Armata Serbiei si a vecinilor croati…

In acest articol continuam sa aruncam o privire asupra capacitatii militare a vecinilor nostri. Ca urmare analizam Serbia, vecina noastra, care contrar a tot ceea ce credeam pana acum, nu-i chiar atat de prietenoasa cu noi. Un lucru pe care, sincer sau nu, l-a sesizat si prezidentul nostru…Acesta a declarat recent, citez: “Am abandonat politica nederanjarii vecinilor privind minoritatea romana”. O fi sau n-o fi asa, vom vedea! Cert este faptul ca romanii din Timoc, nu se bucura deloc de drepturi elementare, precum: reprezentare directa in Parlamentul de la Belgrad, scoli cu predare in limba romana si altele; drepturi de care minoritatea sarba de aici, beneficiaza. A vorbi in continuare despre “traditionala” prietenie romano-sarba, chiar nu are rost, insa ne intrebam: FAC autoritatile noastre ceva pentru imbunatatirea situatiei romanilor de acolo, sau sunt doar niste gargaragii incompetenti!?

                                                        LAZAR 8X8 MRAP  & APC

In sfarsit, sa lasam politica deoparte si diplomatia noastra infantila, absolut jenanta, si sa ne ocupam de Armata Sarba. Aceasta armata are in CV-ul sau, dupa 1990, participarea la razboaie civile, inclusiv un conflict deschis cu NATO/SUA…Nu ne-am propus sa facem o radiografie a acestor conflicte, bine cunoscute dealtfel, ci ne-am propus sa radiografiem capacitatea militara a acestui stat.

Serbia, dupa dezmembrarea fostei Iugoslavii, a mostenit o industrie militara bine pusa la punct. Cu aceasta industrie a cooperat inclusiv Romania comunista, construind in comun IAR-93/SOHO ORAO. Bun sau nu, Romania a renuntat insa la exploatarea acestui avion (poate prematur, fiindca modernizat ar fi adus ROAF un LCA decent). Nu si Serbia insa, care inca modernizeaza si exploateaza acest aparat!

                                                                       T 84 ABS

Asa cum dealtfel a devenit o obisnuinta in fostele state ex-Varsovia, membre NATO sau nu, si industria militara sarba, are programe de modernizare a tehnicii sovietice, sau autohtone, mostenita de la armata fostei Iugoslavii. Insa trebuie sa precizez ca, Armata Sarba, are anumite echipamente, pe care din pacate deocamdata, Armata Romana nu le are. Echipamente produse de industria locala, dintre care amintim: LASTA-95, avion turboprop de antrenament avansat, fiind in curs de achizitie a 12 aparate pana in 2012 (din pacate industria noastra a renuntat sa mai faca asemenea avioane, desi proiecte au existat. MULTUMIM, guvernantilor nostrii de dupa 1990, care au stiut sa…ne faca praf aceasta industrie si cercetarea); LAZAR 8×8, MRAP (se poate realiza usor si la noi, dar iarasi MULTUMIM “elitelor” mioritice pentru sprijin si interes); NORA-C, tun autopropulsat de 155 mm (ATROM-ul romanesc este inca un vis); M 87 ORKAN, lansator multiplu de rachete calibru 262 mm (proiectul romanesc, de 273 mm, exista doar pe…hartie, si poate nici asa). Sunt doar cateva dintre armele din arsenalul sarb, iar industria locala, mentinuta in mare parte, produce o gama variata de produse. Sunt pe cale sa-si intareasca si diversifice colaborarea cu Rusia in acest domeniu, modernizarea si revitalizarea MIG-urilor 29 sarbesti, fiind un prim pas.

                                                          Racheta AT Bumbark

Astfel Armata Sarba dispune astazi de :

-aproximativ 300 de tancuri, din care 230 sunt modelul local M84 si M84A

-IFV(masina de lupta a infateriei)-570, model M80 A

-transportoare de trupe APC- aproximativ 200 buc

– la sisteme AT nu sunt chiar foarte moderni dipunand doar de sisteme sovietice si ceva facut la ei, care sunt niste lansatoare de rachete AT, de tip LAW.

Armata Sarba are in plan achizitia in viitor a 12-16 avioane multirol, cel mai probabil din sursa ruseasca, posibil MIG-35. De asemenea aparatele G-4 SUPER GALEB si SOHO ORAO, sunt in curs de modernizare si vor fi mentinute in serviciu inca multi ani. Exista si un proiect local “Soldatul Viitorului”, numit VB-10, fiind deja in teste.     

  Nu pot incheia fara a aborda in acest articol, Armata Croata; o armata cu care deja colaboram (sa nu uitam ca acest stat si-a modernizat MIG-urile 21 la Aerostar, aparate dintre care doar patru mai sunt operationale. Aerostar a participat deasemenea si la modernizarea instalatiilor GRAD. Si Croatia produce o serie de echipamente militare, precum: arma de asalt VHS, calibrul 5,56 mm tip bull-pup; MLRS HERON, 70 mm; PATRIA 8×8 APC, in diferite variante, sub licenta; tancul M-94 DEGMAN, cu blindaj ERA, o modernizare substantiala a M-84; corvete si nave de patrulare, etc. 

Sistem AA mobil Strijela 10CROA1, cu rachete Strela -10, in viitor si pe Patria APC

                                                      PATRIA in armata croata

  Armata Croata are planuri ambitioase, unele dintre acestea sunt in stransa legatura cu Armata Romana, si aici ma refer la posibila achizitie comuna a avioanelor multirol. Cert este faptul ca acestia isi doresc 12 avioane, fiindca MIG-urile 21 vor fi retrase pana la sfarsitul anului, dupa unele surse. Cu toate acestea Croatia ia in considerare si varianta operarii si achizitiei comune a viitorului multirol, cu Slovenia; urmand ca avioanele sa fie bazate pe Baza Aeriana Cerklje (Slovenia). Pe langa achizitia demarata de tancuri M-94 DEGMAN (peste 70 de bucati), armata croata intentioneaza sa cumpere aproximativ 30 de tancuri noi, din sursa straina (la ei se poate cu toate dificultatile financiare, la noi insa TR-2000, TR-85M2, nici macar nu exista, decat conceptual). De asemenea au trecut la introducerea in dotarea trupelor a armei de asalt locale de 5,56 mm; arma ce va inlocui AK-urile (noi insa mai avem de asteptat noua arma de asalt, despre care nu se stie cu siguranta decat ca…va fi). Au inceput sa produca local PATRIA 8×8 APC, sub licenta, comandand deja peste 120 de exemplare, in diferite configuratii (TBT-ul nostru urmeaza! Cum va fi, vom vedea insa…). Pentru mai multe detalii, aici: www.aalan.hr/

                                                                 M 84D 3 croat

                                            GRAD 21, romanesc in armata croata

In incheiere nu pot spune decat ca sunt impresionat de modul cum se misca croatii…Despre noi, nu pot spune acelasi lucru. Exista insa speranta, ca vom depasi politica stagnarii, dezinteresului, indeciziei si prostiei. S-auzim de bine!

sursa poze:  Cartula & Wiki

WW

 

 

23 de comentarii:

  1. @george,

    bro comparatia intre industria de aparare din FRY / actuala Serbia, cu ce sa facea sau se facea sau se face in Romania este total gresita – spre deosebire de industria de aparare romaneasca care lucra cu sau plecand de la aceleasi idei sovietice, cu utilaje sovietice si know how sovietic, yugoslavii au avut un masiv avantaj fata de noi, avand acces de cele mai multe la ori la tehnica vestica de ultima generatie. comparatia Serbia / Romania la capitolul productie militara, este la fel de apropriata si adevarata precum compartia dentre arc si pistol!

    • Comparatia nu e facuta de George, e facuta de WW….

    • N-am comparat industriile militare ale celor doua tari! Este doar o privire, redusa cei drept, asupra a ceea ce-au facut si ce fac sarbii acum. M-am referit strict la colaborarea romano-iugoslava de dinainte de 1989. La fel si cu croatii! Fata de Romania, Iugoslavia a avut avantaje clare in ceea ce priveste colaborarea militara cu occidentul -dar nici ei n-aveau acces nelimitat la anumite echipamente si tehnologii. Sa nu uitam ca dupa momentul august 1968, si Romania s-a bucurat de atentia occidentului, demarand cateva proiecte ambitioase, precum IAR-95 (caruia i-au lipsit motoarele Spey militare pe care englezii le foloseau pe Phantom F4K, fiindca n-am primit licenta. In acele timpuri, tarile comuniste aveau limitare in ceea ce priveste tehnologia motoarelor ce puteau fi achizitionate din occident -acestea nu trebuiau sa depaseasca 1820 kgf, aici incadrandu-se Viper-ul 632 si General Electric J-85 -ce era folosit pe vanatorul usor Northrop F-5).Si romanii si iugoslavii au incercat din rasputeri, pe cai legale sau nu, sa obtina specificatiile si licenta Spey-ului militar. Cu toate ca iugoslavii aveau acces la tehnologii militare din vest, nici macar ei n-au reusit sa treaca de un anumit nivel, fiind tinuti in frau in ceea ce priveste tehnologia de catre partenerii occidentali. Iugoslavia a primit avioane Sabre la mana a doua din Canada, peste 120 de exemplare, la care sau adaugat peste 200 de F-84G si cateva Lockeed T-33A de antrenament -si aceste avioane erau la mana a doua, primite la inceputul anilor *50. Ei au fost norocosi sa nu se afle sub cizma sovietica, iar acest lucru s-a vazut in echipamentele lor militare, dar si in nivelul de trai. Sa nu uitam ca iugoslavii aveau voie inca de prin anii *60 sa plece LEGAL in Occident, sa munceasca acolo, putandu-si deschide chiar o mica afacere in tara. Noi insa n-am avut norocul asta!

      • deci FRY a beneficiat de enorm de mult ajutor vestic. ca sa dau un exemplu (primul care imi vine in minte), novi avion era in realitate o copie mai mica a lui rafale – urmand sa fie echipat cu acelasi motor snecma 88, cu sisteme de bord si chiar armamanet francez, asa ca sincer nu prea se compara asta cu o licenta ptr. iar 316 si 330, desi recunosc si alea erau niste produse excelente la acel moment in est, cu mult peste ce oferea mama rusia. referitor la IAR 95, ce sa zic, planuri mari, putinta mica – proiectul a picat irecuperabil, in momentul in care FRY a refuzat colaborarea cu noi – era si normal, riscau sa nu mai primeasca suport francez din cauza noastra – iar ultima piatra fiind refuzul rusilor de a oferi licenta ptr. Tumansky R-29-300 – oricum am mari indoieli ca romania si daca avea un motor ptr acel avion, ar fi fost capabila sa produca tot ce trebuia produs ptr. a face un avion capabil – ok, faceam avionul, aveam motorul, dar ce puneam in el la avionica, radar, etc?

        • Sovieticii au refuzat intr-adevar sa ne dea licenta pentru R-29-300, pe motiv de: „daca-l facem noi, de ce trebuie sa-l mai faceti voi! Ce va trebuie voua avioane supersonice facute local, fiindca oricum va vindem noi…”. Cu toate acestea romanii au incercat, dar era periculos, sa copieze motorul de MIG-21, parca la Magurele, daca nu ma insel; proiect oprit din motive de teama fata de rusi, de catre conducerea de partid. Mai apoi romanii s-au orientat catre chinezi, care faceau deja motoare pentru MIG-19/21, facute local. Si acestia n-au fost dispusi sa ne dea motorul de MIG-21! Ideea este ca Romania nu putea proiecta un avion, cu toate echipamentele aferente, fara existenta unui motor, insa si pentru iugoslavi, Novi Avion era…prea ambitios. Cu proiectul IAR-95, spre final, romanii erau avansati cu lucrul la structura, iar avionica si celelalte sisteme urmau sa fie integrate. Dupa cate stiu, acestea in marea lor majoritate, erau identice celor de pe MIG-21. Din disperare, s-a incercat dezvoltarea unui motor militar dintr-unul civil (cel de pe BAC/ROMBAC), dar era imposibil de realizat, pe la jumatatea anilor *80. Oricum, in acei ani, industria aeronautica romana era la apogeu, specialisti de inalta clasa aveam; deci eu cred ca daca am fi avut motorul, reuseam sa facem avionul!

  2. Bre, ai inteles gresiat! Comparatia nu este una intre produse, ci la fel ca in cazul Poloniei, este o comparatie intre mentalitatile din tarile respective si Romania! Nu vreau sa arat diferentele dintre …tancuri, ci dintre capacitatea altora de a se descurca in aceleasi conditii ca si noi…

    • pai asa industrie, asa conducatori. dupa parerea mea singurele produse militare romanesti cu adevarat competitive, si care cu adevarat meritau, sunt IAR 99 si IAR 330. in rest toate au fost niste copii eftine si de slaba calitate.

      • ca o paranteza imi aduc aminte ca si la dezvoltarea lui IAR 93, au fost niste diferente majore in echipare (in special electronica) fata de IAR 93 si SOKO J-22 – al doilea era echipat cu AGM-65 Maverick TV guided AGM, AS-7 Kerry / Kh-23 Grom AGM, BL755 cluster bombs, pe cand IAR 93 doar ce putea sa viseze la o asa echipare. de asemenea parteneriatul dintre IAr si SOKO nu a mai mers ptr. IAR 95 sau novi avion, din cauza ca FRY putea primi motoare franceze, radar modern si toate cele, pe cand romania nu putea, deci o dezvoltare in 2 a unuia dintre avioane era imposibila, FRY nu mai vroia avioane de duzina de calitate de 2 bani, realizate cu tehnica sovietica, iar din pacate romania nu putea altceva.

        • Continuand paranteza ta, J22 avea HUD GEC Marconi, iar noi aveam reflexvizorul clasic(prin ’88 ai nostri se apucasera sa dezvolte un algoritm de calcul pentru un CCIP incipient-sau….primitiv ar fi mai corect spus). Despre Grom…n-am pierdut nimic! Si noi l-am avut in dotare ( a ajuns in tara odata cu MiG-ul 23 ), dar sarbii au vrut sa-l integreze pe J22 si in timpul lansarilor de test, racheta a plecat de pe avion cu tot cu pilonul de acrosare. 😀

        • Dupa cum o spui si tu , diferenta majora intre IAR-93 si Soko J-22 era de echipare ( nu ma refer si la calitate , ´93-ul atingand maturitatea tehnologica doar la ultimele exemplare fabricate – dar totusi a atins-o.La IAR -99 nu au mai existat probleme ).Mai mult , pe J-22 multe erau importate .La fel si pe Novi Avion ,ceea ce a fost bomboana pe coliva a proiectului : au trebuit sa-l opreasca pentru ca nu au primit motoare si radare dupa inceperea razboiului civil. Aproape la fel cu IAR 95 . Spre deosebire de ei , Romania a dezvoltat o cercetare stiintifica puternica : am prezentat aici rachetele de aviatie spre exemplu.
          Mai erau in stadiu de proiect o racheta de croaziera si una nava – nava inspirata din STYX-ul sovietic pe care il avem inca in dotare , dotata cu motor turboreactor in loc de motor-racheta cu combustibil solid ( identic pentru cele 2 proiecte ).S-a realizat si un radar experimental cu bataie scurta , cu componente fabricate in tara , care ar fi trebuit sa fie un punct de plecare in realizarea capului de autodirijare .
          De asemenea s-a realizat si un ansamblu antena -receptor pentru un cap de racheta antiradar .
          Racheta Grom a si fost fabricata in Romania sub indicativul A-921 .
          Sistemul de dirijare laser a murit in faza de intentie . Dupa cum declara directorul de la Electromecanica in 1993 , aveau baza teoretica si specialistii necesari . Pentru transpunerea in practica , nu au mai venit niciodata fondurile necesare . Si s-au pierdut si specialistii .
          Cat despre casca tip DASH autohtona , cercetarile nu s-au finalizat . Nu e usor sa construiesti asa ceva pornind de la zero , uneori fiind necesari chiar 10 ani de cercetari .

        • @nicusor informaţiile oferite sunt extraordinare. Presupun ca te referi la racheta MM240, un vis ce nu s-a realizat. Pentru dezvoltarea oricărui produs este nevoie de timp şi bani. Dacă nu se face nimic (bun sau mai prost) nu ai ce să îmbunătăţeşti, nu ai cum să „creşti”. Păcat că incompetenţa şi hoţia au făcut (şi fac) legea în România.

  3. Se pierde din vedere faptul ca, dupa 1968, Romania a incetat sa mai primeasca tehnologie de varf de la „fratele eliberator”, sau daca a primit, a primit in numar foarte mic (MiG23, vreo 45 de bucati, MiG29 -19 bucati, T72…cate or fi fost….maxim 30). Noi am primit licenta pentru T55( cu evolutiile ulterioare), sarbii au primit licenta pentru T72, din care a rezultat T84, au primit licenta pentru blindajul reactiv…ma rog, nu are rost sa continui… 🙂

    • da dar au fost baieti destepti, au stiut cum sa joace ambele carti, ei primind duficient know how vestic, mult peste ce se dadea unui stat comunist.

      • Eu cred ca nu are nici o legatura cu desteptaciunea, Yugoslavia a beneficiat de complet alte conditii dupa WW2 fata de Romania (Yalta, etc): nu a fost ocupata de trupele sovietice si nu a facut parte din Pactul de la Varsovia, fiind una dintre tarile nealiniate.
        Asta i-a permis sa importe si tehnica Vest si sa aiba relatii (relativ) bune cu sovieticii, fiind totusi un regim comunist. A se compara cu embargoul aproape total de care „beneficia” Romania.
        Daca din partea sovieticilor e de inteles, si s-ar fi intamplat indiferent ce guvern roman ar fi incercat sa aiba o politica independenta, din partea vesticilor a venit automat din cauza statutului de aliat al URSS.

        Nu cred ca sarbii, in locul nostru, ar fi facut mai multe. De fapt, as zice ca daca am fi fost noi in locul lor, „Yugoslaviat” ar mai exista si acum, fara sa treaca prin razboaiele civile facute de baietii destepti.

    • Atitudiea Vestului fata de Iugoslavia se datoreaza faptului ca de prin 1948 Tito a intrat in conflict cu Stalin refuzand sa construiasca in Iugoslavia comunismul dupa modelul impus de Moscova (daca nu ma insel la ei nu a avut loc o colectivizare a agriculturii „chiaburii” lor prosperand). Iugoslavia a devenit in scurt timp oaia neagra a blocului comunist insa a devenit favorita vesticilor care i-au permis accesul la o serie de „bunatati” refuzate celorlalte comuniste. Insasi pozitia sa de stat nealiniat si distantarea de pactul de la varsovia au ajutat-o enorm.
      Prin 1949 era sa aiba loc un razboi cu iugoslavii deoarece ai nostri la ordinul Moscovei(era perioada Anei Pauker) efectuau incursiuni de cativa kilometri peste granita cu ajutorul tancurilor.Pe atunci Cominternul era foarte pornit contra lui Tito.

  4. da, se si gasea romania care era pielea pixului in perioada aia sa se lupte cu FRY, in conditiile in care FRY intre anii 47 – 57 reprezenta cea mai puternica forta armata din balcani – numai aripa aviatie avea in componenta in ordine cronologica a intrarii lor in active duty: Mosquito, F47 D, F84G si F86 G (si astea erau de ordinul sutelor de exemplare operationale) – pe langa FRY, ce zbura Romania in perioada similara: La 9, IL 10, Yak 17 si 23, si mai spre sfarsitul anilor 50 primim si noi niste mig 15 si 17 – deci inzestrarea celor 2 tari in primul rand ca nu era de aceiasi calitate, si nici macar la acelasi nivel de cantitate. referitor la cat de tari erau sau nu Yugoslavii in productia de armament, sa nu uitam ca astia au fabricat avioane fara pauza de prin 40 pana hat taman pana in prezent (fara perioade da facut tractoare sau material rulant precum IAR), propriile submarine (clasele sutjeska, heroj, sava, una) precum si a larga varietate de nave, precum (koncar, osa, kotor, sershen, P 80 etc) pe cand noi ce am reusit, micul gigant Marasesti care dupa prima iesire in baltoaca neagra a fost nevoits a intre in doc ptr. o lunga perioada, ptr.ca greseli de proiectare il faceau foarte pasibil sa se rastoarne cand erau valuri de 1 m in larg :-), a si sa nu uitam poate de cea mai smechera realizare a lor, si anume aeroportul militar subteran si centru de comanda si control Zeljava (ceva gen NORAD – care putea rezista la orice mai putin o lovitura nucleara directa) – asa ca sa ii lasam pe ei in seama lor, ca fata de noi ei chiar au reprezentat o forta in Europa in perioada comunistilor, si cand ma refer la forta, nu gandesc doar ca putere militara, ci ca si putere economica

    • Piele,ne-piele slugile executau ce li se ordona. Ceva similar lui Tito demarase si Ceausescu dupa 1965 dar a cotit-o spre un regim de tip Kim Ir Sen dupa Tezele din Aprilie (anii 1972 sau 1974 daca nu ma insel) asa ca am ramas cu imtatiile de care vorbeati mai devreme nu inainte de a primi licenta si tehnologia pentru elicopterele Puma & Co.

  5. @Nicusor. Foarte interesant ceea ce spui tu! Romania are in dezvoltare o casca DASH autohtona? Se bazeaza cumva pe cea israeliana sau este un proiect autohton? Sti mai multe detalii? Multumesc pentru informatii! Eu stiu ca ROAF face anumite reparatii la castile DASH israeliene, dar nu stiu sa avem un proiect autohton…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *