Cum am putea folosi mai eficient Delfinul ?

submarin-untitled-project-1-tvrnews-export-34004400_34004400

 

                                         CAPTOR  &  CAPROC

Evenimentele din Ucraina, la care se adaugă recent anunţatul program rusesc de modernizare a Flotei Mării Negre, i-au făcut pe decidenţii nostri politici, veşnic în lipsă de bani, să înceapă să se gândească la modernizarea fregatelor şi …… BIG SURPRISE: la reoperaţionalizarea Delfinului.

Cum care Delfinul? Singurul nostru submarin, pentru ale cărui baterii nu se găsesc bani de peste 20 de ani ….. sau aşa zice lumea.

Trec peste eventualitatea ca, în ipoteza stingerii conflictului din Ucraina, vreun imbecil ajuns în funcţie de decizie să constate, DIN NOU, că nu ne atacă nimeni şi că nu este nevoie de modernizarea Delfinului.

Să presupunem că se trece serios la treabă şi submarinul intră la modernizare cu tot ce ar avea nevoie în condiţiile actuale.

Bun, l-am modernizat şi acum ce facem cu el, având în vedere că e singurul din dotare iar bani să luăm altul, în caz de pierdere, nu avem (deşi mi-ar plăcea 2-3 Gotland) ?

Principalele utilizări ar fi culegerea de informaţii, transport/recuperare scafandri de luptă, operaţiuni de minare, training pentru echipaj (poate vreodată vom avea bani să cumpărăm submarine noi), training pentru echipajele vânătorilor de submarine.

Ok, ar fi şi misiunile de atac dar aici eşti nevoit, pentru că nu ai decât un submarin, să aplici conceptul utilizat în al Doilea Război Mondial, de noi cu Delfinul şi de nemţi cu Tirpitz: Ship In Being. Adică mai important decât distrugerea unei ţinte este ca inamicul să ştie că ai o navă operaţională care-l poate ataca şi, prin urmare, să consume resurse tehnice şi umane pentru protecţia antisubmarin, în loc ca navele lui să umble teleleu prin Marea Neagră.

Conform acestui principiu, în WWII, comandanţii Delfinului aveau ordine clare să atace navele adverse doar dacă nu exista un risc de ripostă (escortă) sau dacă valoarea şi importanţa ţintei erau atât de mari încât se justifica eventuala pierdere a submarinului.

Clasa Kilo, căreia îi aparţine Delfinul, este extrem de silenţioasă, destinată iniţial vânării submarinelor adverse, dar problema apare la lansarea torpilelor pentru că, spre deosebire de submarin, acestea sunt mai uşor de detectat de sonarele adverse, iar din acel moment nu este greu pentru o navă modernă, cu echipaj bine pregătit, să-ţi detecteze pozitia şi să te atace.

În cazul lansării unei rachete detecţia se face şi mai uşor.

Şi atunci cum facem să exploatăm la maximum capacităţile submarinului, fără să creştem riscul de a-l pierde?

 

O primă soluţie au găsit-o americanii, încă din timpul războiului rece, şi se numeste Mk60 CAPTOR (enCAPsulated TORpedo).

În linii mari, Mk60 CAPTOR este un un tub lansatorpilă ancorat pe fundul mării, capabil să detecteze şi să clasifice submarinele adverse, ignorând navele de suprafaţă şi submarinele proprii, şi să lanseze asupra lor o torpilă Mk46 modificată.

Torpila, modificată pentru creşterea adâncimii de lovire (914m faţă de 365m – Mk46 original), în detrimentul razei (cca 7.300m faţă de 11.000m) şi vitezei (28 noduri fata de >40 noduri), dispune de sistem de ghidaj acustic pasiv şi activ şi poate adopta traiectorii diverse pentru lovirea submarinului ţintă (traseu direct, şerpuit, rotire în cerc urmată de atac).

Încărcătura de luptă este formată din 43.9 kg de PBXN-103 ca şi la Mk46 original.

 

CAPTOR

Mk60 CAPTOR

 

Sistemul poate fi lansat din avion/ helicopter, de pe nave de suprafaţă sau din submarin (prin lanstorpilele de 533mm).

În varianta pentru submarin (care ne intereseaza pe noi) sistemul are o lungime de 3,35m, un diametru de 0.53m şi o masa de 935kg, adică mai nimic în comparaţie cu torpilele de 533mm pe care le cară submarinul în mod obişnuit.

În plus, adâncimea până la care operează îl face util şi împotriva submarinelor de mare adâncime pe care ruşii intenţionează să le readucă în operare.

Lansare CAPTOR

Variante de lansare Mk60 CAPTOR.

 

A doua solutie se numeşte CAPROC (enCAPsulated ROCket) şi nu o utilizează încă nimeni dar am putea fi noi primii.

În prezent exista variante de rachete antinavă care pot fi lansate din submarin, prin intermediul tuburilor lanstorpilă de 533mm. Dintre cele mai cunoscute şi aflate în serviciu, aş numi Harpoon, versiunea UGM-84A, şi Exocet, versiunea SM39 B2 Mod2.

În principiu, rachetele sunt lansate din tubul lanstorpilă, în interiorul unei capsule etanşe care se ridica la suprafaţă după care capsula este ejectata (la Exocet) sau doar partea frontală (la Harpoon) şi se aprinde motorul rachetei care-şi execută mai departe traiectoria către ţintă.

Lansare UGM-84

Lansare UGM-84 Harpoon

 

Secventa lansare Exocet SM39

Secventa lansare SM39 Exocet

 

O variantă CAPROC ar presupune o capsulă uşor modificată, ca să-i permită şederea mai îndelungată în apă, ataşată la un bloc sonar şi un sistem de ancorare.

Asta ar însemna că, la receptarea semnalului acustic al navei ţintă (selecţie ţinte, ca şi la CAPTOR), capsula etanşă este eliberată/lansată, se ridică la suprafaţă şi se lansează racheta asupra ţintei.

O variantă mai complexă ar putea fi prevazută, adiţional, cu un bloc de recepţie date, prin radio sau cablu.

În primul caz sistemul ar mai dispune de o antenă de recepţie rămasă la suprafaţă, cu un flotor minuscul, care i-ar permite recepţionarea coordonatelor ţintei de la un avion / satelit / dronă / helicopter / navă proprie şi coordonarea atacului mai multor rachete asupra unei nave / grupări navale.

Al doilea caz presupune utilizarea CAPROC în apropierea coastei şi conectarea lor prin cablu la o reţea de comunicaţii.

Toate cele trei variante prezintă avantajul că poţi folosi rachete cu rază mai mică (mai ieftine) fără să trebuiască să te apropii de ţintă cu nava de suprafaţă şi să te expui tirului rachetelor adverse, de obicei cu rază mai lungă.

În plus, lansarea atacului de la mică distanţă şi, preferabil, coordonat reduce la minim timpul de reacţie pentru apărarea antirachetă adversă.

Astfel, în loc să execute el lansări de torpile / rachete şi să se pună în pericol, Delfinul ar umbla pâş-pâş, nedetectat, şi ar amplasa sisteme CAPTOR sau CAPROC sau şi şi.

Delfinul poate încărca 18 torpile iar sistemul său modern de încărcare a tuburilor îi permite o amplasare rapidă a unui câmp de torpile / rachete în zona de interes.

La declanşarea atacului ar putea fi la distanţa de siguranţă sau chiar în bază.

Dacă sistemul merge, Delfinul ar deveni primul submarin puitor de rachete din istorie .

 

Eroul Bulă

59 de comentarii:

  1. excelenta idee eroule. speram ca si politruci si aia din armata sa ti-o impartaseasca. faza e sa nu apara (Doamne fereste!)imbecilu care are decizia si sa amane iar modernizarea Delfinului, pe diverse motive.

  2. Ar fi o excelenta utilizare a Delfinului cu minim de risc !

  3. Se-apropie Ziua Marinei, o s-ascultam aceleasi promisiuni cu revitalizarea. Delfin reloaded!

    • Apropo de ziua marinei: povestea cineva despre prima sedinta de lucru dintr-un an la SMFN (deci prima din ianuarie, da?). Care credeti ca a fost subiectul principal de discutie? Ei bine, exact Ziua Marinei.

      Episodul 2, cateva saptamani mai tarziu – alta sedinta de lucru: „Nu sunt fonduri suficiente alocate, ori taiem de la Ziua Marinei, ori taiem de la exercitiile tactice de pe mare”. De unde credeti ca s-a taiat? (indiciu: ati vazut vreun an in care Ziua Marinei sa fie sarbatorita modest? :D)

  4. Cum naiba, sa stricam echilibrul strategic in zona ?

  5. Folosirea mai eficienta ar fi ; Proiectantii militari sa-l studieze si primu pas sa faca altu mai bun ca el .Al doilea pas sa devina nava scoala de piloti de submarine.

  6. Ghita Bizonu'

    Sa il vindem la fier vechi!! Asa castigam un ban si nu mai chletuim de la buget!!!

    ma org asta este exercitz de sarcasm …

  7. stati linistiti domnilor vorbe-n vant nu vedeti ca ei se pregatesc de campanie electorala si atunci promit marea cu sarea

    nu vor face absolut nimic sant multe cozi de topor care sant ascultatori fideli ai moscovei

    • una din multele hărți apărute pe net cu „ce ar fi, dacă ar fi…”
      aranjate în funcție de interesul celui care le face…dați o căutare pe youtube cu „europe map”, și vedeți rezultatele…oricum, e de bine pentru noi, pentru că în 90% dintre ele, România apare MARE ! 😉
      so..no worries…

  8. ia bagati o privire sa vedeti

  9. M.C

    propaganda sau ?

  10. Nu cred ca reprezinta mai mult decat aburii alcoolului imprastiati pe internet de vreun rusnac…

  11. @PREDA PAUL sa nu uitam ,,harta,, publicata in publicatia L′evenement de Jeudi(1992)
    http://www.agentia.org/teoria-conspiratiei/harta-noii-ordini-europene-617.html

    • Uite romii se pregatesc de autonomie :):
      Nu este o GLUMĂ! Romii din Meteor, un cartier din Târgu Jiu, vor autonomie!:
      „”Noi am hotărât de la data de 8 aprilie, Ziua Internațională a Romilor, să ne cerem autonomia, să fim exact cum au făcut și ăștia din Crimeea, s-au separat din statul în care au facut parte. Tragem o graniță de la podul Jiului pentru cartierul Meteor”, a declarat liderul romilor din Meteor, Mihai Toma. ”
      http://a1.ro/news/inedit/special-cartierul-de-rromi-meteor-vrea-autonomie-id326268.html

      Acum partea cu pierderea integritatii teritoriale a Romaniei in Transilvania este mai ‘serioasa’, fiind sustinuta si de multi idioti utili:
      Ex de manipulare si veti gasi similitudini cu Declaratia de la Budapesta.
      Ardelenii s-au saturat sa ia ordine de la Bucuresti: vor autonomia Transilvaniei si guvern la Cluj!
      http://www.opiniatimisoarei.ro/ardelenii-s-au-saturat-sa-ia-ordine-de-la-bucuresti-vor-autonomia-transilvaniei-si-guvern-la-cluj/06/01/2014/
      https://ro.stiri.yahoo.com/peti%C8%9Bie–%E2%80%9Eautonomia-transilvaniei-%C8%99i-guvernul-la-cluj%E2%80%9D-083540398.html

      Un guvern in Transilvania care sa faca politica independent de cel din Bucuresti era un deziderat al URSS-ului stabilit prin Declaratia de la Budapesta (in 1989) care a fost semnata inclusiv de ‘regele’ Mihai care se obliga ca sa obtina acest lucru prin toate mijloacele posibile.

      //

      Interesanta ideea cu acea capsula dar cat de usor si de la ce distanta pot fi detectate acestea, mai ales ca Marea Neagra nu e prea mare…?. Dar si mai interesant era daca se ‘camuflau’ pe fundul marii astfel incat sa nu poata fi detectat de sonar decat foarte tarziu sau doar cand lanseaza racheta. Atunci chiar ca echipajul nu ar avea prea mult timp la dispozitie sa anihileze amenintarea. Daca detecteaza pozitia capsulelor inainte de a ajunge in raza lor de atac ai sanse sa le anihilezi.

      • Toate aceste autonomii erau privite cu simpatie de europeni pentru ca erau fictive, adica nu aveau efect.Tot comert liber al marfurilor era , tot autostrazi internationale , tot miscare libera a fortei de munca, doar ca era o auto organizare locala.Acum dupa evenimentele din Ucraina orice autonomie e privita cu repulsie si ingrijorare si nimeni nu mai este deacord cu autonomiile.Maine poimaine vezi ca o regiune din Franta se declara autonoma si se uneste cu Rusia.

      • @Hannibal
        Nu cred ca ar fi o problema amplasarea lor dupa obstacole de pe fund si / sau utilizarea unui invelis absorbant / vopsea absorbanta, pentru a nu reflecta undele acustice.
        In rest, discutia este aceeasi: care pe care descopera primul. Oricum, sistemele sunt mult mai mici si mai greud e detectat.
        In plus, poti sa amplasezi si fake-uri, ca sa-l tii ocupat pe adversar cu ocolirea / distrugerea lor, si sa-l ataci cu cele reale chiar atunci cand crede ca a scapat de pericol.

        • eroule inamicul la care te referi are sateliti cu gramada ii foloseste pe aia sa vada unde pui tu capcanele nu se uita vania sau serioja cu binoclu de pe puntea mistralului sa descopere eventuale capcane inainte de debarcare .
          PS ma indoiesc ca armia romana are la ora actuala cu ce deranjeze sateliti plasati pe orbita .

    • seba

      corect !!!

      insa daca se va produce secesiunea in spania, tara vasciilor si catalonia acolo va fi inca un razboi civil

  12. Eroule Mk 60 este o solutie buna, dar problema principala este fabricatia. Acest fel de mina nu se mai fabrica de ani buni, dar inventarul va fi suportat de US Navy pana undeva pe la sfarsitul deceniului viitor. Se pot fabrica noi mine, numai ca este un proces anevoios. Mk 46 nu se mai fabrica de asemenea, iar intr-un prim stagiu asta ar insemna ca Raytheon sa cumpere torpile Mk46 MOD 2 de la US Navy sau Royal Navy (unde sunt in stoc, dar ne folosite) si aducerea lor la MOD 5 sau MOD 6, dupa care ele vor fi predate catre ATK pentru integrare si fabricatie finala. Ca punct de referinta US Navy vinde Mk 46 MOD 2 catre Raytheon pentru frumoasa suma de $250.000 per exemplar. Pana se ajunge la produsul final eu zic ca pretul sare cu mare usurinta de $1 milion per exemplar. Cum zicea un clasic in viata…close but no cigar…ieftin si bun nu exista nicaieri.

    • Ieftin si bun este da sa deschidem ochii.
      Te duci nla restaurant de lux si servesti un ou cu lingurita de argint si lumanari pe masa in cupa de aur cu pietre pretioase si dai un milion de dolari.
      Mananci oul acasa de la gaina ta pe care trebuie sa o cresti si sa-i dai sa manace te costa UN LEU (UN DOLAR).
      Asa trebuie sa facem noi,Facultati tehnice, fabrici ale noastre, promovare valori si tineret functie de realizari nu functie de grade de rudenie sau simpatii politice.
      SI UN OU COSTA UN LEU.

    • Problema principala este obtinerea solutiei MK60. In privinta costului torpilei, cam pe la 1milion $ se cifreaza si torpilele similare produse de europeni (MU-90 Impact, A244/S Mod.3, Stingray) cu performante similare sau chiar mai bune (adancime maxima de operare, viteza, raza, contra-contramasuri).
      Pana la urma, daca se obtine licenta pentru Mk60 il poti folosi cu torpilele europene desi pare mai probabil sa ne conditioneze livrarea Mk60 de achizitionarea unui stoc de torpile tot de la ei.

      • Hai sa-ti dau o veste proasta Eroule. The US Navy is not in the business of selling licenses and intellectual property rights (licenta pentru Mk 60 este a US Navy). Daca vreti puteti cumpara asa cum este, daca nu, nu. Si in mod sigur va fi nu…Romania nu este in stare sa achizitioneze o mana de torpile similare cu un Mk 46 si tu vrei si licente? Oricum torpile “light weight” nu prea au ce cauta pe submarine. Nu degeaba au tuburile de lans torpile de 533 mm si nu de 324 mm. Asta ar insemna tactici si modul de a angaja tehnica de lupta intr-un mod de dreptul deficitar, daca nu dea dreptul incompetent. Pentru asta aveti nevoie de alt fel de jucarii, cam de 3-4 ori mai scumpe decat o amarata de Mk 46, Mk 54, Stingray, MU-90 et. al.

  13. O negociere cu Franta pt. drepturile de productie(preluare de tehnologie) pt. clasa Daphne, sau cu Germania pt. clasa U206, ori Italia pt. clasa Sauro, ca sa ne construim singuri propriile submarine, ce ziceti?

    • Clasa U206 a fost construita in anii 1968-1975.Clasa Daphne a fost construita intre anii 1958 și 1970 iar clasa Sauro a fost construit in anul 1976 fiind proiectate probabil la inceputul anilor 1970.Vorbim de submarine arhaice uzate de mult moral care nu au absolut nicio sansa in fata submarinului Lada sau a unor nave moderne de suprafata.Daca aceste submarine ar fi performante ar fi construite si in prezent.
      Romania are nevoie in primul rand de tehnologie moderna, performanta nu de jafuri.Decat sa avem submarinele alea deja casate mai bine nimic

      • Ca de obicei, nu s-a inteles ceea ce propun… eu ma refer mai intai, sa invatam cum sa construim o coca de submarin, ca de echipari mai moderne, mai vedem dupa… evident nu m-am referit la preluarea tehnologiei pur si simplu mota-mo… cu toate ca Daphne, U206, Sauro sunt concepte ceva mai vechi, nu sunt imposibil de imbunatatit cu tehnologii mai noi, fiind vorba in principal, evident, despre motorizare, sonar/radar, armament, viteza de scufundare/ascensiune, adancimea maxima, viteza maxima la suprafata/submersiune… smd

      • Desi cred ca am cam gresit cu clasa Sauro, nu are Romania nevoie de submarine de 1600 tone… ceva gen clasa Daphne de @1000t(imersat) e mai mult decat de ajuns…

      • Si iarasi cu U-206, iarasi am gresit… acel tip de submarin fiind mult prea mic, pt. a se indeparta de tarm la o distanta prea mare pt. prea mult timp si de a sta in imersiune mai mult de 2-3 zile…

      • Clasa Daphne(poate usor marita pana la cel mult 1100 tone deplasament maxim, in imersiune), bineinteles construita dupa metode si tehnologii de ultima ora si dotata cu un tandem electric-turbodiesel modern, sonare/radare si armament anti-nava si sol-aer modern… e pur si simplu perfecta pt. nevoile Romaniei…

    • Submarinele sunt si ele de mai multe feluri dupa rolul lor.
      Unele sunt ofensive si trebuie sa fie rapide si blindate, altele sunt pentru cursa lunga si trebuie sa asigure hrana si energie pentru un an .Noua ne trebuie submarine mici, de viteza si blindate pentru ca sunt submarine defensive care apara apele teritoriale.
      Niste submarine sunt bine venite pentru ca ar impiedica capturarea flotei Romaniei din porturi si ar impiedica o eventuala debarcare de trupe si blindate.
      Eu as face si un alt tip de submarin specializat care sa aibe si patru senile si care sa iasa si pe uscat, adica sa lupte si in mare si pe uscat.
      Avantajul ar fi ca ar lupta in ape mici la tzarm unde apa are 2 metri si ar distruge tehnica debarcata.Sper ca submarinu asta nu exista ca sa ziceti ca iar am inventat ceva ce exista.

      • @Dacul
        Pentru conditiile Marii Negre principalele calitati pe care trebuie sa le aiba un submarin sunt: sistemele de detectie (in special pasive), capacitatea de a ramane nedetectat, capacitatea de a petrece foarte mult timp in imersiune, sisteme de armamente greu de detectat.
        Daca circuli cu viteza (oricum nu mai mare de 25noduri) nu faci decat sa-ti deconspiri pozitia. In momentul in care ai fost descoperit nu te ajuta niciun blindaj.
        E infinit mai scump sa faci un blindaj mai performant decat sa faci o torpila care sa gaureasca acel blindaj. Plus ca intra in imersiune si ………. ramane acolo 🙂
        Amplasare de mine, CAPTOR, CAPROC si utilizare de torpile inteligente (MU-90Impact) pe care sa le lansezi cu viteza mica (pentru a nu fi detectate) urmand ca, in apropierea tintei, sa accelereze sau sa le lansezi ca pe minele antinava, sa ramana inerte cateva minute (pana te indepartezi) apoi sa se activeze si sa atace tinta.

      • Dacule, impotriva incarcaturii explozive a unei torpile cu diametrul de 400-500mm, pur si simplu nu mi-as putea inchipui ce blindaj, de ce grosime(considerat in limitele non-S.F.ului…)ar putea proteja, chiar si partial impotriva unei explozii de unei asemenea torpile si/sau a minelor subacvatice, incarcaturilor explozive de adancime aruncate de pe nave de suprafata/elicoptere…etc Doar in submarine avariate plutitoare la suprafata s-ar putea trage cu tunurile din dotarea navelor de 76-124mm si chiar si asa sa proiectezi si sa construiesti un submarin cu blindaj capabil sa reziste la calibrele acelea ar fi d.p.d.v. ingineresc o provocare mult prea mare… si d.p.d.v. practic inutil! Defensiva nr. 1 a unui submarin este adancimea maxima pe care o poate atinge in imersiune, cu cat mai adanc, cu cat mai „la adapost” e submarinul respectiv… defensiva nr. 2 este indetectabilitatea submarinului respectiv, mai ales atunci cand se afla in timpul procesului de imersiune si nivelul de indetectabilitate cu cat mai multe sisteme pornite… defensiva nr. 3 fiind, cat de rapid o poate „lua din loc” odata detectat si iarasi cat de rapid se poate deplasa in plin proces de imersiune… si deabia pe locul 4, presupun ca ar fi capacitatea de rezistenta la „socuri” si ciocniri…

  14. Lucruri se pot face gramada , numa cap si vointa sa fie . O cooperare de gen includere in task force e mult mai semnificativa decat neparticiparea in sensul pretentiilor ulterioare . In orice caz e mult mai eficient pt. armata sa aiba macar un submarin operational decat sa cerseasca indulgente care sa se transfdorme in obligatii . Ca asta se va si intampla dupa ce se termina cu Ucraina …promisiunile de ajutor se vor razbuna . Pana la urma asta se si dorea si cam e a fi e efectul distrugerii armatei .

  15. Eu vad lucrurile altfel ca nu suntem in ocean.
    Vin patru Mistraluri si se apropie de tarmul Romaniei la un km dupa ce aviatia inamica a distrus artileria de pe mal (rachete, tunuri, masini blindate, infanterie tancuri). Se deschid obloanele vasului si coboara 32 transportoare blindate anfibii si 24 elicoptere care se apropie de mal in apa mica unde nu merg nici vase nici submarine fara sa esueze.
    Si apar din apa ingropate in nisipul de mica adancime submarinele de marime dublu , triplu cat un transportor , prevazute cu senile si turele de tanc, si torpile si rachete aer -aer si aer- groun si le distruge mistralurile si transportoarele si elicopterele. Ca ziceti cu detectare , dar ele cand ies pe uscat cand intra in apa ca nimeni nu mai stie pe unde sunt.Arma viitorului dar romanii nu avem strategi vizionari de inzestrarea armatei.Cineva zicea ca nimeni nu are o anumita arma. Dar de ce nu gandim ca noi suntem mai destepti decat altii si ca daca vrei sa castigi trebuie sa fii cel mai bun.

  16. @Dacul dd nu te supara dar chestiile descrise de tine par desprinse din Command & Conquer: Red Alert ,,Si apar din apa ingropate in nisipul de mica adancime submarinele de marime dublu , triplu cat un transportor , prevazute cu senile si turele de tanc, si torpile si rachete aer -aer si aer- groun si le distruge mistralurile si transportoarele si elicopterele. ,,
    Decat sa visam achizitionarea la mana a cincea de clasa Daphne, clasa U206, ori clasa Sauro mai bine am revitaliza Delfinul,care este inca un submarin modern cu un potential enorm

  17. Ce mai mare realizare ar fi reabilitarea Delfinului cu armamentul și tehnica din dotare și utilizarea sa conform misiunilor pe care le poate îndeplini, printre care , în situația actuală a flotei și aviației române, cea mai importantă ar fi lansarea minelor. Chiar dacă ar exista fondurile necesare operaționalizarea tehnică ar dura 2-3 ani și încă un an instruirea echipajelor. Cu voință politică și fondurile necesare am putea avea un submarin operațional abia prin 2017.

  18. „Dacule, acuma serios, cati ani ai ?”
    Eroule, cre ca esti doar cu 6 luni mai batran ca el 🙂 🙂 asa ca you do the maths 😉

    „Cum am putea folosi mai eficient Delfinul ?”
    Mmmmmm….intrebare egzistpestilentziala…

    Io zic asa, ca ai tragi un strat bun de mustar, tai o chifla in doua si-l pui la mijloc…

    Nu mai trebuie fiert ca a fiert destul 20 de ani la cheu….

    S-ar putea sa fie cam atzos…da aluneca mai usor cu o bere…

    • nu mai repde ii dam foc si il lasam pe tiran sa il fumeze? 🙂 ca are forma 🙂

      acum, serios vorbind, submarinul ala inca poate sa fie folosit, macar pentru antrenamentul echipajelor, avand ca perspectiva crearea unei grupari de submarine in marea neagra

      • Bre, io nush cui ai spuneti voi „tiranu’…dar daca e cumva chiormandantul suprem…mai bine ai bagati in fund o torpila d’aia expirata si-i dati drumu pe mare, ca tot are brevet…

        In rest, Hot-dog e mai bun 😉

        „avand ca perspectiva crearea unei grupari de submarine in marea neagra”

        bre, matale bag de sama ca vrei sa-l dai rusilor inapoi sa se antreneze cu el 🙂 🙂

        de ce zic asta, pai turcii le are p’ale lor cu ciubuc si fistic…
        la bulgaristani nu le tre…
        iara noi n-o sa avem grupare de sujimarine decat daca debarca rusii si le parcheaza la Constanta 🙂

        ca pana una alta am avut unu bunicel si a putrezit la cheu in ultimii doojda ani…asa ca sa luam mai multe sujimarine sa ne facem „grupare” cu ele…cacam cacare e probabilitatea sa se intample :)…incepe cu zero virgula si cate zerouri dupa virgula…

        Io zic ca aia-l tin parcat la cheu ca sigur au pe statul de functii niste amirali si comandori pt flotilele strategice de submarine, atat pt alea tactice purtatoare de rachete nucleare romanesti cat si pt cele care fac escorta portelicopterelor din Diviziile de Infanterie Marina 🙂

  19. @gsg9 De fiecare data cand Eroul incearca cate exercitiu de imaginatie , am o usoara teama ca iar apare aripioara rechinului pe langa delfinul lui …
    Eu cred ca si el e constient ca atata vreme cat ”factorii de decizie ” is aia care is , aceste exercitii de optimism sunt doar o amprenta personala de visare sau unsoi de what if literar intr-o hazna de pesimism in care ”sefii ” vor sa ne faca sa credem ca nu iesim veci . Si mie-mi place sa trag la visare , chiar si din spirit de fronda fata de micimea lor .
    Mai lasa-l din cand in cand sa si evadeze , daca nu ai neaparat ceva certuri mai vechi pt. care simti nevoia sa il ataci ..
    Pe cand un exercitiu de genul monitoare relouded si din partea ta ? Mie mi-a placut . Cel putin mai mult decat cearta dintre voi , mi-ar placea mai degraba sa incercati un exercitiu nerealist de optimism impreuna …De [o]moru artei ?

    • Bre, io nu-l ‘atac’ 🙂 … si oricum e imun saracu 🙂

      Si nu ie cazu’ sa sariti sa-i luati apararea, ca ie baiet mare 😉 , asa-i Eroule?

      Eroul e unu dintre cei pe care ai simpatizez pe site 🙂
      Un sac de optimism si un munte de imaginatie si originalitate 🙂

      Poate un pic cam prea multa imaginatie 🙂

      Poate si d’aia nu ma poci abtine sa nu-l scurm cu batzu, de dupa gard, ca rachetele lui balistice de pe Kogalniceanu nu bat pana aici, ca nu bat decat pana la Sevastopol sau Tiraspol 🙂

      „mi-ar placea mai degraba sa incercati un exercitiu nerealist de optimism impreuna”
      🙂 🙂 ajunge unu optimist care muta armamentul de pe Kirov pe Kogalniceanu si ce nu incape pe salupe de 60 de tone; mai e unu care inca mai spera saracu la tancuri romanesti si 800 de TBTuri, desi am asa un feeling ca s-a cam lamurit cum sta treaba si s-a resemnat…
      iara al treilea saracu crez ca s-a resemnat ceva mai demult…
      deci trei sunt de ajuns…
      cu permisiunea dumneavoastra personala ma multumesc doar sa comentez
      ideea cu hot-dogul zic ca e buna, realista, hranitoare deci pozitiva 😉

      • „iara al treilea saracu crez ca s-a resemnat ceva mai demult…
        deci trei sunt de ajuns…”

        Mda….

        Daca eu sunt al treilea ala, confirm ca sunt resemnat de mult si doar un Gica Contrism genetic ma face sa mai dau cu imaginatia.

        • @Arhenghel
          „Daca eu sunt al treilea ala”
          Bre, cu regret tzin sa te informez ca nu la matale ma refeream 🙂
          Ci la GeorgeGMT.

          Asta nu inseamna lipsa de respect nea Arhenghele 🙂 ci ca pur si simplu te-am omis referindu-ma mai mult la cei care scriu articole pe site si care administreaza siteul.

        • Mda….

          Am scris si eu un articol ingonito, si raspunsul la el m-a resemnat si mai tare.

  20. Pe langa repararea Delfinului ma gandesc ca ar fi ok si achizitionarea a inca doua, trei submarine ! Romania trebuie sa isi puna apararea pe primul loc !

    • Ar fi bine sa se faca cat mai repede.
      Dar sa producem si noi sub licentza , pentru ca stiu sigur ca avem oameni pregatiti in productie pe santierele navale care fac vase pentru straini.

      • dacul are gandire de strungar comunist care datoreaza totul partidului – in varianta moderna cand noi nu ne vindem tara.
        acel tip de om care stie sa lucreze la strung si al carui sef I-a adus un produs nou pe care el l-a copiat atat de bine si cu o fractiune din pretul initial incat a mai primit comenzi
        in schimb nu a iesit din mediocritate toata viata, nu a reusit sa inventeze el aceea piesa

        asa si acum – sa luam domne` licenta si sa producem la noi? adica producem la noi fieratania ca restul vine din afara – sau poare are dacu` impresia ca putem face motoare electrice de submarine, elice, baterii, sonar, senzori sau chiar torpile ;))))

        • Nea Ilie de la scularie. Ai dreptate pe langa programe de calculator ma pricep si la strungarie. Eu spuneam ca putem face carcasa , constructie sudata pe santierele navale. Restu semai cumpara , altele mai dai de lucru la industria romanesca ca moare de foame.

        • unde moare de foame? toate santierele lucreaza… nici macar la galati nu dai de de lucru ca nu avem nou table de submarine.
          S-apoi daca te-ai gandit ca cel putin 3/4 din pretul submarinului il constitue echipamentele – deci mare chestier nu faci cand ai doar carcasa – asa ceva incercasera si iranienii si s-au trezit cu ele pe fundul marii. :))))
          cat despe de luat licenta – cu ce bani cand noi nu avem de motorina pt ziua marinei?

    • tu de unde ai venit?
      nu sunt vani de ziua marinei si tu vrei 2-3 submarine.

  21. Faina idea cu hotdogu , numa sa n-aiba chifla de mcdonald… poate o lipie da shaorma cu di tate ?….asa de trendy – fency ?

  22. Ar fi foarte costositor pana si un ”program de fezabilitate ” 50 da batrane cica e studiul de fezabilitate [a lu ‘asta micu ‘ de-mi scapa numele , ministru la mari proiecte ]pt. un tronson de autostrada , care cica va fi inceput in 2017 , deci cand tre un alt studiu … da-poi concepera unui submarin avansat de lupta [si stealth pe deasupra ]…
    Probabil oaresce idei de drone , cum au suedejii , hai si cu 2-4 torpile […da import ] sau cu sistem in ”bula de aer” de mare viteza …ar fi mult mai in castig , chiar si la nivel psihologic , ase de stire , ca cu facutu ‘….ho, ho ,ho, si mai la paste

  23. Eu l-as vinde la cih\uhapi si as lua de banii aia ceva antinava.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *