F 35A cu toate bunele si relele sale

Prin “bune” intelegem tehnologia avansata, mai ales radarul si restul avionicii, capabilitatea aparatului de a fi greu observabil de radar, “Situational awareness” la un nivel superior si una peste alta un avion de generatia a V-a pe care oricine si l-ar dori in fortele sale aeriene, mai ales daca ai la granita un razboi in plina desfasurare si dronele/rachetele rusesti iti bazaie pe la urechi.

Sper din tot sufletul ca contractul pentru primele 32 de F 35A destinate Fortelor Aeriene Romane sa fie cat mai curand semnat si mai sper ca contractul sa fie unul bogat in munitii. De asemenea, tot la nivel de speranta, cred ca si restul de 16 aparate ar trebui cat mai repede luate in considerare.

In fine, trecem de la sperantele noastre si ne intoarcem la F 35A, aparat care o fi el o arma-minune dar are inca foarte multe probleme tehnice.

Intr-un raport publicat in februarie de catre Biroul Congresului pentru Buget [Congressional Budget Office (CBO)] optimismul ne este serios moderat. Din acest raport aflam ca rata de disponibilitate pentru aparatele F 35A apartinand US Air Forces a scazut din 2021 de la 65% la 54% in 2022. Situatia nu este mai buna nici pentru F 35B – 54% rata de disponibilitate si doar F 35C a reusit sa-si creasca procentul de “gata de misiune” cu 5 procente la 58%, in aceeasi perioada luata in considerare.

CBO ne explica ca perioadele prea lungi destinate intretinerii ca si problemele cu motorul F 135 sunt in mare parte cauza acestor procente ingrijoratoare. In cazul motorului, se pare ca materialul care acopera palele turbine se uzeaza prematur si deocamdata nu a fost indentificata o solutie pentru aceasta problema.

O alta institutie foarte respectabila in SUA – Government Accountability Office – GAO (un fel de curte de conturi de pe la noi) sutine exact acelasi lucru, rata de disponibilitate pentru F 35A este in anul 2023 de doar 55%.

Iar aceste procente sunt foarte ingrijoratoare fata de procentul de 90% gata de lupta pentru intreaga flota, procent care pare tot mai greu de atins, in conditiile in care procentul a scazut din 2021 fata de 2023 in loc sa creasca.

Aceste probleme ar avea legatura directa, sustine GAO, cu modul in care Lockheed Martin si grupul de companii sub-contractoare se ocupa de intretinerea in conditii de exploatare a F 35 – Maintenance in Operational Condition [MCO]. Costul cu forta de munca s-a dovedit extrem de ridicat.

„In recent years, DoD officials have realized that the MCO of the F-35 program is not sustainable in the long term due to high costs. Several of them have expressed to us their major concerns about labour costs among subcontractors,” spune GAO.

Dar nici Pentagonul nu a reusit sa-si dezvolte la nivel suficient infrastructura necesara intretinerii aparatelor, astfel atelierele de reparatii din bazele aeriene nu fac fata cererii si mii de componente ale F 35 asteapta inca sa fie luate la mana si din aceasta cauza componete care ar trebui reparate/verificate in bazele aeriene sunt returnate direct catre companiile producatoare intr-un procent foarte mare – 73%.

Ori acest lucru genereaza intarzieri, iar ca lucrurile sa fie cat de cat functionale, se comanda piese noi in asteptarea celor care au nevoie de reparatii sau verificari mai ample.

O alta problema gasita de GAO este una care pare absurda, tehnicienii US Air Forces nu au acces la baza de date a Lockheed Martin cand au nevoie sa caute o anumita piesa, in acelasi timp raportul mai constata ca pregatirea tehnicienilor pentru F 35 lasa mult de dorit la capitolul calitate. Multi dintre tehnicieni au parte doar de pregatire teoretica inainte de a fi trimisi la ateliere.

De bagat la cap si pentru noi, la final GAO constata o chestiune care daca n-ar fi trista ar putea parea inceputul unui banc bun: pentru ca 12 F 35A sa fie disclocate intr-o alta baza aeriana este nevoie de 13 aeronave de transport C 17 Globemaster III pentru a transporta cele necesare intretinerii aeronavelor, tehnicieni, piese de schimb, consumabile etc.

Solutiile pentru remedierea acestor necazuri sunt cautate de cele trei parti: Pentagonul, Lockheed Martin si Congres , poate intr-un final se va ajunge macar la un procet de 75% disponibilitate, dar pentru o aviatie mica, cu doar 32 de aparate in prima faza, 55% este un dezastru pentru ca asta ar insemna ca vom avea practic doar o escadrila din doua gata de lupta.

Iar noi nu avem nici banii de aruncat pe geam ai americanilor si nici uzinele in curtea proprie, asa ca un pic de intelepciune nu ne-ar strica deloc. Prin intelepciune ar trebui sa intelegem sa aruncam un ochi peste problemele intampinate de americani si acolo unde se poate sa le minimalizam: pregatirea personalului de intretinere sa fie facuta foarte serios, avioanele sa beneficieze de un stoc suficient de piese de schimb, iar odata cu intrarea in serviciul de lupta, sa fie alocate fonduri suficiente pentru a si mentine un numar rezonabil de aeronave operationale.

Daca F 16 ar putea sa ni se para scump de operat, apai F 35A s-ar putea sa fie si mai scump, dar daca stii din timp, pe baza experientei altora, cat te costa operarea unei escadrile de F 35A si te pregatesti, aloci resursele necesare, atunci lucrurile ar putea sa mearga foarte bine.

GeorgeGMT

62 de comentarii:

  1. Americanii ca americanii dar ar fi de interesat ce spun „micii” utilizatori de F-35: Olanda, Italia, Norvegia, samd.

    11
    • Da, cred ca ar fi mai relevant pentru noi

      6
    • Cu casa în Leeuwarden și serviciul la 2 pași de baza, te anunț ca ii vad iesind la antrenament de 5 ori pe săptămână cu câte 4 bucăți….și uneori în weekend se mai aude ceva pe sus…
      Și încă ceva…săptămână trecuta am fost cu fiica mea sa-i vedem la aterizare…și au apărut, o celula de f 16 (una simpla comanda și o dubla) și o celula de de 35-uri…pista era încă aprinsă…se mai auzeau pe sus da am plecat…
      ***Legat de afirmația 4 bucăți 35 pe zi…5 din 7…este ceea ce se vede..si ce se aude…cat sunt la servici…iar sunetul făcut de 35 la decolare și la aterizare…este inconfundabil…f 16…e mic copil…

      9
  2. Totuși, m-ar interesa niște cifre despre F35 dar dintr-o țară mai mică, eventual europeană.
    Noi nu ne putem compara cu colosul SUA și nu ma refer la resurse ci la gestionarea unui astfel de proiect.
    Sunt convins că la noi personalul auxiliar și piloții și-ar lua munca mult mai în serios decât vesticii. (Pentru mulți dintre ei e doar un job „de la 9 la 5”)
    Sper ca atunci când o să înceapă să le facă și pe ale noastre să mai dispară din probleme și pana atunci să avem și noi ceva capabilități industriale pentru a fi în stare să facem măcar un șurub sau un furtun pentru astfel de echipamente ca să nu ajungem să luăm totul de la LM la suprapreț.

    7
    • Cum ai ajuns la concluzia ca romanii sunt mai constinciosi la munca?Probabil dupa rezultatele extraordinare ale economiei (ultimul loc)

      9
      • Mă refeream strict la aviatori și personal tehnic.
        E cu dus întors. Cred că avem oameni mai conștiincioși dar media de vârstă e mai mare.
        Unul de 20 de ani poate oricând să meargă în domeniul civil sau alte direcții.

        1
      • Economia are într-adevăr rezultate extraordinare daca te uiți la creșterea din ultimii 20 de ani.:))).

        3
  3. „avioanele sa beneficieze de un stoc suficient de piese de schimb”
    Asta ar însemna o cheltuială enorma. Suplimentara.

    Basca
    1- nu se știe care sunt piesele cu mare consum in timp. ( o știe LM dar tine secret)
    Și este o criza cronica de piese , subansamble de schimb.

    Deoarece producția de avioane noi necesita multe piese și NU e însoțită de o producție suficientă de piese de schimb.
    ( multe chestii se uzează prematur comparat cu teoria. Și asta e o problema groasa . De eficienta și bani )
    2- Programul LM de a avea depozite de piese de schimb cam la toți clienții de F 35, este inca de realizat ( cu aferenta contabilizare electronică a materialelor in depozite și livrarea rapida )

    Oricum, un 55 % mision ready e slab. Foarte slab.
    Nu trebuie sa disperam.
    La F 22 e si mai și.
    In jur la 40 %. ( dar aici intra și închiderea prematura a producției avionului cu efect asupra furnizorilor de subansamble de schimb.)
    Ce merge bine in general, programul F 16. La unii , mision ready a depășit cu mult 75 %.
    Către 85- 90 %.

    PS.
    Se știe că paletele rotorului au dat probleme. ( inițial a apărut uneori , o frecarea lejera între rotor și corpul motorului. Cu deteriorarea turbinei. A fost scandal că P&W dorea bani sa rezolve problema. A tăcut când a fost prezentată garanția . ?
    Cică a rezolvat. Nu știm cât de bine )
    Italienii zic că motorul actual va fi schimbat cu altul.
    Mai sigur, mai eficient și cu ceva putere în plus.
    Când , la ce preț, nu specifica.

    6
  4. Exista posibilitatea din păcate sa nu putem face fata asemenea provocări din păcate,o varianta mai ieftina cred ca ne era mai la îndemână cu tot ce inseamna un avion.

    3
  5. La cheltuielile prevazute pentru F 35 A cred ca e prea mult pentru bugetul Romaniei si chiar si gen Incicas spunea ca ar trebui sa cumparam avioanele coreene Fa50 pentru politie aeriana iar F35 A sa le pastram in depozit ca un fel de wunder wafen doar pentru cazurile speciale .oricum se aude ca si americanii sunt nemultumiti de motorele utilizate la F35 si ca se gandesc sa atribuie altei firme constructia lor .

    4
  6. Buna dimineata.
    Eu nu prea inteleg subiectul, f35 e inca considerat nou, nici MTBFul nu prea e consolidat, nici macar
    nu a ajuns la gradinita. La noi a fost facuta sifteaua
    lor, inainte de americani. Intrebarea e ce vrem in momentul de fata de acest avion minunat?
    A doua: Care avioane in trecut au realizat toate problemele in acest termen scurt de timp? Toate?

    7
    • Sa vedeti Tomcat-ul ce rata de disponibilitate avea cand il apucau „durerile de cap” si cate ore de mentenanta la ora de zbor.
      Ratele alea par slabe puse asa direct pe perete, ar fi interesant de comparat performanta istorica cu ratele lui F-14/15/18 din anii ’80.
      a)Pe langa asta, F-35 e oarecum deschizator de drumuri si cam toate avioanele de felul asta au avut rate de disponibilitate abisale si mari probleme tehnice, incepand chiar cu cele cu elice gen F4U sau B-29, continuand cu primele avioane cu reactie, samd. Exista si avioane care pt. unii au fost muma si ptl altii ciuma, F-104 e primul care-mi vine in minte. De rusi nu mai aduc aminte ce chiftele au avut, de-alde MiG-19, Tu-22, etc.
      b)Tot pe langa asta:
      1. GAO n-o sa mangaie vreodata pe cap pe careva
      2. Comunicarea anglo-americana contemporana s-a „lemnificat” minunat de mult, englezii cel putin folosesc „unbelievable” la fiecare 2 propozitii, ai spune ca Doomsday e poimaine dar sa ne intelegem: omuletul se duce dupa aia sa-si savureze linistit berea la pub ca nu se intampla nimic. Deci atentie la ce e in spatele cuvintelor si la fapte, nu la vorbe. Circula pe net „dictionare” intregi de „corporate bullshit”.
      3. La americani F-35 a devenit oarecum si o problema politica, pt. unii e „avionul nostru”, pt. altii e „avionul hotilor alora” – se stiu ei care si cum. S-au mai calmat lucrurile dar inca depinde cine vorbeste.

      14
    • O fi considerat nou, dar s-a cheltuit echivalentul câtorva misiuni marțiene din 2004 până acum pe el. Sunt 19 ani de când a fost selectat, 8 de când a intrat în serviciu. Îngrijorător nu e faptul că mission readiness e slăbuț, ci faptul că după ani și bani, trendul nu pare a se îmbunătăți. Liniuța nu merge în sus, și e normal să ne întrebăm de ce.

      14
  7. Ce tot spun pe aici, și tot îmi pun în cap pe adoratorii „invizibilului”.

    F-35 este o sculà bună, mai ales când în sfârșit va fi în versiunea deplin operațională și cu tăte alea, la Block 4.
    A fost făcut alandala de LM, mai ales în procesul industrial (fără prototip, sau, din contră, cum o iei, cu sute de prototipe, căutarea morțișă de tehnicitate – ameliorări care întârziau soluțiile deja implementate în alte privințe -, împrăștierea lucrărilor de soft, ajungând la linii de cod nenumărate, făcând greoi softul și cu riscuri mărite de computer bug).

    Dar mai ales, pentru mine nu este avionul monoflotă.
    SUA își pot permite. Țări mici, care mizează numai pe F-35, mă îndoiesc.

    10
    • Lumea are nevoie sa inteleaga:
      Nu exista pe timpul asta invizibil ci numai amprenta
      lui la radar cautator e micsorata. Calitatile lui cele mai
      mari sunt posibilitatile de comanda si control ale
      tintelor, a regiunii de lupta, si coordinatia intre celelalte avioane in misiunea data. Toate astea le performeaza perfect.

      22
      • Da !
        Data fusion si sensori.

        5
        • Data fusion si senzori mai au si alti si actalizarea dureaza o zi , la nevoie chiar in aer

          3
        • Exact. F-16V. Ca pana una alta, chiar ne trebuiesc avioane. Continuam cu F-16 oricare varianta am putea sa luam, dar sa vina mai repede… Eu ma tem sa nu se razgandeasca Norvegia… Pentru ca si ei au nevoie de avioane. Dupa cum vedeti, incep sa creasca numarul cazanelor in care este fiarta lumea. Ne-ar trebui cat mai multe platforme pentru rachete. Si din alea cu elice pana la urma…

          2
          • Sa faci ce dupa 2040 are aceeasi soarta cu mig 21 pt ca ultimele contracte sunt pana in 2027 in momentul in care Sua il scot din serviciu e noul mig 21 pt roaf pt ca nu exista flota aeriana care sa justifice intretinere si upgrade ulterior doar daca muta LM fabrica cu totu in India si atunci ai de unde piese ,dar aia s-au orientat spre rafale,crezi ca nu au vrut ai nostri dar le-a zis LM sa se bage la f35 ca decizia de a lichida linia de f 16 poa sa vina oricand

            • faptul ca nu il mai produci nu inseamna ca nu mai fabrici piese de schimb. Si americanii il vor mai folosi inca niste decenii, pana dupa 2040.

              2
              • Pai eu ce am zis, cat o sa existe flota mare de f16 da o sa fie si piese insa dupa 2040 nu?pt ca in 3-5 ani se trece la FRP pt f35 Daca realizau transfer spre india da exista situatia de la mig 21, altfel nu

                1
                • Nu-i nimic, trecem la urmatorul, fie F-18, fie Rafale. Ideea e ca F-35 vine prea lent (chioscul lor e suprasaturat de clienti) si e prea beta si… arde padurea deja de la focurile de camping…

  8. De aia un visez la încă 70 buc f16, pe lângă cele 32/48 f35 viitoare….

    5
    • Problema e ca nu prea mai sunt chiar si vechituri.?

      4
    • Adevarul e ca f35 cere un car de bani in afara de intretinere: 10 avioane costa peste un miliard de
      dolari. Asadar ca la costul asta costul de intretinere
      e enorm, la calculatia mea, vreo tri ori mai mult decat
      F16.
      Ai nevoie de buzunare adanci, pana la ciorapi?

      9
  9. Raportul GAO sept/2023 in full aici: https://www.gao.gov/assets/gao-23-105341.pdf Spicuiri: ,,As of April 2023, the F-35 program had activated (i.e., had the capability
    to repair) 44 of the 68 workloads at six different military service depots . However, DOD’s revised projection is that the program
    will not establish depot repair capability for all component repairs (68 workloads) until 2027”
    ,,In October 2017, we reported that it took DOD an average of 172 days to repair an F-35 aircraft component with
    repair times averaging 141 days as of February 2023. The 141-day repair time was 81 days above the F-35 program’s top-end goal of 60 days.”
    ;;Providing depot maintenance to F-35 aircraft is a large and complex undertaking that involves many sub-contractors beyond the prime contractor. For example, over 30 original equipment manufacturers are heavily involved in developing F-35-component repair capability at military service depots”
    ,,The F-35 Joint Program Office has labeled software sustainment as a major source of risk to the current sustainment strategythe F-35 program has not acquired the necessary source code.” !?!
    ,,However, F-35 maintainers told us that they have access to so little technical information on the aircraft that they do not fully understand the aircraft or how to troubleshoot common problems
    the program faces”
    ,,..a limited depot repair capability, a growing number of components awaiting repair, rising rates of non-mission capable due to supply, a lack of access to technical data to make repairs, inadequate amounts of support equipment, and rates of non-mission capable due to maintenance that remain well above the program’s goal”
    In perioada studiului (oct.22/mar.23) full-mission rate pt. loturile noi de F35 A a variat intre 32% si 40% – fig.19, pag 71
    In dec.2021 50 de avioane NU AVEAU MOTOARE !?!
    Concluzia mea: F35 e un avion foarte sexy, atit de sexy incit e hangar-queen, in proprietatea Lock-Mart, care e inchiriat doritorilor pe foarte multi bani. Pt 64 de buc., finlandezi aveau -conditie obligatorie- incadrarea costurilor de mentenanta sub 250 mil euro (valoare 2020) Lockmart s-a jurat ca ies calculele. Surpriza…

    5
  10. F 35 poate face tot ce face un F 16…reciproca nu e valabila…

    48 de buc, cu piese de schimb si munitie suficienta ne transforma in cea mai potenta forta aeriana din partea asta de lume…sper doar sa ne iasa achizitia si celelalte asa cum trebuie…

    8
    • Păi ca sa ai 48 gata de folosit, îți trebuie 96 în total. Asta e ideea articolului.

      9
      • Unele din problemele de mai sus sunt specifice sua.
        Ex:

        „Dar nici Pentagonul nu a reusit sa-si dezvolte la nivel suficient infrastructura necesara intretinerii aparatelor, astfel atelierele de reparatii din bazele aeriene nu fac fata cererii si mii de componente ale F 35 asteapta inca sa fie luate la mana si din aceasta cauza componete care ar trebui reparate/verificate in bazele aeriene sunt returnate direct catre companiile producatoare intr-un procent foarte mare – 73%.”

        Sunt chestii care tin de numarul urias de F35 operat de SUA si de modalitatea lor de a face mentenanta.
        La fel cu costurile personalului, ai nostrii nu au aceleasi salarii ca americanii.

        4
      • @Checkmate
        După câți ani, și în ce condiții de utilizare?
        Crezi că vin de noi trase pe dreapta jumătate din ele?
        Noi o să le avem pe toate în jur de 2040. Până atunci, se mai schimbă cifrele alea de câteva ori.
        Părerea mea, hâc…

        8
        • D-L Robi crede ca problema mentenantei F 35 este data de salarii. D-l Robi stie ca romanul e mai destept decit americanul D-l Robi stie ca romanul nu are nevoie de air- cooling units pt F35 D-l Robi e imbecil

          2
      • Fi atent: Cu cat avionul sau orice masina e mai
        batran si produs in numere mari si foarte mari,
        pretul acelui avion coboara in acord si impreuna
        cu el si piesele de schimb.
        Asta i regula empirica si economica.
        Asa ca cu toate ce credeti, f16, fiind mai vechi, dar
        inca bun va fii la pret mult mai ieftin decat pretul
        relativ al unui f16 din anul 198x….la inceputul productiei.
        Asa va fii si cu f35. Dar….e nevoie de calculat in plus
        imbunatatirile care au sa vina pe drum.

        7
  11. 300.000 de rezervisti in 48 de ore. Asta da capacitate de mobilizare, dar vad ca nimeni nu comenteaza de unde si cum au venit rezervistii.
    La ei era o mare sarbatoare, multi erau plecati in vacanta sau din tara. Cu toate astea au raspuns prezent si s-au prezentat rapid la unitate. Ma intreb, cati dintre vajnicii urmasi ai daco-romanilor carpatini ar face asa ceva? Cred ca in grupa +40 se pot baza pe ~30%, dar sub 30 de ani maxim 10%, principala lor problema va fi daca mai au net.
    Si asta in tara cu cei mai multi proprietari…

    20
  12. 55% banuiesc ca se atinge dupa un numar de ani de exploatare ca doar nu ti-or data jumate din ele gata stricate de noi.

    7
  13. Macar 6 F-35 sa primim in prima faza… Cate doua pe fiecare escadrila de F-16…

  14. Călugărul Sofronie

    Hmm, cine ar fi crezut că celebrul concept de business „just-in-time” s-ar putea să creeze probleme în domeniul militar? De-a dreptul şocant.

    Se ştie, stocurile sunt risipă, logistica va merge strună pe timp de război (altfel cineva o să fie dat afară…), politica externă este predictibilă, deci se pot face planuri ca la carte, pe ani de zile. Iar dacă e nevoie de ceva extra, se poate oricând externaliza în India.

    5
  15. bun/ rau sunt termene de comparatie. Ca orice unealta este important sa o folosesti corect si pentru scopul pentru care a fost creata.
    Nu vad F35 ca avion pentru politie aeriana sau patrula. Ar trebui completat si cu un avion low cost pentru munca de jos.
    Dar vad ca toti numarati F35 si F16, se gandeste cineva ca IAR 99 este departe de un F16, nu vad cum poate asigura trecerea la F35. Un IAR 99 NG pe modelul cehilor ar fi un business case bun ca si investitie.

    4
    • Nu prea cunosc IAR, dar ca avion de antrenament
      si misiuni usoare cred ca mai e bun

      • IAR-ul 99 n-a fost rau la vremea lui dar acum e depasit. Prea mic, motor prea slab, autonomie prea mica pt. a avea o contributie. Avionul ala gafaie daca-i pui 2 rezervoare suplimentare, dar cu inca 2 bombe.
        IAR-99 era OK sa antrenezi oameni pt MiG-21 si 23, nu pt. F-16, nici macar pt. MiG-29 sau Su-27.
        Si aviatia israeliana a inlocuit Tzukit-ul (ma rog, IAR-99 nu e chiar ca Fouga Magister) cu M-346 Lavi, un avion mult mai capabil.
        De fapt aviatia voastra are probabil o combinatie f buna si moderna la antrenament; Grob 120, Texan II si M346.
        La noi e depasita combinatia: un avion greoi, cu motor in stea consumator de carburant si ulei pt. ab initio (Yak-52) si unul insuficient pt. antrenament avansat (IAR-99). Ambele mari mancatoare de combustibil si intretinere.

        2
    • Eu nu inteleg ce i aia politie aeriana:
      Daca un aparat e apt sa faca o misiune, are s o faca.
      Si…..daca nu…. inseamna ca nu e potrivit la asta.

      Asa cred eu….hac????

      5
  16. e condamnat sa merga inainte,este varf in ce ofera dar o caciula mult prea mare pentru un anumit furnizor de securitate.

    1
  17. Off topic dar am vazut ca doar monitorul oficial a postat asta in „titlurile diminetii de azi”

    „România cumpără 200.000 de lovituri pentru sistemul antiaerian Ghepard şi 2.600 de lovituri reactive de calibru 122 mm pentru lansatoarele LAROM, cu aproape 500 milioane lei. Caracterul de urgenţă al achiziţiei este determinat, pe de o parte, de situaţia existentă în proximitatea graniţelor României, cu consecinţe care vizează sporirea capacităţii de apărare a teritoriului naţional, şi pe de altă parte de deficienţe majore în gradul de completare a stocurilor de muniţie pentru categoria de forţe şi instruirea militarilor, se arată în documentele MApN. (Adevărul)”

    2
  18. Biroul de Responsabilitate Guvernamentală cu privire la performanța programului de vânătoare de generația a cincea F-35 : „luptătorul a continuat să sufere din cauza ratelor scăzute de capacitate de misiune, a ratat obiectivele de fiabilitate și, cel mai important, a văzut costurile de întreținere dublate.”
    Rapoartele Pentagonului au evidențiat în mod repetat că vânătorul suferea de o fiabilitate slabă și că costurile sale operaționale ridicate l-ar putea face inaccesibil în cifre. Luptătorul este încă departe de a fi pregătit pentru lupte chiar de intensitate medie .
    Interviu cu șefa de achiziții de la Pentagon, Ellen Lord, a aruncat lumină asupra stării programului F-35 Joint Strike Fighter și a problemelor în curs cu ratele capabile de misiune pentru aeronava. „Aproape două treimi din flota de F-35 a Americii nu sunt capabile de misiune: motorul F135 provoacă probleme. F-35 a eșuat cu o marjă considerabilă si rămâne încă un performer sub medie.”
    Secretarul ieșit al Apărării, Christopher C. Miller, s-a referit în special la programul F-35 ca Pentagonul care a „creat un monstru”, afirmând că „F-35 este o bucată de fier vechi.”

    1
  19. Mulțumim de articol , eu aș fi preferat F16 cel puțin 66 de bucăți noi varianta Block 70 dar la noi gargara politicianistă este mare . Aș renunța la fregate și aș achiziționa 12 corvete înarmate , aș achiziționa 2 submarine in prima fază , și aș achiziționa nave fluviale noi in ceea ce privește aviația și marina. La forțele terestre aș achiziționa 150 sh Abrams și aș achiziționa transportoare fluviale să poată trece un râu ,aș achiziționa noi arme și căști mai moderne,aș moderniza local ce as putea pentru rezerviști , aș creste industria de armament și aș achiziționa avioane de antrenament avansate , obuziere autopropulsate și aș termina bâlciu , dar cine să facă asta când politicienii decid pensi speciale, când cei care sunt in justiție au salari de 10 ori mai mare decât un lopătar , când șefii și toții mari bugetari se luptă pentru banii publici și salari cat mai mari ,când închidem economia sj când alungam românii din tară .

    3
  20. Cum au mai zis și alții înaintea mea, forțele zburătoare ar trebui să aibă cam 100 de F-16. Rata de disponibilitate ar fi cam 60%,, sper. De ce zic numărul asta? Că aviația are nevoie de piloți, dar mai ales de tehnicieni, ingineri, aitiști, personal suoercalificat, care nu poate fi livrat de școlile militare. Și la numărul ăsta de avioane, poate permite LM să fabrice și românii o pala de motor, o țeavă de carburator. Deja F-35 e o pălărie uriașă pe capul nostru.

    2
  21. Acest F-35A va fi o pacoste financiară pentru România, dacă va fi achiziționat cea ce mă îndoiesc. Desi multe defecte ale acestui aparat au fost remediate, totuși probleme significante raman. ultimele zvonuri ar fi ca F-35 nu e eficace pe timp de ploaie. F-35A arata bine în demonstrații fiind fără încărcătura muniție și combustibil redus. Americanii, având fonduri așa zis nelimitate, i-l folosesc numai în combinație cu alte tipuri de avioane de lupta și fac fata cu 54% utilitate având multe aparate. În realitate, procentajul de disponibilitate de lupta, de multe ori se scufunda în jur de 30% nu 54%, datorită lipsa pieselor de schimb sau limitelor bugetare la aliați. Amaritii de parteneri NATO care a achiziționat acest avion deficitar se bazează pe USA să-i apere în caz de război. Și bine înțeles ei arata solidaritatea cumparind acest avion de lupta.

    3
  22. In teorie ale noastre F 35 ar avea pe ele instalate noile motoare cu postcombustie. Poate inseamna o problema in minus la vremea aia. Ma refer la nivel de fiabilitate. Cred ca prelungirea resursei F 16 si modernizarea lor la sdandardul Viper(cate ar mai fi disponibile/pretabile pentru asa ceva), ar putea sa ne mentina alerta si potenta flota de avioane supersonice. Un urmas al IAR 99 cred ca este un must. Pentru training si CAS avansat. Poate ceva pe model FA 50. Sau poate chiar el sau un urmas al lui cu asamblare si mentenanta loco. Ca tot ne punem la masa cu SK pe arme si munitii de zici ca suntem veri buni dupa un unchi ratacit prin lume! 🙂

    1
  23. Nu vor fi alte motoare pe F35. Deja sunt prea multe variante detinute de proprietar ( Lock-Mart) incit chiriasii nu mai fac fata https://www.defenseone.com/business/2023/10/how-many-f-35-versions-are-there-hint-more-3/390899/
    Noi nu putem avea Meteor pe F 35. Il pot avea pe F35 doar UK. IT. SW – daca vor F35 – si Germania- daca platesc englezii pt ei

    • „Noi nu putem avea Meteor pe F 35. Il pot avea pe F35 doar UK. IT. SW – daca vor F35 – si Germania- daca platesc englezii pt ei”

      Bubi, atata timp cat problema asta este pe masa ” Follow-on Development Program” al F-35 JPO o sa fie disponibil orice muritor de foame cand o sa fie disponibil.

      2
  24. Trotinetistul USR

    Un aparat slab performant, scump de intretinut si ineficient. Un fel de F102 Starfighter!
    Dar propaganda trebuie sa il laude!

  25. Am lucrat in Israel la f35 pe structura aripa stângă dreapta și am venit înapoi în România și nu am unde sa mă angajez pe meseria mea

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *