Incercarea moarte n-are…

A doua oara e cu noroc

PT_Lundin_Northseaboats_63m_FMPV_trimaran_dsa_2014_news_2

Klewang FMPV (Fast Missile Patrol Vessel)

Desi prima unitate din clasa Klewang a luat foc si a fost distrusa complet la doar o luna de la lansare, Indonezia persevereaza sicomanda o serie de 4 nave de patrulare din aceeasi clasa.

Comanda va fi executata de acelasi santier indonezian – North Sea Boats (PT Lundin) – o afacere familiala suedeza deschisa in arhipelagul indonezian cu doar 10 ani in urma.

De data asta “expatii” au adus intariri si noile nave vor fi construite cu sprijinul SAAB, printre imbunatatirile normale aduse de experienta acumulata in scurta cariera a primei nave fiind adoptarea unui alt material compozit pentru suprastructura navei, mai rezistent la incendiu si cu proprietati mai bune in reducerea amprentei radar.


Clasa Klewang/FMPV este o incercare interesanta a unui constructor fara mare traditie de a intra pe piata navelor militare, mizand mai mult pe inovatie decat pe o experienta dovedita practic.

Proiectul numit de constructor X3K este, la cei 63 de metri lungime, o nava de patrulare purtatoare de rachete cu “semnatura radar redusa” sau cel putin asa sugereaza formele angulare, insa inovatia consta mai ales in adoptarea unei formule ultra-moderne “wave piercing trimaran”.

Sursa: Jane's

 

Pare cea mai in voga arhitectura navala aflata in studiu la ora actuala, ideea fiind de a combina avantajele oferite de comportamentul pe mare agitata si la viteze mari ale conceptului “very slender vessel” cu stabilitatea cata(tri)maranului.

Very Slender Vessel - Sursa: USMI

 

Ca mai toate ideile cu potential, si VSV a primit finantare din partea DARPA, fiind ideal pentru dotarea fortelor speciale cu o nava de dimensiuni relativ reduse, de mare viteza, utila in operatiunile de infiltrare la mare distanta.

Se spune ca britanicii de la Special Boat Service ar folosi deja de ceva timp nave tip VSV si nu incape prea multa indoiala ca ele se gasesc si in dotarea fortelor speciale americane.

Pentru a transforma VSV intr-o platforma capabila de operatiuni militare clasice era nevoie, pe langa redimensionare, si de o crestere a stabilitatii iar adaugarea a doua flotoare laterale era si cea mai logica solutie.

Omologii DARPA, britanicii de la QinetiQ/DERA au experimentat cu RV Triton, un demonstrator al tehnologiei necesare constructiei viitoarei clase de fregate a insularilor, insa formula adoptata in final a fost cea clasica iar Triton a ajuns in serviciul Australiei.

RV Triton - Sursa: naval-technology.com

 

Pana la urma prima utilizare serioasa a conceptului apartine tot US Navy, Austal construind deja celebra LCS-2. Desi programul LCS a suferit reduceri semnificative, viabilitatea trimaranului ca nava de lupta a fost demonstrata cu succes.

LCS-2 Independence - Sursa: Austal

 

Revenind la suedezii Lundin si cooperarea cu SAAB, noua varianta a clasei Klewang pare un concurent serios pentru navele chinezesti Type 022 Houbei, si ele bazandu-se pe o formula exotica derivata a catamaranului.

Type 022 Houbei - Sursa: chinadailymail.com

 

Chinezii au construit Houbei in numar mare si datorita pretului atractiv iar indonezienii ar putea sa incerce sa-i imite, folosind insa tehnologie occidentala.

Houbei in actiune - Sursa: defensetech.org

 

North Sea Boats este de urmarit in continuare, in caz de succes compania putand fi un exemplu si pentru altii, daca e sa ii comparam de exemplu cu Q Selva, constructorii Stealth Interceptor 700 prezentata la Expomil 2011.

Sursa: Q Selva

 

Diferenta a fost facuta de saltul lor de la ambarcatiuni mici la nave de patrulare si disponibilitatea guvernului local de a investi intr-o idee promitatoare chiar si in pofida esecului initial.

Tehnomil.ro

15 comentarii:

  1. Pai de trimaranul francezilor de la CMN, Ocean Eagle 40 nu spuneti nimic ?

    https://www.youtube.com/watch?v=e4PqubDjizA

  2. „Celebrul LCS-2”, ca argument pentru indonezieni, nu pare solid.
    USS Independence, ca de altfel intregul program LCS, a avut multe probleme. Chiar prea multe.
    In plus, probleme de design:
    „Also, the 104-foot (32-meter) beam, or widest width, on the second LCS, a trimaran, “may be a navigational challenge in narrow waterways and tight harbors,” according to the report.”
    http://www.bloomberg.com/news/2013-05-07/navy-ship-can-t-meet-mission-internal-u-s-report-finds.html
    In final, americanii satui de dificultati, au emis un nou RFI pentru SSCTF (Small Surface Combatant Task Force).
    Aici este link-ul unde gasiti documentul RFI. Recomand sa fie citit, e instructiv.
    https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=4672fccc30bde30cb8c1cff475c95cf5&tab=core&_cview=1
    PS Pacat ca Romania nu poate trimite o oferta. Avem fabrici si uzine, santiere navale, dar „nu e comenzi”. Altfel, proiectul in 6 luni, productia intr-un an 🙂

    • Tie parca-ti place Visby…mie nu (din cauza materialelor compozite si armamentului slab)…insa poate daca l-ar face catamaran („lipind” prin design doua Visby) as fi de acord.

      Lui George ii place USS Independence, dar, ca si „surata” monococa USS Freedom, parca e facuta special sa scoata peri albi la mentenanta si functionare.

      Raman la parerea ca americanii trebuiau sa includa in proiectul LCS si un catamaran, pana in acest moment clasa de JHSV-uri ale Austal fiind pe felie (cu ceva modificari -sa fie mai zvelte in latime si mai scurte pe lungime). Spatiul interior al unui catamaran este imens – nu zic ca si la trimaran nu e aceeasi situatie – dar parca un catamaran se preteaza mai bine la tonajul necesar unor asemena clase de nave…

  3. Si modificarile (Multi Mission Bay) la clasa Sigma (DAMEN…inclusiv Galati…daca s-ar dori de „secretarele” noastre), prezentate la DIMDEX 2014:
    http://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/dimdex-2014/1694-damen-showcased-its-sigma-multi-mission-bay-concept-during-dimdex-2014.html

    „SIGMA Multi Mission Bay. En parallèle, DAMEN présentait également son concept de baie multi-mission appelée « SIGMAMulti-MissionBay » destiné aux corvettes et frégates de type SIGMA. Adaptable à l’arrière de ces unités, cette solution permet avant tout d’augmenter la capacité de stockage des SIGMA et leur polyvalence :

    – pour la drome : jusqu’à trois RHIB supplémentaires (de neuf mètres maximum) pour la mise en œuvre de forces spéciales ;

    – pour la guerre des mines : stockage jusqu’40 mines à orin ;

    ou de lutte anti-sous-marine : installation d’un sonar à immersion variable – VDS.
    sigma multi mission bay

    Daca ar fi avut 2 „launch bay” pentru RHIB-uri ar fi fost perfect, de exemplu Gowind (insa acoperite de „flight deck”):gowind rhib

  4. Da, imi place Visby, pentru ca un concept deosebit. Faptul ca are materiale compozite il face si mai atractiv, pentru ca semnatura radar va fi un foarte mica.
    E o corveta, asa ca e inarmata ca atare. Vrei mai mult, mergem la fregate.
    Programul LCS, dupa opinia mea, nu a fost un succes.
    Austal a iesit din consortiu si au fost criticati pentru greseli de design. Probleme de coroziune, daca nu gresesc. Dar la noul RFI au depus un nou proiect.
    La finele anului o sa aflam concluziile pentru SSCTF.

  5. Si sa nu uit. Ma fac vinovat ca-mi place si DDG-1000.
    Ca avem si acolo materiale compozite din plin 🙂

  6. Foarte bune articolele de pe Tehnomil. Poate il preluati si pe acesta http://www.tehnomil.net/2014/08/18/cu-ce-vom-inlocui-ag-7/ , este foarte reusit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *