O noua comanda de KAI FA-50 pentru fortele Coreei de Sud

Desi numarul de aeronave nu a fost comunicat inca, Seoul-ul a plasat zilele trecute o noua comanda de aparate multirol usor KAI F-50 Golden Eagle, la un pret de 1 miliard de dolari SUA.

2051

KAI TA-50

Asa cum prezentam si in articolul Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane! O noua solutie pentru RoAF!”, FA-50 este varianta multirol usor derivata din KAI T-50, estimata la 30 mil.$ bucata, conform pretului comenzii anterioare de 20 de bucati (600 mil.$). FA-50 este varful de gama fighter monoloc multirol al liniei Golden Eagle si este laudat ca avand aceleasi “capabilitati” ca si KF-16, dar la dimensiuni si capacitate mai reduse, fiind creat cu scopul de a inlocui flota de aproximativ 150 de avioane F-5 E/F TigerII sud-coreene.

Variantele T-50 si TA-50 sunt destinate sa inlocuiasca trainerele T-38 si A-37, pe care se face actualmente pregatirea pilotilor sud-coreeni pentru avioanele de lupta KF-16 si F-15K.

KAI-T-50-first-view

Schema KAI T-50

Atat varianta FA-50 cat si trainerul T-50 (la aproximativ 20 mil.$ bucata) sau trainerul de atac usor TA-50 (25 mil.$ bucata) ar putea reprezenta alternative interesante si pentru Romania, ele avand o avionica apropiata de a MIG-21 Lancer ( EltaEL/M-2032sau AN/APG-67 pentru T50) si motorul F404 al Saab JAS-39, F-18 Hornet si F-20 Tigershark, desi designul structurii este al unui F-16 miniaturizat.

14707_1266483400

T-50 in zbor pe spate

Revenind la comanda sud-coreenilor, daca pretul pe aparat este acelasi cu al comenzii anterioare, din 2012, atunci probabil este vorba de 50 de bucati care se vor adauga la cele 20 comandate anterior, si din care sunt livrate primele 9 aparate in 2013, restul calendarului de livrari intinzandu-se probabil pana in 2017. Si aceasta deoarece ritmul de productie al uzinei este estimat la 1-2 avioane pe luna iar rata maxima, in caz de comenzi suplimentare, putand ajunge la 5 aparate pe luna.

KAI_FA-50_Variant

FA-50

 

black-eagles-t-50-07

T-50 al echipei acrobatice Black Eagles

Versiunea TA-50 este versiunea mai greu inarmata a variantei de baza pentru antrenament, T-50. TA-50 poate actiona ca si platforma de antrenament de lupta dar si de lupta propriu-zisa pentru rachete aer-aer, rachete aer-sol dar si pentru munitii ghidate cu precizie. TA-50 poate duce si containere de contramasuri electronice, tintire sau recunoastere, avand in dezvoltare variante dedicate pentru recunoastere sau razboi electronic, si anume RA-50 si EA-50.

FA_50

F-50

 

FA-50 este cea mai bine echipata varianta, dispunand de un radar EltaEL/M-2032 imbunatatit de catre LIG Nex1 , cu raza de detectie crescuta cu 2/3 fata de versiunea de baza. Se au in vedere si alte radare (Raytheon Advanced Combat Radar si Northrop Grumman Scalable Agile Beam Radar ), printre care si un AESA dezvoltat de coreenii de la Samsung Thales, importanta fiind alegerea de modernizare a KF-16 cu care va trebui sa aiba acelasi tip de radar. Alte elemente specifice versiunii ulterioare a FA-50, numita F-50, sunt anvergura extinsa a aripilor pentru a acomoda cate 3 piloni sub fiecare aripa (fata de doar 2 pentru TA/FA-50), capacitate marita a rezervoarelor, conul botului marit, avionica imbunatatita si un sistem tactic de legatura de date. Primele variante de FA-50 au constat in 4 exemplare T-50 convertite in multirol, primul zbor avand loc in 2011.

t50b

T-50B – date tehnice

Motorizarile oferite pentru FA-50 sunt Eurojet EJ200 sau General Electric F414, fiecare mai puternic cu pana la 25% decat General Electric F404 care echipeaza actualmente TA/FA-50, cele 2 motoare fiind oferite si pentru viitoarele livrari de TA/FA-50.

a50f50

Machete T50 langa FA-50 si F-50

 

Sunt duse negocieri pentru a vinde un lot de 12 aparate FA-50 catre fortele aeriene filipineze, la un pret cu logistica si formare de 443 mil.$,  sud-coreenii concurand si in competitia pentru avionul polonez de antrenament dar si in programul american de modernizare a flotei de antrenament T-X.

De asemenea sud-coreenii sunt in discutii cu Lockheed Martin care conditioneaza un transfer de tehnologie catre sud-coreeni vizand KAI-T50 de alegerea lui F-35 in competitia pentru noul avion de lupta.

 

Video prezentare KAI T-50 Golden Eagle:

http://www.youtube.com/watch?v=U0fLlvmQUIU

 

 

Marius Zgureanu

 

Sursa: Altair.com.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 comentarii:

  1. Am eu o intrebare…

    Daca va uitati la FA-50 si F-50 observati ca – spre deosebire de situatia clasica cu alte jet-fighere – cockpitul biloc nu reprezinta o „prelungire” in spate a cockpitului pentru un pilot ci situatia aleasa e exact inversa: cel cu un pilot e de fapt aproximativ „taierea” (alt cuvant n-am gasit) din fata a celui cu doua!

    Mai cunoasteti astfel de exemple?

  2. cred ca la mig 29 e aceeasi situatie a cockpitului!

    • Eu ma gandeam mai degraba la F-5 , dar sunt anumite subtilitati/diferente: ba pastrarea sau prelungirea botului, ba o relocare a cockpitului pt. 1 pilot, ba mutarea trenului de aterizare din fata…parca tot F/A-18 E/F sau Rafale B/C par mai simple ca mentenata/constructie (gandindu-ma la prelungirea cockpitului)

  3. confuzia provine din comunicatul coreenilor care nu vor sa apara pretul pe aparat – e vorba de un contract semnat in 2011 pentru 20 de aparate, si e o noua plata din el. prima transa a fost de 600 milioane.

    The South Korean aircraft maker said in a regulatory filing on Tuesday that the contract is based on an initial mass-production agreement reached in December 2011, and will last until October of 2016.

  4. unux di la craiova

    Nu cred ca exista in tara asta un politician inteligent care sa zica – hai ba da-le dreacu de F 16 OCU , hai sa luam de 720 de milioane de euro, 24 de F-50 korean, si mai semnam si un acord cu KAI pt. productia la Craiova a inca 48 de bucati in 4-5 ani, transfer de tehnologie ,etc….stiu cine e politicianul ala, e o ea, si o cheama Olgutza bengoasa primarita noastra di la Craiova, care zisa ca salveaza fabrica de avioane cand veni primaritza…

    • Va dati seama ce tragedie ar fi daca vreun F16 din alea pe care o sa le cumparam o sa se prabuseasca peste o cladire a unei institutii a statului?
      Cel putin pilotul se poate catapulta in caz de urgenta…

  5. Pingback:Calitatea e si in numar: Strike Lancer - Romania Military

  6. Ai dreptate 100%.Era o solutie foarte buna si ne alegeam cu 72 aparate noi,nu cu 24 de rapandule. F 16MLU Aveam varianta cea mai dotata si moderna a acestui aparat de zbor produse in colaborare cu Lockheed Martin.In felul acesta ramanea aproape 600 mil euro cu care puteam moderniza fabricile de la Craiova si Bacau in vederea producerii celor 48 avioane si poate a viitorului avion romanesc 100%.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *