Flota americană de submarine. Parerea rusiilor!

Incendiul care a izbucnit pe submarinul Miami de clasa Los Angeles a atras atenţia la starea flotei americane de submarine

Circumstanţele în care s-a produs incendiul pe submarinul american în noaptea de 23 spre 24 mai 2012 în docul şantierului naval Portsmouth din Kittery (statul Maine) seamănă foarte mult cu cel care s-a produs pe submarinul nuclear rusesc Ekaterinburg pe 29 decembrie 2011, în docul şantierului naval din Rosliakovo, regiunea Murmansk.

În ambele cazuri, incendiul a durat câteva ore şi a început în partea din faţă a submarinului. În ambele cazuri, cel mai degrabă, el a izbucnit din cauza nerespectării normelor de securitate în timpul efectuării lucrărilor de reparaţii. În ambele cazuri nu au fost victime, însă, în Rusia, 9 pompieri, iar în Statele Unite, 7 pompieri au suferit din cauza fumului.

Foto:  Vesti.ru

Cu aceasta, asemănările se încheie, încep deosebirile. Incendiul de pe submarinul rusesc a fost localizat în partea din faţă a submarinului, el nu s-a extins asupra corpului şi în secţii. În cazul submarinului american, incendiul a cuprins două secţii din partea din faţă: prima secţie (de locuit şi camera torpilelor) şi a doua (punctul de comandă). În legătură cu aceasta, au fost expuse diferite opinii referitoare la oportunitatea şi posibilităţile de reparaţii ale submarinului Miami.

Submarinul nuclear SSN-755 Miami este de tipul Los Angeles modernizat. El a intrat în dotarea flotei americane în 1990. Pe şantier, submarinul era supus unor operaţiuni de întreţinere şi de modernizare, după care urma să rămână în dotarea flotei până în 2025. Primele submarine Los Angeles sunt retrase din flotă şi sunt înlocuite cu submarine noi clasa Virginia.

Noile submarine au posibilităţi mai vaste. Pe lângă armamentul standard: patru complexe de lansare de torpile şi sisteme de lansare pentru rachete de croazieră, sas pentru „scafandri uşori”, dispozitiv de fixare pe punte pentru containere sau un submarin ultra-uşor. Din echipamentul submarinului fac parte aparate subacvatice nelocuibile.

Submarinele de această clasă au posibilitatea să lupte împotriva ţintelor subacvatice şi au un potenţial foarte ridicat pentru efectuarea de operaţiuni speciale, ceea ce face ca valoarea lor să crească în conflictele locale în care anterior ele au fost folosite, practic, numai ca purtătoare de rachete de croazieră.

Principala calitate a submarinelor Virginia este preţul relativ scăzut şi simplitatea proiectului care permite construirea lor în serii mari. În prezent, perioada de construcţie este de circa doi ani. În total, în dotarea flotei americane se află 8 submarine Virginia, cel de-al nouălea li se va alătura la începutul lunii iunie anul curent. Alte patru submarine se află în diferite stadii de construcţie. În total, urmează să fie construite 30 de submarine nucleare de acest tip.

Aproape de sfârşitul perioadei „războiului rece” Statele Unite intenţionau să înlocuiască submarinele nucleare de clasa Los Angeles cu altele mai mari, cu viteză mai mare şi de mai mare adâncime de tipul Sea Wolf, însă după destrămarea URSS s-a considerat că preţul lor este nejustificat de mare.

Rusia nu a reuşit să deocamdată să obţină asemenea rezultate. Pentru Flota Militară a Rusiei se construiesc submarine proiectul 885 Iasen, care au fost create ca rivali ai Sea Wolf: mari, grele, de mare viteză şi de mare adâncime. Construcţia crucişătorului Severodvinsk a durat circa 17 ani (1993-2010) şi în prezent se încheie testările lui. Construcţia a durat atât de mult din cauza problemelor legate de finanţare, drept care în anul 2000 proiectul a fost revizuit şi prevede echipamente noi, ceea ce a mărit timpul de construcţie. Durata de construcţie a submarinelor în serie trebuie să se mărească. Lansarea la apă a celui de-al doilea submarin este planificată pentru anul viitor şi el va intra în dotarea flotei în 2014.

Iasen va fi mai mare şi mai scump ca Virginia, ceea ce, ţinând cont de diferenţa bugetelor Rusiei şi Statelor Unite, pare absolut nejustificat. O variantă optimă ar fi limitarea seriei submarinelor Iasen la un număr redus (2-4), la fel cum s-a procedat în Statele Unite în legătură cu Sea Wolf, şi proiectarea unui submarin nuclear pentru Flota Militară a Rusiei care să fie relativ ieftin, universal de generaţie nouă.

 

Articol Vocea Rusiei

 

8 comentarii:

  1. „Construcţia crucişătorului Severodvinsk” – submarinului bre.
    „proiectarea unui submarin nuclear pentru Flota Militară a Rusiei care să fie relativ ieftin, universal de generaţie nouă.” – Borei ce este atunci?

    • 🙂 Nu stiu bre o sa intreb. Articolul este preluat integral de pe Vocea Rusiei, si cand preiau articole,nu modific niciodata nimic. Cel mai probabil VR foloseste un sistem automat de traducere, din rusa in romana si de aici si problemele. Scuze.

  2. Aici e vorba de faptul ca rusii continua dezvoltarea unor submarine capabile sa faca fata Seawolf cele mai avansate americane dar care sunt numai 3,spre deosebire de gulgutieri, obezii au schimbat strategia si au renuntat la Seawolf pentru Virginia mai iefitine si mai automatizate

    • Poate ajung pe la noi „Seawolf” alea daca tot nu le mai folosesc ei.

    • Au mai vrut ciumpalacii nostri sa cumpere un Los Angeles prin 2004 parca. Le-au dat americani cu flit imediat. Ce dracu sa faci cu o astfel de reptila nucleara in Marea Naegra?! Si cost munti de bani sa-l intretii.

      • Ce tembel a propus asa ceva,pai noi nu putem sa intretinem Delfinul nostru diesel,nu au astia 20 de milioane sa il modernizeze,tare mi-e teama ca daca luam vreun Los Angeles acum marea neagra era iradiata si Constanta rasa de pe fata pamantului de la explozie

        • Propunerea partii romane, pe care o gasesti usor pe net, a fost facut de nu mai stiu ce ministru al apararii si ai nostri aveau in cap un schimb Delfinul-Los Angeles plus ceva marafeti. Partea foarte proasta era ca sub-ul nuclear nu este doar un Delfin mai mare si ceva mai …radioactiv, dar pe ala nu-l poti lasa legat de cheu in voia sortii, ca este foarte periculos, basca costurile de dezmembrare, atunci cand ii suna ceasul.
          O prostie magulitoare dar totusi imposibila financiar si ca infrastructura.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *