OH-58 Kiowa inca interesant?

 

Kiowa D in echipa

Greu de zis, dar unii de genul croatilor (16 aparate pentru 40 mil.$), tunisienilor (24 aparate) si al grecilor (70 de aparate pentru 44 mil.$) sunt interesati sa recupereze ce au pensionat americanii. Pentru comparatie, pretul unui singur AH-1Z Viper nou, gata de operare, este de aproximativ 76 mil.$ cu toate costurile incluse, ceea ce inseamna ca ne-am permite 43-5 duzini de Kiowasi in acest prêt.

U.S. Army, dupa ce au anulat inlocuitorul RAH-66 Comanche, un deceniu mai tarziu au redeschis balul, finalizat partial cu UH-72 Lakota/H145M in rol oarecum similar… mai multirol si nu atat de dedicat recunoasterii si atacului. De retinut costul achizitiei unor carcase de OH-58, este extrem de accesibil, cu mentiunea ca deja cele mai putin folosite si in starea cea mai buna dintre cele disponibile prin FMS au fost achizitionate de cei trei clienti de mai sus. Dincolo de posibilitatea de a avea cel putin doua-trei duzini de OH-58D Kiowa operationale pentru mai putin de 50 mil.$, si mai importanta imi pare mentenanta si capacitatea de a le moderniza atat pe ale noastre cat si pe celelalte reactivate la altii in cadrul unui parteneriat mai larg al Romaniei cu Bell Helicopters.

OH-58 D radiografie si componente

OH-58D Kiowa este deja arhicunoscut pentru turela optronica girostabilizata deasupra rotorului principal – Mast Mounted Sight (MMS), dezvoltata de McDonnell Douglas Corp. in colaborare cu Ball Aerospace & Technologies Corp. Aceasta contine o camera TV, una termica si un telemetru-marcator LASER cu care realizeaza nu doar cercetare ci poate coordona tragerea armamentului instalabil pe 2 piloni universali: rachete AGM-114 Hellfire, rachete AA AIM-92 Stinger (ATAS), containere PRND cu cate 7 lovituri 2.75 inches (70 mm) Hydra-70 si mitraliera M296 /M3P .50 cal. Sauditii au primit o versiune modificata cu vizor pentru rachete TOW deasupra cabinei in locul turelei optronice MMS deasupra rotorului.

BELL 407 GT „desertizat”

Din 2010, din moment ce exista ghidajul laser al Hellfire dar si capacitatea de a lansa rachete neghidate, Kiowa a devenit capabil sa lanseze si DAGR:

Bell chiar propusese acum niste ani mai multe linii de evolutie, si anume derivatul BELL  407/ ARH-70 Arapaho imediat dupa anularea in 2004 a programului RAH-66 Comanche (care tocase 6,9mld.$ in 20 ani), iar apoi modernizarea OH-58 Kiowa F blockII, in cadrul Aerial Scout Program:

 

Arapaho folosea motorul  Honeywell HTS900 de aproape 1000CP (fata de doar 650CP ai OH-58D), motor evoluat din Lycoming/Honeywell LTS101 provenit de la Bell 222 si HH-65 Dolphin, HTS9000 fiind folosit si de proiectul elvetian Marenco SwissHelicopter SKYe SH09( prezentat si aici). Sarcina utila a ARH-70 era usor superioara lui OH-58D, la 847kg, primul fiind si ceva mai usor (2,3 tone fata de 2,5t), ceea ce a contribuit alaturi de motorul mai puternic la o marja superioara de echipare, un plafon maxim de zbor crescut cu 2km (fata de 4km), o raza de actiune extinsa cu 50km (la 300km) si o viteza usor superioara.

ARH-70 Arapaho

Acelasi motor a fost transferat apoi impreuna cu transmisia si rotorul lui Bell-407 si catre modernizarea OH-58F Block II impreuna cu coada si rotorul lui Bell-427, propunerea datand din 2012.

OH-58F fara optronica de pe rotor, similar cu ARH-70

Deja OH-58F reprezinta o modernizare consistenta a cabinei si senzorilor – Cockpit and Sensor Upgrade Program (CASUP):

  • sistem turelat in bot pentru tintire si supraveghere: turela optronica imbunatatita si mutata de pe axul rotor: AAS-53 Common Sensor Payload (CSP) incluzand camera IR, color, si intesificator de imagine. Noua turela a imbunatatit performanta aerodinamica cu 2%;
  • sistem control&display versiunea 5, cu putere de procesare marita, 3 afisaje color multifunctiune si harti in miscare independente;
  • interfata colaborare uman-artificial nivel 2 (MAnned-Unmanned teami,g: L2MUM), pentru a opera RQ-7 Shadow UAV;
  • ecran de afisare a ordinelor si situatiei tactice la nivel brigada si inferior: Force Battle Command Brigade and Below (FBCB2) cu capacitate ulterioara de imbunatatire la sistem Blue Force Tracker 2;
  • constienta operationala imbunatatita;
  • comunicatii digitale intra-cabina;
  • modernizari/evolutii Hellfire, functionalitati crescute ale armamentului prin interfata digitala 1760;
  • trasee de cabluri reproiectate;
  • sistem de monitorizare sanatate si uzura Health and Usage Monitoring (HUMS);
  • control digital cu autoritate completa a motorului (full FADEC), bi-canal;
  • exista o propunere neimplementata in final din partea Rolls-Royce de a creste cu 12% puterea motorului Model 250-CR30;

OH-58F BL II

Desi nu includea o crestere a performantei in carnetul de sarcini, versiunea F a iesit cu 91 de kg mai usoara decat D, in principal datorita cablurilor mai usoare si eficientizate si a senzorului mai usor. Primul OH-58F a fost finalizat in octombrie 2012, fiind construit in faciliatile armatei SUA, primul exemplar de serie a fost receptionat la sfarsitul lui 2013, urmand ca productia de ritm scazut sa inceapa in 2015 pentru a avea prima escadrila echipata in 2016. Se viza un total de 368 OH-58F, obtinute prin re-manufacturarea unor exemplare existente din variantele A, C si D, numarul carcaselor scazand la un mai realist 321, datorita celor pierdute sau avariate iremediabil. Insa US Army a ales sa anuleze programul de modernizari CASUP, evaluat la 3 mld.$, flota vizata necesitand si un program de extindere a resursei (SLEP) evaluat la alte 7 mld. $ (costul imi pare exagerat desi probabil e vorba de rebuild, adica livrarea de cabine si structura de rezistenta noua – a se vedea clipul de mai jos cu linia de productie din Amarillo).

 

OH-58D echipat de misiune

Ultima versiune incercata ca si evolutie a Kiowa fost Bell OH-58X cu caracteristici stealth si o noua miniturela optoelectronica in bot cu vedere de noapte si sistem Kodak FLIR cu camp de 30°, de tip McDonnell-Douglas Electronics Systems. Avionica a fost mutata in botul modificat pentru amprenta radar scazuta, creand loc pentru un pasager in spatele cabinei. S-a pastrat si turela pe axul rotorului, „pierduta” la versiunea F.

OH-58X – se observa botul modificat si o posibila „aurire” a parbrizului

A mai existat un concept hibrid in cadrul programului Armed Aerial Scout (AAS), care utiliza cabina vechiului model, grefata cu elice contrarotative si propulsoare cu elice in spatele unei grinzi de coada mult scurtate: AVX.

Conceptul AVX

AVX Modification Technology™ pentru OH-58F Kiowa Warrior inseamna:

  • Eficienta aerodinamica crescuta;
  • viteza crescuta cu 20%;
  • distanta de zbor crescuta cu 20%;
  • 30% crestere in eficienta combustibilului;
  • altitudine mai ridicata;
  • Capacitate crescuta de operare in conditii de temperatura mai ridicata (6K/95 degrees) decat OH-58F;

Video AVX:

OH-58D/AVX al AVX Aircraft Company a fost probabil cea mai indrazneata evolutie a OH-58.

Pentru cine incearca sa-si imagineze o versiune si mai furtiva a Kiowasului decat varianta X, probabil ca raspunsul in forma cea mai apropiata ar fi Cicare CH-14:

Aici linia de productie din Amarillo a Kiowasului, pe cand inca aveau comenzi:

Acum, putem spune ca poate OH-58 nu e chiar cireasa de pe tort dar poate am putea in cadrul contractului cu Bell Helicopters pentru AH-1/UH-1 sa ne uitam si la o varianta modernizata a Kiowa macar la nivelul F BLII daca nu chiar OH-58X, pe rol de trainer/scout monomotor (echipat diferit in functie de rol), unde AH-6/ MD-500 ar putea sa-l concureze serios. O varianta civila militarizata (derivata din proiectul Arapaho) tot in curtea Bell ar fi 407 GT/MRH

407GT/MRH cu 4 piloni de arme

Referitor la protectie, Kiowa dispune de un kit antibalistic in podea, insa pentru amatorii de chestii „blindate” trebuie mentionata versiunea iraniana HESA Shahed 285, un derivat a variantei iraniene nelicentiate a Bell 206 JetRanger, Panha Shabaviz 2061: „chestia” are un parbriz plat similar AH-1T.

HESA Shahed 285

Ca si costuri, prezentate aici, ora de zbor pentru OH-58D costa 2754$, similar cu a UH-72A Lakota (bimotor, dar inferior ca si optronica, avionica si arme integrate), si la jumatate din costul orei UH-1Y Venom sau AH-1Z, fiind doar usor superior celor 2059$ ai costului pentru A/MH-6M.

Cabina OH-58D

Cealalta varianta, de a ne alinia la ceea ce foloseste US Army, adica familia H145M, ne-ar putea oferi alte atu-uri, inclusiv in cadrul colaborarii cu Airbus Romania.

A 3-a varianta, cea futurista, ar fi sa mai asteptam putin dupa moasa Sikorsky, pentru aproape-nascutul S-97 Raider/XB-1 Defiant.

Revenind insa la mostenirea Kiowa, americanii par disperati sa se echipeze cu un elicopter de recunoastere specializat, ceea ce inseamna ca in curand se vor etala si concurentii, unii fiind probabil evolutii ale propunerilor din competitiile anterioare.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

Wikipedia

Helicopassion

 

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/clasa-de-elicoptere-usoare-mhah-6
https://www.rumaniamilitary.ro/md-540a-versus-ah-6i-si-generatia-urmatoare-a-md-helicopters
https://www.rumaniamilitary.ro/md-530g-se-pregateste-de-intrare-in-productie
https://www.rumaniamilitary.ro/inca-o-durere-de-putini-stiuta-elicopterul-ka-126-construit-la-iar-ghimbav
https://www.rumaniamilitary.ro/ka-126-o-oportunitate-inca-viabila
https://www.rumaniamilitary.ro/md-notar
https://www.rumaniamilitary.ro/md-530g
http://www.rumaniamilitary.ro/sikorsky-s-70-battlehawk-soimul-de-lupta
http://www.rumaniamilitary.ro/kazan-ansat-2rc
http://www.rumaniamilitary.ro/northstar-bell-407-mrh-attack
http://www.rumaniamilitary.ro/primul-elicopter-elvetian-sh-09
https://www.rumaniamilitary.ro/oh-58d-kiowa-warrior

 

71 de comentarii:

  1. Cu scuze de Off-topic – ştirea este de azi dimineaţă, am citit-o la ora 6.

    https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5265166,00.html

  2. Salut. Mie mi se pare mult mai interesant BELL 407 GT

  3. De aia vor sa mutam ambasada. part of the deal.

    • Capătu satului

      Nu existat asa ceva
      Si nu a existat niciodată
      Aceiasi poveste fara sfarsit a capului plecat pt cativa cenți sau pence ori pt nu stiu ce avantaj
      Nu degeaba francezii si inglejii au păreri atât de bune despre noi ca natiune

      Nici grecii nici croații nu au mutat nici o ambasadă

      Pe de alta parte, ma gandesc si io ca daca americanii au renuntat la aparat au avut un motiv întemeiat
      Ca doar nu li s-au defectat neuronii
      Încă ei au militari la pentagon
      Nu presuri pt politicieni

      Fara suparare, povestea cu minunile pe care le face un aparat depasit respectiv un elicopter retras de nu stiu cati ani nu au nici o legatura cu o armata serioasă
      O armata serioasă presupune strategii in care ai forțele si mijloace necesare ducerii la îndeplinire a acelor strategii

      Croații au o armata inexistenta sau dotata nevotspunzator si in mod normal cumpara ce pot de unde pot
      Singuru lor dusman potential sunt sârbii care oricum au ajuns unde stim
      Apoi grecii au si ei probleme mari economice

      Suntem prea săraci pt a cumpara aparate vechi la care le expira resursa imediat
      Polonejii au ales ah 64 pt atac
      Noi picam pe spate la ah 1 a
      O fi bine, o fi rau ?

      Polonejii au spus ca ei nu isi permit sa cumpere avioane f16 third hand pt ca au costuri de întreținere prohibitive ce depăsesc cu mult costu de întreținere a unui aparat nou
      De fapt la noi s-au pasat costurile de înzestrare si costuri uriase de intretinere în viitor la cei care vin
      Ori asta este o eroare gravă pt ca avem goluri foarte mari la inzestrare la toate capitolele

      Ca sa rostogolesti in viitor sune mari pe întreținere, upgrade si prelungire resurse trebuie bani
      La mintea mea ar trebui aparate noi dedicate categoriilor de misiuni care se doresc a fi întreprinse in cadrul strategiilor
      Altfel exemplul înzestrăriilor de dinainte de ww2 s-a vazut: foarte putini conducători vinovati si foarte multi militari morti degeaba

      • Când au ales polonezii AH 64?? Știi vreun contract semnat? Au făcut analize și au atârnat programul de gard. La fel și cu marina, la fel și cu artileria reactivă. Nu au ales nimic. Gulfstream si Boeinguri pt vipuri au ales. Noroc că i-a strâns de oo donald de au cumparat niste patrioate la preturi mai mari fata de ale noastre. Cu IBCS pe care nici americanii nu-l au. Polonia daca merge in ritmul asta, va ajunge nasol.

  4. 27 de ani, de la prima promovare:
    https://www.theverge.com/2017/7/6/15930812/moller-skycar-flying-car-for-sale-ebay
    Concept prea avangardist, sau bariere tehnologice, prea greu de depasit, inca ?
    Daca „numele mari” din aviatie, si-ar baga un pic nasul, poate s-ar face niste salturi.
    Ar fi o evolutie interesanta, pt. un „aparat de recunoastere” .

  5. Nu d’aia vor sa mutăm ambasada ci in urma intenției României de a-si muta ambasada, Israelul i-si arata recunostintă………

    Treaba cu elicopterul, din ce vad eu variantele modernizate par a avea o capacitate de foc mai mare ca Pumele noastre plus ca-s mai usoare, binenteles ca nu poti face desant aerian, dar la banii astia poti creste capacitatea de lupta antitanc foarte usor plus ca poti folosi tactici de lupta care sa suplinească lipsa blindajului unui AH-1Z…..conlcuzie, poate fi o solutie la bani putini cu capacitate de lupta antitanc fenomenală. ….putem pune spyke-uri LR pe ele nu?

    • Nu cred ca am avea probleme sa punem Spike.

    • Bravo Serghey ! O adevarata deminstratie de logica !

      • Mulțumesc de apreciere cristian2017, dar tre’ sa vezi si irealismul din logica mea ,,imbatabilă ”, crezi oare ca cei din politichia românească sau din mapn se gândesc la solutii din astea de avarie, ca vorba cuiva de pe site, banii sunt putini si nevoiele in apărare sunt multe?…..mai pe scurt cam suntem in fundul gol iar o capabilitate suplimentara si foarte ieftina ar echivala cu o pereche de pantaloni mai grosi.

  6. Tara lui Andrei

    Tinand cont ca astea au inceput sa fie date aproape pe degeaba (hai sa zicem ca mai platesti ceva reparatii/modernizari/modificari) era o idee foarte buna pentru noi sa achizitionam macar 12 bucati.

    Nu numai ca ne-ar fi imbunatatit capacitatile (pentru ca stam slab la armament modern si eficient) dar ar fi putut fi folosit si pe post de trainer, mai ales ca se doreste achizitionarea de Venom si Viper.

    Cu bani putini am fi capatat un elicopter atat de antrenament cat si cu ceva posibilitati de atac (cam cum e si Soimul). Mai mult de atat se mai obisnuiau si ai noi cu noi tehnologii iarasi in pregatire pentru viitoarele jucarii.

    Cate bucati din astea mai sunt „la vanzare” ? Si cam cat de uzate sunt ?

    • La vanzare sunt multe…

      • Mai sunt 230 de vanzare daca Grecia le va cumpara pe cele 70. De lucru pentru IAR nu o sa fie. Recapitalizarea lor este facuta de Corpus Christi Army Depot si nu de catre Bell ca sa le aduca la standardul Kiowa Wartime Replacement Aircraft. Problema principala a elicopterului este bila optronica care este foarte greu de intretinut.

    • gandeste-te ca iei 3-4 duzini la pretul unui singur AH-1Z Viper nou 🙂

      1
    • Vreo 36 din astea, low cost, ar putea face mult deranj în caz de bum bum. S-ar vedea frunele de morcov la mulți metri în spatele cilovecilor.

  7. Eu ma gândeam ca poate macar o parte din modernizări sa le facem in tara daca tot le-am lua ieftin iar banii seriosi sa fie cheltuiti la Aerostar sau IAR poate chiar Romaero……ma refer la avionica Elbit/Aerostar, integrare spyke Rafael/Romaero si remotorizare unde e cazul cu IAR Brasov……

  8. Dupa toate vanzarile „second hand” facute , cred ca americanii mai au doar ” rablele” prin depozite. Adica alea care costa o gramada de bani sa fie revitalizate , aduse la ” 0 ore zbor”.
    Oricum , sintem obisnuiti cu ” second hand” si chiar ” a treia mana”. 🙂
    De remarcat ca nu avem o strategie pe termen lung in domeniu.
    – Nu urmarim ce e de vanzare ( la pret si costuri acceptabile)
    – Nu participam in nici un mod la oricare program de dezvoltare a unei ” scule” militare.
    Ambele probleme duc la achizitii ” hei rup” conditionate de deficitul bugetar dar si la pierderea capacitatilor umane de cercetare , proiectare , productie militara autohtona.
    Vezi „modernizarea” AK .
    Eu personal nu cred ca cine a pus pe butuci industria romaneasca de aparare (vezi problema salariilor la Romarm) e capabil da o revitalizeze.
    Cel mult baga fabricile la MApN ca actualmente acest minister are capacitatea de a platii salariile. Deci pace si bucurie. Problema rezolvata . Ca raman bani mai putini la achizitii , rabdare si titun. Sintem obisnuiti din 1990.

    1
  9. Herr Von Renn Weg

    It’s a no-brainer! Asa am putea sa adoptam si noi filozofia cantitatii mari in lupta, care i-au ajutat atat de mult pe tovarasii de mai la dreapta-sus! Dar pe langa asta, ai capacitatea de recunoastere foarte mare… ca tot vorbeam in alta zi de informatiile privind pozitia tintelor viitoarelor Himars de ex, dar nu numai… si cum spuneti si voi, antrenament si familiarizare… sa nu uzam prea mult viitoarele elicoptere noi si scumpe, stiu ca nu e tot una, dar pe undeva sunt sigur ca ar fi un avantaj… in antrenarea pilotilor incepatori sau in asigurarea necesarului anual de ore de zbor pt un complement mare de piloti, ca sa nu ajungem ca germanii, sa rada curcile si de noi! (app noi ce avem ca elicoptere de antrenament?)

  10. Perfect pentru noi , mai ales daca putem pune spyke si face modificări după bunul plac.
    Nustiu daca face el față sa dea târcoale unor grupuri de tancuri ( alea sunt acompaniate de alte unități de luptă AA)
    Dar poate fi ideal pt cercetare si vânarea masinilor si TABurilor inamice,.
    Vrea să treacă un tab peste rau îl trimiti oe Kiowa , niste trupeți prapaditi pe undeva ,- vibe Kiowa primul peste eii.
    As crea sa le vad pe astea alergand separatistii in Transnistria 🙂 😉
    Alături de AH1Z

    • Tara lui Andrei

      Subscriu.

      Ai nostri ar putea sa-i faca mentenanta, reparatii si modificari cu usurinta, zic eu. Nu e un ansamblu atat de complex…

      Pacar ca e posibil sa fi ratat complet sansa.

      Nu am dat 50 de milioane de dolari sa luam vreo 20 de bucati din astea (cu tot cu acareturi si ceva armament) dar s-ar putea sa luam F-16 forjate la maxim din Israel…

    • Transnistria e operatiune de 2-3 ore,daca e bine planificata cu desant aerian,pregatire artilerie Larom anticipat,desant aerian al para plus van munte sustinuti de elicoptere atac,aia au cateva T64 si cateva TAB,nu au aviatie,au 2-3 Mi8 ….dar am avea nevoie de concursul autotitatilor moldovene,e teritoriul lor….

      • serios? si crezi ca rusii vor sta cu mainile in san cand tu le ataci trupele? acolo nu suntem NATO, suntem complet pe cont propriu, nu ne acopera tratatul NATO in astfel de aventuri

      • 48 F16 folosite concomitent e un factor descurajator…..nu au protectie AA deasupra Transnistriei….s a lase Crimea descoperita…. lansand aviatia deasupra Transnistriei….lasand flota MN descoperita….NU CRED….ce am zis e operatiune surpriza….in razboi clasic singuri vs Russia ne mananca….logic….

        • Dinu ….te rog nu mi spune de S400 sau S500 ca alea ar fi la marja de eroare a razei….aia cu 400-500 km e poveste….si daca ar fi pana zboara distanta aia tu deja esti satul de manevre evazive….de fapt cred ca bagi si niste mici si o bere pana atunci ???

          • ma refere la forta militra a Rusiei care e mult peste a noastra. Pot sa aduca AA in Transnistria daca vor in 24h si apoi ne toaca asa cum au facut cu georgienii. Daca ii atacam pe rusi suntem pe cont propriu, nu ne acopera tratatul NATO care nu e pt aventuri militare.
            Vor aduce prin desant tot ce trebuie via Crimeea sa nu ne facem iluzii. Pt o actiune militara in Transnistria ar trebui sa beneficiam de un nou episod 1917. Atfel e nebunie

            • cum aduc AA in Transnistria? Trebuie sa violeze ori spatiul aerian ucrainean, fie al R. MD!

              • Pe la gurille Nistrului.
                Sau se gàseste. Eu nu subestimez ingeniozitatea rusilor în ràzboi.
                Fàrà o acoperire satelit sau màcar niste „maritime patrol aircraft” bine echipate ne prind cu pantalonii în vine.

              • simplu, cu avionul sau cu vaporul pe Nistru. Ori primesc aprobare de la vreun Dodon ori pur si simplu le aduc fara aprobare, exact cum au facut in Crimeea. Tu crezi ca se impiedica ei in astfel de detalii?

                Si chiar daca nu ne prind cu pantalonii in vine si avem tot ce ne trebuie nu avem cum sa rezistam mai mult de cateva zile. Nu uitati ca am fi singuri, nu vine nimeni sa ne salveze

                • eu n-as fi asa sigur ca e simplu.

                • dinu
                  uită-te pe o hartă înainte să te apuci să scrii prostii! cu avionul sau pe Nistru nu pot fără aprobarea ucrainienilor
                  în Crimeea le aveau deja acolo, aveau baze!
                  îmi pare că tu ești cu pantalonii în vine și detaliile alea pe care nu le bagi tu în seamă sunt de fapt prea mari ca să le înțelegi
                  rușii nu pot să intervină acolo decât dacă atacă direct Ucraina, eventual cu nave și desant în zonă

        • Si cam ce ar putea sa faca 48 F16 intr-un singur raid? Intrebpt ca pana vine al 2–lea dureaza. Cat despre AA deasupra Transnistriei, nu este nevoie. Le asteapta la aterizare si le pocneste cand sunt pe pista. S400 si faimoasa raza de 400 km e poate pt un slab manevrier, un awacs sau ceva de genul. Oare cum ar reactiona rusii cand noi o sa atacam trupele de ocupatie, pardon, mentinere a pacii din transnistria? Ceva pe la Constanta? Ceva obiective militare in Dobrogea? Nu mai bine stam linistiti si realizam reintregirea pe cai pasnice?

          • S400 nu e sol sol,e sol aer….raza de acoperire de 400 km e in Middle Earth a lu Harry Potter,Smiegel ala de la Kremlin poate sa vb maret,insa si VW ziceau ca fac masini ECO Diesel….?….sa duca clandestin peste 2 granite nu stiu ce sisteme AA sau desant aerian cu Para ar fi crazy si daca ucraineeni ii lasa vor avea probleme cu populatia care e f antirusa acum,plus ar arata international ca si act de razboi sa faca asta,pe cand cu supportul autoritatilor de la Chisinau sau chiar dupa reunire atat timp cat respecta normele legale internationale,si e recunoscuta poti lua masuri vs unor trupe militare straine stationate ilegal pe teritoriul tau….de predau sau le dai in cap…?

            • Ai inteles gresit. Nu S400 pentru atac la sol. kalibr sau alte rachete de croaziera. S400 nu are cum sa ajunga in transmistria neobservat, indiferent de modul de transport. Si nu s-a inventat inca apararea AA de nestrapuns. Eu am intrebat ce or sa faca cele 48 F16 intr-un singur raid?

          • Macar nu mai scrieti prostii. Un sistem AA nu poate lovi tinte la 400 km tinte care vin la aterizare din cauza curburii pamantului. Pentru ca sa-l vada sistemul respectiv la 400 km avionul ar trebui sa fie pe la 11000 picioare atitudine.

            • Si in afara de asta am scris ca dureaza un timp bun sa strabata distanta de 400 km ,oricum te uiti….da cu virgula….

      • Singura posibilitate de unire este cu acceptul ambelor părți. De preferat după ce intră MD în UE. Altfel, după cum spui, am fi puși în situația unui stat agresor cu tot ceea ce decurge din asta. Noi nu avem scaun permanent in consiliul de securitate ca rușii.

        Iar un atac neprovocat asupra unor forțe ruse (fie ele ilegitime acolo) îți vor atrage niște probleme pe care singur nu le vei rezolva, și nimeni nu se va băga să te ajute.

        Luăm HIMARS… Și dodon și rușii cred că sunt conștienți că dacă sunt recalcitranți și lovesc, se pot trezi cu un ATACMS în cap. Și asta ar trebui să fie suficient. Dar nu ași fi de acord cu o agresiune în zona aia, mai ales o agresiune neprovocată.
        Sunt adeptul ”sic pacem, para bellum”, să știe că își pot rupe gâtul dacă fac un pas greșit. În rest, împreună cu UKR, se poate organiza o blocadă masivă a transnistriei, astfel încât rușii să-și i-a jucăriile și să plece acasă. Asta când md va fi independentă energetic de ruși.

        1
        • Moldova nu va fi independenta energetic de rusi! Nici nu isi doresc asta! Distrigaz ingroapa bani in R. Moldova!

          • Moldova joaca la doua capete! Si o face foarte bine!!!
            Pacat ca nu invatam de la unguri cum se fac lucrurile astea…
            Cap-coada!!!
            Moldova trebuie recucerita cu cel mai mare avantaj pe care-l avem: LIMBA ROMANA!!!
            Investitiile trebuie orientate doar spre educatie! Profesorii de limba romana si de istorie ar trebui sa fie remunerati in paralel de statul roman!!! Deasemena ar trebui organizate tabere pentru profesori, elevi si studenti gratis in Romania!!
            Efectele in 10-15 ani, ar fi catastrofale pentru clasa politica dualista din Republica Moldova, dar si pentru interesele Rusiei!!!
            Cata vreme Romania acorda ajutoare economice pentru a mentine in viata R. Moldova, politicienii moldoveni ne vor rade in nas! La unison!
            Este inca proaspata declaratia PM moldovean in presa britanica!!!

            1
            • Moldova a supt dintotdeauna de la mai multe vaci. Rusia, Ue, noi UKR… De acord cu recucerirea și prin limba română, dar, trebuie să le dai ceva și pentru stomac. Ceva gaz, ceva curent, SMURD le dăm deja, grădinițe și școli le-am modernizat în parte de nu arată ale noastre cum arată ale lor, trebuie să avem răbdare… Să se atingă masa critică… Acum 10 ani eram la 15 % acum suntem la 25-30%. În 20 de ani putem încerca marea cu degetul.

              1
              • MOLDOVA!!!! Cititi atent,dar atent desfasurarea evenimentele din 1918 si veti constata ca unirea s-a facut dupa ce armata romana era deja acolo….si veti mai descoperi ca atunci eram aliati ai Germaniei(pacea de la bucuresti)…..restu s-a facut tot cu ….trupele romane,dar cu ceilalti aliati(adica am luat de la germani)

                • @dan
                  Prin Pacea de la Buftea-București noi nu am devenit aliati ai Germaniei, am pierdut Cadrilaterul, trecatorile peste Carpati, am concesionat pe 90 de ani toate exploatările petroliere etc…

        • Pe ukr nu contați! In acest scenariu este primul aliat al maicii R. O Românie Mare înseamnă automat o ukr mai mică!!

        • MD nu ar trebui sa intre in UE. MD ar trebui sa aiba acces la UE prin intermediul Romaniei. Vreti in UE? Hai cu Unirea. Trebuie promovata aceasta idee. UE nu trebuie sa mearga mai la Est. Nici Nato.

    • Te contrazic Igor, acest elicopter poate vâna cu succes grupurile de tancuri daca folosesti tactici de lupta adecvate, cercetare in adâncime si zbor la ,,firul ierbii” si la ,, rasu’ copacilor ” AA n-are ce-ti face , iar tu cu spike er bati la 8km…..

      Intrebare : cu cat crezi ca e mai protejat in realitate pe câmpul de lupta un AH1-Z fața de un Kiowa modificat?…….

  11. Tara lui Andrei

    „This could be us but you prefer corrupt politicians” ne-ar spune americanii in poza asta. 🙂

    30 de din astea daca decoleaza concomitent fac ravagii oriunde in vecinatatea noastra…

    http://imagesvc.timeincapp.com/v3/foundry/image/?q=60&url=https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fthe-drive-staging%2Fmessage-editor%252F1493757137426-hhhd52.jpg

    • Daca se tin de cuvant imagineaza ti Andrei 24 AH1 Z si 24 de Puma Socat insotite de 24 UH 1 Y Venom decoland concomitent….escortate la inaltime de 48 F16 …..stuff that dreams are made of…??

  12. Daca industria miltara americana investeste ceva la noi ,sigur si cea civila, o sa vina in curand.Asi fi multumit sa producem aici bocanci /sireturi /gamele/ciorapi/tinute militare si chiar niste apa plata pt US Army. Asi da jos eticheta Dorna si putem pune alta gen” Special water for Freedom use.” In Afganistan si Iraq crad ca am rupe piata. Glumeam,desigur.

  13. Kiowa este ca Louette III SOCAT.
    NU cred ca este ce ne trebuie

  14. Scuze, Alouette III aka IAR 316

  15. Tara lui Andrei

    Mie imi place foarte mult si avionul asta. Nu prea reusesc sa-mi dau seama daca e neaparat mai bun, am impresia ca are 4 locuri nu 2 si mi se pare ca poate fi montat mai mult armament pe el.

    Nu prea a avut succes, inca, dar cine stie, se pot schimba lucrurile.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_AH-6

    Americanii dupa ce au renuntat la Kiowa si ce mai aveau in genul ala de elicopter am inteles ca au inceput sa planga dupa un „Light Recon/Attack Helicopter” si vor incerca sa-si adauge in arsenal, din nou, genul asta de elicopter.

    Ma intreb daca vor ceva nou sau si-au pus ochii pe ceva deja existent pe care sa-l modifice/converteasca in elicopter militar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *