f414/F414_ProdBl.pdf
    http://www.bga-aeroweb.com/Engines/F414-GE-400.html

    Mai propusesem in vreo 2 materiale inlocuirea motoarelor RD-33 de pe MIG-29 abandonate la Constanta cu F404/414… insa desi masuratorile se potriveau, am ramas cu semnul de intrebare la fluxurile de aer… Chiar mi-ar place sa vad un MIG-29 cu F414 🙂

    Revenind la F404 vs F414, in materialul pe care l-am scris despre KAI-F50 mentionam si faptul ca la cererea clientului se pot livra avioane noi cu F414 in loc de F404, insa nu mi-e clar in ce conditii, sau daca exista minivariante ale KAI-50 ca sa se plieze la diferenta de flux de aer.

  7. Robert Ionut

    Marius crede ma ca se fac eforturi mari ca sa fim dotati cu F18. Si americanii ne preseaza in directia asta. Se cauta o solutie gen ajutor de stat de la Sam pentru protectia scutului. Au facut si ei douo calcule si mai bine ne ajuta pe noi decat sa mai deplaseze o gramada de tehnica militara aici. Din ce stiu eu se vorbeste de F18 dar nu se stie ce varianta. Cert este ca fabricate dupa 1994… Noi sau vechi asta nu stiu.

    • Ok bre, musc… 🙂 se vehiculeaza cumva si…Spania? 🙂

      • LoL. Tot pe langa ograda lui Barosso?
        Dar si daca vine ’18-le sa vezi replica mioritica la Pensacola…… 😀 .
        Daca intr-adevar vin Hornetele ce-as mai rade, noi colea dam cu pietre cu maciuca ca Gripen ca F-16 ca…….EF ca F-20 ( muahaha) si cand colo vine nepotul lui Tomcat.

    • Bre io incerc sa fiu direct: nu cred nici macar ca cineva ar fi intrebat de F-18, dar daca am ajunge sa ne trezim cu Horneturi prin ograda, sa ma bata Dumenezui de nu ma impac cu totii dusmanii mei si ies in strada in fata Guvernului si ma inscriu in toate partdidele, iar la urmatoarea campanie electorala, le fac la totii campanie pe blog! 🙂 🙂

      PS Si nu ma mai iau neam de neamul de „Nikita”!
      Da io ma stiu norocos asa ca putin probabil sa trebuiasca sa fac ceva din aiurelile de le-am balajmajit mai sus…

      F-16A, 12 avioane, de zburat 7-8, adio RoAF, bine ai venit Politia de Frontiera supersonica…
      PSS La vreama cand se discuta serios despre ce avion (nou) vom cumpara, eu eram mare fan a doua avioane, in aceasta ordine F/A-18 si EF. Inca mai sunt.

    • @Robert Ionut,un pic off topic,tot am asteptat sa vad unde pleaa Dusa dupa Pasti, dar nu am auzit nimic, poat ne lamuresti un pic …. legat de avioane ,daa ne ajuta unchiul Sam cu ceva verzisori pentru avioane,atunci e posibil cea ce spui,altfel nu cred.acu au tot interesu sa apere scutul, dar se zvonea c ar cam vrea s renunte la faimosul scut,asa ca pan nu vedem scutul activ nu cred ca o sa vedem avioanel. can o sa vad prima „viespe” cu insemnele tricolore pe ea, promit sa dau o bere…sau mai multe

  8. @MariusZ „GSG9, nu comentashi?”

    Ce sa comentez…al 500.000lea comentariu la multirolex…

    Tu iar vorbesti F-18 E/F Super-Hornet noi cu offset.
    Iar tipul ala vorbea de ‘ajutoare’. Nu-ti nimeni F18 si noi si cu offset si pe moca.
    Iar ratanii de la Bucuresti nu scot banul. Asa ca Circul Multirol Globus va continua, pana se hotarasc astia sa scoata ceva din posetutza lui Nutzi si pana se hotarasc aia sa mai dea un ajutor acolo…

    Pe de alta parte tipul ala vorbea si de tanc nou romanesc, in curand poate vorbeste si de AEGIS si submarine nucleare, asa ca…parca vad ca e postac la fun partid sau vreun sereist care se amuza pe seama voastra 🙂

    Bimotoarele sunt mai scump de operat, deci or sa stea si mai mult parcate.
    Dar sunt mai sigure, probabilitatea sa-ti moara ambele motoare simultan e mai mica.

    Lui Kiru ai placea F18…

    • GSG9,

      reiau: „Doar ca nu cred ca ipoteza lui Robert Ionut se va confirma! PRea mare saltul de la F-16 A/B la SuperHornet. Mai speram si noi la un MIG-29 SMT sau EF Tranche1 modernizat la TR3… dar SuperHornet… e prea mult chiar si pentru mine ”

      Vezi ca raspunsei deja si in locul tau 🙂

  9. daca va fi vreo minune si pentru protectia scutului ne subventioneaza niste F18 in mod sigur vor fi modelul initial si exemplare mai vechi si uzate in nici un caz superhornet care este cu totul alt avion (chiar daca are aceasi forma) si care este din alta clasa mai ales ca marime si la ce poate cara. F18 e in clasa cu F16 iar superhornet cu F15 nu prea au mare legatura cele 2 clase. Asta nu inseamna desigur ca nu ar fi grozav sa le avem. Dar daca tot se simt darnici nu ar fi mai logic sa ne de-a F16 din rezerva strategica? Au multe la conservare in desert compatibilitate mai mare cu ce au aliatii prin jur (gre si tur), piese mai ieftine si mai ieftin de zburat (1motor in loc de 2)

    • yyyxxx,
      vezi ce am comentat si mai sus…
      F-18, in afara de cele canadiene, finlandeze si spaniole, nu prea sunt in varianta ne-navala. Ca sa preiei din cele navale, sa le transformi in F-18L (ne-naval) e destul de multa manopera – trebuie eliminate carligul de apuntare, pliul aripilor si alte echipamente specifice, usurandu-se structura cu mai mult de 1t. Insa nu stiu daca renteaza chestia asta + modernizarea la standard F-18E/F Block2… Din cauza asta nu prea dau mari sanse la F-18 Hornet…
      Cat despre Superhornet, exista deja destule in uz, insa iar ma indoiesc de pachetul ala de modifcari.
      Cel mai logic ar fi noi, direct pe standard ne-naval… doar daca nu sunt ai nostri atat de nuli sa primeasca varianta navalizata… ca doar-doar ne-or da si portavion 🙂

      F-16 din inventarul US Airforce, scria si Alex nu demult ca sunt foarte obosite ca structura, pentru ca se fac antrenamente intensive, la sarcini mari si cu sarcini acrosate mari la decolare/aterizare, ceea ce oboseste excesiv structura de rezistenta. Deci nu ne recomanda manevra asta.

      • mig-12 LanceR

        Iarta-ma dar trebuie sa-ti fac precizarea: NU exista F-18L. F-18L apartine Northrop si este intr-adevar o varianta dedicata terestrului, insa aceasta varianta a ramas la stadiul de prototip, nu s-a materializat nici o comanda. Spaniolii si canadienii, au F/A-18 A si B iar elvetienii si finlandezii au F/A-18 C si D, ale Boeing(dar sunt de fapt McDonnell Douglas). Toate aparatele celor patru tari sunt variante navalizate, exact ca cele ale US Navy si US Marine Corps, deci au in continuare carligul de apuntare si trenul de aterizare mai solid. Deci nu exista decat variante navalizate pentru F-18 iar orice transformare intr-o varianta terestra ar fi inutila, atata vreme cat poti folosi aparatul atat pe mare cat si pe uscat fara nici o problema.

  10. Eu cred că or să ia P-38 că și ăla e bimotor și dacă mai sapi prin cîmpurile patriei mai găsești piese pentru ele.

  11. @MariusZ
    „Vezi ca raspunsei deja si in locul tau :)”

    Te-ai GSG-izat 🙂

  12. Am citit comentariul cuiva la unul din articolele recente, conform careia Boeing cauta sa cumpere o fabrica prin Europa. Tinand cont de acest aspect si de informatia legata de F 18 SH donate si modernizate pentru Romania, cred ca ar putea fii luata in considerare o eventuala colaborare cu acesti americani, nu cu LM pentru interminabilul F 35, un fel de tanar si nelinistit al industriei aeronautice contemporane. In loc sa speram la utopica aeronava a celor de la LM, mai bine cred ca am incerca sa stabilim un parteneriat stategic cu Beoing, in sensul ca:

    Renuntam la F 16 si F 35 si trecem la avioane noi, Advanced Super Hornet, in jur de 48-50, cu offset in fabrica de la Craiova. Poate construite aici, sau macar asamblate, ceva piese si mentenenta locala. Apoi, pe viitor, ne putem inscrie in programul lor de avion de generatia a VI, al carui concept l-au prezentat de curand, articol preluat si de RoMilitary, recent. Asa scapam de penuria de avioane din RoAF si de timpul asteptat pentru F 35 si punem mana pe un avion cu adevarat de ultima generatie, eventual si de banii multi dati pe el, pe F 35, ca poate iese mai ieftin asta….. Poate in aceasta colaborare se poate discuta de IAR XT sau ceva nou nout, proiectat la comun de Romania, prin INCAS si americani, ca trainer oficial al Boeing pentru tot ce vor produce ei in acest domaniu, ceva fabricat integral aici. Cum vii se pare idea asta, e de luat in seama ca posibila varianta? Astept pareri….

    Uite si link-ul cu pricina despre avionul VI generation:

    http://www.rumaniamilitary.ro/boeing-spera-sa-se-reintoarca-pe-portavioanele-americane-odata-cu-avioanele-generatiei-a-vi-a

    • EUROCOPTER e in Romania, avem Tiger?
      Nu 🙂
      Si daca ii aducem aici, probabil o sa se faca avioane pentru martieni….
      Cu Saab am fi putut face la fel.

      Se face tot posibilu’ sa se pagubeasca statu’ in orice domeniu, si SRI vad ca doarme de rupe…

  13. mig-12 LanceR
    esti iertat 🙂

    Din ce stiu eu, varianta canadiana are cateva echipamente ale variantei navale inlocuite, dar a pastrat carligul, trenul de aterizare robust si plierea aripilor. Intr-adevar, si spaniolii si finlandezii opereaza variante navale. Plierea aripilor a fost pastrata pentru ca astfel avioanele pot fi adapostite in hangare mai mici.

    F-18L ar fi fost o varianta propusa la export, mai usoara cu 1tona prin eliminarea echipamentelor specific navale. Eliminarea plierii aripilor ar fi facut loc pentru al 3-lea pilon sub aripi, capacitatea de transport arme crescand d ela 6t la 9t. Trenul de aterizare ar fi fost mai usor, dar si mai putin robust.

  14. a fost doar demonstrator.la fel ca si suhoi berkut.oricum amandoua sunt frumoase foc

  15. Cam asa ar fi aratat F-18 L (si caracteristicile comparativ cu F/A-18)

    http://i37.photobucket.com/albums/e68/GTwiner/ALT%20RAN%20FAA/F-18LMockup.jpg
    http://i37.photobucket.com/albums/e68/GTwiner/ALT%20RAN%20FAA/F-18LDataLR.jpg
    http://i1228.photobucket.com/albums/ee446/lleullaugiffin/USA/f-17/ttx.jpg
    http://i1228.photobucket.com/albums/ee446/lleullaugiffin/USA/f-17/1981-0955.jpg
    http://img4.hostingpics.net/pics/790017Northrop_YF_17_15.jpg
    http://hyperion.mystarship.com/models/Categorized/North%20America/greatlakes/F-18L/usaff18l_4a.jpg

    Cu motoare noi F-414 (EPE) si cu un radar nou (AESA) plus un sistem IR (sa zicem cele oferite Indiei odata cu F-16 block 60) ar fi un avion extraordinar.
    S-a testat inclusiv un sistem de tractiune vectoriala pentru F-18, ceva mult mai simplu fata de sistemele integrate la motor (deci se pastreaza exact acelasi motor)

    http://i641.photobucket.com/albums/uu131/huyphongssi/PAK%20FA/HuyP-PAKFA-F18-HARV.jpg
    http://good-wallpapers.com/wallpapers/12041/F-18%20HARV.jpg
    http://www.scenicreflections.com/files/F-18_HARV_Wallpaper__yvt2.jpg
    http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/photo/F-18HARV/Medium/EC96-43595-1.jpg
    http://de.academic.ru/pictures/dewiki/70/F-18_HARV.jpg

    Daca am avea un F-18 L cu motoarele astea, radar AESA si senzori IR la 360 grade, cu adaptarile facute pentru F-18 E/F Super Hornet pentru a-i reduce RCS-ul nu ne-ar mai trebui nici F-16 nici F-35, am merge cu asta vreo 30 de ani cel putin si am sari peste gen 5, am sari direct la gen 6 cand va aparea si aia.

    Ar fi multirolul perfect si in plus un avion de vanatoare excelent. Supermanevrabil, raport tractiune-greutate (cu motoarele EPE) mai bun chiar decat F-22 sau ce va avea Su Pak Fa (din ce se spune despre astea), va fi semi-stealth sau oricum va avea un RCS redus pentru un avion de gen 4+++ si va putea duce cel putin 9 tone incarcatura externa.
    Va fi destul de fiabil, motoarele F-414 sunt fiabile si au mai putine piese, apropiate de F-404, care daca nu ma insel avea mai putine piese decat motorul lui F-16, cam jumate (deci 2 F-404 aveau impreuna tot atatea piese cat motorul lui F-16 singur, deci mentenanta nu ar fi mult mai mare sau costisitoare, din contra motorul e mult mai simplu).
    Un astfel de avion (chiar si fara tractiunea vectoriala) zic eu ca ar fi peste Rafale, EF, Su-35, Mig-35, Gripen, orice varianta de F-15 sau F-16.
    Iar in WVR ar face fata chiar si avioanelor de gen 5 (poate chiar in BVR, din ce am citit Su Pak Fa nu e la fel de stealth precum F-22 sau F-35).

    Un Super Hornet am inteles ca ar costa in jur de 55 milioane $. Un F-18 L adus la zi nu ar trebui sa coste mai mult, din contra. Liniile pentru F-18 C (cu care are in comun 70%) mai exista, F-18 L e si mai simplu si mai usor, exista documentatia

    Facut aici (macar partial) cu offset, transfer tehnologic etc ar fi o treaba extraordinara. Cu 4 miliarde sa zic am avea cel putin 72 de astfel de avioane (ideal ar fi sa avem 120).
    Daca nu s-ar mai fura atat, nu s-ar mai plati diverse tributuri la unii si la altii si am avea o conducere competenta, demna si patrioata am fi mult mai departe ca tara si un astfel de program ar fi posibil, nu din categoria viselor cum e acum.
    In schimb asa cum sta treaba acum, suntem doar luati de fraieri, resursele ne sunt praduite, desi suntem pro-americani si am mers cu ei peste tot nu avem nici macar liber la vize (spre deosebire de cehi sau unguri care sunt evident mai putin importanti) iar armata si economia noastra (industria etc) sunt tot mai anemice

  16. Finlandezii care au acum in dotare F18, cocheteaza cu ideea sa isi cumpere Gripen NG.
    Nu mai sunt interesati de F18 sau ma rog, FA18.Si nu pentru ca nu stiu sa aprecieze performanta unui avion.

  17. Incep prin a spune ca as prefera oricand F-18E BLock 2 in locul F-16V dar sunt realist cand spun ca varianta cu F-18 (fie ele si A sau C) e de domeniul fantasticului! Sunt costuri mai mari si cu asta basta! Momentan nu sunt bani de zburat MIG21 Lancer…ce sa mai discutam. In 2017 o sa facem cu F-16 portugheze cum fac sudafricanii cu Gripenurile…la naftalina! O sa se incerce sa se mentina 6-7 in stare de zbor si uite asa se taie costurile 🙂

    Varianta cu F-18L sau F-20 nu trebuie gandita ca si cum ar fi niste masini: schimbam filtrele, soft nou, suspensie noua, eventual un turbo si gata! am scos masina de fuga (teoretic). Ca sa continui comparatia, in domeniul aviatiei e ca si cum ar trebui sa te duci la Dacia (made by Renault) si sa iti faca inginerii de acolo studii si apoi sa iti propuna o solutie tehnica (ce soft trebuie instalat, ce suspensie, ce turbo, ce frane etc). Se vede o diferenta de pret? Dar de timp? Dar de ce ti-ar face baietii toate lucrurile astea cand ar putea sa iti ofere un Megane in loc de Logan? Altfel spus…nu vedeti mai baieti ca avem Superhornet Block I, Block II si Advanced la vanzare? Sunteti in bani? 🙂 Restul e Cancan.

    Din cate stiu eu finlandezii vor sa renunte la Horneturi pentru ca sunt batrane, costa si vor cumva sa participe la un fel de strategie scandinava in domeniul apararii. Si suedezii si finlandezii au acelasi urs in spate si ar avea sens sa existe o comunalitate intre cele doua armate plus ca Gripenul ar fi mai ieftin de operat si sistemul lui de inarmare rapida, aterizare pe autostrazi etc se potriveste foarte bine si Finlandei. Citisem asta pe defenceindustrydaily parca dar imi e lene sa caut. Asta in ideea ca pana sar prietenii sa poata rezista cat mai mult si sa faca pagube cat mai mari….asta e un concept care la in Romania e considerat absurd. Trist!
    George Friedman zicea despre Polonia ca inainte de razboi nu vroia nici de a naibii sa isi modernizeze armata pentru ca aveau nevoie de bani in alta parte (suna cunoscut?). Apoi se intreba ironic…daca ar fi stiut guvernele din anii ’30 ce urma sa pateasca Polonia…de unde ar fi taiat ca sa mai bage bani in armata? Din pacate nu au avut viziunea (de! erau in alianta cu tari puternice) asa ca s-au trezit ca trebuie sa atace cu cavaleria tancurile germane si ruse, au pierdut un numar imens de oameni (ma refer la elita lor, civili, soldati), au pierdut teritorii si si-au vazut tara facuta una cu pamantul! Cred ca asa s-a intamplat si la noi doar ca noi am avut cumva de ales dar pana la urma tot acolo am ajuns.
    Sa speram ca in cazul nostru istoria nu o sa se mai repete si sa speram sa vedem cat mai repede avioane noi pe cer (neaparat cu cocarde romanesti).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *