Buletin naval. Nave interesante: U-212 CD

Naștere grea

Marina germană operează în prezent 6 submarine U-212A. Navele au intrat în dotare într-un interval de aproximativ 10 ani, între 2005 și 2016. Norvegia achiziționează submarine germane de peste 60 de ani așa că nici actualul program care vizează înlocuirea submarinelor de clasă Ula nu a fost neapărat o surpriză. Norvegia și Germania au demarat un program comun pentru achiziția a 6 submarine (4 pentru Norvegia și 2 pentru Germania) în 2017, când cele două guverne au ales șantierul naval thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) pentru implementarea programului.

După ani de negocieri, Norvegia și Germania au ajuns la un acord cu thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) pentru achiziționarea de noi submarine Type 212 CD (common design) în martie 2021. Conform anunțurilor oficiale, costul total al proiectului este estimat la 45 de miliarde de coroane norvegiene (5,2 miliarde de dolari americani, 5,5 miliarde de euro după o ultimă estimare). După ce Bundestagul german a aprobat fondurile pentru proiectul germano-norvegian U-212CD, organizațiile de achiziții ale ministerelor apărării din Norvegia și Germania au semnat contractele corespunzătoare în 8 iulie 2021. A fost prevăzută opțiunea de achiziție a unor nave suplimentare pentru ambele state contractante dar, în opinia mea, opțiunea îi are în vedere mai degrabă pe norvegieni decât pe germani, CD fiind mai potrivit pentru condițiile din Marea Norvegiei decât pentru cele din Marea Baltică.

„Această comandă reprezintă cel mai important proiect pentru thyssenkrupp Marine Systems pentru următorul deceniu și va asigura locuri de muncă, nu numai în Kiel, pentru anii următori”, a declarat Rolf Wirtz, CEO al thyssenkrupp Marine Systems. „Contractul, care încă nu a fost semnat, conține condiții dificile pentru noi. Cu toate acestea, deocamdată suntem fericiți să facem acest pas important spre semnarea contractului și le mulțumim clienților noștri pentru încrederea pe care ne-o acordă.”

Conform ES&Tdefinirea proiectului (Preliminary Design Review) a debutat în ianuarie 2023. Finalizarea lucrărilor de dezvoltare (revizuirea critică a proiectării) ar trebui să aibă loc în septembrie 2024. Tăierea oțelului pentru prima navă va fi în mai 2025, presupunând că aceste date pot fi respectate. Primul submarin este programat să fie livrat marinei regale norvegiene în 2029, în timp ce primele două nave pentru marina germană sunt planificate să fie livrate în 2031 (2032 după alte surse) și 2034.

Parteneriatul care implică industriile celor două țări se bazează pe o achiziție comună germano-norvegiană și pe gestionarea pe toată durata de viață a unor submarine noi și identice. Acesta va include o achiziție de submarine identice și o cooperare în ceea ce privește instruirea, exercițiile, piesele de schimb, întreținerea și gestionarea pe durata de viață a noilor submarine.

programul norvegiano german u 212 CD

Ce putem noi reține de aici? Păi constructorul este ales în 2017, contractul este semnat în 2021 după negocieri intense și îndelungate, proiectarea începe în ianuarie 2023 și se va finaliza în septembrie 2024. Construcția efectivă începe în mai 2025 iar prima navă va fi livrată în 2029. Toate acestea dacă totul merge șnur și nu apar întârzieri…

Cele două marine operează neîntrerupt submarine de zeci de ani. Citeam recent în contextul programului AUKUS (în care australienii pornesc de la zero) că formarea unui comandant de submarin de atac cu propulsie nucleară durează aproximativ 15 ani. Da, cincisprezece (15) ani! În contextul în care arma submarin nu este o noutate absolută pentru marina australiană…

Dar să revenim la programul norvegiano-german.

Caracteristici tehnice 

TKMS a publicat specificațiile tehnice generale:

  • Lungime 73 m (față de 57,2 m la U-212A)
  • Lățime 10 m (față de 6,8 m la U-212A)
  • Deplasament la suprafață 2500 tone (față de 1524 tone la U-212A)

Spre deosebire de U-212A, la U-212CD deplasamentul la suprafață a crescut cu 65%, lungimea este mărită cu aproape 30%, lățimea este mărită cu aproape 50%, și chiar și înălțimea este, de asemenea, mărită cu 2 m.

U-212CD se bazează pe designul submarinului din clasa U-212A, care este deja operat de marina germană și de cea italiană. Bineînțeles, CD-ul va fi adaptat la stadiul actual al tehnologiei și la noile cerințe ale celor două marine. 

Creșterea semnificativă a dimensiunilor este rezultatul mai multor cerințe tehnico-tactice agreate de cele două marine: reducerea semnăturii acustice a navei, un posibil sistem de lansare verticală pentru navele norvegiene, mai multe arme, o durată de viață mai mare și, probabil o cerință norvegiană, o autonomie mai mare.

Corpul rezistent va fi construit din oțel nemagnetic iar propulsia va fi una anaerobă – Air Indepent Propulsion. Creșterea în dimensiuni va necesita reproiectarea sistemului de propulsie. U-212CD ar trebui să aibă, de asemenea, baterii mai avansate din punct de vedere tehnologic. Un studiu pentru o baterie litiu-ion a fost atribuit TKMS în data de 9 iulie 2021. În prezent, nu este clar în ce măsură va fi integrată această nouă dezvoltare – clientul și contractorul procedează conform principiului „echipat pentru, dar nu cu”. Pe lângă dezvoltările ulterioare în tehnologia bateriilor, sunt planificate progrese în domeniul pilelor de combustie și al motoarelor diesel. Două motoare diesel din seria MTU4000 vor fi utilizate în viitor pe clasa U-212CD.

În plus, există „noi” capacități de combatere a țintelor pe și sub apă, a țintelor terestre și aeriene și de monitorizare a zonelor maritime. Un nou sistem de comandă și control, ORCCA, este menit să ofere noi posibilități de cunoaștere a situației tactice (situational awareness) și de interconectare în rețea, cu o securitate IT maximă. Potrivit producătorului, kta naval systems AS, o societate mixtă între TKMS și Kongsberg, ORCCA ar trebui să le permită operatorilor săi să analizeze datele provenite de la un număr mare de senzori prin intermediul unor console multifuncționale. Împreună cu consolele multifuncționale, ORCCA va permite o dispunere diferită a centrului de operațiuni al navei.

Periscopul este opto-electronic (optronic mast) și nu mai penetrează corpul rezistent al navei fiind amplasat în chioșc.

Ambarcațiunile germane urmează să fie înarmate cu torpile grele DM2A4 și cu IDAS (Interactive defense and attack system for submarines), un sistem de apărare împotriva amenințărilor aeriene bazat pe racheta IrisT.

Un F-117 submersibil

Dacă în armosferă proiectanții își bat capul cu reflexia undelor radio, sub apă, sunetul este elementul principal de lucru. Pentru navigație și detecție este folosit sonarul (sau hidrolocatorul), despre care puteți citi mai multe aici. În principiu, sonarul are două moduri de lucru: cel activ în care sunt emise sunete și se ascultă ecourile atunci când acestea ricoșează din corpul submarinului și cel pasiv care constă în simpla ascultare a oricăror sunete emise de un submarin, cum ar fi pompele, motoarele, chiar și fluxul de apă de la suprafață. De ani de zile, sonarul pasiv a fost considerat regele războiului submarin, deoarece nu dezvăluie poziția prădătorului. Totuși, acest lucru pare să se schimbe pe măsură ce submarinele au devenit tot mai silențioase. Prin urmare, eficacitatea sonarului pasiv a scăzut. Pentru a detecta cele mai silențioase submarine, s-ar putea să fie nevoie de un sonar activ iar a fi invizibil pentru sonarul activ va oferi cu certitudine un avantaj tactic.

Pentru reducerea ecoului generat de coca navei, majoritatea submarinelor sunt acoperite cu dale confecționate dintr-un cauciuc special. Aceste dale au totuși doar o eficiență limitată. Submarinele din clasa U-212CD mai fac un pas în direcția diminuării și disipării ecoului generat de coca navei prin adoptarea unei forme speciale a corpului navei. Astfel, un corp convențional de submarin cu o secțiune transversală cilindrică va reflecta undele sonore primite din aproape toate direcțiile. Prin adoptarea unei secțiuni transversale cu suprafețe plane, angulare, coca submarinului va reflecta sunetul într-un fascicul îngust. Este același principiu de bază ca și cel utilizat la avioanele invizibile de primă generație, adică F-117A Nighthawk. Doar că sub apă.

Acesta ar fi principiul dar, evident, lucrurile nu sunt chiar atât de simple precum par. Cu toate acestea, cu ajutorul unei modelări extinse pe calculator, TKMS a reușit să optimizeze unghiurile pentru a face ca sistemul stealth să funcționeze în cea mai largă gamă de condiții operaționale. Dar să lăsăm imaginile să vorbească.

programul norvegiano german u 212 CD

Sursa foto: Naval News

Prima generație de submarine „stealth”?

De fapt, Type-212CD nu este primul submarin proiectat cu o astfel de carcasă exterioară cu forme angulare. Încă din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, când sonarul activ era încă la început, germanii au proiectat submarinul Type- XXIX-H despre care puteți citi mai multe detalii aici. Acesta nu a fost construit niciodată.

Firma americană Lockheed a experimentat, de asemenea, cu concepte similare. Acestea sunt un produs secundar al dezvoltării celebrului avion de luptă invizibil F-117A Nighthawk. În jurul anului 1980, aceștia au propus chiar un submarin invizibil Marinei americane, care avea laturile înclinate, precum Type-212CD. Dar nu a fost să fie.

Mai recent, arhitecții navali din mai multe țări au explorat aceste principii. De remarcat că mai multe proiecte britanice BMT prezentau secțiuni transversale similare și există unele indicii în alte proiecte viitoare. Chiar și Astute prezintă unele influențe, dar la o scară redusă.

programul norvegiano german u 212 CD

Cu toate acestea, se pare că Type212CD va fi primul submarin care va adopta integral aceste forme angulare ale corpului navei. Mai multe informații interesante despre U-212 în general găsiți în articolul publicat de HI Sutton aici.

60 de comentarii:

  1. Eu mă întreb :
    – Detectorul de anomalii magnetice e folosit de ani de zile de către avioanele antisub.
    – Nu e posibil ca un submarin sa detecteze alt submarin pe baza aceluiași principiu ?
    ( O masa de fier, adică un submarin, fie el și amagnetic, produce o perturbare temporara a magnetismului terestru in zona . )
    In cazul submarinelor nucleare respectivă anomalie e detectabila și la 40 minute după trecerea bestiei . ( Așa am citit pe la mâncătorii de paste )
    O fi valabil și pentru scule mă mici, mai silențioase ?
    – pina la ce distanta se poate detecta aceasta anomalie, nu am habar.
    Evident că e o chestie top, top, top secret a fiecărui posesor de astfel de aparate, dispozitive.

    4
    • Detectorul de anomalii magnetice (MAD cum l-au abreviat anglo-saxonii) este un mijloc de detectie non-acustic. Mijloacele de detectie acustice au fost si sunt principalele mijloace folosite pentru detectie tintelor submersibile. Si probabil, vor fi si in continuare pentru ca fizica.
      MAD poate fi considerat un mijloc secundar de detectie al submarinelor pentru ca trebuie sa zbori foarte jos iar raza lui de actiune este de nivelul sutelor de metri. Avand in vedere spatiile mari in care un submarin activeaza, sa-l cauti doar cu MAD este ca si cum ai cauta acul in carul cu fan. De obicei MAD era folosit ca sa valideze o tinta detectata cu mijloacele clasice, acustice.
      As vrea sa vad si eu un link unde ai citit ca anomaliile sunt detectate si la 40 de minute dupa trecerea submarinului.
      P.S. Din cate stiu eu, MAD este folosit doar din aer.
      P.P.S. Daca vrei sa citesti despre mijloace non-acustice de detectie a submarinelor: https://www.navylookout.com/royal-navy-submarines-and-non-acoustic-sensor-technology/

      8
      • „Coada” radioactiva poate fi detectata la zeci de minute după trecerea unui submarin nuclear. Rămâne o ușoară creștere a nivelului de radiații fata de fondul natural. În anii 70 era perfect valabil. Pentru submarinele de generații mai noi nu mai exista date publice.

        1
  2. Salut. Multumesc pentru articol

    4
  3. interesant este ca vor fi 2 tipuri de submarine U212 CD si NFS

    integrarea directa din proiect a idas se pare ca este unul din teluri pt ca se pare ca la U212 A nu a mers pt ca nici pana acu de creca mai mult de 5 ani nu e adoptata de Bundeswehr See

    2
  4. E imens sunt curios daca pana in final va veni cu lansatoare verticale . cat despre forma corpului ce sa mai zic …revolutionara . Multumim pentru articol ! Foarte interesant , ca de obicei .

    4
  5. Astia sunt dusi cu pluta rau de tot. Le place sa se complice aiurea. Pana in 2029 bateriile marine(li ion sau ce dracu vor mai inventa) vor ajunge la niste performante si preturi de te doare mintea. Iar ei o tin langa cu porcariile de AIP uri. Desi aveau unele dintre cele mai potente sub uri cu aip(soryu class) japonezii deja au lansat al cincilea sub (doua soryu si trei Taigei) dotat exclusiv cu baterii li ion. Si Soryu rile cu AIP chiar erau woow. 6 saptamani autonomie in imersiune la 6,5kn.in comparatie nemtoaicele rezista 3 la vreo 4-5kn si suedezele 18 zile. Inseamna ca ultimele doua Soryu si Taigei urile au cel putin aceleasi performante. Si fara limitarile de adancime impuse de AIP. De ce s or complica fraierii astia, habar nu am. In ritmul asta, cred ca si sub urile nucleare(cel putin SLBM urile care trebe sa ramana mult timp in imersiune in liniste absoluta) vor deveni istorie.

    5
    • SSBN nu SLBM.

      2
    • Taigei este diesel-electric…
      Celelalte vor avea un motor îmbunătățit, dar tot diesel-electrice o să fie…
      Nu MTU, ci Kawasaki, dar la bază tot un diesel cu snorkel o să fie!
      Oricât de performanți ar fi acumulatorii, nu poți să ții treizeci și ceva de oameni în imersiune doar din curent zile întregi!
      Și japonejii chiar au cu ce…

      2
    • @Strumpf
      Nu crezi ca poate „fraierii” au motivele lor intemeiate pe ani de exploatare operationala in mediul de lupta specific celor doua tari? Or fi nemtii mai „fraieri” dar si norvegienii? Si italienii?
      Cred ca te cam hazardezi cu aprecierile…

      6
      • Cand pun in balanta experienta samurailor in domeniul submarin, nu prea cred. Daca faceau asa ceva cangurii, hindusii sau mai stiu eu ce profani, ok, mucles margareta cum se zice. Dar japii au experienta, au tehnologie plus ca au viitoarea prima forta navala fix in coasta. Cred ca stiu ei ceva, daca de mai bine de un cincinal construiesc doar diesel-electrice pe li ion. Zic si eu! PS. Si zici ca tomorrow morning e articolul ala bomba cu ghicit in boabe de fasole???

        4
        • tot cu AIP uri nemtesti se dau si israelienii..in prezent si viitor. decit zic numa ´..

          2
        • Cand au inceput japonezii sa construiasca submarine, samuraii nu mai existau.

          Or fi motive pentru AIP.

          Bateriile Li-Ion nu duc mult, se degradeaza repede si trebuie schimbate. Plus ca nu ai ce face dupa ce se descarca bateriile, esti obligat sa foloseti dieselul sa reincarci.
          Plus ca pot aparea probleme la celulele individuale, si greutatea ridicata pe care o au bateriile.

          Daca ai multe submarine, iti permiti sa faci rotatii, scoti cateva, in timp ce le incarci pe celalalte. Cu AIP ai mai multa flexibilitate, mai ales la o flota mai mica.

          Li-ion nu-i cine stie ce tehnologie, toti se uita acu la Bor-Ion, solid-state, super capacitors, etc.
          Cine stie ce tehnologie e pe teava, si au considerat ca nu merita sa piarda vremea cu Li-Ion. Poate Li-Vasile sau Li-Ghita e mai bun.

          Sau Japonezii sunt singurii destepti si tot restul ar trebui sa se lase de meserie. Poate ar trebui sa le trimiti o scrisoare suparata.

          3
          • Aip ul iti limiteaza adancimea de scufundare. La suedeze este 200m.cam putin. In plus si aip ul are autnomie limitata. Am spus, 6 sapt la soryu(6,5kn),3 la nemtoaice(4,5kn) sau 18 zile suedezele. Iar bateriile li ion/vasile/costel au ajuns sa aiba garantie +10 ani(alea ptr yacht uri gen torqeedo nu profi). Iar daca samuraii au preferat sa puna baterii pe ultimele doua soryu inseamna ca au cel putin aceleasi performante precum surioarele cu aip. Adica minim 6 sapt autonomie la 6,5kn. Doar ca probabil, adancimea de scufundare e limitata doar de rezistenta navei.

            • „Aip ul iti limiteaza adancimea de scufundare” – toate submarinele au limite de scufundare.

              ” La suedeze este 200m” – asta pentru ca au AIP diesel. Iar adancimea maxima de scufundare e mai mica numai cand AIP-ul e activ, nu si cand submarinul trece la functionare exclusiva pe baterii.

              Submarinele nemtesti au AIP pe pilel de combustie, „hydrogen fuel cell”, nu au limitarile unui AIP diesel.

              2
    • Mă hazardez să afirm că un incendiu la acumulatorii aia ar fi interesant de urmarit… 🙂
      Dar… Te gândisi si la bani?

      3
      • Da. Si s au gandit si ei. Soryu(cu aip) 64,3 miliarde yeni, toryu(acumulatori li ion) ultima lansata 69 miliarde yeni. Cam 7-8% in plus. Cat despre incendiu la bank ul de acumulatori, un sub militar nu e o tesla sa ia foc in mijlocul aurostrazii. Si sa iti aduc aminte de gazele degajate de acumulatorii cu acid???

        1
      • https://www.globalsecurity.org/military/world/europe/type-212cd.htm

        „The unit will be conventionally powered, and the sources of electricity will be lithium-iron-phosphate cells and the AIP system.
        Thyssenkrupp Marine Systems offered Lithium Iron batteries for the new Norwegian submarines, as an optional alternative to traditional lead acid batteries.

        The lithium iron phosphate (LiFePO4) battery, also called LFP battery is a type of lithium-ion battery. LFP batteries have somewhat lower energy density (the amount of energy stored per unit volume or mass) than the more common lithium cobalt oxide (LiCoO2) battery found in consumer electronics.

        But compared to other Lithium-ion batteries, the LFP battery are inherently safer, and this if of course a crucial characteristic for a battery planned for use in a submarine.”

        2
  6. Mulțumesc pentru articol! Foarte interesant.
    Acum, sa comentez ca să ma aflu in treaba, în articol se menționează ca CD-ul se bazează pe design ul A-ului. Cred ca la fel de adevărat se putea spune ca se bazează pe designul submarinelor lui Holland… cam aceeași asemănare… CD-ul chiar pare alta mâncare de peste ?

    3
  7. Clasa Ula diferea de nemțoaice prin lungime, în primul rând și prin dotare… La un moment dat, le-au ‘tropicalizat’, să poată opera în Golful Persic…
    Faine scule și în ziua de azi!! Alea de vin probabil că vor fi OZN – uri…
    Mulțumim frumos @nicolae pentru articol!

    2
  8. Cand citesc articole de genul asta am o umbra de regret ca nu m-am tinut de carte sa fiu inginer sau ceva mai de doamne ajuta. E de c…t sa ai doar o intelegere superficiala despre subiecte atat de interesante.

    Multumesc pentru lectura.

    3
  9. La un moment dat Nicolae se refera la „cerintele” celor doua marine (germana si norvegiana) si n-am putut sa nu ma intreb daca cvasi inexistenta marina romana are macar definite ‘cerintele’ sale in contextul in care ii tot dau inainte cu planurile lor umede de a achizitiona 2 suburi, cand anume, numai bunul Dumnezeu stie. Daca formarea unui echipaj de sub ia atat timp, daca ar fi fost o intentie serioasa de achizitie, ar fi trimis oamenii la specializare de pe acum. Ceea ce ma face sa cred ca si stirea asta cu achizitia de suburi e o minciuna sfruntata.

    4
    • @MTX
      Să presupunem că Marina alege U-212 CD, și selecționează personalul, îl trimite la pregătire în Germania, apoi vine politicul și spune că, având în vedere parteneriatul.strategic, vor achiziționa Scorpene din Franța.
      Ce faci atunci?
      Părerea mea, hâc…

      4
      • Da, din pacate asa e. Si nu neaparat din vina politicienilor ci pt ca marina si in general armata are in conducere specimene care n-au taria de caracter sa dea de pamant cu ei si sa le spuna verde in fata ca nu ei sunt cei ce vor folosi dotarile si tehnica si nu vor merge cu ele la razboi, ci ei si oamenii lor din subordine. Pentru oamenii lor din subordine trebuie sa obtina de la politic, tot ce e mai bun.

        2
        • @MTX
          Dacă deschizi ochii și te uiți prin împrejurimi, de jur împrejurul planetei, și prin istorie, cam la fel se întâmplă peste tot. Politicul conduce!
          Generalii ăia care dau cu politicienii de pământ sunt foarte rari. Și care are curaj să o facă, își dă și demisia imediat după. Altfel devine imediat un exemplu de „așa nu”. Vezi cazul „Ciorogârla”, în istoria noastră recentă.
          Politicienii, indiferent de culoare și de țară, nu își permit să aibă în subordine generali independenți și nesubordonați. Și-ar pune în pericol propria carieră, bunăstare, viață.
          Părerea mea, hâc…

          2
          • „Și-ar pune în pericol propria carieră, bunăstare, viață.”

            Io zic că e valabil și pt militarii care nu își spun părerea avizată și corectă față de idioțeniile făcute de politicieni, și pt civilii care susțin otrepele, aplaudând, votand, nevotand, șamd
            …politicieni care prin ce fac sau nu fac, pun în pericol bunăstarea unei națiuni, viața militarilor și a celorlați…avem exemplu la est de noi…
            sau istoria noastră…

            1
    • Eu cred ca la noi exista suficienta experienta recenta cu operarea submarinelor ca sa stie la ce sunt bune si la ce le trebuie. Din cate imi amintesc, submarinul ca arma avea multi fani in FNR.
      Singurul lucru pe care am vrut sa-l evidentiez a fost ca submarinele necesita foarte mult timp pentru a fi operationalizate si folosite la intreaga lor capacitate. Daca maine semnam contractul, arma submarin va atinge performante maxime in FNR in cca. 15-25 de ani (adica pe undeva prin 2040 – 2045) pentru ca astazi trebuie s-o luam de la zero cu aceasta arma.
      Ori urgentele in FNR sunt altele. Iar acele altele pot atinge performante maxime mult mai repede.

      6
  10. Foarte interesant articol, si mare pacat ca daca e sa avem sub-uri, or sa fie franceze si nu germane. Parca sunt altceva, un pas mai in fata fata de Naval Grup mai mereu

    2
  11. @Nicolae
    Mulțumim pentru articol.
    O lectură plăcută, pentru o duminică însorită.
    Chapeau!
    Părerea mea, hâc…

  12. Pe mine mă impresionează creșterea tonajului.
    Cu toate că fiecare generație de nave este tot mai automatizata,crește și tonajul. Deja toate SSK au peste 2000 de tone.

    1
    • Deplasamentul mai mare are avantajele lui certe. De pilda, o nava mai mare are o acustica mai buna decat una mai mica (adica solutiile de reducere a zgomotului produs de nava, ca sa fie clar).
      Acum, mai conteaza si cum, unde si la ce vrei sa folosesti scula respectiva.

      3
      • That’s a fascinating question! ThyssenKrupp wins $3 billion contract for future Israeli submarines. German subsidy – 540 mln. euro. Type „Dakar” is already under construction in TKMS, Kiel. „Common design” ТKMS. L=80+ m. The submerged displacement ~ 3500 t. VLS, etc, etc… ( https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Drei-U-Boote-fuer-drei-Milliarden-Euro-TKMS-in-Kiel-baut-fuer-Israel,uboot838.html) Tyрe 212CD displacement at surface is 2.500 tonnes, and 2.800 tonnes submerged.
        (germană google) „… Israelul este, de asemenea, conștient de importanța sa ca cel mai mare client naval din regiunea Greater Kiel, care oferă locuri de muncă și aduce cu sine cunoștințe valoroase. Cu toate acestea, Thyssen-Krupp și Berlin știu, de asemenea, că Asia are șantiere navale moderne și eficiente, iar Israelul are relații excelente cu Coreea de Sud… Un detaliu al noului acord de cumpărare arată respect reciproc. Partea germană se angajează să achiziționeze electronice și software din Israel în valoare de 850 de milioane de euro în următorii 20 de ani. Un punct care era încă de neconceput. acum cativa ani”. Regards.

        5
        • Note: three billion euros, of course! INS „Dakar” is based on modernized under Common Design and Israeli technical requirements – type 216. Аt one time, TKMS showed Israel military officers some drawings during developed Type 216. That smells like a lot of work already has been done before signing a contract.

          2
          • Well, it looks like you’ll benefit from CD… Which makes me think that CD is already provided with VLS tubes.
            Regarding those 3 billions, well, know-how is hard to achieve and therefore it’s not cheap.

            2
      • https://pub.dega-akustik.de/ICA2019/data/articles/000046.pdf Figure 6, Monostatic TES of a stealth-shape submarine (green) … Left:- 1kHz right:- 3kHz Figure 7. Multi-static target echo… Regards.

  13. Bun articol, l-am citit cu interes și plăcere. Inițial iar am sărit în sus când am văzut termenele de livrare. Doar nu este Liberty class și economiile occidentale în război. Sunt nave complexe, sute sau poate mii de furnizori implicați, standarde de calitate care se respectă. De aia nu prea mi se par credibile chinezariile care ies după o lună din șantier.

    4
    • Chinezii lucra pe module produse in enspe mii de santiere „civile” care sunt apoi asamblate sistem lego. Fujian ul daca imi aduc bine aminte a aparut in santierul din Shangai de nicaieri si in 3 ani i au dat drumul la apa. Cele 3 LHA Type 075,lansate in 16 luni, la fel. Sau cele doua Type 055 lansate simultan.

      4
  14. Este o noua clasa de nave dintr-un domeniu extrem de tehnologizat si cu caracteristici clasificate la cele mai inalte nivele. Dezvoltarea unui astfel de proiect in comun implica in primul rand un nivel foarte mare de incredere intre cele doua parti.
    Apropos de chinezi: https://www.designboom.com/architecture/watch-china-build-10-story-building-in-a-day-06-24-2021/

    5
  15. Uuuh, stealth shaping pt sonar. Tot timpul m-am intrebat de ce nu încearcă cineva asta.
    Mulțumesc de articol!

    1
    • Pai au vrut ei sa incerce inca din WW2 dar n-aveau puterea de calcul de acum. Si poate ca n-a existat nici motivatia corecta pana acum. Multumesc si eu pentru lectura!

      1
  16. Bun articol , sperante de viitor . Imi place ca incep sa se miste apele ….
    Fain peste doar ca , cujet io ase ,oare la o forma de genul asta stealth , o elice carenata cred ca ar da si mai bine … parca ajuta si la furisare carenajul

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *