Al doilea avion de teste Gripen E, în zbor

Al doilea avion de teste Gripen E, cu numărul de identificare 39-9, și-a făcut zborul inaugural la ora 09.50 a.m. pe 26 noiembrie 2018. Zborul de încercare a fost efectuat de pe aerodromul Saab de la Linköping, în Suedia, cu pilotul de încercări Robin Nordlander la manșă.

„Unii oameni cred că a fi pilot de încercări este munca cea mai palpitantă din lume, și așa ar trebui să fie. A zbura cu Gripen E nu este ceva complicat, totuși, chiar și într-un zbor inaugural ca acesta. Zborul a fost atât de lin, și a fost o plăcere să pilotez 39-9. De abia aștept să zbor iarăși cu el, și să pun la încercare curând noile sisteme,” spune Robin Nordlander, Pilot de Încercări Experimentale la Saab.

În timpul zborului de 33 de minute, pilotul a efectuat un număr de acțiuni pentru a valida caracteristicile de zbor și diferite criterii de testare, cum sunt software-ul, sistemul de suport vital și sistemul radio.

„Este foarte satisfăcător să vezi cum al doilea avion Gripen E se adaugă programului de teste în zbor, așa cum a fost planificat. Noul avion ne permite să ne extindem activitățile de încercare, deoarece testăm funcționalități mai mari la sistemele de la bord, iar cu două avioane care zboară acum, accelerăm ritmul general al testărilor. Programul continuă să livreze un progres bun și să genereze interes, iar clienții noștri și alții sunt dornici să vadă și să afle mai multe despre capabilitățile pe care Gripen E le va oferi piloților lor,” spune Jonas Hjelm, șeful zonei de afaceri Aeronautică a Saab.

Următoarea fază în programul de testare pentru Gripen 39-9 este testarea sistemelor tactice și a senzorilor.

Saab

19 comentarii:

  1. O sa fie F16V, nu Grippen.

  2. Frumoasa pasare! Imi place si eu unul am fost impresionat de grifonii cehesti. Cred ca este un aparat bun, onest si mi-as fi dorit sa-i vad in dotarea FAR, o parte din efortul financiar suplimentar (fata de doatarea aleasa) fiind acoperita de impactul in economia proprie.
    Daca bulgarii vor lua grifoni vom avea ceva discutii aprinse pe site (desi consecventa nu e calitatea lor de baza).

    • Din păcate la capitolul consecință nici noi nu dăm pe-afara. Mă uitam la tribuna oficială de lângă Arcul de triumf și ma gândeam că în primul rând oamenii acolo trebuiau să se întoarcă și să le arate spatele. Pentru că acolo erau o bună parte din cei cărora le datorăm situația dezastruoasă in care se afla țara și Armata. Pun pariu că toți aia cântăreau mai mult decât toate piraniile ce au defilat. Aia nu știu decât să-și plimbe burdihaniile pe la chiolhanuri și noi ne bucuram pe aici că s-au pus niste turele pe o mana de transportoare. De râsul lumii. Sa lăsăm vecinii că de bine de rău bulgarii sunt cu un picior in Schengen iar de polonezi ce sa mai zic, sunt la ani lumina. Să-i lăsăm pe alții și să facem dracului ceva că ăștia ne aduc la sapa de lemn și ne distrug viitorul copiilor noștri că pe al nostru nu l-au distrus deja.

    • Fara un avion supersonic de lupta multirol bimotor (turbofan low-bypass) FARo sunt slabe, decat cu 48 F-16 ABM/CD Falcon si 24 IAR-99 B SoiM si neputinciose in fata Su-27/-30 si MiG-29/-35. Deci trebuie neaparat pt FARo macar 36 F-15 AB Eagle modernizate la zi.

      • @nl81
        Vise, taica!
        Qatar va plati 6.2 miliarde pentru 36 de F-15QA:
        https://www.aljazeera.com/news/2017/12/pentagon-boeing-wins-62bn-contract-qatar-15-171223192108186.html
        https://www.militaryaerospace.com/articles/2018/01/combat-aircraft-jet-fighter-bomber-f-15e.html
        Chiar luate SH, costul achizitiei si exploatarii unui bimotor e prohibitiv pentru Romania!
        De unde iti vin ideile?

        • Ideea asta cu un tip de avion bimotor de lupta supersonic multirol pt FARo se bazeaza pe mai multe constatari certe : 1) bani sunt destui in Romania dar sunt ffff prost gestionati iar ffff multi bani care se fac in Romania se scurg in afara tarii, sunt furati si risipiti aiurea intentionat pe cheltuieli bizare-parlamentarii si cheltuielile lor faraonice, unele categorii de bugetari si asistati sociali care nu se justifica, etc, 2) eu am propus 36 F-15 AB Eagle modernizate pt ArmRo adica din primele variante de fabricatie ale lui F-15 Eagle in anii ’70 adica sh, si sa fie modernizate la zi intocmai cum ArmRo a facut cu F-16 ABM Falcon, asta daca or mai exista asemenea celulue, daca nu sa se achizitioneze 36 F-15 CD Eagle si tot asa modernizate la zi. Qatarul va cumpara F-15 Eagle noi noute fabricate, nu sh-uri cum am propus eu pt Romania.
          Iar daca toate acestea ar costa cum ai spus tu @priam prohibitiv pt Romania, cred ca cel mai ieftin avlsmr bimotor cat de cat modern existent acum pe piata si sh ca sa fie cat se poate de ieftin ar fi F/A-18 AB Hornet, care poate fi modernizat.
          Romania are nevoie de o armata cat mai puternica si extrem de bine dotata datorita pozitiei ei strategice si pt inzestrarea ArmRo nu trebuie sa se faca economie de bani dar nici aruncati banii aiurea plus ca unii sa nu fure indirect din acesti bani. Personal nu cred ca unele tari din NATO care depind de gazul rusesc vor sari sa apere Romania in cazul unei agresiuni a Russiei asupra tarii noastre. Deci ArmRo trebuie sa aibe ca sa se apere tot armamentul de care ar avea nevoie si in cantitati cat mai mari, fabricat si modernizat in Romania in cea mai mare masura cu putinta, inclusiv un tip de avion supersonic de lupta multirol bimotor !!! Daca se vrea la nivel de conducere si decizie se poate face orice in Romania.

          • @nl81…ai idee cam cat de uzate structural sunt generatiile A/B de F-15 si ce probleme au avut? Idem F-18 din primele generatii.

            • Oook np @stelian atunci sa se ia CD-uri sh de F-15 Eagle sau de F/A-18 Hornet. Nu am zis de avioane noi F-15 E Strike Eagle, F/A-18 EF Hornet, EF Typhoon si Rafale-BCM pt ca alea sunt chiar f scumpe acum pt Romania, plus chetluielile conexe-exploatare, intretinere, etc in afara d achizitie si modernizare. Nu stiu daca EF Typhoon sh tranche 1 sunt mai ietfine dtpdv decat CD-uri F-15/A-18 sh?

          • @nl81
            Dacă sunt bani în România, vreau sa vad 56 de F16, 300 MTB-uri, 3 submarine, 4 corvete, 48 de elicoptere moderne, armament de infanterie…
            E ultimul pe lista bimotorul, stii cate națiuni operează în comun F16 si F15?

            • @priam e bine ce vrei tu sa vezi si asta as vrea sa vad si eu in dotarea ArmRo in plus eu sunt sigur ca in Romania sunt bani pt toate aceste armamente, iar asta nu este decat inceputul inzestrarii ArmRo cu armament modern si de calitate.
              O intrebare…dc ai zis 56 F-16, nu era cumva vorba de 48 F-16 pt FARo, pana la urma FARo va avea 3 escadrile a cate 18 avslmr+2 pt Scl pt aplicatie a FARo de la Boboc BZ?
              Aaaa personal nu tin neaparat ca FARo sa fie echipata cu F-15 Eagle sh modernizat ca avlsmr bimotor ar fi bun si F/A-18 CD Hornet sh modenizate.
              F-16 si F-15 sunt operate in comun de SUA, Israel, Japonia, Singapore, Koreea de Sud. Bine Japonia nu are F-16 ci Mitsubishi F-2 un derivat ceva mai mare din F-16. Ok si Romania ar fi fost a 6-a natiune si prima din Europa care sa opereze F-16 si F-15 in comun….hihihi.

      • Ce fumezi prietene ??

  3. Pentru mine subiectul Gripen e 100% inchis avand in vedere ca deja am optat pt F 16.

    Personal mi-as fi dorit achizitia de Gripen tinand cont de faptul ca cu siguranta am fi avut parte de ceva offset, industria aeronautica beneficiind din plin de balonul de oxigen din partea suedezilor.

    Mai rau mi se pare ca ai nostri conducatori (cel putin din declaratiile ministrului Les asa reiese) e ca se are in vedere continuarea achizitiei de F16 cel mai probabil tot SH neavandu-se in vedere achizitia de F35

  4. F16 este doar un pas spre avionul viitorului – F35 !

    • Cand f35 o sa fie vechi de40 de ani

    • Sigur ca da…pana termina astia de operationalizat F 16 MLU altii introduc F 16 V sau Gripen E/F apoi nu cred declaratiile sforaitoare cu achizitia de F 35A – din ce bani cu ce taieri pe alte parti, cand o sa putem operationaliza un avion care are costul orei de zbor asa de mare.

      • @mecanicu…F-35 incepe sa se indrepte spre un pret rezonabil. In schimb ma mira cat se lungeste treaba asta cu „operationalizarea” lui F-16 care mai ales in varianta A e pana la urma un avion simplu, nu e SR-71 sau B-1B. Vad ca lumea vrea F-15 sau F-18 ca-s bimotoare…incep sa ma intreb daca am avea capacitatea sa le exploatam, mai ales dupa isprava RoAF cu gheata pe pista/F-uri. Deja au doi ai de cand o lalaie doar de cand le-au adus in tara, fara a socoti perioada din Portugalia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *