Buletin naval. O idee năstrușnică

Premise

Conform USNI News, US Navy încearcă, din nou, să scoată din serviciu două nave de tip Littoral Combat Ship (LCS), din sub-clasa Independence: USS Jackson (LCS-6) și USS Montgomery (LCS-8). Cele două nave au intrat în serviciul activ în 2015, respectiv în 2016 și sunt proiectate pentru o durată de viață de 25 de ani.

Nu este prima dată când US Navy încearcă să retragă din serviciu nave de tip LCS. Preferatele par să fie navele din sub-clasa Freedom care au un defect de proiectare la transmisie, reparațiile fiind deopotrivă costisitoare și complexe (necesită tăierea corpului navei).

Navele din clasa Independence au fost repartizate în Oceanul Pacific (baza principală fiind în San Diego) și sunt destul de aproape de momentul operaționalizării modulului de luptă împotriva minelor marine. De asemenea, modulul de luptă împotriva țintelor de suprafață a fost finalizat și s-au executat trageri cu muniție reală. Modulul de luptă împotriva submarinelor a fost însă abandonat dar navele de clasă Independence sunt prevăzute încă din faza de proiectare cu tot ceea ce este necesar pentru a putea tracta un sonar cu adâncime variabilă, un senzor considerat esențial în lupta antisubmarin (de pildă, fregatele Type 23 specializate în lupta submarin sunt catalogate de Royal Navy ca „Towed Array Patrol Ship”).

În principiu, US Navy consideră navele de tip LCS ca fiind „ușor” înarmate. Doar că ce-i „ușor” pentru US Navy poate fi suficient pentru niște forțe navale regionale.

Din punct de vedere al blindajului și al sistemelor care trebuie să asigure supraviețuirea navei în cazul în care este lovită, navele de tip LCS sunt încadrate în clasa 1+ (nivel redus). În US Navy, în clasa 1 sunt încadrate navele de patrulare, dragoarele și navele de suport sau cele logistice, în clasa a 2-a (nivel mediu) sunt încadrate fregatele și navele amfibii iar în clasa a 3-a avem principalele nave de luptă – portavioanele, crucișătoarele și distrugătoarele (nivel ridicat).

Dacă ne uităm la produsele pieței europene de corvete (Gowind, Sigma, Abu Dhabi) vom observa că majoritatea sunt la origine nave de patrulare (clasa 1 în US Navy) cărora le-au fost îmbunătățite suita de senzori și armamentul ambarcat. Măcar americanii și-au testat LCS-urile la șocul provocat de o explozie submarină, la europeni n-am văzut așa ceva.

Chiar dacă deplasamentul le recomandă pentru o clasă superioară, prin prisma misiunilor pe care le pot îndeplini, cred că LCS-urile pot fi încadrate în clasa corvetelor.

Dar, datorită faptului că este un trimaran, sub-clasa Independence vine și cu o serie de capacități tehnice pe care nu le mai regăsim la alte corvete: modularitatea spațiilor interioare. După cum evidențiam într-un articol mai vechi, LCS au fost gândite din start cu modularitatea în minte. Cala multi-misiune de pe LCS Independence are 1412 mp în timp ce helipadul are 1031 mp, cifre realmente impresionante pe care nu le regăsim nici la nave din categorii superioare (fregate, distrugătoare).

LCS Independence dispun de sisteme de comandă și control precum și de sistemele de manipulare necesare operării a numeroase tipuri de vehicule fără pilot, telecomandate sau autonome, submarine, aeriene sau de suprafață. Sistemul energetic și cel de răcire sunt astfel dimensionate încât navele pot primi diverse tipuri de armament non-letal sau chiar și arme cu energie dirijată (Lockheed Martin are în dezvoltare un laser de 150 kw care va fi integrat și testat pe LCS-9 USS Little Rock). Viteza mare este și ea un factor care trebuie luat în considerare crescând flexibilitatea navelor. De asemenea, sunt și foarte manevrabile.

Ceea ce face ca navele clasei Independence să fie foarte potrivite ca nave „mamă” pentru drone, nave de sprijin și intervenție pentru scafandri, nave logistice sau, pur și simplu, nave de patrulare. Toate acestea în condițiile în care senzorii și armamentul sunt la nivelul unei corvete și este suficient loc pentru îmbunătățiri.

Navele de clasă Independence sunt construite din aluminiu și au avut ceva probleme la corpul navei (apariția unor fisuri) dar asta nu este o noutate, fregatele de clasă Oliver Hazard Perry au avut probleme similare. Important este că problema poate fi rezolvată prin reproiectarea și întărirea zonelor unde au apărut fisurile.

O altă problemă ar fi costurile de operare vehiculate a fi în jurul a 60 milioane USD anual (80 de milioane pentru un distrugător de clasă Arleigh Burke) în condițiile în care operațiunile de întreținere curentă și reparațiile ocazionale sunt efectuate exclusiv de contractori privați. Transferul acestor operațiuni către echipaj și șantierele marinei este soluția identificată de US Navy pentru reducerea cheltuielilor anuale de operare. Probabil că suma a fost învârtită deliberat prin presă și pentru a convinge Congresul să aprobe retragerea unor nave aproape noi din serviciul de luptă.

O idee năstrușnică

Prin urmare, m-am gândit cum putem noi ajuta US Navy să convingă Congresul să aprobe retragerea acestor nave aproape noi. Păi este simplu: să le transfere Forțelor Navale Române la prețul de 1 dolar american per navă! Atenție însă, vorbim aici doar de navele din clasa Independence, nu și de cele de clasă Freedom.

Congresul nu s-ar putea opune ajutorului acordat unui stat atât de important în cadrul arhitecturii de securitate a NATO la Marea Neagră, un pilon (cam gol și strâmb ce-i drept) de securitate și stabilitate regională pe flancul estic al NATO. În plus, i-am scuti de costurile aferente scoaterii din serviciu și conservării navelor.

Iar acestea vor trebui să vină echipate la un standard comun în ceea ce privește armamentul, senzorii și sistemele de comandă, control și comunicații (mai multe informații despre „standardul” comun aici) pentru că, la un moment dat, se vehicula prin spațiul public că ar exista diferențe de echipare între navele aceleiași clase.

De asemenea, în opinia mea, armamentul antiaerian ar trebui îmbunătățit prin adoptarea lansatorului Mk-144 cu o capacitate sporită la 21 de rachete RAM în locul Sea Ram (11 rachete RAM). O altă posibilă îmbunătățire care ar merita explorată ar fi adăugarea unui lansator vertical Mk-41 VLS / Mk-56 GMVLS cu opt celule pentru a crește capacitățile tehnice de luptă antiaeriană.

lcs independence in fortele navale romane

General Dynamics Multi-Mission Combatant: Varianta de export a clasei Independence

US Navy ar furniza navele în configurația lor actuală urmând ca noi să plătim aducerea lor la un standard comun (acolo unde este cazul) și îmbunătățirea sistemelor de luptă antiaeriană. Navele ar trebui să includă elementele descrise în poza de mai jos cu mențiunea că US Navy a renunțat la modulul de luptă antisubmarin. Asta nu înseamnă că unele din elementele sale nu pot fi montate.

lcs independence in fortele navale romane

Standardul coumn trebuie să includă și echipamentele scrise cu galben, pe lângă cele scrise cu alb

În Forțele Navale Române, prin prisma capacităților tehnico-tactice, aceste nave ar putea fi încadrate aproape oriunde… În Divizionul 146 Nave Minare Deminare dacă sunt echipate cu modulul de luptă împotriva minelor marine, în Divizionul 150 Rachete Navale ca nave bază/protecția forței pentru navele purtătoare de rachete sau chiar și la Divizionul 50 Corvete, cu oarecare indulgență, dacă primesc un sonar remorcat cu adâncime variabilă.

Mai rămâne un singur lucru: să cerem!

77 de comentarii:

  1. Singura care a fost deactivata a fost USS Coronado in septembrie anul trecut. Sunt 9 din clasa Freedom care vor vi deactivate in anul fiscal curent. Cele din clasa independence sunt in carti ca toate sa primeasca NSM in urmatorii ani, deci niet Tatiana. Conceptie frumoasa, dar din pacate nu corespunde cu realitatea.

    8
    • Cele din clasa Freedom chiar nu merita reabilitate?

    • Captain, cele 2 Independence din articol sunt propuse de US Navy pentru iesire din serviciu in FY2024. Amu’, ce vor accepta aia din Congres si ce nu, n-am de unde sa stiu… 🙂
      USS Independence (LCS-2) are statut „Stricken, Final Disposition Pending” ceea ce inseamna (daca am inteles eu bine) ca e disponibila pentru FMS.
      https://www.nvr.navy.mil/SHIPDETAILS/SHIPSDETAIL_LCS_2.HTML
      USS Coronado (LCS-4) are statut curent „Out of commission, In reserve” ceea ce, in intelegerea mea, inseamna ca nu poate fi vanduta/imprumutata etc. Dar poate sa urmeze „disposal” ceea ce ar putea s-o faca disponibila la vanzare.
      https://www.nvr.navy.mil/SHIPDETAILS/SHIPSDETAIL_LCS_4.HTML
      Daca cerem, cred ca ar putea sa impinga de „dragul” pilonului strategic si Coronado in categoria „de vanzare” asa ca am obtine doua carcase similare pe care sa bricolam un standard de echipare comun.
      Ce parere ai, e fezabil? 🙂

      5
      • Stricken, Final Disposition Pending inseamna ori o caseaza or se duce mai departe ca EDA – Excess Defense Article pentru trasfer. Cele trecute in rezerva mai au ani buni pana va decide cineva ce se intimpla cu ele.

        2
        • In cazul USS Independence s-au miscat destul de repede, cam 14 luni de la momentul scoaterii din serviciu pana au mutat-o la Stricken. O decizie la fel de rapida ar putea sa apara si in cazul USS Coronado daca serveste intereselor SUA la Marea Neagra intru ajutorarea parlitei puteri regionale cu care are un parteneriat strategic. Cine stie, poate se materializeaza strategia aia a SUA la Marea Neagra…
          In alta ordine de idei, s-au hotarat instelatii vostri ce fac cu ele? Ca la Freedom par sa se fi hotarat… Chiar citeam ca sunt 3 Independence active as of today prin Pacific.

          3
          • P.S. Deci EDA, cu atat mai bine. Nici nu s-a pus bine praful pe Herculesul ala de l-am primit prin EDA.

            4
          • „In alta ordine de idei, s-au hotarat instelatii vostri ce fac cu ele?”

            Nu spune nimeni asta, dar probabil vor lua locul navelor de patrula din clasa Cyclone (cel putin unele dintre ele) in Golful Persic si in vecinatate. Cyclone se aproprie de „sunset” – cred ca mai sunt doua active.

            Decizia aia rapida depinde de mai multi factori in marea lor majoritate in afara sferei de decizie a Romaniei. In afara de asta prostovanii autohtoni habar nu stiu ce vor; deci prima are trebui sa vada care ar fi cerintele si dupa aceea te duci cu palaria in mana la atasatul militar care salasluieste pe Bulevardul Librescu ca sa puna lumea la cale.

            4
  2. Mana intinsa care nu spune o poveste…Nici sa cerem nu stim…

    20
    • Chiar daca ar da USAmericanii lui ArmRo/FNRo, Independence class pe 1 dolar bucata, sa zicem 2 bucati pt a inlocui cele 2 Tetal 2 class, baietii jmecheri din system (politrucii romani de la butoane + unii capi din MAPN.Ro), vor calcula cat sa le iasa shpaga si comisioanele din banii alocati pt intretinerea si modernizarea acestor nave. Personal nu exclud finalizarea cu bine a telenovelei celor 4 corvete Gowind class pt FNRo. Cele 2 Tetal 2 class daca se va merita pot deveni OPV-uri.

  3. Baga pe ele lansatoare MK 41 și le transforma in lansatoare de rachete.
    MK 41 poate lansa o sumedenie de tipuri de rachete.
    De la alea antirachetă, la Tomahawk.
    Părerea mea.

    Oricum nu ne da nimeni nimic moka.
    Și dragoarele de mine second hand de care se vorbește ( engleze, italiene, de împărțit cu bulgarii) au un cost de achiziție.

    4
    • Prosti or fi sa ne dea ceva mocca. Fac pomeni catre ucrainieni care se zbat sa supravietuiasca ca tara. Cum ar putea justifica actuala adminsitratie democrata peste 1-2 ani cedarea (donarea) unor nave de sute de miloane catre o tara care e prea absorbita in a „smenui” fondurile decat sa-si respecte angajamentele de securitate. Pai asta e bomba in campanie pentru unul ca Trump, ca sa nu spun ca secretarul apararii ar da cu subsemnatul prin congres.
      In Ro pensiile speciale reprezinta 1% din PIB (~60% din bugetul real al armatei din 2022), adica aproape cat bugetul armatei ucrainiene din 2021! Sau cat bugetul armatei bulgare, sarbe si mult peste alte tari NATO!

      18
      • Vash the Stampede

        „In Ro pensiile speciale reprezinta 1% din PIB (~60% din bugetul real al armatei din 2022), adica aproape cat bugetul armatei ucrainiene din 2021! Sau cat bugetul armatei bulgare, sarbe si mult peste alte tari NATO!”

        WOW! ? Chiar tare fraza asta! Absolut fenomenal… pur si simplu! Pensiile speciale ale Romaniei, ca suma totala, intrec bugetele de aparare ale unei tari NATO, ca Albania sau Macedonia… absolut incredibil! Efectiv…!!!

        8
  4. O idee nastrusnica dar si f buna
    1. Avem nevoie de corvete ? DAAA. Datorita volumului si suprafetei de trimaran poate fi mai bine echipata antiaerian (problema zonei Crimeea) si nu numai asa cum s-a aratat in articol si comentarii(de unii mai priceputi decat mine in marina). Cred ca este o corveta mai buna chiar decat cele Damen si NG care si asa nu se mai vad, nici la orizont.
    2. „Nastrusnica” DAAA ! Cum sa renunte, acum, actualul si permanentul, PSDPNLUDMR, la politica de 33 de ani ? La amanarile perpetue la dotarile armatei ? La returnarile din bugetul Apararii pe motiv de sume necheltuite ? Acum cand sunt in stare sa refuze 15 miliarde Euro(3ani) de la UE pt Romania, numai ca sa-si pastreze pensiile l o r, speciale ?!

    7
    • Vash the Stampede

      „Datorita volumului si suprafetei de trimaran poate fi mai bine echipata antiaerian (problema zonei Crimeea)”

      Ca sa nu mai vorbim despre faptul ca pe un trimaran, datorita suprafetei extinse, poate adaposti doua elicoptere navale anti-submarin / anti-nava, cat si faptul ca elicopterele decoleaza si aterizeaza, mult mai usor, datorita helipadului extins…

      3
  5. Da’ de ce să dea americanii ceva moka unei țări unde parlamentarii vizitează asiduu ambasada ciolovecă și depun în palavrament proiecte de legi revizioniste? De ce ar ajuta o țară unde ministrul transporturilor cu multe probleme de integritate (la fel ca restul guvernului) este incompetent și ascunde cu manevra clasică „vecinul e dujman, sapă canale, Delta e sfântă”? Sfântă pe dracu, că e violată zilnic de români.
    Revin, parcă era discuția pe site că nu e cazul să se lege forța FNR cu LCS la cap. Cumpărate, modernizate, echipaje antrenate, înarmate, cam cât ar ajunge? Trece de 1,2 miliarde? Întreținere unde? La noi, la ei?
    #anulmarinei

    15
  6. Le vor tine in rezerva.Nici lu’ fratiorii anglosaxoni nu le ”da”.Eu cred ca de fapt nu avem bani pentru Armata. Pentru toata armata . Cate Patrioate au venit? Unul din 7.De ce? Macar alea 4 ptr. AA trebuiau sa fie operationale de anul trecut. Cand ai un razboi in vecini nu te joci cu ministri psd in tzarana.

    5
    • Le tin pentru teste, vor sa le faca autonome.

    • Iar au venit patrioturile doar 1

      3
    • @Mihai
      În primul rând, „bună dimineața”!
      Înal doilea rând, vezi că-s venite 2, și anul ăsta mai vin 2.
      În al treilea rând, producătorul ăla are și el un calendar de livrări, că nu stă ditamai Raytheon-ul sau cu cine mai avem noi contracte, numai în baza comenzilor pentru Armata Română, și așteaptă nerăbdător, cu marfa pe raft, să ne ducem noi, cu banii în mână la cumpărături.
      Părerea mea, hâc…
      P.S. Punctul 3 e valabil și pentru ăia de plângeau că vin prea târziu MLI-urile,obuzierele și ce alte acareturi mai cumpără ăia.

      14
      • Călugărul Sofronie

        Mai întâi a fost „ce ţapă ne dau americanii, le dăm miliardele şi n-o să pupăm niciun Patriot/F-16/HIMARS, o să vedeţi voi”.

        Acum e „n-au venit decât 1/2/3, o să vedeţi voi”.

        Când vor fi toate, va fi „oricum nu-s bune de nimic, o să vedeţi voi, cu banii ăştia trebuia să producem noi/să cumpărăm chestii serioase ruseşti, nu jafurile amerlocilor”.

        4
        • „Când vor fi toate, va fi „oricum nu-s bune de nimic, o să vedeţi voi, cu banii ăştia trebuia să producem noi/să cumpărăm chestii serioase ruseşti, nu jafurile amerlocilor”.” – asta deja a fost data de cand s-a anuntat achizitia. Mai putin cu sugestia ruseasca ca nu au indraznit sa o dea pe fata.

  7. Și cum le treci prin Bosfor și Dardanele, că sunt închise?

    2
    • Tratatul permite navelor noi sa ajunga in portul de baza sau home port, deci sub pavilion romanesc, asa cum vor ajunge si cele doua nave tip MCM din UK

      5
      • @mihaistoian Nu, pentru că nu ești pe Montreux în momentul de față. Montreux e suspendată de facto din 24.02.2022.

        3
        • Până mai vin nave noi pt FNR construite in afara RO, termina sultanul de construit canalul care bypaseaza strâmtorile x?
          Pe românește, noi vom fi oale și ulcele ?

          1
        • „Nu, pentru că nu ești pe Montreux în momentul de față.” – Da’ pe ce Doamne iarta-ma esti?
          „Montreux e suspendată de facto din 24.02.2022.” – Da, pentru rusi si ucraineni. Vesticii au „aderat” de buna voie, dar sa vedem cat mai tine. Iar o nava FNR a tranzitat stramtorile dupa 24.02.2022.
          Nu mai bine ai arunca un ochi pe conventia aia inainte sa comentezi?

          6
      • esti tara riverana la MN si navele iti apartin. deci treci.

        1
    • Se gasesc solutii!
      Mai ales ca Sultanul e numai ”lapte si miere” pana la viitoarele alegeri. Dupa mai vedem!

      1
  8. La cat de prosti sunt cei de la inzestrare, riscam ca pila lui cutare sa ceara din greseala pe cele din clasa Freedom. Nu cred ca le da USN, oricum, au mare nevoie de nave

    2
  9. Am zis si eu – saptamina trecuta parca – in alta parte, ca ar fi bune pe balta noastra, pina ne hotarim ce mai construim/aminam/anulam….
    Imbunatatite, la un pret rezonabil, US inca mai urmeaza sa primeasca vreo 5-7 nave, 3 aproape gata parca …
    Daca to le retragi, mai scoti un ban pe ele … decit sa faci target-practice si sa le scufunzi …
    Vad ca se gindesc la achizitii de 10-12 miliarde de euro in MTB, altilerie-autopropulsata, rachete, MLI, etc …
    Cu cite 200-250 milioane bucata, modernizate, cred ca ar merita …
    Ramine de vazut ce si cum, dar vorba colegului de mai sus, nici sa spunem o poveste nu stim …
    Saga corvetelor continua … sa vedem pina cind.

    5
  10. Parcă nu erau bune. Nici gratis să le primim. Zic si eu.

    3
    • Era vorba de sub-clasa Freedom. Altfel, opiniile se mai schimba in functie de vremuri si necesitati… 🙂

      7
      • Am inteles. Multumesc pentru raspuns. Cred ca ai dreptate, opinez și eu ca decât nimic, mai bine cu niște independence în rada. Chiar și freedom, le tuneaza dorel de numa’?

        3
  11. Ar fi asa:
    S-ar anunat ca se trasfera navele si am constat lipsa de personal. S-ar mai da un ordin pentru filiera indirecta/chemare in activitate si s-ar mai angaja si cei mai prosti din curtea scolii, adica neamurile alea care nu au prins chiar nimic din varii ratiuni. Le-am angaja cu precadere la ForTer ca no’ sa fie mai aproape de casa, sa nu ne deranjam mult si asa au 40 si de ani deci cat mai stau in activitate? Dupa care ne intrebm… ba, stai, noi de ce am plecat la drum? Hai sa cautam prin pdf-uri. Aaaa da… stai ma, ca primim ceva nave de la chesu’ Sam. Da ma… si noi trebuia sa angajam la navale operativ nu la birouri. Bun… si acum ce facem? Pai le primim si ne uitam la ele, mutam personal de pe alte nave sa dea bine in poze si restul vedem, pleaca regina in voiaj cu juma din echipaj… asta e, las ca suntem descrucareti.
    No’ bun, s-a marit flota avem nave smechere, nu prea stim ce sa facem cu ele dar le avem. Drept urmare functia de comandat al flotilei trece pe doua stele de la una, si la seful smfn, poate reusim cumva sa indrugam sa treaca si el la 4 stele activ. Ca uite ce mari sunt navele, adica la ce am avut inainte mergea pe 3 stele, acum musai 4… Si la iesirea la pensie il facem rege sau ceva, ca regele Mihai, ca ai vazut cate trese avea pe uniforma de marina… pfai… nu se mai terminau.
    Orice asemanare cu realitatea este pur si simplu intamplatoare. Acest comentariu este un pamflet.

    23
  12. doua cuvinte : vise umede !

    2
    • @Nicolae. Cu mult ceva timp in urma am sustinut aceiasi ‘idee nastrusnica”. au venit tot felul de ” experti „sa ma combata…. Partea cu transmisia a fost rezolvata pe mai multe modele, s a schimbat ceva reductor/cutie de multiplicare, nu mai tin minte exact, aparea uzura la pinioane din cauza vitezei mari…… e ca o barca de viteza…..81 km, daca treci pe langa rusi cu viteza asta ii rastorni ….mai in gluma..ha.ha.ha. Dupa cum s a vazut si americani au incercat sa le intretina si sa le repare in santierele marinei,ca subcontractorii privati te ard la buzunar. Daca vor fi donate 2 buc, desi ar fi bune 3 una pentru ‘piese” (procedam ca la tancuri}, Vom avea o inarmare pe marina.care10 ani de acum in colo nu o vom atinge cu nici o licitatie de corvete sau fregate. Si am avea ce arata mujicilor acum! Nu pdf uri de viitor. Banii de la licitatia de corvete bagati in submarine si modernizare Majestati…

      6
  13. Cât zice internetul primele două nave din clasă sunt deja decomisionate și trecute în Rezerve Fleet, problema se pune dacă le cerem. Freedom class (cealaltă variantă de LCS) are mari probleme, Independence class pare-se că au ceva probleme, dar mici și doar la carenă. La decomisionare s-a zis textual „We used those first hulls to test and we put no money into upgrading them like the rest of the fleet. … Those first four ships are not bringing lethality to the fight. … I just didn’t see the return on investment”. Deci cât citesc eu e nevoie de upgrade și cred că s-ar potrivi la o adică. Dar cerem? Sau stăm muți iară?
    P.S. Textul se referă la două nave LCS de tip Freedom și două de tip Independence, de aia se vorbește de patru.

    1
  14. Nu se va intampla si cred ca ar fi hazardat sa primim cerem noi asa ceva. Mai degraba semnam cu Damen si gata, e cea mai rationala alegere.

    Erau mai degraba urgente NSM-urile de coasta dar ia uite, sa vezi pozna, s-a amanat achizitia ca s-au miscat ai nostri in reluare.

    6
    • WTF…Adica cum s a amanat ….dupa ce ziceau ca se intinde pana in 2030…le mai vedem la sfantu asteapta …

      • ziceam de amanare in sensul ca nu vin acum precum Himars sau Patriot pentru ca n-au facut astia nu stiu ce plati si prin urmare se sta la coada pana in 2030. Noua ne trebuiau acum

        1
    • Nu este nicio semnare rationala. Strategic, Ro are nevoie de suport francez, care btw e cea mai mare putere militara europeana si una din clubul nuclear + membru drept de veto in ONU care mai nou face lobby puternic pentru Moldova la cererea nostra. Olanda e pe un palier mult inferior si daca stam sa ne gandim nu intra in zona tarilor care au promovat vreodata interesele noastre.
      Va tot vad vehiculand nume si idei, dar de unde ati tras concluzia ca a doua firma clasata (nu dau nume..) ar onora contractul in o suma mai mica decat doreste acum asocierea catigatoare? Nu confunda comunicatele de presa cu negocieri contractuale.
      Dupa umila mea parere contractul asta e mort inca de acum 3 ani. Noile temene de livrare au scos achizitia din marja de operativitate, deja in acest moment trebuie sa intelegem ca nu mai avem o Rusie care face show pe langa navele NATO ci una care se plimba nestingherita cu nave inarmate prin ZEE romana, se joaca cu minele si da jos drone US.

      6
      • Strategic sunt perfect de acord cu tine, as adauga si achizitia Romtelecom de catre Orange si inca cateva chestii mai putin vizibile; dar sunt alte achizitii pe care le putem face de la francezi (submarine, elicoptere, Rafale,MICA/Mistral etc.), nu neaparat corvete.

        2
        • telekom de catre orange…

          • da, ai dreptate. numai ca se ajunsese la telekom de la romtelecom cumparate de ote apoi vanduta telekom germania 🙂 de aia am zis romtelecom cum era pe vremuri inainte de privatizare si de ce era important sa nu ajunga la interpusii rusi sau chinezi care isi exprimasera intentia

            1
      • Vash the Stampede

        Sincer as renunta de tot si la GoWind, cat si la SIGMA si ne-as asocia la PESCO, pentru corveta Europeana de 3300 tone…

        Beneficiaza si Franta in mod indirect, din moment ce Naval Group si Fincantieri s-au asociat… iar santierele Vard Braila, cat si Tulcea, deja le ai in tara…

        O corveta noua, proiectata de la zero, mare & spatioasa(cu de toate pe ea) si super aratoasa! ?

        6
  15. Pai sa le cerem.
    poare ca daca am scrie direct Congresului SUA, s-ar formaliza aia si i-ar intreba pe decidentii nostrii, de ce dor in cisme, si nu spun ce ne trebuie…
    Pe de alta parte, la o vindere pe un dolar, nu ar mai incapea spaga…

  16. Tot dați din tastatură (in mod justificat) pe tema dotării cu resurse performante a forțelor armate române. Mormăitul nemulțumit este la modul cel mai impersonal, de tipul „nu s-a…”, „nu se”.
    Fraților, de ce nu spuneți cu subiect si predicat „generalul Incicas freacă menta” de mai bine de șapte ani pe scaunul de șef al Direcției Generale de Armamente? Sau, pentru că tot așteptați cu mâna întinsă „unchiule Sam, da și nouă niste LCSuri moka”, de ce nu vă duceți să îl strângeți de coitze pe contraamiralul Lișman, locțiitorul pentru resurse al șefului Statului Major General, „bă, marinare, ce-ai de gând să faci pentru dotarea marinei militare române”?
    Toate (ne) realizările pot și trebuie puse in cârca unor persoane concrete, responsabile de rezolvarea problemelor respective.

    21
    • „Fundamentarea si achizitia nu se fac in acelasi an” de la generalul Incicas citire din interviul recent.

      Si ministrul Economiei printr-un interviu de anul trecut cu presiune de la reporter ca de ce nu porneste proiectele, fabrici de pulberi si mai ce, o dadea ca „fundamentarile pe care le facem acum vor pune baza solida pentru mai multe”. Deci birocratie, hartii, dosare cu sina.

      8
      • Doi eroi neapreciați cum se cuvine: Incicas dela Armamente și ăla dela Economie (am și uitat cum îl cheamă). Ei nu au treabă cu dotarea armatei cu armament, ei sunt cu fundamentarea, adică pdf’s, powepoints and shit…

        1
    • Eu doar dau idei… Ceea ce ma incadreaza in categoria persoanelor idioate. De mormait, nu mormai, in nici un mod (personal, impersonal). De mers si strans de coitze nici nu poate fi vorba, nu am reprezentativitatea necesara.

      6
  17. Doua Independence ar fi bune, mai ales ca designul lor este unul care îți permite să le folosești, asa cum mentioneaza si Nicolae, la multe tipuri de misiuni.

    Pe lângă problema cu rugina, pentru o echipare mai solida pe partea de arme totuși pleci de la CMS excelent, un radar la fel, de la un 57 mm BAE și Sea Ram… lucruri de calitate peste care poți sa construiești. Iar cala aia… este priceless.

    Pe lângă cele doua, eu tot sper sa rămânem all in cu UK. Vanatoarele sunt un semnal în acest sens, ca dacă vroiam luam din Franța, ca au destule. Nu, totuși nu la Astude ma gândesc, ci la Type 23 ?

    6
  18. in opinia mea de civil licitatia de corvete nu mai are scop. Este un pod mult prea indepartat, iar navele sunt ofertate cu un pachet de armament care nu mai exista pe altceva in armata. pana si NPR-urile vor avea NSM (a spus ca va fi tip acelasi de racheta ca la bateriile de costa) si cel mai probabil F16 va primi JSM care este ca si soft aceeasi racheta.
    Razboiul de acum a arata ca pentru apararea litoralului in marja a 100 mile nu ai nevoie de nave ci de baterii de costa potente, drone si aviatie. Din contra, navele sunt o vulnerabilitate daca discutam de aparare, mai ales navele mari cum cunt cele 3 fregate ale nostre. Pentru aparare NPR-urile, sunt mult mai bune decat o corveta.
    Dupa mine inca nu este clar (sau nu este spus) scopul FNRo, daca se vrea o flota pentru apararea litoralului si ZEE e nevoie de o flota cu vase mici gen corvete+npr-uri in care nu vad cele 3 fregate care sunt ditamai tintele. Cam asta ar fi fost cerinta sa o numim „before war”.
    Daca se vrea o flota de amenintare pentru vecinul belicos e nevoie de amenintare prin prezenta, adica nave mari (ce pot sta mult in voiaj) dotate cu senzori si vectori puternici + un sub in patrulare. Pentru asta e nevoie de modernizarea la maxim a celor 2 T22 si achizitia a inca 2 nave de aceeasi anvergura+ a cel putin 2 sub-uri. Marasestiul va fi o nava de tranzitie, se poate include si el in o eventuala refactorizare minima (ceva gen sistem AA mobil cum se vroia Moskova).
    Deci dupa mine cam asta e jocul:
    versiunea initiala dinainte de razboi: 2 T22 modernizate mediu + 4 corvete inarmate mediu + revizii si imbunatatiri punctuale dragoare/puitoare etc
    versiunea dupa izbucnire razboi: cele 2 T22 modernizate major + 2 fregate la acelasi nivel de inarmare (evident cu armament compatibil) + NPR-uri refactorizate + 2 sub-uri + dragoare/puitoare. Evident ca este necesara o uniformizare a armanentului, deci cele 2 nave aditionale pot fi Type 23 (ideal) sau LCS-uri (discutabil) + 2 sub-uri (franceze). Permanenta in larg va fi protejata de o umbrela aeriana NATO 24/24.
    Sunt doar o ipoteze, dar unele mesaje publice inclina in ultima varianta, americanii vor un puternic grup naval NATO in MN (fara turci), francezii nu mai zic nimic de corvete in schimb spun de sub-uri, englezii spun ca ne vor ajuta sa ne refacem flota, iar olandezii ne pun conditii aberante in Schengen gen noi va vrem dar sorry ca va respingem la pachet cu bulgarii.
    Cazul ideal ar fi o decizie NATO prin care sa beneficiem de sustinere maxima pentru 2 sub-uri (franceze) + 2 fregate (UK) + 2 LCS (US) + 2 dragoare (UK) training marinari.

    8
    • Si eu incep sa cred ca „versiunea” pre-razboi nu prea mai merge. Cred ca este nevoie de o regandire a structurii si mijloacelor prin prisma a ceea ce am vazut in Ucraina si a ceea ce poate tehnologia de azi si, mai ales, cea de maine.

      5
  19. Ce ar trebui sa ne dorim noi probabil ar fi cointeresarea tuturor aliatilor potenti si intarirea fortelor romanesti cu sprijinul aliatilor contra cost. Adica win-win pt toti . Deci sa ne imaginam un compromis : 3-4 corvete de la francezi construite in Romania, refacerea contractului la noile preturi (nu conteaza daca mai dam un ban in plus daca astfel ne protejem de razboi si invazie ..profitul este tot de partea noastra), 3-4 corvete de la olandezi construite in Romania(conditie obligatorie sprijin intrare in Schengen din partea Olandei pt Romania + Bulgaria – in acest fel din banii facuti in plus prin intrarea in Schengen platim contractul cu Olanda …ambele state castiga), 1-3 submarine de la francezi , si ceva nave sh sau scoase la pensie de la US si UK …la acest plan probabil se vor opune din rasputeri prietenii Rusiei…deci negociat cu aliatii pt presarea celor ce se opun pentru a ne accepta in Schengen si a creste astfel bugetul pt flota si a atinge interesul comun al aliatilor.

    2
  20. Ar fi bune. Fiind trimaran le pot folosii și la acțiunile de deminare.

  21. Io zic să urmăriți aici: https://ro.wikipedia.org/wiki/Flot%C4%83_NATO_%C3%AEn_Marea_Neagr%C4%83 – Perspectiva_SUA_%C8%99i_a_NATO Părerea mea….

    2
  22. Răzvan Rotaru

    O idee năstrușnică după titlul articolului. În WW2 cetățenii americani de origine română au strâns bani pt un crucișător (parcă). Au reușit și nava botezată cu nume românesc a luptat. Noi nu suntem în război cu nimeni dar avem voie să ne gândim la viitor dacă cine trebuie nu o face. Pt cine se pricepe, nu s-ar putea face un cont bancar patronat de George, Nicolae, etc, cont dedicat pt o achiziție militară de urgență. Situl este vizitat de o mulțime de cititori care pot duce vorba mai departe. Eu cred că ar dona destul de mulți cu puțină reclama. Îi doar o idee dar cine știe?!?!.

    3
    • Ideea este buna … DAR cine sa vegheze ca banii sa nu dispara ca magarul in ceata ?!? Si cine sa cumpere, ce in cazul in care sa presupunem ca se strange suma necesara ?!? Poate implementarea sa se poata face cu o solutie moderna gen DAO (decentralized autonomous organization) 🙂 …o organizatie autoguvernata in care membrii au drept de vot pentru a ii decide viitorul si regulile ei sunt inscrise in cod ….poate cu emiterea unei criptomonede proprii si cu atragerea de fonduri prin cumpararea acelei criptomonede sa se stranga banii pt mult visatele noastre dotari … Bineinteles probabil ca adversarii vor dori sa distruga acest sistem si vor face tot ce pot sa obtina acest lucru 🙁 . O alta intrebare …DAR o companie militara privata romaneasca nu s-ar putea infiinta ? Gen cum are bucataru’ de la est ?!? Ar fi oare posibil asa ceva in Romania ?!?

      4
    • Fain! Eu aș cotiza.

      3
  23. Nu.
    Sunt satul de rebuturile (si esecurile) altora.
    Ca sa-l citez generalist pe marele strateg Cartman: „screw you guys…home!”

    6
  24. Ideea este putin spus „nastrusnica”. Eu unul as folosi trimaranele pe post de LDH uri rapide, relativ stealth ptr fortele speciale. Alea americane off course. In cazul nostru, nu prea avem ce face cu ele. La 47kn,daca ofiterii de cart stau la o cafea, in doua ore ies din ZEE(200km in cel mai bun caz). Plus ca, actualul razboi mi a dat dreptate inca o data. Acum vreo doi anisori „bateam campii” ca avem nevoie doar de lansatoare terestre NSM, caricioptere potente ASW(nu penibilitatile franceze actuale si viitoare) si eventual altetele dotate decent pe ASW si ASuW. Am fost luat in balon pe motiv de ZEE si platformele marine utopice din ea. Sau rute maritime. Sau brigazi de infanterie marina ivanesti debarcate pe plaja la Costinesti?????. Ce a dovedit ultimul an? Fix ce am spus. Hoholii tin cernomorski flot la +100nm de tarm cu niste harpoon rapciugoase si ale lor neptun. Fara frecate, curvete sau sub uri. Iar ivanii fac fix ce banuiam. Stau in mijlocul baltii, la distanta corespunzatoare, si ii toaca marunt pe aia cu biryuza de pe nave sau sub uri. Au pierdut ditamai cruiserul(rusine maxima) habar nu am ptr ce. Insula Serpilor?? Moskva, era mai mare ca ea. In consecinta, curvetele vietii nu prea ar avea ce sa vaneze decat daca se aventureaza dupa sub urile rusnace in mijlocul baltii. Riscant, dupa aia mai avem de platit cateva pensii”speciale” ptr urmasii baietilor. Sub uri? Acelasi scenariu. Doar daca vreun postac stiurlubatic nu ma va contra cu ideea nastrusnica a unei lupte submarine in a noastra ZEE care are o batimetrie ridicola spre penibila. Asa ca eu zic sa dam dracu anii marinei si sa continuam cu ce au inceput astia:abrams, himars, sph uri, mli uri. Ptr ca in caz ca ne vom ciocni cu ivanii o vom face pe sol. Daca, vom mai avea oameni ptr bunatatile comandate pe bani grei. Am informatii ca pleaca baietii din sistem pe banda rulanta. Penca, zice CCR, un drept castigat, intrat in plata, nu mai poate fi retras. Asta, ca sa mai sparg din visele unora.

    6
  25. Un f.f. bun articol pe Wikipedia:

    https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Flot%C4%83_NATO_%C3%AEn_Marea_Neagr%C4%83

    Unele dintre ideile menționate par că sunt copy paste ale ideilor mele de acum câțiva ani, de pe forumul asta, care au trezit la vremea respectivă un val de hahaieli ale ‘expertilor’ tastaturilor:

    „În acest context[6] și a imposibilități politico-diplomatice reale de a fi renegociată Convenția de la Montreux, a apărut ideea generalului american Ben Hodges⁠(en) (ieșită din comun conform profesorului de Relații internaționale Valentin Naumescu), de aducere în Marea Neagră a unor nave de luptă americane, sub pavilion românesc.[17] Ideea a fost reluată și sub forma unei flote NATO, tot sub pavilion românesc.[37]
    Există, de asemenea și posibilitatea încercării de operaționalizare a unor subtrefugii, precum cel al navelor care ajung în mare pe alte rute decât strâmtorile Bosfor și Dardanele, a căror perioadă de staționare nu este acoperită de Convenția de la Montreux, sau cel al navelor staționate în cursurile de apă legate de Marea Neagră, asupra cărora nu se aplică textul Convenției.”

    In lumina celor de mai sus va invit sa priviti cu alți ochi dragarea brațelor Chilia și Bistroe și indignarea ‘patriotilor’ legati de ambasada din Kiseleff.

    2
  26. hohensa=taufen

    Nu.
    Nu.
    De data aceasta nu. Banii mai bine bagati in ce avem; fara alte experiemente cu final trist.

  27. Nu m-am bagat in comentariile de la PSR… dar daca le vad pe la noi prin ograda… o sa dau vina pe voi toti, motherfckerilor!
    https://taskandpurpose.com/tech-tactics/navy-littoral-combat-ship-foreign-military-sales/

    RoNavy:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *