Blindate care au facut istorie – Panther si Tiger (IX)

Partea a IX-a

 

      Este insa cazul sa ne reintoarcem la Panther, pentru a vedea variantele exotice ale acestuia, precum:

pz5Beob

PantherBeob-1

Beobachtungspanzer Panther

Beobachtungspanzer Panther (apare in evidentele germane ca SdKfz 267/268/Pz Beob WG), era destinat cercetarii-observarii campului de lupta si reglarii tirului de artilerie, aparand pe front incepand cu anul 1944 (doar 41 de exemplare au fost realizate pana in 1945). Aceste exemplare aveau sisteme de vizare si ochire mai bune, inclusiv un telemetru stereoscopic in turela si doua periscoape, fiind repartizate batalioanelor de Wespe si Hummel, fiind utilizate de catre ofiterii de stat-major, comandantii acestor batalioane si observatorii de artilerie. Teava armei principale era confectionata din lemn sau teava de aluminiu/otel, avand rolul de a deruta inamicul, blindatul avand pentru protectie doar mitraliera frontala.

PANTHER I TANC DE COMANDA

Befehlspanzer-Panther tanc de comanda

 

Befehlspanzer, (SdKfz 267/Pz BEF WG), Panther in versiunea tanc de comanda, fiind echipat cu antene exterioare suplimentare, montate pe turela si deasupra motorului, avand sisteme radio FuG-5/7/8 (FuG 8, avea raza maxima de emisie-receptie de 525 m si cantarea 50 kg, opera intre 1,110-3010 Kc/s). 329 de asemenea blindate au fost realizate intre mai 1943-februarie 1945, proportia fiind cam de un Befehlspanzer la 10 Panther. Erau destinate ofiterilor superiori, comandantilor de batalioane si de regimente blindate. Avea urmatoarele caracteristici: greutate 43 tone; lungime 8,86 m; latime 3,4 m; inaltime 2,95 m; echipaj 5 oameni; rezervor intern de 730 litri; motor Maybach HL 230 P30, 12 cilindri, racit cu apa, 700 CP/3000 rpm; cutie de viteze in 8 trepte -7 inainte, una inapoi; viteza maxima pe sosea 46 km/h; autonomie pe sosea 200 km; armament: un tun KwK 42 L/70, calibrul 75 mm, rezerva interna de 64 proiectile+2 mitraliere MG-34, calibrul 7,92 mm, una fiind coaxiala cu tunul, rezerva interna 5100 proiectile; blindaj cuprins intre 16-100 mm.

 

BERGEPANTHER

 

Bergepanther,(SdKfz 179), era o varianta de Panther destinata recuperarii blindatelor avariate, inclusiv de pe campul de lupta. Aceste blindate n-aveau turela, aceasta fiind inlocuita cu troliuri de mare putere (se pare ca erau capabile sa scoata din noroi o sarcina de 40 de tone) si o macara capabila sa ridice o sarcina de 1,5 tone. 347 de asemenea vehicule au fost realizate intre, iunie 1943-martie 1945, fiind de fapt Panther A/D transformate (Panther A -240 de unitati/Panther G -107 unitati). Aveau urmatoarele caracteristici: greutate 43 tone; lungime 8,86 m; latime 3,42 m; inaltime 3 m; armament: un tun calibrul 20 mm, KwK 38 L/55 (rata de foc 480 proiectile/minut)/2 mitraliere MG-34, calibrul 7,92 mm, rezerva interna de 1200 proiectile; motor Maybach HL 230 P30, 12 cilindri, racit cu apa, 700 CP/3000 rpm; viteza maxima pe sosea 46 km/h; blindaj maxim 80 mm; autonomie pe sosea 200 km; rezervor intern de combustibil de 1075 litri. Primele Bergepanther, au fost realizate de catre MAN, 12 la numar, in iunie 1943, din tancuri aduse pentru reparatii. Au fost modificate tancuri Panther A si G, si, in functie de lotul de fabricatie au fost dotate fie cu un tun de calibrul 20 mm, KwK 38 L/55, fie cu cate doua mitraliere calibrul 7,92 mm, MG-34/42. Asemenea vehicule au servit in toate unitatile de Panther si Tiger, fiind considerat de catre expertii Aliati, drept cel mai bun vehicul de recuperare-reparatii, realizat in WW II. Armata Franceza a utilizat Bergepanther, din capturi, pana pe la jumatatea anilor *50.

Mineraumpanzer Panther, era echipat cu role montate in fata blindatului, fiind destinat deminarii. Nu a fost vazut pe campul de lupta, doar un singur prototip fiind realizat.

 

MUNITIONSPANZER PANTHER

Munitionspanzer Panther

Munitionspanzer Panther, era destinat aprovizionarii cu munitie a tancurilor pe front. Nu se stie cate au fost realizate, dar erau rare, neavand turela. Erau de fapt Bergepanther carora li s-a indepartat macaraua si echipamentul de recuperare-reparatii.

Panzer Dummy, cum le numeau anglo-americanii (sovieticii se pare ca nu le-au intalnit), erau tancuri Panther realizate din cherestea, placaj, carton asfaltat, prelata, teava de otel (in general, “tunul” era realizat din teava de canalizare, teava de gaz, uneori chiar dintr-o bucata de lemn si stalpi de telefon), destinate derutarii recunoasterii aeriene inamice. Ele au fost vazute pentru prima data in 1944, in Franta si Italia (acolo, se pare, au gasit 8 asemenea machete) fiind foarte probabil realizate dupa model britanic (acestia, inainte de invazia din Normandia, au pacalit recunoasterea aeriana germana, creand unitati imaginare de tancuri, vehicule blindate, avioane, etc, toate fiind realizate din cauciuc, lemn, tabla de otel, etc –dar, machetele erau identice cu vehiculele si avioanele reale). Reproducerile germane ale tancului Panther erau relativ reusite, asta daca erau observate de la distanta, de aproape insa, nu pacaleau pe nimeni…

DUMMY -FALSUL PANTHER

Panzer Dummy

Exista chiar informatia ca germanii foloseau Panzer Dummy pentru a atrage blindatele inamice in ambuscada, urmand a le anihila cu artileria si aruncatoarele de grenade AT, fara insa a exista si dovezi in acest sens. Oricum ar fi fost, Dummy erau niste raritati, si nu este foarte clar daca ele au fost realizate in fabrica sau de catre soldati pe linia frontului.

Pantherturm, erau turele de Panther montate in posturi fixe (majoritatea fiind turele avariate, care, odata reparate, n-au mai putut fi montate pe blindate),incepand cu sfarsitul anului 1943, fiind gasite la Zidul Atlanticului, Linia Gothic si Linia Siegfried (peste 260 de exemplare, realizate pana in martie 1945). Unele turele erau special proiectate pentru acest rol, avand plafonul cu blindaj de 100 mm grosime, ce teoretic ar fi rezistat proiectilelor de calibrul 150 mm.

TURELA PANTHER IN LOCATIE FIXA

TURELA PANTHER AMPLASATA STATIC BERLIN 1945

TURELA PANTHER AMPLASATA STATIC BERLIN 1945

 

Aceste turele (unele erau montate deasupra unei structuri din otel, ingropata in pamant sau beton, cunoscute si ca “Pantherturm I”) dispuneau de filtru de aer, o soba pentru incalzire si un motor electric destinat actionarii acesteia, fiind dispusa pe un inel montat la partea superioara a amplasamentului din beton (purta numele de “Betonsockel”/baza de beton. Mai erau cunoscute ca “Pantherturm III”). Au fost realizate de firma Krauss-Maffei, din Munchen, si, dupa unele surse, cateva (posibil 12 exemplare, model “Pantherturm I”) au fost gasite si distruse in imprejurimile Berlinului de catre sovietici.

Flakpanzer/Flakpanther, era destinat apararii AA, montat fiind pe sasiu de Panther. Dezvoltarea sa a inceput in septembrie 1942, fiind atribuita firmelor Krupp si Daimler-Benz. Desi au existat variante montate pe sasiuri de Panzer III/IV, ce chiar au luptat, in numar mic insa, Panther a avut o varianta Flak deosebit de interesanta. Ea s-a numit Flakpanther Coelian, a carui dezvoltare a aparut cel mai probabil la inceputul lui 1943, cand superioritatea aeriana a Aliatilor incepuse sa-si spuna cuvantul. Dezvoltarea Flakpanther a mers lent datorita refuzului Wehrmacht-ului de a disponibiliza un Panther in vederea testelor (nevoia de tancuri pe front era stringenta, iar armata germana considera ca mai multe Flakpanzer III/IV ar fi facut fata asaltului aerian Aliat. Nici macar astea n-au fost realizate in numar suficient, datorita lipsei de resurse materiale si a programului de inarmare orientat spre producerea de tancuri).

FLAKPANZER PANTHER-COELIAN

FLAKPANZER-PANTHER-COELIAN

 

Ideea realizarii unui Flak pe sasiu de Panther i-a apartinut Oberleutnantului von Glatter-Gotz, ce raspundea de intregul program de dezvoltare a Flakpanzer (aici intra Panzer III/IV), care a comandat firmei Rheinmetall-Borsig dezvoltarea unui asemenea proiect. Se avea in vedere un tun AA dublu, calibrul 37 mm, Flak 18/43, dispus intr-o turela deschisa ce se putea roti 360◦. Primul prototip, ce avea turela realizata din placaj (a fost facuta de catre Daimler-Benz), a aparut in toamna lui 1943, fiind montata pe un sasiu de Panther D. Acesta i-a fost prezentat Fuhrer-ului, care s-a declarat multumit, fiind de acord cu demararea productiei de serie. N-a fost sa fie, fiindca Albert Speer, ministrul armamentelor s-a opus, pe motiv ca resurse pretioase s-ar risipi astfel, iar productia de Panther ar fi avut de suferit. Flakpanther a avut nu mai putin de 5 proiecte. Una este descrisa mai sus, dar urmatoarele trei prevedeau montarea armamentului AA in turela.

Una dintre turele, ce se putea roti 360◦, urma sa fie echipata cu doua tunuri AA calibrul 37 mm (3,7 cm Flak 43 –calibrul 37 mm; greutate proiectil 659 grame; elevatie cuprinsa intre -7◦/+75◦ sau -5◦/+86◦; rata de foc 150/200 proiectile/minut; viteza initiala a proiectilului 820 m/s; raza maxima de actiune: in trageri AA, 800-900 m/in trageri orizontale, probabil intre 2500-4500 m, dar putea penetra blindaj de 24 mm grosime de la 800 m distanta), blindajul acesteia fiind cuprins intre 30-100 mm (100 mm frontal, 40 mm in partile laterale, 30 mm plafonul). Alta varianta, prevedea montarea a doua turele, una deasupra celeilalte, ambele echipate cu cate doua tunuri AA de calibrul 37 mm. Ideea a fost rapid respinsa de catre Waffenamt, deoarece Flakpanther-ul ar fi avut o silueta inalta, ceea ce-l facea usor de reperat si de lovit de catre inamic. Cea mai interesanta varianta este cea a Flakpanther echipat cu doua tunuri AA de calibrul 55 mm, turela urmand sa dispuna de sisteme de vizare si ochire (urma a fi definitivat, dupa toate probabilitatile, prin 1946-1947, dar informatia este incerta, fiindca in ianuarie 1945, Albert Speer, a ordonat anularea tuturor proiectelor de cercetare, si centrarea pe produsele militare aflate deja in productie, aici fiind vizate si tancurile Panther, Tiger I/II.

5.5 cm Flak Gerät 58

 

5.5-cm-Flak-Gerät-58

Germania nu mai avea resursele si timpul necesar realizarii noilor proiecte, era deja prea tarziu, Aliatii si sovieticii, se apropiau rapid de Berlin). Tunul urma sa fie de tip “5,5 cm Flak Gerat 58” , tancul aparand in evidente si ca “Flakpanzer Panther mit 5,5 cm Flakzwilling Gerat 58”, arma fiind dezvoltata de catre doua firme: Rheinmettal-Borsig (sub numele de Gerat 58) si Krupp (sub numele de Gerat 58K), doar doua prototipuri fiind realizate pana in 1945.

panther_5_5_cm_flak_twin_rheinmetall_169

“Flakpanzer Panther mit 5,5 cm Flakzwilling Gerat 58”

panther_5_5_cm_flak_twin_krupp_433

Geret 58K

Acest tun urma sa dispuna de un radar de control al focului (aflat si acesta in cercetare, dispunand de un calculator de tragere inovator, numit Kommandogerat 40/40A/40B), inclusiv varianta de pe Panther, dar, dupa razboi, sovieticii au continuat proiectul, evident, cu ajutorul cercetarilor germani capturati, scotand celebrul tun AA, calibrul 57 mm, AZP S-60, in 1950 (se pare ca au facut modificari minore la proiectul initial german, dar cu siguranta calculatorul de tragere german s-a transformat in PUAZO-5) –tun AA pe care l-au dat la intreg Pactul de la Varsovia si nu numai. Oricum, tunul Gerat 58, realizat de catre Krupp, varianta pe roti, avea urmatoarele caracteristici: calibrul 55 mm; lungime 6,15 m; lungimea tevii 4,22 m; greutate 3,5 tone; elevatie cuprinsa intre -5°/+90°; viteza initiala a proiectilului 1050 m/s; greutate obuz 5,3 kg; greutate proiectil 2 kg; raza maxima de actiune: vertical, in trageri AA, la un unghi de 80º, maxim 2500 m/orizontal, maxim 4000 m (efectul la tinta asupra infanteriei inamice si a vehiculelor usor blindate sau neblindate, conform testelor, era devastator). In varianta destinata Flakpanther, se modificau urmatoarele caracteristici: elevatie cuprinsa intre       -10°/+90°; greutate 2990 kg. Se intentiona montarea acestui tun AA si in varianta navala, pe distrugatoarele Kriegsmarine, Type 1942C.

 

WW

 

 

Blindate care au facut istorie – Panther si Tiger (X)

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia, Enciclopedia Libera. Internet.

www.mapn.ro/…/Armata%20romana%20si%20evolutia%20armei%2

www.oocities.org/…/pzpanther/pzpanther-d

zonepsico.wordpress.com

www.bzi.ro/proiecte-imposibile-tancul-nazist-de-1-000-de-tone-2065

www.wwiivehicles.com/…/pzkpfw-v.asp –

www.cartula.ro/forum/topic/987-romanian-panther-colors/

wehrmacht-history.com

ww2drawings.jexiste.fr/…/German-Armor.h…

www.navweaps.com

4 comentarii:

  1. WW
    Incredibil ceea ce faci,sincer>>>>TINE-O TOT ASA

  2. subscriu, fiecare nou episod a fost mai fain

  3. Eu zic ca cel mai reusit blindat german a fost Jagdpanther. Tiger 2 nu-l pun la socoteala pentru ca era nefezabil economic.

    Jagdpanther putea sa fie arma ideala pentru germani dupa ce au pierdut initiativa in est. Era mai simplu constructiv decat Panther sau Tiger, mai ieftin, avea acelasi tun de 88 mm ca si Tiger1 (aproximativ acelasi 😉 ) plus:
    – blindaj: Jagdpanther 80 cm la 35 grade=~140 cm vs.Tiger 100 cm la 90 grade
    – inaltime: 2,7 m vs. 3,5 m
    – mobilitate: 15,4 cp/to vs. 11,4 cp/to

    Interesant de pus fata in fata Jagdpanther si Su-100:
    – tun: 88 mm vs. 100 mm / 1130 m/s vs. 895 m/s
    – performante la 1000m: 193 mm vs. 160mm la 60 grade
    – blindaj: 80 mm la 35 grade vs. 75 mm la 40 grade
    – inaltime: 2,7 m vs. 2,25 m
    – 15,4 cp/to vs. 16 cp/to
    – raza actiune: 160 km vs. 320 km
    – greutate: 41,5 to vs. 31,6 to

    Teoretic, Jagdpanther e invingator. Cert e ca ambele puteau gauri orice tanc inamic de la 1500 m, mai putin Tiger2 (dar King Tiger era rara avis).

    PS poate ar fi faine niste articole „fata in fata” gen M1 Abrams vs. T-90, Merkava IV vs. Leopard 2A6 etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *