Francezii saracii tot cu indienii…

070412-N-8157C-542

Francezii s-au cam plictisit de incetineala cu care India gestioneaza semnarea contractului pentru achizitia celor 126 de aparate multirol Rafale. Astfel ministrul apararii de la Paris, Jean-Yves Le Drian, intr-o vizita recenta in tara asiatica, i-a reprosat, mai voalat am spune noi, omologului sau indian, A.K.Antony, balbaiala de care partea indiana da dovada in semnarea contractului.

Sursele, atat din partea franceza cat si in presa indiana, arata ca problemele in cazul semnarii contractului tin de implementarea tehnologiilor franceze in industria autohtona. Astfel India s-a trezit ca ii va fi aproape imposibil sa construiasca cele 108 avioane care, conform intentiei initiale ar trebui fabricate in India, cu ajutorul transferului masiv de tehnologie franceza. New Delhi are in intentie construirea pe plan  inclusiv a motorului Rafale si una peste alta se spera ca intregul aparat sa poata fi realizat/integrat in industria locala.

Un astfel de aport de tehnologie de ultima oara, daca tehnologia va putea fi asimilata intradevar, ar plasa India in topul tarilor care ar detine o industrie militara de topr si ar permite ca pe viitor intrega industrie militara si civila indiana sa faca un salt inainte  foarte consistent.

Din pacate, odata cu inceperea negocierilor, imensele probleme ale economiei indiene, in privinta posibilitatii absorbtiei unei tehnologii atat de avansate, si-au aratat limitele. Sa nu uitam ca India incerca de peste 20 de ani sa construiasca in regie proprie un avion de vanatoare usor, echipat cu un motor dezvoltat si construit local. Esecul in cazul programului Hal Tejas si al motorului Kaveri arata insa limitarile tehnologice si umane ale industriei militare indine.

Revenind acum la programul Medium Multi-role Combat Aircraft (MMRCA), partea franceza si-a exprimat ingrijorarile cu privire la intarzierile pe motive mai mult birocratice ale partii indiene. Astfel ministrul apararii francez a declarat ca Dassault incepe sa aiba probleme din cauza indeciziei indienilor, iar francezii au amenintat usor India, spunand ca semnarea cat mai rapida a contractului pentru Rafale are legatura si cu alte programe in care cele doua tari sunt partenere si in cadrul carora care India primeste tehnologie franceza. Desi oficial nu s-a specificat exact, este cazul sistemului de rachete antiaeriene cu raza scurta Matri, contract valorand peste 6 milirade de dolari (SRSAM), program in care este implicat consortiul MBDA.

hal-tejas

HAL Tejas cel vesnic tanara speranta

Si sa nu credeti ca Franata nu are cu ce sa ameninte India! Rafale a castigat si datorita, zic gurile rele, acceptului din partea guvernului de la Paris de a ajuta India in dezvoltarea tehnologiilor militare nucleare, capitol la care francezii sunt printre cei mai avansati din lume.

Astfel se vorbeste ca Parisul ar fi fost de acord sa ajute partea indiana in dezvoltarea unui reactor functional pentru viitoarele submarine nucleare indiene, dupa cum stim primul submarin nuclear fabricat in India a fost lansat fara a avea la bord reactorul nuclear, si de asemenea Franta ar putea sa fie implicata si in modernizarea rachetelor balistice indiene, atat cele cu lansare de la suprafata, cat mai ales cele cu lansare din imersiune care ar urma sa echipeze submarinele nucleare strategice fabricate in India.

Asadar Parisul s-a  cam plictisit sa astepte ca indienii sa-si rezolve multele lor probleme birocratice si preseaza din ce in ce mai mult pentru demararea programului  de dotarea cu Rafale. Astazi cel putin este foarte greu de crezut ca India va fi in stare sa fabrice cele 108 avioane Rafale asa cum isi doreste, cel mai probabil Dassault va ajunge sa construiasca in Franta ceva mai mult de numarul preconizat de 18, pana cand industria din tara “vacii sfinte” va prinde din urma cerintele tehnologice foarte exigente ale construirii unui avion de generatia 4++.

 

 GeorgeGMT

 

 

10 comentarii:

  1. Contractul acesta este mai complicat (Rafale s-a calificat primul pentru criterii strict tehnico-militare, nu din motive politice si industriale).
    Problema cea mai recentà este datà de pretentia indienilor ca Dassault sà garanteze si cele 108 avioane care vor fi asamblate în India, ceea ce Dassault refuzà, bineînteles.

    Cât despre presiunile actuale ale guvernantilor francezi ele se explicà prin situatia internà.
    Dassault a fost asigurat prin contract sà producà minimum 11 avioane pe an ca sà mentinà linia de fabricatie a Rafale-lui. Pânà acum, s-a respectat.
    Dar proiectul legii de programatie militarà franceze stipuleazà numai 26 de Rafale pentru urmàtorii sase ani. Dacà Dassault nu poate sà fabrice pentru export, statul francez va fi obligat sà plàteascà compensatii importante.

  2. Am citit despre reducerea numarului de Rafale comandate de statul francez si de aici necesitatea ca Dassault sa gaseasca un debuseu exterior. Legatura intre MMRCA si industria nucleara franceza a aparut in presa de limba engleza, care citand surse indiene, a scris ca Franta ar fi acceptat si ceva ajutor pentru dezvoltarea sectorului nuclera indian, mai ales pe partea militara.
    Am scris cu mai multe luni in urma si un articol despre dedesubturile victoriei Rafale in India. Informatile nu au fost negate nici de francezi, nici de indieni.

    • Cà sunt alte aspecte decât cele tehnico-militare, nu contest.
      Însà subliniez cà în TOATE competitiile de selectionare la care a participat, Rafale a fost pe primul loc din punct de vedere tehnico-militar si selectia unor alti concurenti s-a bazat pe alte criterii (exceptia a fost competitia olandezà, unde Rafale a fost pe locul doi, la câteva sutimi de punct dupà F-35, dar comparatia fusese între standardul depàsit F1 al Rafale si un avion care era numai pe hârtie (F-35))

  3. Dacà tot vorbim de contractul indian, consortiul rus de fabricanti de rachete TCM este în discutii înaintate cu indienii pentru adaptarea rachetei anti-radar Kh-31P/PD (cod NATO AS-17 Krypton) pe viitoarea flotà de Rafale.
    Francezii nu au rachete anti-radar iar AGM-88 Harm american are restrictii la export pe avioanele care nu sunt de fabricatie americanà.

  4. Din ce îmi amintesc, în India, Rafale a zdrobit concurența. Aserțiunea că beneficiile nucleare au făcut afacerea sunt exagerate, părerea mea.
    F-16 IN, care era un standard foarte avanasat ca și capacități, a fost exclus rapid în concurența cu Rafale, la fel și platformele rusești, care au fost refuzate, politicos… în favoarea celei franțuzești.
    Nu îmi dau seama exact dacă Rafale este superior EF, respectiv genereației noi, însă e clar că pe alocuri concurează cu F-22 sau singur. Mă gândesc la interfața și conlucrarea senzorilor (ca să nu zic de puterea lor). Dinamic, iar, e ceva de minune ce poate să facă.
    Și mă gânesc astfel, dacă a învins în competiții și exerciții, fără drept de apel, platforme precum F-16, F-18, F-15 sau depășește EF (în sensul de multirol/omnirol dominant), chiar concurează F-22 (maneabilitate și caracteristici stalth) ce plaftformă cu potențial este.
    Singurul punct slab ar fi prețul și costul de întreținere, ca e prohibitiv pentru o țară medie sau mică.

    • Dacă stăm să ne gândim la imensa hoție și risipă concretizată în uriașa datorie externă actuală a României (pe ce dracu s-au cheltuit banii ăia?!!) eu zic că Rafale n-ar fi fost prohibitiv deloc.

      Putea fi vârful de lance al unei armate puternice și respectate în zonă. Și altfel stăteam de vorbă cu maica Rusia, cu tokeș&company nici nu discutam…

    • Chiar crezi ca in mana indienilor ar fi contat daca aveau Rafale, EF sau E/F-18 Super Hornet?! Eu sincer nu-i vad in stare sa scoata tot ce pot dintr-un astfel de avion si nu ma refer la calitatea pilotilor ci mai mult la calitatea intregului sistem pus la cale de indieni. Nu cred ca Rafale este superior EF-ului intr-un mod care sa fie vizibil.
      Avantajul temporar al Rafale fata de EF, este dat de capacitatile sale de lovi la sol, dar aici Typhoonul vine tare din urma.
      In privinta calitatii avionului in sine sau a armamentului MBDA pa care-l duce…jos palaria de mai multe ori: un avion cu adevarat fantastic! Scump, dar fabulos!

  5. Acum, pe DIGI WOLRD, e un reportaj cu TR-ul nostru. Mă simt minunat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *