Norvegia va cumpara MH-60 Seahawk

Norvegia va cumpara MH-60 Seahawk

Norvegienii s-au miscat cat au putut ei de repede si au batut palma cu cei de la Sikorski pentru achizitia a sase elicoptere de patrulare maritima MH-60 SeaHawk, pentru 1,14 miliarde de dolari. Aparatele vor fi folosite cu predilectie in zona arctica norvegiana. Anuntul a fost facut joi de catre ministrul apararii de la Oslo.

In zona arctica, Norvegia are de supravegheat o suprafata imensa, de aproximativ 2 milioane de kmp.

Bjoern Arild Gram, ministrul apararii norvegian a explicat: “This will strengthen our national control, the military’s preparedness and our presence in the northern areas.”

Prima aeronava va sosi in Norvegia in vara anului 2025, ultimul elicopter in 2027. Iar daca ne orientam dupa numarul de aeronave NH 90 comandate initial, atunci norvegienii vor mai comanda MH-60 Seahawk in viitor, macar 9-10 elicoptere.

Ne mai aducem aminte ca in luna iunie a anului trecut, norvegienii au reziliat contractul cu NHIndustries pentru elicopterele NH 90 si ca sa fie treaba oabla au cerut si toti banii inapoi, promitand la randul lor ca ei vor trimite elicopterele direct pe capul producatorului, sa faca NHIndustries ce-o vrea cu asa minunatie de aeronave.

Printre problemele pe care norvegienii le-au tot semnalat in cazul operarii NH 90 se numara: disponibilitatea extrem de scazuta a flotei datorate ratei foarte mari de defectiuni aparute, lipsei pieselor de schimb, livrarii aparatelor cu foarte mare intarziere.

In luna iunie 2022, acelasi ministru norvegian explica decizia renuntarii la NH 90: “No matter how many hours our technicians work, and how many parts we order, it will never make the NH90 capable of meeting the requirements of the Norwegian Armed Forces.”

Suma ceruta inapoi se invarte in jurul a 500 de milioane de euro, plus penalizari.

Mai multe amanunte despre mariajul esuat dintre norvegieni si NH 90 gasiti AICI.

Dar presedintele NHIndustries, Axel Aloccio, inca mai are sperante si, pe 17 martie – cu ocazia livrarii celui de-al 500-lea elicopter din familia NH 90 – a declarat ca NHI depune toate eforturile pentru a ajunge la o intelegere cu norvegienii, compania sa fiind chiar gata sa remedieze toate defectiunile aparute la elicopterele statului scandinav fara nici un euro. Adica gratis.

“We are continuing talks with Norway and have offered to fix all technical issues at no cost while increasing support with more man-hours.”

Directorul celor de la NHI mai sustine si ca pretul celor sase elicoptere americane MH-60 Seahawk este cu totul exagerat (1,12 miliarde de dolari) pe cand pentru cele 14 aeronave NH 90, Oslo a trebuit sa plateasca aproximativ 500 de milioane de dolari, ceea ce este sa recunoastem o diferenta cam monstruoasa de pret, chiar daca actualizam costul pentru NH 90 cu inflatia.

Cu toate acestea, desi NH 90 este clar mai ieftin, atat timp cat nu functionaeaza cum trebuie, sau chiar deloc, pretul nu mai conteaza.

GeorgeGMT

11 comentarii:

  1. Noi parca platin 250 milioane de euro pe 2 frantuzesti echipate partial. Este clar ca preturile eu expodat in industria militara, la fel ca in multe alte industrii. Norocosi aia de au fost destepti si s-au echipat la timpul potrivit, atunci cand totul era la un cost decent. Noi trebuie sa bagam adand mana in posnar. Iarasi ne-am pipi contra vantului!

    12
  2. 1 elicopter ~=100 mil. $ poate fi doborat cu o racheta de ~ 100 mii $ cu echipaj cu tot. Daca ai 6 elicoptere cate echipaje ai pentru ele?
    Ceva nu suna bine….
    Drone, roiuri de drone, ieftine, f. ieftine care comunica intre ele si isi impart sarcinile pot fi o solutie. Romania are IT/Automatizari bune, are traditie in aeronautica, dar se pare ca pierdutr startul.

    12
  3. România se depopulează , numărul total al bugetarilor și al cheltuielilor publice cresc anual , nu avem nimic , industrie , agricultura, economie , nu avem industrie, nu avem plus valoare totală să avem un serviciu eficient al conducerii statului bugetul național e in fiecare an tot mai mic , cum ne vom putea acoperi cheltuielile? Din împrumuturi ,la un moment dat va răbufni și vom ajunge rău . Norvegia are banii și o inteligență nativă pentru a produce +valoare a statului a societății, au industrie,au economie, un stat puternic bogat . Ce mă surprinde e numărul din prima comanda ,6 elicoptere la o așa suprafață arctica mare ?.

    6
    • Reply un pic mai offtopic, dar nu-i chiar asa: avem agricultura maricica (nu optima, inca importam o gramada ce-am putea produce in tara), avem ceva baza industriala (in principal la privati), avem o gramada de IT, samd.

      De-acord integral ca nu suntem precum scandinavii, dar nici rupti in kur nu suntem.

      16
      • Cea mai mare problema la noi e ca firmele străine produc in România – abia când firmele românești vor fi printre lideri in sectoarele lor de activitate , abia atunci România va avea o economie puternica – pana atunci , ne bucuram ca se produce …

        11
  4. Pai bine, nene George GMT, vrei sa le dai idei la ai nostrii – doamne feri – sa ia NH90 ?
    Sterge repede articolul … sa nu-l vada …
    Ca la 500M, le luam pentru decor … sa defileze in trailere, la parada … 😀 😀 😀

    Ne incurcam noi cu maruntis ?!?
    Si cica au vindut 500 de bucati … parca si Australienii vor sa le dea inapoi, daca imi aduc bine aminte – tot de bune ce sint.

    Black-Hawk de la polonezi, aia sa luam… Sau Sikorski asta, ca e bun si ras-verificat.
    Ca cu US n-am fost in stare sa batem palma … sa luam de transport si de atac, la pret bun, cind aveam ocazia.
    Si francezii nu prea au nimic bun pe nisa asta.

    Oricum, trebuie sa stie ASW si sa aiba si 2 torpile ambarcate, just in case.

    Apropo, cica ASCOD e primul inscris pe lista pentru dotarea cu MLI/IFV.
    Sper sa apara si CV90, varianta cu rachete AT si tun de 30mm.
    Sint curios daca o sa o dam in bara si la astea – ca pina acum – sau noul ministru al apararii va face o chestie cu cap si va selecta pe baza de criterii clare noul IFV.

    4
  5. Ucraina comanda Rosomak din Polonia valoarea contractului 2,1 miliarde de dolari,noi nimic 0 MARE.Un articol interesant despre uni demnitari romanii cu legaturi cu Moscova pe DFR, avem SRI nema , avem SIE nema ,avem serviciul de informati la MAI,MAPNsi nema.Suntem rupti in cur tata din moment ce esti cu o datorie mare, nu produci nimic industrial cu capital romanesc ,poate ASTRA da prea putin ,se depopuleaza masiv , suntem rupti in cur economic ca ne bazam exclusiv pe taxe,importurile depasesc exporturile, nu avem un plan de tara ,lucrurile nu merg bine pentru tara .

    2
  6. capatu satului

    Analizând prețurile elicopterelor de lupta si informațiile privind implicarea INCAS in proiectele noi de elicoptere
    Cred ca o soluție corecta ar fi fost proiectarea si construirea unui/unor elicoptere de atac in tara
    Cum fac turcii

    Dar mie frica, cu conducerea care o avem, ca se mai descoperă ceva junghiuri de elicoptere care au doar 50 de ani vechime si pt care se vor găsi foarte multi specialiști sa spună ca sunt mult mai bune ca elicopterele noi

    Nu aduce ceasu ce aduce junghiu

    Viețile militarilor pierdute nu mai contează, ca atâta e capacitatea generalilor

    O fi de la polu de stabilitate

    2
  7. Norvegienii oameni seriosi ca de obicei, inteligenti si bogati, stiu ce vor f bine pt tara lor si pt armata lor.
    Ai nostrii conducatori ai ArmRo si decidentii politici din Romania trb sa se concetreze si pe dotarea cu elicoptere a ArmRo, poate reluandu-se si punandu-se in practica rfi-ul ala pt 24 AH-1 Z Viper si 24 UH-1 Y Venom, modernizarea a 48 de IAR-330 H/L-Puma/SOCAT/Naval. E bine ca se vor achizitiona 2 H-215 M pt FNRo. Ar mai trebui macar 12 UH-60 M Black Hawk chiar si sh modernizabile de preferinta in Romania + la fel 12 CH-47 E Chinook sau CH-53 K King Stallion si 12 H-135 M pt scoala/antrenament/cercetare/sprijin. Toate astea daca vor fi bani si vointa politica, si fara intentii de a se trage spagi si comisioane de pe urma acestor achizitii de catre baietii destepti din system si de catre politruci.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *