Spania spune adio lui F-35B

070223-N-3888C-004

Cel putin pentru un deceniu, extinzand resursa propriilor EAV-8B(S) Harrier pana in jurul 2024-2025. Planul respectiv costa aproximativ 70 milioane euro, F-35B fiind considerat in acest moment de catre guvernul spaniol drept „o aspiratie de neatins in termeni economici”, cu numarul de 15-20 aparate preconizat a fi a achizitionate ramand in suspensie.

Datorita scoaterii din inventar a portavionului „Principe de Asturias”, o platforma ideala pentru aparate de tip STOVL, Fortele Navale Regale Spaniole au inceput sa-si reduca flota de jump-jeturi Harrier. Patru dintre ele (13 in total din care unul este cu dubla comanda, folosite pe nava Juan Carlos) „au fost retrase” dupa ce tocmai fusesera modernizate cu un cost total de 11 milioane euro (cam 3 milioane pe aparat), pentru ca pur si simplu nu au mai existat resurse pentru a le opera si mentine in conditii optime.

Totusi situatia s-a schimbat considerabil dupa intalnirea Consiliului de Ministri din 23 mai, cand guvernul a anuntat o extindere a Memorandumului  de Intelegere pentru suportul ciclului de viata al lui Harrier, care inceteaza sa existe in decembrie.

O optiune considerata de viitor ar fi ca, odata ce SUA ar avea aceste aparate STOVL in serviciu, „va dona” cateva si Spaniei, pana cand situatia economica va permite cumpararea de proprii F-35B. Astazi, costul unei asemenea aeronave se situeaza in jur de 130 milioane euro (in acest pret neincluzand motorul, care ajunge in jur de 28 milioane U$D).

Spania se gaseste intr-o situatie ingrata tinand cont de faptul ca desi putea sa beneficieze de aparatele Harrier ale Marii Britanii, aceasta tara a decis sa vanda USMC – cel mai mare utilizator – nu mai putin de 70 aparate, inclusiv pentru piese de schimb.

Asa ca statul mediteraneean a ramas cu acest Memorandum de Intelegere –ai caror patru semnatari inca de la icneputul anilor ’90 sunt SUA,  Regatul Unit al Marii Britanii, Italia si Spania si care este managerizat de un Joint Program Office – memorandum care este prelungit  acum datorita in principal US Marine Corps, ce doreste sa extinda resursa in serviciu a propriilor Harrier pana cand ii va fi livrata intreaga flota de F-35B.

Sursa: Defense Aerospace

3 comentarii:

  1. Spania nu mai este nevoita sa isi protejeze rutele marine si sa actioneze la mii de km distanta de casa, in teritoriile de peste mari, asa ca nu ar avea nevoie de portavioane.De cel putin 100 de ani flota militara spaniola nu a fost implicata in campanii militare la mii de km distanta de tara mama si nici nu este pusa in situatia sa poata respinge un atac naval indreptat impotriva teritoriului sau. Pentru combaterea imigrantilor magrebieni,Spania nu are nevoie de portavioane.Stiu ca da foarte bine la imagine sa ai in dotare portavioane.Este un simbol al virilitatii fortelor armate insa cand chiar ai ce face cu banii pentru ca ai mari probleme economice si sociale, tai aceasta cheltuiala, daca este posibil, fara sa periclitezi eficienta sistemului national defensiv ceea ce nu este cazul pentru Spania.Tensiunile cu britanicii pentru Gibraltar nu se vor solutiona militar ci doar politic.Eventualele probleme militare ale Spaniei vor fi rezolvate in cadrul NATO cu sprijinul consistent al SUA care are baze militare in Spania.
    Cu siguranta ca liderii spanioli nu vor sa fie mai prejos de Italia, U.K. sau Franta, de aia isi doresc portavion.Orgoliul costa bani in unele situatii.
    Daca Catalunia isi va obtine independenta mult dorita, bugetul Spaniei va fi serios afectat.Vor fi mult mai putini bani disponibili pentru fortele armate.

  2. „Cu siguranta ca liderii spanioli nu vor sa fie mai prejos de Italia, U.K. sau Franta, de aia isi doresc portavion”

    Mda…..

    Vrabia malai viseaza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *