Retrocedarile ilegale din Transilvania contesta Tratatul de la Trianon.

Chestiunea optantilor unguri analizata de Prof. Univ. Dr. Ioan Sabau – Pop

Tratatul-de-la-Trianon-Treaty-of-Trianon-Versoix-Ziaristi-Online

  1. Contextul istoric în care a apărut problema „optanţilor”.

 

După Unirea Transilvaniei cu România prin actul istoric de la 1 Decembrie 1918 au trebuit rezolvate multe chestiuni interne şi internaţionale privind stabilirea graniţelor de vest ale tânărului Stat român, de succesiune ale statelor reglementate de dreptul internaţional, ale cetăţeniei locuitorilor Transilvaniei de până atunci şi nu în ultimul rând de dreptul de proprietate.

În privinţa dreptului de proprietate era de soluţionat aspectele privind dreptul de proprietate aparţinând statelor implicate în împărţirea teritorială, pe de o parte, precum şi dreptul de proprietate asupra bunurilor private aflate pe teritoriul Transilvaniei care până la Marea Unire le-au deţinut persoane fizice sau alte entităţi constituite juridic după regulile dreptului privat (societăţi, biserici, bănci, cooperative, asociaţii, etc.) pe de altă parte.

Pentru bunurile care erau supuse unui regim instituţional, adică deţinute de monarhia austro – ungară ca stat imperial, erau de două categorii: prima categorie, care revenea cancelariei imperiale propriu – zis şi a doua, cele care reveneau Ungariei ca parte statală în monarhia bicefală. Aici s-a născut şi prima dificultate de partajare rezultată din complexitatea evoluţiei şi transmiterii formelor de proprietate publică existentă dinainte de 1867 când s-a născut pactul dualist. Adică erau categorii de bunuri care au aparţinut instituţiilor imperiale înainte de 1867 şi care nu s-au transmis formal Ungariei, pactul dualist având atunci o semnificaţie pur politică. Este spre exemplu teritoriul din zonele grănicereşti, garnizoanele militare cu zonele aferente, instituţiile publice ale armatei şi autorităţilor imperiale, (Fondurile publice”entităţi înfiinţate de împăraţii Iosif al II – lea şi Maria Tereza). În ce le priveşte după anul 1920, guvernul ungar a făcut eforturi să le recupereze sau să le transmită unor particulari de naţionalitate maghiară şi rămaşi în continuare în credinţa Ungariei, pentru a împiedica preluarea de către Statul Român. De exemplu aşa s-a întâmplat cu o clădire publică în Braşov redenumită „Casina maghiară” şi Cercul cetăţenesc Maghiar din Braşov.[1]

Cert este că transmiterea bunurilor caracterizate ca având uzaj public, pe principiul succesiunii teritoriale între statele succesoare, au revenit Statului la care s-a transmis teritorial o provincie, în cazul nostru Transilvania revenind României, toate bunurile publice ale statului ungar au intrat în componenţa patrimonială a României, cu obligarea de a plăti eventuale creanţe accesorii acestor proprietăţi.

O situaţie aparte o prezintă însă regimul juridic al proprietăţii private, care în principiu nu se schimbă, titularii dreptului de proprietate rămânând aceiaşi.

În cazul Transilvaniei, după primul război mondial s-au ivit evenimente importante care au afectat fizionomia juridică şi a formelor de proprietate privată generate de nedreptăţile istorice puternicele stări de lucruri ale relaţiilor feudale prezente încă în Transilvania începutului de sec. XX, instituite de marii proprietari latifundiari unguri, întru – totul ancoraţi în sistemul feudal.

Sub imboldul doctrinei Wilsonniene privind drepturile individuale şi egalitatea indivizilor, al efectelor devastatoare produse de război, a atitudinii Ungariei care făcea eforturi disperate pentru recuperări teritoriale s-au impus atât în România cât şi în statele succesoare imperiului o serie de reforme şi de alte măsuri legislative pentru a soluţiona contenciosul istoric cu Ungaria, foarte greu de clarificat, pe de o parte şi de a reorganiza ţara prin modernizarea şi democratizarea instituţiilor care s-au şi realizat prin Constituţia de la 1923, pe de altă parte şi în fine, de a înfăptui reforma economică şi agrară pentru populaţia românească aflată într-un grad insuportabil de pauperizare seculară. A fost adoptată Legea reformei agrare din 30 iulie 1921 pentru Ardeal, Banat şi Crişana, care avea particularitatea că erau vizate marile proprietăţi ale latifundiarilor unguri care deţineau suprafeţe funciare imense acumulate secular.

Prin Tratatul de la Trianon din 4 iunie 1920, s-au statuat o serie de măsuri care priveau România şi Ungaria; interesează aici faptul că Ungaria a fost obligată să predea României arhivele istorice şi de proprietate privind Transilvania şi totodată pentru locuitorii Transilvaniei care au fost până la Marea Unire consideraţi cetăţeni ai monarhiei habsburgice care s-a destrămat, li s-a pus la dispoziţie un drept de opţiune care trebuia exprimat într-un anumit termen cu privire la cetăţenia pe care o alege fiecare, fie română ca locuitor al Transilvaniei revenită la România, fie a Ungariei, sau fie o altă cetăţenie a statelor succesoare cu provincii istorice preluate din imperiu.

Puşi în faţa acestei opţiuni, în afara populaţiei obişnuite care a rămas în Transilvania, aproape toţi marii proprietari şi reprezentanţi ai autorităţilor din Ungaria prezenţi în Ardeal au preferat să nu recunoască şi nici să accepte Unirea dar foarte important au ales cetăţenia ungară sau în orice caz nu au preferat cetăţenia română şi au plecat în străinătate. De aici s-a încetăţenit şi termenul de „optanţi unguri”.

Efectele importante s-au produs prin această opţiune asupra proprietăţilor din Transilvania, supuse reformei agrare, exproprierii şi corelativ cu împroprietărirea populaţiei sărace în îndreptăţite, indiferent de naţionalitate.

Problema proprietăţilor care au aparţinut „optanţilor unguri” şi care urmau să fie expropriate şi apoi să fie împărţite prin împroprietărire au constituit obiectul unor dispute înverşunate la autorităţile naţionale şi organizaţiile internaţionale ale vremii, controversă care din păcate nu s-a terminat nici până în zilele noastre.

Aşadar termenul de „optanţi” a avut în vedere pe acei locuitori de origine sau declaraţi unguri din Transilvania care după Tratatul de la Trianon nu au acceptat cetăţenia română oferită de prevederile tratatului, ei au „optat” pentru cetăţenia ungară sau altă cetăţenie lăsată la alegere de acelaşi Tratat de Pace.

Disputa juridică care a amplificat conflictul atât cu guvernul Ungariei cât şi cu categoria „optanţilor” a fost născută de Reforma agrară din 1921, când au fost supuse exproprierii şi moşiile întinse care au aparţinut proprietarilor unguri, fie cei care au devenit cetăţeni români prin Tratat (foarte puţini), sau care au rămas cetăţeni unguri după ce ei au optat pentru cetăţenia ungară.

În intenţia Statului român era aplicarea Reformei agrare din 1921 fără nici o discriminare. Acest lucru i-a nemulţumit pe optanţi, care au încercat să impună în favoarea lor o serie de privilegii, scop în care au făcut lobby la mai toate forurile politice şi juridice atât din România cât şi în plan internaţional. Ungaria a făcut din această dispută o politică de stat cu prioritate.

Optanţii au înaintat la început cereri în faţa Tribunalelor din România prin care au contestat măsura exproprierii care s-a făcut în mod egal pentru toate marile proprietăţi. Instanţele româneşti în anii 1921 – 1923 au confirmat legitimitatea exproprierilor şi a reformei agrare prin împroprietărirea populaţiei sărace.

În perioada, după înlăturarea regimului bolşevic a lui Bella Kun în august 1919, în august 1919, chiar cu sprijinul armatei române, s-a instalat la putere în Ungaria Guvernul condus de Miklos Horty. Optanţii unguri cu proprietăţi în Ardeal au sesizat Guvernul hortyst de la Budapesta, care la 16 august 1922 se adresează Conferinţei de Pace a Ambasadorilor de la Paris, susţinând că prin măsurile de aplicare a reformei agrare şi tratamentul juridic aplicat marilor latifundiari unguri „constituie o flagrantă violare a tratatelor”. România a aplicat un tratament egal pentru toate proprietăţile supuse exproprierii şi mai apoi atribuirii în mici suprafeţe pentru populaţia fără avere, chiar recunoscut acest model de „optanţi” ei pretindeau că li se cuvine un tratament preferenţial.[2]

Deşi a ocupat mult atenţia opiniei publice europene în epocă, acel demers în faţa organismelor şi instanţelor internaţionale are încă o serie semnificativă de necunoscute.

Este o constatare pe care o face un contemporan, Onisifor Ghibu, cărturar polivalent care a scris despre procesul (procesele) optanţilor, „se cunoaşte, dar cred că nu destul de bine, ce a fost cu acel proces”.[3]

După ce Conferinţa ambasadorilor de la Paris s-a considerat că nu poate fi investită să soluţioneze litigiul, Guvernul Ungariei a folosit prilejul de a pune în acţiune încercarea cercurilor revizioniste de a ţine în atenţia permanentă a opiniei publice mondiale pretenţiile Ungariei care ar fi fost restrânsă în graniţele ei pe nedrept. Pe lângă pretenţiile exorbitante ca echivalent al proprietăţilor expropriate s-au depus eforturi constante de a câştiga simpatia şi sprijinul cercurilor conducătoare din lumea occidentală pentru refacerea Ungariei în teritoriile dinaintea primului război mondial, folosită ca pretext.

 

Fenomenul s-a desfăşurat astfel:

După formarea statelor naţionale după primul război mondial, provincii şi teritorii însemnate care au aparţinut imperiului habsburgic s-au alipit sau au format statele naţionale. Ungaria a fost supusă acestui proces şi a „pierdut” teritorii care pretindea că îi aparţin ca un drept istoric. Ungaria a fost redusă în graniţele stabilite prin Tratatul de la Trianon prin care s-a pus capăt Conferinţei de Pace de după război.

Ungaria a readus în scenă problema optanţilor unguri cu vecinii săi Cehoslovacia, Iugoslavia şi România, unde au avut proprietăţi întinse un număr de cca 300 de familii de mari proprietari care se revendicau ca aparţinând blazoanelor şi titlurilor nobiliare maghiare. Proprietăţile lor au ajuns să facă parte şi să fie cuprinse în teritoriile statelor succesoare Ungariei, între cele menţionate şi România care şi-a extins suveranitatea naţională asupra Transilvaniei (Legea reformei agrare din 30 iulie 1921, se exprimă pentru teritoriile din Ardeal, Banat şi Crişana). Un număr însemnat de cca 200 de familii aveau proprietăţi şi în Transilvania, după statistici deţineau aproape 80% din suprafeţele agricole şi de pădure, în numele statului ungar al cărui cetăţeni şi erau.

Alături de guvernanţii Ungariei nu au recunoscut, nu au acceptat Unirea Transilvaniei cu România şi s-au opus măsurilor de expropriere adoptate de România. Iniţial au opus rezistenţă negând orice autoritate a statului român în ce-i priveşte, a cărui cetăţenie oferită au refuzat-o.

În faza următoare ca cetăţeni unguri au pretins să fie exceptaţi de la expropriere solicitând sprijinul Ungariei şi al organizaţiilor internaţionale.

Cereau să fie lăsaţi să rămână şi mai departe stăpâni peste moşiile din Ardeal chiar dacă s-au expatriat părăsind cu bună credinţă teritoriile de acum ale României şi să se găsească „şi pe mai departe în situaţiunile de care beneficiază din vremea feudalilor”.[4]

Cu toţii au făcut plângere la Liga Naţiunilor împotriva Cehoslovaciei, Iugoslaviei şi României, prin care solicitau ca să rămână în proprietate sau moşiile lor să fie răscumpărate la preţuri astronomice. Pretindeau că li se cuvine un tratament ca foşti stăpâni, în cazul nostru al Transilvaniei şi stabilirea despăgubirii să fie pe măsură în cadrul reformelor agrare.

Poziţia Guvernelor Cehoslovaciei şi Iugoslaviei a fost cât se poate de clară. Au răspuns fără echivoc că problemele legate de organizarea politică şi economică prin reforma agrară din fiecare ţară constituie o chestiune absolut de proprie de suveranitate internă, în care nu avea ce căuta Liga Naţiunilor. Astfel că această chestiune a fost tranşată foarte clar, cererile optanţilor unguri au fost expediate de la Liga Naţiunilor ca o chestiune internă a Cehoslovaciei şi a Iugoslaviei, fără nici un fel de alte discuţii, finalizându–se simplu cum a considerat în viziune proprie fiecare stat.

În relaţiile cu România problema optanţilor unguri a luat o altă turnură la care au concurat 2 factori în principal. Cercurile de interes ale optanţilor înfiltrate în sferele puterii din România timpului sprijinite puternic din aval de influenţa Vaticanului la rândul său cu pretenţii, au fost foarte abile şi pe de altă parte, factorii decizionali ai României au manifestat naivitate şi slăbiciuni neîngăduite.

Guvernanţii, cercurile puterii şi parte însemnată din fruntaşii României au crezut de cuviinţă că este mai bine să se ducă tratative având convingerea de justeţea măsurilor adoptate. A fost o capcană întinsă diplomaţiei româneşti, care nu a fost sesizată. Era previzibil că optanţii adânc înrădăcinaţi în concepţiile lor feudale care şi corespundeau intereselor lor, au refuzat evidenţa unei situaţii de fapt şi de drept. Au adoptat o poziţie total rigidă şi au mizat pe câştigul cauzei, după cum au şi reuşit până la un loc.

Au supralicitat pretenţii exorbitante în cazul supunerii la expropriere, prin intermediul Guvernului Ungar au cerut printre altele un preţ cu mult superior celui plătit proprietarilor români. Din cele consemnate în documentele la îndemâna şi analizate de istorici[5] se pretindea o despăgubire globală de peste 33 miliarde lei care să se achite imediat; plata să se facă în franci aur şi coroane aur cu o singură tranşă, plata 20% pentru deranjul în proprietate, cu păstrarea unor proprietăţi la alegere. După ce contenciosul a trecut la instanţele internaţionale, nu s-a mai discutat în moneda naţională a României, care la acea dată era convertibilă.

Moneda naţională a României era cu mult mai puternică decât în zilele noastre, iar pentru a face o comparaţie cu pretenţiile emise ceea ce era insurmontabil, bugetul anual al ţării nu depăşea 13 miliarde de lei.

Cel care demască în numele României aceste pretenţii absurde a fost Nicolae Titulescu reprezentantul principal al României la Liga Naţiunilor.

El a surprins substratul problemei bazându-se pe intuiţia sa juridică şi calităţile de diplomat, cu toate că la început nu era iniţiat în aspectele disputei. Excelenta lui pregătire diplomatică, darul oratoric şi autoritatea de care se bucura a dus la acceptarea punctului de vedere că reforma agrară din România, în jurul căreia gravitau reclamaţiile optanţilor este o chestiune exclusiv internă a României în care Liga Naţiunilor nu se poate amesteca.

S-a ajuns la o concluzie similară cu a Cehoslovaciei şi Iugoslaviei şi s-a redactat un document proces – verbal care trebuia să închidă contenciosul pendinte la Liga Naţiunilor. Delegatul Guvernului Ungar a participat la redactare şi a semnat procesul – verbal, alături de Nicolae Titulescu şi reprezentanţii desemnaţi de Liga Naţiunilor.

Cercurile oficiale maghiare au dezavuat actul semnat cu toate că reprezentantul Ungariei avea depline puteri în numele guvernului. S-a pretins că nu are dreptul să semneze aranjamentul care s-a făcut, au înlocuit delegatul la Ligă cu contele Apponyi. La Liga Naţiunilor nu s-a clarificat această repoziţionare a Ungariei care şi-a renegat semnătura cu puteri depline a propriului reprezentant, erau necesare clarificări, în acelaşi timp România nu a reacţionat pe măsură. Lucrurile au rămas în suspensie şi conflictul diplomatico – juridic readus în actualitate.

Statul Român nu are o reacţie decisivă, cursul contenciosului se schimbă în cazul României, odată cu numirea lui Apponyi, un remarcabil reprezentant al conservatorismului anacronic, al stărilor feudale depăşite, inteligent şi inflexibil, tocmai un personaj potrivit pentru asemenea misiune din partea Ungariei.

Onisifor Ghibu, contemporan cu evenimentele şi cunoscător al parcursului procesului optanţilor unguri afirmă că Apponyi chiar fiind deplin interesat şi tributar rânduielilor feudale, era o figură remarcabilă a politicii feudale maghiare care a menţinut populaţia românească din Transilvania într-o stare de aservire şi inferioritate economică existentă dinainte de Revoluţiile de la 1848, tocmai bun acel Apponyi foarte capabil şi convingător pentru misiunea acordată, vorbitor fluent în mai multe limbi (germană, italiană, franceză, engleză), afişa o ţinută şi atitudine diplomatică, care captiva auditoriile în mod deosebit cel neiniţiat în domeniu. Sarcina principală a lui era să tragă linie peste tot ce făcuseră antecesorii săi şi să readucă lucrurile în discuţie de la început.

Guvernul României a jucat totul pe „Cartea Titulescu”, însă marele profesor şi diplomat român stăpân pe argumente, cu dreptatea de partea lui nu a mai luptat cu aceeaşi forţă. Dornic de afirmare şi orgolios nu a vrut să rateze duelul diplomatic şi oratoric cu ecoul pe care îl putea produce de la tribuna Ligii Naţiunilor, era o ocazie remarcabilă de afirmare a personalităţii sale pe scena diplomaţiei internaţionale, ţinea mult la propria persoană faţă de care a trecut în plan secund o chestiune naţională atât de importantă.

Este tot atât de adevărat că toate premisele erau de tranşare favorabilă României şi o asemenea victorie în faţa Ungariei ar fi avut răsunet în toate cancelariile occidentale, iar Titulescu s-ar fi umplut de glorie.

Vastele sale cunoştinţe juridice, spiritul intuitiv, spontaneitatea oratorică dubla foarte mult, chiar acoperea nerecunoaşterea unor detalii tehnice, a unor statistici, număr de persoane, suprafeţe, etc. şi o putere genială de a specula pe greşelile şi argumentele adversarilor dovedite atât în procesele de răsunet din ţară şi ce interesează aici pentru interesele României. Este dificil de reproşat că nu a rezistat ispitei de a-l învinge pe Apponyi şi a riscat acceptând disputa tocmai pe interese patrimoniale, politice şi financiare ale României.

În pledoaria sa din 20 aprilie 1923, a demascat enormitatea pretenţiilor Ungariei, numindu-le „imposibilitate amorală” dublată de imposibilitate financiară pentru că cererea de plată în aur depăşeşte de peste 2 ori şi jumătate cifra totală a bugetului român. Titulescu a adus argumente decisive atunci când a învederat textual că România are perspectiva unei economii moderne că „a căutat să imprime legislaţiei agrare un caracter obiectiv ca semn al unei dreptăţi severe, poate, dar dreptate egală pentru toţi: Aceasta a făcut să trateze pe picior de egalitate atât optanţii unguri cât şi proprietarii români”.[6] Titulescu a adus argumente şi dovezi concludente în direcţia că reforma agrară din 1921 a vizat în egală măsură pe toţi ţăranii cultivatori de pământ „independent de orice consideraţie asupra naţionalităţii anterioare şi astfel un mare număr de ţărani unguri sunt astăzi proprietari în Transilvania datorită legilor româneşti de expropriere pe un pământ care, altfel nu le-ar fi revenit niciodată.”

Trebuie recunoscut meritul istoric al diplomatului şi eminentului jurist care a fost Titulescu, în prima etapă dobândind un succes covârşitor prin semnarea procesului verbal care statua justeţea cauzei României, care a scos Transilvania din feudalism în care a fost abandonată la discreţia grofilor unguri de Pactul dualist de la 1867, şi că, în definitiv chestiunile de reformă şi de proprietate ţin de suveranitatea României, constituie o politică internă fără să poată fi internaţionalizată.

 

  1. Repere de desfăşurare ale procesului optanţilor şi hotărârile adoptate

 

Ca urmare a sforilor trase prin culisele cancelariilor europene unde simpatiile împărtăşite pentru România şi Ungaria erau împărţite, după Unire înflăcărarea personalităţilor care au susţinut în Occident cauza dreaptă şi jertfele aduse de poporul român s-a mai atenuat, fie considerând ca o misiune îndeplinită, fie mai ales de angrenarea în luptele interne pentru putere şi pentru acumularea de avere, pentru mulţi fruntaşi politici interesele ţării au fost trecute în plan secundar. Au început să apară germenii care săpau la temelia României Mari şi din interiorul ţării, lupta pentru putere şi averi orchestrată chiar de Casa Regală au dat semnele de slăbiciune ale Statului Român, simpatia occidentală erodată sau diminuată. După război toţi actorii s-au concentrat pe reconstrucţia internă a statelor rezultate din prima mare conflagraţie. Era propice pentru România să-şi croiască propriul drum şi să se afirme egal cu celelalte state, aruncând balastul care până atunci o încetinea.

Prudenţa şi poate ignoranţa în egală măsură cu dezinteresul pentru destinele ţării care ne urmăresc ca o fatalitate istorică până în zilele noastre, au făcut ca unele lucruri să se îndrepte într-o direcţie greşită, cu acumulare în timp şi cu efecte în lanţ, până în zilele noastre când plătim poliţele unei consecvente captivităţi istorice.

Este şi situaţia generată de procesul politico – istoric al optanţilor unguri care a stat la rădăcina proceselor aceloraşi optanţi la Tribunalul arbitral de la Paris.

Este adevărat că Titulescu a susţinut interesele României în toate fazele îndelungatului proces dar aceasta după ce Apponyi a tras sfori cu abilitate şi a reuşit să impună că problema trebuie soluţionată la nivelul Ligii Naţiunilor, adică, caracterul intern al reformei agrare este discutabil şi trebuie aduse soluţii în instanţe internaţionale. Repetăm nu s-a întâmplat aşa în cazul Cehoslovaciei, unde în provincia Slovacă 25% din populaţie era de origine maghiară şi marile proprietăţi aparţineau magnaţilor unguri şi la fel în cazul Iugoslaviei unde situaţia de proprietate în provincia Novi – Sad era asemănătoare. Se pune legitim întrebarea, cum de a reuşit Cehoslovacia să evite internaţionalizarea contenciosului cât timp reforma agrară a acestei ţări nu era atât de progresistă cu aceea iniţiată de România, istoria maghiarimii a fost mai prezentă în Slovacia, unde au evoluat centre de cultură şi de civilizaţie ungureşti (Gheorghe Rakoczi şi contele Andrassi), de asemenea mari proprietăţi, în fine capitala Ungariei feudale a fost la Pojon (Bratislava zilelor noastre).

Este un argument că diplomaţia românească şi drept consecinţă reprezentaţii săi cel puţin în problema analizată, nu a fost calificată şi nici nu s-a ridicat la nivelul care ar fi trebuit chiar dacă printre cei care ne-au reprezentat, figura centrală a fost marele şi admirabilul Titulescu. Titulescu şi Apponyi se cunoşteau foarte bine, acelaşi contemporan al lor (Onisifor Ghibu) susţine că lui Titulescu i-a surâs perspectiva de a-l înfrunta ca adversar pe reprezentantul ungur şi nutrea convingerea sigură că va câştiga cauza României. Era un prilej deosebit pentru Titulescu să poarte o luptă la asemenea nivel, în diplomaţie este un prilej care nu poate să fie pierdut. Era o muncă nemaipomenită, pentru că teza românească, pe lângă argumentele juridice necesita o documentaţie amplă: statisticile demografice; de structura proprietăţii, studii pedologice, geografice, componenţa populaţiei pe particularităţi etnice, date ale recensământului populaţiei din mediul rural, puterea economică, stadiul de dezvoltare al economiei, geneza istorică a formelor de proprietate, etc.

Titulescu şi-a dat seama de complexitatea situaţiei, pe care el nici nu o cunoştea la început, a dobândit o documentare pe care a sintetizat-o remarcabil pe parcurs şi la cererea lui Guvernul român a angajat cca 50 de specialişti cu notorietate din toată Europa, au fost preferaţi profesori la universităţi europene din Franţa (17 universităţi) la care s-au adăugat 33 de universitari din Elveţia, Germania, Suedia, care la rândul lor total necunoscători au trebuit să se documenteze. S-au făcut cercetări şi s-au redactat materiale în mai multe limbi.

Franţa juca un rol important în diplomaţia europeană de după primul război mondial. La solicitarea Guvernului Franţei adresat Academiei Franceze prin universităţile de renume dar şi pentru a fi utilizat ca material informativ şi documentar s-au făcut cercetări riguroase şi chiar s-a redactat şi s-au publicat în volum: „La REFORME AGRAIRE EN ROUMANIE – et les Optants hongrois de Transylvanie devant la Societe des Nations – „, publicată în anul 1927, când disputa procesuală era în toi. Este de remarcat că s-au cerut cercetări şi păreri cel puţin în aparenţă neutre, care susţineau partea României. Generozitatea Guvernului Român era dictată de credinţa că dreptatea este de partea lui şi au fost cooptaţi şi alţi cercetători.

Este cazul profesorilor erudiţi din Anglia şi Germania, în care Ungaria avea un lobby puternic şi personalităţi influente din aceste ţări erau de partea Ungariei. Ex. au fost cooptaţi şi au depus lucrări la dispoziţia decidenţilor prof. J.E.G. de Montmorency, profesor de drept la Universitatea din Londra; prof. Karl Strupp, profesor la Facultatea de drept din Frankfurt.

Angrenarea unui număr atât de însemnat de persoane în acest demers a produs haos şi nesincronizare, partea bună a documentării este că în urma selecţiei făcute s–au putut extrage sintetic concluziile necesare dezbaterii din faţa Ligii Naţiunilor. Însă foarte important, materialele elaborate au fost în faza următoare utilizate la Tribunalul arbitral româno – ungar de la Paris, unde s-au discutat la nivel de cuantum sumele plătite despăgubiri pentru optanţii unguri când litigiul a devenit de drept privat. Titulescu a coordonat apărarea României dar nu a fost singurul actor în scena unde s-au desfăşurat disputele, la Tribuna Ligii Naţiunilor, la Curtea de la Haga, la comisiile unde părţile au fost invitate pentru explicaţii şi în fine la Tribunalul arbitral.

I-au fost alături Alexandre Millerand, a fost prim – ministru al Franţei şi Sigmund Rosenthal un remarcabil maestru al barei şi cunoscător al dreptului internaţional. Rosenthal avea o bogată experienţă fiind preţuit de Brătianu însuşi care l-a numit consilier din partea României la Conferinţa de Pace de la Paris. El a lucrat în sub – comisia privind responsabilităţile războiului şi a violării legilor războiului.

A fost un jurist remarcabil, cu vocaţie, erudit, calităţi dublate de intransigenţa personală care o făcea pentru documentare proprie, în cercetarea dovezilor şi stabilirea faptelor. A fost membru în comisia de unificare a legislaţiei civile şi comerciale de pe lângă Ministerul Justiţiei, şi din 1923 face parte din Comisia de reparaţii de la Paris, pentru aplicarea art. 181 din Tratatul de la Trianon. Era printre cei recomandabili de a participa şi la procesul optanţilor unde a debutat ca reprezentant al României. După prestaţia sa remarcabilă, Ion Brătianu i-a propus să fixeze onorariul, la care i-a răspuns cu demnitate „Onoarea de a fi reprezentat ţara mea în acest proces constituie cel mai frumos onorariu al vieţii mele”.

Rosenthal nu poate fi uitat, ar fi nedrept să i se atribuie totul lui Titulescu, care s-a folosit de pregătirea şi cercetarea probatorie în proces făcute în munca de filigran a lui Rosenthal. Acurateţea argumentelor sale, concluziile şi memoriile scrise pe care le-a depus şi apoi publicat în „Pandectele române” sunt dovada eforturilor sale susţinute cu tenacitate.

Într-adevăr contrastul puternic a reieşit din limbajul a două lumi diferite, lumea reprezentată de Titulescu un liberal şi democrat european şi lumea feudală opusă care l-a avut exponent pe Apponyi, acesta vorbea în numele unei aşa – zise „patrii maghiare sfinte” care a fost nedreptăţită la Conferinţa de Pace şi trebuie să i se facă dreptate, chiar şi prin restituirea/despăgubirea proprietăţilor rămase în Transilvania.

Litigiile au fost adjudecate cu privire la stabilirea despăgubirilor la Tribunalul arbitral româno – ungar de la Paris, la Tribunalul civil de mare instanţă din Paris se găsesc dosarele litigiilor purtate de Statul Român versus optanţii unguri, între coperţile dosarelor se găsesc consemnate preocupările, eforturile, susţinerile părţilor şi pentru cele mai multe hotărârile pronunţate. Investirea s-a făcut prin cererea depusă la 29 decembrie 1923 în numele optanţilor de Ungaria. Investirea, procedura şi obiectul rezultă din convenţia care s-a impus părţilor.[7]

În urma proceselor, care, purtate pe la diferite instanţe internaţionale, politice şi juridice, au durat peste 7 ani, în arbitraj s-au stabilit sume care urmează să fie despăgubite de către Statul Român celor care au reclamat sub denumirea încetăţenită de optanţi unguri.

Dreptul lor de proprietate s-a transformat în drept de creanţă constituit prin două fonduri, cel mai important fiind ce al optanţilor de la Balle, în Franţa. România a efectuat acolo toate vărsămintele la care a fost obligată, în franci elveţieni şi coroane aur, după cum a fost convertită obligaţia.

Tot în contextul despăgubirilor optanţilor unguri, România a renunţat la despăgubirile care îi erau datorate de Ungaria, stabilite de Comisia creată prin Tratatul de la Versailles, cerând guvernului ungar să facă din aceste sume vărsăminte pentru a fi satisfăcuţi optanţii unguri.

În împrejurări normale şi stabile din punct de vedere juridic chestiunea marilor proprietăţi care au aparţinut magnaţilor unguri ar trebui să fie cu totul încheiată. Statul Român a luat măsura exproprierii după care în baza Legii reformei agrare din 1921 a împroprietărit categoria ţăranilor săraci şi îndreptăţiţi. În succesiunea lor evenimentele istorice şi faptele juridice îşi produc efecte definitive, progresul şi evoluţia societăţii a schimbat structura de proprietate peste tot, iar anumite aspecte nu mai pot fi reversibile.

Readucerea în actualitate a pretenţiilor de proprietate după 1990, de către urmaşii „optanţilor” este o eroare cu atât mai gravă cu cât există voci şi autorităţi ale Statului Român care găsesc aplicabile legile de restituire şi în cazul acestora.

 

Ioan Sabău – Pop / Ziaristi Online

 

33 de comentarii:

  1. Romania a platit cu varf si indesat.Indivizii care nu numai ca afirma dar continua sa dea sate intregi unor fosti grofi, de ce nu sunt trasi la raspundere penal? Sunt interese? Guvernele Romaniei ce fac, doar alegeri?

  2. Numai cand citesc titlul acestui articol mi se intoarce stomacul pe dos, efectiv ma umplu de toti dracii. Aseara mi-a venit sa sparg televizorul cand l-am vazut pe Basescu spunand cu nonsalanta ca ar fi trebuit sa acordam despagubiri in cuantum de maxim 20-30% asa cum au procedat alte state din centrul europei, Polonia, Ungaria, eventual si ceva despagubiri in bani. Pai nu tu ai fost ma BETIVANULE presedintele care a promulgat aceasta lege??????? Acum vi sa spui cand nu se mai poate face nimic??????? dupa ce au venit ungurii cu acte false si au revendicat si obtinut sute de mii de hectare in Ardeal???
    Slovacii, polonezii si ungurii au dat inapoi maxim 20% din ce au confiscat comunistii dupa 1945 in schimb noi dat restitutiom in integrum si proprietatile care au mai fost despagubite in procesul optantilor.

    EFECTIV MI SE FACE SCARBA, IMI VINE SA VOMIT NUMAI CAND VAD ASTFEL DE TITLURI SI ARTICOLE PRIN PRESA!!!!!!!!!!

    Noi stam ca prostii si comentam iar politicenii corupti si tradatori de tara ne vand pe 2 lei.

    De ce nu s-a introdus un plafon maxim la retrocedari? cum poate venii cineva sa ceara 25.000 de hectare, altul 35.000 de hectare???
    Sa luam ca exemlu satul Nadas din judetul Arad unde au retrocedat un sat intreg cu vreo 8.000 de hectare(stiu ca a intrat DNA-ul pe fir si incearca sa mai salveze ceva), sa zicem ca aceasta retrocedare era corecta, trebuia introdus un plafon maxim, sa zicem de 1.000 hectare, iar restul de 7.000 de hectare trebuia impartit tinerilor din zona, familiilor proaspat casatorite care nu aveau locuri de munca si care au sfarsit prin a pleca in pribegie prin Europa in cautarea unui loc de munca.
    Trebuia acordate in concesiune pe 50 ani cate 20-30 hectare de padure tinerilor iar exploatarea corecta, adica nu defrisari masive, ar fi adus un castig de cel putin 1.000 euro pe luna, nu mai vorbesc in cazul in care tinerii s-ar fi asociat si ar fi deschis ceva fabricute de prelucrare a lemnului cu bani europeni si si-ar fi angajat si sotiile acolo in zona ar fi dus la venituri de cel putin 2.000 euro pe lua pe familie. Uite asa am fi creat locuri de munca bine platite, am fi avut crestere economica, am fi avut bani si de inzestrarea armatei, tara s-ar fi dezvoltat frumos.

    In schimb, TRADATORII DE NEAM SI TARA, POLITICENII, ne-au vandut pe doua parale iar noi stam ca prostii in ”PANA MEA” si comentam pe forumuri, EFECTIV mi se intoarce stomacul pe dos, imi vine sa vomit!!!!!!!

  3. Georgica, am introdus adresa de mail gresit, si din greseala am trimis comentariul de doua ori, comentariul imi apartine

  4. Acum ce sa mai zicem. E o situatie complexa si dpdv istoric. Practic, pana la 1918 , Transilvania s-a aflat sub conducere sau influenta in primul rand maghiara. Daca tu ca popor roman,majoritar se zice, accepti cateva sute de ani sa nu ai un cuvant de spus in soarta tarii in care traiesti, asta ridica mari semne de intrebare. Sa fim sinceri. Oare daca ar fi fost majoritari in Romania ,secuii ar fi stat cuminti sute de ani si ar fii acceptat toate tampeniile ce le-au acceptat romanii in Transilvania?

  5. Atitudinea actuala a functionarilor ce reprezinta Statul Roman este TRADARE. Nu au mandat politic pentru a renunta la drepturile juridice si politice al natiunii romane in Ardeal. Orice fac ei, orice sentinta judecatoreasca este nula de drept. Instantele de judecata nu dreptul sa creeze drept, au dreptul doar sa-l aplice. Chestiunea optantilor unguri a fost rezolvata deja. Judecatorii care dau sentinte ilegale ar trebui dati afara din magistratura, iar sentintele lor desfintate. Numai ca UDMR-ul face jocurile politice in Romania. Nebun, nebun Vadim, dar juridic avea dreptate: UDMR-ul este neconstitutional si trebuie desfintat in regim de urgenta. Constitutia nu poate fi modificata dupa interesele politice ale unor politicieni tradatori. Trebuie sa devina prioritate nationala desfintarea acestei monstruozitati juridice: UDMR. Aceasta formatiune politica etnica este coloana a 5-a a intereselor antiromanesti.
    @rosu // Esti treaz omule? Rascoalele si revolutiile din Ardeal ce crezi ca au fost? Romanii nu au stat cu mainile in san. Dar disproportia de forte era in defavoarea lor. De asta ne-am unit, ca impreuna sa fim tari impotriva celor ce ne-au tinut cu capul in tarana sute de ani. Cand aud pe cineva ca rade de mitici sau de sarmele de moldoveni, imi aduc aminte de faptul ca astia au luptat in WW I in conditii imposibile ca sa ma scape de grofii unguri si de deznationalizare, si imi vine sa il pocnesc peste gura pe nesimtit si sa-i tin o lectie de istorie. Repet si aici ce repet pe tot netul: cantitatea de nesimtiti este aceiasi in toate provinciile romanesti, dar majoritari sunt oamenii de bun simt. Romania mea se intinde de dincolo de Nistru pana la Tisa si de la granita nordica a Maramuresului istoric si a Bucovinei istorice pana la granita sudica a Timocului.

    • Cred ca nu vorbiti serios. In aproape 1000 de ani de influenta maghiara si germanica , romanii au participat la 3 rascoale mai importante si alea cu multe semne de intrebare asupra initiatorilor si intereselor ascunse. Vi se pare asa de mult? Pana la urma eram majoritari teoretic.Trebuia sa ne impunem prin forta insa nici macar cand Mihai Viteazul a dat o urma de speranta acolo , romanii ardeleni nu prea s-au sinchisit sa il apere.
      Sunt foarte multe lucruri nelamurite in chestiunea Transilvania.

      • Chiar crezi ca esti un fin cunoscator al istoriei Transilvaniei @Rosule?
        Ai asa o parere proasta despre noi romanii, incat tot timpul arunci cu noroi… Ma intreb de ce etnie esti, ca roman nu pari a fi….
        Boia era copil de tatza cand se vehiculau astfel de teorii (pe care tu le imprasti cu atita placere!)…
        Aveti mare noroc cu @GMT toti astia care sunteti buni doar de aruncat cu noroi…

        • Gresiti. Sunt chiar foarte roman insa sunt multe lucruri care nu le inteleg si tocmai de aceea imi pun intrebari. Nu sunt fan Boia. Nu cred ca am fost cei mai prosti dar in chestiunea Transilvaniei sunt lucruri care nu se leaga. De asta intreb. Poate primesc raspunsuri.

          • Ce nu se leaga in chestiunea Transilvaniei @Rosule?
            Deocamdata sunt atit de multe descoperiri arheologice ce atesta civilizatia daca pe teritoriul Transilvaniei incat istoricii romani si de alte nationalitati nu prididesc cu munca… Ai vazut /auzit cumva despre vreo descoperire arheologica care sa ateste vreo civilizatie ungureasca pe acest teritoriu inaintea erei noastre sau dupa (imediat) ? Ma indoiesc…
            Faptul ca apleci urechea la toti ciudatii care isi dau cu presupusul te descalifica din start… Ceea ce faceti voi acum, se incerca exact in sanul armatei undeva pe la inceputul lui ’90… Tot asa veneau unii „bine intentionati” sa ne spuna ca istoria noastra este falsa… ca suntem un popor slab etc… Si totul cu aprobarea aluia care era tatal tartorilor… adica ILICI….care acum de vezi Doamne isi scrie memoriile… adica,, ,cum si-a batut joc de un popor…
            PS- Eu zic sa-l lasi in pace pe Mihai Viteazul si ceea a ce a facut / nu a facut… Este o mare personalitate a istoriei romanesti si efectiv noi nu il putem intelege avand in vedere limitarile noastre

            • Domnule dany ati inteles gresit, Rosu se refera la aparenta pasivitate a romanilor transilvaneni majoritari, in fata dominatiei maghiare in trecut. Lasand la o parte rascoalele taranesti, este clar ca fie ca ne place sau nu, ungurii ne-au cam tinut la respect vreme de multe secole si noi nu prea am vociferat sau lovit zdravan decat tarziu in sec XIX-XX. Fara suparare 🙂

              • Domnu’ Musoiu… eu zic sa cauti in arhiva siteului cam tot ce este legat de domnu’ @Rosu… copiezi tot in notepad … si recitesti pe indelete… Astept concluziile domniei tale… La fel poti face si cu alti indivizi trimisi aici sa faca „atmosfera” pe site… Sunt unii pe aici care utilizeaza 3-4 nickuri in acelasi timp (noroc cu @Razvan care mai da cu spamul in ei!)… altii isi schimba numele de „scena” dupa o perioada de timp dar ideile sunt aceleasi… Si majoritatea din ei sunt ori postaci de partid, ori postaci de ambasada… In schimb sunt destul de putini fideli acestui site cu acelasi nume… Un exemplu clar : @Paul Preda -@csobi-@silviudan… aratat cu degetul de acelasi @Razvan

                • Prin paranoia nu rezolvam nimic decat creem premizele unor noi conflicte. Vreau sa stiu cum o mana de unguri si sasi (care nu erau asa multi) au reusit sa controleze sute de ani un teritoriu majoritar romanesc. Cum naibii au pus mana pe tot ce era mai de valoare, lasandu-le romanilor oile si sapa. Asta vreau sa inteleg.

                  • E de ajuns sa te uiti cum se comporta romanii si in ziua de azi. Eu cred ca dupa atatea sute de ani, le-a cam intrat in sange statutul asta de „sluga”.

                    Eu am prieteni si colegi romani care accepta orice de frica sa nu supere un ungur, de mii de ori am asistat la scene in care eram si 10-15 romani, vin unul sau doi unguri si injura neamul romanesc in ultimul hal, ii fac tigani, prosti, nomazi, mongoli, barbari chiar pe aia 10-15 romani, si singurul care a luat atitudine am fost eu.

                    Sincer e dezolant sa faci parte dintr-o natie de mamaligari, dar asta e… Eu unul nu ma mir ca o mana de unguri sau ce erau (ca genetic vorbind, nici macar aia de acum 300 de ani nu mai erau unguri cu adevarat) au controlat 2-3 milioane de romani in Transilvania…

          • Transilvania a fost un principat/voievodat autonom si nu a fost parte a Ungariei decat intre 1867-1918 (perioada imperiului austro-ungar).
            Influenta germanica si maghiara nu stiu cat a fost de mare din moment ce :
            a- orasele mai importante au fost ridicate de colonistii germani
            b- lingua franca, limba de comuncare universala in Transilvania era limba romana, dat fiind ca romanii formau majoritatea. Ti-o spune si Ludwig Roth in sec XIX si poti trage concluzia asta si din scrisoarea lui Neacsu din Campulung catre primaru german al Brasovului. Scrisoarea e in limba romana

            Limba oficiala si folosita la curtea Ungariei a fost latina in evul mediu, nu maghiara. In plus mai toti regii nici macar nu erau unguri la origine (Ladislau Cumanul, Carol Robert de Anjou, Sigismund de Luxemburg etc., astia sigur nu stiau o boaba ungureste). Iancu de Hunedoara era roman iar fiul sau Matei (sa zicem pe jumatate maghiar, dinspre mama, si aici e de discutat) probabil nici el nu stia maghiara si in orice caz i se rupea de originea maghiara din moment ce si-a tras o biografie oficiala in care spune ca se trage nici mai mult nici mai putin decat direct din familia de patricieni romani Corvus (de unde numele de Matei Corvin si stema aia a lui cu un corb).
            In vremea aia oamenii se imparteau mai degraba in nobili, tarani, mestesugari, negustori, soldati etc si abia apoi veneau originile etnice

            In plus sa nu uitam ca Ardealul a fost centrul Daciei si toate numele raurilor principale si ale muntilor au ramas cele dacice, iar faptul ca romanii si-au pastrat identitatea si majoritatea (unii s-au maghiarizat in timp, desigur, ungurii de azi sunt formati in majoritate din oameni cu origini slave, romane si germanice) arata ca aveau o cultura superioara cel putin la nivel spiritual si nu au putut fi asimilati de germani ori maghiari (in sec XIX-XX s-a incercat asta mult mai agresiv de catre unguri, dar nu au mai reusit)

            • Transilvania a fost un principat/voievodat autonom si nu a fost parte a Ungariei decat intre 1867-1918 (perioada imperiului austro-ungar), si mai complet, a fost si provincie a imperiului habsburgic la un moment dat.

              Interesant e ca in 19189-1919 armata romana (in care au fost si unitati ardelene formate atunci) au ajuns sub comanda lui Maniu (unitati romane din fosta armata austro-ungara) sa faca ordine in Viena, practic ei controlau orasul in 1918, iar un an mai tarziu in 1919 sa ocupa si Budapesta, cealalta capitala a fostului imperiu austro-ungar.
              La data aia aveam trupe inclusiv in Siberia (Legiunea Romana sau a Transilvanenilor si Bucovinenilor), care s-au comportat excelent, practic au asigurat ariegarda „albilor” care se retrageau spre Vladivostok si au blocat orice tentativa a „rosilor” de a-i intercepta.
              Astia au parcurs toata Rusia de la Nistru la Vladivostok, luptand cu succes inclusiv in iarna siberiana.

              Eu zic ca unii ar fi bine sa se tempereze, ca istoria se cam repeta si desi in feluri intortochiate si la intervale mai mari ori momente mai neasteptate pare ca ne avantajeaza foarte mult

          • Bai, se leaga, nu se leaga, e tara noastra si nu trebuie sa-ti faci tu probleme in locul bozgorilor cu ce nu se leaga

            • Asta e alta poveste. Apropos, ideea ta cu Dobrogea ocupata de rusi pentru a isi deschide calea catre Stramtori….este cea mai probabila situatie in maxim 10 ani.

      • Are si domnul Rosu dreptatea lui indiferent daca este roman sau nu.

    • Pana desfintam noi UDMR-ul ramanem fara Ardeal…nu mai avem ce face la ce tradatori ne conduc.
      Oare sa fie intamplator faptul ca in mandatul lui Ponta s-a inchis Oltchimu, Mechel Campia Turzii?, am asa o banuiala ca dupa alegeri rusii or sa inchida rafinaria Petrotel si combinatul de aluminu Alro Slatina…oare degeaba il acuza Basescu pe Ponta ca ar fi omul rusilor si ca le face jocul?
      Razboiul ii la granita noastra si Ponta in loc sa inzestreze armata mareste pensiile, mareste salariul minim si da miliarde de lei baronilor locali…daca Ponta chiar este omul rusilor??? parca ar lucra pt ei la ce decizii ia in ultima vreme

      • Bre nu se desfiinteaza nici un UDMR. Poti fi sigur de asta. Presiunea externa exercitata de Soros si ONG-urile lui ar fi uriasa + ca ii are la mana cu porcarii pe ai nostrii care sunt niste corupti pana in maduva oaselor…. incepand cu Ponta, Basescu si Isarescu.

  6. stati linistiti, afara de optantii unguri care au fost deja despagubiti si ai caror mostenitori au solicitat si obtinut (cu sprijinul serviciilor muncitoare de partid si de stat) din nou acelasi bunuri expropriate, se gaseste si beserica stramoseasca care, fiind prea aplecata spre imbogatire, imbuibare si alte spurcaciuni ale acestor vremi doreste cu ardoare cat mai mult din averile confiscate de Cuza si daca s`ar putea cat mai multe limuzine, bani etc.- actualu` patriarh s`a exprimat explicit in acest sens: raiu`i pe pamant pt. ierarhi, omu` de rand trebuie sa astepte sa treaca intai pe lumea cealalta;

    afara de acestia, anii tulburi 1990 au permis lui iliescu si altor turnatori nenoriciti sa aprobe decretul 118/1990 prin care iau pensie de la statu` roman multe persoane care au luptat cu arma in mana si au ucis rumani in ww2, fiind ulterior facute prizoniere si duse in urss (cei mai multi de nationalitate ungara si germana) – nu ma refer la prizonierii de razboi rumani care au lupta contra urss, sau victimele nevinovate unguri si nemti deportati doar pt. ca apartineau acestor etni; totu` a fost posibil prin faptu` ca decizia privind dreptu` de a beneficia de drepturile conferite de decretu` 118 se lua la nivel judetean, serviciile au lucrat si lucreaza in continuare;

    dupa decretu` 118 au urmat, relativ recent, lejea 221/2009 (cum am mai spus ma inclin in fata celor care au luptat, fara nici`o sansa, impotriva comunistilor), un nou prilej pt. toti cei care au tras impotriva rumanilor, fiind ulterior deporati in urss, sa obtina drepturi – in multe judete s`au acordat destule despagubiri de catre instante celor care nu au meritat – norok cu Curtea Constitutionala care a declarat lejea neconstitutionala;

    sa se exproprieze doresk si eu, dar numai de la sarmani – ei au dus razboiele unor inepti in strategie dar care isi umpleau hainele de decoratii; inca n`am aflat cum a ajuns mircea I ofiter, o fi fost de la arestarea lui antonescu si onorurile si decoratiile acordate de stalin.

    • @ capatu` satului // Ia o pauza amice. Propaganda neobolsevica continuna te oboseste. Averile confiscate de Cuza nu le-a dat el Bisericii si nici Statul Roman. Le-au dat mosii si stramosii nostri. Daca eu dau averea mea, dupa moarte, cuiva nu vreau ca dupa un timp sa vina cineva si sa zica ca ala vrea sa se imbogateasca din averea mea si sa i-o ia. Averea Bisericii a fost donata de persoane private, iar masonii pasoptisti nu aveau dreptul sa o confiste. Cat despre cliseele anticlericale neobolsevice pe care le folosesti ele dovedesc doar faptul ca esti ignorant. De-a lungul timpului averea bisericii a fost folosita preponderent pentru asistenta sociala. Din putinul pe care il are acum iata ce face BOR-ul: http://avereabisericii.ro/este-biserica-ortodoxa-cel-mai-important-partener-social-al-statului/ Daca nu i s-ar fi confiscat averile de catre masoni Biserica ar fi facut mult mai mult. Cat despre masinile care te smintesc atata poate vrei sa afli ca sunt majoritatea din donatii, iar donatia nu poti sa o instrainezi pentru ca jignesti donatorul. Multi ierarhi sau stareti sunt jenati de masini de culori nepotrivite primite donatii, dar nu au ce face. Au nevoie de masina, iar alta nu mai primesc. Mai incet cu propaganda neobolsevica pe scari. Natia asta a ramas doua mii de ani pe aici datorita a doua institutii fundamentale: Armata si Biserica. Oare intamplator ambele sunt acum la coada prioritatilor guvernantilor? Ca sa nu zic ca parca vor chiar desfintarea lor.

      • tara nu a ajuns aici din cauza bisericii si cu atat mai putin a armatei;

        este adevarat mare parte a populatiei tembelizata de latrine irealitati si alte tembeliziuni care au drept scop prostirea natiei au foarte mare incredere intr-o armata inexistenta si o religie necunoscuta;
        pana una alta n`am reusit inca sa aflu pt. ce tara asta care n`are bani pt. medicamentele bolnavilor de cancer si alte urgente medicale isi permite sa construiasca cea mai mare catedrala din partea asta de Evropa la vreo 400 mil. ieuro bani foarte buni si necesari si in armata;
        da cum sa spui BOR ca tara si enoriasii au nevoi, nevoia cea mai mare este cat mai multe cladiri – azi avem mai multe biserici decat scoli;
        in US si nu la neobolsevicii cele mai puternice spitale si institutii de invatamnat au in spate biserici – binenteles acolo statu` nu`si permite sa plateasca salariile preotilor si cu atat mai putin salariile fabuloase ale inaltilor ierarhi, noi fiind mult mai crestini normal ca ne permitem;
        tot in US multi preoti ortodoxi romani au nevoie de inca un job fiind platiti doar de enoriasi – la noi tara isi permite mlt mai mult decat cea mai mare putere militara a globului, tara care la nivel declarativ si`a pus credinta religioasa inclusiv pe bancnote;

        beserica noastra stramoseasca primeste prea multi bani de la bujet si face cu mult prea putin pt. tara;

        pe historia.ro exista un articol destul de documentat despre faimoasa noastra credinta infipta in Istambul si controlata o lunga perioada de Sublima Poarta Otomana (da` io cred ca istoricii se insala cum sa spui ca otomanii ne`au controlat credinta ortodoxa, poate si istoricii sunt neobolsevici) http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/ce-sunt-romanii-ortodocsi-o-falsa-explicatie-istorica

        relativ recent am aflat ca ideologul lui Putin s`a intalnit in Moldova cu inalti ierarhi ai BOR; sigur n`are nci o leg. cu politica, poate vrea niste moaste pt. ucrainienii din noa rusie

      • las-o jos ca macane!
        Cand s-a propus parteneriatul stat biserica la administrare si alte cele, cineva a avut curajul sa zica ca este o mare porcarie aratand ca BOR detinand 85% din enoriasi, bani de la stat si de la enoriasi cat cuprinde, face mai putine acte de caritate (literalmente, scriptic, numeric, etc) decat Biserica Catolica (Caritas) care are 5% din populatia Romaniei.
        „Saraca” BOR este cel mai mare proprietar din Romania.

        Ce a facut Cuza era absolut necesar deoarece bisericile si manastirile detineau mai mult de o treime din teritoriul celor doua principate si ca si acum nu faceau absolut nimic pentru populatia locurilor. Recent a fost un articol in care BOR inca vorbeste urat despre Cuza si agita ca mai are inca de recuperat proprietati.

        Cand zici saraca BOR, arata-mi te rog niste popi ortodcsi care mor de foame sau nu au unde sa locuiasca pentru ca la catolici asa ceva chiar exista (Brazilia, Argentina, Filipine) si exista inclusiv preoti care conduc miscari pentru obtinerea de drepturi sociale (Mexic).

        Biserica trebuie sa existe numai daca populatia doreste aceasta! Daca nu, atunci inseamna ca biserica trebuie sa se schimbe pentru a satisface nevoia populatiei de spiritualitate.
        Oricat a fost hulita biserica catolica, aceasta a trecut prin mai multe reforme, unele chiar extrem de dure (eliminarea nepotismului prin impunerea celibatului), pentru a ajunge in ziua de azi mai toleranta chiar decat cea protestanta.

  7. http://www.ziuaveche.ro/international/externe/catalonia-renunta-la-referendumul-de-independenta-reactia-premierului-spaniei-250233.html/

    Premierul Mariano Rajoy s-a arǎtat deosebit de mulțumit marți, 14 octombrie, dupǎ ce Catalonia a renunțat la referendumul privind independența ce era prevǎzut la 9 noiembrie.
    Catalonia renunțǎ la referendumul de independențǎ. Reacția premierului Spaniei externe

    Rajoy a declarat cǎ renunțarea la referendum “este o veste excelentă.”, ȋntrucȃt „respectarea legii este obligația tuturor”. La o zi după anunțul privind abandonarea de către executivul catalan a acestei consultări populare considerate anticonstituțională de către Madrid, ȋn cadrul unei conferințe organizate de Financial Times, șeful executivului a spus că de acum „trebuie să privim spre viitor”, dorindu-și ca guvernul spaniol „să dialogheze’ și „să discute” cu catalanii. “Cei care vor din toată inima să trăim împreună sunt numeroși”, a adǎugat premierul Mariano Rajoy.

    Referendumul a fost suspendat la 29 septembrie de Tribunalul Constituțional, la sesizarea guvernului. Consultarea nu putea fi astfel organizată fără a încălca legea și fără a-i expune la sancțiuni pe funcționarii catalani care ar fi participat la desfășurarea sa. Referendumul nu ar fi avut din această cauză suficiente garanții pentru a-și asigura credibilitatea.

    Președintele executivului catalan și membru al unuia din cele patru partide favorabile referendumului, Artus Mas, urmeazǎ să prezinte marți un plan alternativ, care ar trebuie să le permită catalanilor să-și exprime dorințele în ceea ce privește viitorul regiunii lor.

    • Adio Mas… Spania nu se dezmembreaza… Hotararea a fost luata cu ceva timp inainte de referendumul scotian… Adio UDMR si autonomie…
      Ultima speranta a lui Putin ramane Venetia… da’ si aia seamana cu fata morgana…

    • Incet, incet se trezeste Europa ? Asa, ultima la apel si aproape cand e prea tarziu, ca de obicei ?

      Eu personal nu cred ca s-au trezit inca cu adevarat, dar ce s-a intamplat in Scotia si Catalunia e totusi un mic semn de normalitate intr-o lume atat de sucita.

      Oare aici in Romania, cat timp vom mai auzi de „teritorii” care nu au existat niciodata, steaguri inventate alaltaieri si popoare cu 200 de locuitori, fara limba ?

  8. Statul roman nu a despagubit sau retrocedat proprietatile romanilor care le-au pierdut din cauza comunistilor si se grabeste sa dea pamant fostilor nobili maghiari, ce nedreptate si ce tradare a intereselor romanilor!

  9. http://www.hotnews.ro/stiri-esential-18303234-toate-orasele-municipiile-artera-principala-circulatie-numi-1-decembrie-1918.htm

    Bravo ! Asta trebuia facuta inca din ’47, sau din ’90 cel tarziu. Totusi, mai bine tarziu decat niciodata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *