10 aeronave IAR-99 Standard vor fi modernizate la Avioane Craiova

Ministerul Apărării Naționale, prin Direcția Generală pentru Armamente, și Avioane Craiova S.A. au semnat vineri, 14 august, la Craiova, în prezența premierului Ludovic Orban și a ministrului apărării naționale, Nicolae-Ionel Ciucă, contractul pentru „Revitalizarea și modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărării Naționale în configurația IAR-99 SM”.

Contractul, în valoare de 275 de milioane de lei fără TVA, are o durată de patru ani, ultima aeronavă modernizată urmând a fi livrată în termen de 48 de luni de la semnarea documentului.

Ministrul apărării naționale a apreciat importanța semnării acestui contract atât pentru Armata României, cât și pentru industria națională de apărare, și a exprimat speranța că „prima aeronavă modernizată va intra în testele de verificare după 22 de luni”.

Obiectivul principal al revitalizării și modernizării avioanelor IAR-99 Standard în varianta IAR-99 Standard Modernizat – IAR-99 SM este realizarea unor aeronave de școală și antrenament necesare pregătirii avansate a piloților pentru trecerea la zborul pe aeronavele F-16 Fighting Falcon din dotarea Forțelor Aeriene Române. Totodată, programul de înzestrare are ca scop menținerea capabilității aeriene de sprijin aerian apropiat și intervenția împotriva țintelor aeriene de viteză mică.

„Prin acest program, dincolo de antrenamentul de zbor, piloții vor putea fi pregătiți și pentru antrenamentul de luptă și vor folosi această capabilitate pentru sprijinul aerian în acțiuni militare concrete”, a spus ministrul Ciucă.

Prin semnarea contractului cu Avioane Craiova S.A, Ministerul Apărării Naționale respectă strategia asumată în implementarea programelor majore de înzestrare, respectiv angajarea, la nivelul maxim posibil, a resurselor din industria de apărare din România.

Lucrările de revitalizare și modernizare ale aeronavelor IAR-99 Standard la Avioane Craiova S.A. se vor realiza și prin implicarea altor operatori economici români și străini, ceea ce va conduce la dezvoltarea pe orizontală a industriei naționale.

Ministrul apărării naționale a concluzionat că proiectul început astăzi este unul complex, de anvergură, și „sperăm ca el să reprezinte un punct de plecare pentru dezvoltarea și evoluția tehnologică în industria aeronautică românească, ale cărei produse sunt atât de necesare Forțelor Aeriene Române”.

Biroul presă – MApN

Astăzi, în prezența Premierului României, reprezentanții Direcției Generale pentru Armamente/MApN și cei ai Fabricii de…

Publiée par Nicolae Ionel Ciucă sur Vendredi 14 août 2020

30 de comentarii:

  1. Normal peste cateva zile vor ajunge in tara 2 f16 .

    4
    • Herr Von Renn Weg

      Pai nu era vorba ca modernizeaza 21 de bucati? Bine, stiu ca celelalte sunt Soim… alt standard… dar nu ar fi o idee buna sa le aduca pe toate la acelasi standard? Sau macar sa le bage pe toate care sunt intr-o reconditionare capitala pana nu mai pica din ele si ne trezim cu din ce in ce mai putine celule si poate chiar si mai rau, mai fac si victime! Din cate imi dau seama, pretul reconditionarii pe bucata se apropie groso modo de costul unei pirande V (fara Spike, bine-nteles!)… Haideti domnilor din minister ca nu e un capat de lume! Nici o motorizare noua nu ar fi spart fondul de pensii, dar nah… suntem romani si vad ca in continuare suntem fortati sa nu avem pretentii la normalitate!

      5
      • Au spus că vor împărți în 2 programul. O parte se modernizează cele vechi (adică astea de acum), o parte vor moderniza ce rămâne adică Șoim.

        Posibil ca astea să fie școală pt f16 iar alea să rămână pt mig ținând cont că au mai fost modernizate și în trecut și că pot fi folosite și la atac la sol, CAS, etc.

        2
  2. Mai primim si vesti bune… odata pe an.

    4
  3. Se stie oare cu cine vor colabora/face modernizarea ? Că de atunci de când au anulat colaborarea cu canadienii (pila directorului) nu a mai transpirat nimic … Totuși le fac compatibile cu F16 … ar trebui să fie cineva de pe acolo…

    3
  4. Au rămas puține aparate disponibile, poate ar fi mai să-l reproiecteze pe motor de f16 și să înceapă producția de avioane noi.

    2
  5. Deci dupa modernizare va arata ca si 93 ? S-or fi dat seama prostanii ca in fata lor e o macheta de 93 cand s-or tras in poza sau or fi facut poza in adins sa se laude cu ispravile de dinainte ?

    3
  6. Nu era vorba ca facem niste drone la craiova ?

    1
  7. Ar fi interesant de stiut în mare, în ce constă pachetul de modernizare. 5.73 milioane euro/aparat nu reprezintă o valoare atât de mare când vedem prețurile de upgrade în industria asta, dar măcar publicul mai mult sau mai puțin avizat, si-ar face o idee despre ce capabilități va avea avionul după acest proces. Așa, în buna tradiție a mapn, nu prea știi nimic.

    1
    • @florin a…program politic, ce sa insemne…un avion slabut, 850km/ora si 1000kg sarcina utila, nu justifica instalarea unor jucarii gen radar AESA si alte balarii.
      Vechile obiceiuri romanesti…

      2
      • E avion de antrenament, nu platforma CAS.
        Daca e folosit exact pentru rolul pentru care a fost conceput ar trebui sa fie suficient. Poate simula si misiuni de lupta si realiza limitat misiuni reale.
        Nu e vorba de Iar TD, deci nu cred sa primeasca radar AESA.
        Ar insemna modificarea botului.

        4
        • @marius z. in cazul asta sunt bani multi pt. RK-ul unui avion de talia lui ’99. Aproape 7 mil $ fara TVA per avion. Daca adaugam si tinutul Avioane SA pe aparate timp de aproape 30 de ani pt. momentul asta maretz, avionasul asta ajunge sa fie foarte scump.

          • nu doar RK ci si avionica, asa a fost si la IAR-99C Soim unde nu s-au atins de radar si motor, si a costat multisor.
            Studiul la DT nu e terminat si gafaie, pentru ca modificarea botului pt. radar si admisiilor pentru noul motor nu e deloc simpla.

  8. Modernizare ce inseamna?Motor Honeywell si radar tip AESA+ ceva avionica?

    1
    • Nu e vorba de Iar TD, deci nu cred sa primeasca radar AESA si motor nou.

    • Cel mai probabil, revitalizarea resursei celulei, schimbarea cablajelor si un bord similar avioanelor F-16 AM pe care le avem, pentru invatarea comenzilor.
      AESA nu avem nici pe F-16 si nu sunt planuri sa introducem, nu are sens sa punem asa ceva pe un avion de scoala. Motoare Viper avem cu zecile ramase de la IAR-93, probabil vor fi folosite pana la epuizarea rezervelor. Adica tot cam pana cand se va epuiza resursa la Soimuri… Este optiunea pragmatica si economica. Exista bilocuri si pentru F-16 si pentru Lancere, sunt suficiente pentru trecerea pe supersonice la escadrila.
      Necesitatea unui avion de antrenament mai avansat va aparea cand vom incepe sa cumparam F-35, care nu are versiuni dubla comanda, dar asta se va intaampla cel mai devreme peste vreo 10 ani… Pana atunci ne descurcam cu cele 10 IAR-99C si cele 10 IAR-99SM (versiunile pentru trecerea pe Lancer, respectiv F-16).

  9. Doamne ajuta-ne ! Suntem prea oropsiți ca sa nu ne bucurăm cand se modernizează chiar si 10 aparate. Putem mai mult, mult mai mult decat acum si sper sa vina ziua aia cand tara noastra va deveni intradevar un pilon de stabilitate (si prosperitate) in zona de sud-est a Europei.

    3
  10. Si uite asa se completeaza rolul avionului IAR-99… Orice surubareala in plus la avioanele noastre ajuta! Profesionistii nostri au nevoie sa ramana activi si la zi. Si in timpul liber, ce ar fi sa puna pe planseta de unul nou? Asa, din curio… pardon, din pasiune. Nu un multirol, desigur, insa unul care sa umple golul pana la F-16. Si daca tot au planseta in fata si nu au inspiratie sau nu se pot decide asupra aspectului si facilitatilor, sa-si faca mana redesenand IAR-93… Eu asa m-as juca daca as fi in domeniu, chiar si la pensie. Chiar asa fratilor, cum e la pensie? Te declari epava?

    3
  11. Apropo de IAR TD/XT…….au inceput testele alea in aer si la sol? Vreo veste ceva?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *