BSDA 2018 pe scurt si cuprinzator

Pe langa Damen cu Sigma 10514 dotata cu rachete Harpoon Block II, RAM si ESSM (o mare surpriza pentru toata lumea, inclusiv pentru alte companii prezente la BSDA), pe langa oferta brusca a Raytheon cu NASAMS 2 (AMRAAM, Sidewinder si ESSM) plus Stinger  (iarasi o mare surpriza nu numai pentru noi ci mai ales pentru concurenta) si pe langa ofensiva celor de Rafael cu sistemul Spyder MR (Python 5 & I Derby) ar mai fi cateva ciudatenii/noutati, luati-le cum vreti voi.

Spyder MR by Rafael (sursa foto – Hotnews, Victor Cozmei)

Cand intri in curtea expozitiei iti sar efectiv in ochi un Apache AH-64E Guardian (cea mai noua versiune a Apache-ului) si un Sikorsky Black Hawk de transport (mai ca avea mirosul de masina noua). Ambele aparate apartin armatei Statelor Unite si nu producatorilor lor, dar „gura targului” sustine ca armata le-a adus la Bucuresti la cererea/rugamintea expresa a Boeing & Lockheed/Sikorsky.

Si, daca in cazul Lockheed/Sikorsky n-ar fi mare noutate, atat timp cat s-a anuntat oficial ca Romania este interesata de elicopterele MH-60R (naval) si de MH-60M (varianta mai musculoasa a elicopterului de transport), insa Apache-ul ala imens chiar da de gandit nu numai noua ci probabil si (mai ales) celor de la Bell. Probabil ca atunci cand au vazut aeronavele concurentei direct sub nasul lor au regretat amarnic ca n-au adus si ei macar un Viper…

Pirahna IIIC derivate, vehicul tehnic si ambulanta

Facem o paranteza si constatam ca unul dintre cei mai prolifici expozanti n-a fost de fapt deloc prezent. Boeing n-a participat cu un stand la BSDA dar produsele sale au fost chiar foarte prezente, ne referim aici la racheta anti-nava (adusa in atentie de Damen) si elicopterul de atac Apache AH-64E Guardian. Adica prezenta prin neprezenta…

Daca mai adaugam si faptul, aflat tot din „gura targului”, ca Bucurestiul a trimis RfI pentru bateriile de coasta catre MBDA cu Exocet MkIII, Diehl/Saab cu RBS 15 MK III si Boeing cu Harpoon Block II (speram ca si ER), ajungem sa apreciem la justa ei valoarea prezenta prin lipsa a Boeing. Inchidem paranteza.

Cei de la Bell sunt veseli si „confident„, desi cel mai probabil nu le-a picat bine Apache-ul din curte dar, una peste alta, programul merge inainte: 24 de AH-1Z Viper + 21 de UH-1Y Venom. Texanii sunt optimisti si este posibil ca in cursul acestui an sa vedem o scrisoare trimisa de guvernul de la Bucuresti catre Departamentul de Stat pentru aprobare; atunci vom sti ce si cum, cat ne costa.

Mowag/Piranha 5 plin de senzori (sursa foto- Hotnews, Victor Cozmei)

Piranha 5! Este o fieratanie mare, foarte mare chiar, mult peste tot ce am vazut eu pana acum: Iveco SuperAV, Piranha IIIC, Patria, SAUR 1/2, TAB B 33 Zimbru etc. Este pur si simplu imens si va fi dotat cu turela celor de la Elbit UT-30 Mk2, desi la standul Rafael trona turela Samson Mk II RWS (pe care GDELS MOWAG a pus-o pe Piranha 5 exact cu un an in urma cand a promovat transportorul in Bulgaria, poligonul Tylbeto, langa Kazanlak, vedeti aici). Astfel, Piranha 5 transportor blindat va beneficia de turela Elbit cu tun de 30mm, in timp ce derivatele vor avea tot o turela Elbit dar cu mitraliera de 12,7mm. Anul acesta vor sosi in Romania 36 de bucati, 30 de transportoare (cu UT-30) si sase vehicule centru de comanda cu turela dotata cu mitraliera de 12,7mm (sursa: Hotnews).

Ajungand la Rafael, compania israeliana a adus o masina lansatoare pentru sistemul Spyder MR, anuntand inca din prima a zi a expozitiei (au un ditamai bannerul pe hale 🙂 ) ca vor participa in competitia pentru sistemele SHORAD/VSHORAD.

Thales pare sa fi scapat in castigator macar pe frontul corvetelor, acolo unde Damen il va folosi pentru SIGMA, dar sunt sanse mari sa vedem radarul Ground Master 200 integrat si in sistemul SHORAD, depinde acum doar de noi.

PS – Dar din pacate ne-am concentrat pe zona corvetelor si a sistemului SHORAD/VSHORAD, astfel ca am ratat multe alte lucruri interesante si acum imi pare rau, de parca m-as fi dus la Versailles sau Ermitaj, iti trebuie zile intregi ca sa te ratacesti cum trebuie printre exponate. Blindate 4×4, 4×2  si alte camioane (ciudat, au lipsit „consacratii „dar au venit altii noi),  prototipurile de-a dreptu’ din „Aliens” (n-or rupe gura targului dar oamenii implicati in asa ceva incep sa gandeasca cat de cat outside the box si sa devina creativi) de armament individual TNC-1 (bullpup de 5.45mm, colaborare AFAHC si s.TohanS.A.) si PA-1918 (nume aniversar ales special de cei de la STIMPEX, care va avea si „electronic round counter”), drone UAS Signus 35v si TWing QH 3.0, aparate de zbor cu aripa fixa (mentiuni pentru C-130J si omniprezentul ATMOSLAB-Hawker Beechcraft King Air C90-GTx  al celor de la INCAS cu spectrometre CAPS/SPEC/LIDAR; dar si pentru BAC 1-11 „100 de ani „care va fi prezent si la BIAS 2018, call me nostalgic), echipamente de protectie, uniforme (o companie din…China; oare ai nostri au venit si ei sa ne prezinte in detaliu variantele de noi uniforme combat?), munitie… Nu au lipsit Fortele Terestre, Navale si Aeriene cu absolut tot ce au mai bun si mai nou, da, mai nou.

Pe scurt, in afara oricaror discutii, BSDA 2018 este cel mai BAD-ASS dintre toate BSDA-urile pe care eu le-am vazut, cea mai serioasa expozitie si cea mai crancena din punctul de vedere al competitiei reale intre marii producatori. Am vazut si am simtit efectiv tensiunea din aer, discutii aprinse, priviri crunte, dezamagiri sau optimism.

De unde pana la mai ieri BSDA/Expomil erau niste targuri haioase, cu totul neinteresante, banale chiar, bune sa te duci cu copilul si sa faci poze. Ce inseamna 2% si actiunile Rusiei sau…viceversa.

GeorgeGMT

137 de comentarii:

  1. Ciudata prezenta lansatorului Spyder MR in loc de cel SR, ca tot vorbesc baietii despre SHORAD.
    Dar, daca stai sa te gandesti ca atat Python 5 cat si Derby au capabilitate LOAL, cred le poti lansa si dintr-un lansator vertical, chiar si fara booster.
    Una ca pui 8 pe masina, in loc de 4.
    A doua, daca te hotarasti sa iei ceva pe raza medie (de exemplu cand retragi HAWK), ai deja tot sistemul in dotare si iei numai rachetele cu booster.
    Sunt curios cu ce vor concura pentru VSHORAD (te pomenesti ca se baga cu IRON DOME 🙂 )

    • Pai au semnat deja un protocol de colaborare cu Romaero. Cred ca se baga, da! 🙂

      • 🙂 Romaero…astia au semnat cred 4-5 memorandumuri de intelegere, unele dintre ele pe langa activitatea lor de baza. Ce treaba are Romaero cu productia de rachete si radare (Iron Dome), de drone sau chiar de elicoptere?! Numai cu Damen/Fincantieri/TKMS n-au semnat MoI…

        • Romaero sunt certificati pentru lucrul cu diverse metale in aviatie – rachetele sunt de tabla, rezulta ca pot sa faca fuselajele.

      • Mai degraba, vor oferi C-DOME (varianta navala) firmei care va construi corvetele.
        E specializat antiracheta si impotriva atacutilor la saturatie.

      • Eu sper ca totusi or sa puna Samson MKII pe Pirande si eventual pe Agilis daca nu e DoA. In plus integrarea Spike pe diverse jucarii gen Piranha V si Viper AH-1Z ar fi cireasa de pe tort. Cu SHORAD/VSORAD nu are rost sa ne legam la cap cu Rafael zic eu.

        • Pirandele vor avea Elbit UC 30, Agilis Lance 30 costumizata.

          • Deci e batut in cuie Elbit UT30MK2? Ce putem noi produce si unde (parca asa era circula vorba)?
            Agilis e deja epopee, nu mai zic nimic pana nu vad ca finantarea-i asigurata si incep sa-i dea bice la R&D.

            • Elmet International SRL. Ciumpalacii astia au asamblat si montat turelele alea de rahat de pe PIIIC, probabil ca tot ciumpalacii astia vor face acelasi lucru si pentru P5.

            • Cei de la standul General Dynamics asa spuneau. Spikeul este deja integrat, mai trebuie doar montat.

          • pai George, tu inca mai vorbesti de Agilis, inca mai speri ori esti irealist?…..intrebarea-i pe bune , mai are vreo sansa Agilis?

  2. AH-1Z si UH-1Y, „commonality” de 84% dar spatiul nesatisfacator la Venom, insa bonus pentru viitor cu tiltrotorul V-280 Valor;

    AH-64E Apache Guardian si MH-60M Black Hawk, „commonality” doar la motoarele GE T700, dar ce pereche de libelule venite din Iad!..plus bonusul pentru viitor cu S-97 Raider sau poate – desi sperantele sunt din ce in ce mai mici – chiar SB-1 Defiant;

    AH-1Z si Airbus H215M, combinatia ciudatica dar in continuare productie/asamblare la noi…

    De abia astept sa apara AH-249, sper ca vor invata si alde „Leonardo” – mai nou – sa foloseasca ca baza de pornire unul de transport din vastul lor portofoliu (precum AW-149) pentru acest A-129 pe steroizi. Poate ei vor da lovitura „comonalitatii” pentru urmatoarele decenii.

  3. Salut. Deci in concluzie a fost cel mai ciumeg targ, dar ar fi frumos sa nu ramana doar la am vazut, mi-a placut, am plecat, sper ca ai nostri Ca’ brazi sa si cumpere ceva, va spuneam EU pe aici ca nea Putinica prin cea ce face va contribuì la dotarea armatei romane.

  4. think big & outside the box….ce frumos și normal sună.
    ieri la pro patria (altă juma’ de oră irosită din viață) ministrul de resort afirma ca armata trebuie să-și păstreze speciliștii formați in invățământul tehnic propriu ,să nu fie „scăpați” in sectorul privat.
    păi băi limbă de lemn cele două școli tehnice (civile și militare) trebuie să colaboreze,cele două industrii (civile si militare) trebuie să conlucreze.armata trebuie să fie prima care „să solicite ca absolventii proprii să prindă specilaizări in privat pentru a deprinde” competente” suplimentare gen imaginatie,eficientă,inovație,linie de productie,termene de finalizare stricte,etc.,samd.
    de asta „cercetarea” militară scoate periodic doar țevi sudate revopsite si ciorbe reâncălzite care ar face de râs si un atelier de școală profesională,pentru că stați între voi și între patru pereți fără să comunicați cu exteriorul recte cu timpurile actuale….jurassic park.

    • Trebuie incurajate companiile private (gen Aerostar) sa inoveze si cerceteze, altfel daca mergem pe companii de stat rezultatul este previzibil. Trebuie aplicat modelul american de concurenta (LM, Boeing, Northrop etc)- pastrand proportiile. Ce poate face un tarnar cercetator genial roman intr-o companie ca Romarm -un urias cu picioare de lut?

  5. Deocamdata s-au tinut de cuvant, pe de alta parte n-am vazut niciodata atata agitatie, mai ales pe zona programelor SHORAD/VSHORAD – cu noua noi „intrari” surpriza – si pt programul corvetelor.
    Pot doar presupune ca nu se agitau astia pe degeaba si nici Rafael & Rytheon nu intrau surprinzator in carusel.

    Tot legat de SHORAD, pe langa Thales (care a venit atat cu radare de sol cat si navale) a aparut si Rheinmetallul cu un radar ultra-modern, containerizat, cred ca eu ca pt programul SHORAD.
    Ori o astfel de batalie nu s-a mai vazut la noi niciodata.

  6. As fi venit cu toata bucuria dar mi s-au incurcat planurile. Ceva pe parte de tancuri au fost? De mult, ministerul s-a interesat de 200 si ceva de tancuri dar nu am mai auzit nimic de atunci.Eram curios daca inafara de bizonul nostru au mai aparut ceva ofertanti pe la BSDA.

    • RoccoSuasito

      MApN-ul a lasat de intels mai demult ca tancurile se au in vedere dupa 2026.

    • Nimic pe tancuri, zvonuri doar…

      • Am vazut in poze un tr85m1 dar cam atat. A fost un reportaj pe digi acum ceva timp si am vazut un tr125 zici ca era scos din tipla.Pacat ca nu exista interes real pentru proiectul ala.
        https://www.youtube.com/watch?v=odj8yiBffi4

        • @lt (rez)
          De ce ar trebui să mai existe interes pentru un proiect de nivelul anilor ’90?

          • Din ce am inteles eu din reportajul din link al celor de la Digi, proiectul pleca de la acest TR si posibil ar fi ajuns la ceva agreabil la nivelul NATO. Ma gandesc ca era o buna oportunitate pentru Rheinmetal sa-si bage nasul plus transportoarele, cred ca isi puteau ancora o investitie in economia romaneasca pe termen lung. Eu principial sunt impotriva achizitiilor second.
            Nu indraznesc sa spun ca ar fi iesit un PT, un TR2000 cu se vehicula prin anii 2000 sau un Leo mai ieftin.Asta puteau ei sa ne spuna cu un prototip.
            Dar cred ca editorii siteului au pus problema perfect intr-un articol mai vechi, cum naiba sa operezi T55 la nivel de batalion si sa tragi t72 pe linie moarta impreuna cu cateva zeci de tr85-uri functionale, si eventual numai bune de modernizat.
            Daca te gandesti ca ar fi oprtun sa revitalizam un proiect mort tehnologic din 1991, in mod cert nu sunt de acord.

            • „cum naiba sa operezi T55 la nivel de batalion si sa tragi t72 pe linie moarta impreuna cu cateva zeci de tr85-uri functionale”
              raspunsul e simplu: parcul de T-55 era mult mai mare decat cel de TR-85 sau T-72 si era cel mai simplu de operat, fara a fi nevoie sa le trimita la revizi isi reparatii in uzina, ci doar in atelierele armatei, folosind piese din canibalizarea celorlalte.Primele TR-85M1 cand au sosit in unitate, au fost tinute sub tipla o perioada lunga, fara a fi folosite.
              https://www.rumaniamilitary.ro/trofi-reparatii-sa
              http://trofi53.blogspot.fr/2013/02/tr-77-580-esec-sau-inceput-de-drum-2.html
              https://www.rumaniamilitary.ro/tr-77-580-esec-sau-inceput-de-drum-2
              https://www.rumaniamilitary.ro/despre-t-72-ul-dambovitean-6

              • Da Marius, aici te citez pe tine:
                Marius Zgureanu
                28 februarie 2014 at 10:23
                si daca am fi continuat cu TR-125… si mai interesant ar fi fost…
                „Marius Zgureanu
                28 februarie 2014 at 11:26
                Corect GSG9,
                Sa trimiti la ruginit in aer liber cel mai capabil batalion din forta ta de tancuri, inca functional, bine intretinut, si cu rezerva de piese si munitie, nu inseamna putinta sau prostie ci DESFIINTARE CU INTERES a capacitatii de lupta!
                Punct!”

                Logistic face sens ce spui tu mai sus si in mod evident asta s-a si intamplat. Dar logica mea spunea ca ar trebui sa faci un pas evolutiv spre armamente mai noi. Ca noutati in materie de t72 nu poate fi vorba.Stocurile existente nu ar trebui sa iti conditioneze decizile in materie de evolutie tehnica. Desigur banii pot fi supremul argument dar atunci vei disparea ca jucator pe o piata de produse. Este ca si cum ai fi avut o fabrica de floppy diskuri si datorita stocurilor nu doresti sa evoluezi spre usb sau compact disc. Pentru cei neabonati la teoria conspiratiei, asta a fost si linia principala datorita careia industria de aparare a disparut. S-au multumit cu solutii pentru 5-6 ani, fara sa se gandeasca la faptul ca in 15 de ani va disparea fabrica.Te supraspecializezi in tehnologie „moarta” lipsita de valoare comerciala sau interes real din partea oricarui operator economic de pe mapamond.
                Revenind la problema, categoric armamentul este mai scump cum Pirananiile alea sunt mai scumpe decat TABurile in variantele lor pe care le detinem deja. Dar aici intram iar in eterna discutie de carpeala vs achizitie noua.

                • Tara lui Andrei

                  Exista (sau ar fi existat) solutii mult mai bune si mai simple dar trebuie sa fii om educat si civilizat ca sa le vezi/intelegi nu sa ai principii de boschetar.

                  https://www.youtube.com/watch?v=HA2oR1u27co

                  Finlanda a luat 100 de Leopard upgradate proaspat la standardul 2A6 de la Olanda in 2014 pentru aproape 200 de milioane de euro. In 2015 au inceput sa le livreze si anul asta termina, parca.

                  „Under the agreement Finland will procure 100 Leopard 2A6 tanks from the with the Netherlands, along with logistics package and spare parts sustaining 10 years of operations.”

                  A fost asta o afacere proasta, sincer ? Noua o sa ne ia mai mult de atat sa producem transportoarele alea toate…

                  • Tara lui Andrei

                    Ma refer la oamenii de la conducere, guverne, etc. la faza cu principiile. Sa nu fiu inteles gresit. 🙂

                    • @lt (rez)
                      Prefer mult mai degrabă niste Abhrams sh, modernizate și cărora să li se facă reviziile/întreținerea în țară (la UM București, de exemplu).

                    • @ Stimati domni de mai sus,

                      Eu spun ce mi-as dori eu, dar variantele de mai sus mi-ar aduce o bucurie sensibil egala. Tot ce imi doresc este sa vad un gram de buna intenentie si daca asta se traduce printr-o astfel de achizitie eu si cred ca orice militar s-ar bucura. Este categoric un salt urias inainate.

  7. Care e chestia cu Iron Dome???

  8. Uite unde este foarte interesant IRON-DOME:

    „Counter-UAV
    The Iron Dome has been pitched to the IDF as a more cost-effective anti-aircraft system to intercept unmanned aerial vehicles. Some estimates of the cost of a Tamir interceptor are around $100,000, but it is still 95 percent cheaper than using a MIM-104 Patriot, the primary Israeli interceptor, costing $2–$3 million. Although the Patriot has broader coverage, the low cost of UAVs and operational scenarios they would be encountered in would make Iron Dome equally effective against them. No material upgrades would be needed to optimize the system for drone-killing missions, as this role and capability has been publicized from its inception.[70]
    In July 2015, Rafael released video footage of Iron Dome interceptors destroying several low and high-flying UAVs in a test. Although some targets were destroyed by proximity-operated warheads, in others the interceptor achieved a kinetic hit. The company says the system is capable of destroying armed UAVs before they can get close enough to release their munitions, and most medium-altitude reconnaissance UAVs before they are close enough to survey an area.[71]”
    Cel mai bun raport cost – raza de actiune contra dronelor.
    Datele despre pret difera foarte mult, de la 40.000 la 100.000 $, desi e posibil ca 100.000 sa fie costul unei interceptii (cu 2 rachete).
    Ramane sa vedem.

    • Tara lui Andrei

      Noua pentru UAV ne-ar fi bun ceva dedicat. Adica o racheta sa nu coste mai mult de 10-15 mii de coco.

      Un radar care sa le vada la distante acceptabile (cateva zeci de km?) si apoi niste sisteme fixe sau portabile (de preferabil pe ceva gen duster pick-up nu P5 sau alte „prostii”) usoare si mobile. Iar rachetele sa bata macar la un 10-15km…

      • rachetele mai ieftine bat pana in 10km (Mistral / Stinger/ Verba…), alea spre 15-20km sunt in categorie cu Mica-VL/ Crotale/Spyder…
        Iron Dome e putin diferit… spre C-RAM.

        • Noi nu avem ce face cu Iron Dome, chiar nu ne trebuie, nici degeaba daca ni l-ar da.

        • A fost testat si impotriva dronelor. Are cel mai bun raport cost – performante impotriva dronelor.

          • Tara lui Andrei

            Sincer la asa costuri mai bine iei Stingere in prostie si le „postezi” prin diverse locuri si cu asta basta. Le iei cu tine si pui pe cineva permanent sa fie pe post de AA pentu drone si gata.

            Articol proaspat. „the FIM-92J and K upgrades improve Stinger’s capability against novel threats, namely that of small Unmanned Aerial Systems (UAS). While previous versions of the Stinger were supposedly capable against larger UAS (DoD Class 3), the FIM-92J and K have the ability to engage smaller UAS, even down to Class 1.”

            http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/stinger-missile-back-25882

          • Ce sa facem cu Iron Dome? Lansatoarele sunt fixe, unde le punem? De unde o sa vina snopul ala de drone ca sa justifice amplasarea unei baterii pe langa faptul ca dronele s-ar putea sa fie mult mai ieftine decat rachetele. Iron-Dome e facut special pentru granita Israelului cu fasia Gaza si oricum se vaita ca ii costa o gramada rachetele. Recent au tras o salva de 10 rachete dupa un tir de trasoare de mitraliera.
            Vorba lui George, si daca le primim moka nu avem ce face cu ele.

            • Tara lui Andrei

              „Oferta” Rafael nu e buna pentru noi, ce sa mai… N-ar trebui sa ne intereseze ce ne ofera ei in afara de Spike si probabil cam atat…

              Mai zic odata, sper sa nu fie o gainarie cu parandarat gen PSD + „evrei” + alte personaje sau entitati.

              • mai e turela Samson MKII pentru transportoare care ar fi tentanta.

                • Oferta israeliana se refera in primul rand la sistemul Spyder, nu la Iron Dome cu care chiar n-avem ce face.
                  De asemenea nici cu Samson Mk II nu prea vad pe ce am putea-o folosi, Pirahna 5 are Elbit UT 30, Agilis Lance 30 adaptata.

    • Tara lui Andrei

      A si spus ca documentele pentru submarine (la studii si proiecte, ma refer, nu contractele in sine) sunt cam gata si ca o sa le duca in CSAT.

      Practic asta ar cam insemna ca o sa fim interesati doar de U212/214 si ca vom construi cu nemtii dar in colaborare/ajutor cu grecii ?

  9. Kit-ul pentru PM de la Stimpex chiar arată într-un mare fel. Mi-a plăcut!

  10. Interesant articolul, oare cine l-a scris?

  11. Cel cu SHORAD

  12. Discutiile astea seamana cu cele ale unui subalimentat care vrea orice vede intr-un supermarket. Omul face diferenta. Cat este de motivat. Si ce motiv au. Banii, prostia sau convingerile. In aceasta ordine.

  13. In legatura cu Amraam ER si ESSM block 2, poate cineva sa explice diferentele?
    Amandoua sunt produse de Raytheon, cu seekerul de AIM-120 pe structura de ESSM, dar Amraam ER pare mai avansata in teste pe Nasams. Altceva?

    • AMRAAM e mai supla (152kg/180mm diametru vs 280kg/254mm diametru) si cu un profil de zbor putin diferit de ESSM, fiind ceva mai agresiva manevrier cred eu.
      Amraam e conceputa sa fie lansata din zbor, cu o anumita viteza si altitudine si astfel motorul are alti parametri de ardere (de unde si raza mult mai scurta in SL-AMRAAM), pe cand ESSM e pentru lansari de la sol.

      • Cred ca nu ai citit atent postarea mea… Am intrebat care sunt diferentele intre Amraam ER si ESSM block 2, nu intre Amraam si ESSM.

        • Nu se cunosc specificatiile exacte, practic Amraam-er inseamna sectiunea fata cu senzorii de cautare ai Amraam conectata la sectiunea spate cu motorul Essm
          http://www.janes.com/article/75750/dubai-airshow-2017-raytheon-offering-new-amraam-er-for-nasams-type-applications

        • ai motorul de ESSM si senzorii de AMRAAM pt. AMRAAM ER. ESSM BLII e cu senzori radar activ si nu are nevoie de iluminare. Apropiat de senzorii AMRAAM…

          • Cred ca am gasit raspunsul: ESSM block 2 pastreaza si ghidarea semi-activa de pe block 1, pe langa noul seeker activ, probabil bazat pe cel de Amraam (dar poate nu identic).

            • ESSM block2 are apertura seeker-ului de 10″ si antena externa iar AMRAAM-ER de 7″ (mostenita de la modelul vechi) si antena interna; in plus are cele doua moduri activ si semi-activ vs activ only. AMRAAM-ER e mai lunga cu aprox. 30cm decat ESSM. DataLink-ul ESSM e S/X band iar AMRAAM doar X band.
              Motivatia Raytheon de a crea hibridul AMRAAM-ER e data de piata (marketing): baza extrem de larga de utilizatori de AMRAAM, iesirea la pensie a multor sisteme HAWK in tari care sunt sau vor fi dotate cu NASAMS, complicatiile cu consortiul ESSM si faptul ca ESSM block 2 nu e integrata in NASAMS 2 (trebuie finantare si aprobarea consortiului). Unii zic ca Raytheon a fost motivata si de programul NAREW al polonezilor.

            • Raspunsul corect este ca AMRAAM ER este gandita pt sistemul NASAMS, ESSM este o racheta mai navalizata, AMRAAMul deocamdata n-a pus aripioara pe vreo nava de lupta.

    • Tara lui Andrei

      Cica anul asta aia de la Airbus spera sa vanda niste elicoptere pentru SMURD.

      Aia folosesc alt model decat cel „produs” aici. Asta inseamna ca o sa le indese pe gat alora de la SMURD modelul asta care poate n-o fi potrivit pentru ce activitati desfasoara ei sau o sa ia modelul ala de Eurocopter sau cum se numeste pe care il folosesc in general cei de la SMURD.

    • Farmecul discret al „complexului militar industrial”?
      🙂

  14. Dacă pe SHORAD îmi place maxim NASAMS 2, pe VSHORAD aşi prefera Mistral. Bun nu e portabila ca Stinger dar e un sistem foarte ok.
    Oricum, toate sistemele prezentate sunt ok.

    Legat de turela pt. P5, am spus intr-un articol aici legat de turele ca va fi Elbit UT 30 mk2. Dar vreau și Spike pe astea cu tun de 30.

    • Tara lui Andrei

      Totul e bun la ce ai spus tu numai ca si mai bine ar fi Mistral + Stinger. 🙂 Ambele folosite in functie de nevoi/conditii.

      • Din ce imi dau seama Mistral ar inlocui la noi CA-95 foarte bine.
        Stinger ar inlocui CA-94. Sunt rachete diferite totusi..
        Daca francezii nu simt nevoia unui MANPAD autentic e problema lor..
        O tot spun aici ca in viitorul nu foarte indepartat vor misuna dronele peste tot. Va fi nevoie de MANPAD-uri.
        Daca te uiti.. rusii au elicoptere de atac foarte bine blindate: Ka-50, Mi-28, s-ar putea ca Stinger-ul sa nu-i provoace mari daune. Mistralul insa e mai puternic si mai rapid.
        Speram la o licenta pentru Mistral (dar si asamblare-dezvoltare e bine).
        In rest ori cumparam Stinger, cateva sute de bucati, ori modernizam puternic CA-94.
        Oricum, si Mistral si Stinger isi gasesc locul in echiparea armatei.

        • Tara lui Andrei

          Pai si eu sunt de parere ca, defapt, pe VSHORAD cel mai important ar fi un MANPAD portabil sa-l cari in spate nu magaoiaia aia cu trepiedu lu peste.

          Stinger a redevenit interesant pentru americani si deja au investit in el sa-l upgradeze si va deveni si mai potent pe viitor.

          In cativa ani probabil ca va fi inlocuit de ceva si mai performant. Eventual ar putea sa imparta rachetele/lansatoarele in cele pentru aeronave si cele pentru drone (de mici si medii dimensiuni). Astea din urma fiind mai ieftin de folosit si mai mici dar suficient de capabile.

          Nu trebuie sa ne luam dupa cum se doteaza cei din Occident pentru ca ei nu au problemele/pozitionarile noastre geopolitice si nici n-o sa le aiba vreodata.

          D-aia e important sa avem capabilitati AA impotriva dronelor care sunt din ce in ce mai multe, din ce in ce mai ieftine si din ce in ce mai capabile.

          Deja daca eliberezi cerul de drone si mai ai si niste rachete anti-radiatie ceva ca sa incerci sa distrugi niste instalatii/sisteme de ISR/EW ai obtinut foarte mult in campul de lupta. Inamicul nu mai are „ochi”.

  15. Plus Iron Dome.

  16. Frumoasa vitrina cu prajituri, pacat ca guvernul are diabet si nu mai are puncte pe cardul cu bonuri de masa.

    • Potrivnik. You’re the man! Daca pesimismul sau scepticismul ar avea un nume el s-ar numi.. potrivnik. Tare.
      PSunt curios daca ai ip de Republica Moldova. Admin. Enlight-me!

      • Glumesc. Chiar nu ma intereseaza ce ip are potrivnik. Oricum el este ”the man”. Pe cartea pesimismului, chiar nu ai cum sa pierzi. Avem de-a face cu un om orientat. Smart.
        Daca s-ar deschide un club potrivnik, eu as da apply..

  17. BSDA 2018 Romanian army military equipment and armoured vehicles MBT Bucharest

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *