Elicopterul inarmat usor sud-coreean (LAH) intra in productie

Noul elicopter din clasa LAH (Light Armed Helicopter) de 5 tone al Korea Aerospace Industries se afla in ultima etapa de testare inaintea certificarii de la sfarsitul acestui an.

LAH va inlocui vechile modele AH-1J/S Cobra si MD-500 Defender din dotarea fortelor armate sud-coreene.

Proiectul LAH (Light Armed Helicopter) a inceput in 2015, in comun cu proiectul civil LCH (Light Civil Helicopter), pentru a reduce costurile de dezvoltare si exploatare prin procentajul ridicat de piese si componente comune. Platforma comuna celor 2 proiecte este o varianta a Airbus H-155 (fost Eurocopter EC-155, evolutie a AS365 Dauphin/AS565 Panther – din care deriva si Harbin Z-9 chinezesc), adaptata cerintelor sud-coreene, cu principalele diferente: designul cabinei, transmisia si palele rotorului principal.

H-155 adauga la randul sau o cabina mai mare cu 30% si un spatiu de bagaje cu 130% mai mare fata de variantele anterioare de AS-365 Dauphin, precum si un nou rotor Spheriflex compozit cu 5 pale cu incastrare flexibila, cuplat cu un fenestron anticuplu imbunatatit si motoare mai puternice (935 Cp fata de doar 852 Cp ale Dauphin) Turbomeca Arriel 2C2.

Greutatea maxima la decolare a LAH este de 4,92 tone iar cea gol de doar 2,62 tone, fiind fabricat din materiale compozite si aliaje ușoare. Propulsia este asigurata de doua motoare Safran Arriel 2L2 cu o putere maxima de 1032 Cp (770 KW) fiecare, ele fiind controlate prin intermediul unui sistem electronic digital (FADEC). Motoarele sunt dezvoltate si fabricate in Coreea printr-un acord intre Safran si Hanwha Techwin.

Echipamentul cabinei este „full-glass”, toti parametrii tehnici, tactici si de navigatie fiind afisati pe ecrane LCD de mari dimensiuni. In bot se afla un cap optoelectronic dotat cu camera de vedere pe timp de zi si infrarosu.

LAH integreaza ca armament principal un tun rotativ M197 cu 3 tevi de calibrul 20 mm montat sub bot, iar pe pilonii laterali poate agata containere de rachete nedirijate calibrul 70 mm si rachete antitanc , in curs de testare fiind si solutii de lansare a munitiilor ratacitoare si colaborarea cu drone (MUM-T), solutii dezvoltate in parteneriat cu Israel Aircraft Industries .

Noul elicopter este multirol, putand sa lupte cu tancurile si vehiculele blindate inamice, sa efectueze misiuni de recunoastere sau de sprijin pentru fortele terestre, si sa transporte trupe ale fortelor terestre.

In martie 2015 KAI și Airbus au semnat un memorandum de cooperare pentru vanzarea și sprijinul tehnic al ambelor elicoptere aflate în dezvoltare iar 3 luni mai tarziu,  s-a inceput proiectarea, care a durat pana in luna august 2016. Primul prototip, finalizat in decembrie 2018, a avut zborul inaugural pe 4 iulie 2019.

Daca cei de la KAI reusesc sa finalizeze faza de testare a LAH pana la sfarsitul lui noiembrie si se obtine certificatul, chiar de anul viitor ar putea fi livrate primele elicoptere catre armata sud-coreeana.

Previziunile de productie, includ pe langa cele 170 elicoptere LAH si aproximativ 100 de exemplare LCH, precum si un potential de export de 300-400 unitati. Deja oficialitatile din Emiratele Arabe Unite si-au exprimat interesul pentru elicopterul coreean in luna martie.

LAH/LCH este probabil ultimul descendent direct al familiei AS-365Dauphin/H155M, familie care va fi inlocuita in inventarul militar francez de H-160M.

Iata si un tabel cu  cateva date comparative intre acesta si alte cateva elicoptere de pe aceeasi nisa (am pastrat H145 ca si referinta pentru multirolul care ne este oferit si noua, H135 nefiind nici el departe, dar amandoua situate in liga inferioara fata de familia Dauphin):

 

Model AS365 Panther LCH/LAH H145/ BK117 AW159 H160 AW169
Pasageri 10 10 9 8 12 10
Lungime (m) 13,68 14,6 13,03 15,24 13,96 14,64
D. rotor (m) 11,94 12,6 11 12,8 13,4 12,12
Inaltime (m) 4,06 4,35 3,45 3,73 4,91 4,5
S. disc rotor (mp) 111,98 124,7 95 128,7
Masa gol, (kg) 2389 2620 1792 3300 4240 2850
Masa utila (kg) 1600 1793 1361 1760 1800
Masa maxima (kg) 4077 4756 3585 5330 5670 4600
Masa sarcina max.(kg) 4300 4920 3350 6000 6050 4800
Viteza croaziera (km/h) 243 243 246 256 296 268
Viteza max (km/h) 324 325 268 324 337 306
Raza actiune (km) 827 857 680 528 850 820
Plafon de serviciu (m) 5865 4572 5240 5900 4500
Viteza de urcare (m/s) 8,9 8,9 8,1 11 8,9
Motoare: 2 × Turbomeca Arriel C2 852 Cp 2 × Safran Arriel 2L2
1032 Cp
2 × Turbomeca Arriel 1E2 740 Cp 2 × LHTEC CTS800-4N 1361 Cp 2x Turbomeca Arrano 1A 1280 Cp 2× Pratt & Whitney PW210A 1000 Cp

 

Ideea de elicopter inarmat usor se regaseste si in familiile H135M/H145M, OH-58 Kiowa si MD/OH-6/AH-6, acestea putand desfasura misiuni de recunoastere si acompaniere a elicopterelor de atac dedicate, dupa cum se vede mai jos:

Inca asteptam cu sufletul la gura ce va rezulta din competitia americana pentru elicopterul de recunoastere si atac usor…

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www-altair-com-pl/news/view?news_id=37891

.

 

 

44 de comentarii:

  1. Nu prea inteleg categoria. Light Armed Helicopter inseamna ca e e inarmat usor, cu toate astea inlocuieste un elicopter usor pur sange (MD500) si un elicopter de atac iar varianta civila da senzatia ca e vorba de categoria Light.

    Fiind derivat din familia Dauphine, intra probabil in categoria usoarelor doar pe standardele coreene 🙂 Probabil o gaselnita pentru a folosi acelasi model pentru a inlocui doua tipuri.

    Preferinta mea ramane clasa H45M/H135M pentru usoare, tunul mi se pare inutil fara blindaj, ceva din clasa Dauphine ar fi bun pentru Marina in mai multe variante.

    1
  2. Strutocamila. Pas.

    Pentru SK merge pentru ca astia au si Cobre si Apache-uri din plin.

    2
    • sunt curios care a fost ideea; inlocuiesc un elicopter usor inarmat cu Tow (MD500 Defender) si unul pur sange de atac (Cobra), ambele cu talpici si pe categoria usoara, chiar daca unul e blindat cat de cat cu un elicopter mediu, avand cam aceleasi sisteme de arme (tun, rachete) insa mai mare si cu roti;

      Sa fie trenul de rulare un motiv? Se foloseste mult mai comod pe aeroport asa, cu tren in loc de talpici?

      Sa fi ajuns tehnologia Airbus atat de departe incat un elicopter mediu sa aiba o amprenta aproape similara (termica, logistica) cu cele usoare?

      Au ales strutocamila pentru ca are si o oarecare capacitate de transport, iar rolul de atac va fi destinat exclusiv Apache, urmand ca asta sa faca ceva cercetare, suport si la nevoie si insertii?

      Se pare ca sud-coreenii se orienteaza clar spre licentele Airbus.

      2
  3. Ca de obicei un articol fain facut marca Marius Zgureanu, scurt, concis si in acelasi timp plin de info! 🙂 Ce remarc insa este masa utila mai mare la H145, viteza de croaziera si plafonul aproape identice, daca Airbus le-ar face la Brasov in loc de autobuzul H215 cred ca ar fi o carte castigatoare si pt noi si pt ei. Asta nu exclude un elicopter dedicat luptei AT pe modelul polonez (da, mi-au picat plombele la anuntul cu Apache mai ales ca stie si „manned-unmanned teaming” : https://www.flightglobal.com/helicopters/ah-64e-apache-teams-with-two-uavs-to-identify-attack-target/142277.article).

    1
    • datele de wiki sunt de privit orientativ, cu rezerve… sarcina utila la LAH e ^probabil superioara lui H145, in variante de echipare similare.
      Mie pentru recunoastere si atac usor imi par a fi suficiente MD-500 sau H130…
      Deja H135 e mai multirol, desi ramane mai compact decat H145.

    • „daca Airbus le-ar face la Brasov in loc de autobuzul H215 cred ca ar fi o carte castigatoare si pt noi si pt ei.”

      Excluzând din discuție „libelula” din articol,
      ție ți se pare că statul român prin organismele competente a avut vreo discuție aplicată cu Airbus, de genul vreau x nr de aparate, în y perioadă de timp, care să spargă lemne, să bată cuie….și să fie construite local, că tot avem unde, și nu vrem h215, ci modelul „celălalt”, facem contractul, cu obligații și angajamente de ambele părți….sau cu Bell….sau cu….și au fost refuzați ?

      Airbus o fi venit cu propunerea a ceva similar ce avem prin „curte”.
      Au făcut și ei cum fac și alții care mai produc ceva în industria de aparare, de exemplu, ag7 și 9 avem, pt asta încearcă să propună niște muniții, dacă altă „direcție” nu se vede….

      • Nu poti sa ai o discutie aplicata cu cineva care orice i-ai cere iti pune pe masa doar H215M ca doar aia vor sa faca aici, povestea e lunga si plina de zbarcituri, nimeni nu a fost fata mare din cei implicati in subiect. Nu zic ca ai nostrii sunt niste somitati sau vizionari ba din contra au fost mai tot timpul blocati in concepte invechite si tot ce am luat si se vede prin alte parti ca da rezultate a fost dupa binemeritate suturi in fund de la unchiul mai mare. Sincer, desi prin ratarea programului H215M, se va pierde treptat baza industriala construita cu multi bani si munca la Ghimbav (la un moment dat Pumele actuale isi vor da sfarsitul) nu pot sa zic ca plang dupa H215M. Pe de alta parte trebuie chibzuit bine ce luam acum ca sa nu ne trezim ca pana operationalizam deja sunt obsolete!

        2
        • Ca e Surion, pentru care sudcoreenii au dat bani grei sa fie transferate licente si efectuate modificari, ca e H215, pentru a carui productie statul roman nu plateste nimic – eu zic ca e o diferenta semnificativa.

          Cu H215 francezii au oferit un transfer pentru o linie de produse care se voia mai ieftina si pentru care existau deja o parte din competente in cadrul personalului de la Brasov de cand cu IAR-330, deci riscurile erau mai reduse si pentru ei. Intregul transfer era pe banii Airbus, obiectivul fiind sa isi recupereze o parte din investitie cu o comanda din partea statului roman.

          Eu as vedea H135 interesant de transferat la noi, mai ales ca se apropie momentul cand va fi inlocuit de altceva. E un produs matur, relativ ieftin si care peste maxim 10 ani va intra in mentenanta, modernizari si mai putin productie. Dar pentru asta trebuie discutat cu nemtii, nu cu francezii.

          Cand faci un transfer de tehnologie si productie intr-o noua locatie, se alege de obicei un produs mai ieftin, matur, cu risc scazut… iar pe masura ce nucleul respectiv capata experienta si dovedeste calitate, incepi sa transferi si chestii mai sofisticate, mai high-end, sau ii implici in design si cercetare. Asa se face.
          Aviz celor care cred ca de azi pe maine Bell sau altii vor infiinta fabrici la noi pentru produse de ultima generatie sau vor face cercetare la scara mare.

          1
  4. In sfarsit, mai avem si altceva decat geopolitica! 🙂 No offence George! 🙂 Se vede din numarul de comentarii pana la ora asta…
    Incerc si eu:
    1. Coreenii cei buni au luat practic o licenta de la Airbus si au „bricolat” pe ea. Ce a iesit are, per total, caracteristici tehnice generale net inferioare noului H-160. Din care se pare ca primul exemplar a fost livrat marinei franceze: https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2022/september/12209-french-navy-to-receive-its-first-airbus-helicopters-h160.html
    2. Cred ca-clasificarile clasice s-au dus in papusoi. Ca si la nave, astea usoare au luat proportii din ce in ce mai mari. Ce era ieri mare, acum e mic si tot asa. Sa comparam un Golf Mk. 1 cu un Golf Mk. 7, 8? Sa mor daca stiu la ce numar au ajuns…
    3. Marius, poate ca ar fi meritat sa bagi si Defenderul in comparatia aia ca sa vedem mai bine ce-au inlocuit. Sper ca nu gresesc, dar coreenii aveau o versiune veche de Cobra, cea cu un motor, destul de usurica.
    4. Competitia FARA (putem sa-i zicem cercetare prin lupta?) are cateva caracteristici interesante: viteza f. mare, limitarea diametrului rotorului principal – pen ca lupta urbana zic ei si arhitectura deschisa a sistemului. Teste interesante se fac acum cu un UH-60, tot pt. FARA: https://theaviationist.com/2022/02/10/lets-talk-about-the-first-unmanned-flight-for-uh-60-black-hawk-in-optionally-piloted-configuration/
    Mie mi se pare ca aeronavele din FARA aduc mai degraba cu un H-160 decat cu un Defender/AH-6/Kiowa/H-145 si ce mai era.

    4
  5. Cred ca ar merge bine ca elicopter antiinsurgenta prin țări bananiere.

    1
    • Da, COIN pentru tarile bananiere , unde totusi nu exista rachete AA portabile .
      S-au pus lin-kuri aici acum vreo patru luni , cu elicoptere rusesti care lansau PRND din cabraj , ca sa nu se apropie de zona aparata cu rachete AA .
      Dar de vreo doua luni au inceput si ucrainienii la fel , semn ca deja zona frontului e saturata de ambele parti , si pana la noi tipuri de contramasuri nu se mai poate face nimic .
      Deci , cum spui dumneata , pentru tari bananiere .
      Si probabil si pentru tari cu pruni , care au nevoie de 12 pentru parada .

      6
      • chestia e ca nici ucrainenii nici rusii nu prea (mai) au rachete ghidate cu bataie + 6km pe elicoptere (nici SAL gen STAR-80L/APKWS/Cirit, nici antitanc), de +12 km sau + 32 cum e cazul Spike ER/NLOS sau Brimstone, ce sa mai zicem.
        Asta le-ar scoate elicopterele din raza MANPADS-urilor, iar alea mai capabile chiar din a SHORAD. Plus ca ambele parti au elicoptere relativ mari si care nu beneficiaza de terti pentru recunoastere.
        De unde baletul tragerii lobate la hectar, sa bifeze misiunea…

        3
        • De partea ucraineana nu mai apar detalii cu utilizare Brimstone, au fost doar la inceput
          Posibil sa fie cenzurate stirile , posibil sa fie stocate pentru implementarea pe elicoptere , am mai avut surpriza cu rachetele antiradar – nu se auzise despre ele , apoi dintr-o data au lovit .

          De partea rusa , cam de doua ori pe saptamana apar video-uri cu utilizarea Izdelye 305 ( Detaliu 305 )
          https://en.wikipedia.org/wiki/LMUR
          Ori nu au productie suficienta , ori stocheaza pentru o lovitura decisiva

          Am putea avea surprize , in weekend au aparut imagini cu un T-90 capturat , utiliza o prelata radioabsorbanta , si ce mi se pare mai important , SCF cu camera de termoviziune + BMS realizate cu componente rusesti .
          http://alejandro-8.blogspot.com/2022/09/tanque-ruso-t-90m-capturado-por-tropas.html
          Si tocmai ce s-a declarat public mobilizarea partiala .
          In domeniul industrial , se stia de ceva vreme de masuri pentru trecerea la mobilizare industriala .Iar in ultima saptaman apare mai pregnant factorul tehnic extern .

      • Aveti dreptate domnule. Eu nu sunt specialist ca și dvs., un profan care va multumeste sincer pentru ajutor:)
        Cand ati pomenit de pruni mi-ati adus aminte de Dracula blues a lui Andrieș:)

        3
        • Georgel ,
          1º Nu ma domni te rog , aici suntem egali
          2º Nu sunt decat rezervist la aviatie, dar cunosc bine lumea aviatiei .
          De jos in sus .
          Oameni , probleme .
          3º Ma ocup de automatizari / actionari / Spania in mai multe domenii , metalurgie in special .
          4º Sa facem tepele din lemn de prun ,
          Vor fi betivi mai putini , iar lemnul e destul de bun .
          Demult am avut discul .

          3
          • 5º ” Eu nu sunt specialist ca și dvs.”
            Imi cunosc arma , transmisiunile .
            Dar ca sa cunosc am citit manualele romanesti din domeniu cand am avut ocazia
            Si exista pe net acum date / amnuale in unele cazuri despre tehnica noua compatibila NATO
            Le-am citit si pe acestea
            Au existat in anticariate numeroase manuale romanesti , incepand cu motorul Viper , trecandprin tunul AT de 100 mm si ajungand la aruncatorul de 120 mm Resita mod.1942
            6º ” un profan care va multumeste sincer pentru ajutor ”
            Nu te desconsidera singur .
            Daca o faci o sa vina zece incapabili sa-ti dea lectii / sa te trateze cu dispret .
            Am avut aici ” profesionist ” care imi urla arogant ca nu mai exista manuale in uz in armata romana , ca le spune altcumva, ca nu stiu , pana i-am pus lista cu manualele in uz inca in armata romana
            Invata , invata o specialtate civila pentru ca sa-ti croiesti drumul in viata , invata in domeniul militar ca sa participi pe RoMil ,
            Si mai ales invata sa-ti cunosti valoarea .

            1
  6. De ceva timp vad anumite comentarii si cred ca este necesara o mentiune
    Chiar daca anumite elicoptere sunt Airbus astazi, ele au origini diferite
    MBB (sau MD) in Germania cu origini in Messerschmitt-Bölkow-Blohm care ulterior a fost achizitionat de Daimler Benz si ulterior a devenit EADS (https://web.archive.org/web/20070929110626/http://www.eads.com/1024/en/eads/history/airhist/1970_today/bo105_1971.html )
    Baza pt H135/145 este in MBB Bo105 (primul elicopter usor multifunctional din lume bi-motor), care a fost/este un elicopter excellent (si care a avut si success commercial) si care se baza pe dezvoltarea unui elicopter usor realizata de Bölkow inainte sa fuzioneze cu Messerschmitt (https://web.archive.org/web/20160304065030/https://www.flightglobal.com/FlightPDFArchive/1967/1967%20-%200814.PDF ) si care era mai mult o alternativa la Aloutte
    Si ceea ce cred ca majoritatea vor astazi pe acest segment nu mai este disponibil: MBB Bo115: https://welt-der-hubschrauber.jimdofree.com/deutsch-1/prototypen/bo115/
    LAH vine pe filiera franceza a Eurocopter (Airbus) fiind dezvoltat din Dauphin (https://web.archive.org/web/20150911140137/http://www.airbushelicopters.com/website/docs_wsw/RUB_34/tile_2667/365-N3-15-100.pdf ) care este cu totul altceva, si care este undeva la mijloc intre H135 (H145) si H160 (H175) si deasupra la Fenec (H125M)
    Din moment ce se pare ca RoNavy va primii , vrea nu vrea, elicoptere franceze, care banuiesc ca vor fi H160M, face sens (mai ales ca in tara exista expertiza pt H135) sa dotezi armata cu H145M (UH-72 in USArmy si USNavy)
    Cat despre elicopterele de atac dedicate, logic m-i se pare sa mearga mai departe cu colaborarea déjà demarata de IAR (AH-1Z) si din perspectiva, ca odata create capabilitatile de productie/asamblare, vor putea la nevoie fi convertite si modele mai vechi de AH-1 Cobra (cat timp polonezii deja au acaparat capabilitatile de productie/asamblare de la Leonardo pzl swidnik si de la Lockeed MArtin pzl mielec, si la comanda de Apache pe care au anuntat-o cert ca vor avea si infuzie de tehnologie, know how si fabricatie, noua nu prea ne raman alternative)

    6
  7. Pe mine sa ma scuzati, dar nu prea le vad rostul
    Sa le trimiti dupa drone – doar din alea micute, TB2 la 7600 plafon e prea sus pentru un elicopter
    Fara nici un pic de blindaj, asa ,mai bine iei varianta „civila” si mai economisesti niste bani

  8. Asa cum in ultimii 10 ani Koreenii au acaparat o buna parte a pietii mondiale a vinzarilor de automobile ( copiind modele Japoneze) asa sunt pe cale sa faca si cu partea militara…vind toata bucataria…Tancuri , tunuri , avioane la Polaci acum si elicoptere.
    Sunt la facut $$$$$. Bravo lor.

    2
    • Licente se la carr abplecat cercetatea si dezvoltarea lor industriala nu e nicio copiere….ca au mai furat si wi una alta asta e alr subject dara baza sunt licenteke si scoala twhnica la toate nivelurile…peste 70% egal ingineri adica invatamant tehnic pe bune cu burse si contracte cu firme care activeqza in productie .

      Deci No Comment, orice ar fabrica atat timp cat e vandabil e si o scoala buna pentru ei

  9. Off topic. Care spuneati ca nu sunt bune TR85M1 pentru Ucraina ? Ca vad ca slovenii trimit 28 M55S si mai primesc si ceva in schimb… Nu dam si noi ceva TR85M1, ca munitie sigur avem la greu la cate tunuri antitanc si tacuri avem calibru 100mm sa ne dea unchiul Sam Abrams…. sau Olaf…ceva Marder..

    1
    • ale noastre nu sunt prea sunt complet functionale, ce vrei sa dai? Ar trebui prima data revitalizate si un pic modernizate.
      Mai mult de compania aia revitalizata prin 2013-2014 pentru Germania nu prea am facut… poate inca una.

      1
      • Daca se vrea, le revitalizeaza pe toate cele 54 TR 85 M 1, mai punem cateva tunuri autopropulsate de 122, TAB-uri, cele 23 buc MLI 84 ca tot nu le modernizam. Avem 100 vehicole lansare” Malyutka,” 50 vehicole lansare” Koncurs” care sunt depasite si nici nu avem stocuri foarte mari pentru ele si altele…Si sa luam 200 buc tancuri Abrams …. sau Marder de la nemti, ca tot e trendul asta ….Ca daca scapam si trenul asta …se dau toate tancurile USMC se dau si Marder…la greci , polonezi, ucrainieni etc..Curatam curtea ca tot sunt in ofensiva ucrainienii si fiecare teava in plus = cativa zeci de orci morti ! La cata munitie le putem da de 100mm or sa traga se le bubuie tevile….

        3
  10. Faine’s cobrele alea … Deși in ultimul timp , din ce se vede lumea buna – ca doar aia își cumpăra elicoptere dedicate pentru atac – alege Apache , mie tare mult îmi place Cobra …

    3
  11. yankeii au doua programe pentru elicoptere in derulare parca…

    1
  12. Salut , ramai mirat de conducerea asta a tări care nu face nimic ,nu mișcă un deget pentru dotare , e gata luna septembrie și nimic de Corvete ,nimic despre piloți de F16 ,nimic despre actualizarea de soft și modernizare a celor 17 F16 ,nimic despre Patriot ,nimic despre alte programe de dotare.Coreeni au o industrie extraordinară de armament și cred că ar fi vise umede sa vorbim de schimbarea elicopterelor avute în dotare.In rest sa auzim de bine ,noi ne continuăm politica de susținere a altui stat și continuăm să oferim suport pentru studenți moldoveni din care statul român nu câștigă nimic. Risipim banul public cu nonșalanță și nu facem nimic altceva decât să ne împrumutăm și să nu vedem situația economică,industrială și demografică a tări. Permiteți vă rog să întreb când se mai continuă seria cu eroi ai neamului românesc?.Noi nu putem oferi nimic că suntem jalnici și nimic nu e bun in Armata Română.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *