ATE MI-24 Super-Hind nigeriene… erau algeriene

1Mi-24 SuperHind ATE

Solutiile sudafricanilor de la ATE (Advanced Technologies and Engineering, parte a  Paramount Group ca si divizia Advanced Technologies), pentru modernizarea MI-24 Hind se pare ca nu au fost aruncate la gunoi dupa scandalul cu partea ruseasca si s-a concretizat la sfarsitul lunii octombrie in livrarea a doua exemplare catre fortele nigeriene… de fapt algeriene. Vestea a reaparut la sfarsitul lui octombrie insa  este mai veche, datand din ianuarie 2015, inclusiv cei de la IHS Jane’s Defence Weekly modificand stirea publicata anterior pentru ca apoi sa o retraga cu totul.

2ATE Super Hind in Ucraina

Livrarea s-a facut cu concursul ucrainenilor companiei de stat Konotop Aircraft Repair Plant “AVIAKON”, care probabil au furnizat carcasele si o mare parte din revitalizare si modernizare, inclusiv motorizarea. Cei de la Aviakon au experienta cu Super-Hind, participand in 2010-2011 la modernizarile flotei azere de Mi-24K (foste ucrainene) la standard Super Hind MkIV, desemnate ulterior ca Mi-24G ‘Gele’ (Noapte). Inclusiv Mi-24 algeriene sunt foste elicoptere Mi-24V ucrainene, care au fost modernizate in 1999-2004 in principal la uzina  Konotop, deoarece cei de la ATE aveau dificultati la momentul respectiv, sudafricanii furnizand insa tehnologia, o parte din know-how si din componente.

3Oare Nigeria a primit si ea ceva ?

4Camuflajul algerian, acelasi cu cel din poza de mai sus

Comanda ar arata destul de suspect in caul nigerienilor, acestia avand in curs un contract de livrare de 6 aparate MI-24/35 din Federatia Rusa, alaturi de 12 Mi-171Sh, pe cand algerienii le-au primit pe ale lor, in numar de 34, cu ani buni in urma, la inceputul decadei trecute. Nigerienii au incercat sa mai cumpere elicoptere de atac, inclusiv AH-1 Cobra retrase din uz de Israel in 2013, pentru care au fost refuzati de departamentul de stat al SUA, insa sunt trecuti in registrul Natiunilor Unite pentru arme conventionale din ultima decada ca si cumparatori a 3 elicoptere MI-24 din Ucraina (in 2008) si alte doua din Belarus (2010), elicoptere pentru care ar fi fost mai logica o modernizare sau macar revitalizare.

5Super-Hind MkIII

Cel mai probabil cele 2 MI-24 fotografiate de presa ucraineana (Sumy TV) in octombrie 2014 apartin Algeriei (potrivit schemei de camuflaj in 2 culori specifice operatiunilor anti-Al-Qaeda, schema identificata de analistul militar algerian Akram Kharief), avand déjà modernizarea ATE Super Hind MkIII. Acestea au fost trimise la reparatii capitale si modernizare in Ucraina, in cadrul unui contract semnat in 2013, la 15 ani de la receptia lor in Africa de Sud.  In fotografiile ucrainene se pare ca a fost identificata turela de senzori specifica MkIII ai anilor 2000, de tip Argos 550, care nu mai este actualmente in productie, fiind inlocuita in modernizarile actuale de variantele mai recente, mai compacte si mai ieftine : Argos II HDT si IPZ TITAN 410 SD.

6

Mil Mi-24 Super Hind ATE MKIII apartinand Algeriei – schema de camuflaj tipica

7Si aici mai in detaliu, deviant art

 

Purtatorul de cuvant al celor de la Paramount Advanced Technologies a infirmat existenta oricarui contract sau cereri din partea Nigeriei cu privire la modernizarea Super Hind.

In final, este posibil ca o livrare catre Algeria sa nu excluda o alta catre Nigeria, deoarece o fotografie facuta la Kiev la sfarsitul anului trecut arata in zbor un Mi-24V nemodificat care urma a fi livrat Nigeriei, purtand déjà schema de vopsire si emblema nigeriana dar si identificatorul NAF 261.

8

 Datele modernizarii ATE

Alaturi de o fotografie a unui MI-24 Super-Hind ATE si a unui demarcator LASER IPZ NP-B, ucrainenii de la Izyum Instrument Plant au sustinut ca au contribuit la modernizarea opticii elicopterului, unde alaturi de demarcator, conform speculatiilor celor de la Jane’s, este inclusa si optronica TITAN 410 SD.

9

Pagina Izyum Instrument Plant

PN-B deschide calea catre compatibilitatea cu rachete dirijate de fabricatie ucraineana, cum ar fi rachetele antitanc Bar’er-V sau rachete ghidate AR-8L.

 

Video Super Hind ATE Mk.III-V:

https://www.youtube.com/watch?v=J6j1MjXKMZo

 

Video Mi-24 G ‘Gele’ Super-Hind Azerbaidjan:

https://www.youtube.com/watch?v=tVrnCF0uf9E

 

Super-Hind ATE este probabil cea mai capabila si mai moderna versiune a elicopterului de asalt MI-24, posibil superioara si ultimelor variante de modernizare rusesti Mi-35. Ca si elemente specifice, versiunea ATE beneficiaza de un tun cal. 20mm (Nexter M693/F2) cu alimentare duala ghidat de optoelectronica turelata similara SOCAT (FLIR/TV), alaturi de rachete antitanc ghidate Ingwe. Elicopterul a primit un nucleu electronic digital, care integreaza sistemele de zbor, senzori si armamentul, datele fiind afisate pe ecrane color in cabina, HUD electro-optic zi/noapte, compatibile cu ochelari de vedere nocturna.

10

Super Hind MkV

« Oarecum echivalentul » romano-israelian IAR-330M Puma-Socat este inferior la mai multe capitole lui Super-Hind, in special la protectie, si este pacat ca programul nu a fost continuat cu o remotorizare cu mai puternicele Makila1/2 si o protectie adecvata.

Foarte probabil sa fi existat si inainte de revolutie un proiect romanesc pentru un derivat de atac al IAR-330, insa probabil ca acesta sa nu fi trecut niciodata de faza de conceptie, rezultatul asemanandu-se oarecum cu primele variante ale Mi-24 sau cu MkV Super-Hind .

11 IAR330 Puma-Hind ? IAR 318 spun unii…

Poate ca in cadrul noului produs H215 (AS332C1E/L1E) produs de Airbus Helicopters la Brasov va exista si un derivat militar care sa fie capabil sa inlocuiasca sau evolueze actualul Puma Socat, in forma unui elicopter de atac pursange sau macar de transport si cu veleitati de asalt.

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://defence-blog.com/uncategorized/nigeria-acquired-two-mi-24-super-hind-helicopters-from-ukraine.html

http://www.janes.com/article/47770/update-nigeria-reportedly-takes-delivery-of-super-hinds

http://www.fightercontrol.co.uk/forum/viewtopic.php?f=287&p=682642

http://www.africandefence.net/has-nigeria-acquired-superhinds/

http://toocatsoriginals.tumblr.com/post/81584981014/ate-super-hind-mk-iii-mil-mi-24-hind-updated

http://enrique262.tumblr.com/post/113518267085/mil-mi-24-hind-the-original-russian-version-and

http://yoyosims.pl/TOHAddons.html

https://www.flickr.com/photos/frankmoody/6782837527

http://www.forcesdz.com/forum/viewtopic.php?t=41&p=140809

 

Citeste si :

http://www.rumaniamilitary.ro/mi-24-hind-tancul-zburator

60 de comentarii:

  1. ceva detalii despre ultima imagine ???

    • „ceva detalii despre ultima imagine ???”
      comparativ cu ce stand e prin spate pe langa perete, imi dau cu presupusul
      o lungime in jur 50-70cm
      inaltime in jur de 15-20 cm
      vreo 4-500 de grame
      din plastic 🙂

      1
      • Rola de linoleum striat era parca de 0,8 sau 1 metru latime .
        Daca era de 1 metru , atunci 1,41 m lungimea machetei .
        Ai raspuns gresit.
        Dar poti suna un prieten .
        Pe MariusZ , sau MirceaS , sau Arhenghel , spre exemplu . 🙂

        • Macar am incercat, e adevarat ca n’am calcat pe linoleumul ‘cela din fabrica, si macar ultima afirmatzie precum ca e din plastic e corecta, nu?
          In funcztie de cat o fi de subtzire plasticul ala poate si greutatea

          Pe MariusZ scoate’l din lista ca am emailul lui si te potzi adauga pe matale langa aia doi

          Oricum 8serv ca soacra’ta are mult mai multa tzinere de minte decat matale…

          • Pe vremurile acelea machetele de suflerie si de prezentare se faceau din plastic, aluminiu , lemn masiv sau placaj tego ( stratificat ) – ultimele doua lacuite , vopsite sau plastifiate .
            http://la-neamtu-tiganu.blogspot.de/2012/05/giorgica-chiaburul-si-tica-vinzatoare.html
            In mod normal , combinatie de materiale .
            S-ar putea sa fi avut dreptate cu altima afirmatzie . Sau s-ar putea sa nu . Sau da partial .

            Oricum, m-am trecut pe lista matale la dujmani , dar nu fi nacajit : iti raman destui pretini de nadejde . Care sa te laude . 🙂
            Barbati adevarati nu tufe , gen Sfarma -Piatra sau Sparge-Televizoare , ma si mir ca n-a aparut asta sa posteze pe langa matale , cum facea pe la inceput , o fi socotind ca a strans destul capital de faima si poate merge pe cont propriu cu informarea politica trasa din jurnalul Vocea Securistului Nationale .

            • Trece’te in lista de ignore mai bine

              Ti’am spus mai demult ca nu mai discutam, insa insisti sa’mi tot dai replyuri si explicatzii, ai memoria mai scurta ca soacra’ta cand te certzi cu ea 🙂

              N’am venit aici dupa prieteni sau comentarii pozitive, spun cam ce’mi trece prin cap fara sa menajez pe cineva si nu conteaza daca a mai ramas careva prin lista aia de prieteni sau nu, in general ma descurc fara ei

              Pt 8sesiile matale cu Securitatea si securistii si informarea politica exista tratament, inclusiv medicamentos, ia zi, nu te simti cumva si urmarit 🙂 🙂 ?
              La fel probabil si pt toate frustrarile matale acumulate in atatia ani, desi daca esti prin Spania nu prea ma lamuresc ce mai regretzi, Spania e frumoasa…

              • trebuia sa mentionezi mai in detaliu: „Spania e frumoasa… nu ca Irlanda” 🙂
                Si acum marturiseste si tu ca-l mai urmaresti putin, si el pe tine, si va place sa dialogati constructiv si fructuos! 🙂

            • gogu de la pascani

              Aia e macheta de prezentare sau de protocol, nu de suflerie. Am avut candva o astfel de macheta de Puma facuta la IAR Brasov si pot sa confirm ca era din „plastic” adica probabil ABS, de vreo 2-3mm grosime. Palele erau din tabla de dural de 1-1.5mm, fara profil.

    • Pai…o sa vedem in curand si un elicopter:)…dar ..putintica rabdare:)

    • ggg,
      De ce nu cauti singur detaliile ?
      Nu sunt greu de vazut :
      – rotor portant de la IAR-330
      – rotor anticuplu de la IAR-330
      – grinda de coada de la IAR-330
      – de fapt mecanica completa de la IAR-330 – uita-te la o fotogafie cu un Puma si fa o comparatie cu ansamblul motoare-reductor-rotor portant de la IAR-330 Puma si o sa vezi ca e la fel ca aranjament – doar au realizat alt fuselaj , relocand partea mecanica de deasupra compartimentului cargo in spatele cabinei , reducand astfel inaltimea
      – tot la comparatia pe fotografii – in locul unde ar trebui sa fie evacuarea gazelor de combustie la Puma , macheta are doua turbine de racire prin amestec cu aer a gazelor arse , cu evacuare spre in sus – dusmanii elicopterelor de lupta sunt rachetele AA autodirijate in IR , trase de jos in sus
      – in gondolele trenului de aterizare se vede montat cate un tun GSh-23 – de fiecare parte a fuselajului
      – rachetele AT par sa fie Maliutka dar se lucra la Electromecanica Ploiesti la proiectul RATAL/RATLD , rachete AT dirijate laser , cand s-a oprit proiectul se afla in faza de elaborare legi de dirijare , avansat destul deci , inseamna ca exista deja conformatia finala aerodinamica si baza sistemului de dirijare
      – la proiect chiar s-a lucrat serios , lucru declarat clar de gen.ing. Nicolae Spiroiu in unul din ultimele interviuri in calitate de ministru in Observatorul Militar , si chiar au fost discutii de reluare a proiectului in cooperare cu Turcia ( banuiesc ca dupa principiul RN-94 – ei cu banii noi cu experienta si tehnologia , atunci inca aveam tehnologii superioare lor ) – sa tot fie vreo 20 de ani de atunci , inainte de proiectul Bell-Textron -IAR Cobra-Dracula
      – tragand linie un proiect realist , bazat tehnologiile si capacitatile de productie existente , dezvoltand licentele – cum fac polonezii, turcii

      Revistele de aviatie ” grele ” ale anilor 1985-1986 laudau IAR-317 Airfox , dupa prezentarea sa la salonul aeronautic Le Bourget . Alor nostri le putzea .
      Dupa cum spuneau intr-un numar TopGun pe care l-am cumparat acum 2-3 ani , in acei ani aviatorii romani ” ajutau ” firma Zlin sa nu falimenteze , cumparand avioane depasite .

  2. O bijuterie!

  3. gogu de la pascani

    Neinspirata mi se pare „modernizarea” aia de Mi-24, SuperHind. Aproape au anulat campul vizual in arc frontal al tragatorului. La fel de bine ala poate sa stea in coada elicopterului uitandu-se pe un monitor. In caz de bruiaj tragatorul devine simplu pasager. „Situational awareness” minim.

    • Da, ii ia putin din campul vizual tragatorului, insa in zbor cabina este putin inclinata spre in fata iar in plus tragatorul se bazeaza mult pe optronica in descoperirea tintelor, care e mult mai performanta si multispectru fata de „trasul cu ochiul” 🙂 Si cel mai probabil, ceea ce vede optronica este afisat pe un monoclu al castii, tragatorul putand practic sa se uite prin podea.

      In fine, in versiunea MkV au schimbat complet cabina iar turela optronica este miniaturizata, fiind mai usor incastrabila fara a penaliza campul vizual.

      • gogu de la pascani

        In multe cazuri ochiul uman e de neinlocuit. E singurul dispozitiv care asigura aproape concomitent vedere perspectiva si periferica. O performanta pe care inca nu o ating echipamentele. Combinatia respectiva duce la constientizarea situatiei. Americanii au bagat sume inimaginabile in casca aia smechera si inca au probleme inclusiv cu dezorientarea spatiala a pilotilor. Mai ales in cazul manevrelor in zbor privitul prin casca le provoaca probleme de vertij, etc. Chiar daca elicopterul are in zbor o atitudine „aplecata” in fatza hardughia aia de aparat de ochire tot in fata ramane. Daca vederea frontala n-ar fi fost esentiala, „gunner”-ul n-ar fi fost amplasat in fata pe TOATE elicopterele de atac. Vizibilitatea lui e considerata mai importanta chiar decat vizibilitatea pilotului in faze critice, aterizare, etc.

  4. Am tot auzit de proiectul RATAL/RATALD dar nu am gasit nimic pe internet, nici macar o poza, o schema sa o stire. Ma poate lumina cineva?

    Apoi, o intrebare, putin offtopic, Aviatia Romana a avut / are in dotare rachete pentru misiuni SEAD? Stiu ca la un moment dat se faceau studii pe un Hong-5 pentru misiuni de razboi electronic/bruiaj.

    • S-a avut in vedere si o racheta antiradar . S-a realizat antena capului de dirijare , mi se pare ca la Academia Tehnica Militara , nu am vreme sa caut astazi .

      • As fi interesat de detalii daca se poate; avea ca baza varianta noastra de Kh-23?

        • Am cautat aseara cand m-am intors de la serviciu , dar nu am mai gasit articolul sau scan-ul , ce-o fi fost , in calculator .Probabil o sa-l gasesc in alt fisier , unde nu ar trebui sa fie , cand nu o sa am nevoie de el .
          Se dadea doar banda de frecventa a antenei . Nu stiu pe ce isi doreau s-o monteze .
          Am gasit doar un articol despre ansamblul de microunde pentru receptia semnalului cu polarizare circulara in banda de 12-16 GHz ( semnal continuu sau in impulsuri ) . Acesta se utilizeaza in sistemele de avertizare la iluminarea tintei prin radiolocatie .
          In acest articol se spunea ceva si despre o viitoare antena de banda larga , 2-16 GHz . Dar articolul a fost scris in 1997 , si de atunci au trecut 18 ani de regres tehnologic .

  5. mama mia ce hidosenie urata, mi-ar fi si rusine sa ma prezint pe campul de lupta cu astfel de elicopter…mai bine as lua un arc cu sageti decat monstrozitatea asta de elicopter :)))

    • Pai la tine conteaza aspectul sa inteleg? Faci ca mine cand ma contraziceam cu un prieten si-i spuneam ce frumos e tancul usor polonez pl 01 fata de un t-90 rusesc

    • sunt curios, e vreun pilot de elicopter pe aici? cu ce i-ar place sa zboare o misiune de lupta ( atac la sol de ex. ) cu IAR 330 puma SOCAT sau cu un hind? intrebarea e pe bune, lasam la o parte fanii, postacii, samd…

  6. In foto din jos modificarea de 330 este unul din proiectele de elicopter de atac din anii 80 … Pana la urma s-a lucrat dupa ”alouete ” aparand 317 Airfox .

    Proiectul ala de Hind MkV sper sa-l ascunda undeva …si sa foloseasca in continuare tot varianta de tandem cu 2 cupole …i taie tot mojo-ul daca il scot in varianta aia

  7. alt icon al razboiului rece,hind 24.
    ceausescu nu s-a lipit de el pentru ca IAR BRSASOV sau l-au refuzat astia frumos ca la T72?…ca totusi mig 29 a primit pana la urma,la fel rachete si alte tampenii.

  8. I-a uite cum i se usuca gura:
    http://fortruss.blogspot.ro/2015/11/syrian-military-take-revenge-on.html.
    S-a cam stricat distractia si turcilor si alorlati.

  9. Interese peste interese si totul se reduce la bani! Niste sociopati care nu pot trai fara sa stie ca au niste cifre reci pe un card!

  10. am si eu o intebare ( idioata poate, dar daca nu stiu, intreb): de ce nu se pun motoarele de la elicopter JOS? in cazul asta nu ar mai strivi echipajul in caz de crash…

    • Da , si sa monteze si rotorul portant in partea de jos 🙂
      Pentru ca trebuie sa foloseasca un ax al rototului portant gros si lung. Si greu . Si predispus la vibratii , astfel ca trebuie sa consolideze enorm structura , ca sa prinda de ea lagarele intermediare . Spatiul prin care trece axul , exact in centru , nu se mai poate folosi la nimic altceva , eventual niste tancuri de carburant . Si chiar daca faci asta , ingreunand elicopterul , tot nu ai rezolvat complet problema : motoarele ar trebui montate jos , dar in fata , iar pilotii in spate 🙂
      Ca si la avioanele de vanatoare din WW2 .
      Serios , cred ca daca ideea ar fi fost fezabila , o puneau in aplicare demult .
      Au existat si alte preocupari pentru marirea securitatii in caz de aterizare fortata : spre exemplu bombardierele Savoia , proiectate in perioada interbelica si fabricate sub licenta in Romania in timpul razboiului , aveau un sistem de largare a rezervoarelor de carburant interne , asemenea altor avioane ale epocii . Insa avioanele proiectate ulterior au renuntat la sistem din cauza complexitatii si a eforturilor de reducere a greutatii , inclusiv prin rezervoare care fac parte din structura avionului , cu invelis autoobturant , sau chiar tip sac de cauciuc .

    • gogu de la pascani

      Pe langa ce scrie nicusor (ceea ce e valab la elicopterele de transport, pt ca oricum elicopterele de atac au un arbore al rotorului f lung care ajunge mai jos de mijlocul fuselajului – din considerente de preluare a fortzelor de „smulgere” a rotorului la manevrele bruste) mai e un aspect:
      – motoarele amplasate jos ar fi extrem de vulnerabile la ingestia de corpuri straine, praf, etc
      – cand motoarele ar fi in functiune n-ar mai putea sa se miste prea multa lume prin jurul elicopterului, sa-l alimenteze cu combustibi, arme, samd, „exhaust”-ul la turbinele cu gaze are in jur de 600 grd
      – motoarele cu turbina NU sunt foarte grele si nu strivesc echipajul in general. Problema in caz de crash e impactul in sine, lovirea fuselajului de catre rotorul in miscare, samd;

  11. aha ok 🙂 multumesc de raspunsuri! asa e cand nu-ti bei cafeaua cum trebuie dimineatza, ramai prost :)))))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *