Buletin naval. Câteva gânduri pe marginea achiziției de elicoptere H-215M

Ca orice subiect de „știri” în România, povestea achiziției celor două Airbus H-215M pentru Forțele Navale Române a început deja să se estompeze. Cererea MApN adresată Parlamentului (achiziția depășește pragul de 100 milioane euro) a fost aprobată în 26 octombrie așa că, de aici încolo, lucrurile ar trebui să meargă destul de „lin” dat fiind că nu este vorba de o altă licitație.

elicopter airbus h215m pentru fortele navale romane

Super Puma al marinei chiliene. Sursa: wikipedia

Nu voi discuta aici despre preț, considerat prea mare de mai toată lumea, incapabilă să vadă mai departe de cele două carcase cumpărate. Elicopterele navale sunt o „specie” destul de scumpă. În principiu, H-215M e în aceeași clasă cu MH-60R (11 tone) iar americanii sunt suficient de transparenți pentru a ne face o idee despre prețurile unui program de dotare cu elicoptere navale. Mai multe exemple aveți aici și aici, cu mențiunea că, în cele mai multe cazuri, notificările DSCA conțin prețuri maximale, prețul final al contractului fiind de obicei mai mic.

Primul lucru care mi-a atras atenția a fost următoarea formulare: „prin achiziția de elicoptere cu capabilități de luptă la suprafață vor fi asigurate echipamente cu destinație militară și sisteme de armament care vor spori capacitatea de lovire a forțelor proprii și aliate, creând posibilitatea unor reacții rapide și adecvate la potențialele amenințări actuale.” 

Și, mai departe clasica (atât s-a putut), „din analiza realizată la nivelul MApN a rezultat că varianta optimă de realizare a capabilității de luptă la suprafață se asigură cu elicoptere H215M.” Parol! Țațo! Cum s-a ajuns la această concluzie? Nu știm și nici nu vom ști vreodată deși n-ar fi fost foarte greu să se aducă câteva argumente de bun simț, precum similaritatea constructivă cu Puma Naval și capacitatea de a le întreține în țară la IAR Brașov, ca să dau un exemplu rapid.

Toate bune și frumoase, dar, în banii aștia, de ce nu și „capabilitatea” (urăsc cuvântul ăsta, pare-se că de capacități n-a auzit nimeni) de luptă anti-submarin? „Decât” întreb! (retoric, nu mă aștept la vreun răspuns…)

Dar să trecem mai departe. În ceea ce privește prețul programului, cei de la MApN au răspuns unei solicitări de clarificare a G4Media cu informațiile de mai jos:

Ministerul Apărării Naționale a explicat într-un răspuns pentru G4Media de ce valoarea achiziției este estimată la 150 de milioane de euro: ea cuprinde, pe lângă cele două elicoptere propriu-zise, achiziția și instalarea la bordul aeronavelor a echipamentelor specifice capabilității de luptă anti-navă la suprafață, suportul logistic integrat pentru operarea elicopterelor și a sistemelor de armament, instruirea personalului navigant și asigurarea stocurilor de muniție pentru sistemele de luptă. ​Valoarea finală a achiziției va fi stabilită după primirea aprobării Parlamentului, în urma derulării procedurii specifice. Cele două două elicoptere H215M cu capabilități de luptă anti-navă la suprafață (Anti-Surface Warfare – ASuW) de ultimă generație vor intra în dotarea Forțelor Navale Române, potrivit MApN.

Opțiunile pentru arma principală a acestui elicopter – racheta anti-navă, sunt destul de limitate (va fi o afacere integral franceză): MBDA Exocet AM 39 (rază de acțiune +70 km) sau MBDA Sea Venom (rază de acțiune +20 km). O altă opțiune ar fi și Martlet a celor de la Thales, dar dat fiind că e făcută pentru britanici, s-ar putea să nu fie cazul…

Oricum ar fi, fără a cunoaște detaliile contractului este imposibil să ne pronunțăm asupra prețului. Acesta nu este nici mare, nici mic atunci când îl comparăm cu programe similare recente.

Astfel, Grupul 256 elicoptere din cadrul Forțelor Navale Române va primi două noi elicoptere specializate în lupta împotriva țintelor de suprafață alături de cele trei specializate în lupta împotriva submarinelor. Dacă limitările Pumelor noastre navale nu permit un rol dual – suprafață & submarin, H-215M care dispune de motoare mai puternice ar trebui să poată face ambele lucruri. Altfel, sunt șanse mari ca T22-urile să plece cu două elicoptere la bord pentru a putea îndeplini ambele misiuni.

Prin urmare, avem șansa de a cumpăra un elicopter naval multirol dar noi îl luam specializat „decât” în lupta „la suprafață”. În condițiile în care bugetul alocat ar trebui să fie suficient pentru un elicopter multirol dacă ne uităm la achizițiile similare ale unora sau altora. Al doilea lucru care merită menționat e cifra: două unități. De ce doar două? Lipsă de bani la buget? Se putea face un contract cadru cu achiziția etapizată. Eu sper că, în viitorul apropiat, vor urma încă două, nu de alta, dar vor să comande patru corvete…

După cum spuneam mai sus, achiziția H-215M pare să aibă sens din punct de vedere logistic, cred că întreținerea elicopterelor va putea fi făcută integral la Brașov. Bine că nu am luat NH-90…

Mai rămâne să vedem un contract semnat și un termen de livrare a întregului pachet.

În opinia mea, dacă în 2024 intră în dotare bateria de coastă cu rachete anti-navă NSM, primim cele două Airbus H-215M înarmate cu rachete anti-navă și se materializează și achiziția sistemului Hermes 450 naval, lucrurile vor începe să arate ceva mai bine pentru Forțele Navale Române la Marea Neagră.

146 de comentarii:

  1. Buna dimineața domnule Nicolae. Eu sunt unul dintre cei care susțin ca platim cam mult pentru aceste DOUA elicoptere dedicate Forțelor Navale. O sa va spun si de ce: avem deja 4 Pume echipate cu motoare Makila(alea care au zburat in Mali) plus înca unul sau doua (nu sunt sigur) in rezerva. Chiar ar fi fost greu sa echipam,tot cu 150 mil. 4 elicoptere ,evident cu marfa frantuzeasca si sub supravegherea inginerilor lor cele 4 buc sus-mentionate la Brasov? Astfel am fi putut livra catre FNR 4 buc…cred ca nici eu,nici dvs nu avem raspunsul. Mentionez ca Marina nu s-a aflat in aria mea de expertiza,din aceasta cauza comentariul meu referitor la pret si la nr de bucați achizitionate,poate părea răutăcios,fara sa am intenția asta. Altfel,orice intra in dotarea/exploatarea bravei armii romane,e bine venit. S-auzim de bine.

    23
  2. Sa ma ierte Dumnezeu, dar eu nu vad sensul pt care cumparam un elicopter suficient de puternic sa duca si lupta anti-submarin dar il inarmam doar pentru lupta anti-nava, asta in conditiile in care cele trei Pume Navale fac si nu fac razboi ASW si oricum au raza mica si nenorocita…

    NH 90 ar fi fost ideal pentru noi: bifam capacitatea de lupta (orice tip de lupta) si le operam doar de Sfanta Marie si 1 Decembrie. Basca ca le puteam achizitiona la mana a doua pe un pumn de euro gauriti. Cred ca aveam bataie adevarata in oferte…

    20
  3. De ce 2 ?
    Pt că atât le trebuie acum….minim.
    Tu spui de 4(corvetele), eu văd 6, corvete plus fregate.
    Având în vedere că mai trebuie și întreținere, reparații, eu aș vedea mai multe…
    Dacă tot s-au hotărât pt 215M, era de dat comanda pt cele 15 sau câte ziceau că e minim de pornit fabricație/asamblare la Brașov…
    Și as fi cerut makila 2a, dacă tot am pornit pe cărarea asta…puterea mai mare îți lasă loc pt o încărcare mai mare(protectie,arme, carburant)

    De ce nu lupta antinava și antisubmarin, e undeva în meandrele concretului…

    Zic și io…

    3
  4. Eu fac parte dintre incapabilii care nu vad ca pretul „e bun” si fara a fi specialist o sa explic de ce:
    – „carcasele” sa fie max 20-25×2=40-50mil eur cu toata inflatia
    – aparatura detectie antisuprafata e de bun simt sa fie mai putin complexa si mai ieftina decat cea antisubmarin din motive evidente – daca „stia” si antisubmarin era alta poveste
    – armamamnetul in buna traditie mioritica va fi de max 2 plinuri adica 4x Exocet si/sau 8x altceva mai mic (daca stia si antisubmarin mai erau cel mult 8x torpile incluse)

    Pe de alta parte ma gandesc ca o fi fost scumpa traducerea intstructiunilor de utilizare din Franceza in Romana…altfel nu-mi explic…

    Dar sa vedem ce va include achiztia sa fie totul minunat si eu incapabil sa inteleg asta…

    12
    • adauga formarea tehnicienilor, piesele de schimb continand probabil si unul sau doua motoare de rezerva + un posibil pachet de mentenanta pe 10 ani.
      Mai era vorba si de demararea locala a productiei, care presupune si ea niste costuri.

      25 de milioane era pretul propus initial, de marketing, pentru varianta cea mai ieftin echipata, minimalist. Uita-te cat au costat in oferta pentru IGSU, echipate civil.

      4
      • parca faptul ca noi cunoastem tehnica franceza pe parte de elicoptere era prezentat ca un atu, acum trebuie formati tehnicienii ? chiar asa mari diferentele fata de Pumele vechi ?

        ma uit: „Airbus – 8 elicoptere cu un cost total de 256,9 milioane euro astfel:
        – 3 elicoptere pentru misiunile maritime – preț de 32,99 milioane euro fără TVA per aparat” si aici cred ca intra piesele de schimb, training personal, mentenanta etc.

        Deci dam peste 80 mil EUR in principal pt 2 radare antisuprafata + ceva echipamente si max 12 missile ?

        Ma rog…sa vedem cum va arata achizitia…la prima vedere nu e OK…

        10
        • Da, motoarele sunt Makila nu Turmo, avionica e diferita. Deci o parte din exploatare e diferita

          Repostez, ca am obosit de cand tot pun aici, cat au costat MH-60R navale pentru Coreea de Sud: 878 mil.$ pentru 8 elicoptere:
          https://www.rumaniamilitary.ro/un-nou-seahawk
          https://militaryleak.com/2020/12/16/south-korea-selects-mh-60r-seahawk-helicopter-to-boost-rokn-anti-submarine-capabilities/

          Deci MH-60R i-a costat 110 mil.$/aparat nu 75 mil.euro cat e H215!

          6
          • Aia au cumpărat 12 nu 8, deci pretul ar fi undeva la 73 de bulioana dacă tot sunteți amatori de calcule babaesti.

            6
          • Da dar MH -60 R cred ca face lupta in mai multe medii si poate mult mai mult ca H215M, care si daca ar fi costat 110 tot nu putea si nici nu facea ca face un MH0-60R… Nu stiu asa cred….. Barem daca avea motorizarea de pe 725 Caracal, de 2382 CP, ar fi crescut viteza de zbor, viteza de ascensiune etc.. Si poate deschidea calea catre o remotorizare pe Pume. Dupa cum e trendul 215M nu e cautat, cam toti cumpara 725 Caracal….

            1
            • Caracal are niste tone in plus (11,2 tone versus 9,15), de aia are motor mai puternic. Ala nu se potriveste pe H215, ca asta e mai compact.
              Am pus link azi… vad ca tu continui pe impresii/simtaminte.
              https://www.rumaniamilitary.ro/black-hawk-venom-sau-super-puma

              Cat despre comparatia cu Blackhawk, tot mai sus. La masa maxima, BH are cu o tona in plus la putere similara a motorului (nu vorbim de noile motoare YT706-GE-700 de 2600 CP ci de varianta L/M a BH) – vezi tot tabela din articol.

              Un Puma HCMK2 remotorizat cu Makila sau Oryx sau un H215 versiunea scurta are chiar un raport mai bun putere/masa . Doar vorbind asa simplist, ca de fapt intra in ecuatie si transmisia, rotorul, profilul si numarul palelor si lungimea lor.

              https://www.rumaniamilitary.ro/cougar-h215m-versus-hc-mk2
              https://www.rumaniamilitary.ro/elicopterele-militare-ale-romaniei-si-iar-brasov-via-eurocopter

              https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2014/02/2010-08-24_002.jpg

              Cu noile motoare YT706-GE-700 de 2600 CP, BlackHawk este clar campionul la putere instalata fata de masa.

              3
              • In august 2017 , chiar si tu doreai o lista de 7 imbunatatiri la H 215 M din care principale mi se par o motorizare mai puternica , blindajul standard si rezistenta la impact……Vedem ce mai cloceste Ciuca,,

                • Pe atunci ce discutaseram este ca nu stim cum va fi configurat H215M.

                  H215M are multe chestii in plus fata de Puma HCMK2 britanice, care la randul lor au multe chestii in plus fata de Pumele noastre exact pe partea asta de protectie.

                  18.12.2017:
                  https://www.rumaniamilitary.ro/cougar-h215m-versus-hc-mk2
                  Sa incepem cu motorul Makila1A1, identic, cu aceeasi putere furnizata pentru cele doua elicoptere, insa cu transmisie si rotoare diferite. In principiu, Puma HCMK2 (similar cu Oryx-ul sudafrican sau modernizarea pentru Puma SM/UAE SOC), mai usor, ar trebui sa aibe o imbunatatire simtitoare a agilitatii si vitezei de urcare chiar peste H215M. In fapt performantele nu cresc direct proprotional, tocmai datorita noilor transmisii, rotoare si pilotului automat care totusi sunt diferite de cele ale H215M. Practic H215M, care beneficiaza si de un diametru mai mare al elicii (compensand plusul de masa), are un comportament aproximativ similar cu modernizarile pomenite mai sus.
                  H215M are insa un profil de zbor mai «elastic » : aterizare-decolare pana la altitudini de 5090m, comparativ cu aproape 4000m pentru HC MK2 ;
                  plafon de zbor de 7620m versus 6000m la HCMK2 ;
                  Protectia balistica a HC MK2 a fost special adaptata pe cerintele Royal Air Force, cantarind in jur de 200kg, in timp ce la H215M inca nu este oficializat un nivel standard propus, cu optiuni colaterale, cel mai probabil urmand a fi o varianta a celei pentru H725 Caracal. Protectia rezervoarelor HCMK2 la perforare, prin autoetansare, a fost crescuta de la nivelul de rezistenta contra gloantelor cal. 7,62mm la cel contra gloantelor de cal.12,7mm. De asemenea, acrosajele pentru armament au fost modificate iar troliul a fost plasat in afara fuselajului, ca si modernizare la Mk2.
                  H215M este o evolutie a AS-332, care la randul sau este o evolutie a liniei Puma, intre H215M si Puma fiind o distanta de 2 generatii, acoperita doar partial de modernizarea HC MK2. Mai jos cateva capitole cu diferente majore intre cele doua :

                  H215M este certificat in criteriile de performanta si echipare ca fiind EASA Categorie A, in timp ce Puma HCMK2 este Categorie B.
                  H215M are inclus pachetul de incalzire in pale la rotorul principal si cel anticuplu si la stabilizatoare si poate fi echipat optional cu echipament de protectie pentru zbor in conditii de inghet;
                  H215M are in standard protectia la lovit fire iar Puma HCMK2 a primit pachetul separat, dupa modernizare;
                  Scaunele rezistente la prabusire pentru pilot si copilot sunt in standard la H215M, in timp ce pe HC MK2 nu pot fi instalate;
                  H215M are integrat standard harta de teren in miscare si sistem de avertizare coliziune in trafic aerian (TCAS) in timp ce HC MK2 are integrat doar TCAS, separat, dupa modernizare.
                  H215M integreaza sistem de plutire pe apa, in timp ce HCMK2 nu are;
                  H215M are rezervoare suplimentare de combustibil in exteriorul cabinei, totalizand rezerva de combustibil la 2100kg, fata de cele 1200kg ale Puma HC MK2 in 5 rezervoare. De unde ar rezulta o raza de actune aproape dubla pentru H215M;
                  Masa maxima autorizata pentru Puma HC MK2 este de 7400kg fata de 9000kg (9350kg cu sarcina externa) pentru H215M. Limita de incarcare in sarcina externa agatata este de 2500kg pentru HCMK2 respectiv 3000kg pentru H215M.
                  Diametrul rotorului unui HCMK2 este cu 0,5m mai redus decat la H215M, la fel si lungimea totala. Ecartamentul trenului de aterizare la H215M este marit pentru mai multa stabilitate la sol.
                  HC MK2 are 4 afisaje multifunctiune de control al zborului Flight Display System (FDS) de dimensiuni 5”x5” si dispuse unul deasupra celuilalt in timp ce H215M are sistemul de pe H225, cu 4 afisaje ale terenului cu dimensiuni 6”x8”. Diferenta de dispunere este data de dimensiunile mai reduse ale cabinei Puma si de un panou de bord in consecinta mai restrans.

                  11.08.2017
                  https://www.rumaniamilitary.ro/black-hawk-venom-sau-super-puma
                  Ce-i mai lipseste unui Puma SOCAT, de dorit a fi implementat pe H215 militar, daca tot sunt sanse ca noi sa fim primii clienti, sau pe un program de remanufacturare a unei parti a celulelor actuale de Puma (pe sistem Oryx sau Cougar HC Mk2+) este :
                  – trapa spate sau macar usita acces;
                  – motoare Makila 1A2 sau 2A pentru un plus de putere;
                  – rotoare si elice compozite cu degivrare;
                  – protectie sporita la impact (structura ranforsata, inclusiv scaune) si rezervoare cu autoetansare;
                  – stingere automata incendiu motoare si bord;
                  – protectie balistica;
                  – protectie activa LASER/IR (IRCM) ;
                  – pilon „ud” pentru atasare rezervoare suplimentare externe;
                  – aripioara portanta incluzand acrosajele de armament;
                  – containere arme atasabile pe fuselaj, pe model EC725;
                  – integrarea turelei cu tun Giat 30M781 cal. 30mm Nexter THL30 in locul actualei THL20.

                  si aici Puma Naval vs SM vs Cougar
                  https://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma

                  6
    • Dar la acoperirea costurilor cu diferenta de pret pentru cele 4 corvete, te-ai gandit? Mai pe romaneste, ai nostri ca brazii platest in plus pentru elicoptere sa dea drumul la programul de corvete. Astfel in paca si capra(francesii) si varza(romanii)? Dar ce fac cu haterii(olandezii)?

      3
    • Anonimus ,
      ” – armamamnetul in buna traditie mioritica va fi de max 2 plinuri adica ”
      Pai cam asa se cumpara .
      2 unitati de foc .
      Cel putin pe la noi .
      In 1964 s-au cumparat 48 de rachete P-15 pentru 6 vedete OSA 1 ( 24 lansatoare ) , in 1985 16 rachete P-20 pentru Marasesti ( 4×2 = 8 lansatoare ) .
      Pentru ca nu e sigur ca toti vectorii lansatori se intorc din misiune , si iti raman rachete de la navele scufundate , si daca iei prea multe ramai cu ele pe stoc , fara posibilitati de lansare . Si banii aceia investiti in ele mai sunt necesari si in alte parti .

      In alte parti, exemplu arhicunoscut , anii `80 , Argentina semnase contractul pentru 14 avioane Super-Etendard si 15 rachete Exocet AM-39 ( racheta la 450 000 dolari bucata , ce timpuri , ce preturi ) , livrate 5+5 .
      Plus 24 de rachete Exocet MM-38 pentru 5 distrugatoare insumand 20 de lansatoare , livrate si instalate toate inainte de razboi .

      2
  5. Bine ca le-au luat si pe astea! Elicopterele vin cu capacitate de lupta anti-nava, ceva nou in Aviatia Navala….La mai multe si cat mai repede! Am ajuns sa ma bucur de orice achizitie, fie ea si minuscula?

    4
  6. Elicoptere marine.
    Deci au tratamente speciale pe fuselaj că altfel le mănâncă aerul sărat.Costa.
    Îmbarcate pe nave ? Nu știu. Ar trebui să aibă ( in acest caz) frana la rotorul principal și pliabil. Basca coada care se poate ” îndoii” la 180 grade . Ca sa ocupe puțin spațiu în un hangar limitat obiectiv de pe o navă. Alta cheltuiala.
    Pe care nava militara să fie repartizate ? Cele două bătrâne fregate? Posibil dar nu e sigur.
    Lupta antinava. Deci radar la bord , senzori IR , laser, rachete antinava . Și asta costa in plus.
    Eu personal nu am încredere în lupta antinava cu elicoptere.
    Sunt mari , groase și lente.
    E o frumoasa și sigură țintă pentru oricare sistem AA naval mai evoluat dotat cu rachete.

    De ce nu e și ASW ? ( antisubmarin)
    Din cauza că pentru ambele cerințe , antinava și antisubmarin, greutatea totala înarmat depășește limitele admise.

    La ASW trebuie să aibă elicopterul (pe lîngă radar și senzori IR) , sonoboe active/ pasive, sonar tractat cu adâncime variabila ( cântărește mult) și măcar o torpila . Sau doua. ( de regulă ușoare).
    Nu încap toate chestiile astea ( și rachete și torpile și sonoboe și conar) pe un elicopter. Oricât de mare ar fi.
    De aia alții au elicoptere navale specializate în ASW și cu posibilitatea de a face recunoaștere și salvare in mare. ( SAR) .
    Fregatele type 22 le aveau exact pentru chestiile astea când erau engleze. ASW și SAR. Atat

    Mai degrabă e un contract oferit Franței pentru a liniștii spiritele și pretențiile. Sunt o grămadă de ani că ministerul nu a contractat un elicopter nou.
    Iar alea trimise în Mali au fost doar modificate și atât.Nu erau noi. Și nu sânt navalizate.
    Părere mea.

    22
    • Au vreo importanta sistemele de la bord?
      Comunicatiile??
      Transmiterea de date in timp real?
      Cand vor veni rachetele antinava lansate de la tarm , vom avea o chestie ce nu aveam pana la moment.
      Capabilitatea de a lovi tinte la distante foarte mari.
      Cum faci asta??
      Tragi dupa ciori? Si astepti sa activezi camerele alea termale , ptr faza terminala , ca sa stii ce „ochesti”?
      Nu vei avea nevoie de o coordonare , retransmitere a datelor , in timp real , primite din N surse , ptr coordonarea tragerii.

      Unul din invatamintele cele mai importante din razboiul Ucraina-Rusia e cat de importanta e coordonarea-cercetarea. In timp real. Nu ca in trecut.
      Poate intelegem de ce americanii au harti digitale si aplicatii care sa „ajute” luarea deciziei , de la un anumit nivel in jos.
      In trecut era o chestie.
      Puneai harta si piesele de sah pe harta. Si aia dicta mersul lucrurilor. Se vede cum rusii inca au ramas captivi acestui mod de „gandire”. Se vad rezultatele in teren.

      Parerea mea e ca ar fi mare lucru sa stim ce sunt pe elicopterele alea. Si ca ce e pe ele valoareaza mult mai mult decat platforma in sine. In acelasi mod , cum o camera termala la politia de frontiera , e mai scumpa decat masina ce o poarta.

      2
    • „În opinia mea, dacă în 2024 intră în dotare bateria de coastă cu rachete anti-navă NSM, primim cele două Airbus H-215M înarmate cu rachete anti-navă și se materializează și achiziția sistemului Hermes 450 naval, lucrurile vor începe să arate ceva mai bine pentru Forțele Navale Române la Marea Neagră.”
      Da foarte bine pt ArmRo si FNRo toate astea caci despre cele 4 fantomatistice corvete multirol si modernizarea + inarmarea celor 2 fregcate Type 22 ale FNRo, se vor face la sfantul ashteapta. Cat despre 3 submarine pt FNRo, asta chiar este sf total!!!
      Se mai shtie ceva despre RFI-ul ala pt 24 elicoptere AH-1 Z Viper si UH-1 Y Venom, sau a fost decat o gogoasha?
      La capitolul elicoptere in afara de cele 2 H-215 M navalizate si cate or mai fi ok din actualele IAR-330 Puma/SOCAT/Naval, ar fi ok pt ArmRo RFI-ul cu 24, nu 21 UH-1 Y Venom si 24 AH-1 Z Viper, 24 H-215 M/-H-225 M, 12 H-135 M pt a inlocui IAR-316 B Alouette si macar 6 CH-47 F Chinook sh modernizate de preferinta in Romania cu know-how USAmerican al celor de la Boeing. Sa speram ce se va putea face mentenanta la toate aceste elicoptere in Romania, iar pt cele de la Airbus Helicopters poate chiar asamblarea si fabricarea lor.

  7. Atat le da voie Putin .Sa nu cream probleme la o adica.Cum spuneam zilele trecute inamicul e bine instalat in Mapn

    24
  8. Aoleu când aud de NH90 mă doare capu’. Când toată lumea respectabilă renunță la NH90, noi ar fi trebuit să-l luăm. NH90 e functional doar în Franța & Germania. Iar racheta nu cred că va fi Exocet, ci NSM.

    8
  9. Eu nu m-as agita ca le-au luat doar ptr lupta anti-nava. Sunt convins ca o „recalificare” pentru lupta submarin sau o optiune aditionala la anti-nava e relativ usoara. Banuiesc ca sunt modulare sustemele astea, pe containere etc. Iar armele?! Armele sunt usor de integrat… daca sunt franceze! Stiti voi unde bat!

    3
  10. Daca chiar aveam nevoie urgent de capacitate anti nava serioasa, nu avea mai mult sens sa luam Harpoon pentru F-16? Din cate stiu este integrata pe A/B, le are Taiwanul.

    Nu-mi pare rau ca luam H215M; cred ca ar fi alegerea rationala pentru elicopter mediu mai ales ca se fac aici si am mai putea folosi si vechile Pume cu upgrade-uri si modernizari eficiente, nu incomplete ca cele pentru Mali. la cate airframe-uri avem mai scoti din ele ceva bun pentru niste ani.

    Pentru elicoptere cu baza la sol H215M navale (ASuW si ASW) ar fi bune, si-ar face treaba, insa personal cred ca pentru cele ambarcate ar trebui sa ne uitam la ceva foarte modern si ceva mai mic si cred ca H160M ar fi ideal. E la inceput de viata operationala, inlocuieste 5 tipuri de elicoptere,are in panoplie si rachete anti-nava, torpile, radar naval, drona etc. si poate fi folosit si utilitar/SAR. E Airbus deci am putea face aici intretinerea (am putea pune conditii:)) ), nu e nevoie sa le duci pana in Franta sau cine stie unde.

    Grupul 256 si RIM mertita mai multa atentie si sper sa o aiba pe viitor iar elicoptere moderne ar ajuta mult; cu un grup naval mixt de H215M/H160 si unul dintre cele usoare (145M sau 135M) am avea capabilitati excelente la MN

    • H160M are capacitate redusa de a cara chestii, mai ales rachete antinava. Sea Venom este o optiune minimalista.

      3
      • Da, e elicopter mediu spre usor dar cine face anti-nava cu elicoptere, in principal? Pentru noi cred ca-s utile, in zona costiera dar pe fregate/corvete cred ca ar fi mai util H160 si la fel in zona costiera/laguna nu-ti trebuie musai Exocet ca nu vin sa debarce cu urmasul lui Moskva

  11. Acum, daca tot l-au impacat pe Macron, e momentul ca Naval Grup sa se resemneze si sa ne lase sa atrubuim dracului odata construirea corvetelor catre DAMEN, ca poate asa ne primesc olandejii in Schengen, nu?!

    Promitem ca vom cumpara si un scorpene, poate doua, dupa ce marim pensiile….

    24
    • Daca am fi luat niste tanculete germane, niste submarine franceze si niste corvete… eram chiar smecheri ca sa nu spun ca rezolvam si o gramada de probleme politco-economice.

      8
    • Ca iti trimite Macron, sistem AA mamba, 1k soldati, masini de infanterie, tancuri leclerc si escadrila rafale pentru 200 milioane euro…

      2
      • Salut frate. De aia le dăm ălora supa de roșii și paine de ieri la Cincu? Îi ardem la confort și ei pe noi la bănuți. Lasand gluma la o parte,mai ușor disimulai șpaga în prețul ptr doua submarine. Tot franțuzești. Ma gandesc și io,ca mic profesionist ce mă cred. Bafta.

        4
        • Eu nu vorbesc de șpagă. Eu vorbesc de o înțelegere, politica, o alianță pe care noi o vrem. O alianță strategica cu US și Franța, 2 puteri militare nucleare care au și industrie de apărare.
          Poate ar trebui sa ne trezim dracului din vise, vrem k2 black Panther, vrem leo2, vrem pzh2000. Avem 101 în tara, avem sistem AA Mamba, 1000 francezi gata de lupta, și noi luam chestii din Coreea de Sud, Israel, Olanda.
          Pai ori suntem mafioți ori nu mai suntem?

          7
  12. Eu ma bucur! Eu ma bucur ca unii dintre voi sunteți nemulțumiți si nu sunteti de acord cu achizitia, ca unii dintre voi sunt de acord… etc. E bine ca avem despre ce vorbi și e bine ca marina va avea o forță de lovire… ceea ce ii lipsește acum.
    Și eu mai ma bucur de ceva. La Euronaval au participat și ofițeri tineri ai marinei romane… nu știu care a fost scopul prezentei lor, dar este binevenit.
    Referitor la preț, eu mi-am mai zis părerea ca este ok. Mai cred ca elicopterele vor avea și capacitati (bună obs lui Nicolae ?) ASW. Dar când au copiat din Wikipedia, cei de la MAPN, au luat doar prima parte 🙂
    „The AS 532SC is the naval version of the Cougar family and is powered by two Turbomeca Makila 1A1 turboshaft engines. This version is mainly used for Anti-surface unit warfare (ASUW), fitted with AM 39 Exocet missiles; Anti-submarine warfare (ASW), fitted with a variable-depth sonar and torpedoes; Search and rescue; and Sea patrols. For deck landing, securing at high sea states, maneuver and traverse this variant can be fitted with ASIST.”

    7
  13. H 215 M asta e varianta cu carcasa alungita?

  14. Daca am vazut bine in filmuletul de la cilieni, in dreapta acestui H215 naval era un MH-60 ? I se vedea aripioara de care era agatat un rezervor – cred. Deci putea cara si alte bunatati, gen torpile, rachete AN, poate si rachete AA…
    Oricum, racheta aia mare agatata in stinga – probabil are si un dreapta 1, sa fie simetrie si echilibrare – zic, arata ciudat agatata acolo … Nu cumva jetul de la motor, cind e lansata, sa atinga rotile din spate, cumva ? Mi se pare ca e pusa asa, subreda, cam ceva adaugat in ultima clipa si nu gindit din-nainte … parerea mea.
    La MH-60 ala se vedea frumos aripioara-pilon … era chestie lucrata, gindita de la bun-inceput asa.
    In fine, bani multicei – parerea mea – pentru a „agata” doar 2 rachete AN, din start fara ASW, ca sa mai dai alti bani …
    Arata ca ceasul rau, indiferent ca va fi facut/servisat la BV….
    Stie cineva daca lacusta asta zboara in ORICE fel de conditii – vizibilitate f.scazuta, ploaie intensiva, ploaie-inghetata, regim de noapte, mare agitata si f.agitata, etc ?
    In fine, daca deja au aprobat plata si pretul… D-nezeu cu mila …., macar sa il faca si ASW in banii astia, dar unde mai agati si 2 torpile ? Sau iei 1 cu rachete An si 1 cu torpile …de risu’-plinsu’ ….
    Din nou, achizitie fara cap … la fel ca conducerea MAPN.
    Ciuca, in loc sa intoarca legea de mini-micro-centrale din ariile rotejate, poate ar trebui sa schimbe din conducerea MAPN, de la achizitii, sa caute oameni care chiar stiu ce sa ceara de la o achizitie, ca doar tot armata o sa le foloseasca … macar sa iei bine de la inceput, ce iti trebuie, nu ce ti se ofera …
    Degeaba …

    4
  15. Că-i scump, că-s numai două, că nu poate face de toate inclusiv cartofi prăjiți…
    Tot este mai bine decât nimic. Cine știe, se spune că pofta vine mancând, poate o să mai comandăm dacă vedem că merită.

    9
    • – Când nu se ia: „Săriți, uăi….nu să’ ia….văleu…”

      – Când se ia: „Săriți uăi, costă bani (nota mea: armamentul de ultimă generație e scump, ce surpriză)…și nici cartofi prăjiți nu știe să facă…”

      Când polonezii au dat aproape jumătate de miliard pentru 4 elicoptere navale, toată lumea era „Mari oameni, bre’, iote cumpără scump, deci pun ce e mai bun”.

      Mai nou, din țara care a comandat 54 de HIIMARS, cu toate bunătățile (inclusiv ATACMS care e wow) mai jos se plange cu lacrimi de crocodil că polonezii cumpără copia sud coreeană, care are mobilitate mai scăzută și o bună componentă cu rachete neghidate până spre 40 de km).

      Faptul că, pe lângă vectorul in sine sistemele vor lucra probabil și cu dronele H-450/Watchkeper X nu zice nimeni. Doamne ferește să-și fi creat polonezii o astfel de capacitate.

      Polonezii iau tancuri, multe, spre 1000…”săriți uăi…”, nimeni nu zice că 80% din teritoriul polonez (partea cea mai importantă din țară) e câmpie ca-n palmă… deci, da, se justifică tancuri.

      Vis a vis de naval, mie nu mi se pare scump dacă mă iau după cât au plătit polonezii și brazilienii pe capacități similare. Elicopterele cu capacitate de lovire anti navă sunt o capacitate foarte complexă, deci și scumpă.

      De partea cealaltă, dacă ne uităm la tot sistemul care va exista (pentru că nici un mecanism nu funcționează singur ci integrat) și adunăm puzzle iese cam așa:

      – două elicoptere anti-nava (care fac parte din articolul de față).

      – trei elicoptere ASW (Puma Naval).

      – 4 (4 erau?) baterii de rachete anti navă NSM (teoretic cele mai moderne, capabile și stealth) care vor bătea până pe la 180-185 de km.

      – un sistem de drone H-450 marin pentru cercetare.

      – vom avea și drone Bayraktar, ucrainenii le-au folosit să lovească și ținte navale pe lângă insula Șerpilor, noi de ce nu le-am folosi deasupra mării?

      Trăgând linie, iese un sistem cât de cât integrat de protecție a costei ori ba?

      43
      • @Stark 2
        Nu-ți mai bate capul. Aici sunt doar câțiva oameni care înțeleg, și pun cap la cap, toate chestiile astea, îi numeri pe degetele a 2 mâini, hai 3, poate.
        Ceilalți nu sunt în stare să lege 2 propoziții într-o frază și să pună și niște semne de punctuație corect, dar sunt experți în orice, geopolitică, strategie, tactică, whatever…
        Sunt ăia care vor Merț E class nou la bani de Golf 3 sh.
        A zis bine GSG-ul acum câțiva ani, „sunt surzi, orbi, dar au acces la internet”.
        Părerea mea, hâc…

        33
        • @sharky,

          Mulțumesc! Te înțeleg perfect și o să-ți urmez sfatul.
          Acum înțeleg de ce ți-ai rărit aparițiile pe aici,cu toate că abia așteaptam să citesc câte un comentariu lămuritor din partea unui specialist.

          Din păcate ăștia suntem… „Corul bocitoarelor”, „capra vecinului e mai grasă decât a noastră”, isterii și habarnisme (fără nici o legătură cu @habarnistul….care chiar are habar, btw ).

          Și tot ei se întreabă ce naiba e in neregulă…
          Uite ce-i: societatea = suma indivizilor care trăiesc în ea. O societate ar trebui sa fie un popor, nu o gloată. Un popor: adică să gândească, să-și pună întrebări dar apoi să caute răspunsuri logice, să citească și (mai ales) să fie solidari unii cu cu alții și cu țara lor (acel patriotism adevărat, pe care îl vedem peste tot prin jur).

          Noi aici avem la nivel micro o oglindă a societății.

          De mai multe ori am zis sa nu-mi mai bat capul aiurea (mai ales că am timp limitat), dar uneori vad niște inepții care pur și simplu îmi îngheață creierul și îmi zic să le mai „corectez” cu o replică, să nu rămână doar varianta ineptă.

          Dar, da, ai dreptate! Mulțumesc!

          10
          • Asadar, ca sa pricep si eu, noi nu avem practic nici o capacitate de razboi anti-submarin dar cumparam doua elicoptere anti-nava, elicoptere care ar putea angaja inamicul de la o distanta de maximum-maximorum 70km. Ok, suntem destepti, intrebarea retorica bineinteles ar fi: cate elicoptere anti-nava cunoasteti voi sa existe in lumea asta mare? Adica doar AN nu duale AN/ASW. Cate au americanii? Britanicii, francezii, rusii etc?

            Dar achizitia in sine este buna, in ansamblul sistemului nostru de aparare de la Marea Negara o vad integrata mai greu.

            Si ca sa-i raspund lui Stark 2, pai noi nu avem 3x elicoptere anti-nava atata timp cat Puma Naval nu are torpile iar cu doua torpile la decolare are o raza extrem de scurta. In cazul NSM discutam despre 4 camioane de lansare. Dronele ar fi bune, daca ar fi cand vor fi, deocamdata avem trei (3) programe de dotare cu drone, nici macar unul semnat, nici macar un calendar asumat.

            Asa ca din pacate (si Doamne cat mi-as dori sa gresesc) „corul asta al bocitoarelor” are saracu” mare dreptate, cu atat mai cu cat noi si cand cumparam ceva de nou (camioane, de exemplu), tot gioarse cumparam. Nus cum dracu facem…

            18
            • „Adica doar AN nu duale AN/ASW. Cate au americanii?”

              US Navy MH-60S – 256

              https://www.navy.mil/Resources/Fact-Files/Display-FactFiles/Article/2166682/mh-60s-seahawk/

              • Asta-i elicopter utilitar bun la toate care poate duce si lupta impotriva unor tinte de suprafata. Este practic o platforma multifunctionala care poate face cam orice, inclusiv lupta impotriva submarinelor, dar racheta AN la bord n-are, doar Hellfire si „stie” bine lupta/detectia minelor.
                Este calul de bataie al US Navy dar nu este o aeronava dedicata luptei ASuW ci una generalista adaptata folosirii de la bordul navelor de lupta.

                7
                • ” inclusiv lupta impotriva submarinelor”

                  Niet Tatiana. Cu asta se ocupa MH-60R

                  „dar racheta AN la bord n-are, doar Hellfire”

                  De parca MH-60R are altceva. Inca un lucru. Vad ca tot persistati cu „tacticile de contact.” Daca doua tari, Brazilia si Chile, care au responsabilitati oceanice se folosesc de o astfel de capabilitate, credeti ca este aplicabila si in ligheanul care este Marea Neagra. Deci noi vrem sa stam undeva la cativa km de tarm sub o eventuala protectie a bateriilor de coasta si a apararii AA ca sa dilim ceva la 50-70 de km zburand cu elicopterul asta la o altitudine de 3.000 de metri eventual ca sa ajunjem la aceasta raza de actiune. Mult succes cu astfel de tactici. Asta este o reteta pentru esec.

                  14
                  • Alex, poti sa detaliezi nitel cu “tacticile de contact”? 🙂 Poate am inteles gresit, dar tu vrei sa spui ca achizitia asta e inutila asa cum a fost facuta? Pe principiul sa mance si gura francezilor ceva?
                    Personal consider ca un elicopter ambarcat este foarte util la casa omului, daca e folosit cum trebuie. Adica nu de la cativa km de tarm.

                    1
                    • Aloha Nick. Cred ca am explicat mai sus din ce consta tactica de contact. Astia nu au, dar probabil ca spera sa aiba acces la alte platforme de C4ISR care sa le furnizeze solutii de tir. Deocamdata asa ceva nu exista la Marea Neagra. Ei tot spera ca un Triton, Global Hawk, etc. le va da posibilitatea de a lovi ceva „beyond the horizon.” O capabilitate organica probabil ca nu o sa existe niciodata.

                      4
                    • Aloha si tie! 🙂
                      Intr-adevar, momentan nu avem nimic in curte capabil sa ofere solutii de tir la mare distanta. Ar fi putut fi Pumele Naval dar Telephonics-ul de la bord nu poate face asta ca-i lipseste modulul IFF. Poate furniza o zona aproximativa dar nu poate ghida o racheta AN. Ma intreb daca Telephonics-ul ala poate fi modernizat astfel incat sa poata furniza solutii de tir.
                      Pe de alta parte avem o cota in Alliance Ground Surveillance a NATO, ma gandesc ca Global Hawk poate furniza solutii de tir.
                      Banuiesc ca astea 2 H215M vor putea furniza solutii de tir atat bateriilor de coasta cat si navelor de pe care zboara. Problema cu elicopterele e ca au picioare scurte si nu pot sta prea mult in aer. Pe de alta parte, elicopterele au o baza mobila, nava.
                      Daca pana la urma iau si WatchkeeperX-ul, iar un sistem stim ca va merge la FNR, atunci probabil ca vor putea obtine solutii de tir „beyond the horizon”. Iar alea pot sta mult mai mult in aer decat elicopterele.
                      What do you think? 🙂

                      2
                    • IFF la RDR-1700 nu te ajuta cu nimic. Radarul respectiv nu a fost conceput pentru a fi un „fire control radar”. Pentru asta necesita un LRU aditional pentru a avea aceasta functionalitate. Radarele respective nu vin cu aceasta functionalitate. Trebuie sa te indrepti catre un AN/APS-143 sau ceva similar. Dar daca sPUMELE respective au capabilitate Link 16 te poti baza pe o anumita forma de geolocatie pentru a determina „targeting data.” Inca o data radarele astea bat cu sutele de mile nautice, dar asta inseamna sa ai o anumita altitudine. Iei altitudine, devii un „slow moving target” cu un mare semn care invita la „please shoot me.” Restul mai este mult pana departe.

                      7
                  • #Alex. Asadar si prin urmare US Navy n-are elicoptere anti-nava dedicate cum vom avea noi.

                    1
                    • Romeo si Sierra fac acest lucru. Acum voi ati ramas cu idea ca daca Brazilia si Chile au acrosat pe niste elicopetere niste Exocet va trebuie si voua asa ceva. Esti servit mult mai bine de un ATR cu o asemenea capabilitate.

                      9
            • Există capabilități asw. Nu suficiente. Nu exista capabilități AS pe mare. Doar Patriot asigura o apărare AA decenta.

          • Brebaieti….Stark 2, sharky…si care va mai pierdurati sensul realitatii (tehnologice, economice si mai ales militare) si al masurii banilor…la faza asta.

            La pretul asta / TVA…repeat after me: 3 H215″Marine” cu pachete complete ASuW si ASW…logistica…training si toate cele.

            3, nu 2.
            Se intalni hotul statal francez cu prostul statal roman…
            _______
            editat* prin adaugare

            si Nicolae…
            „Ca orice subiect de „știri” în România, povestea achiziției celor două Airbus H-215M pentru Forțele Navale Române a început deja să se estompeze. Cererea MApN adresată Parlamentului (achiziția depășește pragul de 100 milioane euro) a fost aprobată în 26 octombrie așa că, de aici încolo, lucrurile ar trebui să meargă destul de „lin” dat fiind că nu este vorba de o altă licitație.”

            Bre, draga colega (cu respect nedisimulat)…repeta si dumneata dupa mine: „150 milioane euro, fara TVA” mai jos in articol.
            Ce dracu, uitaram asa de repede?
            Astia instelati de la MApN au vrut 2 „ASuW” cu 150 de milioane (fara TVA), iar acum incearca sa dreaga busuiocul „cu peste 100 de milioane”.
            Ca sa nu mai imprastii, chiar nu e clar ca 3 Tutti Frutti di Mare AsuW/ASW la 150 de milioane e afacerea corecta?

            15
            • Razvan, prefer sa nu ma pronunt daca nu stiu exact ce se cumpara. Am dat 2 exemple in articol de astfel de achizitii: Grecia si Mexic. Elicopterele de genul asta sunt scumpe. Cam atat, nimic in plus sau in minus… 🙂
              Nu zic ca n-ai dreptate. Ideea e ca astea ar fi putut avea sonar imersat.

              1
              • Nu esti satul de felul cum ii chinuie pe astia de la Marina Romana…talentul?

                Generalist vorbind, cand ai regula militara „a celor 3”, mai ales pentru saramura…si oportunitatea sa continui (tot 3) Puma Naval cu H215 „tot de la tine din ograda” cu de toate, vorba vine…si tu, mare strategikon a la MApN imi vii din nou – pentru a cata oara, Dzeule? – cu o insailare/ciuntire din asta…ce mama lu’ proces verbal sa mai zici?

                Orice discutie trebuie sa plece de la minim 3 elicoptere ASuW/ASW.
                Pentru cei care nu vor…n-am decat un sfat pentru domniile lor:
                Walk the plank!

                9
                • Tie ti se pare ca aia care chiar mai stiu cate ceva chiar au ceva de spus? Tu crezi ca poti deveni general al armatei romane fara sa fii afiliat politic? Nu treci mai departe de colonel fara sa te guduri pe undeva, intreaba-i pe cei care au fost in sistem.
                  Stiind aceste lucruri, eu nu mai am niciun fel de asteptare. Pe scurt m-am resemnat. Ma rezum doar sa constat ce se intampla.

                  7
                  • în MAI ca să ajungi într-o funcție de comandă trebuia să te guduri pe undeva încă de prin 2010, în MApN probabil e și mai greu să ajungi la comanda unui batalion cel puțin

                    1
                    • @Mihaistoian
                      Pe la noi prin zonă, de câțiva ani vin din UNAp numai nepoți de-ai lui Ciuca, Petrescu și Berdilă, numiți comandanți.
                      Unul dintre ei s-a umplut de glorie nepieritoare după câteva luni de comandă, și a intrat în gura presei locale după ce a luat la bocanci un subordonat, si a fost mutat instant prin Ardeal, sa i se piarda urma.
                      Viitor de aur Țara noastră are!
                      Părerea mea, hâc…

                      1
              • Eeee, pai daca ar avea sonar si posibilitatea sa foloseasca si torpile in loc de rachete, eu personal as fi foarte de acord, chiar daca am plati mai mult de 150 de milioane de euro fara TVA.
                Atunci chiar am cumpara ceva foarte util.

                5
              • poate ca e maskirovescu, in presa apare ca sunt anti nava si cand vor ajunge aici, surpriza, sunt antisubmarin
                nu prea isi au sens, mananca painea lui F16, ma gandesc ca era preferabil o racheta anti nava sa fie pe un supersonic
                trebuia black hawk peste tot

                la modul super optimist, vor fi alocate la RIM, care sa devina BrIM sau DIM

          • Eu, părerea mea, zic că toți ne uităm în jur și vedem câte ceva. Acum, întrebarea e ce putem face. Din punctul meu de vedere, absolut nimic, totul e rezolvat, și nu de acum… Măcar, ziceam eu, putem să ne spunem baiul, dar există desigur și punctul de vedere că dacă nu aduci o laudă clasei conducătoare (aici m-am autocenzurat, ca să zic așa), nu ai dreptul la opinie, pentru că nu te pricepi.
            Mai toate știrile despre industria de armament și înzestrare (că despre asta e site-ul ăsta) sunt fie negative, fie minimale. Cumva, ai avea înclinația optimistă de a spune că nu e dracul chiar atât de negru, trebuie să fie ceva pozitiv.
            Realitatea e, zic eu, că lucrurile stau în realitatea cel puțin atât de rău pe cât pare, dar chiar mai rău.
            Un exemplu ar fi Arsenal Reșița, despre care nu mai știam multe recent. Cumva, ziceam că a fost neglijată, lăsată nițel la o parte. Dar dacă investesc oamenii puțin, mai cumpără două șurubelnițe în cruce și niște șublere, or să implementeze cele mai NATO 155 tunuri, cu toate cele. Realitatea este că atunci când a vorbit cineva despre uzină, am aflat că este una cu pământul și nu mai există nici un specialist acolo. Lucruri pe care le aflasem și despre fabricile de pulberi, și probabil le putem afla despre multe altele.
            De-aia mă gândesc, e greu să găsești un cor de lăudători, în afara celor din sistem, este literalmente dificil să găsești ceva pozitiv în ce fac ăștia. Și nici nu cred că ar trebui interzis să critici sistemul, până la urmă nu e decât o refulare, fără nici o urmare. Cei care au vrut să facă ceva în privința asta au făcut – au plecat în afară, deci vă garantez că nu e absolut nici un pericol. Și, sincer, noi nu mai avem capră de mult, de aici și invidia pe vecinii care au.

            5
          • @Stark2 educatia sau mai bine zis educarea gloatelor este apanajul elitelor;Nu te supara pe cei care scriu tampenii,chiar daca par multi,ei sunt o minoritate pe langa cei care citesc articolele si comentariile si care nu zic nimic;sau zic foarte putine si foarte rar;
            asadar continua sa dai explicatii coerente si profesioniste,tu si ceilalti care sunteti in domeniu si va pricepeti, pt acei 90% dintre urmaritori care sunt interesati si le apreciaza;Cu timpul chiar si talambii care acum au descoperit limbajul articulat si scrisul,o sa invete si ei cate ceva .,iar prostiile pe care le spun o sa fie mai putin gogonate

            1
        • trei de la aia , sa ne caciulim la ei
          doi de la aialati, sa ne ploconim ca ajuta
          sase de unde ne-au spus
          ” cu de toate ”
          Polonia e un vis frumos , un vis prea indepartat
          In loc sa se cumpere ceva unitar , si sa se negocieze productie, mentenanta in tara , nu saaa poateee beee!
          Esti chior , nu vezi ? taci din gura si plateste impozitele si ca stim noi cum sa cheltuim bujetul .
          Si nu-i treaba magarului de unde beau apa oile !
          De asta suntem unde suntem cu dotarea , si cu cumparat la cheie , si cu industria, si cu nivelul tehnologic
          https://www.echipamentemilitare.ro/produs/complet-fierarie-provenienta-armata-romana/
          https://www.militarysurplus.eu/product-eng-47387-Boxer-Shorts-Cotton-Romanian-Military-Surplus-New.html
          Si cu mentenanta in afara .
          Ca la doua nu e rentabil .
          Ca inginerii absolventi ATM pleaca pe la gradul de capitan

          Dar avem profesionisti si pensii
          SI ce daca vin rusii ?
          Si din doua elicoptere unul s-a stricat , unul s-a pierdut ?
          Nu-i bai , chemam rezervistii .
          Rezervisti din toate tarile , desteptati-va !
          https://www.facebook.com/mapn.ro/videos/bun%C4%83-diminea%C8%9Ba/1041882769284306/
          Adunarea !

          4
        • @Sharky: Aia mulți plătesc taxe de care voi va bateți joc, nu știți să vă cumpărați nici măcar uniforme la fel. Macar astia, prostii, își doresc o armată puternică spre deosebire de voi. 150 milioane pentru inca 2 generali, vine 1 decembrie

          19
          • Daca-s 150 de milioane pentru 3 generali, nu 2…io nu ma supar. 😉

            9
          • @EMP
            Pentru cultura ta generală, visul meu de mic copil era să plec la război în căruță, sau pe cal, înarmat cu un buzdugan și cu un arc cu săgeți.
            N-a fost să fie, m-am născut (puțin) prea târziu.
            Dacă tu crezi că militarii cheltuie banii ăia alocați, demonstrează încă o dată „înțelegerea” fenomenului.
            Părerea mea, hâc…

            14
          • Ai zero experiența militară. Nu înțelegi că există și mulți militari care-și fac datoria. De Ciolpi ai auzit? Sau Manoliu.

        • @sharky

          Cu tot respectul, și pot să fiu si parte din corul amintit, nu mă supăr. Dacă sunt prost,învăț de la alții, cât pot și eu.
          Dar nu pricep achiziții de genul 12 avioane, si mai vedem noi, 2 elicoptere, când îți trebuie minim 6..
          Propuneri de gen 50 de Leo2…că ajung…
          Luam Gheparzi, scula bună de altfel, dar nu modernizam, nu completăm necesar,sau ceva rezervă, canibalizare…
          Ne-am coit că nu vrem 215M, dar tot la el ajungem.
          Luam Himars, dar se pare că uitam de Larom și muniții pt el. Consumul de muniții din UA nu pare joacă. Poate nu ne spun și noua, și nu am uitat de Larom.
          Motivele, cred că voi le știți mai bine.
          Dar din afară pare ceva fără un plan definit clar.

          Zic și io..
          Dacă am deranjat cu acest comentariu, să mă iertați.

          18
          • @Dan
            Nu e nici un deranj, stai liniștit.
            Problema e că, după atâta timp pierdut, și încercări de a face lumină, nu s-a înțeles mai nimic de marea masă de comentatori.
            Spun comentatori, pentru că atâta pot, sa comenteze aiurea, fără să înțeleagă lumea în care trăiesc, și ce mai spun pe aici cei care mai au habar de una sau alta.
            Problema achizițiilor e una pur politică, a și citat zilele trecute un coleg din onor pușcăriașul Draknea. Scuze că scriu cu litere mari, ca să vadă tot comentatorul.
            „ARMATA SĂ-ȘI VADĂ DE TREABA EI, CĂ DE ACHIZIȚII NE OCUPĂM NOI!”
            Încheiat citatul.
            Pentru aducere aminte, asta s-a întâmplat pe vremea când MăCiucă era șef SMG și a iesit să declare, înaintea puliticienilor, că se va achiziționa sistemul Patriot.
            Stăteam și mă minunam zilele trecute cum se bucura lumea că a plecat Dâncu și gata, s-a semnat contractul pentru cele 32 de F-16 de la norvegieni.
            Dacă cineva își închipuie că Dâncu avea puterea să țină contractul în sertar, înseamnă că trăiește pe altă planetă. Chestiile astea se decid în parlament, nu la minister.
            Și acum s-au hotărât pentru că a venit șutul.în cur de la Washington, după cum bine s-a sesizat un coleg. Altfel avea soarta contractului curvetelor.
            În rest, sănătoși să fim, că nu ne dezmințim.
            Noi, ca popor, vreau să zic.
            Părerea mea, hâc…

            21
            • @Sharky: Câte achiziții PROPUSE de armata au fost respinse de parlament?
              Vorba cuiva: „Într-un sistem de ierarhii rigide cea mai mare problema nu este să ți se descopere prostia ci sa atragi atenția spre imbecilitatea șefilor”
              Încă o dată cate propuneri de achiziții venite dinspre armata au fost respinse?

              14
            • „Problema achizițiilor e una pur politică”

              Asta cam așa e.

              Dar,
              „Un popor care nu vrea să-și hrănească propria armată va fi în curând forțat să o hrănească pe a altcuiva.” zicea Napoleon, parca.

              Bine, puliticienii noștri vor cadea in picioare indiferent de situație, orice inamic are nevoie de cozi de topor.
              Mai rămâne să ne dăm și noi seama cât mai mulți că noi tragem ponoasele, indiferent de situație, și să îi obligam pe aceaste lichele să facă ce trebuie, sau după dragnea….dar nu-i bai, justiția e prietena de nădejde, nu îi lasă la greu…

              4
            • Îl știu pe Dancu de multă vreme. Un tip profesionist. Daaar in M100 erau niște șerpișori invidiosi

      • Bun comentariu, la obiect, logic și închegat. L-am citit cu placere. Mulți nu vad pădurea din cauza copacilor.
        Cred că asta opina și Nicolae la sfârșitul articolului.

        3
      • sunt si lucruri bune in lista de mai sus dar si mai putin bune, o sa fiu eu carcotasul de serviciu chiar daca-l supar pe sharky

        – Puma Naval a fost un program „ciudat”, ne-a luat 10 ani sa facem 3 elicoptere si nu prea stim nici acum cum gasesc tintele pentru torpilele alea; apoi nici nu stii de ce doar 3, cate unul pentru fiecare fregata? sau sunt cu baza la sol? le schimbam cand colo, cand colo, in functie de necesitati? ajung 3? mie mi se pare ca acopera cam multe misiuni cele 3, sunt bine venite urmatoarele 2, Doamne ajuta sa mai vina. Care e pana la urma necesarul?

        – inteleg ca noile H215M stiu si lupta antisubmarin, ceva ce n-a fost in comunicatul initial criticat de toti; foarte bine ca avem nevoie

        – dronele Hermes sunt cam vechiute, e bine insa ca o sa le avem si asamblam aici insa mi se pare o achizitie a unei capabilitati care si-a cam trait viata.

        – nu-s sigur ca integrarea e optima, de pilda n-am prea vazut RIM ca se antreneaza si cu elicopterele sau, in general, cu celelalte capacitati ale marinei. Eu as socoti ca si pentru misiuni pe langa tarm/pe Dunare e nevoie de ceva „integrare”

        1
      • Helsingør Habitans

        Domnul de la MApN, las-o moale ca inca suntem praf in conditiile razboiului de la vecini. Daca nu era situatia in regiune hai ca as fi inteles. Si degeaba dai in polonezi ca sunt la ani lumina. Polonezii vor avea si HIMARS si coreene. Pentru ca vor un numar mare. Degeaba justifici guvernul pentru ca exista lucruri clare care nu pot fi justificate cum ar fi: industria de aparare inca este la pamant desi exista un trilion de oportunitati sa o pui pe picioare. Deci nu se vrea. Am putea foarte usor sa ne inarmam in acest context regional si chiar sa primim pe bani foarte putini chiar din stocurile americane, cum au facut si altii dar nu s-a facut pentru ca nu se vrea. Suntem ZERO pe anumite categorii de arme esentiale gen tancuri, artileria autopropulsata, nave pentru flota etc si asta pentru ca nu se vrea. Gen la fortele navale ai in tara doi producatori mari de nave militare, DAMEN si Fincantieri si de peste 10 ani se lalalie treaba pentru ca nu se vrea. Plus italienii cu minisubmarinele de langa Timisoara. La fel cu artileria autopropulsata si tot asa. Deci degeaba sustii guvernul plin de tovarasi sovietici si acuzi aici niste oameni care isi doresc mai mult pentru tara lor.

        5
    • Lupta anti-nava cu elicopterul nu se va merita in vecii vecilor, afar de cazul ca declari razboi Somaliei. Sau poate Iranului, si acolo anti-nava inseamna mai mult anti-salupa.

      Daca tot suntem aici, hai sa punem si JDAM pe Pumele alea, si eventual poiate punem Stingray pe F-16 ca sa furnizam inca mai multa securitate

      2
  16. Stai sa vedem semnat contractul si pentru aceste 2 elicoptere , niciodata sa nu zici gata , la noi e posibil orice , abia am semnat contractul pentru F16 Norway , vreti sa cada nori pe noi ca ne superinarmam?.

    2
  17. Ca tot vorbim de marina,
    Voi ati remarcat declaratia ministrului francez al apararii cu ocazia ultimei vizite?
    Adevarul.ro 05.11.2022
    „Ministrul Apărării din Franța, Sébastien Lecornu, a inaugurat, joi, 3 noiembrie, baza militară NATO de la Cincu, care găzduiește primul grup de luptă al NATO din România. Lecornu a anunțat că numărul soldaților va crește, în prezent fiind aproximativ 600. „În curând, vor fi o mie de soldați prezenți pe lângă partenerii din Belgia și Olanda. Am semnat cu predecesorul dumneavoastră, în iunie, o scrisoare de intenție pentru submarinele scorpene și alte angajamente au fost stabilite în ceea ce privește corvetele”, a spus ministrul francez al Apărării. ”

    Alte angajamente au fost stabilite in ceea ce priveste corvetele in Iunie … eu am impresia ca vom semna contractul cat de curand. Parca azi sunt 45 de zile, nu-mi aduc aminte cand a intrat in vigoare ordonanta de urgenta

    7
  18. se numara capabilitatile si elicopterele roNavy la fel ca pristanda cu steagurile.
    o achizitie tipic romaneasca pe regim ”acum ne-am trezit” ,se putea demara dracului contractul ala cu airbus la brasov si pentru mai-igsu si pentru mapn si macar aveam ceva comonalitate si unificare plus productie interna….sau macar o comanda pentru unul din ministere si tot era ceva ,solutii se gasesc atata timp cat necesarul si nevoia e mare.macar deblocai linia aia de asamblare ,ceva…
    cu inzestrarea asta o tot dam din stop gap in hei rup si din nou in stop gap si viceversa pana o sa ne plictisim si stingem lumina.
    iar cine ia in serios capabilitatile actualelor puma-naval mai mult decat sar si supreveghere avansata…
    ps.

    6
  19. Mai adăugați și amortizarea investiției pe 6 ani (2016/2022) care se va calcula pe aparatele comandate…

  20. Ar trebui sa ridicam o statuie militarului ucrainean care „toaca” pericolul rusesc si pentru noi.
    2 Elicoptere insemna 0. Daca unul e la mentenanta si celalalt pierdut/distrus de inamic in deschiderea ostilitatilor.
    Pentru zona de coasta vom avea NSM. Dincolo de asta solutia clasica este avion multirol echipat cu rachete AN. Solutia moderna – drona. Elicopterul este prea lent si in consecinta vulnerabil.
    Daca eram destepti si cascam ochii observam ca ce ne lipseste aste capabilitatea AS (ai dreptate GMT).
    In consecinta, daca e un contract bagat pe gat adanc de partener (PATRIOT, HIMARS, Pirania5, NSM) este si conform cu cerintele tactice si in cantitati indestulatoare. Daca e facut de noi…aolica muica!!!.
    O paranteza si PATRIOT si HIMARS sufera de rezerva de munitie dar si aici e gandirea partenerului: daca suntem prosti si nu stim a cere, o sa purtam „lesa”: noi avem unitatile pregatite si pe pozitie si americanii vor decide daca vom avea voie sau nu sa le folosim, lucru controlat prin robinetul de munitie. Nu e vina lor e prostia noastra.

    12
  21. In concluzie scump, ca doar aritmetica e o stiinta exacta…
    Nu e prost cine cere ci ala care da mai mult decat face…
    Da se poate si mai rau 😉
    https://www.g4media.ro/doua-miliarde-de-dolari-cheltuite-in-ultimele-12-luni-pentru-cumpararea-de-terenuri-virtuale-in-metaverse.html

    1
  22. tare mi-e ca in pretul pentru cele doua elicoptere e suplimentul pentru corvete. Dancu n-o fi vrut sa semneze si atunci l-a matrasit Johannis, cine stie ce intelegere are cu Macron la MN daca mergem inainte cu francezii si se pare ca ne bagam si la submarine.

    Insistenta asta cu submarinele in MN imi aduce aminte de cartea recomandata de Nicolae (intre timp mi-am procurat-o si eu) despre submarinele olandeze si rolul lor in adunarea de informatii despre navele sovietice. Incep sa cred ca exista ceva interese ale Frantei de a se implica mai mult in Est si Romania si Grecia vor fi pilonii pe care se va sprijini. Mai degraba cred ca e vorba de consolidarea EU la MN, mai putin NATO. Cred ca asta se doreste de la Romania la MN si nu numai fata de rusi ci si fata de turci care se pot apuca de politica zonala pe cont propriu la un moment dat.

    Armamentul francez e bun, cam scump, mai greu cu munitiile (si obsesia mea CIWS-ul), nu e cea mai rea alegere.

    Prin urmare, incepe productia de H215M la Brasov si nu inteleg ce ne-a luat atata sa ne hotaram si cum bine observau mai multi de ce dracu MAI a luat BH-ul.

    Inteleg de asemenea ca noile elicoptere au si capacitati ASW nu numai ASuW ceea ce ridica numarul elicopterelor cu astfel de capabilitati la 5, ce-i drept 3 avand capacitati mai limitate, doar cu balize, fara sonar.

    Cam mic numarul, in ideea in care vom opera 2 fregate si 4 corvete si e nevoie si de elicoptere la sol; cred ca ar fi bine sa avem peste 10, optim probabil spre 20 de elicoptere usoare si medii in Grupul 256 in ideea in care acesta va deservi atat partea ambarcata cat si cooperarea cu elementele navale de la tarm (RIM, rachete de coasta).

    Lupta navala cu elicopterul nu cred ca e ceva caraghios; cu Exocet alonja e buna, cam nici o nava ruseasca din MN nu mai are acum AA sa bata la 70 km, deci e in afara razei maxime a unui Admiral Makarov sa zicem. Am vazut in jurul insulei Serpilor ca totusi ucrainenii i-au pocnit pe rusi cu baterii cu baza la sol si au tot folosit drone & elicoptere. Am mai spuns ca in MN cine stapaneste tarmul stapaneste si marea si ASuW pe elicoptere mi se pare o capabilitate decenta. Ramane optiunea Harpoon pe F-16, mai ales ca sunt destule stocuri, am putea lua si noi 20-30 sa avem la nevoie.

    Desigur ca stilul de decizie romanesc este frustrant. Stiu ca majoritatea de aici prefera american dar sa ai uzina in curte nu e de colea si nu justifica achizitia MAI. Airbus nu fac elicoptere slabe. Nu exclud aici nici tradari pe langa impostura specifica multor ocupanti de functii de pe la noi.

    Deci vom avea in curand semnat contracul cu corvetele. Cand se vor si face, D-zeu cu mila.

    Insa in ordinea fireasca a lucrurilor ar fi fost Sigma cu armament american si elicoptere de 2-3 tipuri atat pentru MAI cat si pentru MApN de la Airbus.

    5
    • Ideea este ca pentru MAI s-a făcut licitație cu bani europeni. Și a ieșit un câștigător… nu prea avea cum sa dea contractul lui Airbus dacă oferta lor a fost mai proasta.
      Dar da, o viziune în care sa se facă o achiziție comuna pentru toate instituțiile publice, din bani de la buget, lăsând fondurile europene pe alte investiții, ar fi putut fi fost făcută. Gen H215 și H145 (cred ca cele doua modele acopereau cam toată cererea), dar doar dacă avem de gând sa dezvoltam aceasta industrie. Probabil necesarul de elicoptere ar fi undeva la +100, pe 10 ani.

      1
    • „Prin urmare, incepe productia de H215M la Brasov si nu inteleg ce ne-a luat atata sa ne hotaram si cum bine observau mai multi de ce dracu MAI a luat BH-ul.” – Cum ai ajuns la aceasta concluzie? 🙂 Eu cred ca astea 2 (doua) vor veni direct din Franta, la cheie. Airbus spunea ca e nevoie de o comanda de minim 15-16, nu mai tin minte, ca sa demareze productia la Brasov. De aici insistenta francezilor de a „forta” o comanda de la MAPN, sau oricum, o comanda fara licitatie.
      Problema cu fabrica de la Brasov e ca nu prea mai sunt comenzi in piata pentru Super Puma/H-215M…
      Cand e vorba de bani europeni nerambursabili trebuie sa faci licitatie. Iar acolo iese un castigator. Nu renunti la banii europeni ca ti-ai diminua banii de furat din bugetul autohton.
      IAR Brasov va muri din lipsa de clienti daca nu se ia o decizie in ceea ce priveste elicopterele MAPN-ului. Ca-cam asta-i singura lor sansa. Altfel, vor mai trai o vreme din reparatii capitale la Puma pana ce nu va mai ramane niciunul pe piata…
      „Decat” o parere, sper ca nu foarte „pasionala” 🙂

      4
      • Da, posibil sa vina din Franta. Dar daca vin la cheie, de ce-s tocmai 215M ?

        Problema cu fabrica de la Brasov nu e ca nu-s comenzi din piata ci e faptul ca noi nu luam o decizie de un deceniu deja si traim din reparatii la ce s-a facut in anii 80. Cred ca ar fi destul de lucru pe mentenanta pentru tarile din jur, ucrainenii le-au adus la noi, la fel bulgarii, nu cred ca sta fabrica Airbus numai in contractul cu noi; Ungurii si sarbii au luat de curand H135, ceva reparatii s-ar mai putea face si pe aici daca noi am fi hotarati sa continuam cu Airbus.

        Daca am avea o flota Airbus, adaugat la ce avem deja si care s-ar mai putea canibaliza am putea schimba treptate cu ce e nevoie.

        Dar a venit povestea cu Bell si elicopterele de atac si s-au scarpinat in cur atatia ani. Nu-i Bell firma rea dar ce au ei in portofoliu s-ar putea sa fie cam pretentios pentru noi. Asa ca avem Airbus in curte si ne uitam la el, luam la cheie.

        Nu-s comenzi la H215M.,..pai nu mai sunt ca noi ne-am cacait atata si oricum o fabrica de aia nu trebuuie sa traiasca numai din comenzi de astea, poate face si mentenanta la alte elicoptere (offset).

        Asa ca problema de fond ramane indecizia, stupiditatea, tradarea…

        1
        • Compromisul perfect e sa luam si H125M pt armata si sa fie facute la Brasov. Cum strangem legaturile cu francezii si trebuie sa luam si de la europeni, cam asta ar fi miscarea logica. Sau poate da armata o comanda pt elicoptere de transport, dar pararea mea e ca vom lua un elicopter francez si cele doua ASuW sunt doar aperitivul.

          Unchiul nu se va supara prea tare pt ca oricum luam grosul de la el, si nu avem bani pt neamul lui Winnetou. E doar o opinie, nu dati cu parul 🙂

          2
          • ” si sa fie facute la Brasov. ”
            Si doar vi s-a spus data trecuta cand a fost vorba de vreo 50 EC daca nu ma insel ca vor veni fuselajele gata si se vor completa , unica parte ce se va realiza in Romania va fi cablajul, cu conditia sa iasa mai ieftin decat cel importat din Turcia .

            2
        • Atat cele 3 Puma Naval cat si cele 6 SAR-L/Elbit Brightnite ar fi meritat trecute pe Makila, ca ar mai avea resursa.
          Apoi ales daca dintre SOCAT si restul s-ar mai gasi o duzina cu viata in ele, sau daca mai au resursa luate alea 22 de Puma HCMK2 pe care britanicii le pensioneaza, probabil le dau la kg. Si pastrata pe cat se poate avionica SOCAT cu mici modernizari. Ca prea curand nu vad elicoptere de atac la noi
          De restul inceput de achizitionat H215M sau Blackhawk… Ar fi tare ca la alea 4 corvete sa le ia MH-60R cu NSM

          5
          • Clar ca ar fi meritat ce spui tu, probabil am mai fi putut opera 20+ Puma decente cu investitii minime pana ce le inlocuiam cu altceva mai nou.

            Pana acum optiunile pe mediu au fost H215M si Venom…personal as prefera ce facem aici. Altii nu s-au inghesuit.

            Elicoptere de atac nu cred ca ne trebuie, ar fi un lux pentru noi, avem alte gauri de acopeir si am putea lua H145M, merge si cu Spike, nu vad de ce ne-am complica cu Viper iar de Apache nu avem bani; mai bine luam drone cu hellfire

            1
      • Brasov face reparatii si la Super-Puma si la alte categorii…

        Eu as vedea alta nisa… H135, pe care Donauworth vor dori sa il inlocuiasca curand cu ceva nou… Noua oricum ne mai trebuie si la MAI si la MAPN.

        1
      • astia zic altceva:
        https://www.rfi.ro/presa-romaneasca-149978-de-ce-doua-elicoptere-airbus-h215m-dedicate-luptei-anti-nava-costa-150-de
        „Achiziția estimată de MApN la 150 de milioane de euro pentru două elicoptere de la Airbus este mai mult decât cumpărarea aeronavelor propriu-zise, ci reprezintă un pachet mai mare pentru ca Armata să-și poată dezvolta o capabilitate anti-navă, și reprezintă printre altele și costuri legate de producția aeronavelor în țară, precum și dotarea cu rachete antinavă.”

        Amu’, nu cred sa fie facute aproape integral in tara, ca problema s-ar fi pus cu asimilarea logisticii si unor producatori de componente si sisteme locali, in timp, pentru lotul ala de cel putin 16, dar ar putea fi un inceput in directia aia.
        IAR Brasov + Airbus au in Romania ceva capacitati de asamblare, ca doar si HC MK2 au fost dezbracate si reimbracate, la fel si Puma naval sau astea „noi”, SAR-L. Deci nu ar porni chiar de la zero cu linia aia…

        Si de-or fi sa fie la cheie din Franta, asta reprezinta triumful prostiei la noi – cocalar in slapi si cu BMW. Adica ti se ofera o linie de asamblare in tara pentru H215, tu nu, ca facem Bell cu americanii, dupa care cumparam Blackhawk de la polonezi pentru IGSU, si la urma cumparam si H215M la cheie de import ca de fapt aveam nevoie, dar dupa ce a expirat oferta de asamblare in tara.
        Pai nu ne dam singuri suturi in coaie?!

        In cazul asta, la costuri similare si la cheie din import, facand abstractie de parteneriatul cu Franta, as mai lua niste MH-60R si cu NSM integrat.

        7
        • Pai nu puteam noi sa dam drumul la linia de fabricatie pana acum? 12 de la MAI cu 2 navale se apropia de numarul cerut de francezi sa dea drumul la productie (mai luai 2 navale si gata) si probabil ieseau si putin mai ieftin per elicopter;

          Da, nu erau bani europeni dar nu cred ca nu era vreo suma exorbitanta pe care statul roman sa nu o poata suporta din fonduri proprii.

          Si puteai cere offset reparatii aici la ce elicoptere mai opereaza vecinii (Panther, H135 – isi faceau ungurii aici reparatiile, printre altii 🙂 ) si da, cum zici tu cu Donauworth

          Pai sa nu te ofitic? Nu frate, sa vina Bell, Augusta, Leonard, PZL sa cumparam la cheie; iaca imi vine sa dau cu sapca de pamant

          2
          • Ce vizezi Stepp, ai vazut cum s-a prezentat Airbus la licitatia de la MAI pt elicoptere?

            3
            • mi-aduc aminte, a venit cu doua tipuri, cu totul altceva decat se ceruse; dar ma gandesc ca daca nu s-au incadrat cu un tip, poate era si caietul cu dedicatie, cum a fost la jltv-uri de nu se putea inscrie decat oshkosh

              au si Airbus pacatele lor dar nici noi nu stim ce vrem si sa negociem

              1
              • Impresia mea a fost ca au facut-o intentionat. Aparent tin mortis sa livreze elicopterele pentru armata deoarece armata are nevoie de mai mult de 12 sau 16 elicoptere.

                4
                • da, aceeasi a fost si impresia mea. 12 cat a luat MAI nu era suficient sa dea drumul la productie insa pana la urma era un inceput, se putea negocia si pentru restul.

        • varza cu P mare de la prosti,nu sunt in stare sa construiasca o strategie coerenta pe termen lung…se merge doar la plezneala si pe interes.

          3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *