Un nou SeaHawk..

E „japonez” si zboara:

ATLA (Agentia de Achizitii, Tehnologie si Logistica ), apartinand ministerului apararii japonez (un fel de echivalent ACTTM+DPA), a raportat ca pe data de 11 mai a.c. prototipul elicopterului naval XSH-60L Seahawk dedicat luptei antisubmarin a finalizat toate testele la sol. Ziua urmatoare a avut loc primul sau zbor, cu durata 30 de minute, la uzina Mitsubishi din Nagoya, pentru a verifica functionarea tuturor instalatiilor de la bord si a actionarilor electrice.

Prototip XSH-60L 

 

Prototipul XSH-60L este de fapt un SH-60K Seahawk reconstruit si modernizat (Nr. serie 8501). Modernizarea contine un nou sonar cu frecvente joase si capacitati extinse de procesare acustica, o noua transmisie catre rotor, dispozitive de comunicatii si transmisie – in speta sistem cu control ultra adaptiv de comunicatii cu viteza ultrainalta pe unde milimetrice (datalink de capacitate mare). Dupa finalizarea testelor de zbor, aeronava va fi trimisa la ATLA pentru o evaluare suplimentara. Dezvoltarea a avut loc in baza unui contract de 63 mil.$ semnat in 2015.

XSH-60L va inlocui elicopterele SH-60J/K, produse sub licenta la Mitsubishi Heavy Industries, in unitatile Kaijō Jieitai (Fortele navale japoneze de autoaparare). Japonezii au in uz aproximativ 10 din 102-103 elicoptere SH-60J livrate si 69 de SH-60K, urmand a mai receptiona inca 8 de acest ultim tip, pentru ca apoi productia sa basculeze pe noua versiune L. Primul zbor al unui SH-60J a avut loc in august 1987, deci se poate spune ca exista o traditie legata de modificarea japoneza a liniei SH-60.

Japonezii mai au in uz in cadrul fortelor aeriene si celor terestre, dar si inca in productie, variante ale UH-60J-salvare/JA- transport utilitar (derivati niponi ai versiunii americane UH-60L).

Asa cum ne-au obisnuit deja, japonezilor le place sa aibe propria versiune modificata pe cerintele locale si bineinteles produsa in industria autohtona, sub licenta.

Sud-coreenii au semnat si ei in 2020 un contract de 878 mil.$ pentru livrarea a 8 (pana la 12) elicoptere MH-60R Seahawk pana in 2025 si a urmatoarelor componente:

„8x MH-60R SEAHAWK Multi-Mission Helicopters, 18 T-700 GE 401C Engines (16 installed and 2 spares), communication equipment, electronic warfare systems, support equipment, spare engine containers, spare and repair parts, tools and test equipment, technical data and publications, personnel training and training equipment, U.S. government and contractor engineering, technical, and logistics support services, and other related elements of logistics and program support. The prime contractors will be Sikorsky Aircraft Corporation in Stratford, Connecticut; Lockheed Martin in Owego, New York; and General Electric in Lynn, Massachusetts”.

U.S. Navy opereaza 289 elicoptere MH-60R in escadroane Helicopter Strike Maritime (HSM), alti operatori ai modelului mai fiind australienii (din 2013), danezii (din 2016), sauditii (din 2018) si in curand indienii (din 2021) si grecii (din 2024).

MH-60 Rrrrrrr

Noi mai asteptam, ca elicopterele nu sunt prioritare pana dupa 2030… iar in caz ca Sikorsky castiga licitatia MAI si poate va mai fi achizitiona un mic lot pentru fortele speciale (si cu un mare semn de intrebare legat de contractul corvetelor, ceva la marina), nu vom avea parte de productie ci doar partial mentenanta si montarea catorva echipamente specifice.

 

Marius Zgureanu

Surse:

Altair.com.pl

Premier vol pour l’hélicoptère XSH-60L japonais – Aerobuzz

 

Articole pe teme similare:

HH-60W Jolly Green II in serviciu… si alte variante Black Hawk 

Sikorsky S-70 Battlehawk (soimul de lupta) 

10 comentarii:

  1. La noi inca liniste si pace legat de cererea pentru elicoptere, corect?

  2. Salut. Care liniste si pace, gheneralii nostrii nu dorm noaptea de atata stres si ginduri, ce sa mai cumpere pentru armata noastra, ce sa mai produca in tara pentru ca militaru Roman sa aiba tot cei trebuie.

    5
  3. Noi am avea nevoie de 30 bucati minim….
    Ce se mai aude cu licitatia de beliscoptere… liniste deplina…
    Se pare ca au trecut direct la sticle si apoi om vedea..
    Vai mama noastra… Retard total la MApN.

    5
  4. Japonia ….pai aia îi tară serioasa don’le… nu ca noi!!! La noi situatia e grav-idă …. și prezintă umflături !!! Nu putem ,decât să luăm cu helas sau să înghițim în sec. O sa murim cu speranța ;că pt Romanica ,mapn-ul Nu are numaaaaa pdf-uri ….of mama ei de speranta …e moartă și îngropată !!!!!

    3
  5. Delivery of 5 pieces of Polish production of S-70i to the Philippines.
    Yes, I know, the S-70i cannot be compared with the MH-60R …

    https://zbiam.pl/piec-kolejnych-s-70i-black-hawk-dostarczonych-na-filipiny/

    In Poland, the S-70i generally perform well as transport helicopters for Special Forces.

    https://silentheroes.pl/kolejne-cwiczenia-gromu-ze-smiglami/

    Even LEGO noticed the S-70i in the version for extinguishing forest fires.

    https://twitter.com/LMPolandNews/status/1400833125471621125

    9
  6. ”878 mil.$ pentru livrarea a 8”
    la 100.000.000 $ bucata, vecinul betiv va prefera sa le prinda intacte, sa le valorifice
    ca opinie personala, nu vad rostul lor la plajica noastra, kilo trage kalibr de la sute de km, de apropiat de tarmurile noastre cu submarinul e f dificil, datorita apelor putin adanci
    https://www.topiasi.ro/images/00file/_999ianuarie2020/imgcache/marea_neagra_1837.5×1010.625.jpg
    cred ca de aceea nici nu se grabesc ai nostri sa cumpere vreun submarin
    de banii astia prefer drone si artilerie
    facute la noi daca nu cer prea mult

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *