APRA 40 in Siria 1973?!

Voi stiati ca Siria sa fi importat din Romania sisteme APRA-40 si sa le fi folosit in conflictul cu Israelul din 1973?! Eu nu …

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=X7qG7qyl0_0&w=560&h=315]

 

Multumirile noastre lui N. Flash

19 comentarii:

  1. la 1:27 este mentionat clar faptul ca Hezbollah a folosit aceste sisteme pt a incendia mai multe orase din nordul Israelului (este mentionat in ultimele 2 randuri pe afis)

  2. Bancuri, APR-21 d-abia a aparut prin 1975, APRA-40 vreo 3 ani mai tarziu. Asta e cel mai probabil dat cadoul israelienilor dupa 1990 pentru muzeu sau pentru a testa containerele cu LAROM.

  3. Ceausescu s-a dovedit destul de retinut in a vinde armament vecinilor Israelului .Unica mare afacere a constat in tancuri TR-580 pentru Egipt , platite de fapt de Irak , care nu a mai avut de unde inapoia un numar de tancuri T-55 primite ” cu imprumut ” de la egipteni si distruse in lungul razboi cu Iranul .Munitii da, a mai vandut , pentru ca acestea se observau mai greu .
    In Iran si Irak a vandut mai mult .Chiar am o imagine cu un APRA-40 iranian .
    In decembrie ´89 Ceausescu chiar incheiase un contract imens de vanzari de armament in Iran ( IAR-93, rachete ,electronica etc domenii in care eram mult mai avansati decat iranienii atunci ).Poate sa fie una din cauzele care i-au adus sfarsitul….

    • TR-580 au fost pentru irakieni totusi, egiptenii au fost doar intermediari (a recunoscut ministrul egiptean al apararii de atunci, Abu Ghazala). Cat despre APRA-40 in Iran, cred ca e un hibrid (sistem de lansare rusesc pe camion DAC), iranienii doreau sa cumpere mai multe de la noi dar Ceausescu nu vroia sa supere India si implicit, URSS. Camioane DAC au fost exportate, la d-astea n-au fost restrictii. Dupa ce s-a terminat razboiul Iran-Irak, nu cred ca mai conta faptul ca exporta in Iran.

      • http://armstrade.sipri.org/armstrade/page/trade_register.php
        SIPRI confirma versiunea ta .Totusi , dupa 3 razboaie in Irak , nu am gasit imagini cu TR-580 in dotarea armatei irakiene .

        • Am cautat poze cu TR-580: n-am gasit nici la egipteni, nici la irakieni. Si totusi au ajuns p-acolo, asta e cert. Mai sus cred c-am luat-o pe aratura cu India, ma refeream la Irak.

      • in Irak s-au modernizat niste T 55 (cu Ciclop etc.), deci practic s-au vandut „kiturile”.
        egiptenii au testat niste TR-uri, dar unul dintre ele a sarit in aer in poligon si tranzactia a cazut.
        in legatura cu Iar 93 – si nord coreenii au fost interesati.

        • Tranzactia cu egiptenii n-a cazut, tancurile chiar au fost livrate. Ca au avut surprize nasoale la receptie, asta e alta treaba. N-am auzit sa fi sarit in aer, insa motoarele aveau scurgeri cronice, precizia la trageri era jalnica (TR-580 n-avea nici manson de protectie) si nu erau adaptate pentru clima din desert. In loc sa aiba grija, fiind prima livrare de tancuri, conducatorii au ingropat practic industria din start din pura ignoranta si ni s-a dus renumele de chinezii estului Europei la calitate. A fost scos tap ispasitor directorul de la FMGS pentru acest fiasco, dar nu era vina lui ca desteptii din conducere au vandut tancuri din primul lot (folosite) si n-au avut grija sa le revitalizeze inainte. Au fost trimisi specialisti sa „repare” afacerea si de aici nu mai stiu ce s-a intamplat.

          Imi vine greu a crede c-au fost vandute SCF Ciclop in Irak cand noi n-aveam destule nici pentru TR-85….dar ma rog, posibil, totul la export sau care era deviza.

        • – posibil atunci ca egiptenii sa le fi acceptat pana la urma si sa le fi revandut irakienilor.din cate stiu n-au ajuns in armata egipteana.
          – nu numai ca a sarit in aer TR-ul, dar au fost si victime printre membrii echipajului.
          – si moldovenii au solicitat tancuri prin ’90, le-au fost date taburi
          – scria cineva mai sus de sipri, si sipri e o sursa care trebuie luata ‘with a grain of salt’. spre exemplu astea-s romanesti si nu apar pe-acolo http://milinme.files.wordpress.com/2012/01/lybmb-02.jpg
          in alte cazuri sipri face confuzii intre diferite modele de tehnica, etc

  4. Salutare,

    Pun si eu o intrebare. Cam cate IAR-93 vroia Iranul sa cumpere , si despre ce rachete este vorba ? De cati bani era vorba ?

    Numai bine,

    • In lipsa unor informatii clare din parte romana , sursele straine dau un numar de 48-100 avioane IAR-93 , din care 6-12 livrate in stare de zbor iar restul sub forma de subansamle ( + linie de fabricatie si tehnologie ).
      Mai era vorba de livrarea a 150 de tancuri , constructia unei baze navale si transformare unei fabrici de tractoare in fabrica de vehicule militare si blindate , precum si de participarea la modernizarea unor categorii de tehnica militara existenta deja .
      Contractele semnate la Teheran in decembrie 1989 se ridicau la suma de 2 miliarde de dolari .Romania urma sa primeasca 130 000 de tone de titei si 1 miliard mc de gaze pe an . S-a mai speculat ca Romania urma sa participe la constructia unei conducte de gaz din Iran pana la Constanta cu capital , utilaje , materiale si tehnologie .
      Despre rachete se stiu mai putine .Daca o sa cauti pe blog, vei vedea ce rachete se produceau la acea data :A-94 si A-95 sol-aer , A-90 si A-91 aer-aer ,precum si versiunea romanesca de Maliutka antitanc.De asemeanea se aflau in stadiu de dezvoltare avansata A-960 , A-901,A-911 aer-aer, A-921 aer-sol .In stadiu initial se aflau NN-86 ( MM-241 ) nava-nava sau sol-nava , o racheta de croaziera si o racheta antitanc de aviatie autodirijata in IR ,probabil ce urma sa fie lansata de pe IAR-93 .Este posibil ca dezvoltarea atator sisteme sa fi fost facuta mai mult in ideea expotului .

  5. Mersi Nicusor, foarte interesante informatii .Prima data cand aud de NN-86, era un fel de Styx romanesc?

    • Da, dimensiuni si forma asemanatoare,cu motor turboreactor in loc de motor racheta , ceea ce inseamna bataie marita.Se spune ca sursa de inspiratie ar fi fost motorul de pe avionul VR-3 Reis .Acelasi motor trebuia sa echipeze si racheta de croaziera. De cumva nu va fiind vorba despre acelasi proiect sau altul cu diferente minore , speculate de presa , denumind racheta antinavala racheta de croaziera.Asupra proiectelor de arme romanesti avansate, chiar nefinalizate, se pastreaza un secret nefiresc .Despre NN-86 se cunoaste public doar un desen sumar dintr-un prospect Aerostar .Despre MM-241 doar o referire pe site-ul INCAS , demult .
      Imi amintesc ca prin 87-88-89 s-a prezentat la televiziune, intr-o secventa de cateva secunde , un robotel pe 3 roti , care isi croia drum autonom printre cateva persoane prezente in laborator . Posibil ca cercetarea fundamentala pentru sistemul de ghidare ( autopilotul nu senzorii ) sa fi fost utilizata pentru ghidarea autonoma a unei rachete .Mai mult, a aparut pe internet un studiu relativ la un autopilot romanesc pentru o racheta antinavala , daca imi amintesc bine. De asemenea s-au realizat prototipuri de radare cu bataie de 1,5-2 km ,din care ultimul , denumit ME-1984 cu piese fabricate integral in tara .
      In concluzie, eforturi de cercetare in domeniu , fundamentala sau aplicata , s-au facut .

  6. Inca o data , multumiri pentru informatii Nicusor, habar nu aveam despre rachetele de croaziera/ antinava romanesti.
    Poate ca racheta de croazeira ( daca o fi existat separat ) ar fi avut legatura cu programul nuclear al RSR (programul Dunarea?).

    • As vrea sa fiu bine inteles, nu am date suficiente , racheta de croaziera ar putea fi acelasi acelasi lucru cu racheta antinava , dar speculat de presa dornica de senzational .Sau ar fi putut fi o versiune ulterioara, modificata a acesteia .Sau un proiect secret , separat .Nu stiu .Proiectul NN-86 a existat sigur.Se dorea inlocuirea rachetelor Styx cu ceva produs in tara .Se produsese chiar si o vedeta lansatoare , aproape identica cu cele din clasa OSA 1, carena fiind construita din otel in loc de aluminiu .A purtat numele de Albatrosul , si numarul de bord 199 ,intrata in dotare in 1981 .Electronica si artileria erau de provenienta sovietica .
      Cat despre programul Dunarea , parerea mea personala e ca Ceausescu nu a incercat fabricarea bombei atomice.Realiza ca este imposibil, sub enormele presiuni internationale , si din est si din vest .Declaratia lui mi se pare un bluff .Oricum tehnologia de separare a plutoniului a fost pusa la punct, si s-au produs cateva miligrame se pare .Nu stiu daca tehnologia mai exista acum , dupa disparitia de documente secrete de la SCN Pitesti .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *