Buletin naval: Sa’ar 6

Încet-încet, se limpezesc apele în ceea ce o privește pe Sa’ar 6. Aceasta a fost recent fotografiată în Germania, prima unitate, INS Magen, intrând în teste. O a doua unitate este și ea într-un stadiu avansat, fiind deja pe apă.

Navele sunt construite de ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) în baza unui contract încheiat în mai 2015 și au la bază cunoscuta serie Meko, de data asta fiind vorba despre modelul Meko 100. Construcția efectivă a început în februarie 2018 urmând ca cele patru unități să fie finalizate în perioada 2020 – 2022. Tot în februarie 2018 navele au fost botezate: INS Magen, INS Oz, INS Independence și INS Victory. 

Conform surselor citate mai jos, Sa’ar 6 au aproximativ 90 m lungime, o lățime de aproximativ 13 m și un deplasament de circa 1900 – 2000 tone. Dacă ne uităm pe site-ul oficial al celor de la TKMS, Meko 100 au o lungime de 98,5 m, o lățime de 14 m și un deplasament de 2250 tone. Nu văd absolut niciun motiv pentru care navele israeliene să aibă dimensiuni diferite.

Înălțimea totală a navelor, până la mărul catargului, va fi de circa 21 m. Echipajul va avea în jur de 70 de oameni iar helipadul și hangarul vor putea acomoda un elicopter de clasă medie (11 tone), în genul SH-60 Seahawk.

Propulsia este de tip CODAD, israelienii renunțând la turbinele pe gaz, așa cum are Sa’ar 5, recent prezentată pe site aici. Ne putem aștepta la două motoare diesel de 6 MW fiecare (așa cum are Meko 100) care vor învârti doi arbori port-elice. Navele vor dispune și de bow-thruster pentru facilitarea manevrelor în zone portuare și nu numai. Și viteza maximă va scădea prin comparație cu predecesoarea sa, fiind estimată undeva în zona a 25 Nd, raza de acțiune fiind de circa 2500 Mm. Conform celor de la TKMS, Meko 100 poate avea o rază maximă de 4500 Mm@14 Nd, dar e posibil ca israelienii să fi renunțat parțial la rază în favoarea unui armament mai capabil.

Armamentul și senzorii vor fi instalați în Israel. Hai să ne uităm la cele două poze! 🙂

saar 6 israel

Vedere pupa tribord Sursa foto: frank_behling instagram

Uitându-ne la poza de deasupra și la cea de dedesubt putem lesne remarca arhitectura navală cu ”trăsături stealth”, dominată de cele două catarge, cel din prova mai mare. Acesta din urmă va găzdui 3 din cele 4 panouri ale radarului IAI Elta ELM-2248 MF-STAR, un radar AESA ce lucrează în bandă S, cu bune caracteristici tehnice și despre care puteți citi mai multe detalii aici. Cel de-al patrulea panou al radarului pare a fi integrat în catargul pupa, mai mic decât cel din prova, situat deasupra hangarului. De altfel, catargul pupa are un soi de crucetă a cărei utilitate îmi scapă pentru moment așa că orice sugestii sunt binevenite.

saar 6 israel

Vedere prova babord Sursa foto: israel defensa twitter

Nava nu pare să aibă coșuri clasice, așa că este foarte posibil ca evacuarea gazelor să se facă sub, sau în zona liniei de plutire pentru diminuarea semnăturii infraroșu a navei. Cu toate acestea, este posibil să avem o evacuare duală, coșuri clasice de fum cu evacuare la nivelul liniei de plutire.

O imagine destul de neclară cu două nave ale clasei în Kiel, Germania.

saar 6 israel

Conform informațiilor preliminare, armamentul va consta în:

  • 1 x tun Oto Melara 76 mm;
  • 2 x Typhoon Weapon Stations, posibil de 30 mm;
  • 2 x 8 (posibil) celule verticale pentru 16 rachete antiaeriene de tip Barak-8;
  • C-Dome – apărare antiaeriană locală, bazată pe racheta Tamir, posibil 40 de rachete in configurația 4 x 2 x 5;
  • 4 x 4 rachete anti-navă, cel mai probabil de tip Gabriel V;
  • 2 x 3 TLT de 324 mm.

Dacă locul celor 32 de celule pentru Barak-8 este cel mai probabil în fața comenzii de navigație și în spatele turelei de 76 mm, nu-mi este clar unde vor amplasa israelienii lansatoarele verticale de câte 8 celule/fiecare pentru Tamir. Un posibil candidat este tot spațiul dintre comandă și turelă, dar și zona dintre cele două catarge unde, de altfel, este locul probabil unde vor fi amplasate rachetele anti-navă. Uitându-ma mai bine la poza cu vedere din prova babord, aș zice că există o șansă bună ca celulele verticale pentru Tamir să fie intercalate cu cele pentru Barak, dar e greu de spus. O poză cu vedere de sus ne-ar edifica pe deplin dar mi-e teamă că mai avem de așteptat…

Ca o scurtă concluzie: calitățile nautice și manevriere sunt probabil mai bune decât la predecesoarea sa, Sa’ar 5, armamentul este și el mult mai sofisticat, cel puțin din punct de vedere al apărării antiaeriene fiind gestionate atât ținte aflate la distanțe mari (Barak-8) cât și ținte aflate în zona apropiată a navei (C-Dome). Rămâne de văzut câte rachete anti-navă vor fi până la urmă ambarcate. Foarte probabil, nu cred că vom mai avea Harpoon la bordul acestor nave.

Armamentul este mult peste nivelul normal al unei corvete. De fapt, din acest punct de vedere, suntem în zona unei fregate în toată regula, capabilă să lupte cu succes în toate cele trei medii de luptă. Aș zice că navele clasei sunt croite strict pe cerințele operaționale israeliene.

Nicolae

P.S. Articol actualizat cu informatiile, pozele și filmul postate de Razvan și Marius în comentarii.

ספינת הסער 6

גדולה יותר, מתקדמת יותר ועוצמתית יותר. חשיפה ראשונה: הסער 6?

Publiée par ‎Israeli Navy זרוע הים‎ sur Lundi 5 février 2018

Și câteva poze din timpul construcției: bow-thruster, 2 cârme.

 

Surse:

Israel Navy’s New SA’AR 6 Corvette Begins Initial Sea Trials

Sa’ar 6 Class Corvettes

 

 

49 de comentarii:

  1. Cele doua VLS-uri in fata cosurilor, babord/tribord.

    Si proiectul initial

  2. Si banuiesc ca incercarea de a emula un design similar nu s-ar preta pentru cerintele navale ale zonei noastre, corect?

    • Eroul Bula s-a specializat pe domeniul asta… 🙂

    • 1) La israelieni, astea-s principalele nave de lupta, „mandria flotei”. La noi in organigrama mai exista si fregatele si, teoretic, ele ar trebui sa preia rolul de aparare AA, ramanand ca cele 4 corvete sa se concentreze pe AS.
      2) Conditiile de la ei sunt ceva mai blande decat la noi asa ca isi permit nave cu calitati nautice&manevriere mai slabe. Si pentru acest motiv au o marja mai mare sa „ingramadeasca” lucruri pe ele.
      3) Am putea emula un design asemanator de nava multirol dar, in opinia mea, ar trebui sa urcam deplasamentul in zona celor 3500 tone pentru capabilitati similare Saar 6. Adica in loc de 3 fregate + 4 corvete, 6-7 fregate „usoare” in zona 3500 tone, gen La Fayette, Formidable sau Meko sud-african.

      2
  3. Asemenea corvete ne-ar fi bune și noua.

  4. 7 ani livrarea de la data contractului. Imi e groaza cand vad marina noastra. Ce draq se intampla cu corvetele noastre ca din ianuarie trebuia curtea de apel sa dea o solutie finala. Mai munceste cineva in tara asta?

  5. Pai noi avem alti posibili adversari la marea Neagra si o altfel de clima + trebuie sa avem capacitatea de a putea naviga in Atlantic conform cu cerintele NATO.
    De aici rezulta ca avem nevoie de o nava cu autonomie mai mare si care sa tina marea si sa poata lansa in conditii de furtuna. Cel mai important aspect pe care trebuie sa il luam in seama este si supravietuirea navei in cazul in care incaseaza o racheta antinava si cate compartimente etanse are nava si ce capacitate are echipajul de a se apara la incendii.
    Deci este clar o nava mai mare necesara

    3
  6. pe Atlantic il trimitem pe Ferdinand …
    ….dar cu 5sau 6 din astea ….cred ca stai linistit pe MN…..

  7. Corvettes type מגן ( MagEn, Defender…) L-92m. W-13.52m. draft-4-4.2m. full displacement-2200t. „… Diesen Korvettentyp zeichnen hohe Geschwindigkeiten aus. Durch ihren Diesel- bzw. Gasantrieb kann diese Typklasse nach Medienangaben eine Höchstgeschwindigkeit von circa 35 Knoten (65 km/h) erreichen. – Quelle: https://www.shz.de/27648502. Main engines gas outlets are located below the waterline: https://www.fxp.co.il/showthread.php?t=19660232 (enhance the image.) Low noise anti-submarine course with electric motors. Shalom from israel !

    3
  8. https://www.edrmagazine.eu/finnish-navy-unveils-first-details-of-its-future-gabriel-v-anti-ship-missile Gabriel-5. Engine- „SOREK-4″(Israel), thrust-367 kgf. Tomahowk: thrust-272/318 kgf (F107) …5.5 m. 1250 kg… Yeah, 200+ km.?? This is like a „Тomahawk”!
    It’s amazing…

  9. German naval forum: „Als Anmerkung – die Sa’ar 6 sind keine Derivate der K130. Die K130 sind eine Variante des MEKO 100-Basisdesigns, das später zur MEKO A-100 weiterentwickelt wurde. Die Sa’ar 6 wiederum sind eine Variante des MEKO A-100-Basisdesigns.” Yes, of course. „Helicopter and two drones!”
    Sincerely, Oleg Olkha, Tel-Aviv.

  10. C-Dome- 40, I can say without a doubt!
    https://ic.pics.livejournal.com/bmpd/38024980/6867009/6867009_1000.jpg
    https://ic.pics.livejournal.com/bmpd/38024980/6867009/6867009_original.jpg (enhance the image)
    There appears to be no single answer. It depends on the rocket: Barak-8 or Barak-8EP (150 km) with a booster (2x (2×8) or 2x (2×4) or a combination.

  11. https://twitter.com/D__Mitch/status/1329126151722323971
    „The new Sa’ar 6-class corvette of the #IsraeliNavy INS Magen in the Kiel Canal, Nov 17. Destination is Haifa/Israel Shipyard. Photos by Frank Schlünsen.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *