FREMM-ul castigator cu ADN-ul (acidul dezoxiribonucleic) US Navy

FFG(X) Fremm

Sursa: US Navy

Stim deja ca italienii au castigat competitia FFG(X) care presupune constructia a cel putin 20 de fregate pentru US Navy. Mare victorie pentru italieni, iar Congresul s-a grabit sa si puna pe masa aproximativ 1,3 miliarde de dolari pentru constructia primei nave la santierul celor de la Fincatieri din Marinette Marine, Wisconsin.

Insa navele comandate de americani vor fi diferite fata de suratele lor europene si acum avem si o schema de dotare pe marginea careia putem discuta.

In US Navy, fregata FREMM va fi o nava capabila sa duca lupta atat in largul marii cat si in zona litorala. Din punctul de vedere al capabilitatilor, FREMM-urile americane vor fi cu adevarat nave multirol putand duce lupta in toate cele trei medii: anti-aerian, anti-submarin si anti-nava dar va avea si capabilitati EMW  – electromagnetic warfare.

FFG(X) Fremm

Sursa: US Naval Institute

La modul general, armamentul de baza va fi compus dintr-un  tun calibrul 57 mm, 32 x Mk41 VLS, pana la 16 rachete nava-nava NSM si un sistem RAM pentru apararea impotriva rachetelor anti-nava inamice.

Fregatele americane vor dispune de un radar AN/SPY-6(V)3 de la Raytheon, totul in tandem cu Aegis Combat System (ACS).

De asemenea, proiectul va fi modificat pentru a obtine o mai buna sansa de supravietuire in cazul in care nava ar fi avariata in lupta, mai pe romaneste FFG(X) va fi o mai buna incasatoare decat surata ei europeana.

Pretul per bucata va fi, pentru urmatoarele nave, undeva sub un miliard de dolari.

Foarte intersant de aflat, peste multi ani poate, daca spaniolii de la Navantia cu F-100 au avut sanse si daca au avut, au fost acestea spulberate de fregata norvegiana scufundata intr-un mod bizar?!? Cu atat mai mult cu cat navele din clasa F-100 „Álvaro de Bazán” sunt mult mai „americanizate” decat suratele lor din clasa FREMM, fiind dotate din standard cu Aegis si VLS Mk41, operand de la bordul lor elicoptere americane UH-60.

FREMM este insa o nava eminamente europeana, avand la baza VLS Sylver A50 de la Naval Group, un radar MRFA de la Leonardo si elicoptere SH-90. Asadar una din doua, ori FREMM-ul s-a dovedit foarte net superioara F-100, ori americanii au aflat lucruri necurate vis-a-vis de robustetea fregatei celor de la Navantia, iar faptul ca dupa ciocnirea navei norvegiene cu petrolierul maltez, apa marii s-a infiltrat intr-o veselie prin toata nava nu cred sa fi adus puncte in plus ofertei spaniole.

GeorgeGMT

31 de comentarii:

  1. Sau mai este si varianta 3, adica nu este chiar atat de greu si costisitor (cum cred unii) sa integrezi diferite sisteme de armament si senzori pe o nava. Mai pe romaneste daca o gowind 2500 e prezentata cu armament francez(absolut normal zic eu) configuratia aia nu e batuta in cuie. Adica onor constructorul face o nava pe care el sau un alt producator de armament sau senzori isi integreaza marfa(in limita bunului simt ca nu poti sa pui mk41 cu tomahawk pe o corveta abu dhabi). Cat despre NSM se contureaza viitoarea racheta AN a us navy. Cel putin pe fregate, lcs uri si bateriile de coasta ale marines. Deci senzorul ala IR nu e chiar atat de prost cum ziceau unii. Cred ca o vom avea si noi pe bateriile de coasta, nave si eventual f16.

    3
  2. M se pare ciudat ca nu are nicio teleoperabila calibru mic, 25-27-30mm.

    3
  3. Una din principalele diferente fizice cu fregatele italo-franceze este absenta bulbului sonarului de prova, fiindcà americancele vor fi echipate cu sonarul activ tractat cu adâncime variabilà AN/SQS-62, ceea ce este un progres fiindcà poate sà ignore problemele termoclimei.
    Dar nu vàd specificat echiparea cu un sonar tractat pasiv, care este interesant datorità discretiei, lungimii sale si posibilitàtilor de triangulatie.

    • M-am uitat la filmuletul àsta :

      Din imagini, ar reiesi cà sonarul àsta ar fi si cu „coadà” pasivà. Dar nu am confirmare.

    • TB-37 ce crezi că este? Incidental SQS-62 are și un mod pasiv.

      2
    • Nici lansatoare de torpile nu vad sa fie pe undeva. Se bazeaza doar pe elicopter? Este o idee buna? Daca detectezi un sub exact langa tine si nu mai ai timp sa ridici elicoperul sau acesta are o problema, sau subul are aa cu care da jos elicopterul, ce faci? Se joaca subul cu tine?

  4. Interesant de aflat cam cu cat a contribuit fiecare in programul FREMM. Sigur, este un proiect franco-italian dar cineva a fost capul si ar fi de aflat cine anume.
    Iar victoria FREMM este un bun argument ca francezii si italienii chiar stiu sa proiecteze nave de lupta.

    1
  5. Vezi cazul norvegian… F100 ar fi costat mai mult sa le modifice…

  6. captain Gomeaja

    Unii stiu sa construiasca,altii sa echipeze.Din pacate noi nu stim sa cumparam !

    5
  7. Eu zic că pe partea de senzori, cms, an, europenii nu sunt cu nimic mai prejos decât americanii. Pe partea de aa, mica ng se anunță relativ ok, dar nu depășește posibilitățile americancelor. Principala „vulnerabilitate” ar fi în cazul unei solicitări pentru o cantitate mare de efectori, care probabil nu va putea fi onorată într-un timp scurt. O construcție ideală ar fi cu siguranță un mix între efectorii europeni și americani, și o dezvoltare a unor capabilități comune, de exemplu tuburi lansatoare care să acomodeze atât rachete europene cât și americane. Bine asta nu cred că se va întâmpla prea curând…

  8. Eu nu pot sa nu observ altceva si anume ca fregata are loc pentru 16 rachete antinava semn ca USN considera ca trebuie ca sa atace tinte la saturatie si ca o singura racheta pe tinta nu este deajuns in acest moment.
    Din ce stiu 16 rachete este prevazut si pentru DDG-uri.

    4
  9. Mi se pare mie, sau are cam aceleasi linii cu Arleigh Burke? La scara mai mica, evident. As fi curios ce fel de MK41 au in plan. SM2 inseamna Strike, sau incape si in Tactical? Dat fiind ca nu vad Tomahawk, ma bate gandul ca e totusi Tactical. Mi se pare foarte decent echipata, probabil va devenii viitorul cal de bataie al US Navy, dand un respiro echipajelor de pe distrugatoare.
    In rest, cateva remarci:
    – s-a mers pe linia de design clasica, fara chestii revolutionare gen tumblehome hall
    – la fel in privinta armamentului, fara lasere, masere, railgunuri si alte minuni
    – s-a renuntat fara nici o greata la CIWS-ul artileristic (multi colegi de forum deplang lipsa acestuia in configuratiile propuse pe corvetele romanesti)
    – NSM in loc de Harpoon (mi-aduc aminte ca unii colegi de forum se plangeau ca senzorull IIR nu ar fi potrivit in Marea Neagra, fiind mult mai cald decat in Marea Nordului)
    – armamentul mi se pare foarte decent, dar pe alocuri inferior fata de ce ar pune unii colegi pe bietele noastre corvete. Poate ne mai scalam si noi un pic asteptarile.

    3
  10. Vasile Băcăuanul

    Crede cineva că în următorii 3-4 ani vom cumpăra ceva, sau punem mâna pe par, rupem în două slugile altora din rândul politicienilor care n-au permis cumpărări de dotare rezonabilă și îi aruncăm peste gard ambasadelor țărilor pe care le-au servit, oprind licitații, punînd bețe în roate fără ca băieții cu ochiometria să-i vadă sau demaște? Sună demențial, dar doar așa mai cred eu că mai putem avansa! Indiferent cine câștigă licitații, ,,băieții buni”pun piedici pentru că sunt biiiine plătiți! Unde dracuse vede eficiența serviciilor? În grade de avansare, sau în influenceri arestați și de ce nu (după modificarea CONSTITUȚIEI) împușcați în public?

    3
  11. Vasile Băcăuanul

    Unul sau doi puși la zid și aflăm și pe cine au în spate și ei că românii nu mai ,,e proști”. Iertați-mi răutatea exagerată, dar constat că suntem doar spectatori fără nici o putere la un spectacol regizat din vecini!

    3
  12. Nu va ramane cu tunul de 57mm.Pariez pe unul de 127mm eventual cu proiectile vulcano.E mai ieftina lovitura de tun decat racheta.
    Unde este torpilele? Si unde e CIWS? Ceva nu se invarte rotund .Ori au ajuns neste experti la pentagon asa ca iexpertii de la MAPN-ul unui mare lider zonal din MN, ori in final vom avea ceva macar juma de arleigh burke

  13. Zgarciobi americanii… initial voiau doar 16 VLS, apoi le-a mai venit mintea la cap si vor 32. Dar la pretul la care a ajuns nava, IMO ar meritat sa puna 48 VLS, lungita nava cu 4 – 5 metri si pretul crescut cu vreo 40 milioane $ pe bucata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *