Cum poate fi invins F-22?! F 22 Raptor versus Eurofighter Typhhon

Germanii au aflat cum! Americanii s-ar putea sa nu-i mai invite data viitoare la Red Flag! 🙂 🙂

Red Flag-Alaska 2012

Cu doar trei ani in urma, generalul  Norton Schwartz, seful US Air Forces, declara ca F-22 Raptor este de departe cel mai bun avion de superioritate aeriana din lume! Nimeni, pe atunci, nu a indraznit sa-l contrazica si pe drept cuvand, numai ca…

In luna iunie, in Alaska, a avut loc un exercitiu Red Flag, unde au fost invitate peste 100 de avioane americane, germane, poloneze(in premiera), australiene, japoneze. Totul bine si frumos, pana cand, in cadrul exercitiului, au avut loc lupte simulate intre Eurofighter-urile germane si Raptor-urile americane!

EF-urile Luftwaffe, Red Flag Alaska 2012

Acum poti spune ca dracul i-a pus pe americani sa-si lase frumusestea sa se ia de…pene cu Eurofighter-urile Luftwaffe!

Rezultatele luptelor au fost cu totul surprinzatoare, atat pentru germani, cat si pentru americani, in sensul ca in luptele directe, unul la unu, intre Typhoon si F-22, suprematia ultimului nu mai este chiar asa de …suprema, mai ales in luptele la vedere.

Se pare ca F-22 exceleaza la capitolul luptei BVR, al vitezei si al luptei la mare inaltime, a sistemului de razboi electronic, inclusiv radarul si al rachetelor AMRAAM, insa odata ce te poti apropia de el, odata ce il vezi, EF este aproape egalul F-22.

Pilotii germani, care au luptat cu Raptorul, spun ca acesta are cateva puncte slabe: este mai incet, in lupta de aproape, iar odata angajat intr-o lupta vizuala, sansele Typhoon-ului cresc considerabil, fiind ceva mai manevrabil decat Raptorul.  Intradevar capacitatea de lupta BVR a Raptorului este foarte buna, dar in luptele reale, in general distanta este mult mica si astfel sansele ca un F-22 sa atace fara sa fie nevoit sa se apropie prea mult, nu sunt atat de mari.

Iar problema luptei BVR sta foarte, depinde foarte mult, de racheta si acuratetea si fiabilitatea ei. Astfel, intr-un studiu din 2008 RAND a a conchis ca rachetele BVR nu sunt chiar asa de infailibile. Astfel din aproximativ 588 de victorii aeriene, incepand cu 1950, doar in 24 de cazuri a fost vorba de un atac BVR.

Si tot RAND a ajuns la concluzia ca rachetele BVR americane sunt in medie cu 90%!!! mai putin eficiente decat credeau producatorii. De altfel recentele probleme cu AMRAAM AIM-120D si AIM-7 Sparrow, in zona motoarelor sunt edificatoare. De asemenea pretul foarte mare al acestor rachete, face ca tragerile reale sa fie foarte rare si astfel te poti trezi, in caz de conflict, cu mari probleme de fiablitate. Patania americaniilor in Vietnam, cand F-4 Phantom lansa racheta dupa racheta iar acestea o luau razna, fiind un foarte bun exemplu, iar o data cu cresterea complexitati rachetelor, a binomului radar-rachete si a contramasurilor, sansa unui rateu creste si ea.

Cum se descurca un F-22 cu AMRAAM ramane de vazut, insa in cazul unui esec s-ar putea ca Raptorul sa fie nevoit sa revina la tacticile puse la punct inca din Primul Razboi Mondial, adica la lupta la vedere de aproape, pe viata si pe moarte, lupta in care avionul este dus la extrem, iar pilotul este, pana la urma, ca intotdeauna, decisiv.  Iar acolo va intalni avioane de ultima generatie, super-manevrabile, rusesti si chinezesti.

F-22 Raptor, Red Flag, Alaska 2012

Sa nu uitam ca americanii au mai crezut o data ca luptele dogfight sunt istorie si nu au nevoie de tun pe avioane. Se pare ca acum cred ca sistemul lor BVR le va asigura suprematia, oriunde in lume! Dar daca se inseala si acum?!

Ori cu totii stim ca un Su-30, sau 35 sunt avioane proiectate special pentru lupta de aproape si au manevrabilitate fantastica! Practic sunt gandite, iar pilotii antrenati, pentru lupta directa, la vedere, in stil clasic.

Adevarat ca Red Flag nu este chiar un indicator exact pentru eficacitatea F 22 si asta din cauza faptului ca intr-o lupta reala este destul de probabil ca americanul sa-si doboare adversarul de dincolo de raza vizuala, dar si aici apar cel putin doi de daca:

-daca americanii isi vor permite mereu sa doboare un avion fara sa-l poata identifica vizual, problema regulilor de angajare

-si daca AMRAAM-ul va functiona in parametrii mereu. Ori cel putin ultimele patru victorii cu AMRAAM au fost in interiorul razei vizuale

Probabil si cazul ca F-22 nu isi arata ghearele in totalitate in exercitii, si nu-si foloseste capacitatea de razboi electronic la maximum. Pana la urma americanul are activ un radar AESA, cu care ar putea praji radarul EF-ului, sau rachetele lansate de acesta, intr-o lupta reala, dar este posibil ca si avioanele inamice sa aiba contramasuri la radarul Raptorului. Oricum aceste exercitii sunt extrem de importante pentru toate partile.

Abia astept Red Flag-ul din octombrie, cand invitatul de seama va fi Suhoi! Atunci vom avea ce vedea cu adevarat…

 

Sursa: asian-defence

 

GeorgeGMT

17 comentarii:

  1. Cred ca e timpul pentru americani sa lase F35A si sa faca doar F35B si F35 C, doar pentru stolv si portavioane si sa se apuce de F24. Au timp pana in 2018 ,cand rusii si chinezii isi scot jucariile lor invizibile.

    • Nu prea iti inteleg logica, F-35A are avantaje la toate capitolele referitoare la stealth, armament si raza de actiune fata de B/C. Singurul „neajuns” e ca tunul intern are doar 180 de boabe in loc de 220 ca la cel extern de pe B/C (care insa compromite la randul sau din capacitatile stealth)

      • B-ul este varza la capitolul mentenanta din cauza turbinei portante si a sistemului swivel nozzle, ca sa nu mai vorbim de limitarile de combustibil…

        C-ul de asemmea are ceva probleme cu masa dar si faptu c a pozitia carligului arestor chiar sub motor si prea aproape de linia rotilor din spate au facut ca pana la aceasta data sa fie incapabil sa aterizeze pe un portavion!

        A-ul ramane in continuare cel mai ieftin, cel mai „eficient” la mentenanta, cel mai usor ca masa, cel mai mic ca suprafata „reflectorizanta”, cara cel mai mult, raza cea mai mare, cel mai manevrabil din cele 3…

        Totodata, B/C-ul mai au o problema neasteptata, e vorba de murdaria de pe puntea portavioanelor, uleiuri, funingine si alte lucruri similare care au tendinta enervanta sa se lipeasca de coca, amenintand capacitatile stealth…uitati-va la un Superhornet sau la un Harrier sa vedeti ca arata ca niste porcusori dupa cateva aterizari/decolari pe portavioane…

  2. Mda, sunt cam sceptic la anunturile acestea.
    SI în Golful Persic, atât un Rafale cât si un Mirage 2000-9 al EAU (dar pilotat de un francez) ar fi „doborât” niste F-22 în exercitii, unul chiar în BVR.

    Cert este cà având o un formidabil raport propulsie/masà si propulsia vectorialà, F-22 poate sà dea de furcà si în „dog-fight”.

  3. Mihai-Cristian

    4 august 1919… nimic,nici-un articol :)?

  4. F22 este proiectat sa lupte si sa castige in afara razei vizuale.Cu siguranta ca F22 s-ar impune in afara razei vizuale.In luptele clasice, de aproape , SU35, sa nu mai vorbim de fratele sau mai tanar, SU PAK FA T50, pot fi adversari mortali pentru F22.La ora actuala, pentru luptele clasice, probabil SU35 este cel mai bun avion.In urma cu cativa ani,prin 2007-2008, unii piloti militari romani, de vanatoare, considerau SU35, ca fiind cel bun avion pentru confruntari clasice, din cele disponibile pe piata.
    Ar fi interesant daca la Red Flag-ul din octombrie sa isi aduca rusii si SU35, iar americanii sa participe iarasi cu F22 si F35.Inclusiv din motive de marketing nu cred ca acestia vor face acest lucru.
    Suedezii vor participa cu Gripenul NG?

  5. Daca as fi in locul occidentalilor, as studia tehnic foarte bine Suhoiul 35 si PAK FA T50( dupa ce va fi operational) apoi tinand cont de acest studiu, as incerca sa realizez un avion cel putin la fel de performant aerodinamic.
    Americanii, prin aceste exercitii comune, isi testeaza tacticile si tehnica de lupta, si au doar de invatat. Desi risca sa piarda la imagine revin cu picioarele pe pamant.De aia i-au invitat pe rusnaci la acest exercitiu care se anunta foarte interesant.Cum am scris si mai sus, mi-ar place sa vad o confruntare clasica intre SU35 si F22, F35, FA18, F15, F16, Eurofighter, Rafale, Gripen NG , la care sa participe crema pilotilor de vanatoare, sa nu se mai lalaiasca ca de aia au pierdut lupta pentru ca au participat piloti incepatori.
    Intrucat chinezii folosesc SU27 si SU30, americanii se vor familiariza cu acest aparat, respectiv cu tacticile de lupta rusesti pe care probabil le folosesc si chinezii.

    • americanii vor sa le bage pe gat contribuabililor lor cat de mult „au crescut altii” si cat de slabi sunt ei ,ptr a scoate bani din pusculita ptr f 35 si unele eventuale modernizari
      au numai rezultate din asteea ,de-i fac ceilalti praf …pana la primul conflict ,unde se dovedeste …iar…ca sunt overkill ptr mai toti

  6. probabil ca F22 este cel mai bun avion al momentului dar asta nu inseamna ca ar fi infailibil
    ME109 era superior lui HAWKER HURICANE,P39era superior IAR-ului 80 dar asta nu inseamna ca au avut viata usoara atunci cand le-au intalnit

  7. F-22 e cel mai performant avion de vanatoare/suprematie aeriana. Dar poate nu e cel mai eficient sau eficace. E conceput pentru un singur lucru:suprematie in aer. La fel si MIG 31;are capacitati BVR similare cu F-22 si serveste acelasi concept de dominare aeriana.
    Americanii pun accent pe eficienta BVR; rusii pe manevrabilitate si lupta in raza vizuala.Pana cand cele doua stiluri si tipuri de avioane (F-22 vs Su-35 sau PAK-Fa )nu se vor confrunta direct, putem doar sa speculam. Cu cat tehnologia avanseaza mai mult, cu atat factorul uman scade in importanta.

  8. Hmm AsianDefence vorbeste despre „insuccesul” lui F-22 la Red Flag in fata lui Eurofighter.
    Pai sa vedem site-ul F-16.net spune altceva. Pe forumul dedicat lui F-22 se spune ca defapt EF a luat bataie destul de rau in lupta WVR de la F-22 gratie TVC de pe Raptor (adica un scor gen 8-1) ca sa nu mai vorbim despre BVR.
    Imi veti spune ca nu-i credibil , e subiectiv, ca e american site-ul, ok de acord, dar de ce i-as crede pe cei de la AsianDefence?
    De succesul lui Mirage n-am auzit dar…. am auzit despre niste dog-fight-uri intre F-22 si Rafale, „guns only” care s-au terminat nedecis pentru ca prea reuseau sa se incadreze unul pe celalalt si asta datorita manevrabilitatii f bune a ambelor aparate. Dar asta este valabil doar pentru folosirea exclusiva a tunurilor.

    • S-ar putea ca sit-ul de care zici tu sa aiba dreptate. Asian defence nu da cifre, ci doar faptul ca F-22 poate fi dat jos, dar in ce raport fata de inamic nu spune nimic.

    • Mirage-ul în chestiune era un 2000-9, cel mai evoluat al tipului, nici francezii nu îl au în dotare, dar a fost pilotat de un ofiter francez.

  9. Zîsu-v-am au ba, că EF a făcut chestii la Steagu Roș? Din câte știu eu însă, nu prea a domnat EF-ul, am auzit că nemții au tras tare și yancheii mai puțin, dar se pare că oricum Răpitorul nu e chiar așa de negăsit pe la 35-40km. Curios cum va fi implementarea AESA al europenilor.

  10. Iata un link despre acele lupte simulate Raptor-EF. http://theaviationist.com/2012/07/23/f-22-raptor-kill-markings/
    @MirceaS da ai dreptate cu Mirage 2000-9.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *