C-130 un avion nemuritor

Romania detine 5 astfel de aparate, 4 fiind C-130 B si unul variant H. Desi batrane, unele fiind folosite si in conflictul din Vietnam, batranul catar isi face treaba cu multa modestie si eficienta.

Cu o superba anduranta, acest venerabil veteran este croit pe modelul masinilor americane ale anilor 60-70, cu motoare in “V” cu 8cilindrii, masinii ale caror motoare aveau o garantie de 750.000 Mile, adica undeva peste un million de km. …ce vremuri, ce masini stiau americanii sa faca inainte de a-si transfera industria catre tari din lumea a treia.

Astfel USAF a retras in 2009 doua aeronave C-130E dupa…49 de anii de serviciu credincios si peste 30000 de ore in aer. Desi in medie un Hercules ar trebui sa fie activ cam 25 de ani si aproximativ 20000 de ore, din 1960 incoace flota americana de C-130 a avut mai mult de 6 upgrad-ari depasind cu 50% numarul de ore maxim prognozate la constructia aparatului.

  C-130 decoland spre Libia

Cu un serviciu activ de 52 de ani, si un numar de peste 2300 construite, C-130 Hercules este si astazi in productie. De altfel cele mai multe dintre avioanele construite sunt inca active, iar cele mai multe C-130 costruite sunt cele din variant “H”. Acesta din urma are o raza de actiune de 8000 de km, poate duce 18 tone de marfa, sau 92 de militari perfect echipati. Ca o ultima precizare: peste 50 de tari folosesc aceasta aeronava cu adevarat respectabila si este cel mai raspandi transportor militar din lume!

 

C-130 Hercules in Romania

Anul acesta, pe 25 octombrie, detasamentul “Hercules” din RoAF inplineste 15 ani de la intrarea acestei aeronave in dotarea aviatiei romane. Cu peste 22000 de ore zburate, 70000 de persoane si peste 7000 tone de material, zburand oriunde a fost nevoie, Herculesul romanesc, nu tocmai tanar, si-a facut si isi va mai face mult timp datoria fata de RoAF.

Astfel pe 25 octobrie 1996 primul C-130 aterizeaza in Tara, urmat apoi de celelalte trei din seria “B”. Pe 18 martie 1997 are loc primul zbor al unui avion C-130 cu echipaj complet romanesc. Iar pe 28 ianuarie 2002 primul Hercules al RoAF ateriza in Afganistan, C-130 cu numarul 6166. De atunci naveta Bucuresti-Kabul a devenit obisnuinta pentru aeronavele noastre de transport, in pofida faptului ca aparatele romanesti nu detin inca sisteme de protective anti-racheta, acestea abia acum  urmand sa fie montate.

Al cincilea Herc a sosit in 2007 fiind mai tanar decat celelate patru si face parte din clasa “H”. Destul de putin vizibile si categoric nu atat de celebre ca MIG-21 LanceR,  Hercules-urile flotilei de transport si-au dovedit utilitatea deosebita in cazul recentelor evenimente din Libia, cand C-130 si mai noul sau frate intru concarde tricolore, C 27J Spartan au executat mai multe misiuni in Libia pentru a evacua cetateni romani si UE prinsi in dezastrul razboiului civil… Am avut cu ce si ne-a prins foarte bine.

  C-130 H

Una peste alta un avion impresionant, solid si modest, un adevarat produs american asa cum stiau americanii sa produca cu ceva timp in urma. Ca un ultim adaos, Romania a fost prima tara Ex-Varsovia posesoare de C-130…

 

surse: strategypage

   Cer Senin

sursa poze: romanian-spotters.forumer.ro

MApN

6 comentarii:

  1. interesant. cate mai zboara?

    1
  2. Trebuie sa facem precizarea ca era mai ieftin daca in loc sa primim avioane vechi, cumpaream avioane noi .

  3. Bre presupun ca daca era mai ieftin, polonezi, care nu pot fi acuzatii ca seamana cu noi, cumparau C-130 noi. Dar si ei tot spre varianta H s-au orientat, adica tot sh…Un C-130 J este destul de scumpisor, nu ca nu l-as dori in inzestrare…

  4. Eu nu am inteles ce ai vrut sa zici in articol.

  5. varianta H nu e chiar asa de folosita ca varianta B. Daca e sa ne plangem, ne plangem ca 3 dintre cele care mai zboara sunt varianta B.Noi avem un singur H. Cum fac americanii stim(ca schimba piesa dace a expirat s-au este prea uzata), cum facem noi cu C-urile nu stiu, de aia este o problema cu vechimea B-urilor, ca au scos unul din functiune pentru a-l folosi ca piese de schimb deci in niciun caz nu punem piese noi pe ele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *