Despre Expomil 2013

Ieri v-am prezentat cele mai interesante lucruri, din punctul meu de vedere, cu care actuala expozitie a venit anul acesta. Insa o anumita prezenta m-a uimit nespus de mult!

Astfel, in pavilionul central, exact la intrare sa-l vada toata lumea, trona o mai veche cunostinta de-a mea: Iveco SuperAV, un transportor blindat 8X8 cu care eu personal am avut ceva de impartit inca de la BSDA 2012, atunci cand se lansase zvonul cum ca Iveco va fi implicat in programul TBT. Ei bine pana la urma n-a fost sa fie, baietii de la Iveco nu doreau sa intre in programul TBT 8×8, ci sa elimine TBT-ul Moreniului cu totul si sa preia singuri o eventuala comanda din partea Armatei. Aceste afirmatii fiind bineinteles doar o opinie foarte personala.

Pe atunci se incercase impunerea unui tren de rulare Iveco pentru TBT, numai ca italienii au amanat, fara nici un motiv serios livrarea acestuia pana cand in sfarsit s-a renuntat la ascociere.

Revenind la Expomilul de anul acesta, Iveco SuperAV a fost adus in marime naturala, lucru care m-a mirat nespus si trebuie sa recunosc ca este, sau cel putin pare, o masina de lupta demna de toata consideratia. Vopsit razboinic in negru si cu o gura de rechin schitata in partea frontala, masinaria era pazita 🙂 😉 , ciudat marketing! de doua fete foarte dragute, care purtau peste fusta un holster si un pistol de airsoft agatat de ele.  Bineinteles ca arma le tot aluneca si cel mai probabil nu-si mai simteau picioarele de atat stat in fata trasportorului.

Repet, strategia asta de marketing mi s-a parut ciudata, basca ca m-a cuprins mila de bietele fete care trebuiau sa faca poze si sa suporte tot felul de…avansuri din partea unei gramazi semnificative de idioti, dar sa revenim.

Tot ciudata a fost si interzicerea fotografierii interiorului vehiculului, desi avea trapa deschisa. Scaunele sunt asezate pe laturile TAB-ului, in rest SuperAV-ul era dotat, ca si SAUR 2-ul, cu o turela telecomandata cu mitraliera de 7,62. Ce avea deosebit fata de SAUR era blindajul. Asa cum se poate remarca si in poze, acesta era modular, putand fi schimbat oricand iar in momentul in care ciocanesti in el, suna ciudat. Mai exact nu are sunetul de tabla groasa, la care te-ai astepta, ci suna a BCA 🙂 . Iar asta inseamna ca peste tabla  este asezat acest blindaj care dupa sunet pare a avea o densitate redusa.

DSC06303

Senzorii din partea frontala-SAUR 2

In mod sigur este mai inalt decat SAUR-ul, ceva mai masiv si mai aratos, iar faptul ca italienii s-au trambalat cu ditmai trasportorul in marime naturala pana la Bucuresti poate avea implicatii serioase pentru viitor, mai ales in conditiile in care Ministrul Apararii, domnul Dusa, s-a aratat mai putin „bine dispus” fata de Moreni si TBT-ul acestora, dar poate ca si aceasta observatie este doar o aparenta prost inteleasa de mine. Sa dea Dumnezeu! Totusi domnul Dusa a promis, cam cu jumatate de gura, ca in urmatoarele saptamani va face o vizita la fabrica pentru a i se arata stadiul dezvoltarii trasportorului nostru blindat.

Pe langa SuperAV, mai era prezent, efectiv intr-un colt al expozitiei, si „prapadania” de Panhard, acelasi vehicul pe care l-am vazut eu luni. Masina, cu patru locuri, este haioasa, serioasa si probabil ca merita cumparata, sau macar avuta in vedere, dar la cat este de mica si inghesuita, nu-i vad sincer o mare utilitate pe front, decat poate pentru cercetare avansata. Oricum cu 12 bucati, efectiv nu prea avem ce face. 12 bucati x patru locuri…

In rest…liniste totala si saracia lucie din punctul de vedere al expozantilor. Si ca o ultima consideratie, prezenta Renault Trucks m-a bucurat, Iveco SuperAV, m-a ingrijorat.

Si o mica precizare fata de SAUR 2. Senzorii cu care este dotata masina sunt cei clasici: pe turela exista sisteme de vedere zi-noapte, iar conductorul are la randul sau un sistem independent de observatie. Nu stiu daca camera cu termoviziune era montata, dar sunt prezenti senzori la iluminarea cu laser si IR, sisteme de ochire pe turela, etc. Nimic special, atata timp cat dotarea SAUR 2 a fost facuta de uzina, pe banii ei si chiar nu avea rost sa-l impopotoneze cu nus ce baterii de senzori, care oricum nu au nici o treaba cu caracteristicile tehnice ale masini de lupta in sine. Daca MApN-ul se va hotari sa-l cumpere atunci va pune pe el ceea ce va dori.

DSC06300

SAUR 2 vedere frontala

DSC06298

 

DSC06299

SAUR 2 vedere la interior

GeorgeGMT

98 de comentarii:

  1. …mai era prezent, efectiv intr-un colt al expozitiei, si “prapadania” de Panhard, acelasi vehicul pe care l-am vazut eu luni. Masina, cu patru locuri, este haioasa, serioasa si probabil ca merita cumparta, sau macar avuta in vedere, dar la cat este de mica si inghesuita, nu-i vad sincer o mare utilitate pe front, decat poate pentru cercetare avansata. oricum cu 12 bucati, efectiv nu prea avem ce face. 12 bucati x patru locuri…

    Eventual ar fi bune să intre în dotarea Poliției din Harghita-Covasna-Mureș… 😉

  2. Pai versiunea asta arata a masina contra-insurgenta, nu neaaparat a una militara, desi pentru cercetare este OK, doar ca este foarte stramta: 4 locuri si cam atat!

    • Imi pare rau , dar acum nu inteleg. Exista vehicule mai grele si mai mari ce pot transporta 5 persoane , asa ca diferenenta de greutate si marime este justificata si realista . Acest concept de masini mult mai usoare si mai mici decat cele din categoria de 7 tone mi se pare unul excelent chiar daca ar fi folosit doar pentru transportul trupelor , fiind cam greu de folosit in lupta 🙂

  3. Normal ca italienii au vrut sa zboare TBT-ul din schema. Asta vor si nemtii cu Boxerul. Iti dai seama, la jumatate de pret, sa aiba performante similare sau, in cel mai rau caz, 80% din nivelul de performanta al masinilor lor.

  4. Cam mare deranjul celor de la Iveco…avand in vedere ultimele achizitii de la MAPN,astia ar cumpara si hartie igienica din afara,atat timp cat le iese comisionul….

  5. Repet ce-am spus si ieri SAUR 2 mi-a placut mult mai mult ca saracia celor de la IVECO si spun saracie pentru ca vopsitul in negru, gura de rechin, expus-ul unde-i lumina mai putina ca sa nu poti observa toate detalile si „escortele” sugereaza ca vor sa para mai impresionanti decat sunt ceea ce inseamna ca se simt amenitati de SAUR 2. Altfel expuneau afara, fix langa SAUR ca sa se poata face o comparatie directa. Toate masurile luate de IVECO pentru a evita aceasta comparatie sugereaza ca ar iesi in dezavantaj.

    • Buna observatie.
      De obicei in cazul spectacolelor de magie se merge pe jocul de lumini si umbre plus elemente de distragere a atentiei.Totul pentru a nu putea distinge eventualele detalii care pot dauna produsului/show-ului.
      Vorba ta ,daca erau bazati pe ceea ce poate produsul lor il expuneau comparativ langa Saur ca fiecare sa poate face o apreciere obiectiva(materiale,design,gabarit etc).
      Oare ce ar avea de ascuns?

  6. La Iveco nu lasau pe nimeni sa fotografieze interiorul. Acum am mai adaugat in articol doua poze cu interiorul SAUR2 si se poate remarca pozitia scaunelor. Un alt lucru demn de amintiti este faptul ca scaunele de pe TAB-ul romanesc sunt mult mai ergonomice decat cele de pe Iveco, oferind sustinere laterala pentru cap si corp in cazul acceleratiei sau franarii bruste, sau la schimbarea directiei vehiculului si oricum par mult mai confortabile decat cele de pe Iveco.

    • Si credeti-ma ca om de 1,90 mie mi s-a parut mult mai comod aranjamentul spate in spate de la SAUR 2 decat fata in fata de la IVECO. Mai mult spatiu la cap pentru ca carcasa la orice vehicul militar tinde sa fie mai mare in centru (probabil ca de-aia si e IVECO mi inalt ca sa poata asigura loc la cap au inaltat totul cu vreo 10-20 de centimetrii), si mai ales nu deranjezi pe nimeni intinzand picioarele.
      In rest este o intrega dezbatere daca e bine sa pui scaunele pe centru spate in spate ala SAUR 2 sau pe margini fata in fata ala IVECO.
      Unii zic ca pe centru mor mai multi oameni daca explodeaza o mina sub vehicul unde e blindajul subtire. Asta mi se pare valid doar la TAB-uri si IFV-uri pe senile care sunt mai aproape de sol si nu au nici un ax motor in cale care sa absoarba din forta exloziei.
      Pe de alta parte o mina este mai probabil sa fie cu declansare la presiune decat cu senzori de apropiere sau comandata la distanta. Adica e mai probabil sa ai o explozie sub roata, senila, de la o mina de presiune decat sub centrul vehiculului (proximitate, comanda la distanta), caz in care daca ai scaune pe margine mor oameni pe cand daca le ai pe centru in cel mai rau caz va fi vorba de rani la picioare.
      In plus daca ai scaune pe centru poti instala fante de tragere pentru ca grupa de infanterie sa traga dinauntru.SAUR parca avea sase (trei pe o parte trei pe cealalta)

      • Are cate trei ambrazuri pe fiecare flanc. Si mie Iveco mi s-a parut cam inaltut, mai ales ca am aceeasi inaltime, in jur de 1,88 si tot dupa inaltimea mea l-am calculat. Cred ca sare cu cel putin 30 cm fata de SAUR.
        Pe mne ma uimit si sunetul pe care il scotea carcasa cand bateai in ea… Ori aia au pus pe el ceva blindaj special, ori nu stiu, dar a tabla nu suna deloc.

        • Legat de Iveco Super AV, la fel a fost prezentat si in UK anul asta, pentru prima oara la DSEI:
          http://www.armyrecognition.com/dsei_2013_show_daily_news_coverage_report/iveco_displays_8x8_superav_for_the_first_time_in_the_uk_at_dsei_2013.html

          aici aveti si prezentarea zonei de lupta terestra la expozitia britanica:
          http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GOj5xvGLvUE

          • A frate asta explica de ce este asa baban. Clientul principal ar trebui sa fie Nea Marine americani. Asta inseamna ca fata de SAUR trebuie sa aiba o mai mare autonomie si viteza pe apa, explica si cele doua elici de doua ori mai babane ca ale lui SAUR, si explica si marimea mai mare, probabil ca este conceput sa aiba flotabilitate mai mare si eventual ca sa poata ajunge la tarm chiar si plin de gauri in cazul unei „Contested landing”. Asta inseamna ca este complet nepotrivit pentru armata romana care ma indoiesc ca o sa faca multe debarcari amfibii „contested” in viitorul apropiat.

        • Iveco e probabil mai inalt pentru ca are cerinte comune si pentru competitia de infanterie marina, unde trebuie sa infrunti si valuri marine, deci e recomandat sa ai suprastructura putin mai inalta.

          Legat de blindaj, cred ca ai ciocanit in niste kit-uri compozite, probabil un amestec ceramic/plastic si ce or mai fi bagat in el… practic aia nu era carcasa masinii… De vazut poate pe viitor un SAUR2 cu kit-uri de protectie suplimentara.

          Cat despre pozitia scaunelor, cea pe mijloc ofera acces spre lateralul vehiculului, care ar fi fost interesant daca ar fi avut trapa laterala, ca la seria BTR sau GPV/Arma… Ar trebui corelat si cu profilul podelei si protectia la mine dedesubt. Daca ai o structura in V sub podea, este ok si pe mijloc, insa daca este plata, este riscul ca explozia sub vehicul sa deformeze cel mai tare podeaua in spatiul central, marginile fiind rigidizate de pereti.

          O aranjare a scaunelor pe lateral, desi te intoarce cu spatele spre exterior, iti ofera posibilitatea sa incarci mai usor targi, lazi sau alte echipamente in sectiunea centrala.

          Eventual, in cazul scaunelor pe mijloc ar trebui sa fie rabatabile in sus, pe tavan, ca sa ai acelasi spatiu de depozitare cu cazul scaunelor laterale.

          • La SAUR 2 scaunele sunt rabatabile vezi poza de mai sus.

            • Avem articol, inclusiv in engleza despre produsele Moreni, insa probabil ar trebui sa facem unul dedicat care sa contina si pozele si filmarile de la teste, aparute ulterior…

            • Ma refer la rabatarea lor totala pe tavan, ca sa eliberezi spatiul central al podelei. Probabil ca o versiune MEDEVAC ar putea fi configurata astfel.

          • Bun, am vazut mai de aproape si interiorul Iveco… spatiul lateral e mai restrans, deci nu ar fi avut cum sa puna scaunele pe centru, ca nu ar fi avut loc pentru 2 culoare de iesire a militarilor.

            • Pai exact ce spuneam eu mai sus spatiul interior mai mic la dimensiuni exterioare mai mari. Dar faptul ca e facut in primul rand pentru Nea Marini explica ce s-a intamplat cu diferenta de spatiu, probabil ca pereti au mai multe compartimente prevazute separate prevazute ca un fel de compartimente etanse la o nava, pentru a avea „flotabilitate de rezerva”. Daca e gaurit unul din compartimente nu conteaza pentru ca doar ala se umple cu apa si restul vehiculului pluteste in continuare.

              • Super AV a fost prezentat armatei romane in 2011 (fara masina propriu zisa). are o transmisie cu doi arbori cardanici, cate unul pe fiecare parte, podeaua fiind mai joasa pe mijloc. Din aceasta cauza scaunele sunt cu fata spre mijloc. Prectic, sun asezate pe acei arbori. Atunci am remarcat ca nu are diferentiale, cei preyenti nefiind in stare sa ne spuna cum se comporta in viraje.

              • @ Asta explica asezarea scaunelor, la fel ca in cazul SAUR 2.

          • Oricum ai un fel de V sub podea, datorita transmisiei catre puntile spate, care la randul ei beneficiaza de protectie. Geometria asezarii scaunelor este de dezbatut, eu unul prefer spate in spate. Fata de IED-uri sau mine, sansa maxima este ca TAB-ul s-o incaseze de la o mina pe care calca, nu de la una cu senzor de proximitate sau comanda de la distanta, care pot fi usor bruiate. Asadar mina de contact, ori in acest caz as prefera sa stau pe mijlocul masini de lupta.
            In A-stan TAB-urile romanesti au fost lovite de IED-uri cu explozie la contact si de suferit au avut in general soferul, cel care sta pe lateralul masini. SAUR 2 incorporeaza, cu foarte multa seriozitate, toate cunostinetele si experienta dobandita in TO, adevarat cu mult sange, dar una peste alta, s-a tinut cont de invatamintele trase in urma studierii TAB-urilor lovite. De fapt 1-2 bucati au fost aduse la uzina unde s-au facut studii serioase asupra lor, in vederea gasirii de solutii in privinta cresterii rezistentei la mine.
            Una dintre solutii a consatat in modificarea constructiei in zona rotilor. Contra-aripile nu mai sunt asamblate din bucati de otel individuale sudate, ci dintr-o singura bucata laminata la rece, crescandu-se astfel rezistenta la explozie, folosind insa acelsi material si aceeasi grosime a tablei.
            Podeaua in „V” poate fi aplicata la cerere fara nici o problema, iar costul ei, inclusiv montarea este foarte departe de cei 100 de mii de euro necesarii tunarii Piranha IIIC cumparate absolut degeaba cu 32 de milioane de euro.

            • Nea George, știi sigur că au fost aduse în țară TAB-uri lovite de IED-uri ???
              Din ce știam eu, cele care mergeau reparate se reparau loco, de o delegație de la uzină venită în teatru. celelalte , care nu mai aveau nici o șansă de reparație, se duceau la groapa de gunoi. Pur și simplu costa prea mult transportul unei carcase distruse.

        • G, am batut si eu azi in Iveco si mi se pare ca suna a gol pentru ca nu cred ca l-au adus cu blindaj. Ecoul loviturii in carcasa parea foarte lung, deci parerea mea e ca era goala… . In rest, o magaoaie mare, inalta, cu spatiu interior prea mare, nenecesar.
          Am stat si in Saur 2 si la 1,85 cat am eu poate mai avea loc de cascheta, asta ar fi singura critica; in rest S2 arata super compact, legat; am avut placerea sa vb cateva min. cu dl. inginer (pensionar, amintit aici) care il prezenta si care mi-a zis ca a facut toata electrica la el; din pacate se plangea de multe, nu le mai zic ca sa nu va umplu de nervi, dar cea mai nasoala treaba pe care mi-a zis-o e ca nu mai sunt oameni care sa lucreze la el, in special tineri. Ar fi vrut sa aiba macar un tanar interesat, pe care sa-l invete meserie. Mi-a mai zis ca TBT-ul a trecut la a doua incercare testul de rezistenta la explozie sub roata, dar nu l-am mai intrebat la ce Stanag, de jena. Mi-a mai placut si standul celor de la Pro Optica.

          • Am vorbit si eu cu domnul inginer si mi s-a plans si mie de acelasi lucru. .
            A se vedea comentarile mele din articolul anterior

          • Pro Optica s-a dezvoltat intradevar foarte bine. Vis-a-vis de blindajul Iveco si eu cred la fel. E ceva in neregula cu sunetul respectiv, mai ales ca ma vazut si blindaj compozit si nu suna asa, ci dimpotriva are un ecou extrem de infundat tocami datorita densitatii crescute.

            • Va zic eu nu e nici un blindaj compozit e spatiu lasat gol pentru a avea flotabilitate de rezerva, „Reserve buyoncy ” cum zice Nea Marine in SUA. Foarte bun pentru ei cand debarca la Inchon sa salveze Coreea de Sud de o noua invazie a Nordului sau la Vladivostok sa-i salveze pe rusi de o posibila invazie chineza dar complet inutila pe plaiuri mioritice. Ce o sa incercam sa abordam nave rusesti in larg cu IVECO 😉

          • Orice transportor are un blindaj de baza! Nu exista varianta neblindata, ca la turisme .
            Poate nu avea blindajul suplimentar! Iar acesta sa fi fost inlocuit cu carcase compozite.

            • Pai poate ca noua ne ofera varianta pacifista, fara blindaj, dotata cu aruncator automat de crizanteme albe. La ce ne trebuie nou tehnica militara, nu vin americanii in caz de ceva?!
              Daca cumparam TBT-uri blindate stricam echilibrul militar in zona si noi nu vrem asta, noi suntem pro-pace intre toate popoarele lumii… 🙂 😉

            • Ma referam la sunetul scos cand bati in el si care multi suspectau ca ar fi de la blindajul compozit dar suna cam gol pentru. N-am spus nimic de faptul ca ar fi neblindat, doar ca probabil ca are blindaj „clasic” ca si SAUR 2 si probabil ca s-a pus foarte mult accentul pe capacitatile de operare in mare.

              • poate fi blindaj spatiat??

              • Spatiat?! Adica tip fagure?! Poate…

              • spatiat ,normal ar fi precum cel laminat, cu placile la unghiuri diferite
                dar ,cu toate ca e destul de groasa placa ,parca totusi nu e
                poate fi ceva gen chobham,normal englezii faceau blindajul ptr superav,cred ca e bae
                o intrebare ,materialul ala lipit in saur ,pare antifonic adeziv, e cumva altceva ?

              • Salut. Da are dreptate colegul , l am ciocanit si eu si am ramas mirat ca suna cam a gol, dar dupa cum am zis era ceva plastic, carbonic ceva usor DAR se cunostea ca era ceva aplicat peste carcasa de otel/blindaj si cred ca eceva foarte usor si ieftin de inlocuit in fond pt RPG uri si alte proiectile sau rachete AT daca si face treaba sa amorseze incarcatura cumulativa ce se va revarsa intre acel material si blindajul propriu zis si a cam facut treaba , rusii au folosit lazi goale de munitie astfel pe BMP uri si BTR uri si era destul de eficace asa. dar vai inestetic cu lazile alea atarnand. Cred ca asta este si la Iveco asta ca prea suna a gol . In nici un caz a a BCA tizule. pana si ala este mai plin ca ce era la asta.

        • Daca tu ai 1,88, cam cat zici ca are cutia SAUR2 pentru ca n-am gasit date nicaieri. Eu am zis ca nu sare de 2,10m dar tu ai avut ocazia sa-ti faci o idee mai buna.

        • Cred ca raspunsul cel mai plauzibil privitor la sunetul carcasei IVECO ar fi ca este doar un mockup care sa reprezinte blindajul suplimentar ca dimensiuni si aspect.

  7. am fost azi la expomil…SAUR 2 mi-a placut foarte mult, iveco mai putin…cam arata a cutie pe roti…in rest a fost cam saracie fata de 2011

  8. as face o sugestie ,daca se poate
    un articol complet separat despre saur 2 cu multe poze ,detalii ,ca sa putem dezbate
    imi plac scaunele adoptate ,fata de scaunele alea tip avion transport la primele
    in general arata bine
    cred ca dezbaterea privind aranjamentul spate in spate pe centru ,sau fata in fata pe lateral e importanta doar din prisma coordonarii si rapiditatii debarcarii, dar nu vad nici un impediment in a se adapta la cerinta uzuarului ,din moment ce sunt prinse demontabil de acoperis si nu ai nici un stalp sau ceva de rigidizare pe acolo
    cred ca amplasarea lor tine mult de orifiicile de tragere laterale ,o traditie la noi pe aici si la iugoslavi am vazut ,care tine ,cred de faptul ca transportorul va fi folosit in oras ,ptr a avea acoperire cu foc pe laterale
    cum turelele telecomandate noi au unghi negativ in elevatie ,destul de mare ,acoperind pana la cativa metri lateralul transportorului ,combinat cu trapele din acoperis ,eu le consider putin innecesare
    dar ,cum am spus ,detalii,daca ar fi un articol dedicat am dezbate
    macar sa comande ai nostri ceva ,sunt chestii ,care in productie le poti imbunatati
    vad ,ca mentalitatea se schimba
    apropo ,la pusca de asalt au pus parghia de armare(cred ca asa ii spune) mai sus ,intr-o pozitie mai buna,nimeni nu pune o poza si o stire? 🙂

  9. Vreti sa vedeti IVECO la interior ?

    http://www.antena3.ro/romania/expozitie-militara-cu-demonstratii-la-bucuresti-vedeti-imagini-de-la-eveniment-229259.html

    Ia uite aici explicatii 🙂
    Durere nene. Ori aia erau cretini ori isi bateau joc de toata lumea ca nu poti filma in el.
    Nici io nu am putut face poze desi nu ma interesa…..

  10. dar reportaj cu saur 2 nu se putea? carul de reportaj de la antena 3 era afara langa el…

  11. si cica mogulul cand era tanar ficior ( cica grad nu avea ..) vindea tancuri in egipt …..

  12. Parca am auzit iesirea la tabla a unei eleve de clasa a 5a. Varza tot si reclama la intentile celor care trebuie sa revitalizeze armata cu produse romanesti si nu cu firme de afara. Am auzit mai multe tampenii pe secunda decat in discursurile electorale.

  13. Salutare! Italienii n+au nici cea mai mica intentie de a face vreun transfer de tehnologie. Au incercat foarte de curand ,dupa spusele celor de la Moreni care au insotit Saur 2 la Expomil, sa intre intr+un fel de asociere cu Moreni din care sa se aleaga cu solutia tehnica a TBT-ului dar fara sa accepte transferul tehnologic catre partea romana.
    Cat despre masina lor expusa la targ, conform propriior declaratii nivelul de protectie este 2a,2b la mine si 2KE la blindaj cu posibilitatea adaugarii de kit-uri suplimentare de blindaj pana la nivelul 4KE. Adica nimic, dar absolut nimic, deosebit. Plusul fata de Saur 2 la acest capitol se refera la protectia mai mica in cazul Saur 2 de nivel 2a si 1b la explozia minelor.
    Alte date ar cam fi acestea (rog a se tine cont de faptul ca aceste date sunt declarate de personalul care insotea transportorul)
    1) Iveco greutate proprie goala aprox. 20t, greutate maxima 25t, limita de flotabilitate 24t
    2)Saur 2 greutate proprie goala aprox. 16t, greutate maxima 20t,limita de flotabilitate 20t (o barfa cu parfum de credibilitate spune ca la Pitesti s-a facut testul de
    Ambele masini prezentate sufera modificari ale structurii pentru montarea unor turele care sa cuprinda tunuri automate si capacitati ATGM, modificarile structurala depinzand in mod evident de calibrul/tipul/reculul/greutatea etc. armelor montate.

    • 🙂 😉 Pai asta spun si eu inca de la BSDA 2012! Macaronarii vor contractul, ingroparea Moreniului si cam atat! Ar fi fost de intrebat, dar n-am gasit la stand decat niscai papitoi de la Digital Bitt care habarnaveau care-i fata si care spatele unui TAB, de ce Iveco a taraganat timp de 8 luni livrarea unui tren de rulare pentru TBT… Nimeni nu a stiut sa-mi raspunda pt ca nimeni de la Iveco nu era pe acolo. Aia de erau de fata aveau cateva poezii invatate pe dinafara, daca ii intrebai ceva pe langa poezia lor intrau in panica, iar gacicutele zambeau fermecator…Bietele fete n-aveau nici o vina, cum nici Digital Bitt n-are nici o vina, ei doar promoveaza un produs, dar dpmdv, habarnau ce si cum sa promoveze un TAB.
      Nu totul se vine la fusta scurta si zambete cuceritoare… cateodata te faci dracului de ras cu astfel de strategii de Mk. Iveco SuperAV este Nemesisul Moreniului si al TBTului…
      Sper sa le dea cineva un sut serios direct in ….trapa SuperAv-ului sa-l vanda la altii!

    • august 2012 la barajul Prundu Pitesti s-a facut testul de flotabilitate .

  14. Scuze
    Testul de flotabilitate de la Pitesti se zice ca s-a facut la 22t.

  15. SAUR 2 facut teste dinamice cu turela de pe MLI 84M si cu sistemul AA Crotale NG. Nu stiu sa fii intrat cu aceste sisteme si in apa, dar teste de viteza si stabilitate pe diferite tipuri de teren, pante inclinate, etc, s-au facut si chiar am si scris despre aceste lucruri.
    Eu cred ca TBT-ul si SAUR 2 ar trebui produs in colaborare cu francezii. Moreniul are deja contracte cu companii franceze producatoare de tehnica de lupta, de unde si testul cu Crotale, si de asemenea turela de pe SAUR prezentata acum este una produsa la Moreni pt un partener francez, care ar putea fi interesat de SAUR 2.
    Iar odata cu venirea Renault Trucks in Ro, la MFA Mizil, eu cred ca o interconectare intre industria militara franceza, una dintre cele mai bune din lume, si ceea ce mai avem noi, ar putea sa reporneasca intradevar productia de tehnica de lupta din Romania.
    Pana acum francezii mi s-au parut a fi cei mai seriosi, iar tehnologic sunt cu mult in fata italienilor.

    • asa cred si eu….TAB-uri facute cu francezii si tancuri facute cu nemtii, cu israelienii facem artilerie, si sincer m-as gandi la un avion CAS low-cost facut in cooperare cu turcia si polonia…un derivat din iar-99 ceva mai puternic

      • Cu polonezii avem un acord de colaborare pentru cercetare de UCAV-uri, dar nu e bani frate, nici la noi nici la ei, ca guvernele astea de pe la este nu stie ca UCAV daca cercetezi un pic este si mai usor de facut decat un avion cu pilot.

  16. Întrebare pentru cel care a pozat interiorul Saur-ului…
    Ce e pe interior,pe pereții blindatului? Parcă nu pare vopsea? E cumva căptușit pe interior cu un soi de ”spall liner” ?Și dacă da, de ce nu or fi continuat și pe pereții laterali inferiori??? Asta ar fi o premieră, și un lucru bun.

    • Eu l-am pozat frate, da nu stiu sa-ti raspund. Ce e ala spall liner?!

      • Un soi de burete mai dens care se lipește pe interior pentru protecția echipajului și a desantului împotriva schijelor rezultate în urma penetrării blindajului. Limitează împrăștierea schijelor sau a bucătilor de blindaj în interiorul mașinii de luptă în cazul lovirii blindajului de diverse tipuri de proiectile.

        • din cate pare eu cred ca e adeziv antifonic textil
          spall liner-ul poate fi si din fibre ,cum sunt vestele antiglont
          asemanator cu cel de la puma socat

      • la nivel de parere
        eu as scoate orificiile de tragere de pe laterale
        apc-urile nu se mai folosesc ca pe vremea comunistilor ptr a controola multimile ,orasele
        in mers sunt total inutile ptr trageri
        simplifici constructia ,atat a blindatului in sine ,cat si a placilor suplimentare de blindaj
        trapele superioare sunt suficiente

        • Sunt de acord si eu cu aceasta chestie , nu ai cum sa folosesti in conditiile actuale ale campului de lupta acele orificii. Iar aceea captuseala era cam textila dar cica ignifuga , ei pe dreacu daca intra o cumulativa arde tat.

        • oooo pai avem si noi de controlat potentiale multimi agresive 🙂 🙂

          • pai si scot baietii 7,62-ul pe fereastra pentru controlul multimii? Daca la noi sunt oameni agresivi inseamna ca in alte tari e direct raboi civil. Hai sa fim seriosi…

      • Doar eu m-am gandit ca ar putea fi o banala mocheta?

  17. Foarte interesanta ideea si prezentarea pentru spall liner. Am vazut si la Saur 2 ceva lipit pe interiorul carcasei dar nu stiu daca era ceva de genul celor prezentate mai sus sau era doar un material ignifug…Poate cinava care merge acolo astazi sa intrebe.

  18. In ceea ce priveste armamentul pentru Saur 2 personalul de la stand spune ca se poate monta turele cu tunuri automate pana la 30mm si diferite modele de lansator Spike LR/ER cu masurile constructive necesare. Ei au renuntat la ideea montarii turelei de pe MLI84 din cauza profilului prea inalt (vizibil de la foarte mare distanta) desi o pot integra fara nici o problema daca se va cere.

  19. In opinia mea ar tebui sa se renunte la cumpararea unor TAB-uri straine si sa se doteze armata cu Saur 2 si TBT8x8(Saur 3). Daca se opteaza pentru Saur2 n-ar fi rau sa se imbunatateasca protectia la mine utilizand solutia blindajului suplimentar deflector de la TBT8x8 si sa aduca protectia chinetica macar la nivelul 4 sau 5 cu kituri de blindaj suplimentar. Ramane de vazut cum stam cu flotabilitatea.

  20. Solutia cumpararii de tehnica straina ar trebui folosita strict pentru nisele de dotare la care nu putem produce deocamdata. Parerea mea este ca ar trebui cumparate doar cu transfer de tehnologie vehicule specializate pentru cercetare, MLI-uri grele de tipul Puma si tancuri. Transportoare putem sa facem si noi si le facem la fel de bine ca ceilalti. Problema noastra este legata de bani. Nu se aloca fonduri pentru cercetare. Testarile la TBT n-au mers mai departe de faza din iunie cand s-a facut testul la mine. Carcasa este si acum intr-un colt intr-o hala din Moreni si hotii de italieni (Iveco/Centauro) se inghesuiau s-o vada dupa semnarea cooperarii cu Moreniul. Atata doar ca nici ai nostri nu-s dusi cu pluta si nu i-au lasat (cel putin astea sunt spusele celor de la stand).

  21. Daca tot am cumparat kit-uri de protectie suplimentara pentru PiranhaIIIC, n-ar fi mai simplu, decat sa incercam sa cream noi de la 0, sa taiem cateva dintre ele, vedem ce materiale au folosit si cum au facut acest lucru si facem si noi unele identice. Eventual incercam sa le adaptam nevoilor noastre.

    • N-am cumparat frate nimic, aveau doar intentia. Deocamadat Piranha IIIC trimise in Afganistan sunt trase pe dreapta, pt simplul motiv ca sunt la fel de sigure sau de nesigure precum TAB-urile noastre stramosesti: tot 6kg TNT pe roata suporta si alea elvetiene, iar intre timp toata lumea si-a tras MRAP-uri, asa ca pana sa cumparam noi kituri, s-a inventat alta tehnologie.
      Sau poate intre timp le-or fi carat inapoi in tara…

  22. Reverse engineering desigur! Merge de fiecare data cu conditia sa nu fii prins fara documentatia scrisa (calcule doveditoare ale solutiei constructive).

    • Daca descopera ca este un produs copiat ce se poate imtampla? Poate fi statul roman tras la raspundere si plus sa plateasca? Daca nu plateste?

      • E plin netul , în general, și Youtube-ul, în particular, de modele de blindaje suplimentare.Dacă ar fi vrut pînă acum, hanginerii noștri ar fi realizat ceva de genul acesta. Nu exxista interes pentru așa ceva. Soluție de genul acesta a fost prezentată acum câțiva ani la Expomil, cu încă o foaie de bilndaj mai subțire, fixata deasupra plăcii principale. Nu s-a pus în practică nimic , pîna azi.

  23. Bine bre, dar chiar nimic despre noua arma de asalt ? 🙁

  24. Cam trist Expomil 2013. Cea mai socanta chestie pentru mine a fost absenta lui ROMAN Brasov. Stie cineva de ce?
    Am vorbit cu un domn de la MFA si mi-a spus ca asociarea cu Renault consta in : Daca castiga licitatiia pentru schimbarea parcului de autocamione, MFA va produce structura metalica, iar daca se va gasi un producator autohton ieftin se vor lua si cauciucurile ! Atat,, nici un surub macar la camion. Mi se pare batai de joc!

  25. Nivelul de protecţie balistică 2 b este prea mic pentru un vehicul de 18 tone, dar experienţa bogată a celor de la Moreni trebuie neapărat valorificată. Este foarte important să producem în ţară armament de calitate şi în cantităţi suficiente încât să doteze unităţile şi să completeze pierderile. Războiul se câştigă în fabrică. URSS a câştigat al doilea război mondial în 1941 când a reuşit să transfere dincolo de Urali peste 1500 de fabrici în ciuda superiorităţii Luftwaffe.

  26. Pingback:Homepage

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *