Francezii, Mali si KC-135, sau cat de scump este un avion vechi

Rafale-from-KC-135

Rafale si KC-135 deasupra Mali

Operatiunile desfasurate de trupele franceze in Mali continua sa fie sustinute de catre SUA, mai ales din punctul de vedere al avioanelor de alimentare in aer. Datorita faptului ca Franta nu dispune de suficiente astfel de avioane, iar cele pe care le mai are sunt destul de vechi, sprijinul american se dovedeste crucial pentru mentinerea avioanelor galice deasupra teatrului de operatii.

Astfel aviatia franceza nu poate folosi aerodromuri din zona de lupta, dataorita lipsei oricarei infrastructuri, iar pe de alta parte trupele de la sol au nevoie de acoperire aeriana permananta pentru combaterea gruparilor islamiste.

Pana acum avioanele americane au livrat catre aviatie franceza, prin alimentare in zbor, aproximativ 3000 de tone de carburant, in conditile in care capacitatea maxima de transport al unui KC-135 este de 90 de tone. Franta detine in acest moment 14 avioane de realimetare in aer KC-135, dar care, la fel ca si cele 400 detinute de SUA, sunt deja batarne si astfel nu sunt operationale tot timpul. Desi Parisul are deja comandate 12 avioane-cisterna noi de tip Airbus A330, chair daca aceastea ar fi astazi disponibile, necesarul este inca si mai mare, in parte datorita faptului ca avioanele franceze opereaza de pe aerodromuri aflate in metropola, iar trupele de la sol au nevoie ca aparatele sa fie in permananta disponibile si gata de lupta, iar acest lucru inseamna foarte multe ore de zbor pe deasupra zonei frontului in asteptarea unei cereri de ajutor din partea unitatilor de la sol, asadar consum foarte mare de carburant.

Insa problema cisternelor zburatoare, mai exact a batranetii lor, a ajuns si in flota americana, care desi detine un numar semnificativ de astfel de avioane, 400 de unitati, are si ea probleme datorita uzurii si folosirii intensive a parcului de avioane KC-135. Astfel avioanele cisterna sunt folosite atat in cadrul exercitilor obisnuite cat si in cazul transporturilor de tip cargo, catre diferite baze americane de pe tot cuprinsul globului sau catre teatrul de operatii din Afganistan. Iar daca tinem cont ca o parte destul de semnificativa din cele 400 de aeronave KC-135 nu mai sunt disponibile, datorita cresterii necesarului de mententa si uzurii tot mai mari din punct de vedere tehnic, observam cum capacitatea de alimentarea in aer a NATO, este in scadere accentuata.

Intradevar americanii vor avea in dotare destul de curand un nou avion-cisterna, KC-46A dar timpul necesar pentru ca intreaga flota de KC-135 sa fie inlocuita de noile cisterne, este estimat la 20 de ani. Ori 20 de ani se pare ca este un termen mult prea optimist pentru actualul parc de avioane vechi americane si asta din mai multe considerente.

KC-46A_Refuels_F-35

KC-46A

Primul consta in faptul ca operarea unor avioane vechi este o loterie. Nimeni nu-ti poate garanta cate dintre ele chiar vor zbura, sau cat vor zbura. In al doliea rand rata de accidente si avarii mecanice (diponibilitatea) creste semnificativ, odata cu varsta aeronavei si din aceasta cauza si costurile cu intretinere flotei cresc foarte mult si continua sa cresca, pana dincolo de pragul unei normalitati decente, in sensul ca la un moment dat este mult mai rentabil sa cumperi un avion nou, decat sa tot peticesti unul vechi, care nici macar nu-ti  da garanttia ca poate fi operat atunci cand iti arde buza.

Abia in anul 2011 americanii s-au hotarat in sfarsit cine le va construi noile avioane cisterna, dupa un interminabil scandal, in care castigatorul initial al contractului a fost compania europeana Airbus, dar pana la urma, datorita presiunilor politice foarte mari, a castigat Boeing. In principiu cam 100 de avioane cisterna noi vor fi construite, dar numarul total este inca in balanta si asta datorita viitorului tip de aeronava care va fi folosit predominant de catre SUA. Daca se va opta pentru folosirea intensiva si pe sacra larga a dronelor, avioanele de alimentare in aer vor fi mai putine, datorita consumului de combustibil mult redus la dronelor. Deocamdata Statele Unite trag in continuare de flota lor de realimentare in aer, formata din cele mai vechi avioane de transport milita aflate inca in exploatare in SUA si spera ca noile KC-46A vor ajunge la timp pentru a prelua stafeta, iar pana atunci nu vor fi accidente majore cu batranele KC-uri.

 

Sursa: strategypage

GeorgeGMT

Un comentariu:

  1. Nu vad de ce se mai cramponeaza NATO pe avioanele cu pilot? Sincer dronele sunt viitorul, o stiu si copii, e ca avionul cu reactie in ww2. Me262 putea sa scrie istorie, asa si dronele.
    Zic si eu….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *