AH-1 Dracula revine la viata!

AH-1Z Viper o posibila realitate in universul nostru?! Se pare ca da…

SUPER-afacere pentru România: Se cumpără elicoptere de atac americane, fabricate în ţară

http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/1/1/1686/16464616/3/bell-ah-1z-romanian-dracula-paint.jpg?height=403&width=604

Body painting

Miercuri, 3 august, la sediul Guvernului României, prim-ministrul Mihai Tudose, împreună cu ministrul apărării naţionale, Adrian Ţuţuianu, ministrul economiei, Mihai Fifor, şeful Statului Major General, generalul Nicolae Ciucă şi şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul-locotenent Laurian Anastasof, au purtat discuţii cu reprezentanţii companiei Bell Helicopter.

După convorbiri, ministrul apărării naţionale, Adrian Ţuţuianu, a semnat scrisoarea de intenţie de preţ şi disponibilitate privind achiziţionarea de elicoptere de atac, urmând a fi adresată guvernului SUA.

Întâlnirea de la sediul Guvernului a fost precedată de o discuţie tehnică la sediul Ministerului Apărării Naţionale.

În perioada următoare, vor avea loc discuţii aprofundate între reprezentanţii Ministerului Economiei şi cei ai Bell Helicopter privind înfiinţarea unei societăţi mixte, dar şi a transferului tehnologic şi de know-how care să permită producţia elicopterelor pe teritoriul României.

Această decizie va avea un impact direct considerabil asupra dezvoltării economice a țării noastre, fiind, în acelaşi timp, şi un generator de securitate în zonă.

Menţionăm faptul că decizia privind achiziţionarea de elicoptere de atac se fundamentează pe planul de înzestrare aprobat recent de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării.

 

RoMilitary

Va fi tot o achizitie de tip FMS unde DSCA negociaza pentru partea romana, dar vor primi ajutor sa negocieze o participatie industriala. In acest context, ciudat din punctul meu de vedere, recenta intrare a companiei Sikorski in cursa pentru elicoptere multirol nu mai pare atat de ciudata.

Putem doar specula ca daca Bell va prinde acest contract si-l va derula in Romania, atunci viitorul elicopter mediu multirol va fi ori Sikorski (companie care apartine Lockheed Martin) ori UH-1Y Venom al Bell. Sansa europenilor cu Airbus H 215M – o alegere logica din punctul meu de vedere – pare din ce in ce mai indepartata, desi operam Pume ar trebui sa mergem spre SuperPume, macar pe zona elicopterelor medii de transport…

http://lesvampires.org/mirrorsportal/draccopter.gif

Draculea… elicopterul

Si desi tarziu AH-1 Dracula poate chiar va reinvia din morti.

 

Ca sa ne facem o idee si cat ar costa un pachet de achizitie AH-1Z Viper cu toate costurile aferente, iata cazul Pakistanului, singurul client „extern” , care pentru 15 elicoptere platesc 952 mil.$ (din care 110 mil.$ sunt doar cele 1000 de rachete Hellfire IIR „Romeo”):

The contract, which also includes 9 auxiliary fuel kits for Pakistan, is part of the USD 952 million military hardware sale by US which was notified to the Congress last April.”
„On April 6 last year the State Department had notified to the Congress its decision to sale military hardware worth of USD 950 million to Pakistan. As per the State Department notification to the Congress, Pakistan has requested a possible sale of 15 AH-1Z Viper Attack Helicopters, 32 T-700 GE 401C Engines (30 installed and 2 spares), and 1000 AGM-114 R Hellfire II Missiles in containers.

It also included 36 H-1 Technical Refresh Mission computers, 17 AN/AAQ-30 Target Sight Systems, 30 629F-23 Ultra High Frequency/Very High Frequency Communication Systems, and 19 H-764 Embedded Global Positioning System/Inertial Navigation Systems. Other military hardware were 32 Helmet Mounted Display/Optimised Top Owl, 17 APX-117A Identification Friend or Foe, 17 AN/AAR-47 Missile Warning Systems, 17 AN/ALE-47 Countermeasure Dispenser Sets, 18 AN/APR-39C(V)2 Radar Warning Receivers, 15 Joint Mission Planning Systems and 17 M197 20mm Gun Systems.

 

Deci am fi norocosi sa reusim un pret de 800 mil.$ pentru 15 bucati, fara a include costurile de punere la punct a productiei locale…

 

Sursa: Stiripesurse.ro

222 de comentarii:

    • Puma? Socat?
      j/k

      • Nu au sarit francezii de tartita in sus deja ??

        • Vine Macron in vizita surpriza
          pe 24.08.

          In alta ordine de idei e perfect corecta alegerea: cine ne asigura spatele in caz de ceva? Franta, Germania, mUE? Astia ne cand pe cativa metri cubi de gaze rusilor. Ce ma ingrijoreaza totusi e soarta Agilis, Tutuianu a scapat deja porumbelu cu GDLS in vizita la UMB asa ca s-ar putea sa existe un Agilis cu fata de Piranha …

        • E loc si pt elicopterele franceze si fabricarea lor in Romania si pt necesitatile Romaniei plus pt alte tipuri de tehnica militara frantzuzeasca.
          Nu shtiu dc Airbus Helicopters mizeaza totul pe Caracal si nu accepta in productie si SA-321 Super Frelon modernizat alias Z-18.

          • Puma a plecat de la platforma Frelon, iar costurile de operare la un heavy lift sunt pur si simplu astronomice, producatorii de asa ceva fiind vreo 4 in lume. Crezi ca Airbus Heli au renuntat degeaba la asa ceva in portofoliul lor?
            Iar S. Frelon e la limita de jos a Heavy lift, Caracalul fiind aproape tot acolo.
            Vrei ceva modern la limita de jos a heavy-lift, uita-te la AW101 Merlin, trimotor la 15 tone:
            https://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW101
            sau asta:
            https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_CH-148_Cyclone

            MH-53 sau CH-47, nici o speranta de productie pe la altii in afara de actualii producatori. Au mai reusit britanicii la un moment dat …

            • Faza cu Caracal-ul este ca nu are trapa de incarcare prin spate, sper i se poate face cu modificarea fuselajului si atunci va fi chiar ok fiind un bun inlocuitor pt MI-8/-17 Hip sau daca nu, cum ai zis tu CH-148/-92 Cyclone. Am pus o postare mai jos in sensul asta.
              Poate in Romania MAI sa aiba Cyclone in dotare in locul MI-8/-17 Hip si EC-135 in dotare poate ambele prefelabil fabricate in Romania la Airbus Helicopter/IAR Ghimbav Brasov si poate in vreo viitoare fabrica a lui Sikorsky in Romania.
              Nici nu se pune problema de fabricare a CH-53 sau CH-47 in Romania, decat cumparate cate 12 bucati din fiecare si facut mentenanta lor in Romania. Om vedea ce va fi daca va fi ceva in sensul asta pt ca se depinde de multe cu elicoptere fabricate in Romania.
              Chinezii poate au modernizat Super Frelonul pt ca nu au Caracal si sincer nu le-a iesit rau…trimotor, cel putin design-ul arata bine, inca nu dau detalii tehnice pt Z-18/AC-313. Ar fi bine sa concureze cu AW-101 Merlin, Caracal, Cyclone si MI-38.

          • @bope 81,

            e loc pentru ele dar nu-s bani pe termen scurt pentru 2 tipuri de elicoptere.

            si elicopterele de atac… sunt scumpe rau!
            AH-1z Viper sa plateasca pe 15 elicoptere 951 milioane… si daca scadem rachetele tot raman 842 milioane.

            prea scump omule. nu cred ca 15 elicoptere de aproape 1 Miliard USD ar putea schimba soarta unei batalii.

            Ma gandesc… daca cele 15 elicoptere de 1 Miliard, ari fi participal la lupta pentru Donesk, oare ar fi schimbat soarta bataliei?
            si la finalul luptelor pentru orasul Donesk… cate ar fi supravietuit?
            MA indoiesc de asta.

            • Dar, daca e sa fim sinceri hotspoturi pot aparea. Daca Parlamentul RM voteaza o unire sau invita armata romana, fii sigur ca in secunda doi GOTR-ul si armata transnistreana pornesc in tromba catre Chisinau sa inlature „elementele subversive” din Parlament. Si atunci trebuie sa ii protejezi pe aia repede (dusmanii au de parcurs mai putin de 100km), sa desfasori un batalion acolo ASAP, sa ii poti intarzia.
              Intamplator, e unul din scenariile in care niste elicoptere de atac ar fi utile (nu destule, dar utile).
              Daca vreti heavy lift, CH-47 e bosul. E mare, duce multe, si e relativ ieftin si matur pt categoria lui. De Sea King nu va apropiati, ca va explodeaza portofelul 🙂 . Caracalul e cam submotorizat pt marimea lui.

            • Cate ATGM si MANPADS ultima’ fiță s-ar lua de banii astia? Si ce efect ar avea la inamic fata de cele 15 ventilatoare, asta daca presupunem ca avem cu ce sa le furam suprematia aeriana, ca altfel ni le dau jos de la 10.000 m cu mig 29 a de prin muzee

              • @andreib
                Atgm ‘ultima fita’, fara mobilitatea oferita de elicopterul at, nu este chiar ceva foarte spectaculos. Trag aia cu GRAD ca sa curete terenul si ramai fara atgm. AH 1Z e chiar o arma foarte potenta. Fiecare elicopter poate la la bord 16 Hellfire si 2 Sidewinder. Au si niste ‘helmets’ foarte faine.. In razboiul dintre Iran si Irak au facut treaba foarte buna. Si israelienii sunt multumiti de vechile Cobre. Cu patru bucati si niste echipaje meseriase faci ravagii de la o distanta destul de mare si de la joasa altitudine. 4×16 Hellfira, fa si tu un calcul. .
                Una peste alta, e o alegere foarte buna. Mult mai buna decat 120 de tancuri.

                • In Iran, Irak, la evrei di in A-stan , Vietnam etc. aveau suprematia aeriana. Elicopterele sunt mijloace de lupta exceptionale impotriva tehnicii si personalului dar numai daca ai cerul. Ori la noi e foarte greu sa il avem.

                  • @andreib
                    Noi singuri poate nu, desi cu 48 F-16 si Patriot poti opune o rezistenta serioasa, insa, sa nu uitam ca vom avea sprijin aerian aproape imediat. Awacs, F-16, F-15 si F-22. Ideea e sa ai forte de reactie rapida, capabile sa opreasca un inamic puternic pentru aprox 7-10 zile, pana ajung intariri.

    • Si eu! Acu mai lipseste sa ia LH – Sikorski fabrica de la Craiova..

      • In Romania este o mare nevoie de elicoptere de toate tipurile pt toate structurile guvernamentale, armata, sanatate, IGSU, si private asa ca au loc pe piata autohtona toti producatorii de elicoptere mondiali….chiar si russhii si chinejii, care ie comunishti.
        Ar fi de dorit doua fabrici sau dc nu chiar 3 de elicoptere in Romania, cea de la Ghimbav cu Airbus Helicopters fiind inclusa in aceasta enumerare, in diverse locatii, inca o fabrica cu Bell Helicopter-Textron si poate inca una cu Sikorsky.
        Armata romana nu ar trebui sa renunte la gama de elicoptere Puma si ar trebui sa achizitioneze Cougar (Super Puma) si Caracal. Pe langa acestea si AH-1 Z Cobra/Viper, ar mai trebui elicoptere grele de transport, CH-53 E Super Staillon si/sau CH-47 F Chinook, un tip de elicopter usor pt cercetare, transport si suport, OH-58 Kiowa sau SA-355 Twin Ecureuil iar pt FNRo ar trebui SH-92 Cyclone si AS-565 Panther. De preferinta ar trebui ca mare parte din aceste elicoptere sa fie produse in Romania, mai putin cele grele,si sa fie disponibile si in varientele lor civile.

    • E ziua elicopterelor! 🙂

    • De ce socat, e doar o scrisoare de intentie, care pana nu se concretizeaza in achizitie e in categoria „Mircea, fa-te ca muncesti” ?! 🙂

      Ca sa vada Trump ca avem intentii bune, dar banii nu ne lasa 🙂

      • Ministrul pare ca habar nu are despre ce elicopter e vorba… Vai-si-amar de conducerea tarii asteia. Sper ca acolo e cineva care se pricepe si care coordoneaza toata afacerea asta.

        • eu cred ca stie si toate detaliile importante sunt stabilite deja
          probabil nu vrea sa spuna dinainte ca sa nu ajunga in aceeasi situatie ca generalul care a vorbit despre patriot fara acordul liderului suprem

        • Deocamdata inca se negociaza asadar aceste informatii sunt confidentiale. Nimic neobisnuit aici.

    • Elicopterele pakistaneze nu costa 900 de mil $ ci acolo se spune „is part of 952 milion military hardware sale by US …” etc.

  1. Ori le-a intrat morcovul bine de tot, ori ii strang americanii cu usa altfel nu imi imaginez ce i-a apucat pe decidentii nostrii. Oricum, stim cu totii ca de la vorbe la fapte e cale lunga, dar dupa faza cu Patriot-ul parca incepi sa ii mai crezi.

    In alta ordine de idei, sunt putin surprins ca au optat pentru un elicopter de atac pur-sange si nu un elicopter utilitar inarmat (gen Pumele actuale). Sper ca si-au facut socotelile bine, si nu o sa le tinem pe camp sau prin hangar apoi, din lipsa de fonduri. Si sunt curios cam ce cantitate o sa luam, ca pentru 12 (numarul talisman al MApN) nu cred ca deschide Bell fabrica.
    In plus, vad in articol cuvinte cu care nu pre suntem obisnuiti: transfer de tehnologie, de know-how… WTF? sa fie parte a deal-ului cu Patriot (nu putem sa facem component pentru Patriot, dar ceva suruburi pentru elicoptere mai reusim)?

  2. Dacă am prelua și producția de ceva componente de f35 la Craiova în schimbul de avioane întregi. …..

    • Romania nu face parte din grupul de tari care au investit in programul Joint Strike Fighter, deci nu avem dreptul sa fabricam parti din F-35 daca vreodata acest avion va intra in arsenalul romanesc.

      • Nici nu trebuie. Trebuie sa zică US și gata. Parcă cu elicopterele se face vreo licitație. Se stabilește și gata. Așa și cu avioanele. Una peste alta prinde contur o strategie. Ceva aviație de buna calitate. Elicoptere care domina un inamic cu multe tancuri. Rachete anti,, de toate,, de la infanterie la aviatie.

        • Nu merge asa. Daca ceilalti membrii din programul JSF vor fabrica componentele F-35, atunci Romania le va face concurenta, ceea ce evident nu va fi acceptabil.

      • @ Musoiu
        O sa ne rugam de turci sa ne puna o vb buna la congresu american, ca se au pe bune cu ei! Le promit in schimb o moschee cu cherhana si baie turceasca chiar in centrul bucului!

        • Daca Turcia va fi exclusa din programul JSF atunci Romania ar avea o sansa sa preia productia unor componente de F-35, daca vreodata acest avion va intra in arsenalul nostru.

          • @Musoiu
            Turcia e pe maga..mhhhm..pe cai mari! Tocmai ce le au suflat caimacu americanilor in afacerea cu inlocuirea celor 40 de cobre batrane ale Pakistanului?..americanii s cum nu se poate mai fericiti…

            Pana la JSF ne mananca DJT ?

      • Cu derapajele turcilor , se orea ooate sa aiba surprize la acest program..
        Si acolo sare România, hop si noi !!

  3. Azi ma imbat,nenea George&co. Ce inseamna asta ptr noi si unde ne situeaza pe plan regional ,o evaluare scurta va rugam !

    • Inseamna ca elicopterele de atac vor elimina un mare gol din arsenalul nostru. Astfel fortele terestre vor putea compensa lipsa unor tancuri moderne si in acelasi timp un potential inamic va fi obligat sa aduc si sisteme antiaeriene mobile pentru apararea coloanelor de blindate si infanterie mecanizata.

    • Io zic ca elicopterele de atac dedicate sunt astazi pt noi tichie de margaritar. Sigur ca ne trebuie, as fii extrem de fericit sa le vad in dotare dar sincer nu ma asteptam la asa ceva.
      Ma gandeam la cateva elicoptere de transport…

      • Pun pariu ca vine anuntul despre cele de transport la vizita lui Macron. Daca s-ar realiza toate promisiunile astea legate de inzestrare ramane de vazut cum organizeaza achizitiile si platile anuale. Ca sunt multe.

      • @George, eu le vad escortand trupele ruse in retragere de pe Nistru…
        poate e de la caldura…
        sau poate se adevereste

  4. Uhhh,asta chiar e o minune,minunea minunilor daca le vom fabrica aici. AH-1RO Dracula ar fi prea frumos dar nu imposibil,daca-mi aduc bine aminte parte din avionica era similara SOCAT. In fine,hai mai repede cu libelula ucigasa ca tancuri n-avem! Sau avem…?

  5. Probabil ca vor comanda 24, cate o escadrila la fiecare divizie, sau 36, sa fie una si la divizia multinationala.
    In cazul asta, SOCAT-urile le-as vedea navalizate (macar o parte din ele) si adaptate pentru misiuni deasupra marii, inclusiv antisubmarin, iar intr-o etapa ulterioara (daca nu pica pana atunci) sa trecem la instalarea de rachete antinava pe ele (probabil ceva din categoria 400-450kg- NSM/Imi Extra).

  6. Ideal ar fi sa fie cate o escadrila la fiecare brigada mecanizata, adica 3 pe frontiera de est, la 15, 282 si 9 Mc., una la Bg.1Mc si una la Bg.81Mc.
    Urgenta ar fi cele trei din est.

  7. Cica daca se semneza contractul ar mai dura 4-5 ani ca sa inceapa productia la noi,intrebarea mea este,primele elicoptere vor fii cumparate direct de la americani (5/6 bucati,cum se ma vorbea) ???

  8. Vad aceiasi exuberanta ca si in cazul AGILIS
    Usurel baieti ca nenea dragnea si motocicleanu au alte prioritati. Poate sa discute mama tudoselui cu cine vrea ,pana nu iese primul elicopter pe poarta fabricii eu nu mai cred nimic.

  9. Acum sa mai stric putin din entuziasm, o sa dureze pana va fi totul gata.
    Este mare minune ca se construiesc aici, mai scad si preturile.

  10. Mai avem timp,sa trecem la fapte,ca rusii,comprima timpul,in avantajul lor si in defavoarea noastra?!?

  11. Fiti atenti ca vine si presedintele francez in vizita in RO.
    Exact in momentul cind se iua decizii strategice in domeniu elicoptere si cu efecte de lunga durata.
    Cred ca in culise , departe de presa , lupta pentru noi contracte va fi dura si inconfesabila.
    Oricum , unicul aleat de incredere e USA.
    Restul gasesc mereu scuze. Parerea mea care coincide cu parerea polonezilor. 🙂

    • berceamondialu

      poate fi si invers : au semnat scrisoarea de intentie pt ca urmeaza sa vina macronel in Romania……sa-l preseze cu asta….

  12. Atentie mare, ca am mai luat deja Agilis-uri si 4 corvete, toate făcute in tara! Pina nu vad primul elicopter Dracula in zbor, pentru mine stirea asta e doar praf in ochi, cum au fost atitea altele inainte.

  13. Gata ma, corvete avem , avioane de suprematie aeriana avem , scut antiracheta avem , elicoptere de atac avem , mai lipesc niste tancuri !

  14. O sa achizitionam 12 Black Hawk din Polonia si intre 24 si 48 de h 215 de la nenea Macrou.
    Draculele mai tarziu, dupa ce se dospeste bine IAR 95/xxi. :)…asa mi a zis Pantelimon Valceanu :))))))…ok, e cald afara:)

  15. acum ramane de vazut daca bell leaga aparatul de atac musai cu cel de transport.
    sikorski cred ca este aruncat la deruta si sunt curios cu ce o sa sara la cap cei de la airbus pentru ca oferta texanilor este mai mult decat competitiva(productie,know how,etc,samd).

  16. Pai bine ca vine, se pot cumpara H 215 pentru transport trupe, pentru MAI etc. asa ii impacam pe toti!

  17. Capătu satului

    Daca toti am avea aceiasi părere am ajunge direct in comunism
    Asa ca la mintea mea elicopterele de atac pot sa mai astepte

    Mai este necesar avertizare timpurie, THAAD
    Bateriile alea putine de Patriot nu fac fata nici macar la cate rachete pot veni la un atac la saturație plecat doar din flota rusa la MN

    Mai trebuie inzestrare cu rachete diferite – eventual gandit sisteme de dirijare pt. rachetele larom si crescut raza de actiune la nivelu smersh
    Un sistem de tunuri de 155 sau mai mari cu raza mare de actiune si muniție inteligenta

    Trebuie preantampinata pierderea controlului spatiului aerian
    Dacă controlezi spațiul aerian nu este nimeni bolnav sa te atace terestru ca are el o chestie de kamikaze si vrea sa vada cum ar fi

    Asa ca elicopterele astea de atac, la acest moment io nu le văd rostu

    După ce ai o aviație militara bine pusa la punct avertizare, interceptare, vânătoare, bombardament, transport si parasutisti, cas si o AA iinclusiv năvală si de coasta te poti gandi si la helicopteru de atac

    Chestiile astea cu trebuie să cumpărăm ca vrea cineva sa vanda tin de epoca CAER

    Cu elicopterele alea nu ai ce fac, daca nu controlezi spațiul aerian sunt doar victime colaterale

    • trebuie vazut dincolo de numarul de elicoptere necesar si privit la oportunitatea unei linii de productie,a transferului de tehnologie,a specialistilor care vor lucra aici,a locurilor de munca intr-o idustrie inalt tehnologizata,a plus valorii ,a prestigiului ,a taxelor si contributiilor la buget,a colaboratorilor care vin odata cu investitorul principal.
      genul de investitie care ar trebui sa fie regula pentru noi nu exceptie.

    • Nu ai ce face cu rachete daca iti pica glonass-ul . Adica la 10 min dupa declansarea unui conflict. Nu joci prin siria sau afganistan.

    • Pai nu von elicopterele astea in 4-5 ani , abia dupa ce se pune la punct producția local ??
      Despre ce vorbim ?!??
      In 4-5 ani vom avea si primele baterii de Patriot, si sigur vom mai avea niste F16( care la fel vor veni prin decizie directa intre guvernul Ro si SUA.
      Si la cum merg lucrurile am convingerea ca in 4-5 ani vom avea si o soluti si oentru tancuri , si de data asta chiar ” arde curu ” si cred ca vor alege ceva cu licență si producție în țară.

  18. Dragut helicopter.Sa fie bine primit,daca va fi adevarata intentia.
    Banuiesc ca frantuzii de la Airbus vor lua teapa?Sau nemtii de la Rheinmetall?Pentru ca nu vom mai avea bani si pentru europeni.

    Antrenamente reale cu AH-1 Viper
    https://www.youtube.com/watch?v=HEWq2XqMuuI

    Rusii nu vin pe uscat prin Ucraina(teoretic,daca nu ocupa zona Odessa),dar pot debarca pe plaja Constanta venind din peninsula Crimeea.
    Asa ca mai multe rachete sol-aer si interceptoare nu ne strica,normal ca rachetele anti-nava sunt esentiale.

    • alecu machedon

      Rusii vor veni, daca vor veni, debarcand la Varna – Burgas si pe urma, in 3 ore vor fi la Giurgiu si in 5 la Vidin Calafat. In 8 vor fi la Deva Hateg, dupa care in 10 la Brasov si la Turda. Nu va temeti, se va putea face plaja la Mamaia.?

  19. Fierbere mare pe bloguri de cand cu anunturile lui Tutuianu 🙂
    Deci, A26 cate bucati ? 🙂

    • Vorbesti despre submarine?
      Pai nu ca luam Virginia ………….. sa stim o treaba 😉 )))

    • Mda, tocmai ma lupt cu unul care crede ca in loc de Patrioate inutile sa fabricam un interceptor cu nemtii si francezii. Il intreb ce interceptor ofera aia, zice Mirage! ca mai bine combinam ceva frantuzesc cu ceva nemtesc si gata .

  20. Voi va dati seama ce tristete mare e in aceasta seara pe blogul Polonia Wojsko (Polonia Military) la articolul ca Romania vrea sa cumpere elicoptere de atac americane.
    „PLM, iar isi cumpara romanii astia ceva iar noi tot asteptam ca fraierii pana cand americanii transforma Patriot in arme spatiale iar elicopterele de atac in OZN-uri.” 🙂 🙂

  21. Know how, productie, industrie de aparare, doar vorbe in vant care suna pompos si aduc voturi. In fapt cu ce s-a ales IAR Brasov din contractele cu eurocopter sau airbus. Cu o cspusa si praful de pe toba. Astfel de contracte se fac prin „asociere” cu firme romanesti care pu la bataie doar terenul, rezultand in fapt firme noi gen eurocopter romania, cu o hala si cativa angajati pentru montajul final. Transferul de tehnologie e cum se pun suruburile in piulite. Cascavalul pleaca unde trebuie iar noi ne multumim cu salariile din inpozitele pe 2-3 ani, ca dupa aia demontam hala. Adevaratele contracte pentru industria de aparare probabil se fac prin cumparare (transfer) de licenta la o firma existenta.

  22. chiar ca e de șoc, nu flori de soc, sigur le-au arat cu ajutorul serviciilor secrete ce pregatesc rusii, potentialul distructiv probabil in crimeea si / sau la granitele Ucrainei si nu numai, poate sunt si SIE cu informatiile proaspete, iar Turkey devine un aliat de carton, iar gagiii din guvernare sunt speriati si la fel de …socati …ca nu au cu ce contracara arsenalul rusesc / ciolovesc….altfel nu-mi explic rapiditatea.
    Acum imi dau si sema ce a ”negociat” El Muto presidente rumeno in State cu El Strumfo
    .
    si au ..lasat restul…”contractelor;; in balarii spre ”socul si groaza ” coruptilor….

    sigur se merge inainte..nu mai e cale de intors..

    bine ai venit Draculea !

    P.S. trebuie luat in considerare si fabrica Airbus la elicoptere de transport.

  23. Bai, astia nu au bani de pensii și salarii dar sa mai cumpere elicoptere…astea or să se producă daca da fi așa dar îs sceptic, atunci când de va schimba guvernul…și să vina unul de dreapta(nu că ăia ar face asta din patriotism, dar nu vor să își piardă elctoratul…ala puțin pe are îl mai au).Voi credeți că își strica ei planurile electorale mai ales că acum au probleme cu deficitului. Ai dracu, acum s-au găsit sa bage legea cu pensiile sa f..t ăia 2% pt înzestrare pe anul asta…Vorba celor de mai sus, până nu îl vedem in inventar nu e loc de euforie…Așa a fost și cu corvetele plus că era și un guvern tehnocrat, avei speranța că ăștia or să facă ceva …dar uite veniră astia și anula contractul. Eu zic mai bine sa stam cu ochi pe ei ca, toți mai multi analiști economici( și din Romania și de afara) spun că luam urma Greciei…

    • @ClauPit..nu te supara, doar la tarile bananiere alea care-s vai de capul lor de abia strang ceva din taxe si impozite se poate zice ce afirmi tu….
      Aicea..peiorativ bineinteles, nu e cazul.

      Romania sta pe un munte de bani de cheltuit, problema cu cheltuiala e UNDE se duc banii !!!
      Banii la asa *corupta si saraca* tarisoara…tot vin….fara nici un dubiu./// problema (inc’ o data ) unde se TOT duc, sau mai bine cui / cine ii aloci/ primeste.

      Daca elimini capusarii,,,capusele banii deodata se strang multi ! Fara nic un dubiu amice.

      • Dupa niste statistici de acum cativa ani, daca reducem evaziunea fiscala cu 25 % ies vreo 10 miliarde euro. iar daca toate achizitiile publice ar fi corecte, cred ca inca 20.

  24. @cine zice ca nu s bani?Betivu de Orban? vai mama lui..a dus PNL ul pana la contopire intru hipsterizare cu USR ul…
    daca Tudose chiar reuseste sa duca la indeplinire ce si a propus cu inzestrarea-mai ales partea cu implementare in industria nationala-atunci PNL poa sa si ia adio de la guvernare inca un mandat….
    partea proasta pt ei(PNL) este ca economia e pe crestere(posibil chiar un 6%) cea ce inseamna ca astia o pot scoate la capat cu deficitul,ducandu l subt 3%….putine lucruri de care sa se lege..aia cu salarile e o grohaiala politica banala…

    • Capătu satului

      Nu are cum
      Banii sunt tot aia de anu trecut, plus deficitul la încasări
      Deficit anterior la fondu de pensii care va creste mai mult cu ocazia majorărilor de pensii

      Crezi ca daca psd pune omu lor la statistică isi revine economia ?

      La noi se fura mult si scopul cresterii de pensii si salarii este tocmai faptul ca omu de rand, alegătoru obosit, sa inchida ochii la hoția celor de sus
      Noi nu suntem greci si nu avem armata lor
      Cand nu vor mai fi bani si datoria publica va atinge pragul care se doreste vom plăti cu varf si indesat

      Cei de sus se vor descurca ca intodeauna prin bratu pavel, plaje braziliene sau numărând smenurile stiute si pe care autoritatea judecătorească a fost incapabilă să le sancționeze inainte de prescriere

    • Ai grija cu cresterea 🙂 . Sunt cresteri si cresteri, dupa cum se zice chiar aici pe blog. Si nu toate sunt benefice. Intreaba-i pe americani .

    • Asa v-a zis voua la intrunirea de partid a PSD sau ai auzit la Antena 3?

  25. Misto. Sper insa ca acel pret de utilizare per ora de 9000 de dolari citat de domnul Zgureanu pe tehnomil sa nu ne aduca in situatia de a zbura 2 ore pe an ca antrenament. Pilotii de elicoptere au nevoie de mai multe ore decat cei de fixed wing, zborul la inaltimi mici e neplacut si periculos, iar elicopterele nu sunt chiar user-friendly.
    In fine….sa le vad cumparate, ca parca sunt cam sceptic.

    • Incearca $5770.

    • inca nu s-a inventat costul de operare pe gustul tau.
      cand nu vrei de fapt sa faci ceva te minti cu costurile de operare si facturile la lumina la aeroport.

      • In ce sens ma mint? Explica, te rog 🙂 .

        • tu nu te minti,tu esti foarte ferm pe pozitia ta….as putea spune ca esti chiar pe felie cu mentalitatea din armata romana adica somnul de veci mascat in costuri prea ridicate si tehnica ce nu se pliaza pe necesarul nostru.noi de fapt avem de toate si incearca astia sa ne bage pe gat harburile lor.

          • Pai e perfect necesar a prioritiza anumite lucruri. E o fantezie misto sa iti inchipui armata romana ca un fel de USMC, dar stim amandoi ca intreg PIB-ul tarii nu ar ajunge pt asta. Si asta e un o realitate la care te adaptezi. Elicopterele de atac sunt o prioritate mai joasa decat artileria si AA-ul, si drone, si schimbari doctrinare si organizatorice, si submarine.

            • Asa se intampla cand zeci de ani inzestrarea armatei a fost neglijata iar mafia si-a facut de cap. Acum ne multumim si cu elicoptere de atac in loc de sisteme AA. Ne multumim si cu avioane second hand in loc de avioane noi si transfer tehnologic.

  26. Sper ca de data asta se va face ceva si nu este doar o perdea de fum menita sa arate ca Romania are vointa dar nu are putinta,pe sistemul noi vrem sa cumparam dar nu avem bani. Sunt curios de unde scot astia banii pt toate programele astea? Referitor la faptul ca rusii vor incerca un desant amfibiu cred ca este putin probabil,este o distanta destul de mare din Crimeea pana in Romania si plus de asta in Dobrogea este baza MK plus BIM. Eu daca as fi strateg rus as ocupa sudul ucrainei pana la gurile dunarii si de acolo as ataca Romania.

    • alecu machedon

      Fixatia asta cu desant rusesc in Dobrogea/Gurile Dunarii seamana cu Linia Maginot pe care franecezii erau planificati sa o apere. In cazul nostru, Ardenne-ul vor fi plajele si porturile bulgaresti unde rusii vor debarca „totally unoposed”. De acolo, in 3 ore de mars nestingherit (ba chiar primiti cu flori de bizonii bulgari) vor fi la Ruse si Giurgiu. Nu vor ataca Bucurestiul, simpeasla prezenta a unei coloane rusesti la Giurgiu, plus omuleti verzi infiltrati deja cu ceva timp inainte, va fi suficienta pentru a paraliza administratia nationala de la Bucuresti (daca asta ar mai fi parca posibil ?) si a-i pune pe fuga pe toti burtosii din Piata Constitutiei. Dupa alte 2 ore, o alta coloana ruseasca ar fi la Vidin Calafat, dupa care in alte 2 ore o forta desprinsa din ea va fi la Deva. De acolo, dupa alte 3 ore o coloana ruseasca va desavarsi la Brasov incercuirea sudului si sud-estului Romaniei. Urmeaza jonctiunea cu ‘partizani’ maghiari la Sfantu Gheorghe si Miercurea Ciuc si avansul spre Bistrita si Suceava. Meanwhile, coloanele care vor deflui in continuare la Calafat vir face jonctiunea in Banat cu armata sarba si se vir indrepta spre Arad. Nu mai continui…

      • @alecu: Cred ca exagerezi putin. Chiar presupunand ca debarcarea in Bulgaria e plauzibila, si ca bulgarii vor asista pasivi, la trecerea lor debarcarea aia nu se face cat ai bate din palme. O forta expeditionara care chiar sa conteze ar necesita o flota de transport considerabila care in mod sigur ar atrage atentia si ar alerta autoritatile romane, dandu-le un anumit interval de timp pentru reactie. Asta ar face ca fortarea Dunarii sa nu fie chiar floare la ureche, iar mai apoi, timpii estimati de tine pentru deplasare sunt absolut nerealisti. O coloana militara nu se deplaseaza ca un A6 pe autostrada, mai ales in terioriu inamic. Mai trebuie cercetare in fata, trebuie sa iti protejezi flancurile, mai realimentezi masinile. Si nu inteleg de unde idea asta ca armata romana ar sta pur si simplu spectatoare. Postul tau e asemanator cu articolul ala despre turcii care ajung in 3 zile la Berlin.

        • alecu machedon

          Scenariul meu se bazeaza pe ipoteza unei reactii zero a bulgarilor. Mai mult, cred ca este plauzibila o colaborare activa a unor parti importante din societatea bulgara cu forta de invazie ruseasca. De aici si estimarile timpilor necesari pentru a atinge aliniamentele dunarene dela Ruse si Vidin. Timpi perfect plauzibili pentru niste coloane care nu intampina nicio opozitie.
          Reactia română? Fortele noastre vor fi tinute fixate pe frontul Gurile Dunarii-Baragan-Litoral de actiuni de diversiune rusesti care sa le convinga de justetea planului nostru initial de aparare. Cand generalii nostri vir realiza care este lovitura principala ruseasca, fortele noastre vor trebui sa faca o schimbare de front, si asta ia muuult timp daca nu exista contingency plans care sa o planifice.

          • Pai asa cum am zis si prima oara, nu contest neaparat timpii de traversare a Bulgariei. Contest faptul ca o forta de invazie serioasa (macar 10000 de oameni cateva sute de mijloace tehnice plus tot ce inseamna logistica pentru o asemena forta) poate di transportate pe mare si debarcata la Varna / Burgas fara ca nimeni sa remarce.
            Iar fixarea unui numar sufficient de mare de trupe in Dobrogea l-ar putea face doar folosind efective considerabile si aici, ceea ce presupune o operatiune amfibie pe plajele romanesti, in paralel cu debarcarea in Bulgaria. In fine, nu sunt militar, dar planul elaborate de tine mi se pare destul de optimist, iar calendarul total nerealist.

            • alecu machedon

              Planul nu este deloc optimist, din contra, este pentru noi un „worst case”. Invazia aceasta nu se va baza deloc pe efective umane si de tehnica numeroase, care sa ne justifice noua viziunile legate de o aparare pe aliniamente succesive: Constanta-Mangalia, Medgidia-Babadag, Cernavoda-Tulcea, Drajna-Calarasi, si tot asa…, in care Jderii si Boxerii nostri vor face rahatul praf. Ceea ce se va cauta sa se obtina va fi paralizia ai dezintegrarea structurilor de comanda civile si militare romanesti: maskirovka, omuleti verzi, coloana a V-a… Decembrie 1989 va suna cunoscut

          • Rusia nu are nave de desant destule cat sa faca asa o invazie. Acum doua saptamani pomeneam ca au capacitatea de a transporta in jur de 100 de tancuri sau 2000 cu efectivele flotei marii negre. Ar merge daca ar incerca sa debarce in Bugeac, care e la vreo 300-400 de km de Crimeea (si pot face mai multe drumuri), dar nu la bulgari. Nu ar avea acoperire aeriana, iar flota ar face prea mult pe drum, prin fata coastelor romanesti. Nu ar scapa nedectate, si ar fi foarte vurnerabile. Iar orice forma de rezistenta a bulgarilor, chiar si minuscula, le-ar provoca intarzieri.

            • alecu machedon

              Rusii nu ACUM asset-urile necesare unui desant maritim full scale. Dar chiar si ‘astazi’, de ce sa vorbim doar de un desant maritim? Obligatoriu, acesta va fi conjugat cu un desant aerian care va ocupa in avans toate punctele de trecere obligatorie: Ruse-Giurgiu, Calafat-Vidin. Nu pomenesc nimic de Cernavoda si Vadul Oii, pentru ca nu stiu daca acestea nu vor fi lasate intentionat neocupate, pentru o eventuala retragere precipitata din Dobrogea.
              Fundamentala intr-un astfel de scenariu nu va fi marimea in sine a fortelor de invazie, nu va fi o batalie ca la Kursk, pentru care se pregatesc multi pe-aici, tanc contra Spike, BTR contra Piranha, si tot asa… Obligatoriu, va fi o invazie in care Maskirovka ca fi livrata pe toate canalele cibernetice si media. Efectul cautat va fi panica, paralizia si dezintegrarea totala a autoritatilor statale romane, civile si militare.

              • Desantul aerian este intotdeauna menit sa distruga/ocupe anumite puncte cheie, problema acestuia este ca trupele desantate nu pot rezista prea mult fara sprijinul unitatilor terestre. Parasutistii nu au armament greu, artilerie, tancuri, munitia este putina, iar inamicul – odata dezmeticit – incercuieste practic aceste trupe.
                Asadar n-are sens sa desantezi cateva sute/mii de oameni daca trupele tale terestre nu le vor putea sustine intr-un interval de timp de ordinul zecilor de ore. Nimeni nu intra in panica in fata catorva mii de parasutisti daca grosul trupelor inamice nu bat la poarta.
                Pur si simplu astfel de lucruri nu se fac.

                WW@ – doua divizii de parasutisti au fost desantate in Normandia. 75% din oameni s-au ratacit, fiind parasutati departe de obiectivele lor, impact minim asupra germanilor. Operatiunea Market Garden, parasutitsii aliati au reusit sa aterizeze fara probleme, avand si planoare, rezultatul a fost tragic, frontul n-a fost strapuns, pierderii mari pt parasutisti, esec dpdv strategic. Creta, mii de parasutisti germani, pierderi foarte grele, Hitler n-a mai autorizat de atunci folosirea acestei arme niciodata. URSSul avea in 1941 cele mai multe trupe de parasutisti, nu le-a folosit niciodata, asadar din gura este usor, mai greu cu practica si realitatea operativ-tactca.

                In privinta desantului maritim, aceasta operatie militara este efectiv cea mai complicata si mai greu de pus in practica, fiind foarte mare consumatoare de logistica si trupe, asadar nu.

                • Fraticule,la ce intrebare imi raspunzi!!??

                • berceamondialu

                  la market garden aliatii planificasera ca trupele terestre sa ajunga la rin, podul de la arhelm in max 72 de ore, dar abia dupa 8 zile niste avangarzi au ajuns la rin…. au trebuit sa evacueze resturile diviziei 1 aeropurtate engleza, care avea in compbnenta si o brigada poloneza ( gen sosabowski ) ce a fost distrusa intotalitate…. din div 1 auropurtata en gleza daca au mai fost evacuti ,inapoi peste rhin vreo 1500 de oameni…..planificarea inaintarii ( pe o sosea printre poldere ) nu putut fi respectata de trupe ,chir daca div 82 si 101 aeropurtate americane aproape ca si-au atins obiectivele planificate, cu unele mici intirzieri…..

                  • berceamondialu

                    …..iar precizia parasutarilor a fot mult mai buna decit in normandia,dar iata ca cercetarea nu a gasit ca in zona arnhelm erau in refacere resturile a 2 divizii ss de tancuri, de fapt le-au detectat dar nu au vrut sa stie de ele la nivelul esaloanelor superioare, toata lumea vroia sa-i faca pe plac lui Monty, sa ajunga ei primii la rhin ,inaintea americanilor, apoi la berlin inaintea rusilor……nu au luat in calcul prezenta citorva tancuri (vreo 30-40 ) in zona arhelm si afost suficient ca toata div 1 aeropurtata engleza sa fie blocata si antrenata in lupte cu blindatele germane, ca urmare podul de la arnhelm nu afost cucerit…..un mic amanunt in toata desfasurarea aia de forte,suficient ca intreaga actiune sa nu-si atinga scopul : crearea unui cap de pod peste rhin. asa ca mai usor cu desantul rusilor prin balcani…..

            • Dacà tot debarci la prieteni (bulgari), ce nevoie ai de nave de desant. Ferryboat-uri si alte nave civile similare sunt suficiente. Cu ceva „maskirovna”, ajung repede la Dunàre.

              În „Red storm rising” al lui Tom Clancy, rusii (sovieticii de atuncea) debarcau în Islanda cu o mare navà camuflatà în navà civilà americanà. Cucereau aeroportul si apoi avioane de transport aduceau grosul trupelor.

              Era plauzibil.

              • Plauzibil fiindca Islanda nu avea opozitie (baza americana fiind distrusa) si fiindca era izolata. Nu e cazul Bulgariei.
                Poti aduce soldati deghizati ca turisti, dar fara armament greu, nu faci mare lucru. IAr curse numeroase de feriboturi civile intre Bulgaria si Crimeea nu exista. Iar daca ar incepe, nu crezi ca ar fi suspect? 🙂

                • „BFI has sent the Baltic Sea ferry Petersburg to carry out freight and passenger transport, ensure traffic safety and the attractiveness of the Crimean peninsula. The Petersburg arrived at the port of Novorossiysk on 28 June 2014 and carried out a test voyage with cars between Novorossiysk – Kerch in early July 2014.
                  The Petersburg is a roll-on/roll-off passenger ferry (RO-PAX) with a capacity of about 120 units of heavy vehicles and more than 150 passengers.
                  The ferry can also be used to transport passengers to / from the Crimea on a single through ticket, while a bus fleet can, if necessary, also be carried on the ferry together with passengers, thus increasing the ferry’s passenger capacity to 300 – 450 people.
                  It is planned that the Petersburg will operate on a regular service between Novorossiysk – Kerch and Novorossiysk – Sebastopol and handle passenger transport and roll-on/roll-off cargo.”

                  Navele de tip RO-RO sau RO-PAX pot càra blindate, inclusiv tancuri grele. Nu este nevoie sà fie o cursà regulatà si sà plece neapàrat din Crimeea.

                  Vorbim desigur de ipoteze (a nu se uita totusi articolul 5 al tratatului NATO pe care rusii, cât ar fi ei de bàieti rài, nu cred cà-l ignoreazà).

                  • Ok. Interesant. Vad totusi o linie de feribot intre Burgas si Novorossiysk.
                    Da poti cara masini de razboi cu ele. Ar fi o ipoteza interesanta. Dar tot nu cred ca Bulgaria e cea mai buna destinatie.
                    In fine, om vedea. Hai sa vina naibii elicopterele alea.

                  • berceamondialu

                    ce mare schmecherie crezi ca e ruginitura aia de Petersburg, daca nu au fost in stare sa construiasca unul in santierele de la marea neagra…..un singur ferry pt tot nordul MN !!! Inteleg ca locuiesti in franta, ia da o fuga pina la calais ,sa vezi acolo trafic de ferry ( si acolo e si EUROTUNELUL) sau chiar la Le Havre…..Roterdamul e cam departte de tine…..

              • berceamondialu

                micea S
                de ce nu o fictiune ca , Red storm rising, si nu realitatea din , A bridge too far, a lui Cornelius Ryan,o carte la care omul a lucrat vreo 15 ani pina sa o scoata ,sa vezi acolo ce inseamna planificarea unui desant, si cum un mic amanunt poate da totul peste cap ca sa nu mai vorbesc de hazard…..

          • @Alecu, nene ipoteza matale pare a fii a nus cata serie din Star Trek. Militar vorbind este o gluma slaba, no offense.

            • alecu machedon

              Militar vorbind, asa li s-a parut si generalilor francezi un atac german prin Ardenne. Parerea lor… No offense, printre atatia experti militari care fac planuri din cutite si pahare pe aici, ce mai conteaza inca unul care sa ia in calcul factorul numit ‘surprindere strategica si tactica’.

              • In 2017, cu atatia sateliti si avioane de spionaj cam greu cu surprizele. Adica cam greu sa muti un efectiv semnificativ de trupe fara sa observe nimeni.

              • No ofenes, of course dar un astfel de atac, dpdv militar este imposibil astazi din foarte multe motive; cantitatea de trupe implicate, asaltul amafibiu/aerian in sine, imposibilitatea obtinerii surprizei, imposibilitatea Rusiei de a sustine un astfel de efort etc.
                Inainte de face astfel de aprecieri este util sa intelegem ce implica astfel de operatiuni.
                Daca vrei putem intra in detalii, asa din gura si colonizarea planetei Marte pare usoara, cand incepi sa numeri insa…

      • @alecu
        Vreau si eu ce fumezi tu. Pare a fi marfa buna!
        Parerea mea, hic…

      • Si rusii defileaza prin teritoriul NATO de capul lor, americanii poftindu-i si oferindu-le cate un whisky. Iar marmota invelea ..

        Deja americanii sunt in Bulgaria dar si la Constanta si in Kosovo si in Grecia si prin Mediterana etc. Cum sunt si romanii la indemana care tocmai ce exerseaza frecvente treceri de ape si respingerea unor invazii litorale. Astia nu pot sa-i intampine pe rusi cum se cuvine in Bulgaria daca bulgarii fac maro in chiloti?! Crezi ca le e rusine americanilor sa le zica castravetilor move along ca rezolvam noi si cu altii din zona problema daca voua va e rusine?!

      • Hai ca ai baut mult, vad eu! Pai doar daca o iau la pas fara trafic pe drum si fara opozitie armata, tot fac mai mult pe drumurile noastre mioritice, basca pe timp de razbel. Sa nu uiti si ca rusii sunt cu atat mai vulnerabili cu cat sunt mai inspre vest.Capisci?

  27. Pe mine scrisorile astea de intentie ma cam lasa rece…sunt vaccinat deja si nu mai pun botul la PR-ul asta.
    Pana nu vad prima plata ca pleaca…nu mai cred nimic!

  28. Vor fi in jur de 48 de bucati, altfel nu se justifica asamblarea locala respectiv productia de subansamble…..oricum asta intradevar veste nu gluma.

    Eu zic ca dupa ,,defectarea” Turciei , Romania ramane baza in zona pentru americani asa ca ar trebui sa ne asteptam la mai multe surprize, exista o posibilitate mare ca si tbt-ul sa fie facut pana la urma tot cu americanii, ….opinie personala!

    • Pt. 48 de bucati, Romania va trebui sa cheltuie spre 4 mld. $, toate costurile incluse.

      • Marius, nu e cam mult 4 mld? Pretul pe bucata e in jur de 30 mil $ parca, deci ar insemna aprox 1.5 mld pentru 48 de bucati. Sigur ca mai trebuie munitii, piese de schimb, pregatire piloti si mecanici intretinere, ceva infrastructura, poate si niste simulatoare, dar toate sa coste inca 2.5 mld pare un pic cam mult.

        • Ce include pachetul de 15 bucati AH-1Z pt. Pakistan:
          http://indianexpress.com/article/world/world-news/us-to-sell-nine-ah-1z-viper-helicopters-to-pakistan/
          http://quwa.org/2017/06/19/pakistans-first-ah-1z-attack-helicopters-track-2017-delivery/
          „“Foreign military sales funds in the amount of USD 170,173,188 will be obligated at time of award, none of which will expire at the end of the current fiscal year,” the statement said. The contract, which also includes nine auxiliary fuel kits for Pakistan, is part of the USD 952 million military hardware sale by US which was notified to the Congress last April.”
          „On April 6 last year the State Department had notified to the Congress its decision to sale military hardware worth of USD 950 million to Pakistan. As per the State Department notification to the Congress, Pakistan has requested a possible sale of 15 AH-1Z Viper Attack Helicopters, 32 T-700 GE 401C Engines (30 installed and 2 spares), and 1000 AGM-114 R Hellfire II Missiles in containers.

          It also included 36 H-1 Technical Refresh Mission computers, 17 AN/AAQ-30 Target Sight Systems, 30 629F-23 Ultra High Frequency/Very High Frequency Communication Systems, and 19 H-764 Embedded Global Positioning System/Inertial Navigation Systems. Other military hardware were 32 Helmet Mounted Display/Optimised Top Owl, 17 APX-117A Identification Friend or Foe, 17 AN/AAR-47 Missile Warning Systems, 17 AN/ALE-47 Countermeasure Dispenser Sets, 18 AN/APR-39C(V)2 Radar Warning Receivers, 15 Joint Mission Planning Systems and 17 M197 20mm Gun Systems.
          The total estimated cost is USD 952 million. „

          • daca scazi rachetele Hellfire, si iei doar 12 bucati „demo”/inerte, probabil mai reduci cu 110.000$x1000= 110mil.$ => 840 mil.$

            • Multumesc pentru detalii, e mai clar acum. Ma frapeaza partea cu motoarle listate separate. E ca si cum ai zice imi iau masina, dar trebuie sa cumpar si motor. Cumva ma asteptam ca motoarele sa fie incluse in pretul elicopterului.

              • Fabricate la cheie în US.Pt noi ar fi cam 50 mil bucata,deci undeva la 2.5 mld,cred ca și mai puțin.

              • Nu cumpwri doar elicopterul cu motoarele sale ci si motaore de rezerva …. ca nu e masina . Daca ti se strica masina poti folosi cateva zile taxiull sau autobuzul …

        • Cand vorbim de sume mari,gen 4 mld$,vorbim de transe.Nu se vor da toti banii inainte.

          Nu mai puneti botul cand vorbesc analistii de 2 bani la tv si zic ca Romania trebuie sa de-a 4 mld$,acum.In loc sa dam niste „piensii si salarii” mai mari alesilor neamului,zic ei.
          Vor fi transe lunare sau anuale,depinde de negocieri.
          4 mld$ pe o durata de 5-10 ani nu este mult,raportat la valoarea investitiei sau produsului cumparat.

          • Indonezia a dat 500 mil pe 8 Apache, deci 65mil bucata.Ori, Apache e mai scump, au fost construite în US,deci mai scumpe, 8 buc e o comanda mult mai mica decât 24-32,deci iar sunt mai scumpe, iar aliații NATO oricum primesc preturi preferențiale

            • Chiar și pe calculele d-lui ZgurEmanuel cu vânzarea către Pakistan,ieși la 2.67 mld dolari, mai scazi 10-15 % cu producția în România, plus ca vom primi un preț mai rezonabil decât Pakistan și cred ca ieșim la 2 mld pt 48 buc,1.5-1.7 pt 36, un nr mai probabil pt noi.

  29. Eu zic ca americanii ne preseaza.
    1 la mana. Turcia este aproape moarta pentru ei si eu m-am gandit la asta din momentul in care au retras Patriot-urile.
    2 Romania are o foarte mare importanta strategica in in estyl Europei in general si in Balcani, Marea Neagra in special…
    Nu-si permit ca o tara de o asemenea importanta, in care au (deocamdata) 2 baze mari: Deveselu si MK si poate o sa mai fie si altele… sa fie in curu’ gol… cum suntem noi acum.
    Eu unul in privinta inarmarii sper sa ne preseze cat mai tare si sa ne mai ajute si cu ceva cadouri…
    Parerea mea!

  30. Eu cred ca cea mai sanatoasa combinatie prin care se poate impaca si varza si capra ar fi sa cumpere H215 pentru Unitatea Speciala de Aviatie cu care sa inlocuiasca batranele Mil Mi-17 (desi mie personal imi plac la nebunie astea) desi nu stiu daca aceasta unitate ar avea ce face cu 15 elicoptere cat ar fi minimul pe care sustin francezi ca i-ar ajuta. E mult mai potrivit pentru acest rol decat cel militar. Ori pentru RoAF sa cumpere Ah-1 pentru atac. Si daca Ah-1 vine la pachet cu UH-60 Blackhawk, ok. Daca se mai si reuseste performanta sa il produca in tara …. brusc parca se face lumina si pe strada noastra.

    • „Ah-1 vine la pachet cu UH-60 Blackhawk”
      nu are cum sa fie la pachet, sunt contracte si producatori diferiti!

      • Corect. Insa cand spuneam ca vine la pachet ma refeream nu la faptul ca vin in aceiasi cutie si cu numele aceluiasi producator. Ci la faptul ca spre desoebire de noi si chiar fata de europeni, producatori din SUA stiu cum sa faca sa isi vanda produsele. Si daca asta inseamna sa colaboreze pe principiul: uite iei elicopterul asta de atac de la mine si il fac in tara la tine. Dar atunci nu iei de la francezi elicopterul de transport. Il ofera la pret bun colegu Sikorski. Mai bine il iei de la el. Nu am nici cea mai mica indoiala ca domnii de la Bell, Sikorski si orice alta companiei americana din domeniul productiei militare au stat foarte serios de vorba inainte sa purceada inspre Romania. Si sunt la fel de convins ca s-au intales in asa fel incat fiecare sa obtina maximul de contracte in Romania.

      • … dar daca AH-ul il vom produce si pentru Polonia, iar ei vor produce BH si pentru noi … ar fi foarte interesant!

  31. Din spusele Ministrului Ap. de azi se pare ca primele elicoptere vor fi produse in SUA cu personal romanesc pt calificare.http://m.mediafax.ro/social/ministrul-apararii-elicopterele-de-lupta-care-vor-fi-produse-in-romania-vor-merge-si-la-export-16683154

    • Asa ar fi si logic.
      Unii pleaca sa se specializeze acolo, incep modificarile la liniile de aici, scolarizare, asamblari la inceput apoi productie partiala de componente plus asamblare finala si, treptat, integrarea in productie a componentelor critice: motoare, partea de eletronica etc etc.
      Trebuie sa luam in calcul ca generatia actuala de constructori se apropied e pensie si trebuie crescute rapid alte generatii.
      Cursuri, clase cu specializarile cerute, la scolile profesionale. E de munca.
      Mai depinde si de banii alocati de armata pentru achizitii si de ce piete de export gasim.

  32. Se vor combina cu Iveco …..fantastic !!!

  33. Marius,

    Parerea mea e ca pt. sprijinul infanteriei in lupta cu tancurile in cazul unei invazii masive ai nevoie in medie de un raport de 1/10 elicopter vs tanc, asa gasisem intr-un articol pe J’anes….nu mai stiu daca studiul lor se referea strict la vanatoare sau la aparare, dar daca-i zi elicopter de atac ma gandesc ca se referea la vantoare .

    Degeratu spunea intr-un interviu parca pe B1 ca Rusia ar avea in jur de 1500-2000 de tancuri in zona care ne intereseaza pe noi, ….deci ar fi nevoie de si mai mult de 48 buc.

    • Impotriva unei mase de tancuri ai nevoie de rachete tactice si de croaziera cu submunitii AT, MLRS cu submunitii AT, lovituri de artilerie cu submunitii AT, rachete AT (portabile, pe vehicule si pe elicoptere), tancuri, avioane cu bombe cu submunitii AT.
      Elicopterele si avioanele le folosesti cand trebuie sa muti rapid o capacitate AT intr-o zona amenintata si nu ai timp sa ajungi cu blindatele si artileria.

    • de tancurile alea nu se ocupa doar elicopterele, mai avem rachete Spike la MLI-uri si infanterie, mai sunt LAROM-urile, probabil vom avea si mai multe F-16 si poate si ceva tancuri mai incolo…

    • Degeratu vorbeste prostii, Rusia nu are astazi 2000 de tancuri operationale, la o armata de 350k de oameni…

  34. Daca se va face, voi sta mai linistit ca fiecare Viper sau Dracula vor avea cate 8 Hellfire si 2 AIM 9.
    In plus, acum jumatate de ora, Tutuianu anunta in sedinta de guvern infiintarea pana la sfarsitul anului a unei societati cu capital mixt intre General Dynamics si UMB.
    Va veni Macron in 3 saptamani si vor anunta elicoptere de transport/medevac/paza de coasta pentru ISU, Politie, Politie de Frontiera/ MAPN.
    Astept cu nerabdare SHORAD, VSORAD, si LAROM.

    • Eu zic ca e pentru MLI si tancuri

    • Pai Pranha III sa producem, cand astia au ajuns la Piranha V?

    • Cred ca asocierea cu nemtii e batuta in cuie. Cand s-a semnat acordul de infiintare a companiei au fost prezenti atat primul ministru cat si marele dragnea. Si s-a lasat cu declaratii cum ca e un parteneriat strategic.

    • Cand îi vezi pe nemti supărati ca americanii nui lasa sa-si faca in liniste afacerile cu rusii, iti mai arde sa faci ceva cu ei?

    • Nu ar avea de ce sa afecteze Agilis.

      „Producţie efectuată în România, cu Uzina Mecanică Bucureşti” interesant. Cred ca au ajuns la concluzia (sustinuta si de mine) ca nu se putea continua legal, ca pana acum, programul Piranha III (mult mai bine ar fi fost alegerea, de la inceput, a Saur2 dupa ce a facut cateva abdomene).

      Sa vedem ce inseamna productie, oricum UMB chiar merita si se poate gandi, in viitor, si la mai mult decat un APC (cu proiectare in tara adaptat necesitatilor si cerintelor noastre).

    • Oare sa fie un nou TR2000++++? Nu cred ca Agilisul pica, au si nemtii partea lor de malai si influenta
      . La fel si francezii, abia apoi apar ceilalti.

  35. Cand majoritatea categoriilor de tehnica i-si vor avea originile in USA (ma refer la programele anuntate recent) ne putem astepta ca si transportoarele sa-si aiba tot origine americana……eu zic ca AGILIS inca nu-i mort….dar aproape..

  36. Cu venirea lui macrou ma tem ca nu se lasa doar cu cumpararea de cazane ,se poate si ceva rachete sau barci !

  37. Intrebare de baraj, pana la urma pe ce varianta se va negocia, AH-1Z Viper?….pot fabrica si cateva AH-1 SuperCobra pe care le utilizeaza US NAVY, le putem pune pe fregate :)))

    Ar fi fain!

  38. Cred ca pica cu nemtii ,se dicuta cu SUA despre TBT uri http://m.hotnews.ro/stire/21938813

    • nu pica nimic! Avem deja Piranha in uz, batalionul se va completa cu inca 12 masini specializate, urmat de alte 94. TBT Agilis e pentru restul parcului, spre 600 de bucati.
      http://www.hotnews.ro/stiri-esential-21938813-parteneriatul-nemtii-rheinmetall-pentru-transportoare-blindate-8×8-dubiu-ministrul-apararii-discutat-americanii-general-dynamics.htm

      Parlamentul a aprobat planul MApN sa cumpere initial inca 94 de transportoare blindate. Guvernul ar vrea ca acestea sa fie Piranha

      General Dynamics European Land Systems reprezinta de fapt firma Mowag care produce transportoarele blindate Piranha. Romania a achizitionat deja in ultimul deceni 31 de modele Piranha 3C si inca 12 vehicule blindate pe platforma Piranha 3C.

      In luna aprilie Parlamentul a aprobat la solicitarea MApN un program de inzestrare de peste 9,3 miliarde de euro. In cadrul acestui program era prevazuta si o prima etapa dedicata transportoarelor blindate:

      „Transportor blindat pentru trupe 8X8 si 4X4 – 0,370 mld euro – Transportor blindat pentru trupe. Etapa 1: 94 de transportoare din totalul de 657
      Pentru aceste 94 de transportoare surse institutionale spun ca Guvernul ar vrea sa achitioneze tot transportoare Mowag Piranha 3C pentru a completa brigada de la Craiova, cea in a carei dotare au fost deja introduse deja cele 31 de astfel de modele si cele 12 blindate derivate.

      • Sa intelegem ca vor sa fabrice aceste 94 de Piranha la UMB?

      • Pai si care ar fi obiectul colaborarii daca asocierea Moreni – Rheinmetall ramane in picioare pentru fabricarea TBT ? Doar importul de Piranha ? nu cred ca faci o societate mixta doar sa importi . Sa se aibe in vedere asta ? https://www.gdels.com/eagle.php . Colaborarea cu americanii pentru un nou MBT ??

        • pai tocmai, ca probabil ultimele loturi nu le mai importa, poate fac si ceva local… si probabil muta si sporesc nivelul de mentenanta de la MFA Mizil la UMB, parcul de Piranha IIIC urmand a creste spre aproape 150 de masini. Apoi probabil mai au si alte planuri, posibil 4×4 light sau tancuri… ceva mai incolo.

        • Cand MApNul a acceptata in sfarsit Agilis cu nemtii de la Rheinmettal a avut o conditie: pana la inceperea productiei in tara sa se importe un batalion de Boxer Imediat. Mai tineti minte?!
          Ei bine, si aici presupun si eu precum Marius, au renuntat la batalionul de Boxer pentru inca 94 de Pirahna IIIC pt completarea a trei batalioane – o brigada adica.
          Cam asta ar fii logica, cred eu.

        • @John Doe
          Cred ca legal Piranha III nu se poate doar importa si fara mentenanta („profunda”) local, asa ca ai nevoie de o firma care sa faca mai mult decat asamblare.

          Ca si la elicoptere sa fie intr-un ceas bun.
          //
          Si eu sustin ca nu ar fi fost o prioritate elcipoterele dar, se pare ca americanii, au oferit foarte multe si nu se stie cand ne mai intalnim cu o asemenea oferta. Asa ca bine ca au batut palma.
          Asta nu ar exclude ca elicopterul de transport sa nu fie multirol, sa aibe si o capacitate de atac. .

        • Poate producerea familiei Ascod: IFV, Light Tank 105 mm si Donar 155 mm

  39. Polacia anunta ca are sâma pretenția ca daca nu vrea sam sa le transfere tehnologia la pac3 gubernia polaca ii vor da block pe fb si twitter lu Tramp.Ah,da …..si ca ei se cred superiori noua si au mult mai mari pretentii ca noi ,adica se vor un fel de Turcia si in curand se vor bate singuri cu ciolovecia !

  40. La cum arata situatia internationala , e cam tarziu.. Pana vom primi primele aparate , pana vor fi intr-un numar suficient , pana invatam sa ne jucam cu ele .. Situatia e tare tensionata , toata lumea se cearta cu toata lumea .. Cam tarziu ..

  41. Prima regula intr-o negociere e sa ai 2 oferte. Deci, ce fac baietii de la SIE e absolut corect, au mai trait si ei prin lume, stiu cum merge treaba. E loc si de Boxer si de Piranha. Primul ca MLI, al doilea TAB. Nu stiu daca le vom produce in tara pe ambele, acolo, e o problemuta.
    Sa fie bine, ca sa nu fie rau.

  42. Avalansa asta de anunturi de cumparare / infiintare de societati mixte are mai multe componente:
    – Componenta de propaganda pentru intern si extern. Romania vrea sa arate batul ursului in ideea ca „Uite ba, noi ne cumparam si Patriot si elicoptere de atac si alte chestii, tu stai linistit in banca ta ca la o adica, chiar daca nu te putem dobori singuri,tot iti iei o laba puternica peste bot. Iar ursul mormaie, devine nelinistit si reactioneaza (vezi provocarile lui Rogozin, cele din Transnistria cu invadarea Moldovei,etc). Pe de alta parte, se incearca calmarea populatiei si insuflarea ideii ca nu vom mai fi chiar carne de tun in fata ursului si vom avea (la nevoie) cu ce sa-i dam ursului peste bot.
    – Componenta practica, reala. Romania va cumpara si va produce echipamente militare (nu chiar toate cele care sunt prezentate) iar acum danseaza strategic si incearca sa preseze mai multi producatori importanti pentru a obtine ofertele cele mai bune. Nu-i suspectez pe politicieni de dezvoltarea si aplicarea acestei strategii, probabil e vorba de opera serviciilor noastre de informatii externe (civile si militare). Nu in ultimul rand, e vorba si de o ofensiva puternica a americanilor de a-si impune si vinde tehnologia militara si de reactia tarilor europene.
    Ramane sa vedem care vor fi rezultatele concrete.

  43. Interesante opinii Pathfinder, mai ales prima si as vedea-o chiar reala daca intradevar ar fi opera serviciilor.

    Dar eu as mai vedea-o si pe a treia, ,,o laba puternica peste bot”, Frantei, Germaniei si Olandei (mai ales) care au decis NEIN la SCHENGEN si care intretin relatii comerciale intense cu Rusia, deci ar putea fi suspectati de duplicitate mai ales in caz de conflict, …iar asta ar fi dupa parerea mea tot opera serviciilor.

    Oricum pe termen lung nu se intrevede ca Europa sa ne apere mai bine ca americanii de rusi deci…

    • Nein la Schengen este si Nein la invazie migratorie. Marea Britanie nu este în Schengen, nu din refuz, ci din proprie initiativà. Schengen nu are numai avantaje. Lipsa controalelor la frontierà are si multe neajunsuri. Personal, desi trec de multe ori frontiera românà, cu problemele de rigoare, prefer statu quo.

      • Arabii care au inrat in UE vara trecuta au intrat datorita Schengen? Cand toata lumea a vazut la tv cum erau lasati sa intre fara sa le faca nimeni nimic? Spatiul de libera circulatie n-are nimic a face cu invazia ci prostie si impocrizia celor care i-au lasa sa intre…

        • Nu în U.E. Dar dupà aceea se pot misca cum au chef. Datorità Schengen.

          • Hai sa fim seriosi nu Schegen este problema, arabii puteau fii opriti, daca se dorea, inca din Grecia. Sa nu uitam ca la inceput madam Merkel i-a incurajat sa vina.
            Si acum pot fii opriti sau trimisi inapoi.
            E cam si cum ai spune ca statele americane ar trebui sa impuna controale la granitele lor ca sa opreasca valul latino si am vazut cu totii ca asta-i o treaba de care se ocupa guvernul federal.
            Acelasi discurs pe care l-au avut britanicii cand cu brexitul…

          • Bine punctat. In mod normal Schengen ar fi un avantaj, da avand in vedere politica de primire fara control a migrantilor, si dupa aceea de redistribuire la cei din estul UE, ne permite sa avem un mod de a respinge abuzurile.

      • alecu machedon

        Frate, Schengen-ul nu este in principal pentru ca Gigel sa treaca frontiera fara a mai arata pasaportul. Este in primul rand pentru a nu mai avea cozi de TIR-uri pe 15 km la Nadlac si in alte puncte. Beneficiile fantastice ar fi in scurtarea sau eliminarea acestor timpi morti pentru transportul bunurilor.

  44. Ma intreb eu daca armata e pregatita ptr un atac chimic sau suntem dotati in acest sens !

    • @ronin
      Ro era „bine” pe aceasta „felie” in Tratatul de la Varsovia, cel putin asa se zvonea.
      Nu cred ca am „uitat”.
      Doar tehnica invechita.

      Exista in organizare pana in 2000 grup de cercetare NBC cam peste tot.

  45. Sa inteleg ca stam bine pe partea aceasta ,castile si vestele s au lansat licitatiile vad 14000 bucati de fiecare.

  46. Sa fie primit si sa fie stransi cat mai mult timp cu usa gloabele din parlament

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *