Un pic de S-97 Raider

S-97 expus

S-97 RAIDER al Sikorsky (Lockheed-Martin) este prototipul unui elicopter tactic usor de noua generatie dezvoltat ca si rezultat al competitiei AAS (Armed Aerial Scout), reprezentand o baza de plecare pentru proiectul SB-1 Defiant care va fi dezvoltat pentru Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR TD). Scopul final este programul FVL (Future Vertical Lift), in valoare de 100 mld. $, pentru a inlocui UH-60 Black Hawk si AH-64 Apache.

Primele incercari ale Sikorsky pentru un elicopter cu rotor rigid au avut loc in anii ’70 cu XH-59A, care era capabil sa atinga 480km/h insa a avut vibratii si consum excesive fiind si greu de pilotat, ceea ce a dus la anularea programului.

X2

Inceputurile actualei abordari stau in demonstratorul Sikorsky X2 aparut in 2010 ca si raspuns la programul Armed Aerial Scout (AAS) ce avea ca si scop inlocuirea Bell OH-58D Kiowa, in acelasi timp U.S. Special Operations Command fiind interesati de o alternativa de inlocuire a MH-6 Little Bird.

Dupa ce a cheltuit 150mil.$ alaturi de alte 200 mil.$ din partea furnizorilor pentru cercetare si constructia a doua prototipuri vizand un cost per bucata in productia de serie la 15 mil.$, armata americana a finalizat competitia AAS la sfarsitul lui 2013 pentru ca in bugetul lui 2015 sa fie prevazuta retragerea OH-58 Kiowa si redirijarea banilor catre transferul flotei de AH-64 Apache ale U.S Army Reserve & ANG catre unitatile active.

 Similaritati…si evolutie

In acest moment exista 2 prototipuri ale S-97, unul folosit ca si demonstrator iar celelalalt ca si platforma de testare. Primul zbor al S-97 a avut loc in 22 mai 2015.

In 2016 Sikorsky a propus S-97 ca si elicopter de recunoastere si atac usor: FVL-CS1 (Future Vertical Lift – Capability Set1), la concurenta cu conceptul celor de la AVX.

Asset Image

FVL-CS1 al AVX

S-97 este propulsat de un ansamblu de 2 rotoare coaxiale rigide, pe care sunt fixate palele cu rigiditate crescuta si ele, si o elice de impingere cu pas variabil. Fixarea fara joc a palelor (fara articulatii mobile clasice) are si rolul de a reduce frecarea cu aerul la viteze crescute dar si de a permite cursa palei in retragere care cauzeaza portanta redusa fata de pala ce inainteaza si care ar duce la dezechilibrarea unui rotor clasic (ultimul necesitand portanta aproximativ egala pentru a functiona corect).

Mockup Raider

Rotorul este eficientizat si pentru planare si viteze reduse, fiind scutit de functia de propulsare, preluata de elicea din coada. O astfel de prindere rigida impreuna cu vitezele crescute pot cauza vibratii semnificative, sistemul fiind echipat cu fly-by-wire si actuatoare dinamice anti-vibratie.

 

Solutii implementate pe S-97

Pentru cresterea manevrabilitatii rotoarele coaxiale se pot inclina sincronizat sau independent iar cuplul poate fi diferit intre cele doua rotoare, permitand manevrele de intoarcere care sunt executate la elicopterele clasice cu ajutorul elicii anticuplu dar mult mai strans in cazul S-97, in timp ce virajele (de pana la 3g) la viteze mari sunt realizate cu ajutorul derivelor din spatele elicii propulsoare..

S-97 poate atinge viteze de peste 410 km/h (pana la 460km/h),  aproape duble fata de elicopterele clasice, si altitudini de peste 3km la temperaturi de peste 35°C…

Pentru cine nu a remarcat inca, multirolul va fi echipat cu un singur motor de 3000CP, dezvoltat in cadrul programului ITEP (Improved Turbine Engine Program), motoare ce vor echipa si flota de BlackHawk si Apache. Prototipurile sunt actualmente echipate cu acelasi motor folosit de MH-60M Black Hawk, si anume General Electric YT706, de 2600CP.

Vedere dedesubt S-97

Posibil ca alegerea unui singur motor are legatura cu atingerea obiectivului de cost al orei de zbor de doar 1400$, comparabil cu MH-6 Little Bird si peste 3 ori mai ieftin decat un AH-1Z/ AH-64E, ceea ce inseamna ca nici avionica si nici sistemele de arme nu vor fi ultracomplexe, ci un pachet standardizat.

Printre caracteristici enumeram:

  • semnatura acustica redusa,
  • capacitate sporita de zbor la punct fix si de urcare datorita elicilor coaxiale,
  • viteza ridicata de croaziera datorita elicii propulsoare,
  • agilitate ridicata, putand accelera si decelera dar si vira mai rapid  si mai strans decat un elicopter clasic,
  • rezervor intern auxiliar pentru raza extinsa,
  • capacitate de realimentare in zbor,
  • cabina pentru 6 pasageri, alaturi de cele 2 posturi de pilotaj;
  • capacitate superioara d eridicare, datorita utilizarii a 2 elici coaxiale, nefiind pierderi de putere catre un sistem anticuplu;

Specificatii tehnice:

  • masa bruta maxima 5,17 tone;
  • anduranta pe rezervor standard intern: 2,7 ore;
  • raza de actiune: 570-600km;
  • viteza de croaziera: 370 km/h – 407 km/h;
  • 4 aeronave incarcabile intr-un singur C-17 Globemaster, avand lungime de 11m si pale pliabile;

 

Si propunerea comuna Boeing-Sikorsky (Lockheed-Martin) pentru un duo de elicoptere multirol-atac care sa aibe multe componente comune (similar cu AH-1Z – UH-1Y) si care sa inlocuiasca flotele de UH-60 BlackHawk si de AH-64 Apache:

De retinut ca ultima colaborare a celor doi producatori a fost in cadrul programului RAH-66 Comanche… pacat ca S-97/ SB-1 nu mosteneste mai multe dintre inovatiile „stealth” ale predecesorului, cel putin nu deocamdata, insa sperante mai sunt pana la definitivarea versiunii de serie.

Acum despre noi, stransi cu usa intre Airbus, Bell si Sikorsky, ce-ar fi de spus, in afara de faptul ca deocamdata Boeing lipseste din peisaj?

 

Avem deja un parc important de elicoptere Puma, dintre care probabil ca unele inca pot primi o prelungire de resursa sau chiar modernizare pentru urmatorii 10 ani, in paralel cu care putem comanda probabil o duzina de aeronave H-215, pentru a inlocui pe cele retrase, satisfacand minimul pentru Airbus. La o adica, aceasta modernizare poate fi mai consistenta (apropiata de nivelul H-215) si ar putea include inlocuirea motoarelor si rotoarelor la pachet cu o ranforsare a structurii si atunci, pentru o suma mai consistenta (posibil dubla, similara cu HC MK2), am putea vorbi practic de o re-manufacturare, cu o rezerva de viata de peste 15 ani.

In lipsa unui elicopter dedicat de atac in urmatorii ani, ar fi obligatorie macar extinderea resursei daca nu modernizarea consistenta a Puma Socat, cu extinderea protectiei (balistice, detectie, impact si incendiu, degivrare in pale, viteza si autonomie crescuta cu ajutorul aripioarelor portante) si a capacitatii de lupta (senzori modernizati, noi sisteme de arme integrate, cum ar fi tunul cal.30mm sau rachetele STAR-80L si alte versiuni antitanc, modul aer-aer implementat). Aceasta ar putea constitui si baza de plecare a versiunii militarizate pentru H-215.

Puma echipat cu tun cal.30mm in turela

Urgenta ar fi mai degraba inlocuirea IAR-316B cu un alt monomotor din categorie cu AH-6i / MD-500Fennec / Ecureuil sau BELL-407GT, un aparat ieftin de achizitionat si operat si care poate fi usor convertit pentru diverse misiuni, alaturi de cea de antrenament a pilotilor de elicopter. Pacat ca nu exista si un derivat similar S-97 pentru familia enumerata anterior…

Aceasta ar fi o logica pe temen scurt pentru timp in care putem sa ne gandim la o solutie pe termen mediu si lung.

Referitor la intentia de achizitie a unui elicopter multirol din SUA de catre fortele terestre romane, probabil ca exista o inclinatie catre UH-60, un elicopter matur si similar Cougar-ului (avionica si echipare similara in versiunea S-70 Battlehawk), insa destul de scump de achizitionat si operat, care are si dezavantajul ca nu are prea multe echipamente comune cu unul dintre elicopterele de atac existente, asa cum e cazul UH-1Y Venom/ AH-1Z. Cert este si faptul ca nu vom avea prea curand bani sa cumparam un lot semnificativ pentru a putea concura cu linia de asamblare poloneza… iar daca tinem mortis sa cumparam de la Lockheed-Martin, atunci as prefera ceva cu adevarat modern si revolutionar peste cativa ani, cum e cazul platformei din titlu.

Un pic de deviant art…

 

Marius Zgureanu

 

Surse: Sikorsky/Lockheed-Martin , Wikipedia.

 

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/mi-24-inca-recordman-de-viteza

https://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma

.

16 comentarii:

  1. Bune ne-ar fi vreo cateva bucati…

  2. capatu satului

    un elicopter frumos, diferit fata de ce se gaseste pe piata, a carui dezvoltare a avut un pret rezonabil cu mult sub parerile multor specialishti de pe la noi care cred ca orice avion/elicopter militar se poate dezvolta si produce doar cu investitii de jdemii de miliarde de ieuro, si prin urmare nu are nici un rost sa ne apucam,

    era parca un studiu 318
    https://www.rumaniamilitary.ro/ate-mi-24-super-hind-nigeriene-erau-algeriene
    normal ca nu se justifica, este mult mai ieftin third hand cu intretinere la… nimeni nu stie unde si la ce pret; polonejii spun ca e mai scump third hand decat nou – ei n-au scoala si studiile noastre

    daca am fi avut neuroni ar fi trebuit sa incercam sa intram si noi in program,
    dar la conducerea de jenerali, care ii avem, stim o singura comanda: spre pensie tot inainte,

    iubesc tradarea dar urasc pe tradator

  3. Ei poate,deocamdata marina noastra a comandat 9000 butelii de vin alb ptr parade cu fregate chele :http://m.hotnews.ro/stire/21936158

  4. Ca oricare prototip , are problemele inevitabile pina devine ” apt” la ce e prevazut sa faca.
    Ca fapt divers , rusii au o gramada de elicoptere cu dublu rotor si care rotoare se invart in sensuri opuse. Cum de nu au avut intuitia sa bage si un motor in coada pentru a creste viteza ?
    In alta ordine de idei , pensionari masive la virste de 55 si am gasit unu chiar acum pensionat la 51 de ani. Nu ma mai mira faptul ca se liciteaxa 3 pusti cu luneta si 41 parasute. 🙂 Armata asta a ajus.
    Azil de pensioati speciali dar care revin imediat pe functii bugetare grase.
    Patriotism sau caracatita care stoarce orice pina la ultimul leu ?

    • „Cum de nu au avut intuitia sa bage si un motor in coada pentru a creste viteza ?”
      Pai nu e atat de simplu, trebuie sa schimbi si rotoarele si palele de elice cu sisteme mai rigide, e putin alta nisa. Apoi depinde de doctrina si de costuri.

      • Pai NU doream sa intru in amanunte care sa sublinieze problemele tehnologice rusesti.
        De mentionat ca palele americane sint ( tradus aprox) : „composite cu rigiditate progresiva”.

    • capatu satului

      sunt diferite cu mult,
      toate kamov au elice contrarotative cu trei pale,
      pe cand S 97 are 4 pale, afara de modu de dispunere deosebit al rotorului din coada – rezulta o viteza mai mare, o forta mai mare, si o predispozitie mai mare pt. vibratii, vibratii ce se spune in articol au fost rezolvate cu succes,

      am produs si noi Ka 26 si 126
      https://www.rumaniamilitary.ro/inca-o-durere-de-putini-stiuta-elicopterul-ka-126-construit-la-iar-ghimbav
      nu a fost bun,
      plecand de la ele puteam si noi ascutii creioanele si construi ceva militar sau tzivil pt. ziua de maine,

      la noi numa importu este bun dar daca se poate kiowa de minim 40 de ani,
      pai astea de 40 de ani au botezu focului,
      astea noi nu se compara,

  5. Off topic: vad ca au inceput licitatiile pe 6×6 plus camioane cisterna!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *