Romania Military

FFG(X) – primul pas

Pentagonul a dat startul oficial in programul de dotare cu fregate, oferind suma de 75 milioane de dolari – cate 15 de fiecare – catre cinci companii interesate pentru ca acestea sa vina cu un design general pentru noua fregata americana.

Cele cinci sunt: Huntington Ingalls, Lockheed Martin, Austal USA, General Dynamics Bath Iron Works si Fincantieri. Astfel „banda celor cinci” are la dispozitie 16 luni sa vina cu un proiect matur si gata de productie desi, deocamdata cel putin, US Navy n-a oferit prea multe detalii despre cum vedea ea viitoarea fregata.

Stim insa cam ce ofera fiecare, astfel:

Austal USA, Lockheed Martin continua – din punctul meu de vedere – cu caricaturile 🙂 lor de LCS-uri, acum pe post de fregate. Freedom class – LM si Independence class – Austal/General Dynamics;

Huntington Ingalls ofera si ea o nava pe care deja o construieste pentru Paza de Coasta a SUA – Legend-class cutter;

General Dynamics Bath Iron Works vine de mana cu spaniolii de la Navantia si fregata lor din clasa F 100 – Álvaro de Bazán. Aici facem o paranteza, nu pot sa nu-mi scot palaria in fata proiectantilor spanioli de nave – se vede ca le curge Atlanticul prin vene – care au numai proiecte de la foarte bune in sus dar si exporta. Avem Juan Carlos class si F 100, doua nave proiectate si construite de o natiune care nu se da in vant dupa inarmare avand un buget de sub 1% (0,92% in 2017). Dar se vede treaba ca spanioii nu degeaba au avut un imperiu maritim si germanii n-au avut, cum sa compari industria navala spaniola cu cea germana si sa nu razi ca la un film cu Benny Hill?! Inchidem paranteza;

Fincantieri cu deja cunoscuta co-productie franco-italiana FREMM.

Acum, US Navy vrea ca in 2020 sa plateasca o prima nava, in 2021 tot o nava, mai apoi cate doua nave pe an in urmatorii 30 de ani. Deocamdata planurile sunt pentru 54 de nave de lupta.

Putem comenta putin de pe margine, astfel LCS-urile ar trebui, din punctul meu de vedere, lasate pur si simplu sa moara la mal. Nave cu destule carente de proiectare/constructie, excesiv de scumpe, cu echipaje periculos de reduse numeric si deocamdata cam neinarmate. Nici macar US Navy nu mai stie astazi de ce le-a comandat si ce anume urma sa faca cu ele. Sa le transformi acum in fregate ar fi doar o continuare a unei greseli prea scumpe deja.

Cutterul pazei de coasta o fi nava buna dar n-a fost poiectata sa fie fregata, s-o putea face dar ramane de vazut.

Si ajungem la cele doua oferte cu adevarat serioase, ambele europene, ambele deja cu nave construite si aflate in exploatare, proiecte care au trecut de mult de boliile copilariei: FREMM si F 100.

Daca americanii au minte ar alege intre acestea doua macar si pentru ca au de ales intre doua fregate europene, un OPV american si doua LCS-uri care nici nu stiu exact ce-or fi si mai ales la ce sunt bune…

PS Bine macar ca germanii au avut bunul simt sa nu vina si ei cu asa-zisa fregata-nava-de-lupta F 125.

De fapt au fost prezenti in faza initiala in asocierea Atlas USA & ThyssenKrupp Marine Systems dar au fost exclusi din aceasta faza. Se pare ca propunerea lor se baza pe clasa Meko:

Meko in configuratia sudafricana

https://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/5965-video-here-are-the-five-finalists-for-ffg-x.html

GeorgeGMT

Exit mobile version