Eurofighter Tranche 4

Conform celor de la Deutsche Welle, parlamentul german a aprobat achizitia unei prime transe de aparate multirol Eurofighter Typhoon Tranche 4.

5,4 miliarde de euro pentru 38 de Typhoon-uri o suma care nu mai pare chiar atat de mare daca ne uitam la sumele preliminare cerute de americani pentru F/A-18 Super Hornet Block III sau F-35.

Ba chiar pare un pret rezonabil pentru doua escadrile dotate cu un super-avion de generatia 4(++)

Conform planurilor Luftwaffe necesarul este de 93 Eurofighter si 45 F/A-18 E/F Super Hornet Block 3.

Programul Quadriga eurofighter tranche 4 germania

Eurofighter Tranche 4 al Luftwaffe, Programul Quadriga

Aparatele Eurofighter vor inlocui in dotarea germana avioanele Eurofighter Tranche I, in timp ce Super Hornetul va prelua sarcinile (mai ales cele nucleare) ale Panavia Tornado.

Revenind la programul de achizitii, cele 38 de ET se impart in 31 de aparate simpla comanda si sapte cu dubla comanda, cu inca cinci aparate ca optiune. Toate avioanele vor dispune de radar AESA.

Deocamdata, cele 38 de ET inlocuiesc in raport de 1:1 avioanele Eurofighter Tranche 1 care nu pot fi modernizate la standardul Tranche 2/3 si sunt astfel scoase din uz.

In cazul Super Hornetului achizitia arata diferit: 30 de aparate vor fi Super Hornet E/F Block 3 si 15 unitati E / A-18G Growler, dar deocamdata aprobarea este data doar pentru cele 38 de ET.

A doua parte a planului prevede alocarea de fonduri pentru Super Hornet si pentru inca o transa de aproximativ 50 de Eurofighter, dar aceasta a doua parte va cadea in sarcina viitorului guvern federal si a viitorului cancelar, o decizie clara fiind asteptata dupa alegerile generale de anul viitor.

De remarcat este insa suma alocata pentru cele 38 de Typhoon-uri (care include si ceva suport, piese etc) si care nu mai pare chiar asa de exorbitanta mai ales daca tinem seama ca Eurofighter Typhoon (T 4) este probabil cel mai performant aparat in lupta aer-aer din generatia lui.

Alta discutie cand ajungem sa numaram banii necesari per ora de zbor, aici ajungi sa te intrebi daca suma este reala sau doar o masluire a realitatii dintr-o poveste conspirationista.

Aparatul insa este magnific, nu-i de nasul nostru, nu-i de nasul multora mai bogati ca noi, dar este magnific aer-aer iar Tranche 3/4 stie foarte bine si aer-sol.

In alta ordine de idei, Airbus profita de contractul cu Luftwaffe si inainteaza o oferta serioasa Elvetiei. Astfel guvernul german si Airbus oferteaza Eurofighter-ul catre Berna, compania europeana punand pe masa aceeasi varianta de aparat ca si cea cumparata de Germania.

Se mai ofera si posibilitatea ca cele doua tari sa-si antreneze in comun pilotii, Germania va sustine Elvetia pentru ca intretinerea aparatelor sa se faca local (100%) si de asemenea elvetienii vor avea acces la sistemul de date al Typhoon-ului, cu alte cuvinte vor putea sa faca modificari si modernizari fara a avea nevoie de acordul cuiva.

In alta ordine de idei, Germania a primit ultimul Eurofighter T3 in 2019 si imediat a demarat Programul Quadriga. Acesta are in vedere inlocuirea aparatelor Tranche 1 si omogenizarea flotei de Eurofighter. Astfel 110 aparate T2 si T3 vor primi noul radar AESA  ECRS Mk 1 (79 aparate Tranche 2 si cele 31 Tranche 3).

Spania a hotarat si ea sa comande noi aparate Eurofighter (folosind acelasi radar AESA cu Germania) intru inlocuirea E/F-18 Hornet ca si modernizarea aparatelor T3 (19 bucati) cu radarul ECRS Mk 1. Madridul ar avea de inlocuit 20 de Hornet-uri.

GeorgeGMT

26 de comentarii:

  1. Deci pentru noi, la cât de rupți în dos suntem, singura opțiune pentru încă 36 de avioane, este f16 sh. Poate totuși după o milogeală consistentă să ne dea niște aparate cu o resursă de zbor mai bună. Standardul minim l-a spus Ciucă deja.

    1
    • F16-le „sh” au marele avantaj ca pot fi aduse la stabdardul la care fac ce face si un F16 nou, deci nu e o soluție deloc rea. Decat 8-12 avioane „noi” (vezi Ungaria sau Bulgaria) prefer oricând 17-24 avioane „sh” modernizate si aduse la standard actual.

      7
      • Alea pe care le avem, n-au radar AESA, motoarele sunt de generație mai veche, aș prefera niște sh-uri care pot fi aduse la standardul v, în fine, vom vedea, cred că ceea ce a spus Ciucă (achiziția încă a unei escadrile) se va face, standardul minim îl știm, rămâne de văzut ce luăm.

        1
        • Sunt foarte capabile chiar si asa si mai pot suporta si modernizări ulterioare.

          Insa câștigurile conexe imense pentru tara sunt trei: aducerea infrastructurii la standard care sa suporte F16, piloți pregătiți pentru aceste avioane si, mai ales, integrarea mentenantei la Aerostar. In caz de nevoie, avioane se găsesc, dar le-ai primi degeaba fara celelalte 3 de mai sus. Si la toate e o diferență imensa fata de MIG21.

          4
  2. atatea aviona inca bune sant retrase
    eurofighter si f18 super hornet
    si noi tot f16 sh

    • Typhoon Tranche I a fost băgat pe gat tuturor prin ordin politic.
      Nu funcționa IRS ( era efectiv de ornament ) , softul avionului era la nivel de baza , o grămadă de aparatura pusă ” sa dea bine ochilor” și atât.
      Toți au încercat să scape de ele. Costă enorm sa le aduci la ultima varianta. Cam cît o reparație capitala.
      De aia italienii au oferit României și Bulgariei avioane sh. din primul lot.
      Acum nu am habar pe unde o sa le plaseze nemții , italienii , spaniolii, englezii. Că sint 148 aparate tranche I livrate și folosite.

      7
    • Stane,
      Spune-mi, cine retrage Super Hornet?

      4
  3. Nemtii se tin batosi. Nu vor sa mai ia avioane americane neam. Parca vad ca vor modifica(pe banii si muzica lor) EF si ptr bombe nucleare(desi chiar nu inteleg rostul bombelor gravitationale in epoca vectorilor autonomi cu CEP<10m).citeam pe undeva ca au inceput si inlocuirea elicopterelor de transport greu americane cu NH90 (deocamdata in astan). Eu unul ii inteleg. Dupa ciorba fierbinte F104 cu care s au fript sufla si in cuburi de gheata. Bravo lor, de ce sa dea o caruta de bani altora cand le pot face acasa. Ar fi tare sa le sufle si contractul elvetienilor (f posibil cu noua administratie "bideu" care nu prea se omoara dupa marii producatori de armament). Si ai nostri(ca brazii) in ultimul an de administratie obama se uitau lung la ind de armament europeana (boxer si eurospike germane, sigma olandeze, caricioptere si mica franceze). A venit trumpeta si a dat reset la tot. Sa vedem cine castiga de anul viitor, bideul american sau tandemul MM(macrou-merkel).

    2
    • Ex Salut citisem că Israelul vinde 29 de bucăți unei firme din Canada pentru 100 milioane noi DC nu intră-n în negocieri cu prietenii noștrii aliați noștrii SUA pentru a ne ceda de la AMARG 24 de F16 și sa le modernizam la orice nivel ar dori MAPN?

    • Bombele gravitationale nucleare au avantajul ca exista deja, sunt stocuri samd.
      Citisem pe undeva de niste costuri astronimice pentru moderbizarea unor nucleare americane, probabil ca motivele sunt costurile si tratatele in vigoare.

  4. Luăm Efuri noi, ne rupe la ora de zbor, facem doar poluție aeriană, au aceleași scule pe ele ca Efuri le vechi, ne dăm jmekeri, că doar e țara în care Arvinte își tot taie din anteriu. Hai cu Efuri th, sh zh, dar să fie… 48 minim.

    3
    • Amice @gabi S. te rog frumos : nu mai pomeni de avioane de lupta supersonice multirol bimotoare pt FARo aci pe site ca te trezesti cu reprosuri pt ca marii strategi care hotarasc inzestrarea ArmRo nu concep asa ceva pt FARo, decat avslmr mono motor si multi de aci de pe site sunt de acord cu cei din MAPN. Deci mai mult decat F-16 CD Block 52 sh maxim FARo nu va avea in inzestrare, pe motiv ca Romania nu are bani. Dc nu are bani si dc nu poate Romania sa faca bani mai multi asta este alta discutie.
      Da normal si mie mi-ar placea macar o escadrila de 16 F/A-18 AB/CD Hornet sh in dotarea FARo. Daca mergem dupa antecedentele cu portughezii chair as fi curios daca s-ar putea face acelas lucru cu spaniolii pt macar 16 F/A-18 AB Hornet sh (16+4 pt canibalizare pt ca scrie in articol ca ar avea spaniolii 20 Hornet-uri AB disponibile), acum depinzand cata resursa mai au Hornet-urile spaniole si daca s-ar mai putea modernizate + intretiinute in Romania. Normal asta daca ar vrea si MAPN + ce bani ar fi disponibili pt o asa investitie.
      S-ar merita 16 F/A-18 AB Hornet sh modernizate de la spanioli daca ar avea integrate pe ele rachete AN AGM-84 Harpoon si tot celalat armament (bombe, rachete) disponibil pt a fi multirol. Dar dupa cum vad mariile genii secrete din MAPN inzestrarea Arm Ro F/A-18 AB Hornet sh nu va fi niciodata in componenta FARo si nici alt avsmrl bimotor.

      2
      • Nu te plictisesti?

        5
        • Este parerea mea si o spun fie ca-ti place sau nu tie. Ce nu este asa? FARo va avea in dotare decat 48 maxim 54 F-16 Falcon AB si CD. Nu va pupa avioane de lupta multirol bimototare supersonice din varii motive.

          2
          • Când zic Efuri, zic numai F-16, că din alea avem deja. Și numai din astea vom avea. Și insist să fie.

          • de ce nu intelegi ca in aviatia militara in perioada urmatoarea armatele mari ale lumii ,fac trecerea de anumite tipuri de avioane la altele cu alte caracteristici insa foarte scumpe si greu de maturizat ,pt studiu uitate la seria Fargo de art ca sa vezi cum sa facut trecerea de la avioane cu elice ,la alea cu reactie si atunci poate realizezi inutilitatea investitiilor propuse de tine si cum poate ce preconiza MZ cu 3 escadrile de F16 sh adus la tape 6.5 R si treptat o sa facem trecerea la noul multirol majoritar al Nato probabil F35 A ca doar cum nu ai portavioane sau LHD nu o sa fie B sau C e mai realista abordarea

  5. inca nu au fost aprobate f18. momentan sunt doar o intentie si atat.

    1
  6. Este arhisuficient ca avem Mig 21 Lancer si TR 85 M1 poate si M2 sau M3 si cateva rachetute si 4 corvete.
    Asa ca ….pasarea malai viseaza.

    4
  7. mama, ce avioane sunt astea. maturam pe jos cu ivan. dar lasa ca avem f16 MaiLuamUnu, la țârâită

    2
  8. Euro Tranche 4 e o platformă bestială și va servi aviațiile europene până după 2040.

    Cu toate că ultima iterație a Superhornet (și Growler) îndeplinește caietul de sarcini al Luftwaffe, însă consider că șansele ca parlamentul și comisiile să aprobe (că ei decid ce fac cu bănuții) sunt minime.

    Pentru noi e mai rezonabil continuarea dotării cu F-16 blk 5x.

    Fără dorință și angajament politic, nu se va face nimic. Am făcut pași importanți în ultima vreme, însă avem nevoie de restructurarea compoziției parlamentare și a guvernului. Fără voi nu se poate, acum e momentul să facem schimbarea.

    Vă rog mult să mergeți la vot azi și să alegeți asumat!

    12
    • super hornet nu il indeplineste cerintele pentru ca nu e certificat pentru bombe nucleare.

      e doar o promisiune pe sub masa a americanilor ca rinocerul va primi mai repede certificarea decat ef.

  9. ”in timp ce Super Hornetul va prelua sarcinile (mai ales cele nucleare) ale Panavia Tornado.”
    de curiozitate care sunt armele alea nucleare pe care le-ar deține Germania?

    • In the case of a nuclear strike, German Tornado fighter jets and their crews would deliver the American bombs.

      https://www.google.com/amp/s/amp.dw.com/en/in-germany-gridlock-over-nuclear-capable-fighter-jet/a-51897327

      4
    • https://www.dw.com/en/in-germany-gridlock-over-nuclear-capable-fighter-jet/a-51897327 nu tre sa detii bombele trebuie sa detii doar lansatorul ca doar de aia e Nato .ca si in cazul Romaniei iti trebuie un F16 compatibil cu toate munitiile noi in caz de scadal daca le mai ai, ti se da toate munitiile de care ai nevoie .aia e durerea mare pt unii ca ai ales un sh ca sa ai multe mai repede, decat noi, putine si la sfantul asteapta

      1
      • Pai uite upgradeaza MAPN pt FARo F-18 AB MLU Block 15 la 6.5 R, cred ca am scris bine, si sa poate sa integreze/duca cat mai multe tipuri de munitii, in special americane.
        Faza este ca ce te faci daca ai munitii europeene, de exemplu racheta AN NSM, care se pare ca va fi racheta AN bateriilor de coasta ale ArmRo la Marea Neagra? Sper ca se vor putea integra si munitiile europene pe F-16 Falcon.
        Problema este ca se pare ca nu ar mai fi F-16 AB Block 15 pe piata care sa aiba inca resursa acceptabila disponibila de vanzare, normal sh, si cred ca vor trebui cei din MAPN sa caute variante mai noi ale F-16 Falcon sh de vanzare cu resursa inca de cel putin 4000 ore disponibila pt urmatoarele 36 de F-16 Falcon pe care au declarat ca vor sa le achizitioneze! Acum normal ca variantele mai noi ale F-16 Falcon vor avea integrate mai multe munitii pe ele si avionica mai noua + motoare mai bune.
        F-16 -urile ArmRo nu trb sa fie luate numai pt „Aerian Pulis” ci sa fie multirol, adica si pt sprijinul cu foc al trupelor terestre si a FNRo + bombardament tactic/strategic!!!!
        F-35 A Lightning 2 in FARo…cel mai devreme prin 2030 va fi….parerea mea!

        1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *