Buletin naval. Noutăți despre programul elicopterelor marinei

Datorită celor de la DeFapt.ro aflăm că programul celor două elicoptere de luptă anti-navă, H215M de la Airbus merge înainte, un contract în valoare de 150 de milioane de euro fiind semnat la sfârșitul anului trecut (decembrie 2023). Potrivit surselor DeFapt.ro, se pare că francezii ar fi încercat să supraliciteze cerând 25 de milioane de euro în plus. Probabil că francezii s-au simțit tare pe poziție pentru că Forțele Navale Române operează deja elicoptere Puma și nu doreau să adopte un nou tip de elicopter care să necesite investiții suplimentare în instructajul piloților, întreținere și piese de schimb, mai ales că avem IAR Brașov în țară. Până la urmă au închis în marja celor 150 de milioane de euro…

rachete MBDA Italia pentru elicopterele H215M ale marinei

Racheta Marte Mk2/S Sursa foto: MBDA

Airbus va furniza cele două elicoptere, platforme care vor fi modificate și finalizate de IAR Brașov care vor asigura și întreținerea lor ulterioară. Dar surpriza de-abia acum apare, citez: 

Sistemul de rachete și muniția aferentă, evaluate la peste 30 de milioane de euro pentru cele două elicoptere (inclus în cele 150 de milioane de euro), vor fi livrate de filiala italiană a francezilor de la MBDA.

În completare, la solicitarea DeFapt.ro, Biroul de Presă al ministerului Apărării a transmis că în suma estimată au fost incluse și costurile legate de „achiziția și instalarea la bordul aeronavelor a echipamentelor specifice capabilității de luptă anti-navă la suprafață, suportul logistic integrat pentru operarea elicopterelor și a sistemelor de armament, instruirea personalului navigant și asigurarea stocurilor de muniție pentru sistemele de luptă.”

Prin urmare, având în vedere surprinzătoarea alegere, m-am gândit că nu ar strica să facem cunoștință mai îndeaproape cu produsul filialei italiene a MBDA. Aceștia produc două tipuri de rachete anti-navă, Marte, o rachetă ușoară, cu rază mai scurtă de acțiune, care poate fi lansată de pe elicoptere și avioane, nave sau chiar din baterii de coastă și Teseo, o rachetă anti-navă cu rază lungă de acțiune, lansabilă de pe nave.

Cum șansele de a avea Teseo pe cele două elicoptere sunt destul de reduse, vom arunca o privire ceva mai detaliată asupra Marte.

Racheta arată… ca o măciucă! 🙂 Un aspect mai puțin relevant pentru o armă dar care totuși m-a lovit cu puterea unei salve de 155mm.

După cum spuneam mai sus, racheta Marte are mai multe variante:

  • MARTE MK2 (MDCS) – sistem mobil de apărare costieră (baterie de coastă);
  • MARTE MK2/N – versiunea navală;
  • MARTE MK2/S – versiunea pentru elicoptere (AW101 și NFH90);
  • MARTE MK2/A – versiunea pentru avioane (Eurofighter); și
  • MARTE ER – versiunea cu rază de acțiune extinsă, pentru elicoptere și avioane.

Marte MK2/S este una din versiunile cu șanse mari de a fi integrată pe cele două Airbus H215M. Conform celor de la MBDA, Marte MK2/S este o rachetă anti-navă cu o rază de acțiune de peste 30 km, lansată din elicopter. Este o rachetă de tip „trage și uită” (eng. fire and forget) care poate fi utilizată în orice condiții meteo, ziua sau noaptea și este capabilă să zboare către țintă la altitudini foarte mici, practic la „rasul” valurilor (eng. sea skimming). MK2/S folosește navigația inerțială și poate fi programată să urmeze o anumită traiectorie, mai multe puncte intermediare putând fi programate. În faza terminală este ghidată cu ajutorul unui sistem radar activ. Încărcătura de luptă dispune de un focos semi-perforant exploziv cu detonare la impact sau în proximitatea țintei.

Ca dimensiuni generale, avem o lungime de 3,85 m, o greutate de 310 kg, viteza fiind „înalt” subsonică.

Italienii se laudă că racheta este foarte potrivită pentru lupta în proximitatea litoralului, ceea ce fără îndoială este și cazul nostru.

rachete MBDA Italia pentru elicopterele H215M ale marinei

Racheta Marte ER Sursa foto: MBDA

Conform informațiilor publice disponibile pe site-ul celor de la MBDA (aici), Marte ER este destul de diferită de MK2/S din mai multe puncte de vedere:

  • Primul, și poate cel mai evident, pe lângă aspectul mai prietenos cu ochiul omenesc (arată mai mult a rachetă și mai puțin a măciucă), este raza de acțiune de peste 100 km și faptul că folosește pentru propulsie un turbojet. Versiunea lansabilă din elicopter beneficiază și de ajutorul a două mici rachete auxiliare, cel mai probabil cu combustibil solid, pentru a compensa viteza redusă a elicopterului prin comparație cu cea a unui avion de vânătoare.
  • O a doua caracteristică, demnă de menționat, este capacitatea versiunii cu rază lungă de a zbura deasupra solului și de a lovi ținte terestre navigația inerțială fiind suplimentată de GPS și de un radioaltimetru.
  • De asemenea, Marte ER poate primi actualizări în timpul zborului, poate fi dirijată către țintă și de altă platformă decât cea care a lansat-o și poate fi lansată în salvă pentru a copleși apărarea inamicului. Totodată sistemul de ghidare bazat pe un radar activ dispune de capacități de război electronic pentru a mări șansele de lovire.

Un alt avantaj este că cele două rachete pot fi folosite de același aparat de zbor fără a necesita modificări ale sistemului de acroșare/lansare, doar actualizări ale softului, dând astfel dovadă de flexibilitate.

Rămâne de văzut ce rachetă va fi fost aleasă de cei din Forțele Navale Române. Eu sper că va fi Marte ER pentru că pare superioară la mai toate capitolele la care se adaugă capacitatea de a lovi ținte terestre din adâncimea teritoriului inamic, la fel ca racheta Naval Strike Missile (NSM). Nu am prezentat și racheta Teseo în acest articol întrucât mi se pare foarte puțin probabil să fi fost aleasă.

76 de comentarii:

  1. Francezii astia tot vai mama lor au ramas cand vine vorba de malai. Nu stiu cum sa faca sa te mai arda la bani. Dupa afacerea ‘corveta’, acum vroiau sa ne arda la banii de elicoptere. Pana acum se vaitau de comenzi, acum cand primesc si pe bani multi chiar, ar mai vrea in plus. Bine le-au facut australienii cand i-au ars cu submarinele! Clar meritau!

    PS Acum hai cu programul pentru modernizarea fregatelor! 🙂

    46
    • am zis-o din totdeauna. francezii sunt tigani. si se mira ca din toate proiectele comune, nemtii fug de ei ca de dracu. pai, da, ca francezii voiau sa-si faca de fapt proiectele lor, pe banii nemtilor, noi dezvoltam, producem, integram, voi dati banii. adica intalnirea de gradul trei a hotului cu prostului. numai ca lumea mai invata. iti iese o data, de doua ori, de trei ori… ati vazut ce le-au facut australienii cu submarinele LOL

      20
    • nu cred ca se intelege bataia pestelui aici…
      Ai nostri au cerut din ce se pare a deduce de aici o configuratie speciala de H215, doar pentru 2 exemplare, daca se confirma ca cer Marte in loc de Exocet.
      Asta implica integrare si testare suplimentara.

      Cu cat numarul de aparate e mai mic, cu atat costurile unei implementari/customizari cresc/ aparat. Ca si restul programului, cu formare, logistica, piese. E un model nou de elicopter pentru MApN.

      5
  2. În sfârșit vom avea elicoptere cu adevărat Navale. Cat despre preț. Cred ca francezii au vrut sa se răzbune pentru cu nu am comandase h215 si au Amenințat anii buni cu închiderea linii de la Ghimbav. Clar armata va merge pe Blackhawk si ei știu asta 😀

    26
  3. Ceva nu se leaga la elicoptere impreuna cu munitia la 150 mil euro.
    Intre timp a aparut si SEAP
    https://e-licitatie.ro/pub/notices/ca-notices/view-c/100431673

    Suma fara tva 823 mil lei, din ochi in jur de 165 mil euro si nu vad nmic de munitie acolo.
    E aparut pe 18 ian, de data mai recenta decat articolul defapt.ro

    9
    • Diferenta pana la 165mil poate sa fie 10% Diverse si neprevazute/Rezerva de implementare.

      1
      • Ai dreptate, nu avusesem timp sa ma uit cu atentie.
        Nu e nici un contract semnat.
        Ce e acolo e doar un acord-cadru din data de 18 ian, deci e etapa premergatoare semnarii oricarui contract.
        Asta inseamna ca informatiile din defapt.ro precum ca un contract a fost semnat in dec nu sunt reale. Nu e semnat nici acum, asta daca nu a fost demnat intre 18 si data de azi. Adica practic doar vineri 19, ceea ce e greu de crezut

        3
        • Daca te uiti la sectiunea V.2) din link-ul pe care l-ai postat o sa vezi ca scrie destul de clar:
          DENUMIRE CONTRACT: Acord cadru – Furnizare Elicopter H215M cu capabilitati de lupta la suprafata (AsuW)
          NUMAR / DATA: A-N25523 / 21 dec. 2023
          OFERTANT CASTIGATOR: SOCIETATEA IAR / RO 1132930
          VALOARE CONTRACT: 823901000 RON
          Deci contractul a fost semnat in 21.12.2023. De altfel, informatia este confirmata si de seful FNR intr-un interviu la Scutul Dobrogei:
          https://rnhs.info/retrospectiva-anului-2023-si-planuri-pentru-2024-cu-seful-fortelor-navale-romane/
          Ceea ce s-a publicat pe SEAP e doar pentru informare si publicare in JOUE.
          In articolul de fata ai extras din declaratia MAPN care spune, citez: „în suma estimată au fost incluse și costurile legate de achiziția și instalarea la bordul aeronavelor a echipamentelor specifice capabilității de luptă anti-navă la suprafață, suportul logistic integrat pentru operarea elicopterelor și a sistemelor de armament, instruirea personalului navigant și asigurarea stocurilor de muniție pentru sistemele de luptă.”
          Deci include si munitia, pretul acopera costurile intregului program.
          Mai clar de atat nu prea se poate…

          Daca ai fi citit cu atentie propriul link si articolul de fata n-am mai fi avut aceasta discutie.

          22
          • In parte, ai dreptate cu data, dar reiese si alceva de acolo, nu era doar un acord ci pe partea speciala, adica o atribuire prin acord-cadru.
            Ceea ce din cate stiu se foloseste doar cand ai contracte subsecvente si cu privire la ceva la care nu sti de la inceput numarul. Adica trebuie caracter repetitiv.

            2
            • Cum a fost la Piranha, acord-cadru, contract subsecvent pt 227, si teoretic inca un contract subsecvent pt cele 150 de care se vorbeste acum.
              Chiar nu stiu de ce asa pt 2 elicoptere.

              2
            • @Marius Cred ca te complici si cauti chichite acolo unde nu sunt. Acolo scrie – „denumire contract: Acord cadru – Furnizare Elicopter H215M cu capabilitati de lupta la suprafata (AsuW)”. Eu de aici inteleg ca au ales pur si simplu sa denumeasca acest contract „Acord cadru – Furnizare Elicopter H215M cu capabilitati de lupta la suprafata (AsuW)”. Titlul nu inseamna mai nimic, important e ce cuprinde contractul, ceea ce au vrut partile sa cuprinda.
              Altfel, principial ai dreptate, un acord cadru presupune de obicei mai multe contracte subsecvente. Personal, nu cred ca este cazul aici, desi nu m-ar supara sa ma contrazica si sa mai ia inca 2…

              3
              • Chiar ca ar fi coincidenta. Acord inseamna ceva complet diferit, de asta am si crezut initial ca inca n-au semnat contractul ci doar au convenit asupra detaliilor.
                Apoi mi-am adus aminte ca la achizitiile publice mai exista si varianta atribuirii prin acord-cadru. E mai restrictiva si sunt doar anumite cazuri in care ai voie sa te folosesti de asa ceva si o lista extrem de lunga la care pur si simplu nu ai voie.
                Daca e facut corect si legal ar arata intentie de continuare.

                3
  4. Din presa italiană specializata, se înțelege că racheta Teseo e in realitate un sistem de atac bazat pe racheta OTOMAT. Coproducție franco- italiana de prin 1978.
    A fost mereu modernizat.
    Există și varianta ASW.
    Oricum, e o rachetă îmbătrânită. Actualmente exista in dotarea italiana dar va fi înlocuită cu altceva.
    Iar Marte MK2 ER e într-adevăr cu bătaie mai mare. Dar tot italienii studiază înlocuirea radarului activ din bot cu un senzor IR.
    PS.
    Rolul principal a unui elicopter naval= lupta anti submarin ( ASW)
    Implică sonar activ/pasiv, fiabil , tractabil, cu adâncime variabila. Tot carat de elicopter împreună cu sonoboe, torpile in dotare ( tip ușoare doua sau grele una) și un sistem computerizat de
    lupta. Care schimba date și cu nava mama și
    senzorii ei.
    Automat un astfel de elicopter navalizat ( sarea face prăpăd) e din seria ” mediu- grele”.

    Dotarea celor două fregate Type 22 cu elicoptere lansatoare de rachete antinava mă lasă perplex.
    De regulă e nava însăși care lansează astfel de rachete.
    Nevoia ar fi de elicopter ASW pe ele. ( părerea mea) Cum erau și în dotarea inițială engleza.
    Dar cat de bine au fost înarmate fregatele după livrarea către RO, alta poveste.

    15
  5. Mda, inca odata frantujii au dat cu mucii in fasole….cred ca a devenit un fetis la astia sa ceara bani in plus dupa ce ai batut palma cu ei la un contract . Poate ar trebui sa ne gandim de doua ori de la cine vom cumpara submarinele alea daca le vom cumpara . Mai sunt si altii care fabrica submarine bune..Cat despre elicoptere sper sa vina cat mai repede .Apropos , parca mai aveam 3 PUMA in configuratie navala . Oare cu alea ce o sa se intample ??? Si ca tot avem centru de mentenatnta pentru Black Hawk in tara exista si versiunea navala a acestui elicopter..Poate francezii nu stiu asta !!! Poate nu stiu nici ai nostrii !!

    16
    • Ok, francezii au facut o afacere. Dar e vina celui care cere, sau a celui care da ?
      A facut cineva o comparatie cu alte elicoptere ?

      6
    • Și să cumpăram Black Hawk fabricate în Polonia, să rezolvăm pe banii noștri obligațiile americanilor de offset față de polonezi, și noi să punem lacătul pe IAR Brașov. Bravo, gândită profund

      17
  6. Si totusi de ce doar 2 ? aveam „bunul” obicei sa comndam 12/16 buc.
    Mi se parea mai potrivit pentru marina o combinatie de 8 Sea Hawk (ambarcate) + 8 Black Hawk (FOS naval), etapizat pe mai multi ani (2/4 pe an ne permitem sa platim), cu mentenanta la Aerostar.
    Daca nu e varianta ER a Meteor mi se pare cam sinucigasa treaba, ca poate flota adversa dispune de AA nu ca a noastra.
    Nu imi e foarte clar nici cum le vor utiliza ? cu baza la sol ? (doar 2 buc ?!?!?) pe fregate ? (ar avea sens daca incap 2 in hangar, impreuna cu un Puma Naval ASM) pe OPV-urile care si le doresc ? (cam overkill armamentul si costul pt asa ceva). Sau poate le vor roti in functie de necesitati, caz in care cel mai probabil vor avea probleme cu disponibiltatea.
    O posibila explicatie ar fi ca e un fel de compensare pt anularea contractului de corvete dar firesc era ca ei sa ne compenseze nu viceversa…
    O achizitie pe care creierul meu neperformant de civil nu o intelege f bine…

    8
    • Meteor? 🙂 Ma gandesc ca ai vrut sa spui Marte…
      Au deja Puma, sa ia MH-60R insemna nu numai o suma enorma ci si piloti noi, mecanici noi, stoc nou de piese, proceduri noi de apuntare etc samd
      In 2018, Mexic a solicitat o estimare a costurilor pentru 8 MH-60R cu acareturile de rigoare (Hellfire, torpile, balize hidroacustice, sonar largabil, in fine, un pachet complet) si a iesit 1,2 miliarde USD. Daca adaugi inflatia, astazi ar iesi cam 1,456,121,892.26 USD.
      Detalii aici: https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/mexico-mh-60r-multi-mission-helicopters
      MARTE ER ar fi mai buna nu doar pentru ca are raza de actiune mai mare, ci pentru alte caracteristici, poate recitesti articolul. Majoritatea navelor rusesti din MN, cu exceptia celor 2 Grigorovici care au AA mediu cu 30-40 km raza de actiune) au AA foarte slab, mai degraba niste MANPADS-uri. Bineinteles, asta se poate schimba, dupa ce se termina razboiul si se redeschid stramtorile si pentru ei.

      10
      • Marte, da am vazut ulterior ca am gresit. Sorry. Am citit, am vazut ca exista si alte avantaja la ER, dar si fara alea raza mi se pare f. importanta mai ales cand e vb de un elicopter.
        Si daca inlocuiesc Pumele de la aviatie cu BH la un moment dat ? Atunci ar fi rau sa avem deja mecanici pregatiti, stoc de piese etc ? In plus SH-60 stie si ASM, e altceva, chiar daca e mai scump, 2 pe an tot cred ca ne-am permite.

        1
        • Nu se intrevede nimic pe partea de elicoptere, nici la aviatie, nici la terestri iar nevoile FNR sunt mult mai mici fata de aviatie si terestri. Chiar daca iau BH la aviatie, ca elicopter de transport, versiunea UH (Utility Helicopter) este mult mai simpla si mai ieftina decat versiunea navalizata Romeo. In plus, organizatoric vorbind, elicopterele de la FNR n-au nicio treaba cu cele de la aviatie.
          Pana una alta, la FNR au Puma Naval (si vor mai avea multa vreme), nu BH. Iar daca te uiti si ce bani primesc efectiv o sa realizezi ca MH-60R la FNR este „decat” un vis si nu-si permit nici macar 2 pe an…
          In mod normal H-215M ar putea fi multirol, adica sa „stie” si antisubmarin si antinava. De ce au ales sa le faca doar antinava n-am nici cea mai vaga idee…

          11
          • Raspunsul la de ce doar antinava o fi venind de la Puma Naval, discutiile noastre despre capacitatile respectivului:
            – motorizare/ sarcina utila,
            – autonomie
            – avionica si capacitatea radarului Telephonics de a furniza solutii de tragere

            1
    • Abia încape un Puma Naval în hangarul T22 unde sa încapă Super Puma ?

      5
    • H 215M ar fi fabricate la Brașov, în timp ce Black Hawk în Polonia. Mentenanța este praful de pe tobă, vrăjeală de PR. Important este să ne fabricăm elicopterele în țară

      8
      • Vezi ca cele 2 aparate vor fi produse in Franta doar unele echipamente vor fi montate la Brasov. Atat Ghimbavul cat si Avioane Craiova au fost tinute pe perfuzii cu mentenanta si modernizari pt aeronave produse acum 35 de ani (exceptie cele 3 Puma Naval parca), pentru asta nu ai nevoie de fabrici cu sute de angajati, e suficient un hangar si cateva zeci de tehnicieni/ingineri bine instruiti. Chiar nu imi dau seama ce ar putea incerca acum cele 2 companii ca sa evite falimentul: productie drone civile/militare, avioane civile ultrausoare, planoare/motoplanoare, licente. Ai nevoie de volume si produse competitive, doar comenzile de la MAPN/MAI nu pot tine in viata 3 fabrici. Nu pare sa existe nici o stratgie/directie de dezvoltare din pacate. In plus simpla existenta a Aerostar face viata grea celorlalte 2 fabrici.
        E foarte OK sa ai productie aeronautica in tara dar noi am jucat destul de prost cartea asta.

        3
  7. Daca ar fi sa ma apuc de numerologie, mai nou escrocheria asta este meserie in Romania, as prezice ca vom cumpara Marte MK2/S. De ce? Pt ca noi avem obiceiul ca si atunci cand cumparam ceva sa n-o facem cum trebuie. Jumatati de masura…
    De asemenea inca nu inteleg necesitatea unor elicoptere navale destinate strict luptei de suprafata fara capabilitati anti-submarin.

    26
    • pentru ca nu vor sa investeasca in flota serioasa (corvete, fregate, submarine). se gandesc ca nu te ataca cu submarinul si te lupti cu ei apele litorale, deci dai mai bine cu NPR, cu elicoptere si evtl. f-16, daca integrezi rachete anti-suprafata pe ele, ca acuma n-au. plus NSM, ce se gandesc ei, stam bine, tati. Si de bine ce stam, se vor bate singuri cu palma pe umar si vor mai comanda inca 2 elicoptere, sa tremure Marea Neagra de frica noastra!

      2
    • Rachete de la producători europeni nu suna rau. Doua rachete diferite antinava cred că iar nu e rau, având în vedere că la orice arma se invneteaza mai devreme sau mai tarziu contramasuri eficiente. Zicea cineva acum vre-o două luni că ne-am fi lins pe bot de contracte cu MBDA – poate asta e doar inceputul.
      Că rachetele astea merg pe un Eurofigher cu radar Leonardo, următorul pas după F35, suna deja a gândire in perspectiva. Daca ai de lansat atacuri spre baza aia in construcție din Osetia de Nord, nu mi se pare o afacere chiar asa proasta.

      Legat de povestea cu submarinele am doua nelămuriri:
      – ar fi încăput pe fregate elicopterele cu sonaruri și cu torpile cu tot?
      – ce rol au turcii in povestea asta, că am senzația că sunt înțelegeri discrete, sa le rămână lor domeniul submarin in MN?

      3
    • Poate trebuia sa ia 3 H-215 M navalizate (3 la pretz de 2 ar fi fost mirific) ca sa aiba cu cele inca 3 IAR-330 Puma NAVAL 6 elicoptere…suma rotunda.
      La elicoptere usoare, medii si medii grele Airbus Helicopter au avantaj in Romania pt ca au fabrica aci, Romania are experienta in colaborarea cu ei si predecesorii lor. Faza este ca pe USAmericani nu ai cum sa ii ocolesti ca sa nu cumperi elicoptere de la ei cel putin pt elicoptere grele precum Chinook si/sau Stallion de care sigur ArmRo are nevoie macar 12 elicoptere grele. O mai fi valabil RFI-ul ala pt 24 AH-1 Z Viper si 24 UH-1 Y Venom sau a fost la vrajeala ca sa justifice aia de la inzestrare din MAPN.Ro salariile?
      Dupa ce vedem ca se intampla in razboiul din Ucraina tembelii astia coruptzi de la putere trebuie sa puna solid pe picioare industria de aparare si sa se inceapa masiv productia de munitii, rachete de artilerie, AA, AN, si se se produca in Romania cam tot ce are nevoie ArmRo sub licente, nu exclud avioane de lupta si transport, tancuri, blindate, elicoptere de toate tipurile, nave de lupta si transport, armament de infanterie usor si greu, artilerie cu tzeava si tub tractata si autopropulsata, vehicule de transport, etc. Cand or avea de gand sa reinceapa productia de pulberi pt munitie la Fagaras-Victoria BV?

  8. Un program scump.

    Urmeaza sa ai 3 escadrile de f16 si noi luam elicoptere anti nava cu rachete anti nava, cu rachete care urmeaza sa stie doar puma(daca nu integram si socat si f16).

    Platim integrari si munitie pentru 2 platforme destul de vulnerabile la un conflict intens.

    Avand aviatie de vanatoare in numar decent(3 escadrile f16) cu nsm/harpoon sa zicem, care este rostul acestor h215 puma cu rachete marte er, pentru ca inteleg ca nu sunt specializate pentru lupta antisubmarin ci lupta antinava?

    Momentan, nu inteleg rostul acestui program pentru marina.

    22
    • Dacă elicopterele vin de la Airbus și se vor echipa La noi, poate în asta stă castigul nostru. Adică având acum experienta vom moderniza și celeilalte 3 pume naval.Poate de aceea francezii mai vroiau bani, s au gândit că le vom moderniza singuri și ei nu mai câștig a nimic. Asa am pățit eu cu instalatorul. Am sunat la ariston că centrala nu scoate apa caldă menajera….m au intrebat ce model e…..a venit un tip cu o șurubelnița cu bit la capăt și un schimbator de căldură. Cu acea șurubelnița a desfăcut tot și a schimbat piesa. Preț 500lei din care 250 manopera. Zic nu e cam scumpă manopera? El zice nu…ca alta dată nu o să ne mai chemați. A avut dreptate am mai desfăcut o eu de 2 ori. Asa și cu francezii.

      21
  9. De ce mai cereau 25 milioane de euroi? Oricum la data apariției știrii despre preț (150 mil.) reacțiile au fost destul de negative. Pe de altă parte, cam cât costă un elicopter american naval? Sea Stallion sau alte asemănătoare? Ca să ne facem o idee despre prețul cerut de Airbus.

    2
    • Francezi ăștia unde merg o dau cu muci in borș , și nu știu se dedau la practici parcă murdare ,vezi bine și în India cu Rafale suspiciuni de corupție sa semnat pentru un preț sa ajuns la alt preț. Păi premierul Ciolacu a tot declarat că nu avem nevoie de submarine ,cred sa mers pe ideea că nu există submarine in MN ,totuși suntem limitați ,as fi mers pe varianta de 6 elicoptere și cu capacitatea de lupta antisubmarine ,daca tot plătim niste banii. Văzusem ieri Scutul Dobrogei doar din pură curiozitate fiind la serviciu din plictiseală , numai propagandă curată ,că e totul roz,că armata e gata de jertfa supremă și e pregătită să își facă datoria. Scuze da aia din Batalionul de Infanterie marină patrulau la granită pe malul Dunări ,da Poliția de frontieră nu există și cel mai tare mi sa părut că au ajuns să stea la cei din sate de lângă Dunăre armata nedorind să cheltuiască banii au ajuns să fie cazați gratuit pe la oameni și prin primări. Nu am avut cum să nu mă gândesc la istorie când armata patrula granita de est cu echipamente și puști din 1917 in 1940 , văzându-i in acel reportaj pe malul Dunării. Poate anula acesta vom demara programul dotări individuale și numai îi vedem cu pm -ul ăla vai de mama lor . Cu tot respectul individual luat cu pm standard nu ai putere de foc mai mare decât un rebel houthi , deși mă îndoiesc că vom mișca ceva pe acest palier nefiind banii .

      7
  10. Avand in vedere ca momentan nu avem nici o nava capabila sa poarte rachete antinava, cele doua elicoptere sunt un fel de inlocuitor al corvetelor necumparate pe domeniul de lupta antinava. Asta pare a fi justificarea pentru cumpararea lor. Din ce stiu, Puma Naval poate sa poarte torpile antisubmarin.

    2
  11. Sunteti prea carcotasi, pe onoarea mea. Cred ca marina a vrut sa aiba inca o capacitate de lupta care sa poata fi introdusa rapid in dotare, mai rapid decat fregatele modernizate probabil.
    la ce au rusii prin mare neagra activ acum, rachetele marte pot face viata amara la toate fregatele si corvetele rusesti. daca luam marte ER e foarte bine.
    Vom avea cat de curand o groaza de vectori care sa ne apere coasta. 2 feluri de zburatoare, bateriile terestre si navele purtatoare de rachete. Deja suna foarte, foarte bine. La care mai putem adauga noua capacitate anti-nava a Himars (cu ATACMS).

    Nu mai fiti asa de carcotasi, lucrurile se misca

    26
  12. Astă e genul de achiziție bună dar de fapt ineficientă. Având în vedere ce scoruri se practică la elicoptere navale aceasta se numără la capitolul oportunități ratate.

    Să luăm pe rând.

    1. De ce doar două bucăți, când ai nevoie de trei. Un elicopter activ, unul în antrenament sau tranzit și unul în hangar, la mentenanță. Să menții unul activ, pe o achiziție de două o să împungă logisticul la maximum.
    2. De ce doar ASuW și nu multirol naval? Pumele Navale au capabilități ASW limitate prin absența unui sonar largabil. De ce nu 3 H215M multirol naval, cu dipping sonar și capabilități ASuW. H215M are limitări în aces sens?
    3. Pe hârtie sunt 3 fregate (2 T22 și copaia supremă Mărășești). Se scapă de Mărășești soon să înțeleg?
    4. În fine pariul cu Airbus la Ghimbav e o jmekerie de pe urma căreia ne luăm țepe. Când au făcut contractul cu Cioloș urlau în gura mare că vor minim 16 bucăți ca să dea drumul la linia producție. No shit Sherlock, dar văd că merge și cu două. Și de ce Airbus a vândut în Europa Centrală și de Est H225M la unguri și la ucraineni H225 (SHuri), dar a ratat oportunitatea de înlocui flotele Mi-8/17 cuH215M. I call this bullshit.

    Programul ăsta demonstrează în continuare lipsa de viziunea când e vorba de Forțele Navale.

    17
    • Field-Amiralul Gheorghe Spaga nu e de-acord cu parerea ta.

      11
    • Parerea mea e ca MAPN cumpara munitii
      cam aiurea: Javelin, Spike, Marte, care au toate cam aceeasi intentie.
      Ce i cu intretinerea? Ce i cu folosirea integratia intre diferitele platforme/elicoptere?
      La 2 cumperi rachete numai pt ele?
      Lucru foarte bizar din punctul meu de vedere.

      13
    • @Gigi Mecanicu
      1. Da, de acord, 3 e intotdeauna mai bine decat 2.
      2. Da, asta nici eu n-am inteles-o, de ce nu le-au facut multirol? Din cate stiu eu, un H215M putea fi multirol. Are inclusiv pilot automat in 4 axe, deci putea lua si sonar imersat. In principiu, te descurci si cu balize hidroacustice, P3 Orion, P8 Poseidon, S3 Viking, niciuna nu are sonar imersat. Si-s considerate printre cele mai bune. Acu’, bineinteles, e mai bine sa ai si sonar imersat, dar te descurci si doar cu balizele.
      3. Marasestiul trebuia sa iasa la pensie demult dar am vazut ca inca-l carpesc.
      4. Intelegerea mea e ca astea 2 H215M nu se construiesc efectiv la Brasov. Ele vin din Franta (sau de pe unde le-or mai produce) iar IAR face integrarea. Deci platforma vine de afara. Aici au ramas consecventi…

      6
  13. La 310 kg, fiecare elicopter acroșează două rachete iar în Marea Neagră o încărcătură de 70 kg este suficienta să incapacitze corvetele rusești care s-ar apropia de Constanța

    4
    • @sorin vasile
      De ce să se apropie de Constanța, când ei lansează împotriva orașelor ucrainene din estul Mării Negre și din Caspica.
      Ăstia care tot muriți că vin rușii peste voi, de când nu ați mai văzut nave rusești prin apele teritoriale ale Ucrainei?
      Părerea mea, hâc…

      29
  14. Două întrebări:

    1) Înțeleg că aceste elicoptere sunt pentru ASuW. La departamentul ASW ne descurcăm cu IAR-urile navalizate?

    2) Dacă tot luăm elicopter pentru ASuW – https://www.navalnews.com/event-news/sas-2019/2019/05/sas-19-kongsberg-eyes-helicopter-launched-nsm-missile/

    2
    • E diferenta de vreo 100de kg marte are vreo 300 si ceva nsm al are vre 400 si ceva

      2
    • @Mow_Dog O racheta Exocet AIM 39, montata pe H215M Chiliene are 610 kg , bani sa fie si sa vrem , ca putem pune si NSM-HL, unde mai punem ca suntem clientii lor si pentru bateriile de coasta…….

      2
      • Gerula depinde si ce vrei sa faci cu el ca eu am impresia la cum au cumparat ai nostri, ca e o diferenta de pliant cu realitatea ceva nu se pupa de au luat o racheta asa usoara la elicopter, practic modelul a fost ales pt ca avem cunostinte de iar 330 si au decis sa il inarmeze acceptabil

  15. Nu mai bociți, că eu am înțeles ideea și tactica. Ridicăm la rasul solului cele două păsăroaie, ele se strecoară pâș-pâș până la mai puțin de 30 de km de grigorovici și ce le-a mai rămas muscalilor în copaie. Atac la saturație cu doua rachete Marte, întâlnesc Venus și poc! Este de manual, clar, ce să mai comentăm? Nimic nu vă convine?

    16
  16. Type 22 batch 1 si pana la Brave din batch 2, pot lua la bord , in hangar, doua elicoptere Lynx. Cele construite dupa Brave, au un hangar mai inalt ca sa poata primii un Merlin sau Sea King. atat regele cat si regina sunt fabricate in batch 2 dupa Brave (deci au hangarul mai inalt)
    Un H215 (4.9 m) este mai inalt decat un Lynx (3.2 m), este mai lung decat un Lynx si are un diametru al rotorului mai mare decat Lynx-ul.
    De ce nu un H225? Pai din pirma H225 este mai mare decat H215. Fie ca e vorba de piloti sau tehnicieni, acestia sunt certificati pt H215.
    De ce doua si nu trei? Marasesti nu poate lua 2 elicoptere.
    De ce AsuW? Probabil pt ca e mai rapid si mai simplu sa adauge o capacitate operationala, pana sa instaleze NSM-urile pe ele. O capacitate care momentan lipseste.
    Daca sunt scumpe sau ieftine, putem doar specula, atat timp cat nu stim ce vor avea in dotare, si ce conditii contine contractul.

    20
  17. De când am auzit prima oară de programul ăsta mi s-a părut o mare tantalosenie. Au fost enumerate mai sus argumentele contra acestei achiziții. Totul mi-a întărit convingerea ca achiziția de orice fel de tehnică franțuzească NU trebuie facuta. Au produse bune și performante dar când vine vorba de bani, foarte prohibitive. Mi s-a părut întotdeauna ca trebuie să plătim taxa de protecție la ei pt grupul de luptă de la Cincu. Dar și acolo s-au auto invitat. Deși cum am mai scris pe aici, aș fi preferat un BG al englezilor sau al unchiului la Cincu. Să plătești taxa de protecție pt ca au desfășurat bateria Mamba sau ca au adus o mana de Leclerc-uri mi se pare inacceptabil. Cat despre preț, se aplica filosofia din târg de la Obor: nu e prost cine cere ci e prost cine dă.

    8
    • oricum platim taxa de protectie la unchiu 🙂

      pt mine e ok ca-s francezii aici, nu cred ca e vina lor ca cumparam noi prost, ca problema e aici nu la ei. pentru elicopter naval cu munitii si acareturi nu e asa scump

      5
  18. Hai să vă dau o bulină de optimism: bijuteriile astea sunt pentru RIM; combinate cu rățuștele care-s pe drum, e clar că ai noștri nu au o strategie de stat doar cu curu’n poartă.
    Sensul lor să fie ale navy ar fi doar pe timp de pace, să protejeze platformele de teroriști.
    Doamne-ajută să aibă ceva capabilități stealth/ew că altfel le îngheață piesele ca la mig21/puma din mar22.

    7
  19. Care e termenul de livrare ? Cate luni ? Nu am vazut info sau mi a scapat mie…

  20. Eu ma bucur ca IAR va avea de munca. Și e bine sa păstrăm competentele. Dar oricât m-as chinui nu vad rostul acestor elicoptere. Cu 150 mil euro inarmai decent o Type 22.
    Ne trebuie oare ceva complementar la bateriile de coasta AN? De al doilea elicopter pe fregate, poate fi, dar am fi de rasul curcilor.
    Nu știu ce sa zic! Măcar ca sunt optimist și cred ca racheta va fi Marte ER. Dacă nu, cu Elbit și Rafael puneam mult mai ieftin Spike NLOS pe Puma Naval.
    Racheta în schimb, Marte ER mi se pare interesanta și ar avea ceva utilitate pentru marina noastra, chiar și pentru aviație. Poate se gandesc sa modernizeze Tetal II, sau poate pe niște Shaldag V sau integrate pe F16. Chiar niște baterii de coasta suplimentare

    2
  21. Sa nu uitam ca sezorii vor fi constitui o buna parte din costul programului. Are cineva idee despre radarul de supraveghere: Thales Master C, Leonardo APS-784, Telephonics APS-143C(V)3????

    6
  22. Am o nedumerire:
    cum au reusit ai nostri sa aleaga, din toate variantele de super pume, cougari si caracali, exact varianta care nu poate depasi plafonul Igla si Verba ?

    4
    • plafonul ala e in conditii ideale, in conditii de lupta, echipat si cu sarcina utila ambarcata nu prea trece cu mult peste jumatate.
      Mai ales deasupra marii, si nu doar, daca te ridici in plafonul ala te asteapta chestii mai serioase decat MANPAD, iar tu esti o tinta slab manevriera si cu viteza mica.
      Singura scapare este la foarte joasa inaltime.

      6
    • Io-s curios dacă o să stea infanteriștii navali ruși în mijlocul Mării Negre, în bărci, înarmați cu Igla sau Verba, ca să organizeze o ambuscadă pentru elicopterele noastre.
      Părerea mea, hâc…

      7
  23. Eu nu inteleg de ce nu am lua UH-60 Sea King sau de la polonezi, echipate cum trebuie pentru lupta anti-submarin si partial anti-nava.
    Pentru 7 UH-60R polonezii parca semnasera un contract de 600 milioane de USD acum ceva timp, norvegienii pentru 6 UH-60 SeaKing aproape 1,2 miliarde de USD.
    Doar 2 elicoptere sa faca lupta anti-nava … f. ciudat si cam fara cap.
    Ala te ataca cu submarine – daca va fi cazul – si rachete anti-nava, tu ripostezi cu 2 elicoptere anti-nava … de risu’-plinsu’.
    Parerea mea.
    In afara ca mai dai ceva de munca la Brasov, alt beneficiu nu prea vad.
    Numar extrem de mic, rol principal anti-nava in loc de anti-submarin, sa vedem cu ce rachete va fi dotat in acest pret. Pt. anti-nava trebuiau construite corvetele alea cu Damen, echipate cum trebuie, + cite un UH-60 pe fiecare, era alta treaba.
    Asa, cirpim … astupam gauri, etc … nimic cu viziune, pe termen mediu-lung.
    Nu invatam nimic din ultimii ano de razboi de linga noi….

  24. Nu pot înțelege un lucru. Poate mă lămurește cineva. Daca tot sa deschis la Bacău un centru de deservire pentru S 70 Black Hawk. De ce nu am cumpărat elecoptere tot din aceste. Ar fi un atu pe plan de deservire și logistică.
    Și am o sugestie. Vedem cum în Ucraina un rol mare îl joacă rachetele de croaziera gen SCALP și STORM SHEDOW. Oare ar fi posibil că cu ce a mai rămas din industria aviatică romana, sa producem ceva asemănător cu Matra de la MBDA.
    Ar putea fi o familie întreaga de rachete de croazieră:
    1. O varianta anti nava cu capacitate de lansare de pe nava de la aer și sol.
    2. O varianta de atac la sol cu trei variante de lansare.
    3. O rachetă momeala pentru exerciții la sistemele anti aer.
    4. O varianta de țintă falsa pentru iritarea sistemelor de apărare anti aer.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *