Racheta ASTER 30 NT si radarul scalabil Thales Sea Fire

Am ales aceste doua componente de top, gandindu-ma la evolutia, modernizarile ulterioare (MLU) ale corvetelor Gowind (probabil peste 15 ani din cele 3 decenii si ceva cat ne vor servi aceste corvete), modernizarea actuala a fregatelor T22R ale Fortelor Navale Romane (sau inlocuirea lor la sfantu’asteapta), cat si la preconizata FTI (Frégates de Taille Intermédiaire) / posibil BELH@RRA® de peste 4000 de tone, care – cu siguranta – va fi dotata cu asa ceva.

87 de comentarii:

  1. Da, nu renunt sub nici o forma la ideea ca cele 4 corvete Gowind de 2500/2600 de tone sa aiba fiecare cate 2 VLS-uri de tip Sylver A-50 – de 5 metri adancime in coca – cu 4×2 celule „fitted for Aster 30 but necessary not with„, in loc de doar lansatoare dedicate MICA VL.

    Mai bine sa dam acum niste bani decat sa plangem peste ani. Nu stim cum va evolua situatia in Marea Neagra, cum la fel nu stim daca vom avea fregate (actuale sau noi, AAW) si baterii de coasta cu dotari similare (pe anumite paliere de capabilitati) – cel putin – cu Aster 30. Si chiar in situatia fericita ca da, atunci nu strica – in functie de gravitatea/evolutia situatiei – sa ai pe alte platforme de lupta precum corvetele, posibilitatea de a detine astfel de rachete care sa fie ghidate de radare de pe fregate sau AEW&C…etc.

    Nu am nimic per se impotriva MICA VL (posibil NG) sau (Aster-15 sau Sea Ceptor-CAMM/ER) si al rolului jucat de acestea…pur si simplu trebuie doar sa profitam de aceasta oportunitate – acum si nu mai tarziu – de a ne permite un avantaj pentru viitor. Nimic mai mult.

    2
    • ↑ Ce gars a raison!

      • Unleash hell, huh? Am declansat, fara sa vreau, un (o?) meme. 🙂
        Pana nu vad cu ce modernizam fregatele, o tin pe a mea.

        • Cred ca ai dreptate! Ar fi bine sa lasam acesta portita deschisa si sa avem sistemele de lansare si descoperire/urmarire/ghidare pregatite pentru un potential upgrade, cand si daca va fi nevoie de el.
          Am o mica neclaritate: inteleg primul 50, dar nu mi-e clar ce e cu al doilea. Adica de ce sa nu fie un 50 dublat de un systeme de lancement vertical 35 (cu 4 celule) sau de un MICA-VL-M? Am cautat un pic dar pentru moment nu am gasit care este diferenta de pret intre MICA-VL-M vs Sylver 35 vs 50 vs 70

          • Pentru ca au loc doua.
            Trebuie sa te gandesti la evolutii viitoare ale armamentului sau la aparitia altora noi.

            Da, poti sa ai un A 50 in spatele unui A35 (sau mai degraba A 43) si atat.
            Dar de ce nu doua A 50 din start? Ne pomenim ca maine-poimaine pragul se mareste si vectorii point-self-defense cresc si ei in dimensiuni.

            1
    • Gouverner, c’est prévoir zice francezu’. Dar trebuie sà ai guvern cu adevàrat.

    • @Razvan, sigur nu-i nici o oportunitate la acest contract, sa explic, probabil si MaPN-ul fortati sa faca ceva in sensul dotarii si se vede deja din start ce branza au iesit, asa zisa ”licitatie”, din fasa programului sa zic asa.

      O sa fie patru (4) vaporase cu minim ce trebuie sa aratam ca am facut ceva nimic mai mult si o ”raschetare” sa nu zic dat luciu la frecatele, cred ca singurele din NATO cu tun si torpile.

      uite-te la toate ”licitatiile” si dotarile din ultima vreme, eu zic ca e edificator.

      Daca se vroia fii sigur ca faceau !

    • Tu nu renunti, da aia de cumpara cred ca da . Ideea nu e rea. Dar…
      Pentru ce ceri aici nu se modifica caietul de sarcini si ar trebui reluata licitatia?

    • Renunti sau nu la idee problema este alta. Te ai gândit dacă ai unde sa le pui?daca era posibil nu erau dotate din start cu asa ceva? Și sa nu uitam ca sunt totuși niște corvete nu arleigh burke.

  2. Ba baieti voi ati luat-o razna? Cu aster 30 aperi o tara intreaga la fel si ca patriot, ce draq sa caute aster 30 sa protejeze o corveta de cativa mp. Barcile se apara cu sisteme CIWS RAM, Phalanx, VL MICA, si care or mai fi. Englezii s-au bazat ani de zile pe SeaWolf care cred ca e mult inferior vl-mica. Fregatele dedicate pe AA cu aster sunt facute sa apere regiuni intinse. Corveta are pur si simplu alt rol, sa „caşte” bine urechile la ce e sub apa ca acolo e principalul dusman ca n-or dau rusii cu Iskander dupa corvetele noastre.

    1
    • „Ba baiatu” – singular, ca io mi-o asum, pe ceilalti..ii priveste.

      Emil, cand pierzi fregata…ce faci? Ai una in port la mentenanta (sau la dracu in Mediterana) si alta pe Marea Neagra..si o pierzi pe asta de aici…shit happens.
      Ce faci?

      • Razvan nu ai niciun motiv sa pui aster 30 pe o corveta, in primul rand vrei sa aperi nava iar o racheta anti nava periculoasa vine la cativa m deasupra apei, radarul o vede la maxim 15 mile din cauza curburii pamantului de aceea se folosesc sisteme rapide de maxima precizie de tip CIWS . Ce sa faci cu aster 30 ca nu dai de pe corveta dupa avioane si rachete balistice la 50, 100 de km. De ce crezi ca americanii se bazeaza in primul rand pe RAM pentru apararea navei? Aster 30 la fel ca patriot este facuta sa aperi regiuni intinse ca d-aia are raza mare de actiune ca nu ai bani sa pui CIWS pe fiecare oras dintr-o tara.

        • As vrea sa zic ca te inteleg dar tu nu ma intelegi pe mine.

          Corvetele astea noi si fregatele – desi vechi – sunt cele mai scumpe, complexe si riscante platforme pe care le putem detine si arunca in lupta din dotarea Armatei. Pierderea uneia este o lovitura serioasa, nu ne putem permite a ne baza pe ideea doar ca le avem si sa ignoram posibile situatii tactice aparute.

          Repet, de cate ori nu va iese faza „tactica” cu Aster 30, ganditi-va de ce evreii vor avea 4 bucati Sa’ar6, de aproape 2000 de tone fiecare, cu:

          32 celule de Barak-8! (Thyssen-Krupp se tot lauda aiurea ca vor fi 40…ma rog, damblaua lor, o fi asa, un numar mai…biblic)…cu radarul AESA aferent E/LM-2248 MF-STAR, care face exact acelasi lucru pe care il face Thales Sea Fire.
          16 rachete antinava…da, 16, nu 8…inca o dambla.
          16 celule C-Dome (desi poate aici apare confuzia si sunt 40, C-Dome are o varietate de module cu numar diferit de celule).

          Da, stiu, sunt nebuni, dar, spre deosebire de noi, nebunii astia nu sunt cuprinsi de lentoarea pacii numita…”sa le avem”, ei sunt mereu in priza.
          Ce n-as da si eu pentru noi jumatate din armamentul astora!..adica 16 Barak-8, 8 antinava si C-Dome pe…fregatele noastre de 5000 de tone.

          1
        • Subscriu pt. corvete , dar la fregata cred ca ar trebui ceva de genul.
          In schimb ar trebui prevazut RAM la corvete; complement de MICA NG

      • parerea mea este ca pe corvete, tinand cont ca noi nu o sa fim capabili sa avem o umbrela serioasa din partea RoAF, trebuie mers pe un mix de VL Mica, Aster 15 si CIWS, iar la fregate, Aster30 & 15 cu CIWS, si atunci da, chiar ai o umbrela AA ce nu te limiteaza in operatiuni navale ptr doua grupari navale.

    • pai au pornit de la ESSM pe corvete… 🙂

      • Yep…dar mai e si faptul ca intr-un Mk41 self-defense de 5,31m poti sa pui nu numai ESSM quad-packed dar si RAM Block 2 quad-packed (pe care il poti baga si – macar – intr-un ExLS cu 3 celule, de 4 metri, caz in care ai 12 rachete in loc de 11 ca la SeaRam).

  3. La pretul cel mai mic tu vrei Sylver A 50?! Probabil ca vor fi A 35…

    • De ar fi macar A 43, nu stiu cine naiba sa mai foloseasca A 35.

    • dar sa le ia fara primul plin de munitie! sa vina doar cu unitatile de lansare si gata. eu sper ca macar in aceasta ultima faza sa vina cineva cu creier si sa ceara in mod expres A50. intr-un minister normal (nu la noi), A50 pe corvete si A70 pe fregate erau cerintele clare, asta daca tot se merge pe varianta Europeana de inarmare.

      1
      • Nimeni nu foloseste A-35 pentru ca e cam redundant (nici macar nu mai e prezentat in brosurile Naval Group), mai degraba esti in avantaj cu VLS-uri MICA VL dedicate.
        Iar A-43 e atat de aproape de A-50 (literalmente…70 de centimetri in minus) incat poate fi ignorat.

        Cred ca francezii ar trebui sa se gandeasca serios la „anularea” lui 35 si 43 si sa fabrice un A-60.
        In felul asta se apropie de americani cu Mk41:
        5,31m (209″) pt. Self-Defense;
        6,76m (266″) pt. Tactical;
        7,67m (302″) pt. Strike.

        Sylver:
        5m pt. A-50 (vechiul „Tactical” – noul „Self-Defense”);
        6m pt. A-60 (noul „Tactical”);
        7m pt. A-70. (Deep-Strike)
        ____________
        Mai degraba A-43 ar putea s-o ia pe urma lu ExLS, cu celule pe un singur rand, nu doua, chiar cu posibilitatea pastrarii „hot launch”.

    • Am si eu o intrebare si fara sa va fie cu suparare. Ce se va face cu restul de flota a FNRo, atat cu cea de lupta la mare si fluviu, cat si cu cea auxiliara/sprijin. Se va moderniza si ea sau va fi inlocuita cu nave noi? Cred ca dupa corvete urmatoarea achizitie stringenta pt FNRo sa fie submarinele, 3 sau 4 nave. Merci mult de raspuns!

  4. Marina a dorit corvete ieftine dedicate antisubmarin si fix asta au primit. Pentru mine corvetele au un singur minus, CIWSul, in rest sunt ok pentru ca nu sunt platforme AA. Ca solutie stop gap, platforme AA (ma rog, cat de cat pe acolo ca nu au fost gandite pentru asta) ar trebui sa fie cele 2 fregate dar la cum arata oferta nu vor ajunge. Eu as vrea in Dobrogea, 4 baterii de coasta, 2 bateri Patriot si un AEGIS iarin baltoaca macar un submarin.

  5. Mon cher, vrei Aster 30? Pai comanda o Belhara macar si atunci discutam. Abhu Dhabi AAW corvette are Aster 30, dar la un deplasament de 3250t.

    Ah ca se putea cu ESSM Blk 2, da. Aveai 12-16 rachete cu autoghidaj si cu raza de 50 km – local air defense.

    Si da, Bosanceanu si compania trebuie sa le faca aici.

  6. Nu cred ca vom folosi corvetele 30+ ani ci undeva la 40+ ani.
    MLU se va face spre 20 de ani de la primirea lor in dotare.
    Peste 20 de ani, Aster 30 nu cred ca va mai fi o arma de top si oricum nu o vor pune pe Gowind.
    In cel mai bun caz, vor pune vreun urmas al Sea Ceptor si, eventual vreun sistem gen Thor pentru combaterea dronelor, in masura in care va ajunge suficient de mic si de puternic ca sa merite sa-l instalezi pe o corveta.

  7. mda,a cam dispărut entuziasmul?
    comandăm si dar mai mult pentru bifat ceva de ochii lumii….NEXT !!

    • asa a fost de la bun inceput. la fel a fost si cu avioanele daca vroiau ceva serios azi aveam minim 48 de f16 si 3 fregate inarmate

      • au futut toate proiectele demarate prin licitații,prea multe ca să vorbim de întâmplări.
        pdsr-ul si o parte a mapn-ului se află pe aceiasi parte a baricadei,pe aceleasi state de plată.

  8. Ce ati prizat fratilor?
    La o simpla cautare pe net, avem purtatoare de ASTER:
    Fregate Horizon 1.5 Md Euro
    Distrugatoare Type 45 peste 1.05 Md Lire.
    Vi se pare ca vorbim de aceleasi preturi?
    Pentru ca nu iei ASTER si il inghesui pe un colt de corveta, eventual in locul hangarului.

    • Formidable = 3200 tone, cu Aster 15 si Aster 30.
      Si acelasi radar Thales Herakles de lupta ca si la FREMM frantuzeasca, purtatoare si ea de Aster 15 si 30.

      Apropo, te-ai uitat vreodata pe net sa vezi fazele de construire ale Gowindurilor egiptene? Te dumiresti repede ca Aster 30 (4,9 metri, in VLS-uri Sylver A-50 de 5 metri) intra fara probleme exact unde sunt si acum VLS-urile dedicate MICA VL, in doua punti al provei, care au cu mult peste 5 metri inaltime.

      • @MZ: scrie undeva, in oferta NG, ca vor fi cu Sylver A50? Eu nu cred, pentru ca pretul ar fi fost mai mare…
        Daca nu stii ce sa ceri si te legi de maini cu „pretul cel mai mic”, nu e de mirare ca obtii minimul care indeplineste criteriile.

    • Poftim!
      Gowindul Malaeziei, Maharaja Lela class, de 3100 de tone (pentru ca e mai lunga cu 9 metri…111m in total)…

      Vezi VLS-urile MICA dedicate din spatele tunului Bofors 57mm (cu cupola stealth ca la Visby, deoarece Malaezia are multe golfuri si insule)…care efectiv ocupa o punte si spatiul de deasupra?
      Sub ele se afla inca o punte libera, care impreuna cu puntea ocupata de VLS-urile MICA VL, fac impreuna un modul de constructie.

      Dovezile:

      Malaeziana, sectionata…

      Egipteana, in timpul constructiei, a se observa cele doua punti ale modului provei ce este lasat cu macaraua, uitati-va cu atentie si la oamenii de la baza sa, sa va faceti o parere cu privire la inaltimea de 5 metri (cat 3 inaltimi de oameni)…

      Si aceeasi egipteana, in dry dock, observati linia de jos a sudurii, semnalata de mine cu sageata rosie, peste linia de plutire, acolo este podeaua acelui modul inalt de peste 5 metri, cu doua punti…mai mult decat suficient pentru un VLS Sylver A-50 de 5 metri.

        • Lucian Curelariu
          1 iulie la 13:21
          Autor: Catalin Tache

          Dupa cum dezvaluiam ieri, dintr-un document incendiar aflat inclusiv pe masa de lucru a premierului Romaniei reiese ca inalti demnitari ai statului roman de la varful Ministerului Apararii Nationale si generali sefi de structuri vitale ale Armatei Romane ar fi fost amenintati fatis de catre cei doi ministri Mihai Viorel Fifor si Gabriel Beniamin Les, dar si de un colonel din cadrul Directiei Generale de Informatii a Armatei! Totul in urma refuzului acestora de a ceda presiunilor privind semnarea contractului de 1,6 miliarde de euro pentru achizitionarea a patru corvete multifunctionale de la un ofertant indicat cu ”subiect si predicat” .

          Si asta cu toate ca atat in plangerile penale aflate pe rolul Parchetului Militar de pe langa Curtea Militara de Apel, cat si a Directiei Nationale Anticoruptie nu doar ca erau prezentate probe privind vicierea procedurii de incredintare a acordului cadru, dar si suspiciunile rezonabile cu privire la faptul ca pretul ”ofertantului indicat” ar fi fost umflat cu nu mai putin de 150 milioane de euro pe corveta, ceea ce ”indica un posibil prejudiciu adus bugetului MApN de 600 milioane euro”! Iar astazi suntem in masura sa dezvaluim si identitatea a doi dintre conducatorii de la varful Ministerului Apararii Nationale care au fost supusi unor campanii agresive si, atentie, puternic sustinute financiar din strainatate pentru a ceda si a ”face abstractie de aspectele negative constatate”, dupa cum reiese din raportul contrainformativ intrat in posesia noastra. In care se mai noteaza si ca pe filiera oculta a ofiterilor de informatii militare li s-a atras atentia ce repercursiuni ar putea suferi pentru refuzul de a ”atribui acordul cadru destinat achizitiei celor patru corvete multifunctionale catre un anumit candidat”! Este vorba despre fostul secretar de stat pentru Armamente, Andrei Ignat si de generalul de brigada ing. Ionel Lotan, loctiitor al sefului Departamentului pentru Armamente! Cei care, la scurt timp dupa ce au refuzat ultimatumul DGIA privind ”cooperarea cu partea franceza” si Ignat chiar a recurs la sesizarea oficiala a structurilor abilitate ale statului roman s-au trezit ”ejectati” de la virful MApN!

          Ignat, ”mostenirea” lui Fifor pentru Les
          Iar pentru ca umilinta inghitita de structuri informative care altfel se bat cu pumnul in piept cum apara ele tara de ”baietii rai” sa fie deplina, campania de satisfacere a unui partener extern prin plata unei adevarate ”taxe de smecherie” s-a derulat pe mandatul a doi ministri ai Apararii! Pentru ca, dupa cum se avertizeaza in raport, Mihai Fifor ar fi fost stopat la timp prin nota informativa privind faptul ca ofertantul ”agreat” ar fi intarziat cu nu mai putin de cinci ani fabricarea si predarea catre Marina Armatei Australiene a corvetelor promise. Astfel ca, aflandu-se intre ”ciocanul” intalnirilor de taina cu ambasadoarea Frantei in Romania si ”rezistenta” unor demnitari si generali romani, totul sub nasul colaborationistei DGIA, fostul ministru a preferat in cele din urma politica ”strutului”, panicat fiind si de dezvaluirile de la acea vreme din ”National ”. ”Urmare a acestor discutii, ministrul Mihai Viorel Fifor nu a dat curs timp de mai multe luni unei note de informare referitoare la aspecte privind grave dificultati si probleme existente in activitatile competitorilor francezi”. Astfel ca ”avand in vedere ca pana la eliberarea sa din functie , ministrul Mihai Viorel Fifor nu a reusit sa impuna conducerii Departamentului pentru Armamente sa accepte atribuirea in conditii de incalcare a legii a acordului cadru destinat achizitiei celor patru corvete multifunctionale, demersurile efectuate in scopul satisfacerii prin metode incorecte a interesului unuia dintre competitorii inscrisi in cursa pentru atribuirea acordului cadru, demersurile sale au fost continuate de actualul ministru Gabriel Beniamin Les.Aceasta dupa ce in mod repetat a incercat sa il intimideze pe Andrei Ignat, secretar de stat si sef al Departamentului pentru Armamente la acea data , pentru a accepta ca in conditii de nelegalitate sa accepte atribuirea acordului cadru destinat achizitiei celor patru corvete catre un anume competitor a propus eliberarea din functie a acestuia”.

          Generalul Lotan, victima colaterala
          Numai ca amenintarile nu au incetat nici dupa ”decaparea” secretarului de stat, intrucat ” dupa eliberarea la data de 10.06.2019 a lui Andrei Ignat din functia de secretar de stat si sef al Departamentului pentru Armamente, eforturile ministrului Gabriel Beniamin Les de a determina atribuirea acordului cadru destinat achizitiei celor patru corvete multifunctionale catre un anume competitor au fost exercitate asupra generalului de brigada ing. Ionel Lotan, loctiitor in acea perioada al sefului Departamentului pentru Armamente. Astfel ca generalul Lotan a fost pus la randul sau in situatia in care s-a aflat si secretarul de stat Ignat, amenintat de ofiteri de informatii militare sa dea curs cererilor imperative si abuzive ale conducerii MApN sau de a fi eliberat din functia pe care o ocupa. Situatie in care generalul Lotan a refuzat si el sa incalce legea, preferand mai bine sa-si depuna raportul de pensionare, 20.06.2019 fiind ultima sa zi de activitate in Ministerul Apararii Nationale”.
          Si uite cum MApN nu are conducere la Departamentul pentru Armamente, achizitia de corvete a fost suspendata prin incheierea nr. 883/C1/1061 din 14.06.2019 a CNSC iar ministrul Apararii nu face niciun demers legal desi Curtea Constitutionala a decis ca prelungirea mandatului generalului Ionel Ciuca in fruntea Armatei Romane este ilegala! Colonelul Preda de la DGIA stie bine de ce…Dar si noi

          • ” pretul ”ofertantului indicat” ar fi fost umflat cu nu mai putin de 150 milioane de euro pe corveta, ceea ce ”indica un posibil prejudiciu adus bugetului MApN de 600 milioane euro””

            Sigur, pretul real a patru corvete Gowind înarmate plus modernizarea fregatelor este de 1 miliard €.

            Ce talent la dezvàluiri !

          • Nu poate exista prejudiciu in cazul unei licitatii. Chiar daca s-ar dovedi ca pretul unei corvete Gowind este de 50 de dolari, tot n-ar fi prejudiciu, datorita faptului ca a existat o competitie si o oferta clara. Nimeni nu obliga MApN sa accepte, pe de alta parte o corveta nu este un asiprator, nu are pret de raft.
            Astfel de acuzatii sunt macar naive daca nu chiar mai rau.

            Dpmdv pretul total al afacerii, corvete + modernizarea celor doua fregate, este cam prea mic, chiar ingrijorator de mic, explicatia (tot personala) este ca francezii au dat in preturi pentru a prinde acest contract.

            • Nu sunt de pàrerea asta. Chiar într-o licitatie, în care câstigàtorul a fost ales pentru pretul cel mai mic, dacà în pret se include „comisioane” ilegale, MApN este lezat.

              A fost o istorie cu fregatele La Fayette vândute Taiwanului. Legislatia taiwanezà stipuleazà cà orice comision ocult care sporeste pretul contractului trebuie retrocedat cumpàràtorului. Thomson-CSF a plàtit 520 milioane $ la diversi, inclusiv 200 milioane la conducàtori ai Chinei comuniste ca sà nu facà agitatie diplomaticà. La epoca respectivà (înainte de 2000) comisioanele astea erau legale în Franta (la export).

              Dar în virtutea contractului, Taiwanul a recuperat de la Thales (urmasul lui Thomson-CSF) si de la statul francez 591 milioane $, dupà anchete, procese si câteva morti misterioase.

              Oricum, în cazul Gowind, cu sumele care le vehiculeazà, respectivul bate câmpii…

          • asta se vrea o bomba de presa? 🙂

  9. sorin-vasile

    Am cumparat o corveta nu un distrugator asa ca discutia despre
    Aster nu isi are locul
    Interesant de stiut ar fi ce elicoptere vor dota corvetele

    • Am cumparat corvete Gowind 2500 „multifunctionale/multirol/multimisiuni” de 2600 de tone, nu corvete Gowind 1000 (OPV-uri intre 550 si 1500 de tone).

    • Aster sau nu ..nu stiu , dar sunt de acord cu @razvan macar in privinta lansatoarelor verticale , sa fie de alea a50 sau cum le spune
      Pot sa vina cu mica ptr inceput , asta nu inseamna ca in functie de cum evolueaza lucrurile sa poti sa pui aster in ele ..si pe fregate ar trebui sa fie imperativa chestia
      Din ce „rasufla” pe net ..ptr close-in mica e foarte buna , totusi ptr nave cea mai mare amenintare o reprezinta aviatia ..poate mai mult decat rachetele antinava …o aviatie pe care rusii o au in crimeea ..”in numar”
      Si vei vrea la un moment dat sa fii „oarecum” acoperit impotriva atacurilor acestei „ramuri a fortei”
      Nu poti sta la limita de raza a prnd-urilor
      Rachetele de raza scurta , precum mica sunt mult mai bine optimizate ptr interceptia de aproape sa spunem asa decat suratele mai mari ..ptr a intercepta rachete antinava nu prea vad asterul , totusi vei avea nevoie la un moment dat de ceva sa tina la distanta avioanele de navele tale ..20 km si 9 altitudine e o umbrela micuta ..un vikhr are raza la peste 8-9 km ..pe su 34 cred ca au panoplie de munitie destul de ampla ptr a lovi
      Macar sa ai lansatoarele , scoti o fregata cu jumatate din ele cu aster si corvetele cu mica , sau intr-un mix si e altceva ..nu stai la „limita de avarie”
      La fel in misiuni , cu o singura nava ..corveta in larg , poti schimba configuratia ..pui 8 mica si 8 aster ..ai flexibilitate
      Altfel te limitezi doar cu mica si atat..si oricat de buna o fi nu prea o sa vrei sa stai cu apararea in rangul vizual al inamicului …sunt totusi „barci” care costa cat 2-3 f35 , deci daca pierzi 2-3 …asa ca la carti , ca sa dam un numar ..ai pierdut o escadrila
      Nu putem nega ca in viitor sa ramanem doar intr-o flota de corvete ..se suplimenteaza comanda cu 2-4 ..si vei vrea astfel de capabilitati
      Niciodata in istoria contemporana ..nu a existat vreun atac pe un singur palier , in operatiuni initiale , in conflicte clasice de mare intensitate ..in general implica toate ramurile fortei in atacuri combinate ..care sa suprasatureze capacitatea ta de comanda control …nu neaparat arunca cu rachete fara numar sa testeze capacitatile radarului si a bateriei

      • „pui 8 mica si 8 aster…”

        Sau pui 32 de CAMM si 8 Aster30

        • Mai e o chestie
          Poate nu am inteles eu bine procedura
          Dar ..parca in etapa de licitatie ..nu se cerea o configuratie „inchisa” , urmand sa existe discutii si incheierea contractului
          Probabil au existat cateva cerinte „batute in cuie” , pe care nu le poti modifica ulterior , ptr ca ai castigat in baza lor o licitatie …si astfel ..daca nu le-ai respecta , ar fi competitie neegala..ai da motive ptr a fi dat in judecata , etc
          Dar restul aspectelor ar fi de „definit” dupa
          Configuratia de armament nu stiu daca a fost una „inchisa” …parca criteriul de baza ptr a castiga a fost pretul cel mai mic in configuratia aleasa de producator , fabricarea in tara( in proportiile cuvenite , modernizarea fregatelor si centrele de instruire si mentenanta aici)
          Eu zic ca plecand de la astea se pot aduce completari , modificari
          Nu cunosc santierul de la constanta ptr a ma putea pronunta ..ptr sigma a lui damen era un fapt probat ca le fac rapid , la un moment dat , cand am fost pe santier la ziua portilor deschise aveau in doc ..nava aia de comanda plus alta mai mica in spate la care lucrau concomitent
          Au inaugurat de atunci o hala unde se pare ca monteaza si testeaza aparatura electronica de navigatie , echipamente de comanda hidraulice ..samd , sunt nave ce pleaca „la cheie” , cu toate echipamentele instalate , cu ceva timp inainte nu era asa , multe echipamente se montau dupa
          Cu santierul din mangalia nu mai spun , dispunerea santierului , capacitatea macaralelor , hale samd , face posibila montarea navelor „pe uscat” , pe sectiuni , nu in doc …crearea sectiunilor in hale inchise ..de cand eram acolo daewoo avea ditamai hala ptr taiatul sectiunilor
          Docurile sunt mai mari , mai bine dispuse ..samd
          Cum am spus santierul din constanta nu il cunosc
          Navele astea mai mici cum sunt corvetele se pot construi , de fapt se construiesc pe sectiuni , si pot fi asamblate precum lego..or avea ei ceva macarale pe acolo
          Chestia cu sudorii si forta de munca e putin hilara ..ce o mentioneaza unii , o firma de talia lor , sigur au o gramada de subcontractori ptr chestii specifice ..pur si simplu ii aduna ..nu te pui si aduni sa specializezi de acum pe un an ,doi sa formezi oameni …(pe ce ii formezi in lipsa de alte comenzi) ca sa te apuci de corvete
          Legat de nave in sine …nu mi se pare mai rea gowind decat sigma ..ci pur si simplu sigma avea o configuratie mai buna de armament , ram-ul plus essm acoperea cele 2 paliere close-in (impreuna cu tunul) si raza medie
          Mica are avantajul(ptr mine e un avantaj) ca e lansata vertical ..si cele 2 moduri de ghidare(la vremea aparitiei pe avioane ..parca era considerata cea mai avansata racheta cu raza scurta..si magicul parca era una din cele mai manevriere si bune rachete raza scurta)…dar sa stai in 20 km si 9 km plafon ..nu mi se pare o buna idee …plecam de la a trage cu ca 94 de pe nave cu vreo 4 km bula de acoperire si destul de limitate in privinta tintelor ce pot fi combatute …dai cam 1 miliard jumate( 2 miliarde se preconiza a costa autostrada transilvania)…ca sa treci la 9 pe 20 km acoperire si o marire a numarului de tinte ce pot fi combatute….trebuie tinut cont ca pe corvetele si fregatele actuale ..inca avem 630 ptr close in ..un sistem destul de eficient ..nu 20 mm
          Adica totusi …gowind sunt foarte bune pe partea de semnaturi si senzori , daca e sa ai pe ele ceva ca lumea de ce nu

  10. https://youtu.be/ciqS3bor2u4
    Nenea zice ca e mai bun ca patriotu

  11. Bun… presupunand ca Aster 30, de acum sau NG, e ok ca performante… ne-o permitem ca pret per bucata?

    Din cum apare criteriul pret per bucata corveta cel mai probabil clean (fara armament) am impresia ca au sugrumat cat mai mult si pretul pentru „consumabile”…

  12. Nu are sens sa bagi Aster pe corvete in primul rand din cauza pretului (sunt printre cele mai scumpe complexe AA, isi permit asa ceva doar state cu marine bogate de blue water sau arabii care arunca cu banii si nu circula prin zone controlate de rusi. Apoi rolul lor este de a fi instalate pe fregate sau distrugatoare pt a proteja grupari care contin si nave de desant sau portavioane. Noi n-avem marina de blue water si suntem intr-un lac din curtea din spate a rusilor, care au o gramada de sisteme antinava la sol, in aer, pe apa sau sub apa.
    Mai bine investesti in contramasuri EW-bruiaj, decoyuri Nulka sau sisteme gen Prairie-Masker.
    Corvetele stau subtire la aparare AA, le lipseste in mod esential un CIWS, nu Aster, era de dorit macar un Sadral, daca nu un Oerlikon Millenium, ca bineinteles ca nu ar fi dorit sa bage un SeaRam.
    VL Mica e o racheta AA de calitate, dar e insuficienta.
    Iar planul lor cu modernizarea fregatelor e caricatural pe partea AA, Type 23 are 32 celule de Sea Ceptor si 2 tunuri de 30 mm, iar Type 26 care e fregata, mai curand distrugator AS va avea 48 celule Sea Ceptor, 2 Phalanx si 2 tunuri de 30 mm.

    • Antinava , gowind sunt niste nave micute , dar foarte ok ..semnatura mica si rachetele de la bord le permit sa atace nave mari , cam mai tot ce au rusii
      As crede ca sunt superioare sigma in aspectul asta
      Antisubmarin..??? Ptr asta au fost facute au sonar de adancime care ptr noi va fi ceva echivalent cu ..rachetele bvr pe avioane , adica o capabilitate , aspect ..cam necunoscut noua
      La fel as crede ca sunt superioare sigma
      Daca ar fi sa luam mica ng ..probabil operational la data intrarii in dotare ..ai acoperi un gap si te apropii de capabilitatile essm ..oricum ,tot as prefera sa aiba lansatoarele alea mai versatile , sau macar fregatele sa le aiba
      Aici , chiar si cu un oerlikon milenium nu egalezi configuratia cu essm plus sea ram , care au redundanta , pot fi folosite simultan …si sea ram-ul e un sistem fire and forget precum mica
      Mica ar avea avantajul fata de essm ..ca e fire and forget si o lansezi vertical , adica duci lupta indiferent de pozitia navei , de conditiile de mare , etc
      Per total aduc un mare plus fata de ce avem acum
      Cum am pune situatia ..sa folosim navele in apele noastre ..fara a avea suportul aviatiei e ..
      Raman la aceeasi parere cu @razvan ca e bine sa ai lansatoarele alea mai smechere ..ca sa fie acolo

      • Nu e vorba de Gowind vs Sigma, Sigma a pierdut.
        E vorba ca sunt deficitare dpdv AA pt ca francezii sunt incuiati si nu baga decat ce vor ei pe nave, nici vorba de ESSM si Sea Ram
        Pe partea de EW sunt de top,au cateva sisteme capabile
        Din punctul meu de vedere as pune si torpile fotonice pe nave, dar astea se fac in cadrul unui buget si bugetul ala nu e infinit sa bagi tot ce vrei tu, ca-n jocuri
        Am citit ieri cateva bloguri rusesti, pana acum la stirile despre achizitiile noastre ne luau la misto, tiganii samd, acum erau cam ingrijorati

        • Gowind are integrat atat ESSM cat si RAM, le-au oferit prin arabime.

          • Stiu, George, arabimea e altceva, au leverage cum se zice in negocieri. Au bani. Acolo toti care vand armament se duc cu palaria in mana, la noi vin cu tupeu
            Cred ca tu spunei faza cu prima vanzare a Gowind in NATO, a fost leverage si asta, se putea poate negocia mai bine

        • Le puneam putin in oglinda ptr ca au fost competitorii cu cele mai mari sanse
          Multi spun ca sigma e mai mult o „solutie comerciala” , gowind e din start „un proiect suta la suta dedicat militar” , cu toate ca vorbim de nave militare in ambele cazuri
          Nu sunt neaparat de parere ca trebuia sa fie sea ram plus essm , dar ás fi preferat sa aiba macar o solutie redundanta si mai consistenta
          Sa ma explic..simplu , ca nu sunt nici navalist , nici vreun cunoscator …de top , dar , mica ptr rafale si cele frantuzesti e o racheta short range ..ce e adevarat foarte buna , dar short range
          Adica lancerurile noastre cu magic pe ele
          Vei fi limitat la raza vizuala …radarul de pe gowind , care o fi el ..tot e capabil sa dea solutii de tragere dincolo de raza vizuala
          Vor fi nave de 300 mil bucata , scumpe , rachetele antinava de pe ele si faptul ca au semnatura mica le vor face de temut intr-un ipotetic conflict sa implice nave
          De aia , daca nu sunt bani de ajuns , macar sa puna lansatoarele alea mai scumpe , de suporta mai multe ..nu s-ar duce mult pretul in sus ..sau macar sa vina cu o solutie ptr fregate ..sa spunem ca pui ceva „mediu” ptr fregate , ca tot vor avea doua perechi de lansatoare ..si daca ai acoperire de pe fregate impotriva avioanelor ..nu mai ar fi imperativa chestia pe corvete

          • Gowind este o nava buna pe partea de arhitectura navala, stealth, radar/EW, capabilitati AS, AN. Pe AA are lipsuri
            Btw Damen a contestat licitatia, deci o luam de la capat

            • Inca 2 ani prin proceduri si PDF-uri?

              • nu neaparat. cu un pic de buna vointa si competenta juridica se poate rezolva destul de usor. Totul e sa pui niste clauze corecte.
                e o problema care se rezolva zilnic la orice multinationala

              • Sper ca nu.
                Dar deja e circ. O licitatie anulata, un contract direct anulat, vreo 3 contestatii, nici daca se straduia cineva sa incurce,n-o facea atat de bine.

                • stai ca si la alea de coasta e distractie 🙂

                  um am mai zis acu’ ceva timp despre statul roman sinucigas si despre incapacitatea de a face niste achizitii cu cap la ani buni de la evenimentele din Ucraina. In fapt, singurele achizitii reusite sunt alea prin U.S. Army, in care au primit mura-n gura… n-a fost nevoie de caiete de sarcini, proceduri de licitatie, etc.

  13. https://youtu.be/wiMMZ8RzeIg Oerlikon Millennium
    https://youtu.be/1aYwTGyBqr8 Nulka test fire US Navy
    https://youtu.be/Zsf38NYzo5Q Phalanx CIWS US Navy

    Sa speram Vlad ca noul guvern USR Plus si PNL vor adauga sistemele astea,sunt defensive pana la urma

  14. Daca iei Aster 30 pt nave, erai mai avut sa cumperi SAMP/T pt aparare terestra in loc de Patriot…
    Commonalitatea e singurul mod in ziua de azi in care ai putea cumpara un numar suficient de munitie pt un razboi scurt. Si singurul mod in care s-ar merita realizat un transfer de tehnologie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *