Yak -130 vesti foarte proaste!

Din pacate, pentru ca ador acest avion, se pare ca Fortele Aeriene Ruse vor renunta YAK -131, avion de atac la sol, in urma vulnerabilitatilor foarte mari descoperite in urma testelor.

Rusia dorea sa achizitioneze 200 de bucati special pentru rolul de CAS in variant YAK-131, insa in urma zborurilor de testare pilotii au remarcat o mare vulnerabilitate la zborurile la joasa altitudine si astfel expertii rusi au ajuns la concluzia ca mai bine ar fi daca ar revitaliza batranele Su-25.

Pana acum sortii se aratau prietenosi cu YAK-ul. Rusia avea in vedere achiztionarea ambelor variante, atac la sol si antrenament avansat, avea ceva sanse de export , una peste alta se parea ca YAK-ul scoate din nou capul in lume.

Acum totul pare naruit! Rusia va cumpara cateva aparate pentru antrenamentul pilotiilor sai, insa grosul aparatelor urmau sa fie Yak-131 pentru atac la sol, iar din pacate aceasta varianta, deocamdata cel putin, a iesit din discutie. De asemenea nici sortii pentru export nu stau mai bine. Siria a semnat un contract pentru 36 de aparate in valoare de 550 milionae de dolari, dar situatia din Siria si faptul ca inca nu s-a executat nici o plata a facut ca productia aparatelor siriene sa nu inceapa inca. Iar daca guvernul Assad cade, sansele ca Siria sa-si mai pastreze cuvantul, odata intrata pe orbita occidentala sunt foarte fragile.

Foto: Airliners.net

Asa ca deocamdata YAK-130 se poate baza doar pe comenzile interne ale Aviatiei Ruse in  numar de 55 de exemplare, menite sa inlocuiasca batrana flota de avioane de antrenament formata din L-29 si L-39 a caror resursa scade vazand cu ochii.

Astfel singura comanda ferma din afara Rusiei este Algeria care a comandat 16 bucati, primul fiind livrat in urma cu doi ani. De asememnea Aviatia Rusa a primit primele aparate in urma cu trei ani, pretul de export fiind undeva in jurul sumei de 15 milioane de dolari.

De aceasta data nu pot sa rad sau sa ma bucur de tragedia rusilor pentru simplul motiv ca YAK-130 este, pentru mine, cel mai frumos avion de antrenament avansat din lume, si sincer deplang soarta lui. Sper doar ca inginerii rusi sa gaseasca solutii pentru remedierea problemelor aparute in cazul variantei de atac la sol, YAK -131.

Sursa: strategypage

8 comentarii:

  1. cikalaka@cikalaka.com

    he,he ..MIG AT -ul se razbuna din mormant-ul sapat de Yak 130, jeap,shleap peste boticul Yak-ului, ia de aici taratura…

  2. Libia a fost foarte aproape sa cumpere Yak, dar comanda a fost violata la propiu si ucisa odata cu Gaddafi.
    Sunt foarte sigur ca schimbarea regimului libian inseamna inca o comoara capturata de industria de armament a Ucrainei, care deja a capatat experienta in lumea araba (modernizarea flotei egiptene de MiG-21 si exporturi masive catre Irak).

  3. @cikalaka- sa nu fim amatori, cu ce e mig-ul AT mai bun decat YAK-130? Zboara supersonic sau e blindat pana in dinti? nicidecum, astea doua nu pot face CAS pentru o tara de talia Rusiei, fara sa cada ca mustele. Bineinteles ca, daca ar fi vorba de noi, am putea scoate dintr-un magar-armasar, dar asta pentru ca noi suntem saraci. Su-25(si A-10 la americani) sunt doua aparate specializate pe acest tip de misiune, tragi in ele, pierd o aripa cu greu si tot se intorc acasa, pentru ca sunt blindate pana in dinti. O alta modalitate de a face CAS este cu supersonice, care trag si fug(supersonic) dar sunt mai putin viabile si ele, odata cu aparitia rachetelor sol-aer IR. A treia varianta(si cea mai proasta) este sa faci dintr-un trainer subsonic si fara pic de blindaj, aparat de lovire la sol. Asa ca nici Yakul-130 nici Migul-AT nu se preteaza, oricat de „frumoase” ar fi ele.

  4. totusi cred ca le vor cumpara..nu cred sa observe ceva atat de tarziu.

  5. Ce-i drept, e foarte frumusel. Pacat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *