Chinezariile si ivanestile bune la vreme de pace…

Dupa tiganeala dintre India si Pakistan, din urma cu nu foarte mult timp, ambele tari au ajuns cam la aceleasi concluzii fata de fortele aeriene proprii.

Indienii nu si-au angajat aparatele de superioritate aeriana Suhoi 30MKi in lupta ci au marsat pe Mirage 2000 – pentru atacul la sol si MiG 21 Bizon pentru lupta aer-aer, in timp ce pakistanezii au scos la inaintare F 16, pastrand JF 17 chinezesc la… pastrare. Adevarat ca ce s-a intamplat acolo, intre cele doua satre, nu stie nimeni exact, dar scenariul poate fi considerat – in linii mari – cel prezentat de noi.

JF 17 Thunder si Suhoi 30 MKi tinute la pastrare

Nu cunoastem prea bine dinamica tactica a acelei lupte, fiecare parte minte de ingheata apele, certe sunt insa masurile adoptate dupa incheierea luptelor: indienii au de gand sa mai cumpere 36 de Rafale (72 de aparate in total) si vor introduce pe scara larga racheta aer-aer ASRAAM in locul omoloagei sale rusesti Vympel R-73, pakistanezii pe de alta parte ar mai cumpara Mirage-uri de la egipteni si au oprit programul de retragere a aparatelor Mirage pe care inca le operau.

De-a lungul timpului Pakistanul a fost un mare operator de Mirage, peste 150 de aparate fiind detinute de aviatie, inclusiv aparate la mana a doua cumparate din Australia. De peste patru ani, Islamabadul si Cairo discuta despre vanzarea a 36 de Mirage V egiptene, retrase de la zbor si care ar urma sa fie relativ modernizate in Pakistan.

Nu toate cele 36 de aparate vor fi revitalizate ci doar o parte, restul fiind folosite pentru piese de schimb.

Mirage V este varianta de atac la sol a Mirage III, aeronavele dispunand de sisteme de lupta pe timp de noapte, casca de zbor cu display si o autonomie marita.

Asa cum spuneam, aviatia pakistaneza a oprit programul de inlocuire a aparatelor Mirage cu chinezo-pakistanezul JF 17, iar asta spune multe despre avioanele chinezesti si unde sunt ele astazi, daca un Mirage vechiut se dovedeste superior unui avion abia iesit pe poarta fabricii si aflat, teoretic, cu multi ani inainte din punctul de vedere a tehnologiei si avionicii folosite.

Ei bine, armele occidentale, ca sunt ele americane, franceze sau germane, par a a avea fi inca superioare celor chinezesti, aici nu suntem chiar asa surprinsi, dar si celor rusesti, India primind de curand primele elicoptere de atac Apache AH 64E, iar presa lor spune ca acestea sunt superioare MiL Mi 35 la capitolul capacitate de inarmare/putere de foc si razboi electronic, lucru banuit de noi toti de ceva vreme.

De mentionat seriozitatea cu care o tara extrem de saraca, Pakistanul, priveste siguranta nationala, inca din 1978 exista acolo o uzina care poate efectua reparatii capitale si ceva modernizari pentru flota de Mirage (Mirage Rebuild Factory). Daca India ne ofera destul de des motive de veselie, Pakistanul in schimb da dovada de seriozitate maxima. Tot respectul pentru ei.

Cu toate astea, India va cumpara din Rusia sistemul Igla S (V SHORAD) desi in teste s-a dovedit foarte slab, conform presei indiene, iar rusii au dezvoltat intre timp o noua racheta sol-aer V SHORAD, “Verba”, despre care faceam vorbire ca ar fi sa fie superioara bine IGLA S, cu toate acestea hindusii trag de Igla din motive cu totul de neinteles, cu posibilitatea ca atunci cand o vor folosi in lupta sa cumpere de urgenta Stinger sau Mistral, rachete care au pierdut competitia pentru sistemul V SHORAD indian. Curios…

Cu atat mai mult cu cat fortele aeriene indiene au in plan sa se descotoroseasca in viitorul nu prea indepartat de toate rachetele aer-aer rusesti din dotare si sa le inlocuiasca cu rachete occidentale, plus una dezvoltata de ei insisi…prin ei insisi, probabil doar o alta gaura neagra, tipica pentru dansii.

Planul indian prevede integrarea ASRAAM pe mai multe platforme, MICA, METEOR sau IRIS T, rachete care sunt astazi considerate printre cele mai eficiente din lume. Cu toate acestea cumpara Igla S.

Marele zeu Shiva sa-i mai inteleaga…

Interesanta va fi situatia atunci cand indienii vor operationaliza Rafale, atunci vom vedea cu ce vor para pakistanezii cel mai bun aparat occidental de generatia 4++ (dotat cu MICA, IRIS T si Meteor), pentru ca in linii mari nu prea au cu ce, iar situatia in zona se va dezechilibra.

GeorgeGMT

82 de comentarii:

  1. Salut. Cu ce sa pareze pachistanezii, cumpara f-35 si atunci sa vezi tavaleala.

  2. „…Rafale, atunci vom vedea cu ce vor para pakistanezii cel mai bun aparat occidental de generatia 4++ (dotat cu MICA, IRIS T si Meteor)”

    George, ti-am mai spus cà IRIS-T nu este instalat pe niciun Rafale si nici nu s-au fàcut màcar teste de calificare pentru. MICA este arhisuficient si dupà umila mea pàrere chiar superior.

  3. George GMT, articolul nu prea corespunde cu realitatea..
    „vor introduce pe scara larga racheta aer-aer ASRAAM in locul omoloagei sale rusesti Vympel R-73” – „Cu atat mai mult cu cat fortele aeriene indiene au in plan sa se descotoroseasca in viitorul nu prea indepartat de toate rachetele aer-aer rusesti din dotare si sa le inlocuiasca cu rachete occidentale,”
    India cumpara rachete de toate tipurile de la rusi:
    vs
    „Military sources in Moscow and New Delhi told Jane’s on 30 July that the order for the AAMs, which was placed in early July, is for about 300 R-27 (AA-10 ‘Alamo’) infrared-guided (IR) or semi-active radar-guided, medium-to-long-range missiles; 300 R-73E (AA-11 ‘Archer’) IR-guided, short-range missiles; and 400 R-77 (AA-12 ‘Adder’) active radar-guided, medium-range missiles.”
    surse:
    https://www.janes.com/article/90192/india-signs-usd700-million-deal-with-russia-for-1-000-additional-air-to-air-missiles
    https://www.google.com/amp/s/tass.com/defense/1070981/amp
    cu siguranta de proaste ce sunt…

    Comparatia Apache cu Mi35 nu e chiar corecta, sunt doua clase diferite, Mi28 ar fi mai apropiat de AH64 sau, ceva mai bunuț, un Ka52 cu steroizi..

    • Direct din presa lor: http://www.indiandefensenews.in/2019/09/revolution-coming-in-indian-air-forces.html

      Deocamdata inca mai cumpara pt ca opereaza MiG 21/29, Suhoi 30 MKI, dar si pe Suhoi vor integra Astra si ASRAAM, dar incet-incet se pare ca vor renunta la monopolul rusesc in materie de AAM si vor trece pe rachete vestice: ASRAAM, MICA, Meteor si IRIS T.

      Asadar nu le cumpara de bune ce sunt ci pt ca au in dotare foarte multe aparate rusesti care nu pot opera decat rachete rusesti.

      Mi 35 este clasat de rusi in categoria gun-ship, elicoptere de atac, la ce-l folosesti pe unul il folosesti si pe celalalt. Mi 28 este ok, are insa probleme cu vizibilitatea la aterizare, au pierdut unul prin Siria exact din acest motiv. K 52 ramane sa-l vedem la treaba.

      • Nu vor trece pe alte rachete oricata presiune s-ar pune pe ei. Cele 1000 de bucati cumparate de la rusi le vor ajunge o buna perioada de timp. Ba chiar se chinuie sa integreze Brahmosul pe Su30 ca sunt prea incantati de performantele acesteia.
        Rafale si Su30MKI nu sunt din aceeasi categorie.
        Indienii cauta sa cumpere atat Su30MKI cat si Mig29:
        https://www.janes.com/article/89763/indian-air-force-seeking-to-acquire-18-more-su-30mki-fighters-from-russia
        https://thediplomat.com/2019/07/india-to-buy-18-more-su-30mki-fighter-jets-from-russia/
        Asta in conditiile in care rusii vand doar monkey models si le trag doar țepe, spre deosebire de occidentali care sunt mai seriosi.
        Ka52 a fost si el folosit cu succes in siria.
        Toate aparatele se mai prabusesc cateodata, nu doar Mi28
        https://helihub.com/tag/accidents+AH-64/
        Mi35 este incadrat ca elicopter de asalt, multirol, transporta si trupe, e mult mai greu si nu putea fi incadrat la categoria elicpoter de transport pentru simplul fapt ca are mult armament pe el. Ca si specificatii nu e deloc similar cu AH64 in afara de faptul ca are armament, desi unul poate indeplini cumva si misiunile celuilalt, nefiind valabil si invers.

        • Brahmosul este racheta lor, dezvoltata cu ajutor rusesc, normal ca vor s-o integreze si pe elicoptere, in rest, Suhoi si Rafale sunt vanatore grele, multirol, cam aceeasi categorie. Suhoi 27 este nemesisul F 15 american…
          Nu eu spun ca vor sa renunte la rachetele AAM rusesti ci presa lor, iar stirile astea nu sunt deloc noi.
          Daca te uiti la cat vor mai trage de MiG 29 si Su 30, 1000 de rachete chiar nu-i mare lucru: 242 Suhoi 30MKI, + 60 MiG 29+ 45 MiG 29K/KUB , 125 MiG 21.
          Per total au in dotare 472 de aparate rusesti/sovietice si doar pe Suhoi 30MKi vor integra si ASRAAM. Daca impartim 1000 de rachete aer-aer la 472 de aparate rezulta o medie ridicol de mica, asa ca nu vor ajunge nici macar o bucata mica de timp.
          O racheta scoasa din cutie si folosita in zbor are o viata operationala de 1-2 ani…

          Toate modelele de elicoptere au si necazuri, adevarat nimic de ras aici, doar ca Mi 28 s-a dovedit gresit proiectat, iar rusii au bagat la cap si au anuntat o noua versiune care tine cont de problemele din Siria. Ei o spun, eu doar ii citez…

          Mi 35, urmasul lui Mi 24 este un elicopter de atac, asa il folosesc rusii, brazilienii si cine-l mai are prin dotare. Nimeni n-a spus ca este un elicopter slab, doar ca fata de AH 64 este mai slab,. lucru normal cumva tinand cont de genetica lui.

          Mi 24 a fost unul dintre cele mai bune gun-ship-uri la vremea lui, iar stramosul sau Mi 8 este si astazi un excelent elicopter multirol.

          • Vis-a-vis de „monkey modeles” nu eu o spun ci chiar rusii, care au versiuni de export pentru toate cele: S 400, Suhoi 57 (recent prezentat ca versiune de export), submarine etc.
            Ai auzit tu la francezi de „modele de export”, sau de „Patriot de export”?! Nu spun ca anumite componente extrem de sensibile nu le mai inlocuiesc si astia din Vest, dar la rusi macar este politica oficiala.
            Ei nici macar nu se feresc sa spuna asta, nu inteleg care-i problema.

          • „Suhoi si Rafale sunt vanatore grele, multirol, cam aceeasi categorie.”

            Cam nu. Rafale este un multirol mediu (10 t la vid si lungime 15 m), Su-35 greu (17 t si lungime 22 m), chiar dacà primul are aproape aceeasi capacitate de încàrcare ca al doilea. Fàrà sà vorbim de fuziunea de date si caracteristicile LO (low observability) ale lui Rafale.

            • Mircea o dam in despicat firul in patru, ambele aparate au fix acelasi rol: suprematia aeriana si atacul la sol. Tu vrei sa spui ca Franta are un multirol mediu care ar trebui sa lupte cu un aparat de vanatoare greu (Suhoi)?
              Sunt generatii diferite, tehnologii diferite, dar indeplinesc exact acelasi rol in aviatiile din care fac parte:lupta aeriana, raza lunga, suportul trupelor la sol.
              Diferite sunt MiG 29 (modele initiale) si Rafale, MiG fiind un avion tactic de front. Daca-l comparam pe Rafale cu F 15 (sau Eurofighter) rezulta ca francezul este chiar un pigmeu de aparat tactic cu raza scurta, ceea ce stim cu totii nu este cazul, cele doua avand in principiu cam acelasi rol tactic.

              Rafale este mai usor si datorita faptului ca are foarte putin combustibil in rezervoarele interne.

              • Nu sunt de acord George, si nu cà despic firul în patru. Eu am comparant masa la vid, deci nu stiu de ce îmi povestesti de combustibil care nu intrà la masa la vid. Rafale nu este un avion de vânàtoare-bombardament greu.
                Cât despre nuanta tactic / strategic, atât timp cât poate càra rezervoare auxiliare supersonice, poate fi alimentat în aer si chiar are rol strategic prin destinatia de vector al rachetei cu încàrcàturà nuclearà ASMP-A, frontiera e stearsà :
                https://scontent-cdg2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/70066612_2646371318740482_997907051038375936_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_oc=AQknC4kDFdrp-OwymnfQuBvGHGPdEUsq007QBh3C5nCvLwOC9Y3XUKmLKJJBrRfOR0mMMMls00Cu0bgMnYU7_pmt&_nc_ht=scontent-cdg2-1.xx&oh=7850c90cc0974bda32a3b27210fe3c2e&oe=5E01D002

                • Hai sa fiu mai clar, pe mine nu ma intereseaza masa gol, masa totala maxima si astfel de chestii ci rolul tactic pe care costructorul si utilizatorul final l-au gandit pt fiecare avion in parte. prin rol tactic intelegem cum a fost proiectat Rafale sa functioneaza si care sunt misiuniile lui principale.

                  Mergem in India si vedem ca aviatia lor are trei componente:
                  – Jaguar, Mirage si MiG 27 atac la sol;
                  -MiG 29, Mig 21 Bizon escorta si lupta aeriana pe zona frontului, protectie pt aparatele care fac atac la sol, interzicerea aviatiei de atac la sol inamica, adica exact asa cum le-au gandit sovieticii;
                  -superioritate aeriana si interdictie pentru Suhoi 30 MKI, avionul suprem care apara teritoriul si obiectivele importante, matura de pe cer aviatia inamica sau o tine la sol.

                  Acum,cand Rafale va deveni operational in IAF ce rol crezi ca-i vor da indienii? protectie apropiata pentru Jaguar, Mirage si MiG 27, sau superioaritate aeriana? Crezi ca Suhoi 30 MKi va proteja Rafale sau invers?

                  Tactica face rolul avionului, pentru ca dupa tactica se apuca inginerii sa proiecteze un aparat, iar Rafale este in Franta avion de superioritate aeriana si interdictie in spatiul aerian. ” Rafale is intended to perform air supremacy, interdiction”, asta nu-i rol de aparat usor asa cum este MiG 29.

                  Tactic/strategic, cred ca nu ne intelegem, tactica se refera la cum faci sa-ti atingi obiectivul, sau cum este folosita o anume arma/unitate militara in timpul luptei.
                  Strategia se refera la obiectivul final.

                  • Rafale este folosit de absolut totii utilizatorii sai, inclusiv Franta, ca avion de interdictie aeriana si superioaritate cu raza medie, singurul capitol unde Suhoi-ul este superior este raza.
                    Si ca sa inteleaga toata lumea ca masa maxima/minima/ce masa-vreti-voi are putina legatura cu rolul tactic al unui aparat, enumeram: Eurofighter – masa max 24 si ceva de tone, cam cat Rafale. F 15C – 30 tone, Suhoi 35S – 34 tone.
                    Iar eu sustin ca cele patru aparate fac parte fix din aceeasi categorie: avioane multirol, de suprematie si interdictie aeriana cu avansate capabilitati de atac la sol (mai putin pt ET)…

                    • George, ca sa aflam rolul Rafale in aviatia indiana tb sa ne intoarcem la MRCA.
                      Programul MRCA al indiei prin care a fost achizitionat Rafale prevedea un avion multirol care sa inlocuiasca vechile Mig21 si sa umple golul dintre Tejas si Su30Mki. Rafale si MKI nu vor avea aceeasi misiune in aviatia indiana, desi amblele le pot indeplini pe toate. nu intram in detalii care e mai bun ca nu are sens, ambele sunt bune, fiecare cu atuurile lui, indienii sustin ca Mki-ul ar bate Rafale asa cum a facut-o si cu Ef typhoon 12-0 (se lauda indienii) sau cu F15 in 2004 9-1, eu tind sa cred ca sunt egale, desi imi place mai mult Rafale.
                      Despre achizitionarea ASRAAM si integrarea ei pe Su30Mki tu o atribui pe seama performantelor net superioare ale ASRAAM-ului, dar omiti faptul ca indienii isi doresc o racheta standardizata IR pentru lupta de aproape, au incercat inainte si cu Derby israelian. Atat francezii cat si rusii restrictioneaza integrarea de rachete ‘inamice’ pe avioanele lor, fiecare cu tehnica lui, indienii incercand disperati sa caute o cale de mijloc, deci afirmatia din articol cum ca indienii vor sa scape de rachetele aeraer ruse pe motiv de inferioritate tehnologica este un pamflet, in realitate ei cumpara si vor continua sa cumpere rachete de la rusi de toate soiurile.
                      Deci Rafale va lupta alaturi de Mki si vor face un duet exeptional, peste ce au pakistanezii prin ograzile lor.
                      Comparatia intre AH64 si Mi35 este aceeasi cu a unui MLI cu un TAB, au roluri diferite, TAB-ul fiind mai putin inarmat decat MLI-ul.

                    • Imi pastrez opinia, semnalata de altfel de presa indiana si argumentata de mine convingator – parerea mea, ca IAF are de gand sa renunte treptat la rachetele AAM rusesti.

                      Ai dreptate, achizitia de Rafale este strans legata de programul MMRCA care la randul sau are in vedere inlocuirea MiG 21 Bizon, doar ca nici eu si cred ca nici tu nu crezi ca cele doua aparate sunt intersajabile. Pur si simplu indienii doresc sa-si creasca forta combativa, pastrand cam acelasi numar de avioane.
                      Adica, nu cred ca cineva poate crede ca Rafale va avea acelasi rol cu MiG 21 in IAF. Chiar nu cred, sunt aparate atat de diferite, iar Rafale atat de superior incat, chiar nu cred.

                      Referitor la rolul tactic (si repet acest termen) pe care Rafale il va avea in IAF, comparatiile de masa nu-si au rostul, e ca si cum ai spune ca Rusia are in dotare doar tancuri medii (T 72, T 72B3, T 90 si T 80 se invart pe la 40/45 tone), iar NATO tancuri grele (toate tancurile NATO sar de 60 de tone), dar in realitate Abrams – max 70 de tone, are acelasi rol in armata americana cu T 72/T 80 in armata rusa, doar ca fiecare si-a proiectat tancurl in functie de doctrina sa.
                      Ambele vehicule sunt MBT-uri veritabile, proiectate diferit in functie de tactica pe care cele doua armate au de gand s-o foloseasca.

                    • @Claudiu, o fi Su 30 un aparat exceptional dar hartul recent cu Pakistanul a aratat ca avionului ii lipseste ceva si nu este chiar exceptional pe cat ar dori unii sa para. In infruntarea de care vorbesc Su 30 ridicate in aer se plimbau pe langa gard iar Bisonul incerca sa le faca treaba. Ori in exercitiile comune cu EF si F15 parca inregistra niste scoruri incredibile. Ceva schioapata rau la avioanele astea exceptionale.

          • Eu as spune ca nici macar media este insuficienta, nu doar ridicola, daca ti cont ca rata de succes medie este de sub 40% pt rachetele aer-aer rusesti, rusii pt a-si asigura reusita lovirii tintei, lansand concomitent minim 2 , maxim 4 rachete (atat Su cat si MIG au optiune de a selecta nr de rachete trase in salva)

          • Mi-24 a fost clasificat drept elicopter de asalt. Doctrina sovietică prevedea că elicopterul să care militari pe care să-i debarce în zona de luptă și pe care să-i susțină cu foc. Pe lîngă asta putea să susțină și misiuni independente de atac cu armamentul de la bord. Iar Mi-8 nu este strămoșul lui, e doar o rudă cu care împarte ceva organe, cum ar fi rotorul principal.

    • Inca odata, le cumpara pt ca au avioane rusesti, cand ASRAAM si Astra, probabil si Meteor, vor fi full integrate pe Suhoi 30 MKI mai vorbim atunci…
      Daca indienii erau asa de multumiti de rachetele aer-aer rusesti de ce au cumparat ASRAAM? De ce vor sa integreze Meteor si IRIS T? De bune ce sunt alea rusesti? De ce cumpara Rafale cand produc Suhoi 30MKI? Cele doua sunt cam aceeasi clasa…
      De ce pe Tejasul local au rachete vestice si nu rusesti?

    • E cam ciudat dc Pakistanul nu are in dotarea actuala nici un avion de lupta bimotor, avand in vedere ce ambitii si ce dusmani au. Nu au nici macar batranele F-4 Phantom, F-5 Tiger sau cum au vecinii shiitzi de la vest F-14 Tomcat. Nu mai vrb de F/A-18 Hornet sau F-15 Eagle. Nici macar de la europeni nu au luat Panavia Tornado, SEPECAT Jaguar sau macar trainere jet bimotoare precum Alpha Jet, T-37 Tweet sau T-2 Buckeye nu au. Se pare ca duc tratative cu rusii pt a achizitiona Su-35, dar cum s-a scris in acest articol….depinde cu ce va putrea sa traga Su-35 ca sa nu pateasca si paki precum hindushii.

  4. Nu stiu despre JF-17 dar Su-urile s-au descurcat binișor in Siria.

  5. Într-adevăr aveți dreptate însă pe logica aceasta nici Rafale sau SAAB nu au luptat cu nimeni important si totusi sunt considerate avioane foarte bune.

  6. Nu stiu, frate, dar cum se publica ceva contra armamentului ivanesc, cum se umple de bombardieri pe-aici. Singura arma de generatia a 6-a a Moscovei, care mai si functioneaza bine, e trolajul. In rest, de suhoaie etc. care s-au dovedit vajnice in Siria… cand te lupti cu inamici pe care-i bati si cand nu vrei, normal ca esti vajnic. de-aia cauta toti sa le mai inlocuiasca, pentru ca sunt foarte bune si tin pasul cu tehnica la nivel mondial. chestia e ca daca sunt asa bune, ma intreb de ce nu le inlocuiesc tot cu suhoaie, de ce le inlocuiesc cu produse vestice. dar raspunsul la intrebarea asta, il stiu bombardierii…

  7. In raidul respectiv indienii nu au utilizat Mig-21, ci Mirage (pt a lansa bombe ghidate) si ca acoperire aeriana Su-30. Plus 2 AWACS si niste cisterne. Astea au decolat de la niste baze din adancimea Indiei.
    Mig-21 doborat a fost dupa raid, un skirmish cu F-16 (aici se vede diferenta dintre real world si training, era povestea aia celebra ca indienii cu Mig-21 au doborat intr-un exercitiu F-15), deci sunt 2 lucruri diferite.
    Doi, indienii tocmai au comandat Su-30 si Mig-29 prin iulie plus rachete aer-aer rusesti (btw R-73 e cea mai apreciata racheta a-a de pe Lancer)
    Trei, poti sa zici ca rusii au scos armament prost in multe domenii, dar sa spui ca Igla e un complex slab sau ca Su-30 nu e un aparat bun e derizoriu.
    Cauta pe net cate aparate a doborat Strela, care e mult sub Igla si nu orice aparate, ci F-16, Mirage 2000, Tornado, lista e lunga. E tehnologie furata de la americani si surubarita.

    • R 73 este apreciata din doua motive extrem de simple, cate om mai avea active; romanii au tendinta sa aprecieze ceea ce au prin depozite (vezi cazul T 55), in al doilea rand R 73, la lansare are tendinta sa opreasca mai rara motorul Tumanski, rachetele R 550 si Python 3 il mai opresc in zbor.

      Suhoi 30 au comandat, le fac la ei, MiG 29 se discuta desi de MiG 29K nu sunt deloc multumiti. Ca Suhoi 30 este bun sau slab, nu stim cert este ca in recenta confruntare cu Pakistanul l-au tinut la adapost.
      Igla S. Armata Indiana a anuntat (presa locala mai exact dar si fosti ofiteri) ca in teste a fost destul de slaba, pe de alta parte Verba este cel mai nou MANPADS rusesc, cate aeronave a dat jos Strela nu este semnificativ azi, un sistem AA SHORAD il cumperi acum si-l folosesti in urmatorii 15-20 de ani, ce performante a avut el, istoric vorbind, poate fi doar un indiciu.

      • George, in exercitii a demonstrat ca ii bate cu scor de maidan pe vestici si tot pui la indoiala daca este bun de ceva MKI-ul? Cu siguranta o fi bun de ceva din moment ce a obtinut scorurile alea, ma indoiesc ca factorul uman a facut diferenta aia colosala.
        MKI vs Eurofighter Typhoon la exercitiul din Inndia.
        „IAF pilots flying Sukhoi Su-30 MKI fighters had a resounding 12-0 scoreline in their favour against Royal Air Force Typhoon jets in Within Visual Range (WVR) dogfighting operations.”
        „Notably, in the exercise where a lone Su-30 was engaged by two Typhoons, the IAF jet emerged the victor ‘shooting’ down both ‘enemy’ jets.”
        https://www.ndtv.com/india-news/indian-air-forces-top-guns-score-wins-in-the-uk-1204336
        MKI vs F15 in exercitiul Cope India 2004, 9-1 pentru MKI:
        https://theaviationist.com/2014/05/02/cope-india-2004-results/
        E just ca lupta reala e diferita de exercitii, dar putem compara pilotii americani sau britanici cu chilotii pakistanezi? Sau F16 Indian cu F15 american sau Eurofighter Typhoon?
        Ce spun indienii si pakistanezii sunt povesti, indienii sustin ca MKI-urile au evadat de AMRAAMurile pakistaneze, iar pakistanezii se laudau ca au doborat un MKI. In realitate n-avem dovezi care sa sustina spusele niciunuia dintre ei.
        Nu putem trage concluzii bazate pe supozitii cand realitatea le contrazice, la fel e si in cazul rachetelor cumparte de indieni.

        • in aceste antrenamentele bilaterale occidentalii merg cu „frâna de mână” trasă adică în mod voit și asumat interzic propriilor piloti anumite proceduri pentru ai solicita la maxim si pentru a mari gradul de dificultate pentru acestia.
          la fel cum mourinho isi impartea lotul in doua echipe dezechilibrate ca valoare si numeric pentru a simula conditii dificile ce pot intervenii in timpul meciurilor(accidentari,eliminari) astfel incat jucatorii sa poate performa si in conditii speciale.

          • De exemplu, F 15 americane nu si-au folosit radrul, razboiul electronic. In privinta ET si eu am cazut in capcana, indienii s-au comportat ca niste tigani, laudandu-se, pana cand Royal Air Forces le-a aratat obrazul. S-au cumintit brusc…

            In aceste exrercitii indienii au fost favorizati…

            • George, eu mai sus scrisesem ca tind sa consider Rafale egal cu MKI-ul totodata si Typhoonul, europenele fiind oarecum similare ca performante daca nu o fi putin mai bun Typhoonul decat Rafale si nu vroiam sa intram in detalii unde riscam sa ajungem la o concluzie puerila ca Rafale ar fi superior MKI-ului pentru simplul fapt ca are mai multi pixeli pe display..
              Despre MKI vs Eurofighter Typhoon ai scris-o si tu in articol, o spun indienii cu gura pana la urechi si se mandresc cu asta.
              https://www.rumaniamilitary.ro/suhoi-30mki-vs-eurofighter-12-0
              Englezii, binenteles au gasit o scuza cum era si normal afirmand ca rezultatele nu au fost chiar cum sustin indienii, fara sa dea cifre oficiale care sa infirme spusele indienilor, gen, ba baieti, nu a fost chiar 12-0 a fost 12-6 sau chiar egal. Sa confrimi ca ai luat bataie si ca i-ai lasat pe indieni sa castige, cand aia au fost colonie britanica, e cel putin penibil.
              Legat de F15 vs MKI aceeasi poveste, nici indienii nu aveau sistemele EW pornite:
              Americanii stiau ceva ceva despre Su-uri cu mult inaintea exercitiilor cu indienii, o spune un analist de-al lor.
              „Since 1992 the Pentagon has known that in a close-in dogfight the Su-27 would smear the F-15. That year Russian Sukhois came to Langley AFB and showed us their stuff. What we appear to be learning from the recent exercise with India is that Russian radar, weapons and more importantly, tactics, have all reached a level in which the F-15 is on the verge of being outclassed in the long-range engagement as well,” stated Fisher.”
              https://www.newsmax.com/pre-2008/new-chinese-jets-superior/2004/05/26/id/679717/
              Doar ca F15 a luat o bataie usturatoare de doua ori, nu o data. Prima oara 9-1 a doua oara, „In 10-odd one-on-one engagements against USAF jets such as the F-15 and F-16, none of the Sukhois were even close to being shot down.” si, ca sa fie situatia si mai penibila, un ofiter american a iesit sa spuna ca indienii de fapt au avioane proaste, ca nu-s fiabile, ca motoarele nu-s bune etc, mai ca sustinea ca abia reuseau sa decoleze. Serios?
              https://www.youtube.com/watch?v=WKEa-R37PeU
              In primul rand ala nici nu cunostea ce motoare au indienii pe Suhoi? Pentru declaratiile lui absolut senzationale, care au sters total rusinea infrangerii, binenteles ca a fost promovat, si mai departe a ramas mitul ca Suhoaiele sunt foarte, foarte slabute abia daca reusesc sa zboare, ce sa mai spunem de victorii. Mai spune tot dumnealui ca indienii erau atat de prosti incat aveau un rate mare de friendly fire. Pai nu o fi auzit rusii de IFF, nu stiau indienii sa-l foloseasca sau ofiteru lu peste’ nu avea idee ca exista si „identification friend or foe” in aviatie?
              Radar oprit? Pai americanii se plangeau ca nu au AESA ci doar PESA pe cand indienii erau restrictionati sa aiba radarul pornit sa nu dezvaluie frecventele radarului, si era tot PESA, la fel ca al F15. Multi scot la inaintare victoriile aeriene avute de F15. Pai in fata cui a avut aceste victorii? In fata unor Mig21 monkey? Mig 23 monkey? Mirage F1? Mig29 sarbesti defecte?
              https://migflug.com/jetflights/mcdonnell-douglas-f-15-vs-sukhoi-su-27/
              Bune victorii, aproximtiv identice cu comparatia Suhoaielor din siria care se luptau cu Toyota Hilux. Aceeasi gandire se aplica in toate domeniile, unde se pare ca miturile online bat mereu realitatea si nu invers, chiar si acolo unde edge-ul este vizibil cu ochiul liber si de ‘necunoscatori’. Tipic. Asta mi se pare mie un fel de ‘informational warfare’.
              Intrebare retorica, daca toate astea s-au intamplat cu un monkey model, ce rahat turcesc ar face astia daca ar da nas in nas cu ultimele modele de Su35S-uri, Su57 sau Mig31?
              Cum putem noi lua o sursa ca aia din acest articol ‘vor introduce pe scara larga racheta aer-aer ASRAAM in locul omoloagei sale rusesti Vympel R-73’ de buna, desi e scrisa probabil de niste copii cand realitatea este cu totul alta, si sa ignoram sau infirmam niste declaratii oficiale sustinute de pilotii IAF despre victoriile lor?

              • In lumea reala, F-15 nu ajunge sa lupte de aproape, in dogfight cu SU-30. E conceput ca o platforma rapida si cu plafon mare pentru arme cu bataie medie si lunga.
                Radarele si avionica occidentala este in general cu o generatie in fata celei rusesti sau chinezesti. Exista si surprize, dar media e pe acolo.
                Su-27/30/35 este o platforma superba din punct de vedere aerodinamic si acrobatic si are atuurile sale, insa la partea de radar si sisteme de arme nu poate fi comparat cu F-15 decat pe hartie. Multe dintre capacitatile sistemelor rusesti sunt in practica inferioare a ce scrie pe hartie, si in unele cazuri cu probleme de fiabilitate.

                Asta ar fi una dintre explicatiile faptului ca Su-30 (a carui avionica e déjà cam invechita) a fost tinut la distanta in paruiala paki-indiana, posibil chiar F-16 cu AMRAAM sa fi fost cel care i-a impus distanta de siguranta. In schimb indienii au avut incredere in Mirage2000 si au supralicitat putin cu MIG-21 Bison, poate si din cauza faptului ca asa s-au sincronizat actiunile si MIG-urile au fost prinse de nevoie in lupta.

                Poate indienii tin deoparte SU-30 tocmai pentru valoarea pe care ar avea-o prin modernizare, poate chiar cu sisteme isreliene sau occidentale… Deocamdata s-au dus la rusi pentru discutii.
                https://economictimes.indiatimes.com/news/defence/india-aims-to-export-sukhoi-upgrade/articleshow/70746927.cms
                https://zeenews.india.com/india/iaf-plans-to-upgrade-and-make-sukhoi-su-30-mki-more-lethal-with-russias-help-2221518.html

                • Suhoiurile indiene au avionica occidentala (franceza , daca nu ma insel , displayuri de la sextant avionics ..sau asemanator si alte chestii ..nu seamana cu su27 sm-urile rusesti , care ar fi similarul lor..au fost facute „la cererea clientului” )
                  Ca or trebui modernizate ..poate
                  Pastrau radarul si irst-ul original

              • Americanii radar PESA? Care, APG 63? Astaxe radar PESA sau un radar Doppler clasic?Ca asta aveau F15C de la baza din Alaska participante la Cope India 2004 cand au scos indienii scorul ala. Scorul ala de maidan are niste explicatii obiective care tin de tacticile folosite, experienta pilotilor -se baga sub pres faptul ca americanii si in 2004 si in 2005 au trimis de la bazele din Alaska si Kadena piloti relativ cruzi ca pregatire ceea ce nu era cazul la indieni care au venit cu crema. Nu spui nici faptul ca in 2004 scorul a fost dat nu atat de capacitatile extraordinare ale lui Su 30 MKI cat de jammerele israeliene de pe Bison combinate cu HMD ul pentru lupta de aproape , casti pe care pilotii americani participanti nu le aveau la acel moment in ciuda a ce spun unii. Lasam deoparte faptul ca la cererea indienilor nu s-a putut folosi aportul AMRAAM deoarece ROE nu permiteau lupta BVR. Nu mai spun ca dupa Red Flag 2008 indienii cam scheunau iar presa rusa le tinea isonul ( cine altcineva). Revenind la Cope India se mai baga sub pres faptul ca in conformitate cu ac3leasi reguli de angajament confruntarile s-au desfasurat cu un raport de de forte de 3 la 1 in defavoarea americanilor si nu a fost vorba de o confruntare exclusiva cu Su30 ci cu un mix de Su30-Bison care foloseau din plin tehnica de razboi electronic israeliana.Nu mai vorbesc de lipsa de fair play a indienilor .Au cerut conditii care ii avantajau in RoE dupa care s-au umflat in pene. Lasa-ma cu stangaciile lui Fornof cu toate ca nu tot ce zice acolo este gresit.

              • Chestia asta cu monkey model …mie mi se pare un fel de legenda urbana
                Nu cred sa existe asa ceva ..ci sunt modele lipsite de anumite chestii esentiale ce erau disponibile numai ptr cei din cercul mic al pactului gen iff si alte chestii sensibile sau pe la sistemele cu intensificare a luminii la blindate
                Performantele rachetelor rusesti ..poate unii le subestimeaza , dar nici nu sunt cum le prezinta ei
                In alta ordine de idei o racheta are o anvelopa de zbor unde ” interceptarea” unei tinte e optima ..si nu numai din motive ce tin de dinamica rachetei , sau de conditiile platformei de lansare
                Per general avioanele „americanilor” au fost mai omogene ..luate in ansamblu , de la avionica , sistem de arme …etc
                Daca ar da nas in nas cu vreun model de mig 31 …si su 35 ..probabil ar fi jos suhoiul inainte sa realizeze ce l-a dat jos
                Legat ce spuneai de toate clasele din marea neagra ale rusilor …cat de eficient poate fi un khashtan din ala cand or sa traga americanii cu vreun standard in ei ???…ca nu trag doar cu harpoon si tomahawk

                • Nu e bascalie, in razboiul din „73, arabii au primit niste rachete aer-aer vai mama lor si evreii au sters cu ei pe jos. Monky modeles exista si sunt bine-merci si astazi…

                  • Eu raman la ideea mea vis-a-vis de monkey model
                    Rusii au vandut peste tot tehnica cu componente lipsa sau cu unele limitari pe unele componente
                    Chestia cu monkey model e un fel de legenda urbana ca sa induca ideea ca vezi daca ..aveau unele limitari si au avut pierderi datorita acestor factori , ceea ce au rusii nu sufera de asta si in teorie ..sunt mai bune
                    Si ma duce la ideea ..la ce au facut israielienii( fiindca pot) ..cu tehnica ruseasca
                    Suhoiul indian la unele caracteristici ..in teorie sta mai bine decat omologul rusesc , pe motive ca la electronica „de bord” ..rusii nu pixelau( cum spune@ Claudiu D ) atat de mult bordul…si indienii au inlocuit ce nu corespundea cu ce au vrut ei ( poti lua drept exemplu mig-ul nostru 29 sniperizat …vandut de rusi cu downgrade la radar …noi pastrand radarul si ce mai avea , dar adus la un standard superior doar si ptr ca avionica si sistemul hotas aduceau un plus)
                    Rusii nu ar pune pe aparatele lor vreun rwr ..sau cine stie ceaparat de lupta electronica de frica vreunui bug sau ceva ..de asta pastreaza unele chestii ..pe care cu toate ca nu le au la un nivel comparabil cu altii ..prefera sa le faca ei
                    In razboaiele arabo israeliene ..israelienii i-au batut fara drept de apel ..prin determinare si pregatire a pilotilor …amen de superioritatea f15 si f16 fata de ce aveau arabetii la timpul ala si sa nu aduca unii in discutie ca mig-ul 21 al indienilor ..sau mai ce …ptr ca in epoca mig-ul avea un radar ce de-abia descoperea o cisterna in fata sa si „ghida” o racheta
                    Acolo a contat situatia tactica , cunoasterea ei samd
                    Fetisul pilotilor romani fata de mig ..si de unele chestii ” made in urss” e de inteles ..pe astea s-au format
                    Nu am un fetis special ptr aparatele americane , cele frantuzesti s-au descurcat onorabil mai peste tot
                    In lupte in zona vizuala ..ca tot mentioneaza @Claudiu D ..ca se induce ideea ca f16 e mai bun ..f16 se descurca mai bine decat f15 ..cu toate astea multi piloti prefera f15( din cei ce le piloteaza ..nu sunt multi sa aiba onoarea de a putea zbura si compara mai multe tipuri de aparate ..chiar si din aceeasi tabara)
                    La nivel de avionica rusii au ajuns la nivel sigur cu su 35
                    Intr- un istoric al familiei su 27 …suhoiurile 30 (27 sm si cum le mai numesc la rusi) au servit ca un fel de banc de probe si ptr a tine fabrica pe linia de plutire in epoca respectiva ( asa ca eu pun pe un nivel inferior omoloagele rusesti fata de cele indiene sau algeriene , etc)
                    Fara a lua in calcul nivelul de pregatire si „organigrama” ce tine de modul de folosire in lupta a aparatelor ..care sigur e superioara la rusi
                    La cope india ..nu stiu ce o fi fost , cert e ca pe la testari la ef ” bate” felinarul , radarul aproape de 400 km …sunt chestii ce le mai citeam in presa pe aici , alea cum sunt observatorul militar pe la noi ..cum era chestia cu fregata aegis ..care fiind o varianta downgradata a sistemului montat pe arleigh burke descoperea aparate deasupra zaragozei ..undeva la peste 500 km in interiorul teritoriului( probabil de asta ii supara tare pe rusi prezenta lor prin marea neagra ..ptr ca din port din constanta „vad” in crimeea tot ce pleaca spre siria)
                    Sau cum ca leopardul nemtesc ajungea sa mearga cu peste 70 km la ora prin teren accidentat( peste ce scrie in brosuri ..drept viteza maxima)
                    La fel chestia cu manevrabilitatea e relativa ..un aparat cu tractiune vectoriala e mai controlabil la viteze mici , normal cand se trece peste 500 km la ora sa ii spunem aerul ce trece peste suprafetele de comanda , daca ai un aparat bun te face sa atingi factor de suprasarcina maxim foarte rapid si in bucle cu raza mare , nu in viraje stranse
                    Rezultatele di exercitii pot fi edificatoare intr-o anumita masura , nu ai stres de lupta , determinarea e alta ..ma refer la angajamentele in raza vizuala , care se succed mai rapid ..comparativ cu bvr-ul ..unde practic lupta „masina” ..pilotul doar se uita pe aparate
                    Eu nu sunt de parere ca su27 si derivatele sale pe partea de lupta aeriana sunt mai proaste ca si performanta aparatului (viteza , manevrabilitate , etc)..sau de performantele radarului …dar sunt de parere ca nu sunt la acelasi nivel cand vorbim de fiabilitatea si durabilitatea motoarelor , sau de arhitectura avionicii in general si au fost cu un pas in urma cu ce au avut americanii de top in momentul respectiv
                    Sa fim corecti ..ce au mai bun americanii acum e f22 …ar putea „umple curtea” usaf-ului cu silent eagle si altele…ce ar pune restul in teren?????
                    Ajungem si la una din concluzii ..normal se lupta cu ce ai in zona respectiva , la momentul respectiv …nu se ascund aparatele de frica a ceva
                    Si mig 23 a doborat f16 ..imi pare ca tot prin zona , normal nu as considera mig-ul 23 peste
                    Acum , intrebarea ar fi t72ural la noi si mig29 erau monkey model

      • George, intreaba-i pe Motanu si Miclos ref la R 73, nu exista comparatie intre R 73 si T 55, T 55 e depasit din anii 70, R 73 e cu totul altceva
        Repet, Su-30 n-a fost tinut la adapost, au fost 4 aparate in escorta Mirageurilor.
        Mig 29 e alta poveste, n-a rupt gura targului, desi a avut tehnologie inovativa la timpul lui.

  8. Sincer nu stiu cat de buna este R 73 (n-o consider o racheta slaba), doar ca este batrana, din punct de vedere tehnic.
    PS Din cate stiu eu Mirage-urile au atacat la joasa altitudine, fara escorta directa, Su 30MKi au patrulat in interiorul teritoriului indian, dar s-ar putea sa ma insel.
    Cert este ca la bataie a iesit MiG 21.

    • Cand a fost razboiul din Kargil pakistanezii nu au scos F-16, ci F-7 din motive tactice si pt ca nu erau toate operationale, americanii nu le mai dadeau piese.
      Probabil de-asta tin in zona Mig-21, contrabalansare la F-7 si Mirage 5si e si mai ieftin
      La granita chineza au in schimb Su-30 si au incins si-acolo o miuta anul asta cu J-10 chinezesti, dar fiecare pe partea lui a gardului

      • Hai sa revenim la R 73, ca vaz ca nu ma lasi in pace 🙂 , nu comentez actuala varianta a rachetei, dar ce avem noi – daca mai sunt operationale dupa 30 de ani – sunt batrane si n-ar trebiui sa mai fie operationale – sunt analoage (adica ne-digitale) cu o slaba capacitate de a procesa semnalului, ok la vremea lor.
        Fata de R 73 romanesti, R 550 Matra Magic este superioara. R 73 romanesti au fost si ele integrate sa fie folosite cu ajutorul sistemului de orientare de pe casca pilotului, problema este ca pierd tinta destul de usor. Pe Campia sunt folosite Ptyhon 3, pe Borcea R 550 carora li s-a prelungit resursa, nu stiu daca R 73 mai sunt operationale, in mod normal n-ar trebui sa mai fie si oricum nu sunt peste cele doua: Python 3 si Matra.

        MiG 21 nu prea poate face aparare in fata Mirgae 5 pe motiv de altitudine si viteza, adica „21 este la baza un interceptor de mare viteza, Mirage 5 este o versiune a Mirage 3 dedicat atacului la sol. MiG 21 nu se prea descurca la altitudini joase (pierde foarte rapid energie) asa cum am vazut in conflictul egipteano-israelian din 1973. Doar noi am avut o varianta de atac la sol, MiG 21 Lancer A, o, bascalie de idee, sa faci aer-sol cu interceptorul…

        Su 30 la granita chineza este foarte ok, chinezii ii pot opune sau Su 30 in varianta lor sau clone chinezesti de Suhoi 27/30, sau J 10 care are tot tehnoloie ruseasca copiata de ceainizi. Adica, acolo, chiar este in elementul sau, fata-n fata cu fratii lui gemeni, fata-n fata cu rachete aer-aer rusesti/clone chinezesti, sisteme de razboi electronic similare.

        MiG 21 este folosit in continuare de India pe motive de costuri, foarte ieftin fata de restul flotei, nu au altceva sa puna in loc si au preferat sa riste un „21 decat un Suhoi 30, ideea este ca au considerat ca exista un risc care nu merita asumat, sau poate le-au tinut doar in aparare.

        • Repet, ii gasesti si pe Motanu si pe Miclos pe FB, intreaba-i pe ei direct, George, care dintre cele 3 e preferata.si din ce motive
          Sunt si Comandanti care au pus bazele scolii romanesti de vanatoare, cred ca e cazul sa-i spunem asa si poti sa le ceri feedback
          Eu nu sunt din Fortele Aeriene, deci poate sunt obiectiv
          Astept critici despre ForteleTerestre 😀

          • Ceva critici la gramada 🙂 :https://www.rumaniamilitary.ro/la-capitolul-inzestrare

            Problema, in cazul militarilor nostri, este relativ simpla si observata de mine personal in toate categoriile de forte, la toate nivelurile: prea-slavesc tehnica sovietica, uneori cu argumente puerile (de aici si exemplul meu cu T 55).
            De exemplu: MiG 21este un aparat foarte bun, F 16 o „chestie” vai mama ei, T 55 un tanc foarte bun, astea occidentale asa-si-asa si pot continua cu artileria, radare si absolut tot ce-ti poate trece prin cap.
            Cand ajungi la o discutie pe baza de argumente se uita urat la tine si se ajunge invariabil la „eu stiu mai bine, sunt profesionist”, desi ii pui in fata caracteristiciile tehnice date de producatorul si-i intrebi cum poate o racheta cu raza operationala de 15km, sa identifice si sa loveasca o tinta la 30? Domne… pur si simplu poate! Sau cum poate IAR 99 sa atace la sol, cu tunul de bord containerizat, o tinta in miscare cand la tragere vibreaza tot avionul si imprastierea la tinta este una… remarcabila?

            Pe cale de consecinta am invatat sa-i evit pe militarii nostri (pilotii de MiG 21 iti povestesc si acum cum au facut ei instructie cu F 15, desi a fost vorba de o golanie acolo, in realitate nici nu apucau sa decoleze, incalcand anvelopa de zbor si planul exercitiului) si sa ma duc la ingineri, la cei care discuta pe baza de cifre, partea tehnica, puterea radarului, rezistenta la bruiaj etc.

            R 73 romanesti au probleme serioase in a „sta” pe tinta dupa ce se face achizitia acesteia, sunt analoage (au o putere de procesare a semnalului foarte scazuta, o rezistenta la contramasuri „vestita” tocmai datorita puterii de procesare foarte slabe si peste toate cele sunt expirate dracului de mult, nici numai ai curaj sa le lansezi…

            Datorita celor de mai sus prefer si am mai multa incredere in opinia argumentata a unor ingineri specialisti in asa ceva decat a pilotilor nostri, piloti despre care prefer sa nu discut.

            • Nu stiu cu ce piloti sau tehnici ai discutat tu, cei pe care ii stiu eu nu sunt in stilul pomenit de tine.
              In orice categorie de forte sunt si capete seci, am intalnit filme intregi cu de-astia.
              Dar pe langa astia sunt si multi baieti pe meserie.
              Nu cred ca Sharky,Misha, Karadeniz si ceilalti baieti care comenteaza au preamarit aici la voi tehnica ”uzata fizic si moral”, nici pe aia sovietica, nici pe aia romaneasca.
              Primii care au criticat si critica tehnica veche au fost si sunt militarii, au facut-o inclusiv online cu mult timp inainte sa apara blogurile militare specializate.
              N-am auzit niciodata de la vreun tanchist sau pilot sa sustina ca T 55 e peste Leo 2 sau Mig 21 e peste F 16. Nici macar odata

            • Nea George, imi permit sa ma bag si eu putin in discutia asta. Referitor la tehnici si MiG-21 vs F-16, am asistat si eu la discutii de gen. Faza e ca cei care lauda MiG-ul sunt cei batrini care surubaresc la el de o viata, si stiu ce au de facut „dupa ureche”. De par examplu, decoleaza un MiG, se intoarce maistrul, il asculta si zice:
              -Da, nu e strins bine surubul x, cind aterizeaza trebuie verificat.
              La F-16 nu merge asa, sunt proceduri stricte, vine avionul, tehnicul scoate handbook-ul si vede ” dupa „n”ore de zbor trebuie verificate ansamblurile x,y si z, si inlocuite piesele w si z. Punct!
              S-a terminat discutia, chiar daca testarea si verificarea arata ca nu exista nici o defectiune,
              Partile respective se inlocuiesc. De asta sunt portughezii si americanii aici, sa se asigure ca totul e facut ca la carte, si din cauza asta apar stiri ca se „canibalizeaza”.
              Tot din cauza asta F-16 e „cîh” si MiG-21 e „the sh!t”.
              Intotdeauna conteaza cu cine vorbesti, si daca intrebi vreun colonel birocrat de la iesirea din școală o sa primesti niste raspunsuri de te crucesti.
              Parerea mea, hic…

              • Asa-i nea Sharky, doar ca au am avut astfel de experiente cu ofiteri de comanda, cu multa experienta, nu cu birocrati care nu stiu sa tina un PM in mana. Cu ofiteri cu adevarat respectabili din toate punctele de vedere, oameni toba de carte.
                Referitor la R 73 fac verificari si o sa scriu ce voi afla.

                • Nea George, no offence, dar n-ai idee câți ofițeri de comandă care habar n-aveau ce, sau pe cine comandă, am văzut la viața mea. 😉
                  P.S. cine ți-a spus că pe Borcea se folosește R-73 e pe lîngă. Total! 😉
                  Gîndește puțin și o să-mi dai dreptate. Garantat 100%.
                  Părerea mea, hîc…

  9. Marius, in lumea reala avioanele pot avea ambele tipuri de confruntari, BVR si WVR, altfel ar fi fost scoase din dotare si rachetele WVR si tunurile. pana si ultimele generatii de avioane sofisticate cum ar fi F35 au vectori WVR si tunuri.
    Radarele occidentale sunt cu un pas inaintea celor rusesti doar prin mass media de propaganda. E de ajuns sa comparam N036 Byelka cu AN/APG-81 / AN/APG-77 sau Zhuk-AM cu AN/APG-79 la performante si specificatii sa vedem ca ne da cu virgula si contrazice afirmatia ta. Si nu doar la radarele aeriene dar si cele terestre e valabil acelasi lucru. De fapt e universal valabil.
    La avionica generala, intradevar, americanii, europenii si israelienii sunt mai ok, de asta explicam mai sus ca intrand in detalii o sa atribuim performantele unui avion numarului de pixeli de pe ecran si numarului de culori de pe HUD, nu aparatului in sine per ansamblu. Nu sunt doar rusii care au demonstrat ca specificatile din manual nu prea au de a face cu realul ci si americanii, chinezii, britanicii, asta se inampla peste tot, la toti, diferenta e ca unii reusesc sa ascunda mai bine gunoiul sub pres cu ajutorul media. Singurii care nu exagereaza cu supraestimarea sunt italienii, nemtii si francezii.
    Anla’shok, o bataie atat de decisiva nu o poti pune pe seama favorizarii indienilor, sau a luptei EW, nu pot crede ca indienii s-au duelat cu EW-urile pornite iar americanii nu au stiut sau banuiau ei ceva dar nu au facut nimic, doar dadeau din buze, e absurd. I-ar fi penalizat sau ar fi repetat simularile. Dar au fost doua exercitii la cativa ani diferenta cu aceleasi scoruri, de ce la al doilea nu au interzis total folosirea jammerelor? Daca la primul au avut piloti slabi, la al doilea la fel? Vroiau neaparat sa ia umilinta? Nu voi putea considera niciodata pilotii indieni fiind superiori celor americani la tactica, americanii avand atat experienta in lupta cat si o scolarizare mai buna. Colonelu’ din video face o propaganda slabuta si ieftina de tot, incercand sa arunce cu noroi in indieni si sa motiveze intr-un fel bataia luata. El sau oricare alt jurnalist de duzina care scrie despre minunea tehnologica americana in mod constant zi de zi, fara a avea macar habar de subiect sau realitate, este fix acelasi lucru, propaganda ieftina.
    Niko, monkey model nu e un mit, el exista la tote categoriile de arme de export rusesti. Incepand cu tancuri pana la ultimele rachete, toate au o varianta de export care este inferioara dpdv al caracteristicilor fata de cele pentru uz propriu. Su30MKI este un avion customizat la cererea clientului indian, si-a pus pe el toate echipamentele dorite, dar ce e mai important, radarul si IRST-ul sunt cele rusesti. Initial, indienii doreau sa schimbe si computerul de comanda al radarului cu unul indigen, nici american nici israelian, bazat pe algoritmi proprii dar pentru ca aveau dificultati au ramas tot la cel rusesc o perioada pana le-a iesit indigenul.
    Uite asa ajungem sa terminam de numarat pixelii de pe monitor si culorile pe HUD. Repet, avionica occidentala este mai ok, dar avionul per ansamblu nu consta doar in asta, diferentele nefiind atat de mari, iar factorul decisiv este tot ansamblul luat ca un intreg, nu pe bucati, iar rezultatele vorbesc.
    Referitor la intrebarea ta despre lupta navala, un Kashtan poate fi cel putin la fel de eficient impotriva unui SM 6 pe cat poate fi un SeaRam aparandu-se de un Oniks sau FortM. Orice racheta antiaeriana poate lovi tinte aflate atat in aer cat si pe mare sau la sol daca aceasta este detectata si incadrata pe radar. Problema cu rachetele antiaeriene e ca au un cap de lupta cu fragmentatie si nu ar produce pagube semnificative unei nave serioase iar pentru a fi scufundata sau avariata complet ar fi nevoie de un numar semnificativ de vectori. O racheta anti nava trebuie sa aiba o incarcatura de tip HE cat mai mare eventual cu un cap de tip AP pentru a putea face de una singura pagube serioase unui vas de dimensiuni mari.
    Cred ca voi incercati sa transmiteti ca F16 pakistanez este mai bun decat Su30MKI indian, ceea ce nu pot crede, de asta am insistat cu acele rezultate la simulari care arata ca MKI a invins luptatori mai grei decat acele F16 pakistaneze. Trecand peste astea, specificatiile de zbor si radarul MKI-ului sunt peste F16 pak si in plus are IRST. Toate astea ar trebui sa fie mai grele decat presupunerea ca au tinut MKI-ul sub plapuma de frica Fului, si au trimis Mig21 la inaintare ca ar fi mai bune decat suhoaiele, pe care ei insasi le considera mai slabe decat Su30.
    Probabil ca in mintea lor, vazand ca Migurile inca mai duc si au avut rezultate bune, au considerat ca ar fi egale cu pakistanezele, dar au vazut cu ochii lor cum sta treaba.

    • @Claudiu la Cope India radarul a contat in masura in care detecta apropierea formatiei inamice. Acolo vechiul APG 63 de pe F15 a fost bruiat copios de jammerele de pe Bison astfel ca americanii detectau prea tarziu venirea indienilor pentru WVR. Pe langa asta HMD-ul de pe aparatele indiene a facut diferenta pe cand americanii nu aveau asa ceva pe avioanele lor. Diferenta a mai fost facuta si de tactici, experienta pilotilor nu doar de tehnica. Scorul se mai explica simplu si prin avantajul castilor cu display care orientau capetele de lupta ale rachetelor in directia in care privea pilotul fapt care usura incadrarea tintei pentru pilotii indieni pentru ca acestia nu mai erau obligati sa pozitioneze botul propriului avion in coada adversarului. Asta elimina din timpul si manevrele necesare ochirii. Ceea ce americanii participanti nu au avut atunci.

    • Referitor la intrebarea ta cu pilotii, nu am zis slabi ci cruzi, fara prea multa experienta. Da asa erau atat cei de pe F15 de la baza din Alaska cat si cei de pe F16 de la baza Kadena. Cand la Red Flag in 2008 indienii au luat-o pe cocoasa dupa ce a trebuit sa accepte restrictii similare cu cele de la Cope India au inceput sa miorlaie desi conform unor surse scorul ar fi fost cam la 3 la 1 in favoare americanilor. Pai daca ce spune Fornof este propaganda, ce spune presa indiana secondata de unele publicatii ruse dupa Red Flag 2008 ce este(desi nu stiu care era treaba rusilor ca nu ii bagase nimeni in seama).
      Iar treaba cu EF pute de la o posta pentru ca dupa indienii s-au umflat in pene cu scorul s-a aflat ca la RoE au fost facute dupa rugamintile indienilor si cand britanicii au inceput sa dea detalii brusc indienii au amutit.

      • Anlashok si britanicii ce au spus, cat a fost scorul? a fost macar egal? Eu peste tot pe unde am cautat am gasit infrangerea dureroasa a britanicilor cu 12-0 si multe scuze, da nu alt scor. Nu stiu de unde ai scos-o tu pe aia cu jammingul, sau pe unde ai vazut tu detalii de astea care sunt de fapt alte scuze de ale lor, ce spun ofiterii, pilotii si presa intrnationala e ca indienii au avut victorii cu scoruri de maidan impotriva avioanelor cu cele mai colorate displayuri. Restul e poveste. Ce sustii tu acolo nu pot crede, in majoritatea surselor am gasit detaliile pe care le-am enumerat. Sa consideram ca a fost egal in toate simularile, ca nici nu ma intereseaza in mod direct deznodamantul lor ci doar ca argument la paralele facute pe aici si concluziile trase in pripa pe baza unor presupuneri si nu pe baza faptelor.
        Pe topicul asta sunt de fapt mai multe idei si toate se bat cap in cap. Prima e ca MKI-urile sunt inferioare F16, a doua ca avioanele rusesti sunt cu o generatie mai inapoiate celor occidentale, a treia ca un Suhoi 57 poate fi dat jos de avioane vestice fara sa stie ce l-a doborat, a patra ca indienii nu mai vor rachete rusesti ca nu-s bune, a cincea…ma opresc aici.
        Tu practic cu faptul ca F15-urile au luat bataie pentru ca radarul MKI-ului era mai bun decat al F15-ului, lucru confirmat si de specificatiile radarelor (dar totusi ele erau oprite) contrazice ce se spune precum ca avioanele sunt sunt o generatie in urma celor americane, de fapt situatia ar sta invers, daca judecam dupa argumentele tale si analizand cifrele disponibile, iar daca e sa fie chiat si egale nu au cum sa fie doborate fara sa stie cine a tras. Am ametit de la numarat pixelii..

        • Un lucru ai inteles corect din ce am spus anume ca radarele de pe avioanele americane trimise la Cope India in 2004 erau inferioare celor de pe Su MKI. Erau vechile AN/APG 63 cu un upgrade de PSP facut pe la sfarsitul anilor 80. Nici macar versiunea (v1) nu erau. In rest ai inteles ce ti-a convenit. Pe langa asta mixul de tactici si experinta superioara a pilotilor indieni si-a spus cuvantul. Red Flag 2008 a aratat ca americanii si-au invatat lectia. Ce au spus britanicii cauta pe net am mai purtat discutiile astea periodic cu participanti pe forum care isi imaginau ca au venit cu ceva nou si-s satul sa caut din nou linkurile cu ce am citit sa le postez a nu stiu cata oara. Despre eficienta reala a tehnicii rusesti vs tehnica de top americana vezi cazul Deir el Zor. S-a intamplat la limita bulei A2/D2 rusesti si a fost un exemplu de coordonare intre specialii americani, artilerie, elicoptere Apache si AC130 Herc. Si asta in conditiile prezentei bruiajului activ al extraordinarei tehnici rusesti si care in prospecte bate la scor de maidan tehnica americana. Doar ca acolo n-au putut. Asa ca vezi tu
          exercitiile astea cu scor de maidan sunt cam mincinoase in relatie cu realitatea campului de lupta.

        • Citind postarile tale imi dau seama de un lucru: gandesti ca si indienii, adica iei niste jocuri cu reguli facute sa dea bine unul din participanti de bune cand compari capabilitatile reale ale unor aparate/piloti. Asa cum ai zis si tu indienii chiar or fi crezut ca rezultatele din jocurile alea reflecta realitatea. Si ca de obicei realitatea „is a bitch” si le-a cam tras-o peste fata sa ii aduca in simtiri. Restul sunt doar propaganda.

          O intrebare: daca ai fi pilot in ce ai vrea sa fii intr-o confruntare in care iti pui viata la bataie pe bune : intr-un MKI sau intr-un F15(macar varianta E a anilor „80-„90, ca totusi MKI si-a facut intrarea in 2000+)/Eurofighter/Rafale (am adaugat si europenele ca sa nu o dam in americanisme ;p ) ?

          • Anlashok fiecare intelege ce vrea, cum de altfel si tu ai inteles ce ti-a convenit din articolele pe subiect. Desi astia spun alta poveste decat a ta, te cred pe cuvant.
            https://theaviationist.com/2014/06/18/su-30-beat-f-15-everytime/
            https://theaviationist.com/2014/05/02/cope-india-2004-results/
            Daca va uitati amandoi atent la afirmatiile mele de mai sus am scris ca realitatea nu e la fel cu simularile si le-am dat doar ca exemplu. Totul a plecat de la ideea ca indienii au tinut MKI-urile la adapost de teama F16, pe baza presupunerilor? Daca e sa comparam capabilitatile MKI-ului cu F16 pakistanez, radar, IRST si manevrabilitate, vom putea observa lejer ca il bate pe F16 si pe hartie. In aer MKI-ul teoretic are mai multe sanse datorita sistemelor enumerate si cum spun si astia prin presa MKI-ul desi invechit ca avionica si nemodernizat, isi poate face treaba cu bine. Diferenta dintre specificatiile pe hartie si realitate o vor face pilotii, la fel cu ati mentionat si voi.
            Io, ca sa iti raspund la intrebare, sincer nu as vrea sa fiu in nici una din vechiturile alea. Prefer oricare alt avion de ultima generatie, fie el american, rusesc sau european, mai putin chinezesc sau din alte tari.
            Cred ca s-a discutat aici subiectul mai intens decat indienii..

            • Pai ti-ai pus vreodata problema ca putirinta Suhoiului nu-i chiar ca in prospecte si in exercitii „botezate”? Tu vii cu pretentia ca datele din prospecte sunt 100 % reale. Ori nu-i chiar asa. Incidentul cu Pakistanul a avut 2 faze, prima este atacul cu Mirage si Su30 la acoperire si faza a 2-a cu raspunsul Pakistanului in care Su 30 a fost spectator la o distanta sigura. S- a remarcat doar prin faptul ca ar fi ratat un AMRAAM. La bataie au trimis Bisonul. Ala care in acelasi mix cu Su 30 facea scoruri de maidan cu F15&F16 la Cope India. Numai ca aici mixul cu extraordinarul Su30 nu a mai functionat. Acelasi avion batut cu scor de maidan la Cope India 2005 adica F16 a inregistrat un kill real si 0 . O sa-mi mai spui acum ca asa ceva nu exista si ca exercitiile si articolele din The Aviationist sunt realitatea. Daca avionul ala ar fi fost extraordinar ar fi curatat F-urile alea de pe cer cum se laudau indienii ca au facut la Cope India. Numai are niste hibe ascunse cu grija si care ies cand doare mai tare. Avionul asta o fi bun dar nu extraordinar.Si ti-am mai spus nu conteaza doar ce poate avionul , conteaza foarte mult planificarea operatiunilor, tacticile folosite pregatirea pilotilor. Cope India 2004/ 2005 or fi fost un mic soc pt USAF dar lectia a fost deja invatata. Sa-ti mai dau un exemplu. Mig29 romanesc castrat cum era el a doborat intr-un exercitiu WVR un F16 condus de unul din pilotii olandezi de F16 ce inregistrasera victorii contra Mig-urilor 29 sarbesti in razboiul dinn1999 . Mai incoace la Thracian Star Lancerele nostre au dat jos de pe cer tot Mig29 bulgaresti si F16 block 40 americane. Vezi nu doar indienii doboara in exercitii F-uri. La fel Lancerele de la Turda doborau in lupte simulate F15 in primele aplicatii comune( cauta colectia Top Gun de dupa anul 2000). Deci si Mig21 Lancer este un avion extraordinar on par cu Su30 MKI. Am dreptate?

              • Hai sa intreb altfel, de ce credeti voi ca ar fi mai bune F16 pakistaneze decat MKI-urile indiene, de au tinut indienii MKI la adapost? Totusi pakistanezii sustin ca nu au folosit F16 iar indienii spun ca au doborat un F16. E un sir de declaratii mincinoase si o dezinformare totala pe acolo la ei.
                Iar daca specificatiile de pe hartie nu corespunde cu realitatea in majoritatea cazurilor cum am vazut-o chiar recent cu sistemele Patriot din Arabia, cum anume ar trebui sa comparam MKI-ul cu F16 ca sa vedem care ar fi mai bun? Concret.

                • Problema nu este atat ca F-16 ar fi mai bun decat Su 30 cat ar fi cs Suhoiul nu-i chiar atat de bun pe cat se spune. Vreau sa spiun ca ar avea niste probleme probabil punctuale nu generale care i-a determinat pe indieni sa-l tina la fereala. Asta inseamna ca spre deosebire de exercitiile cu scoruri de maidan aici nu mai erau chiar asa siguri de posibilitatile avionului.

                • La modul serios, doua aparate pot fi comparate cand sunt luate in discutie cateva aspecte: raza de deascoperire vs adversar (radar), mijloacele de razboi electronic, rachetele folosite (eficienta acestora vs adversar), raza/ ore de zbor, numarul de rachete etc. Foarte important: numarul de ore acumulat de fiecare pilot in parte, pregatirea pilotiilor pt respectivul tip de misiune, suportul de la sol al misiunii (sau din aer – AWACS), tactica folosita, disciplina pilotilor.

                  In ziua de astazi avionul in sine este o platforma, ceea ce pui pe el conteaza cel mai mult, adica avionica, radarul, razboi electronic, rachete, contramasuri, comunicatii etc. Lupta la vedere (dog-fight) greu sa se ajunga acolo, dar abia atunci conteaza aerodinamica aparatului, supermanevrabilitatea etc. Eu suspectez ca Su 30 MKI ar face fata cu greu unui F 16 A/B aflat in mana unui pilot experimentat. De ce ? Pt ca F 16A/B ar fi superior poate si unui F 15 tot asa cum strict din punctul de vedere al supermanevrabilitatii, un Suhoi 27 clasic s-ar putea sa fie peste F 15, doar ca F 15 nu prea permite unui Su 27 sa se apropie de el.

                  Nu vreau sa imbarlig mintea nimanui si sunt serios, daca studiem modul de angajament (atat cat putem sti) rusi vs americani, observam ca americanii lupta intr-un sistem foarte complex, o plasa enorma din care greu sa scape cineva, rusii sunt mai individualisti.
                  Asta la modul foarte general.

                  • @Claudiu D
                    Desi pe hartie Su30 ar sta mai bine decat F16D Pakistanez, realitatea e ca putem avea surprize oricand de la ei. pe astia ii poti incadra lejer in aceeasi oala cu ciuhabii.
                    „The maximum effective detective range for NO11M Bars (SU-30MKI) to detect F-16C is about 140~160 km. The maximum effective detective range for AN/APG-68 V9 to detect Su-27/30 is about 110~125 km.” spun baietii astia pe aici: http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=30&t=134&start=15
                    Desi radarul MKI-ului este mai bun atat ca performante cat si ca tehnologie (un fel de PESA spre AESA) si dispune IRST destul de bunicel, trebuie sa tinem cont ca avionul per total este o corcitura facuta din bucati ghici de cine..te las pe tine sa ghicesti. Si istoria invata ca indienii nu prea reusesc sa asambleze nici macar arme mai putin sofisticate, ar fi inuman sa avem pretentia ca ei sa fi facut vreo exceptie cu avionul.
                    Ca elemente surprize putem avea:
                    – erori de software datorate componentelor adunate de pe toate meleagurile inclusiv ale lor
                    – defecte cu avionica, adica probleme de interoperabilitate
                    – sa aiba defecte capetele de ghidare de la rachete sau cu rachetele in sine
                    – sa aiba o fiabilitate scazuta a avioaneleor, ele fiind monkey models
                    – etc
                    Cu alte cuvinte pot aparea nenumarate necazuri. Su30MKI nu e aceeasi cu Su30S facut de cioloveci pentru cioloveci sau F16 facut de americani pentru pakistanezi, pentru ca, o spui si tu, americanii sunt oameni mai seriosi si nu trag tepe in halul in care o fac rusii. Se spune ca indienii au fost suparati din cauza faptului ca rachetele R77 nu avea raza pe care le o promisese rusii si dupa istoria ciolovecilor e singurul lucru care mi se pare credibil de la indieni, iar acum io rugat frumos pe rusi (pe banii lor) sa nu mai faca de astea ca nu e frumos..
                    Deci cum ar fi un Suhoi sa-l vada primul pe F16 dar sa nu poata trage ca nu-i merge butonu’, ca nu il vede prea bine display sau ca racheta nu pleaca atunci cand e lansata? E cunoscut si faptul ca au avut probleme cu display-urile avioanelor, o spun ei.
                    Realitatea e pe undeva pe la mijloc, avionul ala ar fi bun daca ar fi cumva mai adunat, nu o strutocamila corcita..iar pilotii ambelor tabere sunt la fel de dobitoci, totul depinde de care va fi mai dobitoc la momentul cu pricina..

              • Rusii au un centru de pregatire pt piloti stil Top Gun,condus de tipul ala care l-a dus cu un aparat de vanatoare pe Putin in Cecenia.
                Au fost cu Su 30 si in State, cand relatiile erau mai bune
                Evident ca aparatele americane sunt mai bune, avionica e mai buna, motoarele mai bune
                Totusi sa nu uitam ce pot face si niste aparate low tech gen Mig-17 vs F 4, care era crema (Vietnam) cand pilotii sunt capabili.
                Ca sa nu mai spun de Mig 15 vs F 86, desi e mai putin relevant, acolo era dogfight pur
                E interesant conflictul dintre Iran si Irak pt a aprecia aparatele, acolo pilotii erau cam la fel, diferenta o facea tehnica

                • Rusii au o organigrama si mod de folosire in lupta pe care il respecta
                  Procedurile si antrenamentul
                  Pleaca tupolevul in misiune si su27(le spun asa generic , indiferent de varianta) il insoteste , ptr ca ptr asta e facut , sa asigure escorta avioanelor importante , nu sa asigure escorta ptr vreun alfa jet
                  Poate ca in zona erau sam-uri sau manpads-uri si nu ar fi riscat sa piarda un aparat important sau mai multe , din aceste motive ..au trimis mig 21
                  Concluzii se pot trage din orice …cert e ca daca nu ai un fond al problemei , bazat pe investigatie amanuntita ..nu poti emite concluzii ce vrei sa fie credibile , nici ce tin de natura hardware-ului folosit ..nici eventuale erori de tactica
                  La „nivel de top” in unitatile rusesti se promova un stil de lupta „la limita” , riscant , se vede asta si din „acrobatiile” de prin interventii ..fie ca vorbim de survolarea cu un su24 la nivelul marii , fie de degajarea unui su 27 dupa controlul vizual al unui avion ..fie de „intimidarea” avioanelor nato
                  Nu putem sti motivele ptr care indienii nu au dorit angajarea a su 30 in lupta
                  Citind prin prospecte , cu toate ca su 30 e „supermanevrier” as crede ca pierde putin din agilitate ( vorbim de prima generatie de turbine vectoriale orientabile intr-un singur plan , la su 35 e altceva fiind deja orientabile in 3 planuri ..si primele erau si mai grele ..canardul e pus ptr a compensa , canard ce nu mai exista la su 35) , comparativ cu f16
                  Nu poti sti nici tactica folosita , poate au trimis la momeala aparatele si tineau su30 in spate ptr a interveni la inaltime , poate nu le-au ridicat simultan , ci le tineau in alerta , poate nu au vrut interventia directa cu su 30 contra f16 ptr ca le lipsea ceva
                  Pe hartie radarul su e superior variantei de f16 a pakistanezilor
                  Totusi …si sa nu fie luata drept concluzie dar oficiali din armata indiana sunt superincantati cu f16 …facut dupa croiala lor , daca il vor adopta , vorbesc la superlativ de el
                  Si ef2000 si f 15 au avut si au la un moment dat variante mai noi de radar , ef si turbine vectoriale ..totusi nu s-au adoptat ptr toata flota ptr ca ..probabil nu se considera necesar , exista informari documentate despre nivelul celorlalti si probabil nu se considera sa aduca un plus investitia ..ce exista fiind suficient
                  Daca ar fi sa fie un decalaj important in defavoarea vesticilor as spune ca in ziua 2 toate aparatele trec prin atelier
                  Exercitiile astea or mai fi si acceptate de unii cu rang superior de prin armatele sua si anglia ptr a justifica ceva upgradari si alocari de fonduri
                  Mai poate fi si faptul ca intr-un exercitiu din asta pilotii , care in cazul indiei ..pot fi elita , lupta simulat cu altii ce vin pe un nivel intermediar de pregatire ..ptr a le ridica nivelul , a ii pregati cu ce are real concurenta ..si cum in ziua de azi totul rasufla usor si se afla ..nu poti calcula ce tip de repercusiune poate sa aiba stirea
                  In caz de conflict real sua sau britanicii ar folosi pilotii cu experienta( probabil unii cu experienta de lupta reala)…sprijiniti de toata masinaria fortelor aeriene ptr a se asigura ca au succes
                  Rationamentele care duc la inlocuirea acestui tip de tehnica in mai toate fortele aeriene din lumea intreaga ..merg putin mai incolo de simplele caracteristici ale aparatelor …sau chiar si a sistemelor de armament ce le insotesc
                  Rusii daca ar folosi aparatele , ele s-ar beneficia de tot lantul rusesc inglobat , fie ca vorbim de suport tehnic , informational ..fie de o gama completa de munitii , dezvoltate special ptr ele
                  Apropo de ce spunea @George legat de monkey model …rusii vand orice pe specificatiile clientului , daca unii considera ca nu e necesar sa aiba ceva pe o masina a lor ei o vand asa , vesticii de multe ori au fost mai reticienti ..nu prea abatandu-se de la specificatiile lor

  10. Sa speram ca ramane situatia ca si pana acum, pierd prin exercitii cu tot felul de limitari necunoscute si isi fac treaba in luptele reale. Pana una alta se pare ca cine isi permite si are dezlegare pleaca la cumparaturi prin Vest sa isi inlocuiasca tehnica estica. Oare este mai complicat un sistem de incadrare si ochire pentru un tanca fata de unul pentru avioane ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *